MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 van de Jaren '80

zoeken in:
ClassicRocker
Boy George of George Michael?

Baker

11. Echo & The Bunnymen - Ocean Rain (1984) (94 punten) 20x genoemd Hoogste positie: 3

(afbeelding)

The Killing Moon ontdekte ik zo'n 1½ jaar geleden toen die in de finale van de MuMe Ladder stond. Destijds zette ik hem op 18 in mijn finalelijstje. Wat vooral kwam door de moordende concurrentie. Langzaam maar zeker ben ik dit nummer steeds meer gaan waarderen wat resulteerde in het feit dat ik dit album als één van de eerste in mijn 80s-lijstje gezet heb. Ik moet zeggen dat het album me prima bevalt. Het is nog niet de topper waar ik op hoopte, maar dit is zo'n typisch groeialbum, denk ik. Het titel-/slotnummer vind ik al wel erg sterk.

Weet je wat, ik zet het album nu gewoon weer een keer op.

En we gaan verder met de top 10. Zoals je kunt zien, zit er een gat tussen de nummer 11 en de nummer 10. Het is dus een echte top 10...

10. Kate Bush - Hounds of Love (1985) (102 punten) 19x genoemd Nr. 1 van Tribal Gathering, gaucho, fluivrigo

(afbeelding)

Kate Bush is zo'n artiest die vaak naar voren komt op MuMe. Zelf vind ik haar geen onaangename zangeres, maar over het algemeen toch niet compleet genoeg om een heel album lang te boeien. The Kick Inside komt nog aardig in de buurt, maar Hounds of Love echt niet. Na de eerste 5/6 nummers was het worstelen om het album af te luisteren. Ik herinner me nog wel dat de laatste paar nummers een andere stijl hadden, dus zo erg was het nou ook weer niet. Echter bij lange na niet het meesterwerk waar ik op hoopte.

9. The Smiths - The Queen Is Dead (1986) (104 punten) 17x genoemd Nr. 1 van Rudi S, ArthurDZ

(afbeelding)

Echt zo'n liefhebbers-album. Na 58 deelnemers was dit album 12x genoemd en nooit lager dan de 11e plek. Na 40 deelnemers was dit album zelfs nooit lager genoemd dan de 8e plek! Ook van de 17 keer genoemd zit er geen een keer een lage positie in. De laagste is een 13e plek. Deze plaat kwam niet hoger, doordat hij te weinig genoemd werd. De minst genoemde plaat van de top 8 werd al minstens 3 keer meer genoemd. Zelf prefereer ik Meat is Murder, maar ook deze plaat heeft zijn charmes.

Nr. 1 van Rudi S, ArthurDZ

TQID staat toch lager dan ik verwachtte, maar desondanks hoger dan ik hoopte. Nee, ook dit rijtje vind ik niet zo. Staan er eigenlijk nog wel platen uit mijn lijstje in verder, behalve JD

Als je goed had opgelet, had je daar het antwoord al op geweten.

Zo serieus bedoelde ik het natuurlijk ook niet. Maar, ik geef toe: ik heb ook niet goed opgelet

Edit: ik bedoel natuurlijk van de platen die nog gaan komen. Surfer Rosa heb in natuurlijk wel opgemerkt

@Paap, niets kan de jaren 70 Can euforie nog overtreffen

Ben benieuwd hoever U2 het geschopt heeft. Hopelijk toch hoger dan Joy Division.

Misterfool
Toch een erg mooie lijst tot nu toe. Ben vooral erg blij met de hoge posities voor misplaced childhood, love over gold, hounds of love en colour of spring. Ocean rain(middelmatig) had van mij een stuk lager mogen staan ten gunste van Daydream nation.

Rudi S schreef:
@Paap, niets kan de jaren 70 Can euforie nog overtreffen
Inderdaad. Tenzij mijn 90's en 00's-keuzes allebei nog top 3 gaan halen. Ik betwijfel het echter

We plegen een coupe du Nine Inch Nails Paap

Ik doe mee!

