MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / new wave mixtape van de week

zoeken in:
Benno
15 * Joy Division - Disorder +4
Geweldige onderkoelde muziek en een geweldige tekst.

9 * Orchestral Manoeuvres in the Dark - The New Stone Age
Bono-esque stem die mij nogal irriteert, de muziek vind ik een onprettige kakafonie.

8 * The Sound - Winning
Goede groep The Sound, maar de tekst van dit nummer vind ik matig.

6 * Killing Joke - Requiem +3
Duister, klinkt als een vroege versie van metal. Dit is, naar ik van ze ken, ook nog eens hun meest urgent aanvoelende nummer.

1 * The Stranglers - Sometimes
Aardig nummer maar ik mis de gespeelde gekte van een Peaches. Deze komt niet boven het maaiveld uit.

4 * New Order - Age of Consent +1
Lekker synthpop nummer met een goede vocale beurt van Sumner.

5 * Echo & The Bunnymen - Show of Strength
Matig en gevoelloos nummer van Echo & the Bunnymen, doet me helemaal niks. Blanco.

2 * The Sisters of Mercy - Black Planet
Goede groep, goede plaat. Maar dit nummer is niet zo goed als Marian of Some Kind of Stranger van dezelfde plaat.

6 * Cocteau Twins - Ivo +2
De eerste keer dat ik dit luisterde kwam het goed binnen, was meteen fan van de plaat. De liefde is wat bekoeld maar Ivo en Lorelei blijven geweldig.

4 * The Cure - Shake Dog Shake
Het enige nummer dat ik, ik geef het toe, niet heb afgeluisterd. Erg saai.

Goed: mijn standpunt is ... iedereen is vrij om een lijstje in te dienen.
En iedereen is vrij om te stemmen. Maar in de eerste post van dit topic
onderstreep ik wel dat het vooral de bedoeling is om commentaren te schrijven.
Daar zit op zich voldoende meerwaarde in zonder dat iemand een lijstje hoeft te plaatsen.

Wie stemt zonder commentaartjes speelt "het spel" dus niet helemaal correct.
Of laat ik het anders formuleren: lijstjes met enkel stemmen krijgen van mij nauwelijks aandacht.
Ik wil vooral lezen wat anderen er van vinden. De eindstand van de ladder interesseer me ook niet zo.
Het is enkel een manier om aan te geven welke jij de 4 toppers uit de lijst vindt en graag waarom.

De meeste deelnemers doen precies wat ik gehoopt had.
En ze pennen het nog vrij kernachtig neer (niet in eindeloze dazzleriaanse bewoordingen).

Dus focus de aandacht op de commentaren, niet op de scores.

Ik doe het even op dezelfde wijze als dat Benno dat deed.

15 * Joy Division - Disorder
Dreigend, koud maar toch een warme touch, de (klaag) zang Curtis die zich onderhuids opkropt. 1 van de betere van de groep.

13 * Orchestral Manoeuvres in the Dark - The New Stone Age +4
Een muzikale kakafonie zeer zeker maar in mijn oren een zeer prettige! Het 1ste nummer van 1 van de beste albums allertijden. Wel een beetje een buitenbeentje binnen het rijke oeuvre van de band maar toch past deze koude track als een warme jas.

11 * The Sound - Winning +3
Ik denk het bekendste nummer van deze band van het bekendste album van The Sound. Heerlijke reperterende toetspartijen met een ijzersterke drum/bas basis. Krachtig gezongen met hier en daar een overslaande stem maar dat zorgt nu net voor de charme

6 * Killing Joke - Requiem
Het "bekende" album kan bij mij op zeer veel sympathie rekenen. De andere albums (van wat ik ken) vind ik vaak wat te schreeuwerig. Dit is een nummer wat er net tussen in valt en daardoor wel de goede kant van de medaille laat zien.

