MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / MuMeLadder Top 2000 - Editie 2012 - De Ontknoping

zoeken in:
dumb_helicopter schreef:

Btw, tof dat je verder doet met recenseren, AM! Ik lees regelmatig eens bij en kan me meestal wel vinden in je opinies.

Bedankt

arcade monkeys schreef:
Sam Cooke - You Send Me (1957)
Het lied is al 55 jaar oud en dat hoor je er ook aan. Alle muziek van Sam Cooke die ik luister vind ik wat gedateerd klinken. Het gaat niet vooruit, dat zou niet erg zijn als het mij zou ontroeren, maar dat doet het niet en het is ook niet erg verrassend.

Maar het is wel een erg interessant nummer.

Sam Cooke begon als gospel zanger en zijn stap naar de popmuziek
werd hem door sommigen in zijn omgeving bijzonder kwalijk genomen.

Zo'n titel als You Send Me markeert een overgang.
In dit lied is het niet God, maar een vrouw die hem de weg van het leven en de liefde toont.

Een tip: heel wat vroege soulhits hebben een tekst waarin de bezongen persoon
(meestal You genaamd) zowel door God als door darling zou kunnen ingevuld worden.

Goed voorbeeld in deze is: Stand by Me van Ben E King
waarin het niet langer God, maar "darling" is die hem moet bijstaan.

Of allebei dazzler...

arcade monkeys schreef:
1440 ♫ [1511] Common Sense - I Used To Love H.E.R. (1994)
Ik heb al betere hiphop gehoord. Hier kan ik niet zo van genieten want het verveelt me rap. Nogal monotoon en met weinig spanning.
Cijfer: 5

Pak de tekst er eens bij. Common vergelijkt daarin op erg leuke manier hiphop met een vrouw.

Leuk om te merken dat er nog volk is die mijn stukjes leest.

Voor mij is het belangrijkst hoe het nummer in kwestie klinkt, hoe het muzikaal gezien ineen zit, dan de tekst of de randinformatie. Een leuke tekst of interessante achtergrondinformatie kan wel iets extra geven aan een lied, maar als die zaken het enige pluspunt zijn dan hoeft het voor mij eigenlijk niet meer.

Het is in mijn ogen zeker niet het enige pluspunt, maar het biedt in dit geval zeker een meerwaarde. Ik vind het nummer veel beter sinds ik eens naar de tekst heb geluisterd. Ik ben het verder volledig met je eens hoor, maar het kan wel je kijk op een nummer en je waardering behoorlijk veranderen.

1430 ♫ [-------] Morphine - The Night (2000)
Een rustig jazzachtig nummer waarbij ik het ‘ach dit kan er zeker wel mee door’ gevoel heb. Een erg ontspannen nummer om even op uit te blazen.
Cijfer: 7,3

1429 ♫ [1303] The Smiths - Asleep (1985)
Een van mijn favorieten van The Smiths die, in mijn ogen, een vrij terechte status bezitten. Prachtig is het woord waar dit nummer op alle vlakken recht op heeft. De vloeiende, glijdende piano. Prachtig. De zalvende stem van Morrissey, ook prachtig.
Cijfer: 9,3

1428 ♫ [1817] Status Quo - Pictures Of Matchstick Men (1968)
Vrij matig, die scherpe, fletse gitaar die niet wil ophouden vind ik behoorlijk irritant. De zang en de rest van de instrumentatie is dan weer niet irritant, maar wel erg saai.
Cijfer: 3,7

1427 ♫ [1248] Ray Charles - Georgia On My Mind (1960)
Erg eenvoudig nummer dat me niet buitensporig veel doet, maar ook niet gaat vervelen. Het is allemaal gewoon mooi, niets meer en niets minder.
Cijfer: 7

1426 ♫ [1220] The Alan Parsons Project - Eye In The Sky (1982)
Kan je hier iets tegen hebben? Ik vind eigenlijk van niet. Het enige waar je je misschien aan zou kunnen storen is het vrij gladde refrein. Het blijft allemaal netjes binnen de lijntjes, en is eigenlijk een vrij gemiddeld nummer. Niet super, maar ook zeker niet kut.
Cijfer: 7,3

1425 ♫ [-------] The God Machine - In Bad Dreams (1994)
Dit nummer is echt af, waarmee ik bedoel dat elk stukje dat er nog zou aan worden gesleuteld, het lied minder goed zou maken. Een geweldig rocknummer dat ik nu al een tijdje ken en niet gaat vervelen. Mooi is een behoorlijk understatement.
Cijfer: 9

1424 ♫ [-------] World's End Girlfriend - Give Me Shadow, Put On My Crown (2005)
Ik kende deze solo-artiest (zo leert me wikipedia) enkel van naam. Dit is de eerste keer dat ik iets van hem hoor. Ik heb er 12 bijzonder interessante minuten opzitten met mooie muziek, soms ietwat bizar, maar dat geeft absoluut niet en flarden gesproken tekst. Ik vind dit best wel te pruimen.
Cijfer: 8,3

1423 ♫ [1330] My Bloody Valentine - Only Shallow (1991)
Ik ben geen groot fan van MBV. Op Loveless staan er nog wel aardige nummers maar deze opener is eigenlijk ronduit matig. Op het vervelende af zelfs. Ik hou wel van een dromerige, wazige gitaarmuur, maar dit doet me helemaal niets. Vraag me niet waarom, ik weet het antwoord toch niet.
Cijfer: 4

1422 ♫ [1380] Neu! - Hallogallo (1972)
Een bruisend nummer dat tien minuten lang pruttelt van de onderhuidse spanning. Het wordt lang uitgerokken maar het verveelt geen seconde, erg fijn en inventief.
Cijfer: 8,5

1421 ♫ [1013] Gil Scott-Heron & Brian Jackson - The Bottle (1974)
Op Mume heeft hij aardig wat fans maar ik heb er nooit de charme van ingezien. Over de man zijn werk in het algemeen kan ik geen uitspraken doen, ik ken bijzonder weinig maar dit nummer kan me niet echt boeien. Het is een soort mengeling van soul en funk en dan nog een dwarsfluit erboven op maar het is niet voor mij weggelegd.

cosmic kid (moderator)
>Leuk om te merken dat er nog volk is die mijn stukjes leest.

Ik reageer nooit op je stukjes, maar laat je niet misleiden: Ik lees alles met zeer veel plezier.

1420 ♫ [-------] Ayọ - Better Days (2008)
Aan de horizon glijdt een stukje piano voorbij en tegelijk zingt een zangeres die haar vak kent en soms erg fel en snedig uit de hoek komt. Als ze ‘Better Days’ uitstoot met name. Ik word er allesbehalve wild van, maar voor 1 keer kan het er wel nog mee door.
Cijfer: 6,3

1419 ♫ [1764] Fad Gadget - Collapsing New People (1984)
Ik kende Fad Gadget wel van naam, maar ik had iets meer rockends verwacht. Het blijkt een new wave nummer te zijn. En een behoorlijk doorsnee wave nummer. Mij doet het alvast niets.

1418 ♫ [0884] Depeche Mode - Wrong (2009)
Dit klinkt weer , net zoals ik DM ken, behoorlijk kaal en droog. Ik ben geen liefhebber van hun muziek. Dit klinkt me ook weer te monotoon, zeker die zang.

1417 ♫ [0501] Otis Redding - Pain In My Heart (1963)
Zijn stem staat al seen huis, maar dit liedje niet. Muzikaal, afgezien van het stemgeluid dan, heeft het niet zo veel omhanden. Ik heb nog geen enkel nummer van Otis gehoord dat me overstag zou doen gaan, dat goed genoeg is om fan te worden. Ook dit nummer dringt net niet binnen.
Cijfer: 6,6

1416 ♫ [1640] Jacques Brel - La Chanson Des Vieux Amants (1967)
Dit is al het tweede nummer van Brel in de mumeladder waar ik niet van in slaap sukkel, dat is al beter dan verwacht. Goeie ouwe Jacques legt genoeg emotie en vibratie in zijn stem om mijn aandacht er te kunnen bijhouden. Er heerst een melancholisch, weemoedig sfeertje. Geen zwetende ogen, maar wel een mooi nummer. Daar kan ik niet omheen.
Cijfer: 7,4

1415 ♫ [1146] The Kinks - Shangri-La (1969)
In plaats van een simpel maar toch quasi perfect popliedje krijgen we hier een stuk ingewikkelder muziek voorgeschoteld. Met tempowisselingen en blazers doen The Kinks iets anders dan waar ik ze van ken. Ik hou er wel van al heb ik het nooit echt gehad voor het stemgeluid van Ray Davies. Mijn favoriete passage is dat gitaarstukje na 3 minuten.
Cijfer: 8

1414 ♫ [0800] Buddy Holly - Peggy Sue (1957)
Lekker driftig en lichtjes opgejaagd liedje van de veel te vroeg gestorven Buddy Holly. Hij steekt in dit korte lied nog eens zeer veel variatie in zijn stem terwijl de percussie er goed de vaart in houdt. Mooi mooi.

1413 ♫ [-------] Suede - Europe Is Our Playground (1997)
Van Suede vind ik Animal Nitrade een weer-ga-loos nummer. Een nummer waar ze echt behoorlijk wild in worden en waar ik ook wild van word. Hier is het in de beginne tamelijk rustig, beheerst en normaal. Het is een (soort van) ballade maar dan met een behoorlijk abnormaal stemgeluid. En die twee zaken vind ik persoonlijk niet zo bij elkaar passen. Die stem en rustig voortkabbelende muziek. Naar het einde toe wordt de muziek voller en wat bombastischer en dat stuk vind ik heel wat leuker.
Cijfer: 7,2

1412 ♫ [1559] Faithless - God Is A DJ (1998)
Wat ik van Faithless ken is zeer weinig, Insomnia, We Come 1 en dit God Is A DJ. Alle 3 de nummers kan ik niets mee. Al had ik de 9 minuten durende versie waar ik me nu aan het doorworstelen ben nog nooit gehoord. Daar is blijkbaar evenveel aan te beleven als aan de kortere versie. Niets dus. Ik kan niet genieten van Faithless en het is dan ook nog eens moeilijk te bewoorden waarom precies. Het gaat gewoon allemaal volledig langs me heen.
Cijfer: 3,8

1411 ♫ [1289] Eels - Things The Grandchildren Should Know (2005)
Het album Beautiful Freak ken ik al langer, en is mijns inziens niet minder dan geweldig. Recentelijk ben ik de andere albums van Eels wat gaan ontdekken. Nog geen gehoord die kan tippen aan hun debuut, al staat het als een paal boven water dat E en de zijnen tijdens hun hele carrière erg puike muziek hebben gemaakt. Dit nummer vind ik niet tot hun beste behoren, het is sober en eenvoudig maar tegelijk ook wat vrolijk (op instrumentaal gebied). Maar toch vind ik dit niet zo mooi als ander werk van Eels.
Cijfer: 7,1

1410 ♫ [1270] Édith Piaf - La Vie En Rose (1946)
Elke film die begint met een beeld van Parijs en wat cliché wil doen, kan dit nummer als soundtrack nemen. Erg sfeervol nummer, maar nadat de intro afgelopen is en de kloeke stem wat op je is ingewerkt gaat het vrij snel vervelen. Ik heb het er al vlug mee gehad.

