Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 van de Jaren '00
zoeken in:
0
geplaatst: 5 augustus 2011, 15:15 uur
Ja, met n recordaantal deelnemers heb je natuurlijk direct n recordaantal nummer-1-noteringen...
0
geplaatst: 5 augustus 2011, 15:29 uur
Dat zal het grote "probleem" met de lijst maken ook wel zijn: een behoorlijke diversiteit. Er wordt zoveel genoemd dat platen maar een paar nominaties al in de top 40 komen denk ik. Op uitzondering na van "Third", die eindigt denk ik als eerste, "Funeral" als tweede. Die krijgen dan weer behoorlijk wat stemmen.
0
k.grubs
geplaatst: 5 augustus 2011, 15:31 uur
Verbazingwekkend weinig stemmen voor de White Stripes, met al die rockisten hier. Plaats 5 in de R'Stone top, nummer 12 in de Pitchfork top en (als ik me goed herinner) nummer 1 bij Uncut...
0
geplaatst: 5 augustus 2011, 15:39 uur
k.grubs schreef:
Verbazingwekkend weinig stemmen voor de White Stripes, met al die rockisten hier. Plaats 5 in de R'Stone top, nummer 12 in de Pitchfork top en (als ik me goed herinner) nummer 1 bij Uncut...
White Stripes:altijd over-rated gevonden: US versie van boy/girl band en dan zijn de UK versie Ting Tings en Blood Red Shoes veel leuker; mede vanwege de zgn intelluele geheul met De Stijl en andere design-parafernalia.
Copy cat(s) is ook een typisch US begrip (denk ook Interpol).
0
geplaatst: 5 augustus 2011, 15:45 uur
Slowgaze schreef:
Op uitzondering na van "Third", die eindigt denk ik als eerste, "Funeral" als tweede. Die krijgen dan weer behoorlijk wat stemmen.
Op uitzondering na van "Third", die eindigt denk ik als eerste, "Funeral" als tweede. Die krijgen dan weer behoorlijk wat stemmen.
Ha, wacht maar tot dat Chevy laat weten dat Funeral > 2 zoveel keer meer genoemd is dan Third.
0
geplaatst: 5 augustus 2011, 15:47 uur
White Stripes
veel leuker dan die bandjes die jij nu opnoemt Mjuman.
Blood Red Shoes krijg ik altijd kippenvel van, en dan de soort van met je nagels op het schoolbord krassen.
veel leuker dan die bandjes die jij nu opnoemt Mjuman.Blood Red Shoes krijg ik altijd kippenvel van, en dan de soort van met je nagels op het schoolbord krassen.
0
geplaatst: 5 augustus 2011, 15:50 uur
Moeiijk om 20 platen te kiezen uit een decennium waarin ik vooral de tweede helft goed ben gaan opletten. In de top 20 zijn geen albums te vinden uit 2003 en 2004, mogelijk omdat de artiesten die dat jaar een goed album uitbrachten een beter album uitbrachten in een ander jaar (Manitoba, The Shins, Sufjan Stevens) en ik het onnodig vind om een artiest dubbel te vertegenwoordigen. Na wikken en wegen was deze top 20 het uiteindelijk resultaat. Ik sluit niet uit dat ik nog een kliene wijziging aanbreng, maar het grootste gedeelte staat vast. Op verzoek geef ik graag toelichting.
