MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / nieuw in De Afrekening 2013 (StuBru's alternatieve lijst)

zoeken in:
2MY
JoaMuse schreef:
Zo meteen eerste Afrekening van 2013.
Doen we voort ? En zo ja, hier of maken we een nieuw topic aan ?

We doen voort! Bij deze verklaar ik het 2013 topic officieel voor geopend!

Even de huidige top 10 van De Afrekening van dit moment hieronder plaatsen, dan weten we ineens waarmee we juist bezig zijn.

Dit is de top 10 van DE AFREKENING van StuBru op 5 januari 2013, oftewel WEEK 1:

1 The XX - Chained
2 Mumford and Sons - Lover of the Light
3 Muse - Follow Me
4 SX - Gold
5 The Vaccines - I Always Knew
6 Goose - Control
7 Ellie Goulding - Lights
8 Passenger - Let Her Go
9 Green Day - Stray Heart
10 The Van Jets - Danger Zone

en dan waar het eigenlijk om draait:

de nieuwkomers van WEEK 1:

26 Josh Homme & David Sardy - Nobody to Love
28 Lenka - Everything at Once

En het bonusfilmpje waarmee JoaMuse 2012 afsloot, mag gelijk 2013 in gang trappen. Demente oudjes en hun verzorgers zingen in het voorprogramma van Muse voor de Serious Request-tegenhanger van Studio Brussel:

26. Josh Homme & David Sardy - Nobody to Love
Ik had de stem van de zanger van Queens of the Stone Age vrijwel meteen herkend toen ik dit nummer op de radio hoorde, maar het blijkt hier niet om nieuw werk van QOTSA te gaan (dat is voor later dit jaar ). Wel gaat het hier om een samenwerking met David Sardy, van wie ik natuurlijk uit het hoofd weet dat hij een Brooklyn born-and-raised composer, musician, songwriter, and record producer is. Daar heb ik Wikipedia niet voor nodig. Soit, goed nummer met een erg sterk refrein.
Cijfer: 7,5

28. Lenka - Everything at Once
Een nummer dat je misschien niet direct op Studio Brussel zou verwachten, maar dit luchtig popliedje is gewoon te goed om links te lagen liggen. Ik vind het nummer en clipje erg schattig en lief, zonder dat het melig wordt. Een leuke nieuwkomer !
Cijfer: 8

Een mooie aftrap van dit nieuwe Afrekeningjaar !

Magick1
Al bij al een aardig nummer, maar dit kan niet tippen aan het niveau van Queens of the Stone Age. Vooral het drumwerk wat QOTSA typeert, mis ik een beetje in dit nummer. Maar wel een opwarmer die me doet uitkijken naar nieuw QOTSA-werk
Cijfer: 7

Het Windows 8-meisje zorgt voor een catchy nummer, die iedereen meezingt (ongeacht of je dat nu wilt of niet). Helaas verveelt het wel snel.

2MY
Welkom terug van een tijdje weggeweest, Magick1!

Degelijk rocknummer, klinkt een beetje grimmig waarbij de zang van Josh Homme en het gitaarwerk voor herkenning zorgen maar het mist een beetje de energie van QOTSA dat zijn vroegere werk zo aanstekelijk maakte.
Cijfer: 6,5

Een nummer dat ik allang kende (door de reclamespot) en dat je veeleer in de Top-40 zou verwachten dan in de Afrekening. Een luchtig en aanstekelijk popliedje zonder melig te worden, het doet mij ook een beetje denken aan Lilly Allen.

2MY

Afgezien van het feit dat ik het refrein er een beetje onhandig vind geplakt, klinkt deze track - mede door de aparte stem en de sobere instrumentale lijn die me vreemd genoeg aan Elevation doet denken - enorm cool. Alleen dat refrein he.

Juist het tegenovergestelde van het vorige, en niet alleen kwa coolheid. Het refrein is hier juist het sterkste punt. De strofes beperken zich tot een kinderachtige rijmelarij die zelfs Sam Gooris in het Nederlands niet op plaat zou durven zetten. Hoewel...

