MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Concert top 10 2011

zoeken in:
En ik maak er gelijk 17 van. Mijn concertjaar zit er op en ik kan de balans opmaken en dat valt niet mee.
Voor mij het leukste concertjaar ooit omdat ik veel 'oude helden' in 1 jaar heb gezien. Eigenlijk niet te vergelijken maar ik waag een poging:

1. Marc Almond (Muziekcentrum Schaaf, Leeuwarden 18 november)
Op nummer 1 toch één van die 'oude helden'. Dat de man nog op het podium staat mag een wonder heten daar hij in 2004 bijna was bezweken aan een zwaar motorongeluk. Het is wel aan hem te zien maar zijn inzet is enorm en als je dan in zo'n suffe zaal met zo'n rammelige begeleidingsband toch de zaal op z'n kop kan zetten zorg je voor een euforische avond. Een beetje fan zijn helpt er dan ook goed bij.

2. John Grant (Rotown, Rotterdam 9 augustus)
Met slechts 1 begeleider de hele zaal muisstil krijgen. Een man en zijn piano. Een man met zijn schitterende stem. Ontroerend...... geen woorden voor. Extra leuk om hem dan een dag later bij de Donner tegen het lijf te lopen en even een praatje met hem te maken. 'Tot ziens' waren zijn laatste woorden in zeer goed Nederlands. Tot ziens zal het zeer zeker zijn wat mij betreft.

3. Adele (Paradiso, Amsterdam 8 april)
Adele die eerder nog in de HMH stond terug in Paradiso en daar dan ook bij zijn. Dat is al een plusje. Grofgebekte Adele maakt je aan het lachen en weet mij met haar stem te ontroeren. Mooi concert en helemaal vooraan staan maakt het alleen maar mooier. Hier moet ik van blijven genieten want dit maak ik niet meer mee in zo'n kleine zaal.

4. The Smashing Pumpkins (Heineken Music Hall, 8 november)
Ik ga. Ik ga niet. Ik ga. Ik ga niet. En dat ging maar door. Mijn oude helden min 3. Billy solo dus en daar had ik geen trek in. Toch wist de setlist me uiteindelijk over te halen. Geen Tonight Tonight, Today, Disarm en 1979 maar echte persoonlijke favorieten als Starla of Through the Eyes of Ruby. Daar doe ik het voor.
En zo blij dat ik het gedaan heb, Ze waren in vorm, ik was weer even die 22 jarige die erbij was op Metropolis. En dan beland je aan het einde ook nog eens tussen alle pogoënde twintigers, dertigers en veertigers. Allemaal jong en weer even jong. Ik had het niet willen missen.

5. Scott Matthew (Bitterzoet, Amsterdam 28 november)
Scott weet me in te pakken op al zijn albums en dat kan hij live nog beter. Een intiem zaaltje bij lange na niet uitverkocht waardoor er een soort huiskamerconcert ontstond. Een beetje kort misschien (hij was niet helemaal in orde) maar ik ging met een zeer gelukkig gevoel naar huis. Die man wil ik nog vaak live meemaken als het kan. Al speelt ie maar 3 nummers.....

6. Anna Calvi (Rotown, Rotterdam 1 april)
Scott Matthew kort met 75 minuten? Anna deed er 45 minuten over en bezorgde mij daarmee het kortste optreden dat ik ooit heb meegemaakt. Maar wat voor een optreden. Heerlijke strot en mooie meid om naar te kijken.

7. Prince (Ahoy, Rotterdam 26 juli)
Mijn all time favourite zeker op live gebied en dan toch op nummer 7. Er was teleurstelling over het tweede nachtelijke Melkweg optreden waar ik gewoon bij had kunnen zijn. Maar dat dacht half Nederland achteraf en toen was er de teleurstelling over het idioot harde geluid ook al was ik daar op voorbereid en dan de vreemde pauzes. Een kort optreden ook. Op zich lang genoeg maar als je weet dat hij in België zo'n 3 uur stond te spelen kwam Ahoy er wat karig vanaf met een wat verplichte greatest hits show. Hoe lekker ook. Ik kwam er minder goed in dan een jaar eerder tijdens zijn optreden in Antwerpen. Maar zelfs een middelmatig Prince optreden is altijd nog erg goed.