1. Interpol - Turn on the Bright Lights (2002)
2. Bloc Party - Silent Alarm (2005)
3. The Strokes - Is this It (2001)
4. Spinvis - Spinvis (2002)
5. The War on Drugs - Wagonwheel Blues (2008)
6. The National - Boxer (2007)
7. Deerhunter - Microcastle/ Weird Era Continued (2008)
8. The Shins - Wincing The Night Away (2007)
9. Alamo Race Track - Black Cat John Brown (2006)
10. Bill Callahan - Sometimes I Wish We Were An Eagle (2009)
11. Fleet Foxes - Fleet Foxes (2008)
12. The Tallest Man on Earth - Shallow Grave (2008)
13. The Radio Dept. - Pet Grief (2006)
14. Nils Frahm - The Bells (2009)
15. The Cave Singers - Welcome Joy (2009)
16. Women - Women (2008)
17, Sufjan Stevens - Illinoise (2005)
18. Bohren & Der club of Gore - Sunset Mission (2000)
19. Manitoba - Start Breaking my Heart (2001)
20. Radiohead - In Rainbows (2007)
1. Interpol - Turn on the Bright Lights (2002)
2. Bloc Party - Silent Alarm (2005)
3. The Strokes - Is this It (2001)
4. Spinvis - Spinvis (2002)
5. The War on Drugs - Wagonwheel Blues (2008)
6. The National - Boxer (2007)
7. Deerhunter - Microcastle/ Weird Era Continued (2008)
8. The Shins - Wincing The Night Away (2007)
9. Alamo Race Track - Black Cat John Brown (2006)
10. Bill Callahan - Sometimes I Wish We Were An Eagle (2009)
11. Fleet Foxes - Fleet Foxes (2008)
12. The Tallest Man on Earth - Shallow Grave (2008)
13. The Radio Dept. - Pet Grief (2006)
14. Nils Frahm - The Bells (2009)
15. The Cave Singers - Welcome Joy (2009)
16. Women - Women (2008)
17, Sufjan Stevens - Illinoise (2005)
18. Bohren & Der club of Gore - Sunset Mission (2000)
19. Manitoba - Start Breaking my Heart (2001)
20. Radiohead - In Rainbows (2007)
0
geplaatst: 5 augustus 2011, 15:50 uur
1. Adele – 19
2. Ray LaMontagne – Till the Sun Turns Black
3. Sia – Some People Have Real Problems
4. Emiliana Torrini – Fisherman’s Woman
5. Maria Mena – Apparently Unaffected
6. Florence + The Machine – Lungs
7. Emiliana Torrini – Me and Armini
8. Damien Rice – O
9. Coldplay – Parachutes
10. Andrew Bird – Andrew Bird & the Mysterious Production of Eggs
11. The Shins – Oh, Inverted World
12. Saybia – The Second You Sleep
13. Kings of Leon – Because of the Times
14. Editors – An End Has a Start
15. The xx – xx
16. The National – Boxer
17. Coldplay – A Rush of Blood to the Head
18. Ray LaMontagne – Trouble
19. White Lies – To Lose My Life...…
20. KT Tunstall – Eye to the Telescope
2. Ray LaMontagne – Till the Sun Turns Black
3. Sia – Some People Have Real Problems
4. Emiliana Torrini – Fisherman’s Woman
5. Maria Mena – Apparently Unaffected
6. Florence + The Machine – Lungs
7. Emiliana Torrini – Me and Armini
8. Damien Rice – O
9. Coldplay – Parachutes
10. Andrew Bird – Andrew Bird & the Mysterious Production of Eggs
11. The Shins – Oh, Inverted World
12. Saybia – The Second You Sleep
13. Kings of Leon – Because of the Times
14. Editors – An End Has a Start
15. The xx – xx
16. The National – Boxer
17. Coldplay – A Rush of Blood to the Head
18. Ray LaMontagne – Trouble
19. White Lies – To Lose My Life...…
20. KT Tunstall – Eye to the Telescope
0
geplaatst: 5 augustus 2011, 15:51 uur
k.grubs schreef:
Zeker bij Uncut was White blood cells no.1 of the decade en Elephant dan ook nog op 17.
Maar ja Love and theft van Dylan was nummero 2 en 3e van van de jaren 2000-2009 was Wilco met A gost is born.
0
geplaatst: 5 augustus 2011, 15:53 uur
Overigens nog zo'n populaire plaat, Discovery van Daftpunk (3e bij Pitchfork) komt ook niet vaak voor.