Cijfer: 5,5

Een beetje teleurgesteld dat er na 3 weken Afrekening-loosheid slechts 2 nieuwe binnenkomers zijn.
Maar die teleurstelling ruimt plaats voor de heuglijke gewaarwording dat jullie weer paraat zijn voor een nieuw jaartje Afrekenen! Hipperdepip!

2MY
LucM, JoaMuse en arcade monkeys ook nog welkom op deze fijne pagina

NIEUW IN DE AFREKENING week 2 - 12 Januari

Ik ken er een paar die blij gaan zijn: Muse staat weer op 1!

3 nieuwe binnenkomers (merci JoaMuse!):

29. Freaky Age - Heart Is Gold

27. Balthazar - Do Not Claim Them Anymore

23. Rammstein - Mein Hertz Brennt

de volledige lijst van deze week!

Bonusclipje:

Die nieuwe van Rammstein is ongelooflijk hard gepikt van Nonkel Van Grauwel van het Peulengaleis/Leugenpaleis!

Vandaar - wie gaat er anders in hun warme bedje kotsen? - de bonusclip voor deze week:
Nonkel Van Grauwel - Katrientje

Er is nog een derde nieuwkomer:

De lijst op de site is niet helemaal duidelijk, daarom zal ik het je vergeven 2MY.

De nieuwe van Balthazar is alvast een heel fijn nummer!

2MY
Hallo ArthurDZ

JoaMuse schreef:
Er is nog een derde nieuwkomer:

De lijst op de site is niet helemaal duidelijk, daarom zal ik het je vergeven 2MY.

Ah verdorie!

Ik zet hem in mijn oorspronkelijke post bij, en ik koester de mantel der liefde die mij teder wordt aangereikt

Week 1:

Sterk nummer, niet alleen het refrein klinkt erg lekker maar het hele nummer is van begin tot eind zeer de moeite. Cool, dat is wel het woord.
Cijfer: 8,3

Het doet me een beetje denken aan die lieflijke liedjes die we op de lagere school zongen, en die boeiden me ook al niet. Ik heb het einde nog maar een keer gehaald, en dat was om toch even te checken of de lyrics toch niet in zekere zin interessant waren, maar dat zijn ze niet. Saai.
Cijfer: 4

2MY
Nog even de binnenkomers van de vorige keer:

De tamboerijnbelletjes doen het wel goed in deze (ik wijs richting raam waarachter zich een sneeuwlandschap bevindt) winterse taferelen. Warm lied, het klinkt een beetje als chocolademelk en een zacht knetterend haardvuur. Het ene om te drinken, het andere om naast te zitten terwijl je dat doet. Mooi.

Het jongetje op de hoes doet me denken aan iemand die ik vroeger kende. Die was ook ros. Maar genoeg diepgaande details over mijn boeiende privé-leven. Dit nummer van Balthazar overtuigt me nog niet helemaal. De zang is wat zeurderig en rond tweeënhalve minuut komt er een vocaal truukje waar ik plots een onaangenaam gevoel krijg in mijn onderbuik. Noem het misselijkheid indien je wil, dat mag je helemaal zelf beslissen. Twijfels.

Cijfer: 6,3

Tussen mij en de Duitse taal zal het nooit echt butteren vrees ik. Niet dat ik nare herinneringen heb aan de oorlog - indien mijn ziel toen al bestond zijn die dingen vakkundig gewist, en gelukkig maar, want volgens mijn oma was het niet echt zo'n jolige tijd - maar ik vermoed telkens een parodie als ik de taal hoor. Duitse schlagers, jodelpakjes en birkenstocks kunnen toch niet écht serieus bedoeld zijn? Enfin. Of Rammstein serieus is of een parodie ben ik ook nog niet helemaal uit.

Cijfer: 6

Het leuke van Rammstein is dat het een serieuze parodie is.

2MY
nieuw in de Afrekening week 3:

29. Staygold - Wallpaper

28. Trixie Whitley - Need Your Love

26. Meuris - 1974

24. Eels - New Alphabet

Nu pas Wallpaper? Die Afrekening ligt wel een beetje achter.