3 * The Stranglers - Sometimes +2
Tja, met dat orgeltje weet je meteen hoe laat het is namelijk Stranglers tijd! Ik hou altijd wel van deze band die nogal crossovertje speelt tussen punk, wave, rock en pop muziek

5 * New Order - Age of Consent +1
Fijn nummer van fijne plaat. Prachtige synthpartijen op kek slaggitaargeweld. Mijn favoriet van dit album is Your Silent Face maar dit is zeker geen verkeerd nummer, sterker nog...

5 * Echo & The Bunnymen - Show of Strength
De albumhoes van "Heaven" is prachtig maar dit nummer doet daar zeker niet voor onder. Ik heb vind de gitaarpartijen van dit nummer altijd een beetje ska-achtig. Sterk refrein en dreigende coupletten. Prima lied van prima band!

Niets zo herkenbaar als een liedje van Sisters of Mercy. Dat dit voor een groot gedeelte aan de zang ligt lijkt me duidelijk. Sterk lied van voor de zeg maar "Mad Max" periode van de groep waarbij de clip belangrijker werd als het liedje.

6 * Cocteau Twins - Ivo
Op zich zijn alle ingredienten ruimschoots aanwezig om de liefde tussen mijn persoon en Cocteau tot grote hoogte te laten stijgen maar op een of andere manier komt dat er toch niet helemaal uit. Zo ook met dit lied, zit zeker goed in elkaar maar het raakt me niet echt.

Robert Smith en zijn vriendjes, deze band doet het een stuk beter in huize vigil. Dit nummer is niet gelijk de grootste favoriet maar slecht is het zeker niet. Strakke gitaarpartijen en Smith die klinkt zoals hij dat alleen kan doen. Niet goed genoeg voor de punten maar dat zegt meer over de rest dan over dit lied.

De lay-out die Benno en vigil hanteren lijkt me inderdaad een goed idee.

18 * Joy Division - Disorder +3
Tsja, als new wave-liefhebber kun je bijna niet om Joy Division heen. Voor mij was het ook een van de eerste bands buiten mijn 'eigen' tijdperk waar ik naar ging luisteren. Verder had ik in die tijd een schamele 2cd met wat wave-hitjes, ik kende Joy Division eerder dan het begrip new wave volgens mij.

14 * Orchestral Manoeuvres in the Dark - The New Stone Age +1
Lastig te duiden nummer, vind ik. Erg mysterieus en een beetje unheimisch, het is een nummer dat me erg goed bevalt en nogal een verwachting schept ten aanzien van de rest van het album. Nu wordt die verwachting voor mij nog niet echt ingelost, maar ach, ik ben nog maar een beginner wat OMD betreft.

11 * The Sound - Winning
The Sound luister ik bij vlagen, de laatste tijd heb ik een periode waarin er weinig plaats is voor The Sound. De laatste tijd grijpt het me wat minder dan een paar jaar terug, maar dat kan zo weer omslaan.

De eerste onbekende voor mij. Vind dit op het eerste gehoor geen meevaller, maar het album staat wel op mijn luisterlijstje.

7 * The Stranglers - Sometimes +4
Ah, deze vind ik dan wel weer leuk. Onweerstaanbaar en vernuftig liedje. Rattus Norvegicus vind ik een lastige noot om te kraken, maar dit nummer is fantastisch.

5 * New Order - Age of Consent
De 'b-kant' van de mixtape begint met New Order, nadat de 'a-kant' met Joy Division begon. Vreemdgenoeg doet dit nummer me een beetje aan The Cure denken. Niet een van mijn topfavorieten van New Order, maar wel een heel fijn nummer.

7 * Echo & The Bunnymen - Show of Strength +2
Afgelopen zomer zag ik Echo live hun eerste twee albums integraal spelen. Dit nummer kwam dus ook langs en herken ik direct weer. Heaven Up Here heb ik toen ter voorbereiding een paar keer gedraaid, maar ik kon er nog niet inkomen. Maar nu ik dit nummer en met name die eerste riff (die mooi uitwaaierde over een schitterend decor, afgelopen zomer in Barcelona), hoor krijg ik toch wel weer zin die plaat nog eens op te leggen.

