Muziek / Toplijsten en favorieten / around the 80s in six songs (Cyndi Lauper)
zoeken in:
0
geplaatst: 7 maart 2012, 23:48 uur
De essentie van een artiest vatten in zes songs. Het is een merkwaardige uitdaging.
Meestal zal het gaan om singles, waarmee de artiest het publiek voor zich wilde winnen.
Bedoeling is om elke dag een hit te plaatsen en gedurende een week (zes dagen lang)
heel gedetailleerd in te zoemen op één artiest aan de hand van die zes essentiële songs.
Op de zevende dag draai ik die singles om en kijk ik naar wat er op de b-kant staat.
Het idee is ingegeven door een compilatie cd die ik ooit lang geleden in de winkels zag
en waarop 4 bands aan de hand van hun vier of vijf bekendste nummers werden voorgesteld.
Of een denkbeeldig vinyl album dat in twee keer zes tracks twee artiesten voorstelt.
Ik hanteer voor mezelf graag de zogenaamde drie album regel,
die zegt dat de meeste artiesten drie betekenisvolle albums maken.
Meestal een debuut dat de aandacht wekt, een opvolger die boordevol hits staat
en een soort afterburner, die de dalende lijn inzet. Het is natuurlijk maar een theorie,
maar hij gaat wel op voor heel wat artiesten. Dat zal gaandeweg duidelijk worden.
Artiesten die het langer uitzingen mogen zonder meer bij de grote namen gerekend worden.
Dergelijke artiesten keren misschien nog wel eens terug in een volume 2 met zes andere songs.
Bijna alle singletjes die hier de revue zullen passeren zitten in mijn vinyl collectie.
En u, trouwe lezer, u geraakt hopelijk geboeid door de weetjes
die ik her en der rondstrooi, of u heeft een mening die de moeite is om even te delen.
Misschien vertelt u ons wel welke zes essentiële nummers u in gedachten had.
Laten we het positief houden. Wie niets met de 80s of de artiest van de week heeft,
vind vast elders op MusicMeter interessantere topics die hem/haar wel kunnen bekoren.
Meestal zal het gaan om singles, waarmee de artiest het publiek voor zich wilde winnen.
Bedoeling is om elke dag een hit te plaatsen en gedurende een week (zes dagen lang)
heel gedetailleerd in te zoemen op één artiest aan de hand van die zes essentiële songs.
Op de zevende dag draai ik die singles om en kijk ik naar wat er op de b-kant staat.
Het idee is ingegeven door een compilatie cd die ik ooit lang geleden in de winkels zag
en waarop 4 bands aan de hand van hun vier of vijf bekendste nummers werden voorgesteld.
Of een denkbeeldig vinyl album dat in twee keer zes tracks twee artiesten voorstelt.
Ik hanteer voor mezelf graag de zogenaamde drie album regel,
die zegt dat de meeste artiesten drie betekenisvolle albums maken.
Meestal een debuut dat de aandacht wekt, een opvolger die boordevol hits staat
en een soort afterburner, die de dalende lijn inzet. Het is natuurlijk maar een theorie,
maar hij gaat wel op voor heel wat artiesten. Dat zal gaandeweg duidelijk worden.
Artiesten die het langer uitzingen mogen zonder meer bij de grote namen gerekend worden.
Dergelijke artiesten keren misschien nog wel eens terug in een volume 2 met zes andere songs.
Bijna alle singletjes die hier de revue zullen passeren zitten in mijn vinyl collectie.
En u, trouwe lezer, u geraakt hopelijk geboeid door de weetjes
die ik her en der rondstrooi, of u heeft een mening die de moeite is om even te delen.
Misschien vertelt u ons wel welke zes essentiële nummers u in gedachten had.
Laten we het positief houden. Wie niets met de 80s of de artiest van de week heeft,
vind vast elders op MusicMeter interessantere topics die hem/haar wel kunnen bekoren.
0
geplaatst: 7 maart 2012, 23:50 uur
CULTURE CLUB
1. Do You Really Want to Hurt Me (1982)
De singles White Boy / Love Twist en I'm Afraid of Me / Murder Rap Trap waren
aanvankelijk een zo immense flop dat ze zelfs nooit buiten de UK werden uitgebracht.
Do You Really Want to Hurt Me was een inderhaast geschreven ballad
die het rustpunt moest worden van het debuut album Kissing to Be Clever.
Die plaat stond vol met tracks in een soort uitbundige calypso meets dub stijl.
Toen Do You Really Want to Hurt Me / Do You Really Want to Hurt Me (dub version)
dan toch op single verscheen, bleek het goed voor een nummer 1 positie in heel wat landen.
Hoewel hun volgende hits niet zo nadrukkelijk meer op reggae geënt waren, blijft een zuiderse wind
waaien doorheen hun oeuvre. Boy George zou solo wel teruggrijpen naar reggae arrangementen.

1. Do You Really Want to Hurt Me
2. Do You Really Want to Hurt Me (dub version)
3. Love Is Cold (You Were Never No Good) *
* enkel op 12" single
Het succes van Do You Really Want to Hurt me zorgde ervoor dat Kissing to Be Clever,
dat ook herziene versies van de twee eerste singles aan boord had, toch een bestseller werd.
De single versie van Do You Really Want to Hurt Me was identiek aan de album versie.
1. Do You Really Want to Hurt Me (1982)
De singles White Boy / Love Twist en I'm Afraid of Me / Murder Rap Trap waren
aanvankelijk een zo immense flop dat ze zelfs nooit buiten de UK werden uitgebracht.
Do You Really Want to Hurt Me was een inderhaast geschreven ballad
die het rustpunt moest worden van het debuut album Kissing to Be Clever.
Die plaat stond vol met tracks in een soort uitbundige calypso meets dub stijl.
Toen Do You Really Want to Hurt Me / Do You Really Want to Hurt Me (dub version)
dan toch op single verscheen, bleek het goed voor een nummer 1 positie in heel wat landen.
Hoewel hun volgende hits niet zo nadrukkelijk meer op reggae geënt waren, blijft een zuiderse wind
waaien doorheen hun oeuvre. Boy George zou solo wel teruggrijpen naar reggae arrangementen.

