MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top van de jaren '50? (discussietopic)

zoeken in:
Zephyr
In Muziek > Toplijsten en favorieten > De MuMe Top 40 van alle decennia (De Grote Finale):

The Scientist schreef:
muziek van voor 1960 wordt hier gewoon buitengesloten?

Er is geen "De MuMe top 40 van de jaren '50" gespeeld; zo simpel is het.

nee, maar het had wel gedaan kunnen worden

Of misschien zelfs gedaan moeten worden

Laten we het alsnog doen!

En de jaren 30 en 40 dan? Dan mag iedereen zijn twintig favoriete schellakplaten uitkiezen.

Zephyr
Zephyr schreef:
Er is geen "De MuMe top 40 van de jaren '50" gespeeld; zo simpel is het.

We begonnen ooit met : De MuMe-variant op de OOR top-40 van 1971-2011.

Daar heb ik eens wat berichten uitgehaald :

chevy93 schreef:
Misschien leuk om dit spel nogmaals te doen, maar dan per decennium een top 20 maken? Of per genre.

Zephyr schreef:
Per decennium lijkt mij de meest aantrekkelijk keuze. Krijgen we in ieder geval geen gezeur over welk album wel of niet tot een genre behoort.......... .

Beginnen we met de 60's, en wie o wie wil de organisatie op zich nemen ?

chevy93 schreef:
Ik zou het best willen doen, maar als er niet genoeg animo is, heeft het ook niet echt nut. Met slechts 10 lijstjes krijg je allesbehalve een interessante lijst.

, is dat even anders gelopen ????

Dus MIJN schuld dat de 50's niet gespeeld zijn.....

Zephyr schreef:

Dus MIJN schuld dat de 50's niet gespeeld zijn.....

Voor straf veel muziek uit de 50's gaan luisteren

Even met zijn allen: Zephyr, ga je in een hoekje staan schamen!

Muziekbarbaar! Schaam je!

Zephyr
zo, nu ben ik erg rood van schaamte

En hoeveel albums uit de 50s kennen we? Precies.

Stijn_Slayer
Meer dan genoeg.

Jaren 20, 30 en 40 kom ik ook nog wel uit.

Mee eens, er is erg veel goede muziek gemaakt in de 50's.

Inderdaad... meer dan genoeg

chevy93 schreef:
En hoeveel albums uit de 50s kennen we? Precies.

Je ferm gepositioneerde "Precies", hoofdletter, punt aan het einde, kijk, een hele zin, roept ten onrechte een conclusie op: het lijkt mij dat je je eigen onwetendheid wat betreft dat tijdsvak, op ons aan het projecteren bent.

Ben het er ook mee eens. Genoeg goede muziek gemaakt in de 50s.

Jaren '50 zou je misschien met een top 10 kunnen doen. Daarbij hoeven we ook niet per se de 100 lijstjes te halen, al zul je best mensen hebben die snel wat platen luisteren om maar aan de 10 te komen. Je boort een heel andere doelgroep aan, in ieder geval. Toen Dazzler zijn Greatest Hits of 195x's presenteerde werden opeens ook weer heel andere mensen actief.

Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo'n verkeerd idee en wil het ook wel organiseren als Chevy er geen zin in heeft.

Zephyr
Ik zie zo snel maar 27 albums uit de 50's met meer dan 50 stemmen.......................

En laten we nou niet met modder gaan gooien :

HET IS ALLEMAAL MIJN SCHULD DAT DE 50's NIET GESPEELD ZIJN................

Ik zie dat als een voordeel, meer vergeten pareltjes om te (her)ontdekken me dunkt.

Stijn_Slayer
Een top 10 is wel heel erg beperkt. Dat zou ik jammer vinden. Als de helft lijstjes van 10 en de andere helft lijstjes van 20 indient is 't echter ook niet echt eerlijk.

Misschien anders de keuze voor een top 15 of top 10 (zoals hier met 25 en 20)?