2MY
Ja, mijn 3FM-luisterende vriendin was die al beugehoord

Freaky Age slaat een andere richting in met dit akoestisch nummer met violen en tamboerijn. Melancholiek maar hoopgevend nummer dat past bij de winter, met veel gevoel gezongen. Prachtig nummer, Freaky Age is duidelijk volwassen geworden en een blijvertje in de Belgische muziekwereld.
Cijfer: 8,5

Wederom een Belgische band met een melancholiek nummer dat hier een meer troosteloze indruk nalaat door de klagende zang. De arrangementen zijn wel subliem zoals die fluit en de licht funky baslijn.

Een band waarmee ik nooit veel heb gehad en die ik ook nooit serieus heb genomen. Ook dit klinkt zwaarwichtig waarbij de band het vooral hebben van bombast maar anderzijds is het bij momenten ook vermakelijk.
Cijfer: 5

2MY schreef:

Ik ken er een paar die blij gaan zijn: Muse staat weer op 1!

Zelfs met hun slechtste single ooit halen ze nummer 1, wat een heersers.

Week 2:

Vrij rustig, reflectief (kijk eens aan, ik ken een moeilijk woord ) nummer.
Niet onaardig, maar het blijft niet echt hangen (dat deed 'Masks' wel).

De zang vind ik net als 2MY wat zeurderig, maar goed, misschien past dat gewoon bij dit nummer. Het rockt en swingt jammer genoeg een stuk minder dan hun oudere singles, het klinkt allemaal wat subtieler. Wel een degelijk nummer.

Rammstein ! Veel lawaai dus, met stevige gitaren, bombastische strijkers en Duitse zang. Je houdt ervan of niet. Of een beetje, zoals mij. Valt wel mee dit.

2MY
JoaMuse schreef:
De zang vind ik net als 2MY wat zeurderig

ik zal proberen minder te zeuren

Week 3:

29. Staygold - Wallpaper

Het begin klinkt eigenlijk als een reclametune, dus toch maar even checken of het al het bewuste nummer was en geen spot voor groene energie dat nog eerst verplicht langskomt. Wallpaper dus. "Beetje luchtige Prince dat het niet lang zal uithouden in de Afrekening" probeert mijn serieuze mezelf me wijs te maken. De overige 85% vindt dit zwart gehuppel wel leuk.

Cijfer:7,5

Van dit soort laryngeale gymnastiek krijg ik het halvelings benauwd. Evenals van woorden als 'laryngeaal' en 'halvelings' trouwens. Of van mensen die zichzelf quoten. Of die in de derde persoon over zichzelf praten.

26. Meuris - 1974

Aan welk nummer doet die gitaar mij nu weer denken... Een Vlaamse soundtrack flasht voor m'n ogen, maar ik kan de titel niet lezen. Enfin: mooi nummer van Stijn, die verrassend on-monotoon uit de hoek komt. Voor zijn doen dan.

24. Eels - New Alphabet

Ooit deze mannen live gezien in Antwerpen. T-shirt gekocht, over de schouder gehangen en de tram naar huis genomen. Aan de juiste halte afgestapt - vlak bij mijn ouderlijk huis - en wat denk je? Jazeker, T-shirt verdwenen! Behoort tot één van m'n grootste jeugdtrauma's. Dagboeken over volgeschreven, meestal in dichtvorm.

Cijfer 8

Week 2:

Toen ik hun nieuwste worp net had aangeschaft was ik erg teleurgesteld in dit nummer. Maar het blijkt toch een beetje een groeiertje te zijn. Ik had ze nog steeds liever al puberrockend maar dit heeft ook wel iets, een haardvuursfeer bv.

Ik probeer nu al een tijdje te ontdekken of er eigenlijk een spitsvondigheid verwerkt zit in die hoes. Een soort surrealistische kwinkslag met betrekking tot de spiegel, maar ik ben nog op mijn honger blijven zitten. Op muzikaal vlak krijg ik wel lekkers aangeboden. de nummers komen nog beter uit de verf in de context van het album maar dit nummer is ook de moeite. Goeie baslijn en puike arrangementen, mooie zang. Prima, prima.