1. Do You Really Want to Hurt Me
2. Do You Really Want to Hurt Me (dub version)
3. Love Is Cold (You Were Never No Good) *
* enkel op 12" single
Het succes van Do You Really Want to Hurt me zorgde ervoor dat Kissing to Be Clever,
dat ook herziene versies van de twee eerste singles aan boord had, toch een bestseller werd.
De single versie van Do You Really Want to Hurt Me was identiek aan de album versie.
0
geplaatst: 8 maart 2012, 08:59 uur
wow, dazzler heeft ergens nog wat tijd gevonden 
Leuk initiatief, 'k heb wel een verzamelaar liggen van Culture Club & Boy George, maar verder dan deze track, Karma Chameleon en Everything I Own (maar dat is van BG solo, dus niet voor deze week vermoed ik) kom ik niet.
Dus laat maar komen, die essentiële singles!

Leuk initiatief, 'k heb wel een verzamelaar liggen van Culture Club & Boy George, maar verder dan deze track, Karma Chameleon en Everything I Own (maar dat is van BG solo, dus niet voor deze week vermoed ik) kom ik niet.
Dus laat maar komen, die essentiële singles!
0
geplaatst: 8 maart 2012, 15:26 uur
CULTURE CLUB
2. Time (Clock of the Heart) (1982)
Omdat de derde single van Kissing to Be Clever zo'n overweldigend succes blijkt,
wordt er over een gepaste opvolger nagedacht. Aangezien Do You Really Want to Hurt Me
eerder een buitenbeetje op dat album was, wordt voor een heel nieuw nummer gekozen.
Toch blijft Steve Levine producer van dienst. En wie de productie van Time (Clock of the Heart)
naast het eerste album legt, hoort nog weinig overeenkomsten. De rammelende percussie heeft
plaats gemaakt voor een meer georkestreerd arrangement zoals op de vermelde doorbraakhit.
Het strijkje in de achtergrond geeft mijn favoriete Culture Club song zoveel meer diepgang.
Time (Clock of the Heart) / White Boys Can't Control It wordt opnieuw een groot succes.
Een aantal weken op 3 in de UK en zelfs, net als zijn voorganger, stevig op 2 in de US.

1. Time (Clock of the Heart)
2. White Boys Can't Control It °
3. Romance beyond the Alphabet *
° afkomstig van het debuutalbum Kissing to Be Clever
* enkel op 12" single en eigenlijk een instrumentale (orkestrale) versie van Time
Time (Clock of the Heart) verscheen niet op een regulier album,
maar is wel te vinden op nagenoeg elke compilatie van Culture Club.
2. Time (Clock of the Heart) (1982)
Omdat de derde single van Kissing to Be Clever zo'n overweldigend succes blijkt,
wordt er over een gepaste opvolger nagedacht. Aangezien Do You Really Want to Hurt Me
eerder een buitenbeetje op dat album was, wordt voor een heel nieuw nummer gekozen.
Toch blijft Steve Levine producer van dienst. En wie de productie van Time (Clock of the Heart)
naast het eerste album legt, hoort nog weinig overeenkomsten. De rammelende percussie heeft
plaats gemaakt voor een meer georkestreerd arrangement zoals op de vermelde doorbraakhit.
Het strijkje in de achtergrond geeft mijn favoriete Culture Club song zoveel meer diepgang.
Time (Clock of the Heart) / White Boys Can't Control It wordt opnieuw een groot succes.
Een aantal weken op 3 in de UK en zelfs, net als zijn voorganger, stevig op 2 in de US.

1. Time (Clock of the Heart)
2. White Boys Can't Control It °
3. Romance beyond the Alphabet *
° afkomstig van het debuutalbum Kissing to Be Clever
* enkel op 12" single en eigenlijk een instrumentale (orkestrale) versie van Time
Time (Clock of the Heart) verscheen niet op een regulier album,
maar is wel te vinden op nagenoeg elke compilatie van Culture Club.
0
geplaatst: 8 maart 2012, 21:49 uur
Klinkt in elk geval zeer jaren '80, ik herkende het wel, maar kan niet echt zeggen dat ik dit ooit actief heb beleefd.
Benieuwd of ze ook een 'spring uit de band'-single hebben waarmee ze een totaaal ander geluid dan deze jaren '80-sound voortbrachten...
Benieuwd of ze ook een 'spring uit de band'-single hebben waarmee ze een totaaal ander geluid dan deze jaren '80-sound voortbrachten...
0
geplaatst: 9 maart 2012, 23:16 uur
CULTURE CLUB
3. Church of the Poison Mind
Na twee megahits lijkt Culture Club de succesformule te hebben gevonden.
Een paar maanden later is de volgende single al klaar. Church of the Poison Mind / Man Shake.
Dit keer wordt voor een motown pastiche gekozen. Denk aan Mirror Man van The Human League
of aan Young Guns (Go for It) van Wham! Hippe tijdgenoten met een herkenbaar soulsausje.
De mondharmonica en de bas (let op de dreun in de instrumentale brug) zijn de gimmicks.
Er duikt ook een nieuw gezicht op in Culture Club land: de aparte backing vocaliste Helen Terry.
Je ziet haar in de "Culture Club verovert US" videoclip met de tamboerijn ronddansen.
Helen zal alle songs op het volgende album inkleuren met haar herkenbare stemgeluid.
Maar voor een nieuw album is het voorlopig nog te vroeg. Dat zou nog een half jaar duren.

1. Church of the Poison Mind
2. Man Shake
3. Mystery Boy *
* enkel op 12" single
Church of the Poison Mind zal later in deze versie op het album Colour by Numbers verschijnen.
3. Church of the Poison Mind
Na twee megahits lijkt Culture Club de succesformule te hebben gevonden.
Een paar maanden later is de volgende single al klaar. Church of the Poison Mind / Man Shake.
Dit keer wordt voor een motown pastiche gekozen. Denk aan Mirror Man van The Human League
of aan Young Guns (Go for It) van Wham! Hippe tijdgenoten met een herkenbaar soulsausje.
De mondharmonica en de bas (let op de dreun in de instrumentale brug) zijn de gimmicks.
Er duikt ook een nieuw gezicht op in Culture Club land: de aparte backing vocaliste Helen Terry.
Je ziet haar in de "Culture Club verovert US" videoclip met de tamboerijn ronddansen.
Helen zal alle songs op het volgende album inkleuren met haar herkenbare stemgeluid.
Maar voor een nieuw album is het voorlopig nog te vroeg. Dat zou nog een half jaar duren.