Outkast, Kanye West en Ghostface Killah?? Iemand
0
geplaatst: 5 augustus 2011, 15:58 uur
In de lijst van Uncut was elk album van Jack White genomineerd, dus elk album van the White Stripes, 2 x the Raconteurs en the Dead Weather!
Bij mij is White Blood Cells overigens maar net buiten de top 20 geeindigd.
Bij mij is White Blood Cells overigens maar net buiten de top 20 geeindigd.
0
geplaatst: 5 augustus 2011, 15:58 uur
trebremmit schreef:
White Stripes
veel leuker dan die bandjes die jij nu opnoemt Mjuman.
Blood Red Shoes krijg ik altijd kippenvel van, en dan de soort van met je nagels op het schoolbord krassen.
White Stripes
veel leuker dan die bandjes die jij nu opnoemt Mjuman.Blood Red Shoes krijg ik altijd kippenvel van, en dan de soort van met je nagels op het schoolbord krassen.
Whits Stripes vond ik eerst wel aardig, maar op een gegeven moment werd het een truukje. En toegegeven, ik zit niet echt op mijn stoeltje te wippen in afwachting van de tweede van Tings Tings en Blood Red Shoes. Zulk soort bands zijn live heel aardig, maar hebben imo gewoon een beperkte houdbaarheid, mede vanwege hun ietwat beperkte muzikale idioom en daarom is het niet onterecht als ze niet hoog in een top40 terecht komen.
Arctic Monkeys is bijv.dan weer heel andere koek.
0
Poa
geplaatst: 5 augustus 2011, 16:01 uur
1. Boards of Canada - Geogaddi
2. Radiohead - Kid A
3. Panda Bear - Person Pitch
4. Boards of Canada - The Campfire Headphase
5. Animal Collective - Merriweather Post Pavilion
6. Biosphere - Cirque
7. Burial - Untrue
8. DJ Craze - Miami Heat
9. Opeth - Blackwater Park
10. Fleet Foxes - Fleet Foxes
11. Daft Punk - Discovery
12. Röyksopp - Melody A.M.
13. Gui Boratto - Chromophobia
14. At the Drive-In - Relationship of Command
15. Annie - DJ-Kicks
16. The Other People Place - Lifestyles of the Laptop Café
17. Beach House - Devotion
18. John Digweed - Transitions Vol. 4
19. Broadcast - The Noise Made by People
20. Michael Mayer - Immer
2. Radiohead - Kid A
3. Panda Bear - Person Pitch
4. Boards of Canada - The Campfire Headphase
5. Animal Collective - Merriweather Post Pavilion
6. Biosphere - Cirque
7. Burial - Untrue
8. DJ Craze - Miami Heat
9. Opeth - Blackwater Park
10. Fleet Foxes - Fleet Foxes
11. Daft Punk - Discovery
12. Röyksopp - Melody A.M.
13. Gui Boratto - Chromophobia
14. At the Drive-In - Relationship of Command
15. Annie - DJ-Kicks
16. The Other People Place - Lifestyles of the Laptop Café
17. Beach House - Devotion
18. John Digweed - Transitions Vol. 4
19. Broadcast - The Noise Made by People
20. Michael Mayer - Immer
0
geplaatst: 5 augustus 2011, 16:11 uur
1. Goldmund - The Malady of Elegance (2008)
2. Sufjan Stevens - Illinois (2005)
3. Sigur Rós - ( ) (2002)
4. Craig Armstrong - Piano Works (2004)
5. Coldplay - Parachutes (2000)
6. Alva Noto - Xerrox Vol.2 (2009)
7. Oceansize - Effloresce (2003)
8. Johan Söderqvist - Efter Brylluppet (2007)
9. Stars of the Lid - The Tired Sounds of Stars of the Lid (2001)
