Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 Editie #2: De 00s
zoeken in:
0
geplaatst: 2 augustus 2012, 11:40 uur
little lion man schreef:
(quote)
(quote)
(quote)
(quote)
(quote)
(quote)
(quote)
(quote)
(quote)
(quote)
(quote)
(quote)
(quote)
(quote)
(quote)
(quote)
(quote)
Vanwaar deze aversie? Ooit serieus naar dubstep proberen te luisteren? Er bestaat namelijk veel moois in dit genre.
0
geplaatst: 2 augustus 2012, 11:48 uur
relaxex schreef:
Vanwaar deze aversie? Ooit serieus naar dubstep proberen te luisteren? Er bestaat namelijk veel moois in dit genre.
Eerlijk gezegd niet. De aversie is meer gericht tegen het onderwerp in dit forum.
Positiever geformuleerd:
chevy93 schreef:
Het spel is vrij simpel:
* Maak een top 20 van platen uit de jaren '00
Het spel is vrij simpel:
* Maak een top 20 van platen uit de jaren '00

0
ClassicRocker
geplaatst: 2 augustus 2012, 11:50 uur
bennerd schreef:
Over wat 'echte dubstep' is, is er nog altijd discussie. Maar het is wel een van de argumenten dat MusicMeter geen goede graadmeter is. Zijn alleen liefhebbers van niet-gitaarmuziek daarvan overtuigd?
Over wat 'echte dubstep' is, is er nog altijd discussie. Maar het is wel een van de argumenten dat MusicMeter geen goede graadmeter is. Zijn alleen liefhebbers van niet-gitaarmuziek daarvan overtuigd?
Neen, en niet alleen op het gebied van dubstep...
ClassicRocker schreef:
Eens, maar wel met dien verstande dat 99,9 procent van de rockliefhebbers uit Nederland en Vlaanderen hier ook geen user is en dat de graadmeterfunctie van MuMe (voor zover een doelstelling) ook op het gebied van rockmuziek hiaten vertoont.
Eens, maar wel met dien verstande dat 99,9 procent van de rockliefhebbers uit Nederland en Vlaanderen hier ook geen user is en dat de graadmeterfunctie van MuMe (voor zover een doelstelling) ook op het gebied van rockmuziek hiaten vertoont.
ClassicRocker schreef:
Voor mij als "reguliere rockliefhebber" is dubstep inderdaad een matig bekend fenomeen en na beluistering van Burial, Flux Pavillion en Knife Party kan ik je mededelen dat daar geen verandering in komt (ik hoorde werkelijk niets dat uitgenodigt tot een nadere kennismaking met dit subgenre). Maar wie weet slaagt Muse er dit najaar in om me te positief te verassen met een album met dubstep-invloeden.
Voor mij als "reguliere rockliefhebber" is dubstep inderdaad een matig bekend fenomeen en na beluistering van Burial, Flux Pavillion en Knife Party kan ik je mededelen dat daar geen verandering in komt (ik hoorde werkelijk niets dat uitgenodigt tot een nadere kennismaking met dit subgenre). Maar wie weet slaagt Muse er dit najaar in om me te positief te verassen met een album met dubstep-invloeden.
Wie Muse-bassist Chris Wolstenholme vraagt in welke mate Muse op haar aankomende albums voor dubstep gaat krijgt onderstaand antwoord:
“In het geheel niet. Er zijn twee tracks op het nieuwe album met een referentie. Een ervan is die van de albumtrailer (2nd Law Part 1: Unsustainable). We zijn naar Skrillex en Nero live gaan kijken en vonden het leuk om te proberen met dubstep te doen wat Rage Against The Machine met hiphop heeft gedaan. Ze pakten de sound en de grooves, maar maakten dat met ‘echte’ instrumenten. We wilden proberen om die muur van geluid te creëren die dubstep is, maar dan wel op onze eigen instrumenten en er iets van te maken dat je ook live kunt spelen. Het klinkt als dubstep, maar je kunt het geen dubstep noemen. Het is nog steeds rock.”
Bron: http://3voor12.vpro.nl/nieu...
Muse