1. Church of the Poison Mind
2. Man Shake
3. Mystery Boy *
* enkel op 12" single
Church of the Poison Mind zal later in deze versie op het album Colour by Numbers verschijnen.
0
geplaatst: 10 maart 2012, 23:10 uur
CULTURE CLUB
4. Karma Chameleon
Een half jaar na Church of the Poison Mind was het tweede Culture Club album klaar.
Het werd ingeleid door de allergrootste hit uit hun loopbaan: het frisse Karma Chameleon.
Een single met een glad refreintje dat je het na twee keer horen foutloos kan meezingen.
Handy Man Jimmy Jones kon er niet mee lachen en won een plagiaat twist.
Toch herinneren wij ons de 80s icoon Karma Chameleon beter dan zijn vrolijk 60s hitje.
Omdat Culture Club zo beroemd was in de US vulde men de ruimte tussen de kameleon
en de vorige hit met een single release van het zomerse I'll Tumble 4 Ya, een calypso liedje
van het debuut album. Daarom dat er van dat nummer ook een 12" remix bestaat.

1. Karma Chameleon
2. That's the Way °
3. I'll Tumble 4 Ya [US 12" remix] *
° een edit van de albumtrack That's the Way (I'm Only Trying to Help You)
* enkel op 12" single
De singleversie van Karma Chameleon was een iets kortere edit van de albumversie.
4. Karma Chameleon
Een half jaar na Church of the Poison Mind was het tweede Culture Club album klaar.
Het werd ingeleid door de allergrootste hit uit hun loopbaan: het frisse Karma Chameleon.
Een single met een glad refreintje dat je het na twee keer horen foutloos kan meezingen.
Handy Man Jimmy Jones kon er niet mee lachen en won een plagiaat twist.
Toch herinneren wij ons de 80s icoon Karma Chameleon beter dan zijn vrolijk 60s hitje.
Omdat Culture Club zo beroemd was in de US vulde men de ruimte tussen de kameleon
en de vorige hit met een single release van het zomerse I'll Tumble 4 Ya, een calypso liedje
van het debuut album. Daarom dat er van dat nummer ook een 12" remix bestaat.

1. Karma Chameleon
2. That's the Way °
3. I'll Tumble 4 Ya [US 12" remix] *
° een edit van de albumtrack That's the Way (I'm Only Trying to Help You)
* enkel op 12" single
De singleversie van Karma Chameleon was een iets kortere edit van de albumversie.
0
geplaatst: 11 maart 2012, 17:52 uur
CULTURE CLUB
5. Victims
Het was weer tijd voor een ballad en met Victims probeerde Culture Club
een gooi te doen naar de kerstmis nummer 1 (altijd een uitdaging in de UK charts).
De prijs ging naar Only You van Flying Pickets waar Victims een plaatsje onder zou blijven.
Producer Steve Levine greep terug naar een orkestrale inkleuring zoals op Time (Clock of the Heart).
Hoewel het nummer drijft op de tonen van een vleugelpiano en John Moss de drums beroert
als waren het pauken, wordt niet in de val getrapt van overdreven pathos of bombast.
In de US werd getwijfeld aan de hitkansen van Victims en in plaats daarvan
koos men het rockende Miss Me Blind met gitarist (toetsenist) Roy Hay in de hoofdrol.

1. Victims
2. Colour by Numbers °
3. Romance Revised *
° titelsong van Colour by Numbers die echter niet op het album stond
* enkel op 12" single en zoals bij Time een instrumentale (orkestrale) versie
De single versie van Victims klokt een paar seconden korter af dan de album versie.
5. Victims
Het was weer tijd voor een ballad en met Victims probeerde Culture Club
een gooi te doen naar de kerstmis nummer 1 (altijd een uitdaging in de UK charts).
De prijs ging naar Only You van Flying Pickets waar Victims een plaatsje onder zou blijven.
Producer Steve Levine greep terug naar een orkestrale inkleuring zoals op Time (Clock of the Heart).
Hoewel het nummer drijft op de tonen van een vleugelpiano en John Moss de drums beroert
als waren het pauken, wordt niet in de val getrapt van overdreven pathos of bombast.
In de US werd getwijfeld aan de hitkansen van Victims en in plaats daarvan
koos men het rockende Miss Me Blind met gitarist (toetsenist) Roy Hay in de hoofdrol.

1. Victims
2. Colour by Numbers °
3. Romance Revised *
° titelsong van Colour by Numbers die echter niet op het album stond
* enkel op 12" single en zoals bij Time een instrumentale (orkestrale) versie
De single versie van Victims klokt een paar seconden korter af dan de album versie.
0
geplaatst: 12 maart 2012, 15:16 uur
CULTURE CLUB
6. It's a Miracle
It's a Miracle werd de vierde (of vijfde indien je Miss Me Blind meerekent) single
van het succesalbum Colour by Numbers (1983). Een luchtige spring-in-'t-veld van een hit.
Zowel de hoes als de clip houden verwijzingen in naar Culture Clubs avontuur in Japan.
Culture Club was niet alleen één van de eerste britpop groepen uit de jaren 80
die de US markt wist te veroveren, maar ook Japan ging voor de bijl. Wham! zou volgen
in die voetsporen. In 1983 en 1984 wordt wel eens gesproken over de second British wave.
In 1963 en 1964 stonden in de US meer Britse hits in de top 10 dan Amerikaanse, vandaar.
Culture Club heeft van de singles van de twee eerste albums geen extended versies.
Behalve de US remix van I'll Tumble 4 Ya en een tweeling mix van Miss Me Blind en It's a Miracle.
Opvallend, omdat de meeste Britse popgroepen (Soft Cell, Human League) wel met remixen kwamen.

1. It's a Miracle °
2. Love Twist
3. Melting Pot [Live] *
° op de 12" single staat dus de It's a Miracle / Miss Me Blind [US Mix]
* enkel op 12" single en een live cover van de 1969 hit van het Britse Blue Mink
De single versie van It's a Miracle is identiek aan de album versie.
6. It's a Miracle
It's a Miracle werd de vierde (of vijfde indien je Miss Me Blind meerekent) single
van het succesalbum Colour by Numbers (1983). Een luchtige spring-in-'t-veld van een hit.
Zowel de hoes als de clip houden verwijzingen in naar Culture Clubs avontuur in Japan.
Culture Club was niet alleen één van de eerste britpop groepen uit de jaren 80
die de US markt wist te veroveren, maar ook Japan ging voor de bijl. Wham! zou volgen
in die voetsporen. In 1983 en 1984 wordt wel eens gesproken over de second British wave.
In 1963 en 1964 stonden in de US meer Britse hits in de top 10 dan Amerikaanse, vandaar.
Culture Club heeft van de singles van de twee eerste albums geen extended versies.
Behalve de US remix van I'll Tumble 4 Ya en een tweeling mix van Miss Me Blind en It's a Miracle.
Opvallend, omdat de meeste Britse popgroepen (Soft Cell, Human League) wel met remixen kwamen.