1409 ♫ [1075] The Sisters Of Mercy - Alice (1983)
The Sisters Of Mercy hebben me nooit uitzonderlijk veel gedaan. Ik ken 1 album van hen, First & Last & Always, mijns inziens een allesbehalve memorabele plaat en de hits Temple Of Love en Alice. Die eerste vind ik (ook zonder vreselijk vrouwengekreun) nog zowat het minste nummer van deze band. Dit Alice is dan weer het beste wat ik van hen ken en is nog relatief goeie cijfers waard. Het klinkt behoorlijk hoekig en afstandelijk, ook de monotone zang kan me niet echt bekoren. Maar dit is best beluisterbaar en ik kom er toch een beetje van in beweging.
Cijfer: 6,5

1408 ♫ [1852] Rammstein - Sonne (2001)
Elk nummer dat ik al gehoord heb van Rammstein vind ik behoorlijk slecht. Dit had ik al gehoord en vind ik nog steeds bijzonder slecht. Die stem, om maar iets te noemen, is echt vreselijk. Ik hoor geen agressie in die stem, enkel een oude man die een mislukte poging onderneemt om wat stoer te zingen. De muziek klinkt ook zo dof en suf. Nee, Rammstein is, na die eerste keer dat het wel eens geestig was, echt geen band voor mij. Ik krijg hier jeuk van.
Cijfer: 2,3

1407 ♫ [1655] Iron Butterfly - In-A-Gadda-Da-Vida (1968)
Een hele boterham die, eerlijk gezegd, nu ook niet zo boeiend was. Het eerste rock-deel is niet zo fantastisch, dat orgeltje is maar eventjes de moeite waard, ik krijg even echt het gevoel alsof ik in een kerk zit (een kerkdienst met drums dan weliswaar) en dat gevoel heb ik liever niet. Het stukje net voordat de zang inzet is nog het sterkst. Er is veel in die kleine 20 minuten gepropt, maar het is niet allemaal even geslaagd.
Cijfer: 6

1406 ♫ [-------] Nina Simone - Be My Husband (1965)
Percussie en een stem, en daar moeten we het mee doen. Het is een stem die ik mooi vind, maar die me geen kippenvel bezorgt. Ook ontbreekt er een pakkende melodie, mijn aandacht verdwijnt naar het einde toe.

1405 ♫ [-------] Van Der Graaf Generator - Refugees (1970)
Allemaal erg proper. Tot in de puntjes gladgeproduceerd. Ik weet verder niet echt veel te vertellen aangezien ik al snel indommel.

1404 ♫ [-------] Nick Cave And The Bad Seeds - O Children (2004)
Zeer mooi nummer. Ik ben sowieso een liefhebber van zijn muziek, en heb zijn bekendste albums nu wel al allemaal de revue laten passeren. Dit zal misschien wel het beste nummer van de dubbelaar zijn. Meeslepend en muzikaal perfect.
Cijfer: 8,2

1403 ♫ [1493] Explosions In The Sky - Yasmin The Light (2001)
Het is sneu dat je het volledig album niet als 1 track kan nomineren. In stukken gekapt komt de shoonheid van Those Who Shall blablabla veel minder tot zijn recht. Dit nummer is zeer mooi, maar als je het album beluisterd is het zo mooi dat je wel kan janken. Ik ken eigenlijk enkel de twee bekendste platen van EitS, die beide in mijn top 100 aller tijden staan. Ik moet dringend nog wat meer van deze mannen opsnorren.

1402 ♫ [1818] Pigbag - Papa's Got A Brand New Pigbag (1981)
Handjes in de lucht ! Dit nummer is een groot feest, de levensvreugde en het spelplezier spetteren alle kanten op. Dit is zo opzwepend dat het mij quasi onmogelijk lijkt hierop stil te blijven zitten, en nog onbegrijpelijker, dit niet goed te vinden.

1401 ♫ [0749] Midlake - Winter Dies (2010)
Middeleeuws en sprookjesachtig, maar ook wat aan de gezapige kant. En dat zit me wat tegen, het is voor de rest een gewoon mooi nummer, zonder meer.

1400 ♫ [1222] The Jam - Down In The Tube Station At Midnight (1978)
Het doet me vrij weinig, het mist een element dat het boven de middelmaat doet uitstijgen. De zang is gemiddeld, en als hij wat gaat doordrammen in het refrein steekt het mij zelfs wat tegen. De muziek is ook niet memorabel. Slecht is anders, maar dit klinkt me erg doorsnee.

1399 ♫ [1901] Pavement - Gold Soundz (1994)
Tussen mij en het stemgeluid van deze zanger wil het nog steeds niet echt klikken, het klinkt me wat zeurderig, en dan zeurderig in de negatieve zin, maar voor de rest ben ik hier lovend over. Het klinkt erg fris, alhoewel het al bijna 20 jaar oud is. Eigenlijk kan ik geen originelere beschrijving geven dan, zeer fijne gitaarpop. Jammer van die stem.

1398 ♫ [-------] William Fitzsimmons - The Tide Pulls From The Moon (2011)
Ik heb er en zeer aangename luisterbeurt opzitten. Een zalvende stem op een bijna perfecte muzikale begeleiding. Onderhoudend en mooi, maar ook niet meer van dat. Zo vind ik deze muziek tamelijk onopvallend en anoniem.

1397 ♫ [1712] Beirut - Mount Wroclai (Idle Days) (2006)
Met een schok kom ik tot het besef dat ik The Gulag Orkestar nooit volledig beluisterd heb. The Flying Club Cub en The Rip Tide staan in mijn top 100 aller tijden, Elephant Gun is een godennummer en ook Postcards From Italy is erg puik. En toch heb ik nooit de tijd gevonden om het album te gaan luisteren. Het wordt het eerste wat ik doe nadat ik dit rijtje heb afgewerkt, want ook dit klinkt adembenemend. Melancholisch en met magistrale blazers en accordeon.

1396 ♫ [0999] Dead Kennedys - Moon Over Marin (1982)
Pretentieloos gitaargepriegel, dat jammer genoeg wat te flets klinkt. Ook de stem kan me niet echt raken. Anderzijds heeft het wel pit, dit nummer.
Cijfer: 6,8

1395 ♫ [0669] Explosions In The Sky - Six Days At The Bottom Of The Ocean (2003)
Ze hebben een hoop geweldige muziek gemaakt, ook dit is prachtig. Tegen het einde wordt toegewerkt naar een climax, en net als je verwacht dat het allemaal gaat exploderen en jammerlijk verzuipen in afstandelijke bombast, dan is het ineens gedaan. De sfeer is redelijk groots, maar toch blijft het binnen de perken.
Cijfer: 8,7

1394 ♫ [1458] Edwyn Collins - A Girl Like You (1994)
Een van de 100 nummers die in de persoonlijke top 10 van mijn moeder staan. Zelf kan ik het wel waarderen maar word ik er niet wild van. De intro klinkt zwoel en dik in orde en ook het scheurende solootje kan me wel bekoren. Maar voor de rest klinkt dit me wat te repetitief, en raak ik het beu als er nog 2 minuten te gaan zijn.
Cijfer: 6,4

1393 ♫ [1468] Fun Lovin' Criminals - The Fun Lovin' Criminal (1996)
Scooby Snacks vond ik in de tijd geweldig, het is eigenlijk lang geleden dat ik het gehoord heb maar ik meen dat het binnenkort langskomt. Dit is de eerste keer dat ik iets anders van de heren hoor. Het doet me weinig. Het was waarschijnlijk de bedoeling om de luisteraar vrolijk te krijgen en in beweging te brengen, maar bij mij pakt het niet. Jammer maar helaas.
Cijfer: 4,8

1392 ♫ [1675] AC/DC - You Shook Me All Night Long (1980)
AC/DC zal nooit tot mijn favorieten behoren, maar ze hebben 2 nummers gemaakt die ik echt ontzettend straf vind, namelijk Whole Lotta Rosie en deze. Ongelooflijk aanstekelijk, met een refrein om luidkeels en kattevals mee te kwelen. Een nummer dat niet gaat vervelen, zelfs al ga je er voor de tiende keer op rij los op. You shook me aaaaaaaaaaaaallllll naaaaaaaaaajjjjjjt looooong.
Cijfer: 9,5

1391 ♫ [1204] James Brown - I Feel Good (I Got You) (1965)
Een klassieker die volgens mij zo goed als iedereen kent. Een echt feel-good gevoel krijg ik er niet bij, vreemd genoeg, al is zijn stem wel een en al passie.

Mooie cijfers voor AC/DC, Beirut en Pavement.

Maar raar dat je van AC/DC alleen die twee nummers kan waarderen?
De nummers van Back In Black vind ik allemaal in hetzelfde straatje liggen van You Shook Me All Night Long en nummers als Hells Bells, Back in Black zelf, Let Me Put My Love Into You en Shoot To Thrill vind ik zelfs beter.
En ook de nummers van Highway To Hell bijvoorbeeld vind ik ook hetzelfde klinken.
Eigenlijk vind ik alles (van de goede albums) aanstekelijk, met een refrein om luidkeels mee te blerren en gewoon erg lekkere hardrock.

Ik ken eigenlijk niet zo veel van AC/DC, de grote hits uiteraard en het album Back in Black. De andere nummers kunnen me niet zo meeslepen als die 2, het is een gevoel, ik heb er zelf ook niet echt een rationeleverklaring voor.

