MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 1000 (België)

zoeken in:
Niet alleen bij jullie is het zover, ook wij gaan er tussen Kerst en Nieuw volop voor.
Belgen en Nederlanders met goede smaak kunnen stemmen op onze Top 1000 :

Radio 2 - 1000 Klassiekers - 1000klassiekers.radio2.be

Om alvast het goede voorbeeld te stellen :

1 Roxy Music -More Than This
2 The Smiths - There is a light that never goes out
3 Joy Division - Love will tear us apart
4 Echo & The Bunnymen - Bring on the dancing horses
5 dEUS - Nothing really ends

keuzenummer : New Order - Blue Monday

Wie stemt kan in dit topic zijn/haar top 5 droppen. Kwestie van een overzicht te hebben van wat goed zou moeten scoren. Erger je niet aan de beperkte keuzelijst. Als keuzenummer zou ik massaal (al is het maar uit protest) gaan voor Blue Monday. Schande dat dat nummer niet in de lijst staat.

5 stemmen maar? De drempel om in de lijst te komen, zal dan niet echt hoog zijn, lijkt me.

Heb deze ingestuurd:
AL STEWART - Year Of The Cat
DON MCLEAN - American Pie
DIRE STRAITS - Sultans Of Swing
DEEP PURPLE - Child In Time
MICHAEL JACKSON - Thriller

School als vrije keuze.

Geen Shine On (wel Hey You ), Telegraph Road (wel Ticket to Heaven en Lady Writer ), School (wel It's Raining Again, Goodbye Stranger en Give a Little Bit ), Black, Light My Fire (wel Hello I Love You ), helemaal geen Radiohead. De helft van mijn top 10 favoriete nummers staat er niet eens in.

Gevarieerde lijst ............hou ik wel van wel.
Zal een lijstje insturen maar had al een connectie met Radio 2

Inmiddels (18:30) lijstje doorgeseind.

Lekker gevarieerd!

1. Iggy Pop - Lust For Life
2. T.C. Matic - Ugh Ugh
3. Deep Purple - Child In Time
4. The Police - So Lonely
5. Sandra Kim - J'aime la Vie

1. The Smiths- There Is A Light That Never Goes Out
2. Bruce Springsteen- Born To Run
3. Paul Simon- The Boy In The Bubble
4. Jacques Brel- Amsterdam
5. Leonard Cohen- Suzanne

Man of Sorrows schreef:

4 Echo & The Bunnymen - Bring on the dancing horses

keuzenummer : New Order - Blue Monday

Heel vreemd dat die er niet in staat, en van Echo & BM géén Killing Moon rare keuzelijst!

Geachte,

Binnenkort is het alweer de top 1000, de Belgische tegenhanger van de beruchte Nederlandse Top 2000. Dit jaar stoor ik me (nog meer dan de voorbije jaren) aan de wel erg beperkte keuzelijst.

Dat goede elektronische muziek geen warm hart wordt toegedragen bij Radio 2 was me al langer duidelijk, en ook de licht alternatieve muziek (Arcade Fire, Editors, Elbow, Fleet Foxes) heeft nooit echt een plaats gekregen in jullie aanbod.

Echter, dit jaar maken jullie het wel zeer bont. Bij het invullen van mijn lijstje vond ik heel wat klassiekers niet terug. Geen enkel nummer van Radiohead meer (zelfs geen Creep!) Wat met Hallelujah van Jeff Buckley? Wat met überclassic en best verkochte 12’’ allertijden Blue Monday van New Order? Unfinished Sympathy van Massive Attack? Troy van Sinead O’Connor? Thunderstruck van AC/DC, New Gold Dream van Simple Minds? Het is maar een kleine greep van klassiekers die niet in jullie keuzelijst staan, en waarvan de meesten in alle eindejaarslijstjes opduiken, zelfs bij JOE FM of Nostalgie.
Kijk ik nog wat verder dan is er ook geen spoor van Absynthe Minded, Daan of Ozark Henry? Dit kan toch niet anders dan een grap zijn?