1. It's a Miracle °
2. Love Twist
3. Melting Pot [Live] *
° op de 12" single staat dus de It's a Miracle / Miss Me Blind [US Mix]
* enkel op 12" single en een live cover van de 1969 hit van het Britse Blue Mink
De single versie van It's a Miracle is identiek aan de album versie.
0
geplaatst: 12 maart 2012, 15:18 uur
De zes Culture Club hits die al aan bod kwamen wijzen bijna zichzelf uit.
Alleen It's a Miracle (iets minder succesvol) lag in de weegschaal naast The War Song (minder sterk).
De drie album regel (zie eerste post) is mooi toepasbaar op het succes van de groep.
Het A - B - C van Culture Club in een notendop.
A Culture Club - Kissing to Be Clever (1982)
Het debuut Kissing to Be Clever (1982)
zorgt voor een doorbraak met de derde single Do You Really Want To Hurt Me.
De zwakkere eerste singles White Boy en I'm Afraid of Me worden niet heruitgebracht.
Opvolger wordt daarom het kersverse Time (Clock Of The Heart),
een single die niet op een regulier album zou verschijnen.
B Culture Club - Colour by Numbers (1983)
Church Of The Poison Mind is de derde voltreffer op rij,
maar wordt wel op het later te verschijnen album Colour by Numbers ingelijfd.
I'll Tumble 4 Ya van het debuut wordt alsnog een single in de US
omdat de release van het tweede album even op zich laat wachten.
Karma Chameleon trekt het tweede album Colour by Numbers (1983)
dat naast Church of the Poison Mind ook een derde single Victims bevat.
In de US kiest men voor de single Miss Me Blind in plaats van Victims.
De vierde single (of vijfde als je Miss Me Blind meetelt) van het album heet It's a Miracle.
Bij het verschijnen van de eerste best of in 1987 zal zelfs Black Money op single uitkomen.
Dat betekent dus dat het 2de album Colour by Numbers het topalbum van de band wordt
en zes songs telt die ooit op single verschenen. Zoals het hoort bij de drie album regel.
C Culture Club - Waking Up with the House on Fire (1984)
Het derde album Waking Up with the House on Fire (1984)
zou dan de val van het succes moeten inluiden. De eerste single The War Song
scheert nietsvermoedend hoge toppen, maar is kwalitatief hoorbaar een pak minder
dan de vorige singles. The War Song ontbreekt zelfs op sommige compilaties.
In de UK wordt daarna nog één single van het album getrokken: The Medal Song
die de top 10 niet meer weet te halen. In de US gaat men voor de ballad Mistake No. 3.
In 1985 wordt in Europa Love Is Love van de soundtrack Electric Dreams een single.
X
Het vierde album From Luxury to Heartache (1986) mag zelfs beschouwd worden
als een comeback album. Albumtitels verraden vaak de toestand van een artiest.
Boy George had immers net zijn eerste portie drugperikelen achter de rug.
Daarna volgen een Boy George solo carrière en het project Jesus Loves You.
In 1998 keert Culture Club terug met een nieuwe single en in 1999 een nieuw album.
Maar de kern van hun werk ligt in de periode van de drie eerste albums.
Toen drukte Culture Club duidelijk een muzikale stempel op de jaren 80.
Alleen It's a Miracle (iets minder succesvol) lag in de weegschaal naast The War Song (minder sterk).
De drie album regel (zie eerste post) is mooi toepasbaar op het succes van de groep.
Het A - B - C van Culture Club in een notendop.
A Culture Club - Kissing to Be Clever (1982)
Het debuut Kissing to Be Clever (1982)
zorgt voor een doorbraak met de derde single Do You Really Want To Hurt Me.
De zwakkere eerste singles White Boy en I'm Afraid of Me worden niet heruitgebracht.
Opvolger wordt daarom het kersverse Time (Clock Of The Heart),
een single die niet op een regulier album zou verschijnen.
B Culture Club - Colour by Numbers (1983)
Church Of The Poison Mind is de derde voltreffer op rij,
maar wordt wel op het later te verschijnen album Colour by Numbers ingelijfd.
I'll Tumble 4 Ya van het debuut wordt alsnog een single in de US
omdat de release van het tweede album even op zich laat wachten.
Karma Chameleon trekt het tweede album Colour by Numbers (1983)
dat naast Church of the Poison Mind ook een derde single Victims bevat.
In de US kiest men voor de single Miss Me Blind in plaats van Victims.
De vierde single (of vijfde als je Miss Me Blind meetelt) van het album heet It's a Miracle.
Bij het verschijnen van de eerste best of in 1987 zal zelfs Black Money op single uitkomen.
Dat betekent dus dat het 2de album Colour by Numbers het topalbum van de band wordt
en zes songs telt die ooit op single verschenen. Zoals het hoort bij de drie album regel.
C Culture Club - Waking Up with the House on Fire (1984)
Het derde album Waking Up with the House on Fire (1984)
zou dan de val van het succes moeten inluiden. De eerste single The War Song
scheert nietsvermoedend hoge toppen, maar is kwalitatief hoorbaar een pak minder
dan de vorige singles. The War Song ontbreekt zelfs op sommige compilaties.
In de UK wordt daarna nog één single van het album getrokken: The Medal Song
die de top 10 niet meer weet te halen. In de US gaat men voor de ballad Mistake No. 3.
In 1985 wordt in Europa Love Is Love van de soundtrack Electric Dreams een single.
X
Het vierde album From Luxury to Heartache (1986) mag zelfs beschouwd worden
als een comeback album. Albumtitels verraden vaak de toestand van een artiest.
Boy George had immers net zijn eerste portie drugperikelen achter de rug.
Daarna volgen een Boy George solo carrière en het project Jesus Loves You.
In 1998 keert Culture Club terug met een nieuwe single en in 1999 een nieuw album.
Maar de kern van hun werk ligt in de periode van de drie eerste albums.
Toen drukte Culture Club duidelijk een muzikale stempel op de jaren 80.
0
geplaatst: 13 maart 2012, 21:07 uur
benieuwd wie er nu aan bod komt... misschien een goeie plek om af en toe achtergrondinfo over de Greatest Hits artiest die op dat moment aan bod komt te plaatsen, dazzler! 