1390 ♫ [0511] Kate Bush - An Architect's Dream (2005)
Een sensuele, beklemmende en bewerende sfeer + de stem van Kate Bush werkt behoorlijk betoverend. Ik kan even niets anders doen, ik word volledig ingenomen door Kate Bush haar gezangen en de gelaagde muziek.
Cijfer: 8,8

1389 ♫ [1972] Tom Waits - Christmas Card From A Hooker In Minneapolis (1978)
Ik heb een knipperlicht relatie met Waits. Ofwel hou ik erg van zijn nummers ofwel kan ik er helemaal niets mee. En die twee categorieën zijn zowat even groot. Dit is dan weer, vrij uniek bij Waits, een nummer dat ik gewoon aardig vind. Een rustig nummer om de avond mee af te sluiten. Zijn stem gaat niet echt uit de bocht, alles blijft kalm.

1388 ♫ [1190] Porcupine Tree - Way Out Of Here (2007)
Ik herinner me pas dat de muziek gedaan is als het ophoudt. Na me wat meer te concentreren hoor ik een nummer dat me niet gaat vervelen maar me ook zeker niet overdonderd. In tegenstelling tot wat ik bij anderen lees vind ik dit een vrij constant niveau hebben, en dat niveau is aanvaardbaar.

1387 ♫ [1899] The Pogues - Dirty Old Town (1985)
Dit zou een gepaste soundtrack zijn voor een roadmovie. Bij deze muziek waan ik me op voettocht door het binnenland van de Verenigde Staten van de ene vuile ouwe stad naar nog een groter gat reizend. The Pogues ademen hier een sfeer van absolute vrijheid uit en maken dan ook nog een geweldig nummer erbij.

1386 ♫ [1745] James Brown - Please Please Please (1956)
Ik heb niet zoveel op met James Brown. Het is nu al het 3de nummer in niet zo korte tijd van hem. En ik heb telkens zoiets van, 'nouja, allé vooruit, het doet me niet zoveel maar laat ik nog wat positief doen want slecht is het nu ook weer niet'. Nu weet ik echt niet wat ik hierover moet zeggen en heb ik al op slinkse wijze luttele regeltjes volgeluld terwijl ik hierover echt geen fluit te vertellen heb behalve dat het me weinig doet.
Cijfer: 5,7

1385 ♫ [-------] Nancy Sinatra & Lee Hazlewood - Summer Wine (1967)
Ik dacht, dit liedje ken ik al, maar klonk dat niet een beetje anders? Vlug kom ik tot de conclusie dat ik de Nederlandstalige cover hiervan (door Guido Belcanto en An Pierle, artiesten die ik nu niet direct erg hoog heb zitten) Toverdrank geheten een tijdje geleden wel een aantal keren op de radio heb gehoord. Het origineel overtreft de cover ruimschoots dat wel. Het is niet echt mijn kopje thee, maar voor een keer wel aangenaam luistervoer.
Cijfer: 6,9

1384 ♫ [1277] Explosions In The Sky - Have You Passed Through This Night? (2001)
Weeral EitS? Ach ik klaag niet, het is geweldige muziek. Ik zou gewoon kunnen kopiëren wat ik de vorige keer verteld heb want alle nummers roepen hetzelfde gevoel op. Geweldig nummer, as usual.

1383 ♫ [1392] Gorillaz - Hong Kong (2007)
Van de ene briljante zevenminuter naar de andere. Want dit is weer de moeite. Zeven erg fijne en relaxte minuten die een oosterse sfeer uitblazen. Damon Albarn is toch een behoorlijke baas, als je ziet in welke verschillende genres die allemaal kan schitteren. Petje af.

1382 ♫ [1836] The White Stripes - Fell In Love With A Girl (2001)
Nadat ik Seven Nation Army voor eens en voor altijd beu was, is dit misschien wel mijn favoriete Stripes nummer. Alhoewel, je hebt ook nog Black Math. Maar soit, een korte brok herrie waar nog een nummer achter schuilt ook. Een brok energie, voor dit soort muziek ben ik altijd wel te vinden.

1381 ♫ [-------] Paul Weller - You Do Something To Me (1995)
Paul Weller is een naam die ik vaker zie passeren. Na het even te moeten opzoeken leer ik dat hij ook lid is van The Jam en The Style Council. Dat laatste ken ik enkel van naam, dat eerste vind ik een vrij neutrale groep. Neutraal is ook een nummer dat hier op van toepassing is. Aangename muziek met aardig gitaargepingel maar erg veel maakt het ook niet bij me los.
Cijfer: 6,7

1380 ♫ [1153] Tears For Fears - Sowing The Seeds Of Love (1989)
Hoewel het theatrale refreintje de eerste keer nog wel catchy klonk kan dit werkstuk me niet echt boeien. Het korte getoeter ergens middenin vind ik ook nog leuk, jammer genoeg duurt dat stukje slechts 5 seconden. Voor de rest klinkt de muziek vol, is er een heleboel bombast in de 6 minuten geduwd maar raakt het me niet. En de tweede keer raakt het refreintje me ook niet meer.

1379 ♫ [1202] The Pogues - Thousands Are Sailing (1987)
Ik hou zeker van The Pogues, hier opnieuw een prima nummer van ze. Een stem die volledig pretentieloos maar toch bijzonder geslaagd klinkt en folkmuziek waar je direct vrolijk van wordt. Een popliedje, maar dan verpakt met wat traditionele instrumenten. Uitstekend nummer.
Cijfer: 8,4

1378 ♫ [-------] Shocking Blue - Venus (1969)
Een Nederlandse klassieker die ook bij zowat alle Belgen een belletje zal doen rinkelen, daar ben ik vrij zeker van. Ik ben Venus ondertussen al wat beugehoord, alhoewel ik het eigenlijk niet eens zoveel hoor. Typische psychedelische jaren 60 sound, maar ik ben er niet zo wild van.

1377 ♫ [1982] Angus & Julia Stone - I'm Not Yours (2010)
De stem van Julia Stone is allicht love it or hate it, maar in dit nummer vind ik de stem gewoon doenbaar, geen liefde ook geen haat. Enkel een lichte waardering. De begeleiding op de piano is wat van hetzelfde al wordt het naar het eind wel wat saai. Zodoende vind ik dit maar een weinig kleurrijk liedje.

1376 ♫ [1057] Blur - For Tomorrow (1993)
Albarn bewijst even fijntjes dat je geen diepgaande tekst nodig hebt om interessant te zijn, gewoon wat la la la en tis gebakken. Een erg fijn nummer volgt dat geen seconde op de rand van verveling balanceert. Inventief en met zeer leuke melodieën.

1375 ♫ [-------] Gorillaz - On Melancholy Hill (2010)
Onweerwolf schreef:

Er zijn weinig nummers die me zo kunnen raken als deze dat doet. De zang van Albarn is prachtig, de muziek ook. Al vanaf de eerste noten wordt ik er stil van, en ik blijf het de rest van het lied, telkens als ik het hoor. (arcade monkeys)

En het nummer blijft ook maar groeien, de eerste keer dat ik het op de radio hoorde was ik al overdonderd, ik ben het daarna enkel maar nog beter gaan vinden, waanzinnig nummer.
Cijfer: 10

1374 ♫ [1185] Cocteau Twins - Donimo (1984)
In den beginne is er een vrouwenstem met wat donkere en gruizige klanken. Maar dat is niet alleen in den beginne, het gaat gewoon de hele tijd zo door. Dit is geen verwijt. De vrouwenstemmen klinken erg mooi en er wordt een sprookjesachtige, buitenaardse sfeer gecreëerd. Nadat ik er eventjes moest inkomen kan ik dit zeer waarderen.

1373 ♫ [-------] The Smiths - Still Ill (1984)
Een mindere uit de stal van The Smiths, het raakt me niet. De stem klinkt hetzelfde als altijd, maar op die gitaarrif ben ik vlug uitgekeken, het is een vrij oppervlakkig nummer waar ik na 1 luisterbeurt al op ben uitgekeken. Een nummer met een echte Smiths sound, maar het wil me vreemd genoeg niet raken. De stem zorgt toch voor geen al te slecht cijfer.
Cijfer: 5,5

1372 ♫ [-------] George Harrison - What Is Life (1971)
Erg uitbundig sfeertje. Enkel het refrein kan me bekoren maar aangezien de helft van de tijd dat extreme vrolijke en aanstekelijke refrein herhaald wordt is dit niet zo’n probleem.

1371 ♫ [1724] Them - It's All Over Now, Baby Blue (1966)
De zang doet me sterk aan Kommil Foo denken, de muziek niet echt. Ik vind het eigenlijk niet zo bijzonder. Het origineel van Dylan is toch wel een paar trappen beter. Het kabbelt rustig verder, met een solootje ertussendoor, zonder echt interessant te worden.

Onweerwolf
arcade monkeys schreef:
En het nummer blijft ook maar groeien, de eerste keer dat ik het op de radio hoorde was ik al overdonderd, ik ben het daarna enkel maar nog beter gaan vinden, waanzinnig nummer.

Ik vind Gorillaz geen fuck aan, maar dit nummer is de spreekwoordelijke uitzondering. Inderdaad waanzinnig goed.

1370 ♫ [1435] Beck - Loser (1994)
Het repetitieve deuntje op de achtergrond klinkt wat oosters, en is net niet goed genoeg om mijn aandacht op te wekken. Het refreintje ligt lekker in het gehoor, maar is net niet goed genoeg om het tot een meeschreeuwer te maken. De strofes tot slot zijn ook net niet interessant. Allemaal net niet.

1369 ♫ [1353] Kasabian - L.S.F. (Lost Souls Forever) (2004)
Stukken minder dan Fire, het enige topnummer dat ik van de band ken. Op Fire kan ik echt losgaan en hier mis ik dat, allhoewel de baslijn er de vaart nochtans goed inhoud. Verder is het een beetje noch mossel noch vis, het is wat de bedoeling om zowel sfeervol als geschikt voor stadia te klinken, maar in de werkelijkheid blijft het daar wat tussen hangen. Wel een voldoende voor de bas.
Cijfer: 6,2

1368 ♫ [-------] Dusty Springfield - Breakfast In Bed (1969)
Ik heb nooit de nood gevoeld om dieper in het oeuvre van Dusty Springfield te duiken. Ik ken enkel haar allerbekendste nummers, die zijn verre van slecht, maar ook verre van goed genoeg om meer te gaan beluisteren. Mijn mening over dit is hetzelfde als die over de dusty songs die ik al kende. Het is gewoon goed. De stem en de compositie blijven me wel boeien. Maar meer ook niet. Het mist iets dat het echt bijzonder maakt.