8. Stef Kamil Carlens (Lantaren Venster, Rotterdam 17 maart)
All time live favourite nummer 2 helemaal in zijn uppie. Ik was bang dat het wat saai zou worden maar dat viel reuze mee. Een ingetogen Stef is nog steeds een genot om naar te kijken en luisteren. Het zal wel nooit veranderen.

9. dEUS (Off_Corso, Rotterdam 24 november)
De band waar ik Stef ooit voor het eerst zag in 1994. Inmiddels zijn alleen Tom en Klaas nog over maar nog steeds is het een band die ijzersterk is. Vreemde zaal en het geluid niet altijd optimaal.... maar wel enorm genoten van een band die zeker tot mijn grote favorieten behoort.
dEUS en Rotterdam: ze horen bij elkaar op de een of andere manier.

10. George Michael (Ahoy, Rotterdam 21 oktober)
Geen groot fan maar zo'n spijt gehad dat ik er de vorige tour niet heen ben geweest na al die lovende verhalen. En nu snap ik waarom: wat een vakman, wat een stem en wat een ongelooflijk mooie lichtshow. Daar wil ik best voor tussen de huisvrouwen gaan zitten.

11. The Irrepressibles (Muziekgebouw aan 't IJ, Amsterdam 17 juni)
Ze stonden op 1 van mijn meest gewilde band om live mee te maken en het kwam er van. Helaas maar met 1 bekend nummer; het weergaloze In This Shirt en de rest alleen maar nieuwe nummers van hun nog te verschijnen cd. Dit schitterende concert bevatte minpuntjes in de vorm van een krakend ronddraaiend toneel en oude van dagen die dit niks vonden en tijdens het optreden hinderlijk wegliepen. Jammer want er waren veel fans die geen kaarten konden bemachtigen.

12. William Fitzsimmons (People's Place, Amsterdam 25 juni)
De man heeft een pracht cd afgeleverd dit jaar en heeft eigenlijk nooit anders gedaan. Het was een heerlijk optreden waar ik bono the cat heb ontmoet in een aparte zaal die tevens voor een minpuntje zorgde: wat een geouwehoer bij de bar en dat voor een man die fluisterend zingt. Zulke dingen overschaduwen de boel toch wel wat.

13. Patrick Wolf (Melkweg, Amsterdam 3 april)
Nog zo eentje die ik nu wel eens live wilde meemaken. Veel nummers die nog niet bekend waren: het maakt een show wat lastiger maar hij deed wat er van hem verwacht werd. Een lekker swingende show die wat minder extravagant was dan verwacht maar ook dan is Patrick Wolf goed. Gewoon lekker van genoten.

14. Eefje de Visser (Rotown, Rotterdam 17 april)
Verrassend sterk met dank aan de sterke begeleiders. Ze was vele malen beter dan ik verwacht had.

15. Roosbeef (Rotown, Rotterdam 24 september)
Het blijft een apart type maar ze weet me wel in te pakken. Roosbeef deed precies wat ik hoopte en verwachte: een degelijk optreden verzorgen die me hier en daar ook flink deed glimlachen.

16. Frédérique Spigt (Koningshof, Maassluis 7 mei)
Een artieste die ik hoog heb zitten. Veel favoriete nummers kwamen voorbij en het werd een goed en degelijk optreden. Fré is gewoon Fré: een stoer wijf met een klein hartje.

