MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Alle 40 Goed: 1975

zoeken in:
40. Glen Campbell - Rhinestone cowboy (7)
Hier hou je als kind nog niet zo van, enigszins vriendelijk klinkende commerciële country. Maar dat herstelt zich in de loop van de tijd.

39. Teach in - Ding a dong (4)
En vice versa. Ten tijde van het Songfestival 1975 vond ik dit het leukst, daarna in een vrije val naar beneden. In tegenstelling tot ABBA een jaar eerder, slaagden ze er bij Teach in absoluut niet in om met een waardige opvolger te komen, laat staan een interessante carriere op te bouwen. Zangeres Getty was een jaar na het songfestival al weer weg.

38. Harpo - Moviestar (8)
Hier jeugdsentiment dat redelijk stand houdt. Soms blijf je wel eens wat hogere punten geven tegen beter weten in, vanwege een vergoeding voor boeiend jeugdsentiment. En er is natuurlijk ook niet veel mis met deze vriendelijke en melodieuze hit.

37. Minnie Riperton - Lovin' you (9)
Een single die wat mij betreft wel z'n punten waard is gebleven'. Prachtige en gloedvolle soul in een geweldige compositie, grandioos gezongen.

36. Roger Whittaker - The last fahrwell (6)
Bij mij destijds een skipmoment op de verzamelaar Hits for the Millions. Maar ook hier, als je het goed nagaat, vriendelijke pop, melodieus en gewoon een sterke melodie met veel melancholie. Om hem de Engelse Vader Abraham te noemen gaat mij veel te ver, Whittaker is echt beter.

35. John Denver - Calypso (8)
Halverwege de jaren '70 op het hoogtepunt van zijn kunnen. Vind ook hem nog steeds zijn punten waard. Melodieuze country-achtige song, ook hier voorzien van een voortreffelijke melodie. De ultieme song voor Kerstmis in de Rocky Mountains met veel sneeuw.

34. Ria Valk - De liefde van de man (1)
Carnavalshit waarbij anno 2012 je de rillingen van over je rug lopen. Snel proberen te vergeten, hoewel ik bang ben dat de kennis over het plaatje niet snel zal zijn verdwenen.

33. Hot chocolate - You sexy thing (7)
Het donkere begin van de carriere van Hot chocolate is op bepaalde momenten ook prachtig. You sexy thing is dan nog als minder zwaar op de hand te beschouwen. Loodzware liefdesthema's, mooie gloedvolle soul/rock dat in schril contrast staat met het jolige en beduidend minder interessante Girl Crazy (1982).

32. Steve Harley & Cockney Rebel - Make me smile (10)
Beste nummer tot nu toe. Staat nog steeds als een huis. Ben zijn voornaamste werk (periode 73/75) juist aan het herontdekken. Prachtige hoogstaande albums, soms wat theatraal. Zeer aan te bevelen. Goede composities. Make me smile valt wel in te delen in mijn categorie ultieme songs aller tijden. Heeft toch weinig met ELO te maken...

31. Johnny Nash - Tears on my pillow (6)
Hier dan vriendelijke reggae toegevoegd aan de soul van Johnny Nash. Het valt op, dat ook hier een groot feelgood en vriendelijkheidsgehalte in zit. Misschien kenmerkend voor 1975, de opstand van de jaren '60 lijkt enigszins geluwd. Althans, in de Nederlandse en Belgische hitlijsten.

Ach ja, John Denver. Ik heb ooit (eind jaren '70) nog eens dit album (als dubbel LP wel te verstaan) gekocht:

(afbeelding)

John Denver - Zijn Grootste Succesen (1988)

Ik zou het niet meer kopen, maar het blijven prima nummers,

musician schreef:
Om hem de Engelse Vader Abraham te noemen gaat mij veel te ver, Whittaker is echt beter.

Dat mag je natuurlijk met een korrel zout nemen.
Ik vond hem in zijn performance (het clipje) bewegen als Vader Abraham
en hij zong dan ook nog over een thema dat me aan dat kleine café aan de haven deed denken.

Een liedje dat bij mij toch wel een gelijkaardige sfeer oproept.

Mooie besprekingen trouwens. Leuk om de reacties te lezen.

The Sweet - Fox on the Run

Een eerste nummer dat ik heb laten sneuvelen is Fox on the Run van The Sweet.
Op basis van de cijfers stond het nummer precies op 40 in de overzichtslijst van 1975.

