MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Veronica Album Top 750 / 1000

zoeken in:
Edwynn schreef:
Natuurlijk is dat niet die griet van Heart. Wat ben ik in de war. Ik vind Merry Clayton's stem zo op die van Ann Wilson lijken, dat ik het klakkeloos neerpende. Of eigenlijk lijkt Wilsons stem erg op die van Clayton.
Merry Clayton bedoelde ik dus. Gimme Shelter. Toch weer eens wat anders dan dat eeuwige Satisfaction altijd op de radio.

Ach ja, dat had ik kunnen raden. Samen met You can't always get what you want is dat een van de weinige Stones-nummers met vrouwelijke vocalen. De associatie met Ann Wilson is me nooit eerder opgevallen, maar ik kan me er eigenlijk wel iets bij voorstellen, nu ik het nummr nog eens aan mijn 'geestes-oor' voorbij laat gaan.

gaucho schreef:
Dat verklaart bijv. ook waarin Metallica's Black album zoveel hoger staat dan de rest, terwijl dat door de echte fans toch een beetje als het breekpunt in hun carrière gezien wordt. Maar ja, ook deze was goed voor 5 (!) singles die de Top 40 haalden.

chevy93 schreef:
Dat heeft echt niet met alleen het aantal hits te maken. Hoeveel metalalbums staan er in die lijst? Precies.

Je kunt de bewijsvoering ook omdraaien: hoeveel metal-albums waren ooit goed voor 5 Top 40-hits? Precies.

Zoals anderen ook al stellen: de albumlijst van Veronica is gebaseerd op de hits (en dan natuurlijk alleen de 'echte hits' ) die ze normaal gesproken ook draaien. Dat is niet erg, en ik ga ervan uit dat Veronica daar ook niet geheimzinnig over doet. Maar het is wat anders dan een lijst die puur op kwaliteit en de kracht van het album-als-geheel is gebaseerd.
Zoals Edwynn zegt: het maakt Veronica tot een van de beter beluisterbare radiostations op het werk, maar je moet er ook niet teveel waarde aan hechten als zou het een soort 'albumlijst der albumlijsten' zijn.

Zelf zou ik het wel eens aardig vinden als er een radiostation opstond dat zich concentreerde op albumtracks van 'classic rock' en - popbands, in plaats van al die doodgedraaide hits. Maar ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat dat in commercieel opzicht gewoon geen haalbare kaart is.

Moet ook bij gezegd worden dat Metallica's Black Album precies in de juiste tijd arriveerde (augustus 1991, zoiets). Dat album zou anno nu hoogstens met Nothing Else Matters kunnen scoren.

In 91 liepen de hoogtijdagen van de hardrock al een beetje op hun einde. Destijds had ik ook niet verwacht dat het zo'n succes zou worden.

Gisteren en eergisteren twee keer hetzelfde Offspring-nummer gehoord (het meer dan vreselijke Why Don't You Get A Job ) op het werk bij Veronica's Album Top 1000.

Het blijft trouwens leuk om ...And Justice For All zo hoog te zien.

Stemmen | Radio Veronica | Alleen Echte Hits - radioveronica.nl

Je kan weer stemmen. Vanaf 15 t/m 27 april wordt het uitgezonden.

Ongetwijfeld ontbreekt er een hoop, maar ik was zeer verheugd om albums als ( ), Disintegration (maar ook bv. Faith), Tales Of Mystery And Imagination en Spirit of Eden in de lijst terug te vinden!
Of 7(!) albums van Marillion.

Net een lijstje ingeleverd met Eels, Sigur Rós, Radiohead, Neil Young, The Cure (Disintegration), The Smiths en The Stone Roses. Veel namen ontbreken nog, maar lang geen slecht lijstje

Huh, hoezo staat o.a. Sigur Rós ertussen? Heeft Veronica die muziek ooit (al is het maar een keer) gedraaid? Merkwaardig.

Edit: wow, er staan een hoop mooie dingen tussen. Zou Veronica dat ook echt gaan draaien? Of staat er gewoon voor de sier en komt het er toch nooit in?

Edit2: zelfs Nas zie ik staan. Veronica en hiphop, juistja...

Invullen is zo gebeurt, staan prima albums tussen.

Jammer genoeg Aaliyah en Pet Shop Boys er op het laatste moment uit moeten gooien.