17 Zita Swoon Group (Rasa, Utrecht 20 mei)
Huh?! Een favoriete live band toch onderaan in de lijst? Dit was dan ook geen 'regulier optreden'. Zita Swoon is niet langer: het is Zita Swoon Group en ze denken nu meer in projecten. Dit optreden was met Afrikaanse gastartiesten en bestond uit allemaal onbekende nummers. Je moet van wereldmuziek houden wil je dit ten volste waarderen. Ik hou er van maar tot op zekere hoogte. Na een aantal nummers merkte ik toch wel dat het iets te veel van het goede was. Leuk gezien te hebben maar dat was het dan ook wel.

2011 Was voor mij het beste concertjaar ooit. Hopelijk maak ik dit zo nog eens mee maar het zal moeilijk worden. Zo veel favorieten in 1 jaar en zoveel goede optredens ook.... we zullen zien.
Er staan er al weer 5 op de kalender voor 2012.

Ik ben benieuwd naar de lijstjes van anderen

Mooi lijstje. Voor mij was het ook een heel goed concertjaar, maar ik wacht nog even met mijn lijstje want er staat nog het eea op het programma.

Stijn_Slayer
Momenteel is de concertagenda leeg. Ik verwacht niet dat er dit jaar nog iets bijkomt.

01. Richard Thompson - Tivoli Oudegracht, Utrecht
02. Slayer - Klokgebouw, Eindhoven
03. Roger Waters - Gelredome (dag 1), Arnhem
04. Robby Krieger & Ray Manzarek - 013, Tilburg
05. Israel Nash Gripka - Burgerweeshuis, Deventer
06. Gillian Welch - Paradiso, Amsterdam
07. Magna Carta - De Lantaern, Zevenaar
08. Harry Sacksioni - Hanzehof, Zutphen
09. John Mayall - Ribs & Blues Festival, Raalte
10. Ben Prestage - Ribs & Blues Festival, Raalte

Tegenvaller van het jaar was Ryan Bingham. Hij is één van mijn favoriete artiesten. In 2008 had ik al een erg goed concert van hem gezien. Had me er dus erg op verheugd, maar het was echt een rotdag. Alles zat tegen: (te) lang rooster, geen tijd om te eten, extreme treinstoringen/uitval/vertragingen, bloedheet, kapotte basversterker in Melkweg, ***organisatie, trein terug gemist. Met Bingham zelf was trouwens helemaal niets mis. Zijn waardeloze nieuwe gitarist (zat soms in een compleet andere toonsoort zonder het door te hebben) met z'n rockster-act, bah. Plus de barslechte organisatie van de Melkweg. Snel snel, gordijn dicht, alle kabels los trekken, staat Bingham daar ineens weer om zijn toegift te spelen. Moest alles weer aangesloten worden. Kan me er nog over opwinden, echt jammer...

Megadeth viel me ook tegen. Stijve greatest hits set, hoewel ze 't kunstje wel beheersen.

tip_of.yourstar
Ik strand op een top-9:

1. Tori Amos - Bozar, Brussel
2. Zola Jesus - Botanique, Brussel
3. Tori Amos - Muziekgebouw, Eindhoven
4. Wye Oak - Vooruit, Gent
5. Tori Amos - Koningin Elisabethzaal, Antwerpen
6. The Gathering - De Bosuil, Weert
7. Patrick Wolf - Botanique, Brussel
8. The Smashing Pumpkins - Vorst Nationaal, Brussel
9. Sinéad O'Connor - Rivierenhof, Antwerpen

Deze namen behoren eigenlijk allemaal tot mijn favoriete-artiestenlijstje en het was fantastisch om ze allemaal op 1 jaar tijd live te mogen zien. Speciale vermelding voor Tori Amos in Brussel, wat veruit het beste concert was dat ik ooit gezien heb.