Ja, met een top 10 word het voor mij ook wel te beperkt, een top 15 kan ik al een stuk beter mee leven

Dat zou ook kunnen, maar echt duidelijk vind ik die 20/25-regel eerlijk gezegd ook niet... De vraag is of met een top 20 de hoeveelheid deelnemers niet te beperkt blijft.

Met Kind of Blue als winnaar en voor de rest albums die met 2 noteringen al in de top 40 komen. Ik denk dat een top 20 voor velen gewoon de 20 albums die ze kennen uit de 50s wordt. Ik ben wel benieuwd hoeveel jullie er kennen.

Stijn_Slayer
@ Herman:

Echt duidelijk is die regel inderdaad niet, maar het gaat toch vooral om het plezier. Ik denk niet dat er iemand met bandshirt, chips en bier klaarzit in de hoop dat zijn nr. 1 ook de echte nr. 1 wordt.

Het is vooral de lol van het ontdekken en bekijken wat populair is i.p.v. een competitie.

Ataloona schreef:
Ja, met een top 10 word het voor mij ook wel te beperkt,
Nochtans zou je dan ruim 50% van wat je kent op moeten nemen. Tenzij je een boel verstopte stemmen hebt.

Zephyr
herman schreef:
De vraag is of met een top 20 de hoeveelheid deelnemers niet te beperkt blijft.

Lijkt me wel. Zoals ik al eerder postte :

27 albums met 50 of meer stemmen, waarvan (geloof ik) 7 x Miles Davis.

Een top 10 lijkt me beter inderdaad, als ik naar de stemmen kijk van Ataloona heeft 'ie ook niet erg veel om uit te kiezen... ik zie het ook meer als een kleinschaliger variant op dit topic. Daarbij zijn er ook wel users die zich juist in dit tijdperk interesseren en minder om latere decennia geven.

Een top 20 als eindresultaat lijkt me ook wel genoeg, want er zullen lager wel heel erg veel ex aequo's zijn.

herman schreef:
Dat zou ook kunnen, maar echt duidelijk vind ik die 20/25-regel eerlijk gezegd ook niet...
Wat is er niet duidelijk aan? . Je maakt een top 20 of een top 25. Dat is het.

De enige plaat waarvan het inderdaad zonde is dat die niet meedoet met dit spel is Kind of Blue. Voor de rest zal er geen plaat zijn die ook maar kan dromen van een top 40-plek.

Is dat zo lastig, een jaren 50-lijstje? Bij deze.

1. Chute, La - Albert Camus (1956)
2. Maggie Cassidy - Jack Kerouac (1959)
3. Naked Lunch, The - William S. Burroughs (1959)
4. Howl - Allen Ginsberg (1959)
5. Henderson the Rain King - Saul Bellow (1959)
6. Lolita - Vladimir Nabokov (1955)
7. Ik Heb Altijd Gelijk - Willem Frederik Hermans (1951)
8. Lord of the Flies - William Golding (1954)
9. Mohn und Gedächtnis - Paul Celan (1952)
10. Philip en de Anderen - Cees Nooteboom (1955)
11. Ballade van de Gasfitter - Gerrit Achterberg (1953)
12. En Attendant Godot - Samuel Beckett (1952)
13. Ondergang van de Familie Boslowits, De - Gerard Kornelis van het Reve (1950)
14. Sweet Bird of Youth - Tennessee Williams (1959)
15. Gorgelrijmen - Cees Buddingh' (1953)
16. Bomb - Gregory Corso (1954)
17. Lucky Jim - Kingsley Amis (1954)
18. Under Milk Wood - Dylan Thomas (1954)
19. Pinkeltje in Madurodam - Dick Laan (1955)
20. Apocratief / De Analphabetische Naam - Lucebert (1952)

Zephyr
chevy93 schreef:
De enige plaat waarvan het inderdaad zonde is dat die niet meedoet met dit spel is Kind of Blue. Voor de rest zal er geen plaat zijn die ook maar kan dromen van een top 40-plek.

Helemaal mee eens.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:33 uur

geplaatst: vandaag om 15:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.