MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / MuMe meets MoMe: als filmpersonages aan het zingen gaan op de soundtrack...

zoeken in:
2MY
In dit topic zou ik een brug willen slaan tussen MusicMeter en MovieMeter.

Sommige films hebben een 'Geïntegreerde Soundtrack' waarbij personages plots aan het zingen slaan, en dat gebeurt niet enkel in musicals...

Nu heb ik al gemerkt dat soundtracks of score niet direct een erg populair 'genre' is op deze site - of toch niet bij de bezoekers van dit deel van het forum - maar we zien wel of er animo voor is of niet.

Iedereen staat vrij om hier bijdragen te posten, mits er nét iets meer moeite in wordt gestoken dan puur een clipje. Graag gebruik maken van zowel MusicMeter (de soundtrack - indien voorhanden) als MovieMeter (de film zelf dus).

Nog even voor de duidelijkheid: dit is GEEN topic voor eindgeneriek-hits (genre Celine Dion - My Heart Will Go On (Titanic)) of achtergrond-/sfeer-muziek (genre John Williams en co, hoe geïntegreerd ze ook mogen zijn in de film...).

Wat bedoel ik dan wel? Ik trap af met de film die ik gisteren zag en waarvan ik de soundtrack in de kringloper vond...

2MY
MuMe meets MoMe:

1. MUSIC AND LYRICS: Way Back Into Love

Situatieschets: afgeschreven 80's hitwonder Alex Fletcher (Hugh Grant) en zijn vervangend planten watergevende huishulp Sophie Fisher (Drew Barrymore) proberen een hit te schrijven voor een populaire tienerzangeres genre Britney Spears... Wanneer ze na veel vijven en zessen een soort van 'demo versie' opnemen, weerklinkt een zeer sympathiek liedje dat uitblinkt in onschuld en eenvoud.

Wat vindt MusicMeter: met een score van 3,38 (17 stemmers) haalt de soundtrack een behoorlijk resultaat. Een kritiek die regelmatig terugkomt is dat de songs pas echt te vatten zijn wanneer je de film ook hebt bekeken, omdat de liedjes zodanig een functie hebben in het verhaal dat het lastig is om ze ervan los te koppelen. Heel de soundtrack staat immers bol van de “geïntegreerde nummers”: Pop Goes My Heart (die clip!) als 80's hit van het personage van Hugh Grant had zo een échte classic kunnen zijn en Buddha's Delight en Entering Bootytown passen perfect in het (toenmalige) repertoire van Britney Spears.

Wat vindt MovieMeter: 1044 stemmers geven een 3,04 gemiddeld. Bij de reviews valt op dat velen de muziek in hun waardeoordeel meetellen. 'Weinig wereldschokkend' 'klein sympathiek filmke'... Het verhaal zelf is niet zo heel bijzonder, uiteindelijk is het een zoveelste variatie op het romcom-thema en je mag Hugh Grant al niet op voorhand irritant vinden, want dan loopt het mis.

de '80's classic' van PoP, de voormalige groep van het personage van Hugh Grant. Schitterende persiflage van groepjes als Wham! en hun videoclips

2MY
2. SOUTH PARK: BIGGER, LONGER, UNCUT – Up There

Situatieschets: In deze South Park film (een heuse musical) dreigt de Apocalyps, initieel veroozaakt door een film met vuile woorden (deze 'film-in-film' heeft de klassieker 'Uncle Fucka' op de soundtrack staan). Saddam Houssein is uit op werelddominantie vanuit de onderwereld, maar Satan heeft een heel eigen reden om de hel te verlaten... Wat volgt is een extreem gevoelig – en verrassend professioneel gebracht – lied dat echt musical-allures heeft.

Wat vindt MusicMeter: met 57 stemmen staat de soundtrack op 3,53 sterren gemiddeld. Favorieten van de MuMeters blijken La Resistance (medley), Uncle Fucka en Kyle's Mom's a Bitch. Up There valt net buiten de top 5. De onwetenden... Een duidelijke kenner schrijft bij zijn geniale recensie van de soundtrack:

2MY schreef:
...de eerlijkheid gebiedt me om te melden dat ik geen enkele reden zou zien om deze soundtrack te beluisteren zonder dat je de film al hebt verslonden. Op cd blijven - voor de echte fans - de beelden toch voor de ogen meelopen: je ziet Stan in de openingscene door zijn little mountain town over die dakloze springen, Terrance and Philip de arme politieman in de war brengen door hun schetenlied, de 'spontane' voorstelling van Big Gay Al, het dansje van Saddam,...

