MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Alle 40 Goed: 1975

zoeken in:
15. Shirley & Co - Shame Shame Shame

(afbeelding)

Jongens, wat een scheur van een stemgeluid had dit onverwachte duo.
Als een soul variant van Mouth & MacNeal grepen ze de luisteraar bij het nekvel.
Het nummer rust op een sobere groove en wordt volledig door de vocalisten gedragen.
Een schande trouwens dat dit nummer de top 3 in de UK en de US niet wist te bereiken.

BE 1 / NL 1 / DL 1

14. Brotherhood of Man - Kiss Me Kiss Your Baby

(afbeelding)

Merkwaardig genoeg scoorde Brotherhood of Man een dikke Benelux hit
met het wat onhandig getitelde Kiss Me Kiss Your Baby, één jaar voor dat de groep
het Eurovisie Songfestival zou winnen met Save Your Kisses for Me. Samen met ABBA
(waar ze zich ongegeneerd naar modelleerden) een Songfestival winnaar mét een carrière.

BE 1 / NL 2

13. Jim Gilstrap - Swing Your Daddy

(afbeelding)

In 1975 werd soulmuziek wel eens voorzien van een strijkersarrangement
(zie The Stylistics op nummer 24) of van een prominent sissende hi-hat begeleiding.
Twee ingrediënten die de overgang naar de disco muziek markeren. Jim Gilstrap
zou een one-hit wonder blijken die vooral in de Benelux zijn stempel drukte.

BE 1 / NL 1

12. Bay City Rollers - Bye Bye Baby

(afbeelding)

Elk decennium heeft zijn Take That. In de jaren 70 kwamen ze uit Schotland
en heetten ze Bay City Rollers. Ze brachten retropop die begin jaren 60 college rock
werd genoemd (zelfs The Beach Boys begonnen zo). Vaak tienersterren die de meisjes
roze dromen bezorgden. Bye Bye Baby werd vreemd genoeg geen top 10 hit in de Benelux.

UK 1

11. Johnny & Orquesta Rodrigues - Hey Mal Yo

(afbeelding)

Uit Kaapverdië ingevlogen artiest die via Avro's TopPop de Benelux inpakte.
Mooi om te zien hoe elk popjaar weer wordt opgefrist door zogenaamde novelty songs.
Vreemde eenden in de bijt met een apart (niet zelden exotisch) geluid die doen wegdromen.
Typische zo'n melodietje uit mijn kindertijd waar ik pas jaren later een naam kon op kleven.

BE 1 / NL 1

Gast
geplaatst: vandaag om 21:57 uur

geplaatst: vandaag om 21:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.