0
geplaatst: 2 augustus 2012, 11:52 uur
"Ik weet niet goed wat te zeggen, dus laat ik er maar een van mijn favoriete bands over quoten in de hoop toch een statement te plaatsen over een onderwerp waar ik geen weet van heb."
Ik laat deze discussie maar voor wat het is.
0
geplaatst: 2 augustus 2012, 11:55 uur
ClassicRocker schreef:
Wie Muse-bassist Chris Wolstenholme vraagt in welke mate Muse op haar aankomende albums voor dubstep gaat krijgt onderstaand antwoord:
“In het geheel niet. Er zijn twee tracks op het nieuwe album met een referentie. Een ervan is die van de albumtrailer (2nd Law Part 1: Unsustainable). We zijn naar Skrillex en Nero live gaan kijken en vonden het leuk om te proberen met dubstep te doen wat Rage Against The Machine met hiphop heeft gedaan. Ze pakten de sound en de grooves, maar maakten dat met ‘echte’ instrumenten. We wilden proberen om die muur van geluid te creëren die dubstep is, maar dan wel op onze eigen instrumenten en er iets van te maken dat je ook live kunt spelen. Het klinkt als dubstep, maar je kunt het geen dubstep noemen. Het is nog steeds rock.”
Muse
(quote)
(quote)
(quote)
Muse
Ben sowieso erg benieuwd naar het nieuwe album van Muse.
0
ClassicRocker
geplaatst: 2 augustus 2012, 12:02 uur
bennerd schreef:
"Ik weet niet goed wat te zeggen, dus laat ik er maar een van mijn favoriete bands over quoten in de hoop toch een statement te plaatsen over een onderwerp waar ik geen weet van heb."
Spreek voor jezelf, figuur...
bennerd schreef:
Ik ben namelijk geen muziekliefhebber.
Ik ben namelijk geen muziekliefhebber.
bennerd schreef:

0
geplaatst: 2 augustus 2012, 13:48 uur
bennerd schreef:
Zijn alleen liefhebbers van niet-gitaarmuziek daarvan overtuigd?
Zijn alleen liefhebbers van niet-gitaarmuziek daarvan overtuigd?
Ik ben naast een liefhebber van gitaarmuziek ook liefhebber van niet-gitaarmuziek. Daar ligt het volgens mij niet aan.
Op wiki lees ik over dubstep:
Mainly an underground scene, but with an increase in mainstream popularity in the late 2000s-early 2010s.
Oftewel, dubstep komt nog maar pas in de mainstream populariteit. En dan nog met dubstep die door de puristen geen 'echte' dubstep genoemd wordt. Waarom zou het dan zwaar vertegenwoordigd moeten zijn in een top 2000 - 2009? Deze eis lijkt mij hetzelfde als eisen dat die vol met metal staat.
In een commerciële winkel als Free record shop is toch vrij snel te zien wat het populairst is. De top 40 die er hier is uitgekomen vind je daar dan ook vrij makkelijk in de rekken.
0
geplaatst: 7 augustus 2012, 01:52 uur
Kronos schreef:
Het sub-subgenre is dus meer dan tien jaar geleden ontstaan maar zonder die wobble?
Volgens mij is het niet veel meer dan een accentverschil met wat midden jaren negentig al in drum and bass te horen was.
Ja. Djent ook.
(quote)
Het sub-subgenre is dus meer dan tien jaar geleden ontstaan maar zonder die wobble?
Volgens mij is het niet veel meer dan een accentverschil met wat midden jaren negentig al in drum and bass te horen was.