1367 ♫ [0747] De La Soul - Me Myself And I (1989)
Het doet me wat aan de Jeugd van Tegenwoordig denken. Erg positief is dat niet, want fan van die mannen ben ik niet. Ook dit kan ik niet echt waarderen. Het gaat me zeer vlug vervelen. De tekst heb ik ook meegevolgd, en dat veranderde niet veel aan voorgaande.
Cijfer: 4,5

1366 ♫ [1684] Johnny Cash - Folsom Prison Blues (1955)
Zeer lauw nummer. Muzikaal is het zeer eenvoudig maar, less is less in dit geval, ook erg saai. Johnny kan wel een eindje zingen maar ik val niet in zwijm van zijn stemgeluid. En dan blijven er 3 saaie minuten over.
Cijfer: 4,5

1365 ♫ [1235] David Bowie - The Bewlay Brothers (1971)
Hier kan ik erg van genieten. Het begint sober maar mooi. Die gitaar die invalt geeft het een extra dimensie. Een uitermate boeiend nummer dat erg ingenieus in elkaar zit. Ik zit op het puntje van mijn stoel naar dit werkstuk te luisteren.

1364 ♫ [1602] The Smiths - Reel Around The Fountain (1984)
Fijn voortglijdend gitaarspel + de stem van Morrissey die zoals gewoonlijk op punt staat + nog wat piano op de achtergrond= erg geslaagd. Het sterkste stukje vind ik dan nog de laatste 20 seconden. Daarvoor was het nummer ook al netjes aan het voorbijglijden, zonder dat het verveelde.

1363 ♫ [0725] Trentemøller - Miss You (2006)
In besprekingen over dit nummer kom je al eens het woord rustgevend tegen. Wie ben ik om dat tegen te spreken, rustgevend is inderdaad het woord dat hier perfect bij past. Rustgevend en zwoel, voor laat op de avond. Dan kan de dag toch eindigen met een positieve noot.

1362 ♫ [1023] Beach House - Silver Soul (2010)
Het is moeilijk om favorieten te kiezen op Teen Dream, een album dat ik ooit nog op 4,5* had staan, maar ik zou toch zeker voor deze gaan. De zang komt hier echt goed uit de verf, en de muziek is eigenlijk nog interessanter. Dromerig en zorgeloos, en fantastisch.

1361 ♫ [-------] Robert Long - Jos (1983)
Bij mijn oma, daar staat de radio op radio2 afgestemd, een zender met muziek voor mensen op leeftijd. Op een bepaald moment kwam daar Iedereen Doet Het van Robert Long voorbij, waarvan de tekst mijn aandacht trok. Ik dacht dat ik iets in die aard kon verwachten hier. Maar Jos is helemaal anders, zeker tekstueel. Het is een nummer met 2 gezichten. Langs de ene kant is het muzikaal gezien erg saai, ook de manier waarop Robert zingt doet me niets. Maar het is toch geen saai nummer. De tekst is wel erg boeiend, ik heb in alle stilte naar het ontroerende verhaal zitten luisteren. En zodoende kan ik het ondanks de immens saaie instrumentatie, geen slecht cijfer geven.

1360 ♫ [0252] Al Green - Let's Stay Together (1972)
Deze maakt wel een ferme tuimeling zo te zien. Ben ik daar rouwig om? Er zit wel een fijne drive in. Maar voor de rest is dit weinig memorabel, de stem kan me niet echt bekoren, zeker niet als hij de hoogte in gaat.

1359 ♫ [1346] Boards Of Canada - Amo Bishop Roden (2000)
Onderhoudende muziek. Dit is perfect uit te zitten zonder in slaap te vallen, ik kan er van genieten. Lyrisch word ik er niet van, daarvoor raakt het me nog niet genoeg, maar een zeer aardig nummer.
Cijfer: 7,8

1358 ♫ [-------] Porcupine Tree - Heartattack In A Layby (2002)
Door de samenzang krijg ik wat de indruk dat ik naar een kerkkoor zit te luisteren. De gitaren suizen niet, het is niet zo heftig als ik me bij Porcupine Tree voorstel. Ik vind het gros van hun muziek eerder matig. Dit ook. Het is allemaal zeer netjes en gekuist, maar het raakt me niet.

1357 ♫ [1477] Absynthe Minded - My Heroics, Part One (2005)
Het is moeilijk om het beste nummer van Absynthe Minded uit te kiezen. Dit is een van de 3 nummers (Envoi, I Wanna Forget) waar ik echt niet uit kan kiezen. Absynthe Minded is mijns inziens een van de beste Belgische bands. Ook hun laatste album vorig jaar was erg goed. Dit is van hun prille beginperiode en word in Vlaamse eindejaarslijstjes vaak hoog aangeslagen. Het is dan ook verstommend mooi. Ik vond het aanvankelijk wat overroepen tot ik het nog eens hoorde tijdens de tijdloze 2011. Toen besefte ik ineens wat voor geniaal nummer dit is. Alles hieraan klopt en maakt het tot een prachtig geheel.
Cijfer: 9,6

1356 ♫ [1304] The Jesus And Mary Chain - Head On (1989)
Het had nog wat rauwer gemogen. Nu klinkt het wat te gekuist. De melodieën zijn wel genietbaar, maar als de productie wat rauwer was geweest, had het dit nummer zeker ten goede gekomen.

1355 ♫ [0991] Nina Simone - My Baby Just Cares For Me (1958)
Erg leuk nummer, die huppelende piano alleen al. De stem van Nina is ook weer goed gesmeerd en in topvorm. Geen absolute topper maar toch zeer leuk om eens naar te luisteren.

1354 ♫ [1256] Tom Waits - Tango Till They're Sore (1985)
Ik heb gezien dat mijn vader Rain Dogs op plaat heeft. Ik ben van plan om die plaat nog wat meer te draaien. Er zijn al nummers die me raken (Diamonds For Gold bv.) maar andere song doen me voorlopig weinig. Jammer genoeg hoort deze bij de 2de categorie, het gebrom kan me niet raken, en ook de instrumentatie kan me niet zo bekoren.

1353 ♫ [1466] Motorpsycho - Vortex Surfer (1998)
Motorpsycho is een band waar ik me nog niet in heb verdiept, Trust Us wist me niet echt te overtuigen en verder ben ik nog niet gaan kijken. Op Trust Us staat ook Vortex Surfer, het bekendste nummer van de band (zo voel ik het toch aan). Vortex Surfer is wel het beste nummer van dat album. Het begint zeer mooi, met een mooie breekbare stem en vervalt dan in een groots einde. Omverblazen doet het me niet, maar dit kan me wel 9 minuten boeien. Dat wanhopig geschreeuw in de laatste minuut is ook zeer geslaagd.

1352 ♫ [-------] Nick Drake - Clothes Of Sand (1986)
Ik heb Nick Drake altijd al wat overschat gevonden. De voornaamste reden daarvan is simpelweg zijn stem die me niet pakt. En als dat wapenfeit al niet werkt blijft er enkel getokkel over dat ook niet zo interessant is. Door velen op handen gedragen maar hoe ik ook mijn best doe, Nick Drake raakt me niet.

1351 ♫ [1238] The Shadows - Apache (1960)
Wat een leuk nummer, de titel past volledig bij de muziek. Een echte far-west sfeer. Ik galoppeer over de vlakte met veren in mijn haar en dit op de achtergrond.

1350 ♫ [1410] Jacques Brel - Voir Un Ami Pleurer (1961)
Op die piano zijn veel andere pianomotiefjes van andere tearjerkers geïnspireerd. De ingetogen en robuuste stem van Brel geeft dit een grote emotionele lading mee. Ik ga Brel nog gaan waarderen ook, negatief praten hierover is m. i. alvast niet mogelijk, hoe de tekst precies zit weet ik niet, iets met een vriend die huilt waarschijnlijk, maar prachtig is het zeker.

1349 ♫ [1422] The Jimi Hendrix Experience - Third Stone From The Sun (1967)
Een nummer dat behoorlijk rammelt, met een aangename groove, de vaart die erin blijft. Behoorlijk experimenteel maar toch geslaagd. Waar Hendrix bij sommige nummers wat te oeverloos begint te soleren en mijn aandacht wat verslapt kan dit nummer me van begin tot eind blijven boeien. Zo hoor ik Jimi graag.

1348 ♫ [0708] 16 Horsepower - Clogger (2000)
16 Horsepower ken ik als een band die er wat dramatische en hectische muziek uit kan persen. Dit klinkt wat rustiger dan de andere nummers die ik van hun ken. De stem klinkt een stuk meer beheerst. En dat komt de muziek niet echt ten goede. Ik vond de nummers van Sackloth’n Ashes beter, een stuk authentieker is wel het goede woord. Dit is nog steeds goede muziek, maar deze heren hebben beter gedaan.

1347 ♫ [1261] The Flirtations - Nothing But A Heartache (1968)
Een fijn tussendoortje. Een kort maar vrolijk nummer, eentje waarmee ze het journaal zouden moeten afsluiten, zodat we allemaal toch niet te depressief worden.
Cijfer: 7,5

1346 ♫ [1328] The Strokes - Last Nite (2001)
Zo’n goeie muziek kom je weinig tegen. The Strokes brengen rock n roll in zijn puurste en rauwste vorm. Het is ongelooflijk melodieus, met zoveel energie, alles zit gewoon perfect. Het volledige album Is This It? brengt me telkens in extase. Fantastisch, geniaal, superlatieven schieten tekort.

1345 ♫ [0948] Billy Idol - Eyes Without A Face (1984)
Ik zou het verzadigde rock kunnen noemen, een behoorlijk fantasieloos en onorigineel nummer bovendien. En enige emotie opwekken doet het ook al niet.

1344 ♫ [0867] The Beatles - Helter Skelter (1968)
The Beatles zijn, zoals bij zovelen, wel een van mijn favoriete bands. 2 jaar geleden stonden ze nog wel hoger op dat rijtje maar nog steeds draag ik ze in mijn hart. Dit is niet hun beste maar toch een van die geweldige nummers. Al vanaf het begin zit de gekte erin, en dan loopt de meter nog meer in het rood. Atypisch Beatle nummer, maar daarom niet minder goed.

