MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Pitchfork people's choice: beste albums 1996-2012

zoeken in:
Eindelijk staat pitchfork wat interactie toe met haar publiek, via de people's choice lijst. Je kunt jouw favoriete albums (1996-2012) doorgeven op:

Get Started / The People's List / Presented by Pitchfork and Converse - peopleslist.pitchfork.com

staat een album niet in hun lijst? dan kan je het zelf toevoegen. Zo heb ik:

dEUS - in a bar, under the sea

toegevoegd, misschien een idee om met zijn allen hierop te stemmen, zodat dEUS eindelijk overseas herkend wordt?
Daarnaast is deze topic gestart om te vragen: wat zijn jullie favoriete albums 1996-2012?
en euh......minstens 20 albums is de vereiste voor pitchfork, hier mag het natuurlijk minder zijn ))

Mooi lijstje, hier is de mijne:

List by Micha Broer / The People's List: Top Albums 1996-2011 / Presented by Pitchfork and Converse - peopleslist.pitchfork.com

Meer dan 20 was geen probleem geweest, zelfs 100 had makkelijk gekund maar ik heb me hier beperkt tot het beste van het beste en ben alleen gegaan voor albums die ik hier op MuMe op 5* heb staan. Alleen van m'n nummer 1 en de middenmoot zijn er plaatjes beschikbaar zo te zien, ziet er op deze manier wel een beetje sneu uit.

Je bent er trouwens wel een beetje laat mee:

But first, the details: voting will run from August 7, 2012 through 11:59 p.m. on August 17

Weet niet welke tijdzone ze hanteren maar vandaag is dus in elk geval de allerlaatste dag om een lijstje in te dienen.

bedankt voor jouw opmerking, dat had ik eerlijk gezegd over het hoofd gezien. Leuke lijst van jou trouwens, ik ga een aantal nog luisteren, jens lekman bijvoorbeeld met een grappige titel, is waarschijnlijk een gevoelige singersongwriter variant van the stooges' i wanna be your dog?
in ieder geval grappig, dan kan beter besproken worden wat mensen van de lijst van pitchfork vinden nadat hij bekend gemaakt is......

Verdorie, ik kan al niet meer stemmen

Resultaat: the PEOPLE'S LIST | Pitchfork

Prachtige lijst geworden, vrijwel de gehele top20 krijgt een 4.5*+ van mij. Misschien wat weinig verrassing en variatie, maar met de kwaliteit zit het dik in orde.

Inderdaad een gave lijst en zeker lager in de lijst nog een bron voor ontdekkingen. Ben een groot aantal van de staff lijstjes ook al doorgeploeterd en daarmee al gave artiesten als Stereolab ontdekt.

Ook leuk is de hoge notering voor Kanye West met My Beautiful Dark Twisted Fantasy en de top 5 is perfect gewoon. (de volgorde kon nog ietsje anders)

3 keer Radiohead in de top-10

En dan ook nog eens gesponsord door Converse.

Opmerkelijk dat de laatste plaat van LCD Soundsystem überhaupt in de lijst staat. Dat de tweede plaat goed scoort (op de 11e plaats) is wat mij betreft geen verrassing maar dat die teleurstellende derde plaat op plaats 34 staat terwijl het veel sterkere debuut pas op plek 92 terug te vinden is is toch wel apart te noemen.

Maar goed, lijstjes zoals dit zijn altijd erg leuk en vermakelijk maar je moet het ook weer niet te serieus nemen allemaal...

Sommige dingen zijn hip, andere veel minder. Het is inderdaad wel een grappig lijstje.

Wat ik overigens veel opvallender vind is dat Plastic Beach erin staat en de rest van Gorillaz niet. Had zelf verwacht dat als er één in zou staan, dat dat het debuut of Demon Days zou zijn en juist niet Plastic Beach, maar goed Neemt niet weg dat Plastic Beach geweldig is, trouwens

Nog een leuk feitje als je de wereldkaart bekijkt met alle landenlijsten: meer dan 90% van de landen gaat voor OKC op 1 en Funeral op 2, slechts in een paar landen is dit omgekeerd. Grootste afwijking (al is dit maar relatief gezien de geringe verschillen) is Japan met Kid A op de eerste plaats, wat me eigenlijk niet verbaast. Verder zitten de meeste Radiohead fans blijkbaar in Argentinië, de band bezet daar de eerste 3 plaatsen.