0
geplaatst: 13 maart 2012, 21:11 uur
Ik ben blij dat ik toch één trouwe lezer mag begroeten.
Jouw idee is niet onaardig, ware het niet dat ik heel wat van de Greatest Hits artiesten
zelf niet zo goed ken. Maar ik sleutel en broed nog wat verder op het verloop van dit topic.
Eigenlijk wil ik graag de liefde voor de vinyl single weer wat aanwakkeren.
MusicMeter focust op albums, maar er zijn nu eenmaal groepen die sterker waren
in 7" formaat. Culture Club is naar mijn gevoel zo'n voorbeeld. En met zes songs
kan je toch al een behoorlijk perspectief bieden op de kracht van zo'n groep.
Op de 7de dag had ik een kijkje op de bijhorende b-kantjes aangekondigd.
Ik was net bezig om één en ander klaar te zetten voor die laaste Culture Club post.
Jouw idee is niet onaardig, ware het niet dat ik heel wat van de Greatest Hits artiesten
zelf niet zo goed ken. Maar ik sleutel en broed nog wat verder op het verloop van dit topic.
Eigenlijk wil ik graag de liefde voor de vinyl single weer wat aanwakkeren.
MusicMeter focust op albums, maar er zijn nu eenmaal groepen die sterker waren
in 7" formaat. Culture Club is naar mijn gevoel zo'n voorbeeld. En met zes songs
kan je toch al een behoorlijk perspectief bieden op de kracht van zo'n groep.
Op de 7de dag had ik een kijkje op de bijhorende b-kantjes aangekondigd.
Ik was net bezig om één en ander klaar te zetten voor die laaste Culture Club post.
0
geplaatst: 13 maart 2012, 22:26 uur
De andere kant van CULTURE CLUB ! 10 b-kantjes in 1 luistlink
Culture Club heeft slechts een handje vol b-kantjes die niet op album verschenen.
Het restmateriaal van hun album sessies spreekt zelden echt tot de verbeelding.
Meestal gaat het om jams die niet zijn uitgerijpt tot volwaardige nummers.
De debuutsingle White Boy had het funky Love Twist op de achterkant.
Een track die nadien ook op het Kissing to Be Clever (1982) album verscheen.
I'm Afraid of Me brengt met Murder Rap Trap zowaar een dub reggae track
met ene Captain Crucial op rap. Een zonderling met dreadlocks die in de beginperiode
van Culture Club als een soort schaduwlid werd beschouwd. De song ontbrak op het album.
De doorbraak hit Do You Really Want to Hurt Me had op de b-kant een dub versie van de a-kant.
Op de 12" single stond Love Is Cold (You Were Never No Good) met een behoorlijk vette dance groove.
Time (Clock of the Heart) was een non-album single. Altijd een gelegenheid
om nog eens een track van het voorbije album onder de aandacht te brengen.
Dat was in dit geval het van blazers voorziene White Boys Can't Control It.
Church of the Poison Mind verscheen een half jaar voor Colour by Numbers (1983).
Het bevat twee extra bonustracks waarvan niet meteen duidelijk is of het om nieuwe
probeersels (Man Shake) dan wel leftovers (Mystery Boy) van het debuut album gaat.
Beide nummers zouden echter niet meer terugkeren op het album in kwestie.
De single Karma Chameleon had een merkwaardige b-kant.
That's the Way was immers de eerste helft van de albumtrack That's the Way
(I'm Only Trying to Help You) en klokte daardoor af onder de 2 minuten. Misschien bestond
de albumtrack uit een samenvoegen van twee korte ballades. Het nummer behoort in ieder geval
tot de mooiste Culture Club momenten met Boy George en Helen Terry in een passioneel duet.
Ook Victims had een verrassing in petto met Colour by Numbers.
Een ballad die het gelijknamige album niet haalde, maar dus wel de titel leverde.
It's a Miracle greep terug naar Love Twist, de b-kant van de debuut single White Boy.
The War Song had geen specifieke b-kant, maar bevatte een Spaanstalige versie van de a-kant.
Het mag duidelijk zijn dat Culture Club na Amerika en Japan ook Latijns-Amerika wilde inpalmen.
The Medal Song had een erg lange b-kant. Don't Go Down That Street werd wellicht omwille van
de speelduur gedegradeerd tot b-kant. Het stond niet op Waking Up with the House on Fire (1984).
En dan is er nog The Dream, een tweede nummer dat naast Love Is Love verscheen
op de soundtrack van Electric Dreams (1984). Love Is Love werd wel als single uitgebracht,
maar had de Amerikaanse singlekeuze van het derde album Mistake No. 3 als b-kantje.
The Dream bleef dus exclusief achter op Electric Dreams (1984).
Merk op dat Culture Club backing vocaliste Helen Terry een liedje in de film heeft.
De grote hit van de soundtrack was natuurlijk Together in Electric Dreams.
Culture Club heeft slechts een handje vol b-kantjes die niet op album verschenen.
Het restmateriaal van hun album sessies spreekt zelden echt tot de verbeelding.
Meestal gaat het om jams die niet zijn uitgerijpt tot volwaardige nummers.
De debuutsingle White Boy had het funky Love Twist op de achterkant.
Een track die nadien ook op het Kissing to Be Clever (1982) album verscheen.
I'm Afraid of Me brengt met Murder Rap Trap zowaar een dub reggae track
met ene Captain Crucial op rap. Een zonderling met dreadlocks die in de beginperiode
van Culture Club als een soort schaduwlid werd beschouwd. De song ontbrak op het album.
De doorbraak hit Do You Really Want to Hurt Me had op de b-kant een dub versie van de a-kant.
Op de 12" single stond Love Is Cold (You Were Never No Good) met een behoorlijk vette dance groove.
Time (Clock of the Heart) was een non-album single. Altijd een gelegenheid
om nog eens een track van het voorbije album onder de aandacht te brengen.
Dat was in dit geval het van blazers voorziene White Boys Can't Control It.
Church of the Poison Mind verscheen een half jaar voor Colour by Numbers (1983).
Het bevat twee extra bonustracks waarvan niet meteen duidelijk is of het om nieuwe
probeersels (Man Shake) dan wel leftovers (Mystery Boy) van het debuut album gaat.
Beide nummers zouden echter niet meer terugkeren op het album in kwestie.
De single Karma Chameleon had een merkwaardige b-kant.
That's the Way was immers de eerste helft van de albumtrack That's the Way
(I'm Only Trying to Help You) en klokte daardoor af onder de 2 minuten. Misschien bestond
de albumtrack uit een samenvoegen van twee korte ballades. Het nummer behoort in ieder geval
tot de mooiste Culture Club momenten met Boy George en Helen Terry in een passioneel duet.
Ook Victims had een verrassing in petto met Colour by Numbers.
Een ballad die het gelijknamige album niet haalde, maar dus wel de titel leverde.
It's a Miracle greep terug naar Love Twist, de b-kant van de debuut single White Boy.
The War Song had geen specifieke b-kant, maar bevatte een Spaanstalige versie van de a-kant.
Het mag duidelijk zijn dat Culture Club na Amerika en Japan ook Latijns-Amerika wilde inpalmen.
The Medal Song had een erg lange b-kant. Don't Go Down That Street werd wellicht omwille van
de speelduur gedegradeerd tot b-kant. Het stond niet op Waking Up with the House on Fire (1984).
En dan is er nog The Dream, een tweede nummer dat naast Love Is Love verscheen
op de soundtrack van Electric Dreams (1984). Love Is Love werd wel als single uitgebracht,
maar had de Amerikaanse singlekeuze van het derde album Mistake No. 3 als b-kantje.
The Dream bleef dus exclusief achter op Electric Dreams (1984).
Merk op dat Culture Club backing vocaliste Helen Terry een liedje in de film heeft.
De grote hit van de soundtrack was natuurlijk Together in Electric Dreams.
0
geplaatst: 13 maart 2012, 23:31 uur
Leuk topic hoor, Dazzler! Ik heb het ook allemaal met veel plezier en interesse gelezen en de zes clipjes aangeklikt. De b-kantjes gaan me iets te ver, want zo interessant vind ik Culture Club niet. Een wat minder leuk groepje uit de jaren '80, hoewel ik Karma Chameleon bijzonder leuk blijf vinden. Time en Do You Really Want to Hurt Me kende ik ook al, waarvan ik die eerste niet meer dan wel aardig vind, en die tweede zelfs zeer matig. De overige drie waren leuk om eens te horen, zeker die ballad, iets wat ik niet meteen van de band had verwacht, maar echt ontdekking kan ik het niet noemen. Toch vind ik het erg leuk om aan de hand van zes nummers en interessante achtergrondinformatie me te verdiepen in een artiest.
0
geplaatst: 13 maart 2012, 23:47 uur
Dankjewel, Arrie. Ik maak het mezelf ook niet meteen gemakkelijk met al dat gelink.
Toch moet je That's the Way (I'm Only Trying to Help You) eens aanklikken. Sterke ballad.
Morgen een nieuwe artiest: Cock Robin.
Toch moet je That's the Way (I'm Only Trying to Help You) eens aanklikken. Sterke ballad.
Morgen een nieuwe artiest: Cock Robin.
0
geplaatst: 14 maart 2012, 00:21 uur
Cock Robin!
Dat vind ik een stuk leuker. Heb ik nog een plaat van (het debuut).
Ik zal That's The Way nog eens aanklikken.
Dat vind ik een stuk leuker. Heb ik nog een plaat van (het debuut). Ik zal That's The Way nog eens aanklikken.