NL 2 / UK 2 / DL 1

Op de één of andere manier klinkt het nummer zelfs te gedateerd: te veel glamrock.
Meer nog dan de hits die Mud in 1975 scoorde. Een song die beter past in een overzicht
van 1973 bijvoorbeeld. Allemaal redenen om uiteindelijk toch voor Oh Boy van Mud te zwichten.
Want ik had aanvankelijk Fox on the Run een kans willen gunnen ... toch maar niet helaas.

k.grubs
De eerste LP die ik kocht was van... John Denver (Spirit, in 1976).
Als ik zo eens in de top 40 kijk dan vond ik verder dit leuk (als 10-jarige): Shame Shame Shame, Andre van Duin, Linda Ronstadt, Queen, KC and the Sunshine Band, Bob Marley. Abba kan ik me alleen van later herinneren (Arrival).
Van Mud herinner ik me alleen Tigerfeet en Dynamite, maar dat was eerder. Vreemd genoeg zie ik nu dat Space Oddity eind '75 in de Top 40 stond. Kwam dit nooit in Toppop? Kan me er niets van herinneren.

DE GESNEUVELDEN uit de TOP 40 LIJST van 1975

Een paar singles uit de lijst van 40 die ik liet verdwijnen ten voordele van enkele guilty pleasures.

The Sweet - Fox on the Run

Een eerste nummer dat ik heb laten sneuvelen is deze eigen compositie van The Sweet.
Ik vind het zo lelijk en gedateerd klinken. Past beter in de glamrock hoogtijdagen van 1973.

NL 2 / UK 2 / DL 1

Typically Tropical - Barbados

Heerlijk zonnig plaatje dat ik nog iets liever hoor in de adaptatie van de Vengaboys
die het in 1999 omdoopten tot We're Goin' to Ibiza. Reggaeplaatje dat top was in de UK.

UK 1

Telly Savalas - If

De Kojak acteur was natuurlijk hip en had een diepe stem.
Hij prevelt hier een ballad bij elkaar die enkel in de UK opgemerkt werd.

UK 1

Mud - Oh Boy

Toch maar weer afgevoerd, deze grappige Buddy Holly cover van Mud.
Het zou anders de enige artiest zijn die tweemaal in mijn overzicht stond.
En daarvoor was de groep in 1975 niet prominent genoeg meer.

BE 3 / UK 1 / DL 2

Bay City Rollers - Give a Little Love

De meest foute groep van 1975 was Bay City Rollers uit Schotland.
Met twee nummer 1 hits in de UK, maar veel minder popie in de Benelux.

UK 1

David Essex - Hold Me Close

Het meest hitgevoelige nummer dat ik heb afgevoerd.
David Essex was een ster in de UK, maar kon echt niet zingen.

UK 1

Windsor Davies & Don Estelle - Whispering Grass

Dit nummer was natuurlijk een gimmick die enkel in de UK aansloeg.
Met twee acteurs uit de gevierde sitcom Dad's Army die een oudje brengen.

UK 1

30. 10cc - I'm Not in Love

(afbeelding)

Bestaat er een uitspraak die meer het tegendeel bedoelt dan dat ie beweert?
Geweldig toch. De compositie wentelt zich in een bedje van vocale loops die zorgen
voor een dromerig effect. Een van hun laatste wapenfeiten met Godley & Creme.
I'm Not in Love is vaste klant op bijna elke hitcompilatie van het jaar 1975.

UK 1 / US 2

29. David Bowie - Space Oddity

(afbeelding)

Bowies vroegste meesterwerk zag meerdere malen het daglicht.
De rerelease uit 1975 bracht de op Kubricks 2001: A Space Odyssey
gebaseerde single definitief aan de top in de UK. David Bowie met gitaar.
In de 70s een album artiest. Zijn grootste Benelux hits scoorde hij in de 80s.

UK 1

28. Pilot - January

(afbeelding)

Een straaltje zon in de winter. January van Pilot deed de jaren 60 herleven.
De Schotse groep bestond uit vroege ex-leden van Bay City Rollers die de muziek
net iets belangrijker vonden dan het imago. Producer was Alan Parsons die nog vaak
met David Paton zou blijven werken. De helft van de band speelde op Kate Bush' debuut.

UK 1

27. Art Garfunkel - I Only Have Eyes for You

(afbeelding)

In de jaren 70 lukte het Art Garfunkel om in de hitparades
gelijke tred te houden met de songwriter van Simon & Garfunkel.
Zijn hits bleven voornamelijk beperkt tot de US, maar in 1975 stond hij
plots op 1 in de UK met een cover van een hit uit 1959 van The Flamingos.