Met de Sisters heb ik nooit iets gehad. Eigenlijk ken ik alleen Temple of Love, wat ik wel een gaaf nummer vind. En toen ik laatst op de radio een tof nummer hoorde, bleek dat Alice te zijn. Daar was ik nog niet zo mee bekend. Dit nummer echter doet het zo op het eerste gehoor niet voor mij. Het klinkt zeker niet vervelend, maar vergeleken bij de rest doet het me veel minder.

6 * Cocteau Twins - Ivo
Dit is dan wel weer een oude favoriet. Geen idee hoe ik destijds op het idee ben gekomen, maar als tiener haalde ik Treasure uit de bibliotheek en kopieerde ik het album. Vond het een moeilijke plaat om in te komen, maar Ivo en Lorelei heb ik altijd steengoed gevonden. Pas jarenlater ben ik me via deze site wat meer in de CT gaan verdiepen.

Deze opener doet eigenlijk wel goed dienst als afsluiter. Het is nogal een gedragen song. The Cure heb ik lange tijd weinig mee gekund, maar inmiddels begin ik ze steeds beter te waarderen, met name hun oude periode. Met dit nummer weet ik het echter nu nog niet zo.

Misterfool
Mixtape van Dazzler:

20* Joy Division - Disorder +2
De koude, maar zeker niet ongevoelige post-punk van Joy-division weet me altijd wel goed te smaken. Disorder heeft een prachtige tekst en geweldige gitaarpartijen. Toch vind ik van het zelfde album shadowplay nog net iets beter.

14 * Orchestral Manoeuvres in the Dark - The New Stone Age
Ik merk dat ik over het algemeen erg goed wegkan met Synthpop. Hoewel ik het intro van dit nummer erg leuk vind, wordt het me gedurende het nummer net iets te vol en te druk. Dit zorgt ervoor dat het nummer nog niet echt goed bij mij overkomt.

14 * The Sound – Winning+3
Raar dat ik van The Sound niet vaker nummers gecheckt heb. Toch een geweldige zanger en ook sterke interactie tussen de synths, bassen en gitaren. Een mooie dromerige, enigszins paranoïde sfeer die weigert saai te worden.

Van Killing joke heb ik de laatste tijd erg veel beluisterd, geweldige muziek over het algemeen. Toch denk ik dat ik iets meer met hun latere periode heb(iets meer metal, iets minder punk). Desondanks is dit een erg leuk nummer. Punkrocker met wat hulp van elektronische effecten.

8 * The Stranglers - Sometimes +1
The stranglers is ook alweer zo’n band waar ik hier en daar wat van gehoord heb, maar nog niet over ben gegaan tot het beluisteren van een geheel album. Toch een bijzondere band waar ik als muziekliefhebber heel enthousiast van kan worden. Vlotte punkrock met een bijzondere nasmaak.

5 * New Order - Age of Consent
Persoonlijk heb ik nog meer met New Order dan met joy division. Heerlijk dansbare new-wave die al behoorlijk vooruitblikt naar de Dance van de jaren 90. Heerlijke muziek, met een lekker tempo. New order maakt op dit nummer erg smaakvol van gitaarwerk gebruik. Leuk nummer, maar ik heb beter van new order gehoord.

7 * Echo & The Bunnymen - Show of Strength
Blijkbaar heb ik van Echo & the Bunnymen het verkeerde album gekocht. Ocean rain vond ik behoorlijk saai en kitscherig. Het bestaan van een flot ritme is altijd een pre. Jammer genoeg een live-versie. Redelijk gitaarwerk.

Ik had voor deze mixtape zelfs nog nooit gehoord van de sisters of mercy. Ik moet zeggen hier nou niet gelijk wild van te worden. Ja, het is ook best mooi. Lekker duister en een mooi arrangement. Allen de stem van de zanger heeft iets monotoom’s. Ik schijn wel vaker te moeten wennen aan zang. Dit kan dus zeker nog wat groeien.