1343 ♫ [-------] Midlake - Head Home (2006)
Een mooi nummer, mooie zang, mooie harmonieën, ik kan er verder niet zo veel over kwijt. Het bevalt me zeker en vast, het ontroert me wel niet uitzonderlijk veel. Maar ik luister er toch graag eens naar.

1342 ♫ [1942] Suede - Pantomime Horse (1993)
Ligt het nu aan mij, of klinken alle nummer van Suede zowat hetzelfde. Een ballad met die abnormale stem. Buiten Animal Nitrade ben ik niet zo’n fan van de groep. Andere mume gebruikers zijn dat blijkbaar wel want het is zeker niet de eerste keer dat ik ze hier tegenkom. En ik weet naderhand niet meer wat te vertellen.

1341 ♫ [1293] Creedence Clearwater Revival - Green River (1969)
Over groepen die altijd hetzelfde klinken gesproken. Het drumgeroffel kan ik hier wel smaken, de rest is toch niet zo bijzonder.

1340 ♫ [0960] Beastie Boys - Intergalactic (1998)
Sabotage vind ik geweldig, dit is dan weer iets minder voor mij weggelegd. Het is volgens hetzelfde recept als Sabotage, bruut en agressief. Voor Sabotage zet ik een stapje achteruit, voor Intergalactic niet.

1339 ♫ [1605] Golden Earring - When The Lady Smiles (1984)
Een Nederlandse klassieker. Ik ben niet zo bekend met Golden Earring, ik ken alleen hun grote hits. Waaronder deze. Clichérock, dat is zowat het enige dat in mij op komt. Maar daarom hoeft het niet noodzakelijkerwijs slecht te zijn. Want aanstekelijk is het ook.

1338 ♫ [0754] Tindersticks - Buried Bones (1997)
De zware en dragende stem krijgt versterking van een lieflijke vrouwenstem. Het levert een mooi resultaat op. Het contrast tussen de zwevende vrouwenstem en die mannenstem die met beide voeten op de grond staat is geslaagd. En daar komen nog geweldige arrangementen en briljante violen bij. Meer moet dat niet zijn.

1337 ♫ [1854] Heather Nova - Walk This World (1994)
Ik ben het nummer al redelijk beu gehoord, op de radio komt het hier nog redelijk vaak voorbij. Het refrein is goed, ze bewijst dat ze een ferm stuk kan zingen, de strofes doen dan weer minder stof opwaaien. Een mooie stem, dat zeker, maar de melodie heeft een houdbaarheidsdatum.

1336 ♫ [1617] Red Hot Chili Peppers - Give It Away (1991)
Ik ben al zeer lang fan van de peppers en dit heb ik altijd een van hun mindere gevonden. Ik heb ze liever als ze wat zachter en commerciëler doen, hier gaan ze de harde kant op met een zeer hoekige en afgekapte baslijn. Het is nog steeds te genieten, maar ik hou meer van die andere kant van de peppers.

1335 ♫ [-------] Revere - I Can't (Forgive Myself) (2010)
Een verrassend nummer, in die zin dat ik die plotse tempowijziging niet had zien aankomen. Het is een beetje een mengeling tussen klagerig en uitbundig, het instrumentale stuk na de tempowisseling is dan nog het leukst. Het resultaat is een inventief en zeer genietbaar nummer.

1334 ♫ [1898] Glen Hansard & Markéta Irglová - Falling Slowly (2006)
Over klagerig gesproken. Het einde bevat zowat de cliché ingrediënten om harten te doen smelten. Het nummer is niet inspiratieloos maar toch ook weinig origineel, bovendien mist het iets om de middelmaat te ontstijgen. Het is mooi, dat nog net, maar toch niet meer dan dat. Het neigt nog eerder naar meligheid.

1333 ♫ [1213] Johnny Cash - Delia's Gone '94 (1994)
Nog steeds heb ik niet begrepen waarom Cash zo opgehemeld word, al val ik hier nu eens niet van in slaap. Gewoon een eenvoudig popnummer met een gitaar en een stem.

1332 ♫ [1193] Sly & The Family Stone - Dance To The Music (1968)
Deze ken ik van de film Shrek. Ik wist tot nu niet wie de uitvoerende artiest was. Stilzitten is zowat onmogelijk. Een heerlijk nummer, al kan ik me voorstellen dat je dit beu raakt.

1331 ♫ [0836] Duran Duran - Rio (1982)
Er zit een ronduit geweldig stukje in dit nummer. De trompet blijft maar gaan terwijl er een onweerstaanbare bas onder wordt geplakt. Schitterend stuk is dat, wat er voor en erna komt is dan weer om vlug te vergeten.

Zo, verveling op stage en weer bijgelezen.

Als je zelfs nog een 7,2 geeft voor "een van hun mindere" ben je inderdaad best wel een Peppers-fan.

Overigens zou ik Beck niet zo snel afschrijven als ik jou was. Denk dat het wel wat voor je kan zijn. Zit mooi in het rijtje festivalklassiekers die je hier met hoge cijfers bekogelt!

1330 ♫ [1012] PJ Harvey - The Dancer (1995)
Het begint met trillende akkoorden die me erg aan The Glorious Land doen denken, een nummer dat ik fantastisch vind. Ook The Dancer mag er zijn, haar stem staat als een huis en die mystieke, haast toverachtige sfeer die ze oproept is geweldig.

1329 ♫ [1196] The Velvet Underground - What Goes On (1969)
De eerste 4 platen van VU staan bij mij allemaal op 4,5*, en de beste van die 4 zal dan nog wel de titelloze zijn waar o.a. dit op staat. Dat album is een stuk minder experimenteel dan de 2 voorgaande. Je zou de muziek die daar op staat haast normaal gaan noemen. In What Goes On zit nog een beetje gerammel, al is het geheel veel luchtiger en toegankelijker dan bv. Sister Ray of European Son (om er maar 2 te noemen). Niet het beste van het album, maar toch een zeer goed nummer.

1328 ♫ [1701] Kraftwerk - Trans-Europe Express (1977)
Het was ongetwijfeld de bedoeling en het werkt ook, de muziek doet me aan een treinreis denken. Maar dan eerder aan een stroomtrein uit ouwe western films dan aan zo’n moderne hogesnelheidstrein die er op de hoes afgebeeld staat. Het puffende ritme blijft de hele tijd doorgaan en wordt nog opgesmukt door behoorlijk monotone zang maar ook meer geslaagde synthdeuntjes. Al bij al een boeiend nummer.

1327 ♫ [1108] John Lennon - Working Class Hero (1971)
Ik heb dit altijd al een overschat nummer gevonden. De tekst is er een om in te lijsten, maar dat de zang aangrijpend zou zijn, zoals ik in veel meningen en youtube commentaren lees, daar merk ik dan weer niet zo veel van. De gitaar is ook niet zo interessant.
Cijfer: 6 (een voldoende voor de tekst)

1326 ♫ [-------] Scott Mckenzie - San Francisco (Be Sure To Wear Flowers In Your Hair) (1967)
Ik ben vorige zomer nog in San Francisco geweest, en jammer genoeg was ik vergeten om bloemen in mijn haar te draperen. Maar ik heb niemand gezien met bloemen in het haar. Van de zorgeloze sfeer die dit nummer uitdraagt was weinig te merken, bar koud, de brug was nauwelijks te zien door de mist, daklozen bij iedere vuilbak die compleet genegeerd werden door de ‘Gentle people with flowers in their hair’. De tijden zijn veranderd, de stad waar McKenzie over zong lijkt in niets meer op degene die ik gezien heb. Vorig jaar overleed Scott Mckenzie trouwens. Wat er direct voor zorgde dat gedurende 3 dagen zowat elk uur dit nummer op de radio te horen was. Om daarna weer gemiddeld 1, hoogstens 2 keer per jaar in de ether te zijn. Het refrein is overbekend, en tegelijk ook geweldig. Over wat tussen de refreinen zit ben ik dan weer minder enthousiast.

1325 ♫ [1719] 16 Horsepower - Scrawled In Sap (1996)
Ik zou Sackloth N’ Ashes eens moeten beluisteren want alle tracks van die mijn trommelvliezen passeren bevallen me wel. Vooral die stem is magistraal.

1324 ♫ [1702] Joni Mitchell - River (1971)
Ligt dat nu aan mij of heeft die piano-intro verdacht veel weg van Jingle Bells? Anyway, ook na beluistering van dit nummer kan ik stellen dat ik geen minder nummer van Mitchell ken. Prachtig ingetogen en sfeervol. De lijst van nog te beluisteren platen wordt echt veel te lang.
Cijfer: 8,6

1323 ♫ [-------] Okkervil River - Unless It's Kicks (2007)
Ik heb vanochtend nog een album van deze mannen beoordeeld. Down By The River of Golden Dreams kreeg 4* van mij. Dit staat op een andere plaat, The Stage Names, die ik nog niet in zijn geheel beluisterd heb. Dat komt er nog wel een keer van. Een bijzonder opzwepend riffje, met daar de geweldige zang van Will Sheff (de naam klinkt bijna even leuk als dit nummer) bovenop. Ik ben fan.

1322 ♫ [1080] The Chameleons - Home Is Where The Heart Is (1985)
Ik ken ze enkel van naam, al weet ik dat ze new-wave muziek maakten. Ik verwacht iets in de trant van The Sound of The Mission. En mijn verwachtingen worden min of meer ingelost. Geen muziek waar mijn hart sneller van gaat slaan, ik sukkel er eerder van in slaap.

1321 ♫ [-------] Fun Lovin' Criminals - Scooby Snacks (1995)
Onweerwolf schreef:
Dit nummer ken ik al heel lang en ik was meteen fan van het refrein, het klinkt verdomd goed en het klopt gewoon perfect. In de loop der jaren heb ik het volledige nummer leren waarderen. (arcade monkeys)

Dit was mijn mening enkele maanden geleden. Het refrein vind ik nog altijd erg lekker, meeslepend en catchy klinken. Maar mijn interesse voor de rest van het nummer is, ondanks dat stukje Pulp Fiction, weeral afgenomen. Het blijft een nummer waarbij mijn waardering vaak veranderd, en bij de laatste beluistering vond ik het weer wat minder. Al komt er geen erg laag cijfer, daar is dat refrein veel te goed voor.

