MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 Editie #2: De 70s

zoeken in:
ClassicRocker schreef:
(quote)

In jouw geval is zestig procent van je nominaties prog (related).

2. David Bowie - Station to Station
4. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon
6. John Cale - Paris 1919
7. Lou Reed - Berlin
9. Kraftwerk - The Man-Machine
10. David Bowie - Low
11. The Doors - L.A. Woman
13. Kate Bush - The Kick Inside
14. Pink Floyd - Wish You Were Here
15. Roxy Music - Country Life
16. Pink Floyd - Animals
17. David Bowie - Ziggy Stardust

Gast, je maakt m'n dag. Ik dacht dat ik het al vaak erg zout gegeten had van je maar dit is daadwerkelijk de overtreffende trap. Diepe buiging en alle respect.

Misterfool schreef:
Bij prog is het centrale begrip sophistication en dat legt iedereen weer anders uit.

En opeens is bijna alle jaren 80 synthpop ook al tot prog getransformeerd, doe zo voort

Misterfool
Niet door mij in ieder geval , zoals ik al zei; progarchives(en granted sommige, maar zeker niet alle proggers) is nogal doorgeschoten. Ik denk dat als een band snelle tempowisselingen heeft, lange opbouwen maakt, een hoog speel tempo heeft, gebruikt maakt van concepten en hier en daar exotische instrumenten in zijn muziek laat terugkomen, zij wel in het progcannon vallen.

Ik zou je graag gelijk willen geven maar ik heb helaas onvoldoende tijd in deze verderfelijke stroming gestoken om er een mening over te mogen hebben. Helaas pindakaas, volgende keer beter.

Om geen overwegend Bowie en Joni Mitchell lijstje te hebben, maximum 2 albums per artiest

1. Joni Mitchell - Blue (1971)
2. Pink Floyd - The Wall (1979)
3. David Bowie - Low (1977)
4. Kate Bush - The Kick Inside (1978)
5. Neil Young - After the Gold Rush (1970)
6. Joni Mitchell - Ladies of the Canyon (1970)
7. Lou Reed - Berlin (1973)
8. Nick Drake - Bryter Layter (1970)
9. David Bowie - Hunky Dory (1971)
10. Bruce Springsteen - Darkness on the Edge of Town (1978)
11. Richard & Linda Thompson - I Want to See the Bright Lights Tonight (1974)
12. Crosby, Stills, Nash & Young - Déjà Vu (1970)
13. Bob Dylan - Blood on the Tracks (1975)
14. Minnie Riperton - Come to My Garden (1970)
15. The Who - Quadrophenia (1973)
16. Nico - Desertshore (1970)
17. Joy Division - Unknown Pleasures (1979)
18. Led Zeppelin - Led Zeppelin IV (1971)
19. Janis Ian - Between the Lines (1975)
20. Tom Waits - Closing Time (1973)

Misterfool schreef:
@ Chevy: Veel bands uit die tijd(met name bij de hardrockers) hebben wel enigzins invloeden van progrock, maar dat maakt ze niet progrock. Prog related bij Progarchives wil overigens niets meer of minder zeggen, dan bands die hier en daar wat lijken op prog, wat invloeden hebben of eens een enkel prognummer gemaakt hebben. De muziek uit dat "subgenre" is geen prog.
Is prog-related niet gewoon een Engelse vertaling van wat ik "wat progtrekjes" noem? Led Zeppelin valt hier toch wel onder. In ieder geval wel dusdanig om niet te kunnen stellen dat Led Zeppelin progvrij is. Dat was mijn punt gewoon.

En ondertussen is er nog al twee keer Dire Straits genoteerd.
Gek genoeg dan wel pas één keer Crime of the Century...

Casartelli (moderator)
Eén album per artiest en dan vallen er nog veel te veel topartiesten buiten de boot.