Animal Collective in de top 10, dat had ik al verwacht. Dat zijn echt lieverdjes van Pitchfork.

Dat Refused er niet in staat valt me wel tegen.

Wat is daar zo gek aan dan? Gaat hier om lijstjes van PF lezers wereldwijd en dan krijg je (net als in toplijsten die hier op MuMe door gebruikers samengesteld worden) dat de grootste gemene deler boven komt drijven. En ik geloof niet dat Refused in deze categorie valt.

Dat de laatste LCD Soundsystem zo hoog staat vind ik ook wel opvallend. Misschien komt het door de enorme hype rondom hun afscheidsconcert op Pitchfork, het werd daar ook live uitgezonden meen ik.

Verder wel een mooie lijst inderdaad!

Wat ik wel mis in de achterliggende statistieken is de geografische verdeling in ingediende lijstjes, en dan met name tussen de VS en de rest van de wereld. PF is van origine een Amerikaanse site met een lichte voorkeur voor Amerikaanse muziek (al doet de nummer 1 anders vermoeden) dus het lijkt me wel interessant om te zien hoe groot de invloed van de Amerikaanse lezers is geweest op de uiteindelijke lijst.

Leuk dat Outkast & Kanye West er vaak instaan. Ik mis alleen LIttle Brother in de lijst en 'Hell Hath No Fury' had wel stuk hoger gemogen.

Refused staat wel in het meest toegevoegde album lijstje.

Los daarvan

België >>>>>> Nederland in dat % lijstje, geen idee waar dat voor staat wel.

herman schreef:
Dat de laatste LCD Soundsystem zo hoog staat vind ik ook wel opvallend. Misschien komt het door de enorme hype rondom hun afscheidsconcert op Pitchfork, het werd daar ook live uitgezonden meen ik.

Hè, ik las 'afscheidsconcert', 'Pitchfork', dus ik was al blij, maar toen ik de zin goed las...

Geen Tool?

Vrees dat Radiohead nog lange tijd de lijstjes gaat blijven aanvoeren, alleen in de leeftijdsgroep 10-15 staat Radioheads OK Computer niet bovenaan...

kaztor schreef:
Geen Tool?

Pitchfork zijn Tool haters. Hun lezers blijkbaar ook(ik niet bepaald niet alleen). Nooit de Lateralus recensie gelezen? Tool: Lateralus | Album Reviews | Pitchfork

Hetzelfde geldt voor The Mars Volta...

Verder vind ik met name de specifieke lijstjes leuk, ik herken een hoop van mijn stemmen in het experimental-lijstje...

Ook interessant dat er blijkbaar een inverse-verband bestaat tussen leeftijd en de populariteit van In the Aeroplane over the Sea... Zou niet verwachten dat dat onder de 15jaar de populairste plaat is...

gherdt schreef:
(quote)

Pitchfork zijn Tool haters. Hun lezers blijkbaar ook(ik niet bepaald niet alleen). Nooit de Lateralus recensie gelezen? Tool: Lateralus | Album Reviews | Pitchfork

Wat een vreemde recensie. Het cijfer en de recensie passen niet bij elkaar, of dat is waarschijnlijk de bedoeling geweest.

Welkom in de wondere wereld van PF.

Alto rockkids lijstje dit overduidelijk. Wel weer verfrissend vergeleken bij sommige zompige jaren 70 mastodonten lijsten die je ook tegenkomt op muzieksites.

Nou, dat het verfrissend is lijkt me niet zo moeilijk aangezien het gaat om de beste albums van 1996 tot en met 2011...

Ohja, overheen gelezen.. shit, iets te optimistisch

Elk publiek krijgt de lijst die daarbij hoort. Pitchfork trekt voornamelijk mannelijke jongvolwassenen die graag te koop lopen met hun hippe en alternatieve muzieksmaak (maar vaak wel als schapen achter dezelfde hype aanlopen) en daar past deze lijst perfect bij. Gaan zeuren dat de lijst afgezaagd is, is juist ontzettend afgezaagd. Overigens vind ik het wel meevallen, de absolute top natuurlijk wel (kan ook niet anders), maar bv. 2x The Flaming Lips in de top 20 vind ik best verrassend, evenals The Moon & Antarctica als hoogste MM album op 18...

Ik had verwacht dat engelsen er Coldplay zouden inzetten e belgen dEUS,
maar niets van dit alles.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:54 uur

geplaatst: vandaag om 08:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.