10 * Cocteau Twins – Ivo+4
Coctea twins maakt zeer bezwerende en welhaast magische muziek. De muziek lijkt te echoën, alsof het album is opgenomen in een grot, dit geeft een erg mooi effect. Het beste nummer van deze mixtape. Bezwerend en indringend. Van deze band moet ik nog eens een keer wat aanschaffen.

The cure is natuurlijk een van de grootmeesters van de New-wave. Jammer dat dit een live-versie is. Ik kan het zo maar moeilijk beoordelen. Zo op het gehoor absoluut niet het beste nummer van the cure. Ik mis de magie die ik normaal wel bij deze band voel.

Misterfool schreef:
Jammer genoeg een live-versie.

Ik vond echt geen andere clip, want het was niet de bedoeling om een live versie te selecteren.
Volgende keer probeer ik in zo'n geval zelf een clipje te maken, want blijkbaar wordt er wel
aandachtig naar geluisterd. Ik koos trouwens bewust album openers voor mijn mixtape.
Niet dat het hoeft, maar dankzij dat themaatje zat er een rode draad in mijn keuzes.

Heel knap hoe jullie de commentaren verzorgen.
Ik kijk al uit naar donderdag als de mixtape van pjh1967 verschijnt.

Er staat trouwens geen vast tijdstip op.
Hij mag geplaatst worden tussen 00.01u en 23.59u.

- dazzler (is nu bezig)
- pjh1967
- herman
- Misterfool
- Rudi S
- Orbit
- jellorum
- deric raven
- Benno
- vigil

Ik zal ook een "tape" maken, verwacht van mij geen obscure ontdekkingen maar meer de wat "grotere" namen zoals ook Dazzler ze geplaatst heeft.

20* Joy Division - Disorder
Kende ik niet. Eerlijk? Had het niet zo tam verwacht eigenlijk. Op een of ander manier nog niet aan die 2 albums van hen toe gekomen, wel aan Substance, als jonge snaak dan nog, maar draai ‘m niet veel tot erg weinig.

14* Orchestral Manoeuvres in the Dark - The New Stone Age
Ook onbekend dit nummer en is toch wat anders dan de ‘pop’-nummers die ik zo graag mag horen. Moeilijk, wel interessant.

14* The Sound - Winning
Ook nog te ontdekken, alhoewel op deze site tot stratosferische hoogten verheven, desondanks nog niet aan toe gekomen. Wel goed.

10* Killing Joke - Requiem +4
Een van de beste nummers op een fantastische plaat, krijg hier een heerlijk? einde-der-tijden gevoel van. Wat een drive.

9* The Stranglers - Sometimes +1

8* New Order - Age of Consent +3
Ik denk dat ik toch New Order prefereer boven de Joy Division, kende dit nummer al en de plaat ook en die bevalt me erg goed. Zang stoort mij hoegenaamd niet. En wat is dit verduiveld catchy toch.

7* Echo & The Bunnymen - Show of Strength
Zal het ooit klikken tussen mij en de Bunnymen? Vandaag toch ook maar niet en ‘k lig er eigenlijk ook niet wakker van, vorig jaar op Sinner’s Day een werkelijk vervelend optreden gezien.

2* The Sisters of Mercy - Black Planet
Nee.

12* Cocteau Twins - Ivo +2
Gaat al wat meer de Victorialand richting op, die bevalt me meer dan de Garlands kant.

4* The Cure - Shake Dog Shake

Jellorum kent JD en The Sound niet? Ik dacht dat jij een doorgewinterde waver was, van alle markten thuis.

Ja, die jellorum is best een eigenaardige kerel, hoor.

Hebben elkaar beter leren kennen op meetings.
Eigenaardig dus, maar toch ook een opvallend toffe kerel.

En Jellorum kent weer veel wave die ik ook waardeer, maar die openbaren we alleen ....

Heb ik net mijn bijdrage geplaatst en ..... waar is ie nou?

Niet hier.