01 Rush - A Farewell to Kings (1977)
02 Mike Oldfield - Hergest Ridge (1974)
03 Boudewijn de Groot - Hoe Sterk Is de Eenzame Fietser (1973)
04 Camel - Moonmadness (1976)
05 Genesis - Nursery Cryme (1971)
06 Eloy - Inside (1973)
07 Rainbow - Rising (1976)
08 Supertramp - Crime of the Century (1974)
09 Pink Floyd - Animals (1977)
10 Van Der Graaf Generator - Godbluff (1975)
11 King Crimson - Red (1974)
12 Kansas - Song for America (1974)
13 Steeleye Span - All Around My Hat (1975)
14 Fleetwood Mac - Rumours (1977)
15 Yes - Close to the Edge (1972)
16 Styx - The Grand Illusion (1977)
17 The Who - Who's Next (1971)
18 Jethro Tull - Thick as a Brick (1972)
19 Roxy Music - For Your Pleasure (1973)
20 Magazine - Secondhand Daylight (1979)

Overigens fijn om te zien dat aloude discussies weer oplaaien en dat mensen die tot het bizarre toe alles binnen de progboot harken en mensen die tot het bizarre toe alles eruit proberen te werken elkaar netjes in evenwicht houden. Ik tel in mijn eigen lijst 13 albums uit dit mooie doch moeilijk afbakenbare genre, maar goed, dat is ook mijn eigen telling maar.

Voor alle fans: hier mijn lijstje van vorig jaar. Topvier exact gelijk, verder wat kleine verschuivingen, plus de nominatie van een ander Steeleye Span album en als klap op de vuurpijl de vervanging van Deep Purple en Foreigner door Roxy Music en Magazine. Wat een dynamiek, wat een dynamiek!

1. Herman van Veen - En Nooit Weerom (1974)
2. Kate Bush - The Kick Inside (1978)
3. David Bowie - Station to Station (1976)
4. Jacques Brel - Brel (Les Marquises) (1977)
5. Herman van Veen - Goed voor een Glimlach (1971)
6. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973)
7. Supertramp - Crime of the Century (1974)
8. Jeff Wayne - The War of the Worlds (1978)
9. Stevie Wonder - Songs in the Key of Life (1976)
10. Herman van Veen - Bloesem (1972)
11. David Bowie - Ziggy Stardust (1972)
12. - Zing Je Moerstaal (1976)
13. David Bowie - Hunky Dory (1971)
14. Simon & Garfunkel - Bridge over Troubled Water (1970)
15. Dimitri van Toren - Dimitri van Toren (1974)
16. Fleetwood Mac - Rumours (1977)
17. Bob Marley & The Wailers - Natty Dread (1974)
18. Pink Floyd - The Wall (1979)
19. Eagles - One of These Nights (1975)
20. The Doors - L.A. Woman (1971)

ClassicRocker
GrafGantz schreef:
Ja, dat bedoel ik dus. Ik heb hier nu al Steely Dan, Roxy Music, Led Zeppelin en Deep Purple langs zien komen als zijnde "prog" of in elk geval gerelateerd aan deze verderfelijke stroming. Het wordt echt met de week ridiculer.

GrafGantz schreef:
Gast, je maakt m'n dag. Ik dacht dat ik het al vaak erg zout gegeten had van je maar dit is daadwerkelijk de overtreffende trap. Diepe buiging en alle respect.

GrafGantz schreef:
Ik zou je graag gelijk willen geven maar ik heb helaas onvoldoende tijd in deze verderfelijke stroming gestoken om er een mening over te mogen hebben. Helaas pindakaas, volgende keer beter.

Haha, slechte dag gehad?

Ja, maar dankzij dit topic eindigde hij toch nog leuk hoor.

GrafGantz schreef:

De grapjesmodus is uitgezet en omgezet naar de verzuurde anti-progmodus?

Leven en laten leven zou ik zeggen. Zo dadelijk ga je elke progfanaat (of randdebiel in jouw ogen...) nog thuis bezoeken of ze niet stiekem een cd in de kast hebben staan welke jij ook kan waarderen want dat zou toch helemaal van de zotte zijn.

ClassicRocker
Het blijkt andermaal bon ton om op MuMe af te geven op progrock. Als dergelijke taal gebezigd zou worden over hip-hop of electronic zou de politiek correcte MuMe-goegemeente op zijn achterste benen staan.

Als klap op de vuurpijl zijn het veelal users die zich om het luidruchtigst laten voorstaan op een veelzijdige en avontuurlijke muzieksmaak die dit genre -dat toch bij uitstek kan bogen op het verwerpen van compositorische begrenzingen- belasteren.