Ook ik heb deze band nooit serieus genomen, en ik heb het ook nooit goed gevonden. Alhoewel het allemaal wel groots en vol klinkt vind ik dit toch doodsaai en uitermate voorspelbaar. Dit uitluisteren is een opgave. En geen gemakkelijke...
Cijfer: 4

Week 3:

29. Staygold - Wallpaper
Best wel een fris geluid tussen dat gitaargeweld waaruit de Afrekening toch voor een groot deel bestaat. Leuke electropop voor tussendoor, maar ook weer niet zo geweldig. Of anders gezegd, met een knipoog naar de titel: mooi geluidsbehang.

Ik heb het niet geteld, maar ze zegt wel erg vaak 'I Need Your Love'. Behoorlijk nummer, maar als ze mijn liefde wil, zal ze toch met iets beters moeten komen.

26. Meuris - 1974
Goed nummer. Ik zou het zelfs durven uitroepen tot beste Nederlandse nummer van De Afrekening. Meer nog, als ik een top 100 zou maken van nummers met een jaartal in de titel, zou deze er zeker in staan. Niets dan lof dus van mijnentwege.

24. Eels - New Alphabet
Doet me wat aan dEUS denken. Zou zo op Worst Case Scenario kunnen, dit nummer.
En 2MY, die t-shirt geef ik nog wel eens terug.

Hilarische opmerking van dat zeuren trouwens, 2MY.

Week 4 (Afrekening van 26 januari):

29. A$AP Rocky - Fuckin' Problems (gecensureerde versie)
Voor wie vindt dat gecensureerd voor watjes is

27. Absynthe Minded - End of the Line (live-versie want geen studioversie gevonden)

25. David Bowie - Where Are We Now

Week 5 (Afrekening van 2 februari):

29. Sir Yes Sir - Save Me (niet gevonden op YouTube)

26. Alt-J - Matilda

23. Tom Odell - Another Love

2MY
Eventjes wat inhalen!

Week 4 (Afrekening van 26 januari):

29. A$AP Rocky - Fuckin' Problems
Het gaat niet goed met de jeugd in Vlaanderen. Nu stemmen ze nog op liedjes met vuile woorden als Fuckin', bitches en niggas. En het is nog hiphop ook

27. Absynthe Minded - End of the Line
Gelukkig, hier zit alvast een gitaartje en een melodie in. Maar de track is mij alvast te druk voor een zaterdagochtend. Veel pianogepingel en gestrijk. Ik wil rust mannen, 't is weekend.

Ah, rust. Sinds Bowie een kindje ontvoerde en een hoop monsters achter diens zus stuurde, behoort hij tot mijn jeugdhelden. Dat Jareth ook leuke liedjes maakte ontdekte ik pas later. Uiteraard was Bowie vroeger beter en is zijn hardere werk (Outside ) veel cooler. De teleurstelling die ik had bij de eerste beluisterbeurten van dit nummer - ondertussen enkele weken geleden - hebben ondertussen plaats gemaakt voor instemmend geknik. Voorlopig hou ik het op 'instemmend geknik'.

Week 5 (Afrekening van 2 februari):

29. Sir Yes Sir - Save Me

Och ja. Niet zo gigantisch bijzonder eigenlijk.

26. Alt-J - Matilda

De speekselzang in het begin doet me denken aan Roy Orbison - muziek waarmee mijn vader zijn kinderen, verhangen aan alteratieve rock en hitparadepop - vroeger de gordijnen in joeg. Wij namen dan weer wraak met Poing, Offspring en Willy Sommers. Enfin, de rest van de track onderscheidt zich zowel van the Big 'O' als van zijn voorgangers van de deze-week-besproken nieuwkomers.