Mjuman schreef:
En Jellorum kent weer veel wave die ik ook waardeer, maar die openbaren we alleen ....

aan elkaar?

chevy93 schreef:
Niet hier.

Nee, helaas niet. Ben nu zo pissed dat ik het even laat rusten

Daarom doe ik dit soort "grote" dingen ook in word.

Mixtape van Dazzler:

23* Joy Division – Disorder (+3)
Holle drums, blikkerige gitaar, ronkende bas en een haast wanhopig klinkende Ian Curtis maken dit tot een geweldig nummer.

Vroeger veel gedraaid, nu staat die jankerige, haast aanstellerige stem, me tegen.

18* The Sound – Winning (+4)
From The Lion’s Mouth staat in mijn album Top 20. Dit nummer, het hele album eigenlijk, blijft gewoon boeien.

11* Killing Joke – Requiem (+1)
Zo’n typisch jaren 80 doomgeluid, wat The Sound m.i. ook had. De dreigende synthesizer die als een soort luchtalarm door het nummer schalt, de wanhopige stem. Een albumopener die er mag zijn.

9* The Stranglers - Sometimes
Die bas en dat orgeltje = The Stranglers. Altijd een beetje een vreemde eend in de bijt genaamd punk / new wave gevonden. Maar wel een prima band met eigen geluid. Al eerder genoemd het Doors-geluid in dit nummer.

8* New Order - Age of Consent
Via New Order heb ik Joy Division ontdekt. Geeft weer fijne herinneringen aan schoolkamp in Renesse en het swingen op Blue Monday. Die hit draai ik eigenlijk nooit meer, dit album juist steeds meer. Hookie’s bas hakt er bij dit nummer lekker in en had eigenlijk wel een meer bombastisch einde mogen hebben.

9* Echo & The Bunnymen - Show of Strength (+2)
De jengelende stem van Ian MacCulloch heeft me altijd wel aangetrokken. Dit nummer heeft een heerlijk baspartij en snerpende gitaren. That’s what I like !! (zie mijn komende mixtape)

Dit doet me niet zo veel. Geen spanning in instrumentatie en zang.

12* Cocteau Twins - Ivo
Van deze band zou ik muzikaal gezien erg kunnen genieten, ware het niet dat de stem dit nummer geen goed doet. Cocteau Twins is een voor mij nog onontgonnen gebied moet ik eerlijk bekennen.

Kan me nog goed KRO’s Eindexamenfestival vanuit De Maaspoort voor de geest halen. Werd rechtstreeks uitgezonden en door mij op cassette opgenomen. Shake Dog Shake speelden ze toen ook. Heerlijk dreinend nummer dat wel een kwartier zou mogen duren. Heeft iets hypnotiserends.

Vooraf wil ik aangeven zelf niet met een lijst te komen. Ik zou het misschien wel kunnen, maar het zou een eentonige lijst worden met alleen de grote artiesten. Een lijst met de bekende nummers waar eigenlijk niemand wat aan heeft.

27* Joy Division - Disorder +4
Ik begon me te interesseren voor Joy Division iets minder dan een jaar geleden. Minder eerste reactie na Unknown Pleasures was destijds (onweten van het leven van Curtis): Vanwaar die quasi-duistere stem? Belet mij toch van een echt hoog cijfer.
Gelukkig ben ik ook begonnen met Unknown Pleasures, want die is een heel pak beter dan Closer. Zelf prefereer ik Shadowplay en She’s Lost Control, maar zoals gezegd gaat het hier om albumsopeners en dit is zeker één van hun betere nummers.

Bij O.M.D. denk ik aan twee dingen. Aan Maid of Orleans en die prachtige albumtitel. Ook kom ik vaak op dazzler uit. Zijn voorliefde voor deze zeer interessante band wordt absoluut niet onder stoelen of banken geschoven. Voor mij ademen ze te vaak 80’s uit. Zo ook hier. Toch heeft dit nummer wel wat. Iemand hier schreef iets in de trant van “Moeilijke stof, wel interessant”. Heb hier weinig aan toe te voegen. Het is trouwens weer eens tijd voor een nieuw OMD-album. Iemand tips?