Ach, je kan ook niet overal van houden, daar gaat het ook niet om. Het is enkel nogal verwerpelijk om alles wat door sommige (al dan niet terecht) bij prog dan wel progrelated geplaatst wordt gelijk neer te sabelen en te kleineren alsof het een zeer enge geestesziekte betreft. Enkel en alleen omdat diegene het zelf wel kan waarderen maar op geen enkele manier geassocieerd wil worden met prog.

ClassicRocker
Zelf ziek ik progressieve rock dan weer als een vorm van art rock. Ergo, dit laatste vormt wellicht een accuratere omschrijving van de albums uit Graf's Top 20 die -afgezien van Kraftwerk, maar met inbegrip van Joy Division, The Modern Lovers en Patti Smith- als prog (related) kunnen worden aangemerkt.

De jaren 70 is een sterk decennium waar ik ook nog véél meer van moet leren kennen, maar waarbij ik alvast met een lijstje kan komen dat meer een eigen gezicht heeft dan die van de '60's (al staan de nodige klassiekers er natuurlijk gewoon tussen). Verder ga ik me er niet druk over maken wat prog is en wat niet

1. Pere Ubu – The Modern Dance (1978)
2. Faust – Faust (1971)
3. Nico – Desert Shore (1970)
4. Joni Mitchell – Blue (1971)
5. Kate Bush – The Kick Inside (1978)
6. Tom Waits – Closing Time (1973)
7. Faust – Faust IV (1973)
8. Joy Division – Unknown Pleasures (1979)
9. John Lennon – John Lennon / Plastic Ono Band (1970)
10. Bob Dylan – Desire (1976)
11. Neil Young – After the Gold Rush (1970)
12. Pink Floyd – Wish You Were Here (1975)
13. Pink Floyd – The Dark Side of the Moon (1973)
14. Neil Young – Harvest (1972)
15. Comus – First Utterance (1971)
16. David Bowie – Ziggy Stardust (1972)
17. Can – Tago Mago (1971)
18. Big Star - #1 Record (1972)
19. Baby Huey – The Baby Huey Story: The Living Legend (1971)
20. Black Sabbath – Paranoid (1970)

1. Joy Division - Unknown Pleasures (1979)
2. David Bowie - Ziggy Stardust (1972)
3. Pink Floyd - Wish You Were Here (1975)
4. Nick Drake - Pink Moon (1972)
5. Can - Future Days (1973) 
6. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973)
7. David Bowie - Station to Station (1976)
8. Can - Tago Mago (1971)
9. Bruce Springsteen - Born to Run (1975)
10. Kraftwerk - The Man-Machine (1978)
11. Supertramp - Crime of the Century (1974) 
12. The Doors - L.A. Woman (1971) 
13. Creedence Clearwater Revival - Cosmo's Factory (1970)
14. David Bowie - Hunky Dory (1971)
15. The Who - Who's Next (1971) 
16. David Bowie - Low (1977)
17. Pink Floyd - Animals (1977)
18. Pink Floyd - The Wall (1979)
19. Fleetwood Mac - Rumours (1977)
20. King Crimson - Red (1974) 

Hmm, slechts 1 uit mijn geboortejaar (1978). Wel een grondlegger van elektronische muziek gelukkig

01. Joy Division - Unknown Pleasures (1979)
02. Kraftwerk - Trans Europe Express (1977)
03. The Stranglers - Rattus Norvegicus (1977)
04. The J. Geils Band - Bloodshot (1973)
05. Kate Bush - The Kick Inside (1978)

06. Japan - Quiet Life (1979)
07. Mike Oldfield - Tubular Bells (1973)
08. Fleetwood Mac - Rumours (1977)
09. Simon & Garfunkel - Bridge over Troubled Water (1970)
10. Supertramp - Breakfast in America (1979)

11. Marvin Gaye - What's Going On (1971)
12. Lou Reed - Transformer (1972)
13. Roxy Music - Roxy Music (1972)
14. David Bowie - Low (1977)
15. Sex Pistols - Never Mind the Bollocks (1977)

16. Led Zeppelin - IV (1971)
17. Pink Floyd - Dark Side of the Moon (1973)
18. Stevie Wonder - Songs in the Key of Life (1976)
19. Carole King - Tapestry (1971)
20. Eagles - Hotel California (1976)

Vielen dit keer buiten de prijzen ...