De concert agenda is leeg tot het eind van het jaar, dus tijd voor een overzicht. Heb dit jaar 68 concerten bezocht (waarbij het wel zo is dat ik bv. in 3 dagen North Sea Jazz 19 optredens heb gezien)

Een Top 10

1. Prince 08-07/09-07/10-07 NSJ /26-07 Ahoy Rotterdam
2. Kytecrash 09-07 NSJ
3. Lenny Kravitz 17-10 Ahoy Rotterdam
4. New Cool Collective 30-10 Mezz Breda
5. Larry Graham & Graham Central Station 08-07 NSJ
6. Raphael Saadiq 10-07 NSJ
7. Primal Scream presents Screamadelica 29-07 Lokerse feesten Lokeren
8. Kytecrash 12-06 Jazz Festival Middelburg
9. Joey Calderazzo Trio 12-06 Jazz Festival Middelburg
10. Paul Simon 08-07 NSJ

Laat ik dan 2011 maar uitroepen tot het jaar van Prince. Heb hem 4x live mogen zien dit jaar, hadden er eigenlijk 5 moeten zijn (nog steeds veel spijt dat ik niet naar het 2e optreden in de melkweg ben geweest), maar goed 4x prince waarvan 3 geweldige nachtelijke optredens tijdens NSJ met 3 totaal verschillende setlists 3 optredens die Prince waardig zijn lekker donker, duister, hard en vol van de Funk en Jams en een toevoeging voor NSJ en dan ook nog een greatest hits show op 26-07 in Ahoy. Prince is een waare sensatie live je weet nooit precies wat er gaat komen, maar het is altijd van een verdomd goed nivo. Prince staat dan ook niet voor niets op eenzame hoogte voor mij wat Live belevingen betreft.

En dan was er tijdens NSJ ook nog het zeer overtuigende optreden van Kytecrash in een prop volle maas hal sloten de heren hun toernee af. Het leek wel of alles die middag samen kwam, het samen spel tussen Benders en Vloeimans de raps van Pax de interactie tussen de bandleden en tussen de band en het publiek. Wonderschoon trompet spel, schitterende aragementen en een geweldige sfeer. heb Kytecrash 3 x gezien dit jaar en elke keer werd het beter en beter om uiteindelijk te eindigen met een fenomenaal optreden op NSJ dat in mijn all-time concert ranglijst op 2 staat en dat wil wat zeggen bij mij.

Wat de rest van de top 10 betreft:
- Lenny Kravitz word ook steeds beter naar mijn mening meer Funk en Soul en vrije interpretaties van zijn nummers tijdens zijn live optredens.
- New Cool Collective is een vaste waarde zie ze elk jaar wel minimaal 1x en het is altijd bruisend, opzwepend en ze spelen altijd vol overgave, het kan volgens mij bijna niet fout gaan of tegenvallen bij een concert van NCC.
- Larry Graham op NSJ was een set die bol stond van de Funk en een perfecte opwarmer voor Prince die later in de Nacht het stokje overnam waarbij dhr. Graham ook nog even mee kwam bassen.
- Raphael Saadiq speelde in 2009 de maas hal op NSJ al plat, maar dit jaar stond hij op het hoofdpodium en ook daar had hij geen enkel probleem mee. Hij en zijn band gaven zich voor de volle 100% en dat resulteerde in een overdonderend, dampend en stampend Soul / Funk optreden.
- Primal Scream speelt het album Screamadelica intergraal live en dan blijkt maar weer eens dat het albums nog steeds fier overeind staat na bijna 20 jaar en ook live blijft het staan als een huis.
- Kytecrash in een zeer sfeer vol Abdijplein tijdens het Jazz Festival Middelburg had ze al in de Mezz in Breda gezien eerder dit jaar en dat was al verdomd goed, maar op de geweldige locatie van het JFM klonk het net allemaal even beter mede door de zeer enthousiaste reactie van het publiek gaven de heren zich volledig inc toegiften die eigenlijk niet meer konden vanwege geluids vergunningen.
- Joey Calderazzo Trio was het eerste optreden op JFM op 12-06 en zo dus eigenlijk het "voorprogramma" om het even degenererend te zeggen van Kytecrash, maar de heren zetten een geweldige Jazz set neer die zeer infentief in elkaar zat.
- Paul Simon de goede man is ondertussen 70 en kan het nog steeds en is integenstelling tot een aantal anderen van zijn leeftijd nog zeer goed bij stem. Het was te verwachten dat het een soort van Greatest Hits concert zou worden en dat was het dan ook aangevuld met een paar nummers van zijn laatste album.