UK 1

Dazzler schreef:
Een eerste nummer dat ik heb laten sneuvelen is deze eigen compositie van The Sweet.Ik vind het zo lelijk en gedateerd klinken. Past beter in de glamrock hoogtijdagen van 1973.

De meest foute groep van 1975 was Bay City Rollers uit Schotland.

Ik vond, destijds, Bye Bye Baby een prima song. Give a little love deed overigens niet veel in Nederland. Bye bye baby daarentegen.....

Ja en de Sweet had toch echt nog wel een ijzersterk nummer. Echt gedateerd in die tijd was het niet, zo werd het toen ook zeker niet ervaren. Ik vind het nog steeds geen slechte vertoning, integendeel. Juist Fox on the run scoort hoog als het gaat om favoriete Sweet nummers. De albums van The Sweet uit die tijd zijn ook nog zeer aan te raden.

Ze maakten ook de overduidelijke stap van Funny funny/ Wig Wam Bam naar een meer steviger eigen geluid. De songsmids Chinn & Chapman werden aan de kant geschoven en ze begonnen hun eigen nummers te schrijven.
Nee, valt hier nog erg mee, naar mijn smaak.

Fox on the Run was destijds toch wel vernieuwend door de manier waarop de synthesizer werd gebruikt, het nummer klinkt nu nog steeds krachtig en blijft overeind. Dat kan je moeilijk zeggen van de hits van Bay City Rollers (boysband-met-gitaren), al zijn sommige nummers nog best vermakelijk (Bye Bye Baby bv.)

dazzler schreef:
In de jaren 70 lukte het Art Garfunkel om in de hitparades
gelijke tred te houden met de songwriter van Simon & Garfunkel.
Zijn hits bleven voornamelijk beperkt tot de US, maar in 1975 stond hij
plots op 1 in de UK met een cover van een hit uit 1959 van The Flamingos.

UK 1
Leuk, dat wist ik niet! Ik dacht toch altijd dat Paul Simon Art Garfunkel echt totaal onzichtbaar maakte.

sowieso onmogelijk aangezien Garfunkel ongeveer een meter groter is dan Simon

Over Fox on the Run nog.

Ik weet dat mijn mening hier afwijkt van die van de doorsnee popkenner.
En ik wilde het nummer daarom echt in mijn lijst van 40 behouden, maar toen ik
het opnieuw hoorde, kon ik enkel maar eerlijk blijven met mezelf. Echt tenenkrullend.

Tja ...

Op die manier viste ik Art Garfunkel weer op.
Want zijn UK nummer 1 hit ging elders onopgemerkt voorbij
en het is nu niet bepaald het nummer dat je met 1975 associeert.

chevy93 schreef:
Leuk, dat wist ik niet! Ik dacht toch altijd dat Paul Simon Art Garfunkel echt totaal onzichtbaar maakte.

Art had duidelijk minder hits dan Paul in de 70s en zijn succes beperkte zich tot de US.
Maar deze UK nummer 1 en het wereldsucces van Bright Eyes trekken de weegschaal recht.

Bye Bye Baby van Bay City Rollers zien we wel nog terug.
Een meezingrefrein dat zo ingeburgerd is dat ik het niet kond negeren.

26. Moments & Whatnauts - Girls

(afbeelding)

Toen The Moments en The Whatnauts hun handen in elkaar sloegen
werden we in de zomer van 1975 vergast op de ultieme soundtrack om meisjes
op gade te slaan. Ik was er nog te jong voor en leerde het nummer pas later kennen.
Best grappig is de knipoog in de intro naar Marvin Gaye's What's Going On.

BE 2 / NL 1 / UK 3

25. ABBA - S.O.S.

(afbeelding)

In 1975 wist de winnaar van het vorige Eurovisiesongfestival zich te handhaven in de hitparades.
Op zich al een prestatie. Eerst was er de op Billy Vaughns Sail Along Sil'vry Moons gebaseerde
I Do I Do I Do (echt opvallend hoe vaak in ABBA titels kernwoorden herhaald worden) en dit in 1989
van leder hozen voorziene S.O.S.. Mamma Mia haalde de top 3 niet bij ons, in de UK pas op 1 in 1976.