(quote)
Ja. Djent ook.
Maar Djent is niet populair. Er kan toch weinig onenigheid zijn in deze discussie. De muziek van Skrillex is een nieuw én populair genre. Voor mijn part is het een sub-sub-sub-sub-subgenre, er is op dit moment niks anders te bedenken dat even populair is en ook nog eens tien jaar geleden nergens te horen was. Dat het nauwelijks stemmen krijgt op MuMe doet daar niks op af (populair en nieuw blijft het), maar geeft enkel aan dat MuMe niet altijd een goede graadmeter is. Techno/house om en nabij 1990 krijgt hier ook nauwelijks stemmen, terwijl je dat na de rock 'n roll misschien wel de invloedrijkste periode kan noemen. Enkel de Burial's van die tijd (denk aan Primal Scream) en de latere succesacts (Underworld, Prodigy) krijgen hier een behoorlijk aantal stemmen. Verschil is wel dat dubstep nog niet de kans heeft gekregen om te bewijzen dat het over tien jaar nog steeds van invloed is.
0
geplaatst: 7 augustus 2012, 06:30 uur
Teunnis schreef:
Maar Djent is niet populair.
Het ging wat djent betreft in mijn reactie dan ook uitsluitend over vernieuwend zijn.
0
geplaatst: 7 augustus 2012, 09:23 uur
vigil schreef:
Het is geloof ik wel weer eens tijd voor een lijstje...
Het is geloof ik wel weer eens tijd voor een lijstje...
Een top 5 van 2010, 2011 en 2012 (tot nu toe) ??
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 7 augustus 2012, 10:43 uur
Ik ben er niet in elk 'decennium' aan toegekomen om Chevy te bedanken voor alle werk, dus bij deze nog maar eens!
Heb ook even de match van de top-40 met mijn eigen lijstje opgezocht en die bestaat uit 1 hele plaat (Marbles, welke anders), wat schril afsteekt bij de jaren '70 (6), de jaren '90 (7) en de jaren '60 en '80 (9 zelfs). Het matchgebrek gaat in beide richtingen. Van de top-10 ken ik 7 platen, waarvan Elbow vrij goed is en Arcade Fire, The National en Interpol nog wel aardig. Die van Sigur Rós wil ik nog wel eens in zijn geheel horen, maar van In Rainbows en in het bijzonder Illinois hoop ik toch zover mogelijk vandaan te blijven.
Het beeld bij de rest van de top-40 is vergelijkbaar. Maar goed, ik gun uiteraard al diegenen die juist in dit decennium hun hoogtepunt vonden alle plezier met al deze, ahum, schitterende muziek.
Heb ook even de match van de top-40 met mijn eigen lijstje opgezocht en die bestaat uit 1 hele plaat (Marbles, welke anders), wat schril afsteekt bij de jaren '70 (6), de jaren '90 (7) en de jaren '60 en '80 (9 zelfs). Het matchgebrek gaat in beide richtingen. Van de top-10 ken ik 7 platen, waarvan Elbow vrij goed is en Arcade Fire, The National en Interpol nog wel aardig. Die van Sigur Rós wil ik nog wel eens in zijn geheel horen, maar van In Rainbows en in het bijzonder Illinois hoop ik toch zover mogelijk vandaan te blijven.
Het beeld bij de rest van de top-40 is vergelijkbaar. Maar goed, ik gun uiteraard al diegenen die juist in dit decennium hun hoogtepunt vonden alle plezier met al deze, ahum, schitterende muziek.