Volgens mij vind je hier - om in de sfeer te blijven - geen reet aan als je geen South Park-fan bent. Als je de film niks vond, laat deze soundtrack dan ook maar in de rekken liggen.

Wat vindt MovieMeter: met 3,62 sterren uitgedeeld door 2179 bezoekers lijken soundtrack en film ongeveer even gewaardeerd. Hoewel... vele fans van de serie verslikken zich in het musical-aspect van de film en voor hen is de muziek dus duidelijk een minpunt. Ikzelf had eertijds éérst de film gezien, en ben pas daarna de serie gaan ontdekken...

in de clip 'Kyle's Mom Is A Bitch' >>>clip!<<< zie je op een bepaald moment Cartman verkleed als Hollands meisje

2MY
3. THIS IS SPINAL TAP – Stonehenge

Situatieschets: het wel en wee van de (fictieve) rockgroep Spinal Tap, 'de luidste heavy metal band van het Verenigd Koninkrijk' volgens de beschrijving van MovieMeter. Dat zal nog wel meevallen, vermoed ik. In elk geval: hoewel de band fictief is, wordt de soundtrack er wel volledig door volgespeeld. In het aangehaalde fragment speelt de groep het nummer Stonehenge, maar worden ze gehinderd door problemen met het decor...

Wat vindt MusicMeter: 35 stemmers hebben er 3,32 sterren voor veil. De film vindt men over het algemeen een meesterwerk, maar los van die film stelt de soundtrack blijkbaar weinig voor. Waarschijnlijk werkt het enkel als je de hele situatie eromheen ook meekrijgt. Zoals in de hilarische scene waarin de groep Stonehenge speelt, en er een gigantisch stenen beeld zou moeten verschijnen op het podium.

Wat vindt MovieMeter: deze klassieker haalt nipt 3,5 ster, gegeven door 564 stemmers. Wanneer je de recensies doorneemt, valt op hoe weinig de muziek ter sprake komt. Blijkbaar zijn de situatiehumor en de personages toch veel belangrijker dan de nummers die ze spelen. Toegegeven: ondertussen deze film ook al een paar keer gezien, maar vraag me niet om een nummer na te zingen...

Mag dit ook?

Het laden van YouTube-filmpjes duurt te lang waardoor dit topic te lang wordt, vandaar dat ik me maar ga beperken tot gewone links.

Hierbij de geniale opener van Rush Hour 3. Chris Tucker.

YouTube - Rush Hour 3 Intro
Zo te horen een nummer van Prince.

En uiteraard is mag deze geniale scène niet ontbreken in dit topic:
YouTube - Eric Idle - "Always Look On The Bright Side Of Life" - STEREO HQ

Even mijn stemmenlijst snel doorgespit en:

God Bless America na 3 uur Deer Hunter, om van te janken.
YouTube - God Bless America

Ik weet niet of playback mag, maar hier een jonge Jim Carrey die bij de opening van het vijfde en laatste deel van de Dirty Harry-reeks (The Dead Pool) een heerlijke playbackversie van Welcome to the Jungle neerzet.
YouTube - Jim Carrey - Dead Pool - Welcome to the Jungle

Films noemen als Singin' in the Rain is niet de bedoeling, zeker?

De openingsscène van de film van eigen bodem, Lek. Een ijzersterke misdaadfilm à la Mou Gaan Dou (en dan uiteraard dus ook The Departed), alleen dan nog voordat deze 2 films uitkwamen. Deze openingsscène is me altijd bijgebleven, kijk hem zelf en weet waarom.
YouTube - Lek

2MY
Die van Rush Hour 3 is alvast een hele goeie voor dit topic

Ik ken de film niet eerlijk gezegd... geen enkele Rush Hour gezien trouwens

Haha die van Rush Hour.

Do you girls like chinese

2MY
Soms kan je zodanig in een filmsong worden gezogen dat het niet meer netjes is...

O Brother Where Art Thou? - Down in the River to Pray

De prachtige stem van Alison Krauss was me tot die bewuste scene volledig onbekend... evenals de hymne.

Op Moviemeter scoort O Brother Where Art Thou behoorlijk met 3,67 ster. En terecht wordt de muziek zeer dikwijls aangehaald bij de sterke punten. Niet enkel deze van Alison Krauss valt op, ook de 'hits' van de Soggy Bottom Boys en van de zingende zeemeerminnen spreken tot de verbeelding...

Op MusicMeter scoort de soundtrack nog beter dan de film trouwens...