10. Songs: Ohia - Ghost Tropic (2000)
11. Boards of Canada - Geogaddi (2000)
12. Spinvis - Spinvis (2002)
13. Patrick Watson - Wooden Arms (2009)
14. Grandaddy - The Sophtware Slump (2000)
15. At the Close of Every Day - De Geluiden van Weleer (2005)
16. Radiohead - Amnesiac (2001)
17. Grizzly Bear - Yellow House (2006)
18. James Blackshaw - Sunshrine (2005)
19. Daniël Lohues - Allennig II (2008)
20. Jóhann Jóhannsson - Fordlândia (2008)
eervolle vermelding: Godspeed You Black Emperor! - Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven,
De Kift - Koper, The Microphones - The Glow, Pt. 2, Grouper - Dragging a Dead Deer Up a Hill, Elbow - The Seldom Seen Kid, Clint Mansell - The Fountain, Nils Frahm - Wintermusik, Animal Collective - Sung Tongs
2. Sufjan Stevens - Illinois (2005)
3. Sigur Rós - ( ) (2002)
4. Craig Armstrong - Piano Works (2004)
5. Coldplay - Parachutes (2000)
6. Alva Noto - Xerrox Vol.2 (2009)
7. Oceansize - Effloresce (2003)
8. Johan Söderqvist - Efter Brylluppet (2007)
9. Stars of the Lid - The Tired Sounds of Stars of the Lid (2001)
10. Songs: Ohia - Ghost Tropic (2000)
11. Boards of Canada - Geogaddi (2000)
12. Spinvis - Spinvis (2002)
13. Patrick Watson - Wooden Arms (2009)
14. Grandaddy - The Sophtware Slump (2000)
15. At the Close of Every Day - De Geluiden van Weleer (2005)
16. Radiohead - Amnesiac (2001)
17. Grizzly Bear - Yellow House (2006)
18. James Blackshaw - Sunshrine (2005)
19. Daniël Lohues - Allennig II (2008)
20. Jóhann Jóhannsson - Fordlândia (2008)
eervolle vermelding: Godspeed You Black Emperor! - Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven,
De Kift - Koper, The Microphones - The Glow, Pt. 2, Grouper - Dragging a Dead Deer Up a Hill, Elbow - The Seldom Seen Kid, Clint Mansell - The Fountain, Nils Frahm - Wintermusik, Animal Collective - Sung Tongs
0
geplaatst: 5 augustus 2011, 16:11 uur
Toch verbazend weinig mensen die The xx in hun lijst hebben staan.. Had ik wel meer verwacht!
0
geplaatst: 5 augustus 2011, 16:13 uur
Fieke_28 schreef:
Toch verbazend weinig mensen die The xx in hun lijst hebben staan.. Had ik wel meer verwacht!
Het moet je smaak maar wezen...
0
geplaatst: 5 augustus 2011, 16:21 uur
k.grubs schreef:
Fieke_28 schreef:
Grappig. Die bands zie ik altijd als de bands die "merkwaardig genoeg niet in de top 250 staan". Eerstgenoemde scoort 60 top 10-noteringen. Laatstgenoemde maar liefst 59. Vooral bij the xx vind ik het daarom ook erg typerend dat die niet verder is gekomen dan een 11e plek.Toch verbazend weinig mensen die The xx in hun lijst hebben staan.. Had ik wel meer verwacht!
0
geplaatst: 5 augustus 2011, 16:24 uur
Rudi S schreef:
Overigens nog zo'n populaire plaat, Discovery van Daftpunk (3e bij Pitchfork) komt ook niet vaak voor.
Had ik eerder ook al genoemd. Echter scoorde Homework in de 90s ook al zeer matig, dus dat is voor mij eerlijk gezegd niet echt een verrassing.Overigens nog zo'n populaire plaat, Discovery van Daftpunk (3e bij Pitchfork) komt ook niet vaak voor.