1. Pixies - Doolittle x
2. The The - Soul Mining x
3. Joy Division - Closer x
4. Velvet Underground & Nico - Velvet Underground & Nico x
5. Cardigans - Gran Turismo x
6. Smiths - The Queen Is Dead x
7. Daft Punk - Discovery x
8. Curtis Mayfield - Curtis x
9. Klf - The White Room x
10. Suzanne Vega - Suzanne Vega x

Cured
Is die lijst al bekend?

edit: ja dus

Cured
Even snel bekeken; het is des Veronica's .......(The Seventh One van Toto n.b. op 27 bijv. en New Gold Dream dan pas op 203 )

Ach, we horen tenminste eens wat anders dan Bon Jovi op het werk.
En nummers als AC/DC's T.N.T, klinken in zo'n geval extra lekker!

De lijst valt inderdaad enorm tegen. Jammer, de keuzelijst beloofde meer, maar van de Pixies, Sigur Rós, The Smiths, Stone Roses etc. is niets te bekennen.

Bestaat er dan ook een keuzelijst voor?

Jammer om de mensen zo aan het werk te zetten terwijl het gewoon min of meer op de bestaande playlist wordt afgesteld...

Alle verzamelaars zouden sowieso al af moeten vallen, maar ja, die playlist, he...

Ja, de helft van die lijst bestaat uit verzamelaars. En dan ook gewoon meerdere verzamelaars per artiest. Gaat echt nergens over. Dan hoor je eerst: 'de album top 1000! de albums die muziekhistorie hebben geschreven' en dan krijg je vervolgens A Foot in the Door van Pink Floyd, een overbodige verzamelaar van een jaar geleden ofzo, en een of andere zoveelste verzamelaar van Queen.

Er was inderdaad een best wel mooie keuzelijst maar dat was puur voor de vorm. Ik bedoel: dachten jullie nou echt dat ze Sigur Rós zouden draaien bijv.?

Arrie schreef:
Er was inderdaad een best wel mooie keuzelijst maar dat was puur voor de vorm. Ik bedoel: dachten jullie nou echt dat ze Sigur Rós zouden draaien bijv.?
Als we volgend jaar nu eens met heel MusicMeter afspreken dat we Sigur Rós en Arcade Fire de lijst in gaan stemmen, kunnen we ze aardig onder druk zetten

Ach, het is natuurlijk pure farce. Een lijst van Veronica moet je vooral niet te serieus nemen.

Ik ben allang blij dat er eindelijk eens een potje behoorlijke rockmuziek op het werk te horen valt (zoals vandaag bv. Cream's White Room ) en niet alleen maar van die slappe nep-rock waar ze normaliter 24 uur per dag mee bezig zijn (Live, Coldplay etc.).

Ik heb even vluchtig gekeken naar de lijst en het viel mij op dat Mumford & Sons met beide (zeer succesvolle) albums niet bij de bovenste 1000 staan. Een opzichtiger bewijs voor het feit dat Veronica in grote mate de lijst bepaalt bestaat bijna niet. Afgaande op de grote populariteit van M&S onder radiominnend Nederland kan de Top 1000 onmogelijk het resultaat zijn van een democratische verkiezing. Merk op dat hun albums wel in de keuzelijst stonden, en ook Veronica heeft ongetwijfeld genoeg luisteraars die M&S goed genoeg vinden.

Waarschijnlijk gaat het samenstellen zo:

- Alle keuzelijstjes komen binnen bij Veronica, elke nominatie levert 1 punt op.
- De punten worden bij elkaar opgeteld en dat levert een rangschikking op (de eigenlijke lijst).
- Vervolgens gaat de redactie een voor een alle albums af.
- Albums waarvan minstens één single op de normale playlist heeft gestaan blijven staan.
- Albums waarvan geen enkele single op de normale playlist heeft gestaan worden weggefilterd.
- Gezien de playlist van Veronica nogal beperkt is (meer dan 5000 nummers zullen het niet zijn) zijn de meeste albums dus bij voorbaat al kansloos.
- De 1000 albums die overblijven vormen een opmerkelijke lijst, zeker in de lagere regionen.

Met deze aanname valt m.i. te verklaren waarom Of Monsters and Men en Triggerfinger wel de lijst halen en Mumford & Sons niet. De eerste twee bandjes hebben tenminste één single op de playlist, Mumford & Sons geen enkele.