19* The Sound - Winning +1
Naar aanleiding van de MuMe Ladder van vorig jaar heb ik de top 101 (101, omdat Child in Time daar staat) bij elkaar gesprokkeld. Zodoende ging ik mij interesseren in bands als Echo & the Bunnymen, Talk Talk en The Smiths. Ook The Sound hoorde hier kortstondig bij. Al vrij gauw zocht ik From The Lion’s Mouth op. Om ze vervolgens vrij snel weer in de vergetelheid te zien gaan. Winning had wel wat en New Dark Age vind ik nog altijd één van de beste wave-nummers, maar alles daartussen overtuigt mij nog niet echt.

11* Killing Joke - Requiem
Killing Joke heeft mij nooit echt geboeid. De weinige nummers die ik via de MuMe Ladder heb leren keren, vind ik vrij saai. Ook dit nummer vind ik weinig aan. Het is mij te scherp en te ongrijpbaar. Begrippen die niet vreemd zijn voor wave en eigenschappen waar ik nog vaak over zal vallen, denk ik.

9* The Stranglers - Sometimes
Een band waar ik vaak van denk dat ik eens een keer een volledig album moet gaan luisteren, maar waar het nooit van komt. Brengt Sometimes hier verandering in? Ja en nee. Van de zang word ik niet echt warm, van het bij vlagen gedateerde synth-gebruik ook niet echt, maar het muzikale intermezzo had wel iets zeer boeiends over zich. De combinatie gitaar, bas, drum en synthesizer werkt hier heel erg sterk.

10* New Order - Age of Consent +2
Heb ik iets met New Order? Totaal niet. Waarom? Geen idee. Ondanks de korte speelduur van hun albums en de bekende naam heb ik er gek genoeg nooit naar geluisterd. Dat terwijl ik dat echt wel van plan ben. Het is af en toe erg druk, maar die hemelse klanken die ingezet worden vanaf 1:40 kan ik echt niet negeren. Om vervolgens over te gaan in een lekker stukje gitaar. Het blikkerige geluid stoort mij hier ook niet eens. Enige minpunt (en toch vaak een hekelpunt bij mij): de basis van het nummer blijft het hele nummer door hetzelfde. Iets meer variatie zou het nummer zeker ten goede komen. Gelukkig komen ze aan het einde andermaal terug met die prachtige klanken

12* Echo & The Bunnymen - Show of Strength +3
U vroeg de albumversie? Lang leve Spotify! Van het album dat al een tijdje op mijn lijstje staat. The Killing Moon overdonderde mij een tijd geleden. Ocean Rain (het album) deed dat nog een keer over. Gelijk heb ik het album destijds nog een keer gedraaid. Helaas bleef het (vooralsnog) bij die ene overdondering. Titelnummer en The Killing Moon kan ik nog altijd met veel plezier naar luisteren, maar de rest doet me niet zoveel meer.

Dit nummer wakkert echter mijn interesse voor de band weer aan. Een heerlijk stemgeluid, lekkere bas en uitstekend drumwerk. Het zijn drie zaken waarmee een wave-nummer bij mij vaak valt of staat. Alledrie de zaken zijn meer dan goed en dit album ga ik binnenkort eens draaien.

De enige uit deze lijst waar ik op voorbaat absoluut geen mening over had. Dit is zo’n band die je vaak tegenkomt, maar je langs je heen laat gaan. Aan dazzler dus om te bewijzen dat dit onterecht is.
Bij vlagen toch wel zware kost, maar door het mooie geluid van de drums (kijk, zo kan het ook!) i.c.m. de bas toch erg goed te pruimen.

12* Cocteau Twins - Ivo
Na Garlands gehoord te hebben, heb ik besloten dat dit een band is die ik aan me voorbij ga laten gaan. Ivo brengt daar geen verandering in. Dit doet me niks.