1320 ♫ [0997] The Human League - Being Boiled (1978)
The Human League, dat is die groep van Don’t You Want me. Verder ken ik niet veel van hen en heb ik me ook nooit in de groep geïnteresseerd. Dit nummer heb ik wel al eens gehoord meen ik. Het bestaat uit veel druk geëxperimenteer op de synthesizer dat me eigenlijk niks kan boeien, en zang die me ook al niets doet. Ik blijf even ongeïnteresseerd in het verdere werk van The Human League.

1319 ♫ [1867] The Knife - Silent Shout (2006)
Prima nummer, het enige waar ik niet zo enthousiast over ben is de zang, ik kan het wel hebben, maar de zang vind ik lang niet zo goed als de muziek. Vooral die bas is super.

1318 ♫ [0758] Van Morrison - Into The Mystic (1970)
Van Morrison wordt in bepaalde kringen met tonnen vol lof overladen. Ik vind hem ook lang niet slecht, maar een volledig album van hem uitzitten wordt soms behoorlijk lastig. Een nummer van 3:30 kan ik dan weer verdragen. Dit is een van de betere die ik van hem al heb gehoord.

1317 ♫ [0868] Jethro Tull - Locomotive Breath (1972)
Als ik dit nummer hoor moet ik altijd terugdenken aan de film Salvador. Een biopic van een Spaanse anarchist in de tijd van Franco, die op bevel van datzelfde heerschap is geëxecuteerd. Op een bepaald moment in de film staat de bende van Salvador op het punt om een bank te overvallen en dan begint dit nummer te spelen. Passender muziek kan bijna niet. De piano is de aanloop en op het moment dat het lied openbarst stormt de hele groep met geweren die bank binnen. Het nummer zelf heeft na die geweldige uibarsting zijn beste tijd wel gehad. De fluit is wel aardig, maar het kan me toch niet zo veel meer boeien. Toch goeie cijfers voor die piano intro en de uitbarsting.

1316 ♫ [-------] Interpol - Say Hello To The Angels (2002)
Een van de beste nummers van het geniale Turn on the Bright Lights. Van het swingende begin over het denderende middenstuk naar dat stuk op het eind waar de bas ongenaakbaar is. Hier is niks op aan te merken.
Cijfer: 9,8

1315 ♫ [1125] Metallica - Nothing Else Matters (1991)
Een grote klassieker die in zowat alle eindejaarslijstjes wel een plaats kent. Ik vind het nu al veel minder goed dan enkele jaren geleden. Het hoge zwaaien-met-die-aanstekers begint me wat tegen te steken en ik begin het na de tientallen luisterbeurten, het zullen er waarschijnlijk zelfs over de honderd zijn ook wel wat beu te raken.

1314 ♫ [1614] Nick Cave And The Bad Seeds - Nature Boy (2004)
Een behoorlijk toegankelijk nummer zoals er wel meer staan op dat dubbelalbum. Ik kan van Cave zowel zijn ballads, zijn rauwe chaotische griezelmuziek en dit soort meer toegankelijker en eenvoudiger rocknummers waarderen. Het ontbreekt hier wel aan elementen die dit nummer echt boven de middelmaat doen uitstijgen, nu is het meer een fijn rocknummer, zoals er zoveel zijn.

1313 ♫ [0895] Grandmaster Flash & The Furious Five - The Message (1982)
Wat zou hier speciaal aan zijn? Ik hoor een behoorlijk saai nummer met geluidjes die me niet kunnen overtuigen en ook nog eens saai gerap. Laat ik even op de tekst letten. Die is wel interessanter, het gaat over het leven op straat in de buurten waar het leven allesbehalve rooskleurig is. Maar toch heb ik er zeker naar het einde toe moeite om mijn aandacht erbij te houden.

1312 ♫ [1953] PJ Harvey - Angelene (1998)
PJ Harvey levert wederom kwaliteit. Een duistere sfeer met de stem van Harvey die vol zit met ingetogen emotie. Meer heb ik er niet over te zeggen.

1311 ♫ [0606] Roberta Flack - Killing Me Softly With His Song (1973)
The First Time Ever I Saw Your Face is best een mooi liedje. Verder dacht ik niets van haar te kennen, want ik wist niet dat dit nummer van haar was. Al is dit lied eigenlijk van bijna iedereen, Killing Me Softly is zeer vaak gecoverd, ook de versie van Roberta is niet de originele, dat vertelt Wikipedia me. Dit nummer kende ik al veel langer, en het heeft me nooit wat gedaan.

1310 ♫ [1752] My Morning Jacket - Dondante (2005)
Na 3 minuten schiet ik ineens weer wakker. Een behoorlijk onopvallend nummer groeit ineens uit tot een aardbeving van pakweg 5 op de schaal van Richter. Wikipedia weet me te vertellen dat 5 overeenkomt met vrij krachtig. Iets wat ook wel bij de climax middenin dit nummer past. Voor de uitbarsting is het zoals gezegd nogal onopvallend en zelfs wat saai, maar het tweede deel is erg mooi.

1309 ♫ [1214] Ann Peebles - I Can't Stand The Rain (1974)
Eenvoudig popnummer, de stem is niet zo bijzonder en het is behoorlijk repetitief bovendien. Er zit niets in dat voor mij boven de middelmaat uitstijgt. Ik geef dan maar het onverschilligheidscijfer.

1308 ♫ [0736] Willard Grant Conspiracy - From A Distant Shore (2006)
Ik luister deze lijst via de spotifylijst van Dwejkk. Daarin stond van dit nummer de bewerking van op het album Paper Covers Stone. Waarop bewerkingen staan van de eigen nummers. De kale akoestische versie vond ik al prachtig. Maar mijn wenkbrauwen gingen de hoogte in toen ik over een trompet las bij dit nummer. Na even te zoeken bleek dat ik de verkeerde versie beet had. En die van Let it Roll is eigenlijk nog een stukje mooier. Ik ben onder de indruk van dit prachtig stuk muziek, de stem is geweldig. En die trompet was inderdaad zeker het vermelden waard. Ik moet het album eens checken.

1307 ♫ [1175] Buena Vista Social Club - Chan Chan (1997)
Ik kan dit nummer al dromen, zoveel keer heb ik het al gehoord. En ik ben er nooit echt fan van geweest. De exotische sfeer die ze proberen op te wekken komt bij mij niet echt over en de blazers doen me niets. Het werkt niet tussen mij en dit nummer, een rationele verklaring heb ik er ook niet voor.
Cijfer: 4,7

1306 ♫ [1950] James Carr - The Dark End Of The Street (1966)
Zingen kan ie, sfeer scheppen ook. Warme en gezellige muziek. Ik kan het wel waarderen.

1305 ♫ [-------] Fiona Apple - Paper Bag (1999)
De naam ben ik al een paar keer tegengekomen, maar nog nooit heb ik muziek van haar gehoord. De focus van dit lied ligt vooral op de tekst die niet oninteressant is. Instrumentaal is het niet veel, qua melodie ook niet, en echt goed zingen doet ze eigenlijk ook niet. De eerste keer klonk het wel leuk , maar de lol was er al vlug af.

1304 ♫ [1819] The Rolling Stones - Play With Fire (1965)
Play With Fire staat al altijd in de ladder maar nu staat het hoger dan ooit. Driewerf hoera. Een nummer uit de beginperiode van een van de allerbeste bands aller tijden, een nummer dat meteen het begrip popperfectie definieerde. Een nummer waar je mijns inziens helemaal niets negatiefs over kan zeggen. Het is eenvoudig, maar doordat Jagger het zo prachtig zingt wordt dit net een sterkte. Melodieuzer kan bijna niet.

1303 ♫ [1677] Mumford & Sons - Dustbowl Dance (2009)
Zou dit het beste nummer zijn van Sigh No More? Net niet. Ik vind The Cave dan toch nog ietsje beter. The Cave is geniaal en dit is net ietsje minder geniaal. Het begint rustig en dan is het net een spiraal die almaar wilder wordt. Ik zit er altijd met ingehouden adem naar te luisteren.
Cijfer: 9,2

1302 ♫ [1439] The Decemberists - The Chimbley Sweep (2003)
De ladder is een van de voornaamste oorzaken voor het feit dat ik in de discografie van The Decemberists ben gaan neuzen. Dat viel mee en afgelopen week heb ik me nog The Crane Wife aangeschaft. Dit is van een album dat ik nog niet beluisterd heb. Het klinkt weer prima. Een mengelmoes van instrumenten heeft prima indie rock tot gevolg.

1301 ♫ [1646] Arctic Monkeys - A Certain Romance (2006)
Los van het feit of het dansbaar is of niet, lijkt dit me wel een leuke openingsdans. Aangezien de tekst tamelijk geniaal is en regels als volgende bevat die toch een fijne dimensie aan zo'n openingsdans zouden geven

And there's the truth that they can't see
They'd probably like to throw a punch at me
And if you could only see them, then you would agree
Agree that there ain't no romance around there

And it doesn't take no Sherlock Holmes
To see it's a little different around here

Muzikaal gezien is het perfect. Het woord ‘perfect’ doet de pracht en de genialiteit eigenlijk nog geen recht. Alle riffjes zijn briljant, de outro is onbeschrijflijk goed en in de volle euforie die dit nummer heeft opgewekt kan ik niet anders dan een maximum cijfer geven.

1300 ♫ [0915] The Stranglers - No Mercy (1984)
Het liedje mist pit. Het kan geen vuist maken. Op Wikipedia lees ik het volgende 'The Stranglers voegden de power van de punkbeweging toe aan hun geluid', maar als ik enkel dit van de heren zou kennen zou ik daar toch sterk aan gaan twijfelen. Wat het dan weer wel heeft is een flauwe melodie en een oninteressant riffje. Ze hebben veel en veel betere songs.