0
geplaatst: 7 augustus 2012, 15:19 uur
Teunnis schreef:
In Amerika wel.

Bands als Periphery en Meshuggah halen daar zonder problemen de hitlijsten.
0
geplaatst: 7 augustus 2012, 15:25 uur
Hoe kom je daarbij? Beide artiesten hebben nog nooit een hit gescoord in de Billboard chart.
0
geplaatst: 7 augustus 2012, 15:27 uur
Dat lijkt mij inderdaad ook sterk. Dat er door het metalpubliek veel naar geluisterd wordt, is een zekerheid. Maar het is helemaal niet populair in vergelijking met dubstep.
0
geplaatst: 7 augustus 2012, 15:37 uur
Het gaat dan ook over albums. 
Daar is ook een Billboard Chart voor. Het laatste album van Periphery haalde de 44ste positie en Meshuggah zelfs de 17e positie!
Niet populair? Echt wel populair!

Daar is ook een Billboard Chart voor. Het laatste album van Periphery haalde de 44ste positie en Meshuggah zelfs de 17e positie!

Niet populair? Echt wel populair!

0
geplaatst: 7 augustus 2012, 16:06 uur
Tsja, album-charts zeggen niet zoveel. In Nederland komen ook best obscure releases hoog in de albumlijsten, maar die zin bijna altijd binnen een mum van tijd weer weg. Dat Adele vorig jaar in 1 week meer verkocht als de rest van de top 100 bij elkaar zegt misschien wel genoeg.
0
geplaatst: 7 augustus 2012, 16:22 uur
Ik vind het maar een rare term dat 'djent'.
Beetje zeggen dat je een djentbend bent omdat je niet durft of wilt zeggen dat je bend eigenlijk net zoals Meshuggah klinkt.
Of zoiets.
Beetje zeggen dat je een djentbend bent omdat je niet durft of wilt zeggen dat je bend eigenlijk net zoals Meshuggah klinkt.
Of zoiets.
0
geplaatst: 7 augustus 2012, 16:31 uur
Daar komt het inderdaad op neer. "Hé, kijk mij Meshuggah-riffs gebruiken!"
0
geplaatst: 7 augustus 2012, 16:50 uur
bennerd schreef:
Maar het is helemaal niet populair in vergelijking met dubstep.
Maar het is helemaal niet populair in vergelijking met dubstep.
Hier zeker niet. Maar over de grote plas is dubstep ook weer niet zó populair.
0
geplaatst: 7 augustus 2012, 17:14 uur
Vanwaar haal je dat? Skrillex is op de afgelopen Grammy Awards vijf keer genomineerd, waarvan hij drie keer won.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 7 augustus 2012, 18:20 uur
Edwynn schreef:
Of zoiets.
Of zoiets.
Ja, ik erken het ook niet als een echt genre. Valt wel op dat men zich in de metal vaak geforceerd wil onderscheiden door rare subhokjes.
0
geplaatst: 7 augustus 2012, 18:27 uur
Dat geldt toch niet alleen voor metal maar voor vele subgenres in het algemeen.
Maar Skrillix is vooral het boegbeeld van wat brostep wordt genoemd. Dat is inderdaad populair in de V.S. maar wordt reeds als post-dubstep beschouwd.
bennerd schreef:
Vanwaar haal je dat? Skrillex is op de afgelopen Grammy Awards vijf keer genomineerd, waarvan hij drie keer won.
Maar Skrillix is vooral het boegbeeld van wat brostep wordt genoemd. Dat is inderdaad populair in de V.S. maar wordt reeds als post-dubstep beschouwd.
0
geplaatst: 7 augustus 2012, 18:52 uur
Metalcore is een subgenre van hardcore, death metal is een subgenre van metal en dirty south is een subgenre van hiphop. Puristen mogen zeggen wat ze willen, maar Skrillex is evenzeer dubstep als Nero, Caspa, Burial en Digital Mystikz.
0
geplaatst: 7 augustus 2012, 18:54 uur
Skrillex is voor 'de grote plas' het boegbeeld van dubstep. Waarom wordt hier zo krampachtig gedaan over de populariteit van dat genre?
0
geplaatst: 7 augustus 2012, 19:02 uur
Ik ben te weinig vertrouwd met de muziek zelf om daar gewichtige uitspraken over te doen en dat wil ik ook zo houden, maar voor zover ik het kan inschatten zit er nogal weinig dub in brostep om het dubstep te kunnen noemen. Als iets al een sub-subgenre is kan een kleine verandering er natuurlijk snel toe leiden dat het niet meer in dat kleine hokje past. Of je moet het hokje oprekken, maar dan gaat de zin van de hokjesnaam verloren.
0
geplaatst: 7 augustus 2012, 19:07 uur
niels94 schreef:
Waarom wordt hier zo krampachtig gedaan over de populariteit van dat genre?
Waarom wordt hier zo krampachtig gedaan over de populariteit van dat genre?
Dat vraag ik mij ook af. Uiteraard in een andere zin. Waarom krampachtig iets groter willen maken dan het is? House was ook héél populair. Maar dat is allemaal erg relatief. Het is slechts populair bij een minderheid van muziekliefhebbers. En daarom vind ik het nog steeds niet zo vreemd dat de top 40 van 2000 - 2009 hier niet vol met dubstep zat. Het zou pas vreemd zijn als dat wel het geval was geweest en daaruit zou dan wel af te leiden zijn dat MusicMeter een slechte graadmeter is.
0
geplaatst: 7 augustus 2012, 19:09 uur
Nee, dat het hier niet te vinden is verbaast mij ook niks. We zien ten slotte ook geen Rihanna, Beyoncé, Lil Wayne of Lady Gaga terug in de lijst, een aantal van de populairste artiesten van de laatste jaren (nog een pak populairder dan dubstep me dunkt).
Of wil je zeggen dat je echt denkt dat Arcade Fire en Radiohead de populairste artiesten van de jaren nul zijn in Nederland en België?
Of wil je zeggen dat je echt denkt dat Arcade Fire en Radiohead de populairste artiesten van de jaren nul zijn in Nederland en België?
0
geplaatst: 7 augustus 2012, 19:10 uur
Als het gaat over populariteit, zou 50 Cent - Get Rich Or Die Tryin' of The Massacre in de eindlijst van dit topic moeten staan. Opnieuw: slechte graadmeter.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 7 augustus 2012, 19:10 uur
Kronos schreef:
Ik zeg niet dat het alleen binnen de metal gebeurd, maar ze hebben er daar wel een handje van.
* denotes required fields.