BE 1 / NL 2 / DL 1

24. The Stylistics - Can't Give You Anthing (But My Love)

(afbeelding)

The Stylistics mogen herinnerd worden als een heerlijke 70s soulgroep
die het ook in Europa maakte. Wellicht omdat hun nummers al overgoten waren
met een smeuïge vioolsaus. Een recept dat vanaf 1973 door Barry White werd beproefd.
De Love Boat sound van Can't Give You Anthing (But My Love) werd geen US top 3 succes.

NL 3 / UK 1

SOS is wat mij betreft een van de beste nummers van ABBA.

23. Mud - L-L-Lucy

(afbeelding)

In 1975 legden de meeste glamrock bands uit de vroege jaren 70 hun laatste hit ei.
Mud beheerste de charts in 1974 en had in 1975 ook nog twee hete ijzers in het vuur.
De grappige Buddy Holly cover Oh Boy (nummer 1 in de UK) en deze 50s pastiche.
L-L-Lucy scoorde vooral in de Benelux, waar Elvis lookalikes het altijd goed doen.

BE 1 / NL 2

22. 5000 Volts - I'm on Fire

(afbeelding)

Wervelende track die hitparade brokken maakte in België en Duitsland.
Ook in Nederland goed voor een top 3 notering. Eigenlijk een song die volledig
om die ene disco groove draait. Maar hij schroeft zich wel meteen vast in je hoofd.
De zangeres zou in 1976 solo nog een paar tophits scoren als Tina Charles.

BE 1 / NL 3 / DL 1

21. KC & The Sunshine Band - That's the Way (I Like It)

(afbeelding)

Hoewel de hits van KC & The Sunshine Band het in de UK meestal erg goed deden,
haalde hun allerbekendste nummer daar de top 3 niet. De blanke songwriter Harry Wayne Casey
was een belangrijke promotor van de Miami Soul. En zijn Sunshine Band zou maar liefst 10 jaar
aan de top blijven tussen 1974 en 1983. That's the Way steunt op een onweerstaanbare groove.

BE 2 / NL 1 / US 1

20. Dave - Dansez Maintenant

(afbeelding)

Deze Nederlander zocht en vond het goud in Frankrijk.
Met een moderne bewerking van een oud Frans chanson wist hij
duizenden huismoeders te bekoren. In België was Joe Dassin in 1975
de populairste Fransman, al haalde hij ook met L'Eté Indien de top 3 net niet.

BE 2 / NL 1

19. Labelle - Lady Marmalade

(afbeelding)

Patti LaBelle en Nona Hendryx zouden solo nog lang van zich laten horen
in de jaren 80. Labelle bracht soul met ballen. De slagzin Voulez vous coucher avec moi
was niet weg te branden uit de dancings in de tweede helft van de jaren 70. Het plaatje
had officieel een iets meer zedige titel. Lady Marmalade blijft een topklassieker.

BE 2 / NL 1 / US 1

Leuk al die hitjes van toen. Was eigenlijk best wel een aardig popjaar.
De laatste glamrock, franse Chansons, disco...... van alles wat.

Het prachtige I'm not in love verdient inderdaad een terechte plaats in dit overzicht. 10cc was én heel erg goed én ook nog eens hitgevoelig. Dat is een combinatie die niet altijd samengaat, wel bij 10cc. Dit is trouwens een klassieker die 1975 ruimschoots heeft ontstegen (10)

Dat geldt ook voor Space Oddity van David Bowie. Eigenlijk precies hetzelfde verhaal. En dat is wel kenmerkend misschien voor hitlijsten uit de jaren '70: goede albums gingen vaak samen met mooie hits. Space Oddity komt uiteraard al uit 1969 maar het principe blijft hetzelfde (10)

Je had January van Pilot maar mooier vond ik voorganger Magic, ook uit 1975. January geeft ik een 7. Het borduurt voort op Magic (9) maar heeft niet dezelfde pakkende melodie. In Nederland werd Magic ook een grotere hit dan January. Maar klasse productie (Alan Parsons).

Art Garfunkel is ook heel treffend gekozen. I only have eyes for you (8) is ook een prachtige single en dan eentje waarvan ik het onbegrijpelijk vind dat het nummer helemaal niets heeft gedaan in de Nederlandse hitparade. Een klein raadsel.

Girls van de Moments & Whatnauts (7) herbergt ook heel wat jeugsentiment. Prima soul, uitstekende melodie en hier ook terecht dat het een grote hit werd.