Vergeten artiesten als Natalie Imbruglia, Hoobastank, Intwine, Natasha Bedingfield, Daniel Powter, Plain White T's hebben misschien maar enkele stemmen gekregen voor hun albums maar staan nog wel netjes ergens tussen 700 en 1000. Net als trouwens de Shrek 2 - Soundtrack. (zouden er werkelijk luisteraars zijn die dat album in hun bezit hebben?)

Luisteraars worden dus grandioos voorgelogen en ze lijken er nog weg mee te komen ook, omdat de gemiddelde MOR-liefhebber waarschijnlijk weinig argwaan heeft.

Veronica: "De lijst stellen we niet zelf samen, jij bepaalt de lijst!"

Ja hoor, de singleversie van. Close to Me komt net voorbij. Zouden ze dat volledige album überhaupt in de kast hebben staan?

Hetzelfde merkte ik bij Queen's Hot Space en een ingekorte versie van Under Pressure, anders dan op het album. En in het verleden draaiden ze eens een bonus-track van een bepaald album...

Maar zoals ik al eerder aangaf: Niet serieus te nemen.
Geen enkele oprechte lijst zou Aerosmith's Get A Grip, Bowie's Let's Dance, Simple Minds' Once Upon A Time, Eric Clapton's Unplugged, Chicago's 10 en Alan Parsons Project's Ammonia Avenue tot hun beste werk rekenen, zeker niet als het door stemmers bepaald zou moeten worden.

En waarom staan godbetert Live, Anouk, Coldplay en Racoon hoger dan Fleetwood Mac's Rumours?

kaztor schreef:
Geen enkele oprechte lijst zou Aerosmith's Get A Grip, Bowie's Let's Dance, Simple Minds' Once Upon A Time, Eric Clapton's Unplugged, Chicago's 10 en Alan Parsons Project's Ammonia Avenue tot hun beste werk rekenen, zeker niet als het door stemmers bepaald zou moeten worden.
Om je eigen woorden te quoten: . Gelukkig ben jij hier om te vertellen wat wél de beste albums van artiesten zijn.

Overigens had ik wel verwacht dat dit een verzamelaarsfeest zou worden (geen enkele lijst van Veronica wijkt veel af van hun doorsnee playlist), maar ik vind het wel leuk om opeens artiesten als Radiohead, The Beatles en Pink Floyd tussendoor te horen komen, artiesten die niet vaak op RV te horen zijn.

Ik vind het overigens ook wel leuk dat het een mix is tussen populaire mainstream albums (Meat Loaf, Simple Minds, Eye in the Sky) en de meer MuMe-fähige albums, zoals Sgt. Pepper's, OK Computer en Dark Side of the Moon.

De top 50/100 was inderdaad aardig om te horen. Maar de rest van de lijst is natuurlijk pure opvulling met albums van artiesten die altijd al te horen zijn op Veronica. Greatest hits, live-albums en natuurlijk de albums van de eendagsvliegen.

Ik snap trouwens nog steeds niet wat Veronica ziet als hun muziek + doelgroep. Zo komen de Red Hot Chili Peppers met regelmaat langs, net als Guns n' Roses met een paar harde nummers. Maar iets als The Smiths of Mumford & Sons horen daar dan weer niet bij. Wat mij betreft snijden ze zichzelf in de vingers, iets meer diversiteit zou voor veel meer luisteraars zorgen.

Co Jackso schreef:
Ik snap trouwens nog steeds niet wat Veronica ziet als hun muziek + doelgroep. Zo komen de Red Hot Chili Peppers met regelmaat langs, net als Guns n' Roses met een paar harde nummers. Maar iets als The Smiths of Mumford & Sons horen daar dan weer niet bij. Wat mij betreft snijden ze zichzelf in de vingers, iets meer diversiteit zou voor veel meer luisteraars zorgen.
In hoeverre zie jij The Smiths en Mumford & Sons dan als verlengde van RHCP of GNR?

The Smiths hebben geen (grote) hits gescoord, simpel. Radio Veronica's slogan is nota bene: "Alleen échte hits!"

Alle grote hits van de jaren '80 t/m de jaren '00 (ook pas recent toegevoegd) komen langs. Mumford & Sons scoorden Top 40-gewijs nog slechter dan The Smiths overigens...