Voor de rest dit jaar nog een aantal zeer goede optredens gezien oa. Jamiroquai, Ryan Adams, Seal, Benjamin Herman Quartet en Roger Waters vallen net buiten de Top 10.

2011 was wederom een zeer enerverend concert jaar

Hopelijk word 2012 dat ook, helaas is de eerste domper voor 2012 al bekend Bruce Springsteen op Pinkpop en verder nergens in de Benelux tsja da's verdomde jammer om het maar netjes te zeggen.

Het was weer een mooi jaar.

01. Glenn Branca Ensemble, Primavera Sound, Barcelona
02. Godspeed You! Black Emperor, Paradiso, Amsterdam
03. Public Image Ltd., Primavera Sound, Barcelona
04. Pulp, Dour Festival
05. Einstürzende Neubauten, Primavera Sound, Barcelona
06. Swans, Primavera Sound, Barcelona
07. The Chameleons, Nieuwe Nor, Heerlen
08. Wilco, 013, Tilburg
09. Israel Nash Gripka, Nieuwe Nor, Heerlen
10. The Black Angels, Primavera Sound, Barcelona

lambf
Ja leuk! Er komen geen spectaculaire dingen meer aan dus zal zo een lijstje maken.

01. No Age - La Chocolaterie
02. The National - Vorst Nationaal
03. Weekend - Vooruit
04. Low - La Route du Rock
05. Sebadoh - Dok! Festival
06. Nosaj Thing - Leffingeleuren Festival
07. Nicolas Jaar- Ten Days Off
08. Aphex Twin - La Route du Rock
09. Suuns - La Route du Rock
10. Bill Callahan - Koninklijk Circus

en ook Bon Iver, EMA, School is Cool, Battles, Stephen Malkmus Electrelane, Still Corners, Cults, Mogwai, Dan Deacon, Deerhunter, Les Savy Fav, Carl Craig & Iceage waren in orde. Dan vergeet ik er waarschijnlijk nog een paar.

lambf
1. Thou | Db's |
2. Lich, Veloz en Drainland | ACU |
3. Gay Beast en Child Abuse | Willemeen |
4. Demdik Stare | Incubate |
5. Rebbeltronics w/ Enduser, Funckarma, Hecq, DJ Hidden, Niveau Zero, Mobthrow, WormSkull | Tivoli |
6. Planks | Incubate |
7. Author & Punisher | Incubate |
8. Idiots Parade | Db's |
9. Downfall Of Gaia | ACU |
10. Rise & Fall | Db's |
12. Daggers | Incubate |
12. Hagriden | Acu |
13. Tragedy | OCII |

De resterende optredens zijn geen top10-materiaal, dus de top 10 kan nu wel gemaakt worden. Tot nog toe in totaal 56 optredens bezocht (waarvan 20 op in totaal vijf dagen festival)

1. Anima Mundi (18-06, De Lakei, Helmond)
2. Steve Hackett (26-11, Boerderij, Zoetermeer)
3. Marillion (28-11, Paradiso, Amsterdam)
4. Anathema (10-07, P60, Amstelveen)
5. Paul Menel (12-02, Boerderij, Zoetermeer)
6. The Enid (15-10, Symphony Hall, Birmingham)
7. Pendragon (3-04, Boerderij, Zoetermeer)
8. Eloy (09-07, Night of the Prog, St. Goarshausen)
9. IQ (23-10, Boerderij, Zoetermeer)
10. Gazpacho (05-02, Boerderij, Zoetermeer)

Anima Mundi was echt weergaloos goed, een optreden om nooit te vergeten door de geweldige ambiance. De eerste en enige keer tot nog toe dat ik al tijdens het concert het idee had iets bijzonders mee te maken.