Vergeet ook niet de KKK-scene:

En laten we deze tijdloze klassieker niet vergeten:

Voor de film hebben de gebruikers van Moviemeter slechts 3,08 sterren over, de soundtrack heeft Musicmeter vooralsnog niet gehaald.

2MY
wtf?

Aan het aantal stemmers te zien toch een behoorlijk bekende film blijkbaar

Kan niet ontbreken m.i., naar het schijnt is de film zelfs ontstaan naar aanleiding van nummers van Aimee Mann (volgens PTA zelf in het boekje bij de cd, lijkt me wel een betrouwbare bron).

2MY
Philip Seymour Hoffman

Magnolia staat - tot mijn schande - nog steeds op het 'te zien'-lijstje...

Ah ja, Magnolia en Aimee Mann, hoe kunnen we die vergeten?

Now that I've met you
would you object to
never seeing each other again

Zeker snel kijken 2MY, schitterende film.

Shaolin Soccer vind ik, om compleet andere redenen, echt te gek, al moet ik bekennen dat ik daarmee onderdeel uitmaak van een minderheid.

Zeker ook de beste karaoke-scene ooit niet onvermeld laten, al komt deze voornamelijk goed over in de context van de film:

de film ik kwestie is natuurlijk het meesterlijke Lost In Translation van Sofia Coppola (2003, 3,74* op MoMe).

2MY
Een karaoke-scene van een ander kaliber...

Uit Cable Guy, de op 2 na beste film van Jim Carrey, behoorlijk ondergewaardeerd op MoMe met slechts 2,78 sterren....

Carice van Houten in Zwartboek is bekend, neem ik aan.

2MY
wut? Die film ligt hier wel ergens, ma 't is van in de cinema geleden dat ik hem nog gezien heb... wordt daar ook in gekaraokeed?

Geen karaoke, Carice zingt gewoon. Meerdere malen, o.a.: YouTube - Zwartboek (Black Book) Singing

Ewan McGregor en Cameron Diaz in A Life Less Ordinary, wat ik destijds wel een erg leuke film vond:

Ponty Mython
Southland Tales: Justin Timberlake die opeens een nummer van The Killers ten gehore brengt. Nogal een vreemde film, en dat is zacht uitgedrukt.

2MY
Ewan McGregror heb ik al beter weten zingen

In Moulin Rouge was hij met tijden behoorlijk verbluffend... al is het nooit helemaal duidelijk in hoever de digitale techniek daar een stembandje bij heeft geholpen...

Southland Tales had ik nog nooit van gehoord btw. En als de scenes elkaar opvolgen als in het aangehaald youtube-stukje, dan lijkt me dat idd een vreemde film

Southland Tales is van dezelfde regisseur als Donnie Darko. Misschien is dat een goed referentiepunt.

2MY
Donnie Darko !

Al was het maar omdat die film Mad World door Gary Jules zo terecht op een breekbaar punt gebruikt.

Véél beter dan het origineel van Tears for Fears trouwens.

[/trollmode off]

2MY
ook volledig uit de context getrokken, maar wat een geweldige film

de 'probeer het te zingen'-scene uit The King's Speech.... featuring Barbossa

Seu Jorge die als zingend bemanningslid David Bowie covert in The Life Aquatic with Steve... mag ook niet ontbreken!

2MY
GrafGantz schreef:
(embed)

Kan niet ontbreken m.i., naar het schijnt is de film zelfs ontstaan naar aanleiding van nummers van Aimee Mann (volgens PTA zelf in het boekje bij de cd, lijkt me wel een betrouwbare bron).

Onlangs tot mijn vreugde deze film (Magnolia) gevonden op de rommelmarkt en - wat moet je er anders mee - gekeken.

Goeie film - merci voor de tip! - maar wat is er misgelopen bij de soundmix in de introductiescene waar alle verschillende personages langskomen? Er is in loop (of extreem lang, kan ook) het nummer One te horen terwijl er al dialogen zijn...

Hetgeen echt een vreselijk irritant effect veroorzaakt, alsof iemand én een film én een cd keihard tegelijk heeft opstaan.

Vind ik toch... we hadden hem bijna al uitgezet...

Gelukkig toch even doorgezet en een goeie film gezien

Dat personages in Romance and Cigarettes (2005) al eens in zingen uitbarsten, hoeft niet te verbazen. Het is immers een musical, al is het een vrij eigenzinnige. Vooral Kate Winslet is me bijgebleven. Wat kan ze niet? De eerste is vooral amusant, met pit, maar de tweede vond ik toch wel een mooi klein gehouden moment in de film.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:43 uur

geplaatst: vandaag om 03:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.