Rudi S schreef:
Zijn dit persoonlijke favorieten of ben je oprecht verbaasd dat deze zo weinig (of helemaal niet) genoemd worden?Outkast, Kanye West en Ghostface Killah?? Iemand
0
geplaatst: 5 augustus 2011, 16:37 uur
chevy93 schreef:
(quote)
(quote)
Grappig. Die bands zie ik altijd als de bands die "merkwaardig genoeg niet in de top 250 staan". Eerstgenoemde scoort 60 top 10-noteringen. Laatstgenoemde maar liefst 59. Vooral bij the xx vind ik het daarom ook erg typerend dat die niet verder is gekomen dan een 11e plek. The XX is nog geen 2 jaar uit, dus kan sowieso niet in de top 250 staan. Maar afgezien daarvan wordt ie wel weinig genoemd inderdaad. Toch een van de populairste albums van de laatste jaren.
0
geplaatst: 5 augustus 2011, 16:37 uur
Van Kanye West zou ik toch ook wel verwachten dat die vaak wordt genoemd. Outkast had z'n beste tijd in de 90s.
0
geplaatst: 5 augustus 2011, 16:40 uur
herman schreef:
The XX is nog geen 2 jaar uit, dus kan sowieso niet in de top 250 staan. Maar afgezien daarvan wordt ie wel weinig genoemd inderdaad. Toch een van de populairste albums van de laatste jaren.
Oh ja, maar dat kan wel. Over 12 dagen komt 'ie erin als het goed is. The XX is nog geen 2 jaar uit, dus kan sowieso niet in de top 250 staan. Maar afgezien daarvan wordt ie wel weinig genoemd inderdaad. Toch een van de populairste albums van de laatste jaren.

0
geplaatst: 5 augustus 2011, 16:41 uur
0
geplaatst: 5 augustus 2011, 16:42 uur
Arrie schreef:
Van Kanye West zou ik toch ook wel verwachten dat die vaak wordt genoemd.
Buiten het feit dat de echte hiphopliefhebbers slechts sporadisch (ook wel iets meer dan dat, maar toch...) aanwezig zijn, is Kanye West toch niet echt een gevestigde naam hier op MuMe. Ik zou hem op dezelfde tree zetten als bv. Jay-Z. Die werd in de 90s 2 of 3 keer genoemd.Van Kanye West zou ik toch ook wel verwachten dat die vaak wordt genoemd.
0
geplaatst: 5 augustus 2011, 16:43 uur
Nee joh, Kanye is een stuk populairder dan Jay-Z over het algemeen (Jay-Z heeft een aantal miskleunen begaan) maar mijn favoriete Kanye album komt uit 2010, dus vreemd is het niet dat hij minder word genoemd
.
.
0
geplaatst: 5 augustus 2011, 16:45 uur
De jaren '90 Kanye is in ieder geval absoluut niet populair onder de fanatieke hiphoppers op de site, daarvoor is hij veel te poppy.
0
geplaatst: 5 augustus 2011, 17:15 uur
oceanvolta schreef:
Eindelijk komt mijn nummer 1 weer eens voorbij.
(quote)
Eindelijk komt mijn nummer 1 weer eens voorbij.
een album dat ik al vijf jaar héél af en toe beluisterde, maar het laatste half jaar plotsklaps als een bom is ingeslagen
wat een fijn topic dit, valt weer veel te ontdekken. hoewel de kwaliteit van de mainstream muziek tot een definitief einde is gekomen in de jaren '00, is er onder de radar van het grote publiek een immense hoeveelheid briljante muziek gemaakt.
@ chevy weet niet of je hem direct al ingevoerd had, maar ik heb nog een paar wijzigingen gemaakt. bedankt voor de PM!
0
geplaatst: 5 augustus 2011, 17:23 uur
herman schreef:
De jaren '90 Kanye is in ieder geval absoluut niet populair onder de fanatieke hiphoppers op de site, daarvoor is hij veel te poppy.
Wat bedoel je precies met de jaren '90 Kanye?
0
geplaatst: 5 augustus 2011, 17:27 uur
Jaren '90 is te breed, ik bedoelde op de Kanye die meer richting popmuziek ging en bv. druk aan de slag ging met autotune. Dus eigenlijk de 'tweede helft jaren '90' Kanye.
* denotes required fields.