Steve Hackett en Marillion waren 'op de valreep' echte toppers, waarbij ik het om heel eerlijk te zijn van de laatste niet echt verwacht had.

Anathema speelde in een zinderend P60 de hele zaal volkomen plat, een dag nadat ze het Night of the Prog-festival hadden afgesloten. Ook dat optreden was goed, maar in een zaal komen ze beter tot hun recht.

Paul Menel was misschien wel de verrassing van het jaar (na Anima Mundi uiteraard). Een jaar of twintig weggeweest uit de muziek en bij zijn terugkeer alle aanwezigen enthousiast krijgen. Ook Eloy speelt nog maar zelden live, maar verleerd waren ze het nog duidelijk niet. Hét hoogtepunt van Night of the Prog.

Het optreden van The Enid zou ik vooraf op top3 hebben ingeschat, maar door bepaalde onderdelen viel het toch wat tegen. De overige drie bands hebben aan de (hooggespannen) verwachtingen voldaan.

2011 was een topjaar voor wat betreft concerten. Ik heb eigenlijk maar twee (kleine) onvoldoendes uitgedeeld, en die waren dan nog beide voor bands op een festival. Ook viel een aantal bands mij live wat tegen (Godspeed You! Black Emperor, Amplifier, Kansas), danwel ging er het een en ander mis (Fischer-Z).

Hopelijk wordt 2012 net zo'n mooi jaar...

Dit topic maar even terug halen naar de eerste pagina voor dat het in de vergetelheid raakt.......

Wellicht is het een optie om het topic te verplaatsen naar het MusicMeter Live gedeelte......?????

1. Rhymesayers European Tour, Melkweg (4,5*)
2. Lupe Fiasco, Splash Festival
3. Redman & Method Man, Melkweg
4. Atmosphere, Splash Festival
5. Boogiedown Breda
6. Public Enemy, Splash Festival
7. Currensy, Splash Festival
8. Black Milk, Splash Festival
9. CunninLynguists, Melkweg 4*
10. Definitie van Hiphop, 013

1. James Blake, 7/04 Melkweg, Amsterdam omdat...
2. Nneka, 28/11 AB, Brussel omdat...
3. Janelle Monáe, 20/02 Orangerie, Brussel omdat...
4. Atmosphere, 10/07 Splash, Ferropolis omdat...
5. Jamie Lidell, 1/08, Lokerse Feesten, Lokeren omdat...
6. Selah Sue, 12/03 AB, Brussel omdat...
7. Shabazz Palaces, 23/11 Trix, Antwerpen omdat...
8. Black Milk, 9/07 Splash, Ferropolis
9. Godspeed You Black Emperor!, 15/01 Koninklijk Circus, Brussel omdat...
10. AfroCubism, 23/08 Huvila Festival, Helsinki

Het indrukwekkendst was echter Vabaduse Laul, waar tienduizenden Esten hun 20-jarige onafhankelijkheid bezongen op de exacte plek waar hun revolutie destijds begon. De hele tijd kippevel gehad, wellicht het mooiste (muzikale) moment van 2011!

Ik maak er 11 van:

01. PJ Harvey - Paradiso, Amsterdam 31/05
02. Fred Eaglesmith - Roepaen, Ottersum 10/11
03. Sebadoh - Doornroosje/Nijmegen 17/08
04. Sleigh Bells - Doornroosje, Nijmegen 11/02
05. PJ Harvey - Olympia, Parijs 24/02
06. Kvelertak - Doornroosje, Nijmegen 20/11
07 The Low Anthem - Doornroosje, Nijmegen 01/04
08 Pokey LaFarge & The South City Three - Take Root Festival, Groningen 10/09
09 Anna Calvi - Doornroosje, Nijmegen 02/04
10 Daniël Lohues - Cultura, Ede 20/03
11 John Grant - Merleyn/Nijmegen 10/08