Andermaal bedankt Spotify. Nu hoeft mijn interesse voor The Cure niet aangewakkerd te worden, maar de interesse voor albums als Wish en The Top wel. Ik hou toch meer van hun warmere kant. Dezelfde bezwaren hier als bij Killing Joke. Te rauw, te ongrijpbaar, te scherp.

Chevy, als je je naam toevoegt aan de lijst heb je nog ruim twee maanden
om met 10 nummers te komen die de moeite waard zijn. En wat geeft het als
je met een clash der titanen, een strijd tussen de klassiekers komt aandraven?

Ik heb wel zin in zo'n lijst.
Het moet niet altijd en allemaal vernieuwend zijn.

Mijn lijst bevat ook louter grote namen, en kijk, hier en daar
doen new wave fans met een grotere reputatie toch nog een ontdekking.

OMD tip: probeer Organisation (1980) eens om bij de sfeer van dit topic te blijven.
Stranglers tip: The Raven (1979), een tip die trouwens voor iedereen hier geldt.

- dazzler (is nu bezig)
- pjh1967
- herman
- Misterfool
- Rudi S
- Orbit
- mjuman
- jellorum
- deric raven
- Benno
- vigil

Mezelf weer teruggezet, na overleg met Dazz - op oorspronkelijke plaats; als ik achteraan moet sluiten, hoor ik dat wel.

dazzler schreef:
Mijn lijst bevat ook louter grote namen, en kijk, hier en daar
doen new wave fans met een grotere reputatie toch nog een ontdekking.
Maar nog wel een interessant thema (albumopeners). Als ik bv. een lijst zou samen mogen stellen van classic rock zou ik ook nog wel een interessant lijstje kunnen maken mét de grote namen (Eagles, Dire Straits etc.), maar bij deze tak zie ik daar het nut er niet van in. Allereerst de beperking dat het 10 verschillende artiesten moeten zijn. Met deze beperking wordt mijn keuze al heel erg beperkt, omdat het aantal artiesten waarvan ik een beetje een duidelijk beeld heb, zich ongeveer beperkt tot 10. En daarvan zullen er 8 of 9 uit jouw lijstje komen. Even buiten beschouwing gelaten dat ik mijn eigen lijstje niet eens serieus zou kunnen nemen.

Misschien dat ik de komende weken eens ga kijken of er niet wat nummers/artiesten zijn waarvan ik nu nog niet weet dat het ook onder new wave valt. Waarschijnlijk in de Alphaville/Tears for Fears-tak.

Die zijn in mijn ogen zeker New Wave (vooral het eerste album van Tears For Fears).

Je kunt natuurlijk ook best nog een maand of 2 wachten totdat je je naam in de lijst zet, voorlopig ben je toch niet aan de beurt Chevy.

Ik ken trouwens alleen de hits van Tears for Fears en Alphaville, dus best kans dat je me daar verrast...

En je hoeft ook het hele werk van een artiest niet te kennen.
Gewoon 10 goeie new wave nummers die je zelf erg goed vindt.

29* Joy Division - Disorder +2
Niet het beste JD nummer maar toch wel voldoende om punten te verdienen, een andere keuze van dit album had bij mij makkelijk 4 punten gehaald.

OMD vind ik het net niet bandje, gewoon niet genoeg power en emotie.

23* The Sound - Winning +4
Winning, met Missiles het mooist nummer van The Sounds en een geweldige opener, heeft dus dat wat ik bij OMD mis.

Hm typisch KJ nummer dreunend en die gitaar er doorheen, debuut is hier favoriet maar het nummer voldoet niet genoeg voor punten.

12* The Stranglers - Sometimes +3
Mooi van het Ratten album en altijd maar weer dat heerlijk orgeltje.
Dit vind ik mooi, dus 3 punten

10* New Order - Age of Consent
Opener van het Power, Corruption and Lies album, erg mooi nummer , maar toch geen punten.