0
geplaatst: 14 maart 2012, 20:18 uur
COCK ROBIN
1. When Your Heart Is Weak

A. When Your Heart Is Weak
B. Because It Keeps on Working
A. When Your Heart Is Weak [Dance Mix] *
A. When Your Heart Is Weak [Instrumental] *
* enkel op 12" single
Het verhaal van Cock Robin is op zijn zachtst gezegd merkwaardig.
Een Amerikaans kwartet dat via Europa de weg naar het succes vond
en tot op vandaag nog steeds erg populair is in Frankrijk bijvoorbeeld.
Daar sloeg de debuutsingle When Your Heart Is Weak ook meteen aan in 1985.
Voor mij meteen het beste nummer van Cock Robin, al moest de Benelux wachten
op The Promise You Made vooraleer we deze toptrack naar waarde wisten te schatten.
Het debuutalbum Cock Robin (1985) werd geproducet door Steve Hillage
en brengt een soort van Amerikaase AOW (adult orientated wave) met klemtoon
op zowel synthesizers als rockende gitaren. Muziek die mooi paste bij Miami Vice.
De A en B kant van de single zijn beide afkomstig van Cock Robin (1985).
1. When Your Heart Is Weak

A. When Your Heart Is Weak
B. Because It Keeps on Working
A. When Your Heart Is Weak [Dance Mix] *
A. When Your Heart Is Weak [Instrumental] *
* enkel op 12" single
Het verhaal van Cock Robin is op zijn zachtst gezegd merkwaardig.
Een Amerikaans kwartet dat via Europa de weg naar het succes vond
en tot op vandaag nog steeds erg populair is in Frankrijk bijvoorbeeld.
Daar sloeg de debuutsingle When Your Heart Is Weak ook meteen aan in 1985.
Voor mij meteen het beste nummer van Cock Robin, al moest de Benelux wachten
op The Promise You Made vooraleer we deze toptrack naar waarde wisten te schatten.
Het debuutalbum Cock Robin (1985) werd geproducet door Steve Hillage
en brengt een soort van Amerikaase AOW (adult orientated wave) met klemtoon
op zowel synthesizers als rockende gitaren. Muziek die mooi paste bij Miami Vice.
De A en B kant van de single zijn beide afkomstig van Cock Robin (1985).
0
geplaatst: 14 maart 2012, 21:16 uur
Leuk topic, dazzler. Dit ga ik met veel plezier volgen 
Misschien zijn The Smiths goede kandidaten om in de toekomst te bespreken? Met al die non album singles, exclusieve b-kanten en dergelijke?

Misschien zijn The Smiths goede kandidaten om in de toekomst te bespreken? Met al die non album singles, exclusieve b-kanten en dergelijke?

