MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top van de jaren '50? (discussietopic)

zoeken in:
chevy93 schreef:
(quote)
Nochtans zou je dan ruim 50% van wat je kent op moeten nemen. Tenzij je een boel verstopte stemmen hebt.

Tja, er valt nog genoeg te ontdekken. Ben de laatste tijd toch alweer veel 50's muziek aan het luisteren, ik kom met gemak aan m'n lijstje en het word waarschijnlijk toch weer moeilijk met het afstrepen van albums.

Als het je om ontdekken gaat kun je beter gewoon naar de toplijst kijken, Ataloona. Nu is het net alsof mensen albums luisteren om ze maar in het lijstje te kunnen zetten/mee te kunnen doen.

Nog even terugkomend op bovenstaand bericht: Je hebt welgeteld 10 platen een cijfer gegeven waarvan ik zeg dat het behorend is bij een toplijst (4,0* dus). Nu mag je zelf natuurlijk bepalen wanneer iets echt goed voor je is, maar een album wat ik een 3,5* geef, zal ik nooit opnemen in een dergelijke lijst. Het is natuurlijk wel de bedoeling om de 20 beste(!) platen van het decennium te nemen.

Wat betreft Kind of Blue, die wil ik best met terugwerkende kracht opnemen in de lijst.

Hm, ik heb 13 stemmen uit de hele jaren 50, waarvan er drie niet verder komen dan 3*. Ik zou dus wel een top 10 samen kunnen stellen met ruime voldoendes, maar ik kan desondanks niet zeggen dat ik daar dan volledig achter sta, daarvoor ken ik gewoon te weinig.

chevy93 schreef:
Nog even terugkomend op bovenstaand bericht: Je hebt welgeteld 10 platen een cijfer gegeven waarvan ik zeg dat het behorend is bij een toplijst (4,0* dus). Nu mag je zelf natuurlijk bepalen wanneer iets echt goed voor je is, maar een album wat ik een 3,5* geef, zal ik nooit opnemen in een dergelijke lijst. Het is natuurlijk wel de bedoeling om de 20 beste(!) platen van het decennium te nemen.

Wat betreft Kind of Blue, die wil ik best met terugwerkende kracht opnemen in de lijst.

Mee eens, een 3,5* zou ik hoogstens in een lijst zetten als ik zeker weet dat hij nog gaat groeien.
Maar ik heb genoeg inspiratie voor de 50's, dus dat is het probleem niet.

De jaren vijftig moet het toch vooral hebben van de jazz. Miles Davis, John Coltrane, Cannonball Adderley, Dave Brubeck e.a. hebben met uitstekende jazz albums in dat decennium toch wel even hun visitekaartje afgegeven. Ik vind dat de jaren vijftig gewoon mee moeten doen.

herman schreef:
Als het je om ontdekken gaat kun je beter gewoon naar de toplijst kijken, Ataloona. Nu is het net alsof mensen albums luisteren om ze maar in het lijstje te kunnen zetten/mee te kunnen doen.

Ik ken nu dus al genoeg platen voor een top 10 (zal ik eerst mijn stemmen voor na moeten lopen) Dus of het nou erg is dat ik nog een 5-tal albums moet ontdekken, vind ik niet. (als we een top 15 zouden doen)

Slowgaze schreef:
Is dat zo lastig, een jaren 50-lijstje? Bij deze.

We weten inmiddels wel dat je enorm erudiet bent...

wibro schreef:
De jaren vijftig moet het toch vooral hebben van de jazz. Miles Davis, John Coltrane, Cannonball Adderley, Dave Brubeck e.a. hebben met uitstekende jazz albums in dat decennium toch wel even hun visitekaartje afgegeven. Ik vind dat de jaren vijftig gewoon mee moeten doen.
Moeten ze meedoen omdat ze hun visitekaartje afgegeven hebben? Dat vind ik niet. Waar is bv. Bob Marley? Of countrygrootheden als Gram Parsons en Johnny Cash?

We kunnen ondertussen wel een ''discussie jaren 50 top 40'' topic openen o.i.d.

Er zijn genoeg grote namen beschikbaar hoor: Kind of Blue natuurlijk, maar denk ook 'ns aan Dave Brubeck Quartet? Ray Charles? Elvis Presley? Sonny Rollins? Cannonball Adderley? Ella? Louis? Ella én Louis? Sinatra? Charles Mingus? Little Richard? Chet Baker! John Coltrane! Chuck Berry? Lou Donaldson. The Coasters. Billie Holiday..

En dan nog heel veel blues, waaronder Howlin' Wolf, om maar even iets te noemen.. Snooks Eaglin, John Lee Hooker, Sonny Terry & Brownie McGhee, blablablabla en nog veel meer blues..

Er zijn echt wel genoeg platen.. Ik ben niet dé expert van de jaren '50, en kan al dit rijtje opnoemen..

chevy93 schreef:

Het klopt dat ik nog niet zoveel stemmen heb staan in die periode, maar ik heb nog wel wat 50's platen beluisterd die ik nog niet bestemd heb. O.a. uit het boek '1000 records you should hear before you die', maar ook wat vroege bossa nova-platen en Cubaanse muziek die ik nog eens moet toevoegen. Afgezien daarvan vind ik niet dat de onderste van een toplijst 4* hoeft te hebben: ik vind het ook wel mooi om te zien hoe een lijstje zich in tijd ontwikkelt. Over een paar jaar zou ik voor mezelf een veel sterker lijstje kunnen maken. Maar goed, voor dat laatste is een type topic als dit misschien niet de goede plek.