01. Pulp - Primavera Sound, Barcelona 27/05
02. Public Image Limited - Primavera Sound, Barcelona 26/05
03. Swans - Primavera Sound, Barcelona 28/05
04. Galaxie 500 - Primavera Sound, Barcelona 28/05
05. Glenn Branca Ensemble - Primavera Sound, Barcelona 26/05
06. Belle and Sebastian - Primavera Sound, Barcelona 27/05
07. Barn Owl - CBK, Dordrecht 15/05
08. Nguzunguzu - Paard, Den Haag 09/12
09. Sebadoh - Effenaar, Eindhoven 19/08
10. Godspeed You! Black Emperor - Paradiso, Amsterdam 19/01
11. Black Angels - Club Apollo, Barcelona 29/05
12. Portishead - Vredenburg Leidsche Rijn, Utrecht 15/06
13. Patrick Duff - Jelmers Huiskamer, Delft 18/06
14. Patrick Wolf - Melkweg, Amsterdam 03/04
15. Rats on Rafts - Dranklokaal de WW, Leiden

Ik heb alle concerten meegenomen die ik 4,25 of hoger had geratet in dit topic.

ik heb relatief weinig concerten gezien, dus ik hou het bij een top 6, die ik allen fantastisch vond:

1. Peter Brötzmann Chicago Tentet, Bimhuis, Amsterdam - 27 april

Pas de 2e keer dat ik zijn Tentet heb gezien, maar die kan ik volgens mij honderd keer zien, en elke keer is het een groot herrie-festijn en elke keer vind ik het geweldig, de wisselwerking tussen de muzikanten is echt geweldig en dat is te zien en te horen!

2. Marissa Nadler, Statenzaal Bibliotheek Zwolle - 28 november

Zo'n stem, en dan de ambiance van die geweldige zaal, oude vergaderzaal, houten vloeren en banken, hoog plafond, een van de intiemste concerten die ik ooit heb gezien.

3. Man Man, Take Root, Oosterpoort, Groningen - 10 september

Als Peter Brötzmann het grootst denkbare feest voor de jazzliefhebber in ij is, dan is dit het grootst mogelijke feest voor de indie-rock-pop liefhebber in mij. Nummer die totaal gestoord zijn, alle kanten op gaan en gebracht worden met een geweldig enthousiasme. Een keyboardspeler die met een voet en een hand verder speelt nadat zijn keyboard gevallen is en hij met een hand zijn microfoon vast moet houden en meer van dat soort ongein.

4. The National, Cross-linx, oosterpoort, Groningen - 19 Februari

Kan ik vrij kort over zijn. Zowel nieuwe als oude nummers die live nog beter tot hun recht komen dan op plaat. En een akoestische Vanderlyle Crybaby Geeks als toegift!

5. Ab Baars Trio & NY Guests, JPD Enschede, Vestzaktheater - 14 november

Ik had hier heel weinig van gehoord voor ze kwamen, maar dit is de eerste keer dat ik een jazzconcert met zangeres echt goed vond. Gedichten die werden gecombineerd met jazz. Nummers die alle kanten op gingen, maar vooral haar stem was echt geniaal!

6. Heather Woods Broderick (w. Peter Broderick), Cross-linx, Oosterpoort, Groningen - 19 Februari

Ik had een kaartje waar Peter Broderick opstond, maar ik was zeeeer aangenaam verrast toen bleek dat Heather Woods een set zou spelen met wat ondersteuning van Peter. had hem vorig jaar al op Take Root gezien, ook erg mooi, maar de dingen die Heather Woords deed werkten veel beter bij mij. Was een fantastisch stuk in een zaaltje voor 50-60 man. Enige nadeel was dat het een soort tussenconcertje was en derhalve nog geen half uur duurde.

1. Saybia - Metropool,Hengelo 3-11-11
fenomenale stem en goed geluid, lokatie.

2. Peter Frampton - HMH,Amsterdam 19-11-11
drie uur lang Frampton comes alive, wel zitten gelukkig.
wat een goede relaxte gitarist is hij nog steeds.