0
geplaatst: 15 maart 2012, 18:34 uur
Leuk topic inderdaad, al vind ik dit nummer van Cock Robin niet zo denderend. Maar wel leuk om eens een ander nummer dan het eeuwige The Promise You Made te horen. En ik merk dat ik de laatste tijd die 'sophisti pop' (bv. Prefab Sprout, maar ook Destroyer) wel kan waarderen. Maar dit is me dan toch te glad.
Ben benieuwd wat er nog meer langs komt.
Ben benieuwd wat er nog meer langs komt.
0
geplaatst: 15 maart 2012, 18:36 uur
Thought You Were on My Side ken je waarschijnlijk ook wel, Herman, die zal ook nog wel langskomen. Ze hebben echter nooit een nummer gemaakt dat zo geweldig als The Promise You Made is.
0
geplaatst: 15 maart 2012, 19:28 uur
Ik heb mijn zes essentiële nummers de laatste dagen veelvuldig beluisterd
en ik vind vier nummers echt top (waaronder mijn favoriet When Your Heart Is Weak)
en de twee andere nog steeds best goed. Gun de muziek misschien ook wat tijd.
Als je ze alle zes naast elkaar zet, krijg je de smaak misschien wel te pakken.
Ik heb besloten om het luik van de b-kantjes weg te laten.
Misschien dat ik daar dan ooit nog eens een ander topic voor opzet.
Ik heb het al eens geprobeerd in spelvorm, maar dat sloeg niet zo erg aan.
Toch heb ik het gevoel dat we ons hier best beperken tot de zes singles.
Op de 7de dag van de week spelen we dan gewoon een laddertje met die songs
bij wijze van eindexamen voor de artiest die tijdens de voorbije week een forum kreeg.
en ik vind vier nummers echt top (waaronder mijn favoriet When Your Heart Is Weak)
en de twee andere nog steeds best goed. Gun de muziek misschien ook wat tijd.
Als je ze alle zes naast elkaar zet, krijg je de smaak misschien wel te pakken.
Ik heb besloten om het luik van de b-kantjes weg te laten.
Misschien dat ik daar dan ooit nog eens een ander topic voor opzet.
Ik heb het al eens geprobeerd in spelvorm, maar dat sloeg niet zo erg aan.
Toch heb ik het gevoel dat we ons hier best beperken tot de zes singles.
Op de 7de dag van de week spelen we dan gewoon een laddertje met die songs
bij wijze van eindexamen voor de artiest die tijdens de voorbije week een forum kreeg.
0
geplaatst: 15 maart 2012, 20:00 uur
COCK ROBIN
2. The Promise You Made

A. The Promise You Made
B. Have You Any Sympathy
C. The Promise You Made [Extended] *
enkel op 12" single
En dan was er in maart 1986 plots die unieke nummer 1 hit.
Zowel in Nederland als Vlaanderen stond het vlotte en dansbare
The Promise You Made wekenlang bovenaan de hitlijsten.
Natuurlijk is The Promise You Made een knaller van een compositie,
maar het geheime recept was ongetwijfeld het mooie duet tussen bassist
en leadzanger Peter Kingsberry en de warmbloedige toetseniste Anna LaCazio.
Die Kingsberry heeft een passioneel, haast getormenteerd stemgeluid
en hoewel LaCazio een minder soepele stem heeft, blenden de twee perfect samen.
Op hun latere hits zouden ze die troef nog een aantal keren met succes uitspelen.
De singleversie is identiek aan de albumversie.
Voor een bijna volledig overzicht van hun bonusmateriaal
kan je terecht op deze verzamelaar: Cock Robin - Collection Gold (1990).
2. The Promise You Made

A. The Promise You Made
B. Have You Any Sympathy
C. The Promise You Made [Extended] *
enkel op 12" single
En dan was er in maart 1986 plots die unieke nummer 1 hit.
Zowel in Nederland als Vlaanderen stond het vlotte en dansbare
The Promise You Made wekenlang bovenaan de hitlijsten.
Natuurlijk is The Promise You Made een knaller van een compositie,
maar het geheime recept was ongetwijfeld het mooie duet tussen bassist
en leadzanger Peter Kingsberry en de warmbloedige toetseniste Anna LaCazio.
Die Kingsberry heeft een passioneel, haast getormenteerd stemgeluid
en hoewel LaCazio een minder soepele stem heeft, blenden de twee perfect samen.
Op hun latere hits zouden ze die troef nog een aantal keren met succes uitspelen.
Voor een bijna volledig overzicht van hun bonusmateriaal
kan je terecht op deze verzamelaar: Cock Robin - Collection Gold (1990).
0
geplaatst: 15 maart 2012, 23:14 uur
Bij The Promise You Made denk ik in eerste instantie aan de kristalglazen gitaarlijn. Ik wist niet dat Steve Hillage het album geproduceerd heeft, maar dat verklaart het mooie gitaargeluid.
Hillage is zelf gitarist en zorgde ook op Sons and Fascination van Simple Minds voor het heldere gitaargeluid van Burchill. Luister maar eens naar de gitaarsolo op het middenstuk van This Earth You Walk Upon en dan naar The Promise You Made en het wordt duidelijk.
Hillage is zelf gitarist en zorgde ook op Sons and Fascination van Simple Minds voor het heldere gitaargeluid van Burchill. Luister maar eens naar de gitaarsolo op het middenstuk van This Earth You Walk Upon en dan naar The Promise You Made en het wordt duidelijk.
0
geplaatst: 16 maart 2012, 00:24 uur
COCK ROBIN
3. Thought You Were on My Side

A. Thought You Were on My Side
B. Peace on Earth
C. Thought You Were on My Side [Extended Remix] *
* enkel op 12" single
De derde Cock Robin single blijkt hun tweede top 10 hit in de Benelux.
Met kristalheldere gitaarlijn van Clive Wright en een hip hoppende baslijn.
Anna LaCazio opent het vocale vuurwerk en Peter Kingsberry valt in.
De hoes van Thought You Were on My Side toont de achterkant van de albumhoes.
Enkel op het eerste Cock Robin album wordt de groep met drummer Louis Molino III
nog als een kwartet opgevoerd. Later ligt de focus op het duo Peter en Anna.
Door het succes van de twee hits, wordt ook de debuutsingle When Your Heart Is Weak
opnieuw onder de aandacht gebracht. Heel veel gedraaid op de radio, maar in de hitlijsten
gaat het niet zo vlot meer. Ondertussen is het album Cock Robin (1985) wel een bestseller.
Opnieuw geen verschil tussen de singleversie en de albumversie.
Maar de b-kant Peace on Earth is net als Have You Any Sympathy
van de vorige single niet op het debuutalbum terug te vinden.
3. Thought You Were on My Side