1299 ♫ [1079] AC/DC - Let There Be Rock (1977)
Ben ik fan van AC/DC? Eigenlijk niet echt. Ik heb het bij hun vorige nummer dat langskwam ook al eens aangekaart. Let There Be Rock is het titelnummer van de plaat waar mijn favo AC/DC nummer, het ronduit weergaloze Whole Lotta Rosie op staat. De typische AC/DC elementen zijn hier ook aanwezig: kletterende gitaren met een hyperkinetische gitaarsolo. Maar hier raakt het me eigenlijk niet, en ook de stem van Bon Scott vind ik hier eerder irritant.
Cijfer: 5,8

1298 ♫ [1455] Tom Waits - Time (1985)
Het is zover, Rain Dogs begint te groeien. In eerste instantie vond ik het album maar zozo. Maar nu ik de plaat heb opgevist van tussen vaders vinylcollectie begin ik er meer en meer door geboeid te raken. Dit nummer is enorm warm en zeker het refrein is bloedmooi. Ik heb het gevoel dat ik tegenover het haardvuur zit terwijl buiten de sneeuw neerdwarrelt.

1297 ♫ [1174] The Sweet - Ballroom Blitz (1973)
Klaagde ik enkele nummers over een gebrek aan pit, wel hier is dat in hopen aanwezig. Een vinnig en tegelijk ook erg fout nummer. Het refrein klinkt erg catchy maar ik krijg er snel genoeg van. Vooral als de stem erg scherp klinkt haak ik af. Nummer duurt trouwens 3 en een halve minuut te lang.

1296 ♫ [-------] Big Star - Thirteen (1972)
Ik ken dit nummer van ergens, maar ik kan er niet echt de vinger op leggen van waar. Een mooi nummer, maar ik ga er niet direct meer van opzoeken. Emotie heeft het, maar het mist iets echt uitzonderlijks. Maar een mooi nummer, dat is het zeker.

1295 ♫ [1408] Yann Tiersen - Comptine D'un Autre Été: L'après-Midi (2001)
Nils Frahm moest eerst een beetje op me inwerken vooraleer ik het prachtig ging vinden. Dit vind ik vanaf de eerste luisterbeurt al wonderschoon. Een trapje lager dan Frahm, dat dan weer wel.

1294 ♫ [-------] Warren G. & Nate Dogg - Regulate (1994)
Een vrij relaxt en cool nummer, met een aardige flow erin. Fijn.
Cijfer: 7,9

1293 ♫ [-------] Nina Simone - Four Women (1966)
Ik zou kunnen copy pasten wat ik al eerder bij Nina Simone heb neergekalkt. Een stem die ik net wat minder goed vind dan anderen maar die er mag zijn, een ingetogen begeleiding die me dan weer niet echt raakt. Die oerschreeuw op het einde had voor mij ook niet gehoeven.
Cijfer: 6,2

1292 ♫ [1722] Bloc Party - Helicopter (2005)
Op het debuut van Bloc Party staan een paar briljante nummers. Zoals deze. De geweldige riffjes en de stem van Kele maken dit enorm aanstekelijk.

1291 ♫ [0866] Chris Isaak - Wicked Game (1989)
Een rustig nummer, easy listening is een term die hier wel bij past. Het nummer zit prima in elkaar en is ook prima uitgevoerd. Maar het doet me tegelijk ook niet zo veel. Die uithalen bijvoorbeeld raken me bar weinig.

1290 ♫ [0668] The Shins - Saint Simon (2003)
De eenvoudige melodie en de onschuldige muziek maken dit lied erg licht en makkelijk verteerbaar. Ik wacht nog altijd op de eerste keer dat The Shins mij een echt goed nummer voorschotelen, een nummer dat me zou verrassen of overtuigen. Dit doet dat geenszins.

1289 ♫ [1835] Jacques Brel - Ces Gens-Là (1966)
Voor de besprekingen was ik geen fan van Brel, zeggen dat ik nu fan ben zou de waarheid wel wat te veel geweld aan doen, maar hij heeft me nu wel al eens weten te raken en te ontroeren. Dit is dan weer een minder nummer. Het begint erg ritmisch met een stem van Brel die me niet kan overtuigen, het begint me dan zelfs wat te vervelen. Naar het einde toe wordt het dramatischer en schakelt hij een vitesse hoger en wordt vooral zijn stem de moeite waard. Maar toch waait het hele nummer wat langs me heen.

1288 ♫ [1059] Air - Sexy Boy (1998)
Air komt het niveau wat opkrikken met een erg straf nummer. Het klinkt futuristisch en atmosferisch maar tegelijk ook poppy en catchy. Ik stoor me niet aan de stemvervormers, integendeel, ik hou van dat stemgeluid. Ik hou van zo’n beetje alles aan dit lied.
Cijfer: 8,8

1287 ♫ [1271] The Decemberists - The Tain (2004)
Een lang werkstuk van 20 minuten, het bestaat uit 6 delen. Ik denk niet dat het voor de sfeer veel verschil zou uitmaken als er een deel werd weggelaten, er is niet echt een overkoepelende sfeer die elk deel onmisbaar maakt. Er zitten zeer inventieve stukjes bij maar het nummer is eigenlijk ook maar bij vlagen interessant. Voor elk stukje waarbij je denkt ‘hé, dit klinkt leuk’ is er ook een stuk die pakken minder boeit.

1286 ♫ [1307] Nine Inch Nails - Hurt (1994)
Ik had NIN ooit al afgedaan als niets voor mij, maar een tijdje terug kreeg ik dan toch weer een ferme mokerslag in het gezicht toen ik dit hoorde. Waar ik de Johnny Cash versie al tergend emotioneel vond is dit nog een paar klassen hoger. Zo meeslepend hoor je ze niet vaak. De stem van de zanger is fantastisch, de tekst eigenlijk ook. Een nummer om heel stil van te worden.

1285 ♫ [0694] Anne Clark - Sleeper In Metropolis (1983)
Het wordt pas een beetje interessant na 3 minuten als er iets wat ik niet anders kan definiëren dan een solo komt inzetten. Vanaf dan tot het eind is het leuk, daarvoor was het behoorlijk monotoon. De muziek is zeker niet zielloos maar kan me toch niet echt raken.

1284 ♫ [0573] Ride - Leave Them All Behind (1992)
Normaal ben ik wel te porren voor wat Shoegaze, maar Ride heeft me nooit wat gedaan. Hier vind ik de vocalen weer erg nietszeggend. Ook het wazige en gruizige geluidsbehang kan me niet zo bekoren.

1283 ♫ [1247] The B-52's - Rock Lobster (1979)
Het beginnend riffje is pittig en goed. In het begin dan toch want ik begin het al snel wat beu te raken. Ook is de gekte niet groot genoeg om de schade toegediend door irritante stemmen goed te maken.
Cijfer: 5,2

1282 ♫ [-------] The Rolling Stones - Street Fighting Man (1968)
Een van de ultieme krakers van de door mij zeer geliefde Stones. Die intro is een van de beste uit de muziekgeschiedenis. Simpel maar zeer doeltreffend. Street Fighting Man is door en door briljant.

1281 ♫ [-------] Anna Calvi - Suzanne & I (2011)
Ik leerde eerst Love Won’t Be Leaving kennen door de grote finale van het song van het jaar 2011 topic. Danig onder de indruk heb ik ook het album beluisterd. LWBL bleef veruit het beste maar ook een nummer als dit bleek de moeite. Niet zo overdonderend als haar andere maar ook erg genietbaar met een prachtige stem.

1280 ♫ [0454] Otis Redding - These Arms Of Mine (1962)
Geen al te interessant nummer. Al levert Otis wel nog kwaliteit, de muzikale begeleiding is best te pruimen en is tevens de grootste troef van dit nummer. De stem van Otis heeft me nooit erg veel gedaan.

1279 ♫ [-------] Jacques Brel - Le Moribond (1961)
Een zwierig nummer met strijkers die het lied wat opfleuren. Eigenlijk is het nog een redelijk geanimeerd nummer. Ik heb Brel het liefst als hij dit soort liederen brengt.

1278 ♫ [0887] Tom Petty And The Heartbreakers - Refugee (1979)
Zeer toegankelijk, proper en conventioneel rocknummer. Het stemgeluid van Tom Petty trek ik niet zo, en die hoge achtergrondzang nog minder. Voor de rest is er weinig waar men zich aan zou kunnen storen, het enige minpunt is dat het door een gebrek aan iets echt uitzonderlijks, iets wat het nummer echt interessant maakt het weinig verrassend is en vrij saai.

1277 ♫ [0504] Talking Heads - Heaven (1979)
Een nummer waarbij ik me niet echt kan voorstellen dat je het niks vind. Alles hieraan zit goed, een prachtige melodie, geweldige instrumentatie, geslaagde wazige zang. Dit is het zoveelste nummer uit de ladder waarbij de term ‘popperfectie’ niet zou misstaan.

1276 ♫ [1325] Elbow - Powder Blue (2001)
Elbow vanuit de tijd dat ze nog niet zo bekend waren. Het lijkt me dat ze pas met the Seldom Seen Kid erg bekend zijn geworden. Hier zou ik me in kunnen vergissen want in die tijd was ik nog niet zo met muziek bezig. Hun 2 laatste albums heb ik al eens beluisterd en ik ben er eerlijk gezegd niet zo’n fan van. Elbow maakt degelijke muziek maar het wordt toch allemaal wat overschat vind ik, saaiheid komt vaak om het hoekje piepen. Dit nummer kende ik nog niet maar het bevalt me wel. Een van hun beste nummers is dit zeker en vast. Het is meeslepend, mooi en absoluut niet saai.

1275 ♫ [-------] Regina Spektor - Samson (2002)
Het adjectief dat dit nummer voor mij het best beschrijft is mooi, als ik enkel dat adjectief zou gebruiken zou dit een tamelijk oppervlakkige recensie worden. Maar met dat word heb je de essentie van dit liedje wel beet. Het gaat in de richting van prachtig, maar het blijft, doordat er naar het einde toe wat stukken zijn die me minder kunnen bekoren, bij gewoon mooi en warm.

1274 ♫ [0728] Aretha Franklin - (You Make Me Feel Like) A Natural Woman (1967)
Prachtige stem, sfeervol en behoorlijk melodieus. Prima song waar ik verder niks over kwijt kan.

1273 ♫ [1667] Snow Patrol & Martha Wainwright - Set The Fire To The Third Bar (2006)
Er zijn zeer weinig artiesten waar ik echt een hekel aan heb, maar Snow Patrol heeft toch een aardige collectie doodsaaie, overschatte rotmuziek bijeengeschreven. Dit is dan nog een van hun betere nummers. Of beter gezegd, een van hun minst slechte. Want erg interessant is dit ook niet, de stem van Martha Wainwright voegt wel iets toe maar onoriginaliteit en gezapigheid blijven heersen. Dit laat me tamelijk Siberisch.