Dan misschien wel één van mijn grootste 'guilty pleasures' ooit, SOS van Abba (9). Het hele oeuvre van Abba is in grote vrij gemakkelijk te overzien (1973-1982). SOS moet nog wedijveren met Eagle maar ik denk dat ik SOS het beste nummer vind dat Abba ooit heeft gemaakt.

Over Can't give you anything van de Stylistics (8) heeft Dazzler ook niets teveel gezegd. Prachtige groepssamenzang, met geweldige vocalen, ijzersterke compositie en verder alle positieve ngrediënten die je nog kunt bedenken.

Ik heb ook geen enkele gêne inzake Mud. L'L'Lucy (8) was het laatste spraakmakende nummer van een band, die in 1974 en 1975 Engeland en het vasteland met glamrock van het zuiverste water onveilig heeft gemaakt. Voor jongetjes van een jaar of 11 was het een pure sensatie. En dat mag, op die leeftijd. Later kun je, om die reden er nog steeds geen hekel aan hebben.

Dat gold ook voor Tina Charles, die ooit zangeres was van 5000 Volts en het nummer I'm on fire (7) inzong. Het is een raar soort symbiose van rock met disco (of andersom) dat vanwege het tempo en de interessante compositie als boeiend mag worden gezien. Charles ging later solo maar zou alleen in 1976 en een klein beetje 1977 nog van zich laten horen.

That's the way I like it (8) van KC and the Sunshine band zou hoog scoren in overzichten van perfecte disco platen en componist/zanger Harry Casey, die een jaar eerder disco op de kaart zette met Rock your Baby van George McRae, mag misschien als een van de belangrijkste grondleggers van disco muziek worden gezien.

Laat ik ook hier een bespreking geven ...

40. Glen Campbell - Rhinestone cowboy
Degelijke en vakkundige country waarmee ik Glen Campbell leerde kennen. Echter zijn jaren-60 vind ik globaal beter.
Cijfer: 7

39. Teach in - Ding a dong
Een nummer dat ik destijds leuk vond maar heeft de tand des tijds niet doorstaan in tegenstelling tot hun inspiratoren ABBA. Het komt mij nu knullig over met een domme tekst.
Cijfer: 4,5

38. Harpo - Moviestar
Vriendelijke radiopop van Zweedse ééndagsvlieg, het is vooral door de tekst en smaakvolle arrangementen dat dit nummer overeind blijft.
Cijfer: 8

37. Minnie Riperton - Lovin' you
Een sterke compositie die ik pas later wist te waarderen. Vooral de lenige zang en de emotionele vertolking valt op, wederom terechte evergreen van ééndagsvlieg.
Cijfer: 8,5

36. Roger Whittaker - The last fahrwell
Ook een nummer dat ik tenslotte wist te waarderen door de warme en expressieve croonerstem en de mooie tekst en melodie met een tikkeltje melancholie.

35. John Denver - Calypso
Destijds moest ik er niet veel van hebben maar ook dit nummer is in de loop der tijd gegroeid. John Denver heeft toch een prachtige stem en deze song over het schip van Jacques Cousteau baadt in een sprookjesachtige sfeer.
Cijfer: 9

34. Ria Valk - De liefde van de man
Carnavalshits vind ik ofwel erg flauw (meestal) en plat ofwel grappig. Dit reken ik tot de tweede categorie.
Cijfer: 6,5

33. Hot chocolate - You sexy thing
Ligt tussen soul en funk waarbij de wat mistroostige stem van Errol Brown de grootste troef is. Een tikkeltje glad door de toevoeging van violen maar smaakvol geproduceerd.
Cijfer: 7,5

32. Steve Harley & Cockney Rebel - Make me smile
Sterke compositie, neigt een tikkeltje naar theatrale kitsch, minder indrukwekkend dan Sebastian maar fraai uitgevoerd met aanstekelijke koortjes.

31. Johnny Nash - Tears on my pillow
Vriendelijke reggae met een dosis soul en leuke blazers maar toch wat minder dan zijn vroegere werk dat ik later leerde kennen door een compilatie.
Cijfer: 7

30. 10cc - I'm Not in Love
Zeer sfeervol en romantisch nummer, vooral door de karakteristieke vocalen en zangharmonieën waarbij 10cc hitgevoeligheid aan inventiviteit wist te koppelen.
Cijfer: 9,5

29. David Bowie - Space Oddity
Dateert van 1969 maar werd in 1975 heruitgebracht. In ieder geval geniaal opgebouwd met erg originele en sfeervolle arrangementen die de spanning erin houden, dit is onverwoestbare klasse.
Cijfer: 10

28. Pilot - January
Magic was hier een grotere hit en blijft meer hangen dan deze January dat een pakkende melodie mist. Wel vlekkeloze productie.
Cijfer: 5,5

27. Art Garfunkel - I Only Have Eyes for You
Art Garfunkel heeft een erg mooie stem en het is vakkundig geproduceerd maar het klinkt ook wat bloedeloos en glad, het origineel van The Flamingos had meer soul.
Cijfer: 6

26. Moments & Whatnauts - Girls
Aangename zwoele softsoul dat mij doet denken een een snikhete zomerdag (en wij kregen er behoorlijk wat dat jaar).