A. Thought You Were on My Side
B. Peace on Earth
C. Thought You Were on My Side [Extended Remix] *
* enkel op 12" single
De derde Cock Robin single blijkt hun tweede top 10 hit in de Benelux.
Met kristalheldere gitaarlijn van Clive Wright en een hip hoppende baslijn.
Anna LaCazio opent het vocale vuurwerk en Peter Kingsberry valt in.
De hoes van Thought You Were on My Side toont de achterkant van de albumhoes.
Enkel op het eerste Cock Robin album wordt de groep met drummer Louis Molino III
nog als een kwartet opgevoerd. Later ligt de focus op het duo Peter en Anna.
Door het succes van de twee hits, wordt ook de debuutsingle When Your Heart Is Weak
opnieuw onder de aandacht gebracht. Heel veel gedraaid op de radio, maar in de hitlijsten
gaat het niet zo vlot meer. Ondertussen is het album Cock Robin (1985) wel een bestseller.
Opnieuw geen verschil tussen de singleversie en de albumversie.
Maar de b-kant Peace on Earth is net als Have You Any Sympathy
van de vorige single niet op het debuutalbum terug te vinden.
0
geplaatst: 17 maart 2012, 13:42 uur
COCK ROBIN
4. Just around the Corner

A. Just around the Corner
B. Open Book
C. Just around the Corner [Special Version] *
* enkel op 12" single
Een jaar later was het tweede album After Here Through Midland (1987) klaar.
De groep was echter uitgedund tot het duo Peter Kingsberry en Anna LaCazio.
Just around the Corner werd de derde Benelux top 10 hit voor Cock Robin.
De gitaar gedreven sound van het debuutalbum vervlakt enigszins.
Maar voor de rest zijn alle ingrediënten present. Getormenteerde zang
van Kingsberry en, wat deze hit betreft, LaCazio iets meer op de achtergrond.
Een sterk refrein kan een song optillen boven de middelmaat.
En dat is precies de sterkte van Just around the Corner.
De b-kantjes blijven unieke nummers die nooit op een regulier album verschenen.
4. Just around the Corner

A. Just around the Corner
B. Open Book
C. Just around the Corner [Special Version] *
* enkel op 12" single
Een jaar later was het tweede album After Here Through Midland (1987) klaar.
De groep was echter uitgedund tot het duo Peter Kingsberry en Anna LaCazio.
Just around the Corner werd de derde Benelux top 10 hit voor Cock Robin.
De gitaar gedreven sound van het debuutalbum vervlakt enigszins.
Maar voor de rest zijn alle ingrediënten present. Getormenteerde zang
van Kingsberry en, wat deze hit betreft, LaCazio iets meer op de achtergrond.
Een sterk refrein kan een song optillen boven de middelmaat.
En dat is precies de sterkte van Just around the Corner.
De b-kantjes blijven unieke nummers die nooit op een regulier album verschenen.
0
geplaatst: 18 maart 2012, 20:24 uur
COCK ROBIN
5. The Biggest Fool of All

A. The Biggest Fool of All
B. Blood of a Saint
C. The Biggest Fool of All [Dance Mix] *
* enkel op 12" single
De tweede single van het tweede album haalt de nodige airplay.
Er komt misschien wat sleet op de ondertussen overbekende formule.
We gaan de ingrediënten niet opnieuw opsommen.
Toch bezit de muziek van Cock Robin enige verdienste anno 1987.
Hij blijft mooi overeind naast de hitparade gedrochten van Stock, Aitken & Waterman.
Eigentijdse pop, maar met voldoende respect voor de meer tradtionele song.
The Biggest Fool of All bevat ook de nodige soul elementen,
maar behoudt een rockbasis en trapt dus niet in de val van de 90s R&B.
Als derde single van After Here Through Midland (1987) noteren we El Norte.
Opnieuw blijft de singleversie identiek aan de albumversie.
In sommige landen is de albumtrack Cowards Courage de b-kant.
5. The Biggest Fool of All

A. The Biggest Fool of All
B. Blood of a Saint
C. The Biggest Fool of All [Dance Mix] *
* enkel op 12" single
De tweede single van het tweede album haalt de nodige airplay.
Er komt misschien wat sleet op de ondertussen overbekende formule.
We gaan de ingrediënten niet opnieuw opsommen.
Toch bezit de muziek van Cock Robin enige verdienste anno 1987.
Hij blijft mooi overeind naast de hitparade gedrochten van Stock, Aitken & Waterman.
Eigentijdse pop, maar met voldoende respect voor de meer tradtionele song.
The Biggest Fool of All bevat ook de nodige soul elementen,
maar behoudt een rockbasis en trapt dus niet in de val van de 90s R&B.
Als derde single van After Here Through Midland (1987) noteren we El Norte.
Opnieuw blijft de singleversie identiek aan de albumversie.
In sommige landen is de albumtrack Cowards Courage de b-kant.
0
geplaatst: 19 maart 2012, 16:56 uur
COCK ROBIN
6. Worlds Apart

A. Worlds Apart
B. Don't Think Twice [Live]
C. We've Changed *
* enkel op 12" single en zo'n 3" cd-singletje
De laatste in de rij van Cock Robin is een grote favoriet van mij.
Het derde album First Love: Last Rites (1989) luidt de zwanenzang in.
Maar wie dacht dat de groep muzikaal uitgezongen was, moet de oren spitsen.
Gek toch hoe albumtitels het verhaal van een groep vertellen.
Kingsberry en LaCazio als onafscheidelijk duo, maar met een laatste worp songs.
De rijpere plaat moet niet onderdoen voor de voorganger, maar het grote hitsucces is voorbij.
Toch weet Worlds Apart me bij elke draaibeurt overtuigender mee te sleuren
in een geweldig aanstekelijk refrein. We kunnen het overzichtje afsluiten met een winnaar.
Afhankelijk van het land verschenen ook nog Straighter Line en Manzanar op single.
De single versie was dit keer een [Edit] van de albumversie.
6. Worlds Apart

A. Worlds Apart
B. Don't Think Twice [Live]
C. We've Changed *
* enkel op 12" single en zo'n 3" cd-singletje
De laatste in de rij van Cock Robin is een grote favoriet van mij.
Het derde album First Love: Last Rites (1989) luidt de zwanenzang in.
Maar wie dacht dat de groep muzikaal uitgezongen was, moet de oren spitsen.
Gek toch hoe albumtitels het verhaal van een groep vertellen.
Kingsberry en LaCazio als onafscheidelijk duo, maar met een laatste worp songs.
De rijpere plaat moet niet onderdoen voor de voorganger, maar het grote hitsucces is voorbij.
Toch weet Worlds Apart me bij elke draaibeurt overtuigender mee te sleuren
in een geweldig aanstekelijk refrein. We kunnen het overzichtje afsluiten met een winnaar.
Afhankelijk van het land verschenen ook nog Straighter Line en Manzanar op single.
De single versie was dit keer een [Edit] van de albumversie.
* denotes required fields.