Paap_Floyd schreef:
Edit: ik bedoel natuurlijk van de platen die nog gaan komen. Surfer Rosa heb in natuurlijk wel opgemerkt
Daar doelde ik niet op, maar daar kom je vanzelf wel achter.

chevy93 schreef:
(quote)
Daar doelde ik niet op, maar daar kom je vanzelf wel achter.
Hoeveel pagina's moet ik terug? Ik word wel nieuwsgierig haha.

The_CrY schreef:
Ben benieuwd hoever U2 het geschopt heeft.

Te ver

Paap_Floyd schreef:
(quote)
Inderdaad. Tenzij mijn 90's en 00's-keuzes allebei nog top 3 gaan halen. Ik betwijfel het echter

Arcade Fire zeker, maar niet dankzij mij

Misterfool
herman schreef:
(quote)

Te ver

Idd. U2 is ,voor mij althans, de ultieme het irriteert en intresseert me niet band. Een plaats in de top 10 is wat de hoog gegrepen voor deze rockband.

ClassicRocker
The_CrY schreef:
Ben benieuwd hoever U2 het geschopt heeft. Hopelijk toch hoger dan Joy Division.

Ik wijfelde tussen m'n hart (October) en m'n hoofd (The Joshua Tree). Heb uiteindelijk m'n hart gevolgd, maar de gevolgen hiervan zouden ons nog wel eens lelijk kunnen opbreken.

En ik verwacht dat U2 het in het volgende decennium ook goed gaat doen, zeker omdat daar de keuze een stuk makkelijker wordt.

Daar zat ik ook al aan te denken, ja. Achtung Baby zou fluitend de top 3 moeten halen. De enige die Achtung Baby van de overwinning af kan houden is OK Computer, denk ik. Hoewel Nevermind en Ten best goede outsiders zijn.

Misterfool

ClassicRocker
chevy93 schreef:
Daar zat ik ook al aan te denken, ja. Achtung Baby zou fluitend de top 3 moeten halen. De enige die Achtung Baby van de overwinning af kan houden is OK Computer, denk ik. Hoewel Nevermind en Ten best goede outsiders zijn.

Vergeet Buckley niet.

Lukk0
Achtung Baby? Wie gaat daar nou op stemmen

OK Computer lijkt me ook niet echt de gedoodverfde winnaar, gezien de users die hier meedoen verwacht ik een wat minder uitgesproken resultaat dan in de top 250. My Bloody Valentine en Pulp moeten ook een eind kunnen komen voor een notering in de top 10.

Om die albums die Chevy noemt zal het wel gaan, ik verwacht eigenlijk Ten, OK Computer en Nevermind boven U2.

Maar ik heb U2 wel en die andere 3 niet in mijn lijstje

Ooohps jaren 80 nog niet klaar

chevy93 schreef:

Mijn voorspelling voor de top 5:

1. Radiohead - OK Computer
2. Pearl Jam - Ten
3. Nirvana - Nevermind
4. Jeff Buckley - Grace
5. Nine Inch Nails - The Downward Spiral

Op nummer 6 wellicht Alice in Chains, Pulp of MBV.

ClassicRocker schreef:
Vergeet Buckley niet.
Heb ik aan gedacht, maar gezien het matige optreden van hem in de OOR-variant, ga ik er absoluut niet vanuit dat die meedoet voor de eindoverwinning.

Ataloona schreef:
5. Nine Inch Nails - The Downward Spiral
Wishful thinking.

Persoonlijk geloof ik dat Siamese Dream hogere ogen gooit dan die hier genoemd worden.

Zeker weten dat die de top 10 haalt, NIN.

Kom maar op met de volgende worp, dan blijft de focus ook op het topic

Gast
geplaatst: vandaag om 21:46 uur

geplaatst: vandaag om 21:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.