25. ABBA - S.O.S.
De perfecte pure popsong. Weemoedige strofes gekoppeld aan een meezing-refrein en sublieme arrangementen. Wellicht hun beste nummer.
Cijfer: 10

24. The Stylistics - Can't Give You Anthing (But My Love)
Weliswaar vrij gladde soul maar onweerstaanbaar met hemelse zang en fijne blazers.

23. Mud - L-L-Lucy
Zowat hun laatste wapenfeit. Artistiek stelt het niet veel voor maar het spelplezier en de gekte maken dit een erg aanstekelijk fuifnummer.
Cijfer: 7,5

22. 5000 Volts - I'm on Fire
Niet erg bijzonder nummer waarbij de intro ook nog gejat is van Black is Black (Los Bravos) maar de gloedvolle zang trekt het de hoogte in.
Cijfer: 6

21. KC & The Sunshine Band - That's the Way (I Like It)
Werd bestempeld als disco maar ik vind het veel meer funk (disco associeer ik meer met vierkwartsmaat, handgeklap en elektronica). Hoe dan ook, het ritme en die blazers zijn onweerstaanbaar.

Fox On The Run van The Sweet had ik een hoge notering gegunt.

De groep begon als een wat lullige bubblegum groep, maar begon zich steeds meer te ontwikkelen als volwaardige glamrock band met hardrocktrekjes.
Fox On the Run staat nog fier overeind.
Stevig, memorabel refein en sterke zang.

Verdere highlights dat jaar: Steve Harley & Cockney Rebel- Make Me Smile:

Geweldige song. Mooi acoustisch gitaarwerk en goeie breaks. Steve Harley heeft een lekkere hese stem die prettig wegluistert. Coirtjes zijn ook treffend.

10CC: I'm Not In Love:

Al veel over gezegd. Produktioneel hoogtepuntje, zonder de beladenheid en gevoel uit het oog te verliezen. Prachtige laag op laag zang.
De Band wilde nooit een liefdesliedje schrijven, maar ze kwamen er niet onderuit.

John Denver: Calypso:

Prachtige Countrysong van John Denver die toen behoorlijk succesvol was.
De rocky mountains sfeer is goed gevangen en het is prachtig gezongen.
Ik was hier ondersteboven van toendertijd.

18. George Baker Selection - Morning Sky

(afbeelding)

En toch is er één artiest stiekem tweemaal de lijst in geslopen.
1974 en 1975 waren zonder meer de hoogtijdagen van George Baker.
Zijn "selection" beperkte zich vaak tot brave muzak met een lichte zomerbries.
Stuk voor stuk melodietjes die mijn vader mee neuriede en daarom jeugdsentiment.

BE 1 / NL 1

17. Alexander Curly - Guus

(afbeelding)

De best verkochte Nederlandstalige single in de Benelux was het aangebrande Guus
van Alexander Curly. Wie zijn muziekgeschiedenis kent, beseft dat Guus zijn boerenepos
liet inspireren door De Wilde Boerendochtere van Ivan Heylen, een nummer 1 hit in Nederland.
Neemt niet weg dat Guus een minstens zo grote klassieker werd. Heerlijk is die bombardon.

BE 1 / NL 1

16. Status Quo - Down Down

(afbeelding)

Zelden een rockgroep ontmoet die haar naam meer eer aandeed dan Status Quo.
Songs die stuk voor stuk op dezelfde basisriffs leunen. Als een soort headbangers metronoom.
Down Down wist voor het eerst hitparade succes te slaan uit dat recept. De tekst van het nummer
schrijf je ook zo op een bierkaartje. In Nederland deed de opvolger Roll Over Lay Down het even goed.

BE 1 / NL 2 / UK 1

Gast
geplaatst: vandaag om 17:36 uur

geplaatst: vandaag om 17:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.