Is nu te laat, vrees ik. Of je zou alle deelnemers nog een pm moeten sturen dat ze die nu ook kunnen kiezen.

Opzich is dat nog best te doen.

Masimo schreef:
Er zijn genoeg grote namen beschikbaar hoor: Kind of Blue natuurlijk, maar denk ook 'ns aan Dave Brubeck Quartet? Ray Charles? Elvis Presley? Sonny Rollins? Cannonball Adderley? Ella? Louis? Ella én Louis? Sinatra? Charles Mingus? Little Richard? Chet Baker! John Coltrane! Chuck Berry? Lou Donaldson. The Coasters. Billie Holiday..

En dan nog heel veel blues, waaronder Howlin' Wolf, om maar even iets te noemen.. Snooks Eaglin, John Lee Hooker, Sonny Terry & Brownie McGhee, blablablabla en nog veel meer blues..

Ornette Coleman, Thelonious Monk, Nat King Cole, Champion Jack Dupree, Lightnin' Hopkins, Little Walter, Art Blakey & the Jazz Messengers, Buddy Holly, Nina Simone, Sarah Vaughan, Little Richard, Charlie Parker (& Dizzy Gillespie), Sun Ra, Count Basie.. John Fahey, Jacques Brel, Duke Ellington..

Leuk dat je al die namen op kunt noemen, maar het aantal artiesten dat ook daadwerkelijk een rol van betekenis op MuMe speelt (of zou kunnen spelen) is vrij klein.

Nu gun in jullie echt dit spel, maar ik zie het gewoon niet werken, sorry.

En zoals herman terecht opmerkt:
herman schreef:
Als het je om ontdekken gaat kun je beter gewoon naar de toplijst kijken,
Of kijk in de vele topics. Of als je je ei kwijt wilt, plaats een lijstje in eenn van die topics.

Dit zijn toch behoorlijk wat namen die vaak genoemd kunnen worden en zo een leuke top-10 of top-20 kunnen opleveren voor een '50 spel? Wat is 't probleem?

Helen Merrill, June Christy, Modern Jazz quartet, Art Pepper, Gil Evans, Shelly Manne....

Als het een wedstrijdje "wie kan de meest 50's-artiesten noemen?" wordt, haak ik af. Ik ben benieuwd wat er van komt (en ik ben ook echt benieuwd).

Stijn_Slayer
In Muziek > Toplijsten en favorieten > De MuMe Top van de jaren '50:

Hm, een top 10 vind ik niet de moeite waard. Ik laat dit dan maar voor wat het is.

Stijn_Slayer
Ik voorzie dat er dan overal de 10 bekendste platen uit de fifties langs komen. Ook kun je nou niet echt een onwijs gevarieerd lijstje maken, tenzij je expres bepaalde albums weglaat.

Tsja, het gros van de mensen lepelt niet zo makkelijk een top 20 op.

Stijn_Slayer
I know, maar dan kun je eigenlijk net zo goed een blik op de toplijst werpen. Tenzij je per se een lijstje wilt maken.

Ik zou eerder zeggen andersom. Als je wilt gaan ontdekken, moet je juist naar de toplijst kijken. Hier gaat het er toch meer om wat nou de echte favorieten zijn. Waarbij je uiteraard de bekendste albums krijgt. Hooguit zal er eentje wat hoger staan, maar echt grote verrassingen zul je logischerwijs niet vinden. Als je per se een top 20 wilt maken, kun je dat ook wel in een ander topic doen (hoewel ik die niet zo goed kan vinden, maar de zoekmachine is sowieso een ramp wat dat betreft).

Een middenweg? 15 albums voor wie meer wil?

Ik ken 14 platen uit de jaren 50 waarvan 13 van Miles Daves en eentje van Cannonball Adderley waar Davis dan ook nog heel nadrukkelijk op te horen is. Dus een heel afwisselend lijstje zal dan wel niet worden van mij

Miles Davis is niet de enige jazzartiest die albums uitbracht in de jaren '50

Lijkt mij goed om een eis van 10 neer te leggen, met eventuele uitbreiding naar 20 voor wie wil? Dan blijf je meer kans houden dat er verschillende albums meerdere keren genoemd zullen worden, dus een vaster staand lijstje gaat krijgen.. Doet Stijn dan ook mee?

Lijkt me een goed idee

Stijn_Slayer
Deal, Herman.

herman schreef:
Puntentelling voor de top 10's:

10 - 9 - 8 - 7 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1

Puntentelling voor de top 20's:

8 - 6 - 5 - 4 - 4 - 3 - 3- 3 - 3 - 2 / 2 - 2 - 2 - 2 - 1 - 1 - 1 - 1 - 1 - 1

Verhouding 1ste helft/2de helft in het eerste geval 40:15 en in het tweede 41:14. Had het ook recht kunnen trekken, maar het leek me aardig iets meer gewicht aan de nummer 1 toe te kennen. Betere ideeen zijn uiteraard welkom.
Maar nummer 1 10x zo zwaar mee laten tellen als nummer 10, is dat niet wat overdreven?

Gast
geplaatst: vandaag om 20:36 uur

geplaatst: vandaag om 20:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.