The Smiths is btw echt een Arrow Classic Rock-band. Die komt daar dagelijks langs.

chevy93 schreef:

Of 7(!) albums van Marillion.

Ietwat karig idd

Ik probeer er alleen achter te komen waarom sommige bands wel langskomen en andere niet. In eerste instantie dacht ik dat sommige nummers te hard waren voor Veronica, maar Nirvana, GNR en RHCP worden letterlijk om het uur gedraaid, dus dat kan het niet zijn.

Dus Veronica baseert zijn afspeellijst op basis van de hitlijsten van Nederland. Dat verklaart dus de aanwezigheid van Only by the Night van Kings of Leon (Use Somebody, Sex on Fire), Killers (Human), Gotye, Linkin Park (The End).

Eigenlijk vind ik het gewoon jammer dat een radiozender die zoveel luisteraars weet te bereiken, iedere dag wanhopig vasthoudt aan dezelfde afspeellijst en zelfs deze albumlijst weet te manipuleren. Je zou zeggen, kijk eens over de grens. Laat horen welke albums het beste scoren in het Verenigd Koninkrijk of iets dergelijks.

Of hebben de luisteraars echt zo'n slechte smaak dat ze Let's Dance het beste album vinden van David Bowie..

Let's Dance is het best verkochte album van Bowie. Voor de MOR liefhebbers is dat een prima album (dat is ook de doelgroep van Veronica), kom bij de MOR liefhebber niet aan met Station to Station of de Berlijnse trilogy dat is gewoon een brug te ver.

Co Jackso schreef:
Of hebben de luisteraars echt zo'n slechte smaak dat ze Let's Dance het beste album vinden van David Bowie..
Het gaat natuurlijk helemaal niet om de albums. Waarom anders zoveel verzamelaars? Het gaat om de nummers. Zo staat van Bowie bv. ook Tonight in de lijst. Waarom? Vanwege het nummer met Tina Turner. Hetzelfde geldt voor Young Americans en Fame. Ziggy Stardust staat er ook in, maar dat is dan weer een te grote klassieker om te negeren.

Station to Station staat er btw in, zelfs nog op 304. Ik vermoed dat ze Golden Years gedraaid hebben. En daarna weer 3 van een Bon Jovi-verzamelaar.

Eigenlijk vind ik het gewoon jammer dat een radiozender die zoveel luisteraars weet te bereiken, iedere dag wanhopig vasthoudt aan dezelfde afspeellijst en zelfs deze albumlijst weet te manipuleren. Je zou zeggen, kijk eens over de grens. Laat horen welke albums het beste scoren in het Verenigd Koninkrijk of iets dergelijks.
Maar zitten de luisteraars daar op te wachten of zit JIJ daar op te wachten? Radio Veronica valt volgens mij onder de Skyradio Group en die hebben met Skyradio en Radio Veronica twee van de grootste radiozenders in handen.

Never change a winning team..

De lijst wordt weer opnieuw uitgezonden.

Gisteren nog een enorme blunder, allemaal cowboy-geluiden en yee-hah's bij The Little River Band's Home On A Monday, 'Kansas City!' wordt er nog ergens gejubelt...
De band komt uit Australië...

http://www.radioveronica.nl/acties/stem-op-jouw-favoriete-albums-en-maak-kans-op-een-ipad?intern=overview

Je kunt dit jaar op zo'n beetje alle albums van Radiohead stemmen m.u.v. In Rainbows
Van Kanye West vrijwel ook alle albums, behalve zijn grootste meesterwerk My Beautiful Dark Twisted Fantasy ?
Kendrick Lamar mag daarentegen nog niet meedoen dit jaar

Verder staan alternatieve favorieten als ( ) (2002), Different Class (1995), Spinvis (2002), This Is It (2001), Turn on the Bright Lights (2002), Pure Heroine (2013) , Whatever People Say I Am, That's What I'm Not (2006), The Queen Is Dead (1986), An Awesome Wave (2013) en Currents (2015) gewoon in de voorselectie, maar van andere grote indie namen zoals The National en Sufjan Stevens zijn ze alle albums vergeten. Lekker consistent allemaal

Gast
geplaatst: vandaag om 23:50 uur

geplaatst: vandaag om 23:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.