1272 ♫ [-------] Cesária Évora - Sodade (1992)
Fijn getokkel met als hoogtepunt het solootje rond minuut 3. Dit nummer slaagt erin om mijn hoofd in beweging te krijgen en wat te laten meewiegen met de muziek.
Cijfer: 7,7

1271 ♫ [0900] Pixies - Hey (1989)
Het besef kwam een tijdje geleden al. Hoe geniaal Pixies eigenlijk is. Doolittle staat ook al een tijdje vast op 5*. Dit is een van die absolute toppers van Pixies. Die geweldige bas in het begin, en dan valt die gitaarriedel in die het nog beter maakt. Het wanhopige geschreew van Black tilt dit nummer naar een topniveau dat zelden gehaald word.
Cijfer: 9,8

1270 ♫ [0756] Tindersticks - My Oblivion (2003)
Dit mumeladderkarwei heeft al een paar ontdekkingen opgeleverd waaronder Tindersticks. Voor de besprekingen had ik hun album van verleden jaar eens beluisterd en saai bevonden, maar met elk nummer van Tindersticks die voorbij komt begin ik de groep beter te waarderen. Dit is ook weer een erg meeslepend nummer. Voor de stem van de zanger ben ik al een tijdje gevallen maar de strijkers maken dit hier af.

1269 ♫ [0857] The Jesus And Mary Chain - April Skies (1987)
Melodieus maar ook een vrij onopvallend poprocknummer met kletterende gitaren. The Jesus And Mary Chain is zo’n band die meerdere noteringen in de ladder hebben en waarbij ik mijn commentaar telkens zou kunnen copy-pasten. Al hun muziek klinkt ook een beetje hetzelfde in mijn oren. Het nummer is best aan te horen maar heeft niks in zich dat de middelmaat ver ontstijgt.

1268 ♫ [-------] Portishead - Threads (2008)
Third van Portishead, het op 26 na beste album allertijden, heeft een tijdje met de 5* geflirt. Maar ik heb hem toch op 4,5* laten staan. Nochtans, moest het hele album volstaan met nummers als The Rip en Threads dan zou die 5* er zo staan. Dit loopt zo over van de mystiek en toverachtigheid dat ik volledig in dit lied wordt gezogen, ineens is er niets meer behalve Portishead. Mijn aandacht wordt zo naar de muziek toegetrokken dat ik het zelf niet meer zou opmerken als Bart De Wever gekleed in tricolore outfit de brabanconne voor mijn raam kwam opvoeren.

1267 ♫ [1049] Blind Melon - No Rain (1992)
Dit is dan weer een stuk luchtiger. Het nummer stond op een stubru-verzamelaar die ik een paar jaar geleden volledig heb platgedraaid, dus kan ik u uit ervarin meedelen dat deze poppy klanken op den duur gaan vervelen.

1266 ♫ [0630] Fleetwood Mac - Need Your Love So Bad (1968)
Ik ken Fleetwood Mac enkel van hun latere periode met Stevie Nicks en Lindsey Buckingham, ten tijde Rumours dus. Dit is van een stukje eerder. Het klinkt een pak soberder dan wat ik van hun gewend ben. Er wordt prima gezongen en gespeeld, maar het doet me ook niet zo veel.

1265 ♫ [-------] M83 - Wait (2011)
Midnight City, ook een prima nummer, deed het een goed jaar geleden erg goed in de Afrekening, maar verder ken ik deze groep niet. Dit klinkt veel minder extravagant dan Midnight City, en het is ook stukken intiemer en mooier. Een aangename verrassing dit, niet te veel franjes aan het nummer en ook niet te weinig. Toch maar eens wat dieper in deze band duiken dan.

1264 ♫ [-------] Manau - La Tribu De Dana (1998)
De naam zegt me niets maar dit nummer herken ik wel van ergens, het moet ooit eens een wereldhit geweest zijn dus is het niet zo vreemd dat het ooit nog wel eens gedraaid wordt. De bijzondere combinatie tussen folk en rap pakt goed uit en het catchy refrein ben ik ook nog niet beu. Behoorlijk nummer.

1263 ♫ [1540] Therapy? - Diane (1995)
Het heeft een tijdje geduurd vooraleer ik wist dat dit een cover was, en het heeft ook een tijdje geduurd eer ik het kon waarderen. Ik vond het eerst maar een beu nummer, tot daar op de laatste eindejaar, tijdens de Tijdloze 100 van Stubru verandering in kwam. Diane was de sterkste stijger en toen het passeerde, het volume stond al een tijdje op maximum, liet het me toch niet onberoerd. Vooral de keren dat ‘Diane’ herhaalt word kwamen hard binnen.
Cijfer: 8,4

1262 ♫ [1850] White Town - Your Woman (1997)
Dit ken ik ook al een tijd, en heb ik nooit veel soeps gevonden. Het continu herhaalde viooltje schuurt tegen de grens van irritatie en de zang doet me ook al niets. Velen vinden het blijkbaar aanstekelijk, mij doet het niets.

1261 ♫ [1798] The Knack - My Sharona (1979)
Geordend gitaargezwengel met een catchy refreintje in het eerste deel en een tweede deel dat niet echt van de grond wil komen. Ik ben er niet kapot van, ook niet van het eerste deel.

1260 ♫ [0741] Aretha Franklin - Respect (1967)
Ik ben er niet kapot van, en ik kan er ook niet veel over kwijt. De stem van Aretha, het achtergrondkoortje, de instrumentatie, het komt allemaal niet verder dan wel aardig.

1259 ♫ [0913] The Boomtown Rats - I Don't Like Mondays (1979)
Ik heb dit lied leren waarderen toen ik het uitgevoerd zag in een restaurant door een of andere pummel die het zo suf bracht dat ik bijna met mijn eten naar dat heerschap had gesmeten. Iedereen weet dat zo iemand er enkel voor het geld zit, maar dat is geen reden om zo ongemotiveerd en saai voor de dag te komen. De originele versie heeft veel meer leven dan wat ik daar toen hoorde. Erg grote fan ben ik hier ook niet van, al is de tekst wel erg puik. Het lied handelt over het waargebeurde verhaal van een zestienjarig meisje die in een lagere school begint te schieten en haar enige motief was: ‘I Don’t Like Mondays’ Maar de muziek mist toch wel wat drive en spanning.

1258 ♫ [-------] Don McLean - Vincent (1971)
Den dienen van American Pie, zo dacht ik toen ik Vincent opzette. American Pie vind ik een bijzonder goed nummer, Vincent daarentegen is veel minder uitzonderlijk. Van de stem krijg ik het warm noch koud, van het getokkel evenmin. Vincent is behoorlijk aan de saaie kant. Don McLean blijft den dienen van American Pie.
Cijfer: 5,7

1257 ♫ [0898] The Killers - Mr. Brightside (2005)
Behoorlijk commercieel, maar dat deert me niet, ik vind dit geweldig. Het refrein is behoorlijk simpel maar toch erg aanstekelijk, energiek en in feite onweerstaanbaar. Chevy had het een tijdje terug over ‘festivalklassieker die ik met hoge cijfers bekogel’, wel daar past deze zeker bij in het rijtje.

1256 ♫ [-------] Living Colour - Solace Of You (1991)
Het begint met een swingende en ritmische intro. Ik dacht eerst dat dit nummer van Paul Simon was, maar het blijkt te komen van een band waar ik nog nooit van heb gehoord, al klinkt dit liedje niet onbekend. Het refrein is net niet catchy genoeg om mijn aandacht vast te houden. De Afrikaanse sfeer weet me ook niet tot het einde te bezweren, meerdere keren moet ik dit niet horen. Maar slecht is anders hoor.

1255 ♫ [1006] Curtis Mayfield - Freddie's Dead (1972)
Move On Up vind ik fantastisch en verder ken ik nog wel wat liedjes van Curtis, sommigen zijn leuk, maar geeneen kan ik de buurt van Move On Up komen. Dit ook niet. Van dat repetitieve motiefje kan ik de charme niet echt inzien, zijn stem is dan wel weer in orde. Een sensuele, zwoele sfeer is ook aanwezig. Beluisterbaar is het zeker, maar opveren doe ik niet.

1254 ♫ [-------] Patti Smith - Land (1975)
Horses staat op mijn ‘nog te beluisteren lijst’, maar staat daar redelijk onderaan. Patti Smith heeft al een tijdje mijn interesse maar ik heb nog nooit een nummer van haar gehoord dat me echt overtuigd, dat me direct naar pa’s platenkast doet hollen (want Horses bevindt zich daar ergens). Hier krijg ik 9 onderhoudende minuten voorgeschoteld. Ik zou de muziek nog het best als ‘stuwend’ kunnen omschrijven. De aanzet tot chaos is er, maar echte gekte wil er niet losbreken en dat is wel wat jammer.
Cijfer: 7,5

1253 ♫ [0635] The Specials - Too Much Too Young (1979)
Het liedje volgt telkens hetzelfde stramien, de zanger valt altijd terug op ‘You’ve Done Too Much, Much Too Young’ en daarna wordt de muziek wat wilder. Maar naar het einde toe blijft de muziek wat kalmer. Onder de ska-mantel zit tamelijk oppervlakkige muziek verscholen die me niet in beweging krijgt, al zou dat met de trompetten mogelijk moeten zijn.

1252 ♫ [0363] Nina Simone - Feeling Good (1965)
Is het heiligschennis om te melden dat ik de versie van Muse stukken beter vind? En om daar nog eens bij te zeggen dat ik de stem van Bellamy op deze muziek veel geslaagder vind? Waarschijnlijk wel, maar het zij zo, ik vind de versie van Muse pakken diepgaander en indrukwekkender. Al is deze versie bij momenten ook al groots, toch ben ik toch niet zo tuk op die stem van Nina in het begin van de song.

1251 ♫ [1136] The Killers - Read My Mind (2006)
Opnieuw een nummer van The Killers, en dit keer eentje die veel minder energiek is. Read My Mind is weinig verrassend maar het luistert wel aangenaam weg. Groot minpunt: de stem van Flowers, en dan vooral in het refrein.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:31 uur

geplaatst: vandaag om 19:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.