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat Radio 2 elk jaar nog een stukje conservatiever wordt. Hoe kan je spreken over 1000 klassiekers als zoveel klassiekers uit de popmuziek worden genegeerd? Is het niet de taak van Radio 2 om de mensen op te vangen die 10/20 jaar geleden naar Donna of Stubru luisterden? Bij de VRT gaapt imo een te groot gat tussen MNM/Stubru enerzijds en Radio 2 anderzijds, en dat is niet de schuld van de eerstgenoemde stations.

Waarom geen voorbeeld nemen aan jullie Nederlandse collega’s? Ook die lijst is me nog te conservatief, maar toch een stuk meer up to date dan jullie lijst. Bij hen, om maar wat te noemen, vier keer Radiohead en vier keer Muse in de keuzelijst. Is het dat Nederlanders progressiever denken? Worden zij geacht een bredere muzieksmaak te hebben? Nochtans is onze muziektraditie een pak rijker.

Misschien dat er toch nog eens naar de keuzelijst kan worden gekeken, opdat de 1000 klassiekers een iets breder publiek kan aanspreken?

Mvg

Ik kon het niet laten...

Even ongegeneerd reclame maken voor onze eigen top 2000, de MuMeLadder 2011, oftewel de tegenhanger van de radio 2 top 2000.

Aan het begin vh jaar zijn we met 2816 nummers, door de users van deze site ingebracht, begonnen en die zijn inmiddels teruggebracht tot een aantal van 32 dat nog voor de overwinning strijd en waarmee we de zogenaamde grote finale spelen.

De procedure voor de finale is hetzelfde als andere jaren, heel eenvoudig maar desondanks o zo moeilijk. De enige opdracht is: Maak van de 32 overgebleven nummers je eigen Top 32 en stuur die in een PM naar mij toe. Dus aub niet je lijst posten in het MuMeLadder 2011 - Top 2000 topic.

De puntenverdeling die gekoppeld is aan die persoonlijke lijstjes is ook heel eenvoudig. Jouw nummer 1 krijgt 32 punten, jouw nummer 32 krijgt 1 punt.

Dit zijn, in alfabetische volgorde, de 32 nummers waaruit gekozen kan worden.

01. Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
02.Arcade Fire - Neighborhood #3 (Power Out)
03. Arcade Fire - Rebellion (Lies)
04. David Bowie - "Heroes"
05. Depeche Mode - Enjoy The Silence
06. dEUS - Instant Street
07. Joy Division - Atmosphere
08.Joy Division - Love Will Tear Us Apart
09. Kate Bush - The Man With The Child In His Eyes
10. Kate Bush - Wuthering Heights
11. Marvin Gaye - What's Going On
12. Massive Attack - Teardrop
13. Massive Attack - Unfinished Sympathy
14. Nick Cave & The Bad Seeds - The Mercy Seat
15. Nina Simone - Sinnerman
16. Pearl Jam - Black
17. Pixies - Debaser
18. Pixies - Where Is My Mind
19. Radiohead - Paranoid Android
20. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
21.Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
22.Sigur Rós - Svefn-G-Englar
23. Sinéad O'Connor - Troy
24. Talking Heads - Once In A Lifetime
25. The Beatles - A Day In The Life
26. The Clash - London Calling
27. The Cure - A Forest
28. The Doors - The End
29. The Smiths - How Soon Is Now
30. The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out
31. The Velvet Underground - Venus In Furs
32. U2 - The Unforgettable Fire

Nogmaals:
Maak van de 32 overgebleven nummers je eigen Top 32 en stuur die in een PM naar mij toe.
NIET JE TOP 32 POSTEN IN HET TOPIC.

Vorig jaar hadden we een record aantal ingezonden eindlijstjes, bijna 200, en dat aantal hopen we dit jaar natuurlijk te overtreffen.

Vanaf vrijdagavond (laat) 16 december t/m zondagavond 18 december kun je in dit topic, de MuMeLadder 2011 de ontknoping volgen....het zal dan zoals ieder jaar wel het hotste topic vd site zijn
Enkele overizchten vd nummers 33 t/m 2000 kun je aantreffen in hetzelde topic en in het MuMeLadder 2011 Overzichtstopic, hier

Ik hoop jullie eindlijstjes tegemoet te kunnen zien,

Gast
geplaatst: vandaag om 22:19 uur

geplaatst: vandaag om 22:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.