Billy Joel - The Stranger (1977)
Bruce Springsteen - Born to Run (1975)
Deep Purple - In Rock (1970)
Elton John - Goodbye Yellow Brick Road (1973)
John Cale - Paris 1919 (1973)
Neil Young - Harvest (1972)
Patti Smith - Horses (1975)
Steve Miller Band - Fly Like an Eagle (1976)
The Rolling Stones - Sticky Fingers (1971)
The Who - Who's Next (1971)

01. Pink Floyd - Animals (1977)
02. Camel - Mirage (1974)
03. Lou Reed - Transformer (1972)
04. Yes - Fragile (1971)
05. Nick Drake - Pink Moon (1972)
06. Rush - 2112 (1976)
07. King Crimson - Red (1974)
08. Soft Machine - Third (1970)
09. Tom Waits - Closing Time (1973)
10. Steely Dan - Aja (1977)
11. Kate Bush - The Kick Inside (1978)
12. Mike Oldfield - Tubular Bells (1973)
13. Mahavishnu Orchestra - Birds of Fire (1973)
14. Kraftwerk - Trans-Europe Express (1977)
15. Gentle Giant - Gentle Giant (1970)
16. Caravan - In the Land of Grey and Pink (1971)
17. Steve Reich - Music for 18 Musicians (1978)
18. Strawbs - Dragonfly (1970)
19. Jean Michel Jarre - Oxygene (1976)
20. Hatfield and the North - Hatfield and the North (1974)

01. Nick Drake - Pink Moon (1972)
02. Joni Mitchell - Blue (1971)
03. John Fahey - Fare Forward Voyagers (Soldier's Choice) (1973)
04. Vashti Bunyan - Just Another Diamond Day (1970)
05. Robert Wyatt - Rock Bottom (1974)
06. Can - Future Days (1973)
07. Bob Dylan - Blood on the Tracks (1975)
08. Tim Buckley - Lorca (1970)
09. Bert Jansch - L.A. Turnaround (1974)
10. Keith Jarrett - The Survivors' Suite (1977)

11. Linda Perhacs - Parallelograms (1970)
12. Popol Vuh - Hosianna Mantra (1972)
13. Joni Mitchell - Hejira (1976)
14. Kate Wolf - Safe at Anchor (1979)
15. Pink Floyd - Atom Heart Mother (1970)
16. Pink Floyd - Meddle (1971)
17. Gryphon - Red Queen to Gryphon Three (1974)
18. Fela Kuti & The Africa '70 - Gentleman (1973)
19. Sweet Smoke - Just a Poke (1970)
20. The Residents - Not Available (1978)

Nog steeds wat tegenvallend qua aantal 4*+ noteringen, nog niet diep genoeg ingedoken dus.

Misterfool
Prachtige top 20 noordpool

ClassicRocker schreef:
Zelf ziek ik progressieve rock dan weer als een vorm van art rock. Ergo, dit laatste vormt wellicht een accuratere omschrijving van de albums uit Graf's Top 20 die -afgezien van Kraftwerk, maar met inbegrip van Joy Division, The Modern Lovers en Patti Smith- als prog (related) kunnen worden aangemerkt.

Wilde ik net met veel zin aan dit topic beginnen, kom ik in een discussie terecht waar de honden geen brokken van lusten.

Krijg sterk het gevoel dat Classic Rocker uit het einde van de 19e eeuw is, toen imperialisme hoogtij vierde en British folks ruled the waves.

Je moet het maar uit je toetsenbord kunnen kloppen: Patti S. en JD "prog-related" nog fff en psalm 1 was de allereerste progrocksong die de wereld kende en het Wilhemus de meest gezongen progrocksong, in een stadion.

Altijd gedacht dat prog en symfo in één bed sliepen, maar nu lijkt dat prog wel één Gooische rock-matras.

Zal eens aan mijn lijstje gaan werken, kijken of ik de 'prog-rock' van Graf kan overtreffen

Mjuman schreef:
Krijg sterk het gevoel dat Classic Rocker uit het einde van de 19e eeuw is, toen imperialisme hoogtij vierde en British folks ruled the waves.

Ik geloof er nog altijd heilig in dat hij eigenlijk een groot dubstepfan is die progrock een slechte naam probeert te bezorgen.

ClassicRocker
Patti S en JD zijn juist niet prog related, maar kunnen wel geschaard worden onder "art rock", nader gespecificeerd onder de (post-)punk-variant daarvan.

Bedrijpend lezen is een vak.