13* Echo & The Bunnymen - Show of Strength +1
Een echt Bunnymen nummer en als liefhebber zou deze in aanmerking moeten komen voor punt(en) en dat doet hij dus ook.

12* Cocteau Twins - Ivo
Op mijn mixtape komt ook een prachtig nummer van dit album, ik zweef mee met de Twins, helaas geen punten.
Na de eerste 2 albums was het over tussen mij en de Cure, hoewel ik 17 seconds hoog heb staan, maar daar is Robert ook heel moeilijk te horen.

Mjuman schreef:

Mezelf weer teruggezet, na overleg met Dazz - op oorspronkelijke plaats; als ik achteraan moet sluiten, hoor ik dat wel.

Wat mij betreft staat u daar prima!

Mjuman schreef:
- dazzler (is nu bezig)
- pjh1967
- herman
- Misterfool
- Rudi S
- Orbit
- mjuman
- jellorum
- deric raven
- Benno
- vigil

Nou jij niet hoor, ik zat meer aan herman en Misterfool te denken

Casartelli (moderator)
29* Joy Division - Disorder
Heb Unknown Pleasures al geruime tijd in de kast en moest hem eruit halen om dit nummer te (her)beluisteren. Het zal allemaal reuze emotioneel zijn, maar hier komt het totaal niet aan.

16* Orchestral Manoeuvres in the Dark - The New Stone Age +2
Rommelig, kakofonisch, zo tekende ik hierboven al op. Na talloze luisterbeurten bleek het geen diskwalificatie. Architecture & Morality is een fijn geheel van toegankelijke popliedjes en wat raardere bijdragen, zoals deze.

23* The Sound - Winning
Ik wil onderhand aannemen dat The Sound indertijd ook echt iets voor een groep mensen betekend heeft en dat niet alleen maar 90% van de stemmers op From the Lions Mouth door lebowski geronseld zijn. Dit is best een sterk nummer, maar verder opnieuw een band waarvan het bijzondere me ontgaat.

Het verschil tussen de Killing Joke van 'toen' en die wazige metalband van later is op MuMe al eerder gememoreerd. Dit is dus meer van 'toen'. Lekker begin en einde. Daar had het ook maar bij moeten blijven.

15* The Stranglers - Sometimes +3
In verschillende fasen een erg leuk bandje. Die punk met een orgeltje moet hier op zichzelf al fris geklonken hebben, maar intussen hebben de heren wel afdoende bewezen meer dan enkel een novelty te zijn.

11* New Order - Age of Consent +1
New Order, de band met twee geweldige nummers (Blue Monday en vooral True Faith) en daarnaast een heleboel nummers in de ladder die ik telkens opnieuw moet beluisteren omdat ik vergeet welke titel bij welk nummer hoort. Dit is er een uit die laatste categorie. Lekker ruimtelijke gitaar en toetsen.

17* Echo & The Bunnymen - Show of Strength +4
Kende deze nog niet, maar weer een mooi nummer van deze band die me steeds beter bevalt.

De zang van Andrew Eldritch is eigenlijk volslagen belachelijk, maar het zit niet per se overal in de weg. Dit is gewoon best een aardig rocknummer.

12* Cocteau Twins - Ivo
In de kast staat Garlands stof te vangen. Ik probeer hier wat aardigs in te horen, maar dat voortdurende ge-hi-ho... . Nuja, van elk tiental is er een de minste.

Ik ben in het algemeen geen fan van The Cure, wat veel - maar zeker niet alles - met de stem van Robert Smith te maken heeft. En dan moeten we het nog met een liveversie doen ook. Gek genoeg klinkt deze eigenlijk best fijn.

Casartelli (moderator)
Volgende kandidaten kunnen zich inschrijven in dit lijstje:

- dazzler (is nu bezig)
- pjh1967
- herman
- Misterfool
- Rudi S
- Orbit
- mjuman
- jellorum
- deric raven
- Benno
- vigil
- Casartelli

Elke donderdag is het de beurt aan een volgende deelnemer.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:17 uur

geplaatst: vandaag om 12:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.