3.Saxon en support Anvil - Metropool, Hengelo 26-11-11
Klassieke rock op zijn best

4.John Mayall - Ribs en Blues,Raalte 12-06-11
gratis festival met veel goede optredens.Bassist van Mayall goed op dreef en Mayall had er veel zin in.

5.GWAR - Metropool, Hengelo 16-06-11
hardrockende strakspelende monsters met veel show en ik heb er veel om gelachen.

6. VanderBuijst - HobNobfestival, Almelo 2-07-11
Spandex mag weer, leuke niets aan de hand retrohardrock.

7. Tower of Power - Metropool, Hengelo
legendarische band vol blazers

8.The Cult en support Masters of Reality - Paradiso,Amsterdam 6-02-11
toch 1 van mijn favoriete bands, rijke collectie om nrs. van te spelen.
Hard en degelijk.

9. Cuban Heels - Ribs en Blues,Raalte 12-06-11
Gedreven blues a la The Red Devils,maar dan wel uit Nederland.

10. Morbid Angel - Atak,Enschede 11-06-11
Laatste plaat valt tegen maar live speelt de band nog even bruut.

Gor
Ik heb slechts 1 concert bezocht, maar kan me niet voorstellen dat er dit jaar een beter concert gegeven is:

Arcade Fire - 29 augustus - HMH

01. Pulp - Primavera Sound, Barcelona
02. The Black Heart Procession - Effenaar, Eindhoven
03. Mercury Rev - Primavera Sound, Barcelona
04. Pulp - Dour, Dour
05. Public Image Ltd. - Primavera Sound, Barcelona
06. Throwing Muses - Paradiso, Amsterdam
07. Dean Wareham plays Galaxie 500 - Primavera Sound, Barcelona
08. Swans - Primavera Sound, Barcelona
09. Suede - Dour, Dour
10. Foals - Dour, Dour

odi
1. Karnivool - Lowlands 5*
2. My Dying Bride - Academy, Manchester 4,75*
3. Roger Waters - Gelredome, Arnhem
4. Slayer - Paradiso, Amsterdam 4,5*
5. Blackfield - Paradiso, Amsterdam
6. Moby - Melkweg, Amsterdam
7. Other Lives - Doornroosje, Nijmegen
8. De Staat - Hedon, Zwolle
9. Monster Magnet - Zwarte Cross 4,25*
10. Anna Calvi - Rotown, Rotterdam

Mijn top 15 van weer een mooi jaar:

1. Portishead - Vredenburg Utrecht 15-6-2011
2. Glen Hansard - Bitterzoet Amsterdam 17-9-2011
3. ChameleonsVox - Baroeg Rotterdam 30-1-2011
4. Anna Calvi - Melkweg Amsterdam 4-10-2011
5. Ed Harcourt - Leeuwenburgh Utrecht 4-3-2011
6. New Model Army Melkweg Amsterdam 18-12-2011
7. Emmett Tinley - Theater Kikker Utrecht 20-11-2011
8. Bon Iver - Vredenburg Utrecht 26-10-2011
9. Masters of Reality, The Cult Paradiso Amsterdam 5-2-2011
10. James Vincent McMorrow -Tivoli de Helling Utrecht 18-7-2011
11. Agnes Obel - Melkweg Amsterdam 10-5-2011
12. Explosions in the Sky Tivoli Utrecht 15-08-2011
13. Scott Matthew - Bitterzoet Amsterdam 28-11-2011
14. Lisa Hannigan Workmans club Dublin 10-9-2011
15. Ray Lamontagne Vredenburg Utrecht 16-2-2011

Dit topic maar even terug halen naar de eerste pagina voor dat het in de vergetelheid raakt.......

Wellicht is het een optie om het topic te verplaatsen naar het MusicMeter Live gedeelte......?????

Gast
geplaatst: vandaag om 15:33 uur

geplaatst: vandaag om 15:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.