Misterfool
Begrijpelijke berichten schrijven is een talent die classicrocker duidelijk niet helemaal heeft ontwikkeld. Overigens is Art rock evenhals MOR, Indie en AOR een van de meest lege termen in de muziekwereld.

Edit: er gaat ook geen jaren 70 topic voorbij, voordat het uitmondt in een partijtje proggers VS. punkers . Laten we gewoon eens van muziek genieten. Prog(Genesis,KC, VDGG) en punk(joy division, Patti smith, pere ubu) het is allebei sterk.

ClassicRocker
Misterfool schreef:
Begrijpbare berichten schrijven is een talent die classicrocker duidelijk niet helemaal heeft ontwikkeld. Overigens is Art rock evenhals MOR, Indie en AOR een van de meest lege termen in de muziekwereld.

Klopt, ik schrijf liever begrijpelijke berichten. Een talent dat jij overduidelijk niet helemaal hebt ontwikkeld.

Misterfool
Och, iedereen zal begrijpen wat ik met dat woord bedoelde, terwijl jouw bericht iedereen op het verkeerde been zette. Daarnaast is jouw eentonige propaganda over classicrock en aanverwanten erg irritant. Het mag allemaal wel wat minder mijns inziens.

ClassicRocker
Misterfool schreef:
Och, iedereen zal begrijpen wat ik met dat woord bedoelde, terwijl jouw bericht iedereen op het verkeerde been zette.

Iedereen behalve de users die de moeite nemen om een discussie volledig tot zich te nemen alvorens zich er in te mengen.

Misterfool schreef:
Edit: er gaat ook geen jaren 70 topic voorbij, voordat het uitmondt in een partijtje proggers VS. punkers . Laten we gewoon eens van muziek genieten. Prog(Genesis,KC, VDGG) en punk(joy division, Patti smith, pere ubu) het is allebei sterk.

Vorig jaar was het Orbit (met notabene twee albums uit Bowie's Ziggy Stardust-era hoog in de gelederen) die fulmineerde tegen glamrock en progrock, deze jaargang lijkt Graf Gantz zich op te werpen tot verbale grootinquisiteur met als doelwit getalenteerde(re) muzikanten en hun fans.

GrafGantz schreef:
Ja, dat bedoel ik dus. Ik heb hier nu al Steely Dan, Roxy Music, Led Zeppelin en Deep Purple langs zien komen als zijnde "prog" of in elk geval gerelateerd aan deze verderfelijke stroming. Het wordt echt met de week ridiculer.

GrafGantz schreef:

Bestaat er ook een topic voor deplorabele quotes?

Het verbaasd me overigens dat je wel de moeite neemt om Progarchives en mij de maat te nemen, maar Ome Graf ongemoeid laat.

niels94 schreef:
Ik geloof er nog altijd heilig in dat hij eigenlijk een groot dubstepfan is die progrock een slechte naam probeert te bezorgen.

Twee maanden geleden:

niels94 schreef:
Ik steun de theorie dat ClassicRocker een punker is met een grondige hekel aan classic rock, die de naam van die muziek via het personage ClassicRocker ten gronde wil richten.

Je bezorgt me welhaast een identiteitscrisis. Hoe zit het nu precies?

Bij dat gedoe over elektronische muziek in hetzelfde topic veranderde ik het al in 'dubstepfan' oid

ClassicRocker schreef:
Patti S en JD zijn juist niet prog related, maar kunnen wel geschaard worden onder "art rock", nader gespecificeerd onder de (post-)punk-variant daarvan.

Bedrijpend lezen is een vak.

"Bedrijpend lezen" is dat een vak voor heel oude mensen die uit begrip hun mondwater op de tekst laten druipen.

Net zoals Fart Rock een muzieksoort is om flink te flatuleren onder het muziekmaken?

JD en Patti S: Art Rock - jij bakt ze bruiner dan mijn biologische bakker. De enige parallel die ik tussen beiden zie is de poëticiteit hunner teksten.

"De postpunk-variant van art-rock" - bestond er digitaal wc-papier tegen dit soort woorddiarrhee, ging ik het meteen kopen

Ik dacht ... laat ik 20 goeie platen kiezen.

Ik dacht niet ... tijd om weer eens gezellig te ouwehoeren over genres.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:32 uur

geplaatst: vandaag om 09:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.