Cijfer: 7,8

23. Tom Odell - Another Love

Een stem die mij enorm aan een andere doet denken - maar mijn geheugen ligt nog boven, dus ik kan er even niet op komen. Mooi nummer. Mag het hopelijk wat langer uitzingen in de Afrekening.

Week 3:
29. Staygold - Wallpaper
Een hoop repetitieve deuntjes maken dit tot een lieflijk liedje dat me eigenlijk niets doet, het blijft wel een hele tijd in mijn hoofd hangen.

I'd Rather Go Blind vond ik verdomde goed, veel beter dan deze eigenlijk. De intro klinkt wel goed, een gruizig geluid dat het hele lied door herhaalt wordt. Maar vooral dat refrein vind ik minder, ik heb het niet zo voor dat gezweef. En dat gruizige motiefje gaat dan ook nog vervelen.

26. Meuris - 1974
Het riffje is vrij eenvoudig maar toch doeltreffend. Het is een riffje dat mijn aandacht trok toen ik het de eerste keer hoorde. Jammer genoeg blijft het ook bij dat riffje, de melodieën die hij er wil uitpersen zijn stukken minder. Maar toch een zeer goed riffje hoor.

24. Eels - New Alphabet
Als dit op Worst Case Scenario zou staan, ongeacht of het daar zou passen of niet, zou het wel duidelijk het minste nummer zijn. Moest dat niet zo zijn, zou E een hele prestatie afleveren, want WCS is niet het eerste het beste, maar zo goed vind ik dit nummer niet. Het komt niet echt los en kan me niet echt overtuigen.

Is de vergelijking met WCS random?

Joamuse begon er al over

2MY schreef:
Eventjes wat inhalen!

Meer dan inhalen zelfs. Je neemt wat voorsprong op het (fel uitgedunde ) peloton. Maar ik probeer aan te klampen !

Week 4:

Oei oei, ''fuck, niggas, bitches'', wat een taalgebruik. Dat zijn bijna evenveel vuile woorden als artiesten die aan deze productie meegewerkt hebben. Maar ook The Beatles worden vermeld in de tekst, dat maakt wel wat goed. En eigenlijk vind ik dit wel een fuckin' goed nummer.

Snel nummer, ben ik niet gewoon van Absynthe Minded. De piano houdt het tempo strak. Maar ik mis wat emotie denk ik.

Emotie hoor ik wel bij deze ancien. Bowie brengt wat klasse in De Afrekening. Een heel mooi, weemoedig nummer van iemand die terugblikt op een deel van zijn leven en zich afvraagt waar hij nu is.

Even inhalen ...

Week 3.

29. Staygold - Wallpaper
Een nummer dat weken geleden de top-40 kwam, Studio Brussel is duidelijk achter met zijn lijst. Dit nummer vond ik aanvankelijk weinig wegens te repetitief maar bevalt mij nu wat meer al vind ik het compositorisch geen hoogvlieger.

Soulvol nummer met galm en een wat gruizig randje door de toegevoegde gitaar. Vocaal ook niet slecht maar het nummer blijft toch wat steken mede doordat het refrein wat eentonig is.

26. Meuris - 1974
Stijn Meuris doet het nu solo en je kunt de vergelijking met Noordkaap en Monza niet ontlopen door zijn zang en de rauwe gitaarsound die goed bij zijn zang past. Weliswaar een ietsje luchtiger dan vroeger werk maar de passie is er nog steeds en tekstueel kunnen weinig Nederlandstalige artiesten hem overtreffen.

24. Eels - New Alphabet
Typisch eels met het karakteristieke gruizige randje, dit rockt bovendien wat meer maar heeft ook rustige passages. Melodie en tekst blijven hangen maar ik stoor mij aan het overstuurde geluid.

Week 4.

Dit soort taalgebruik is blijkbaar standaard geworden in hiphop maar in dit genre vind ik wel behoorlijk, zeker ritmisch. Al vrees ik dat het na een tijd gaat vervelen en dat probleem heb ik met vele hiphop-nummers en dat heeft te maken met het gebrek aan emotie.

Dit nummer kende ik allang vanwege hun album As It Ever Was. Niet het beste nummer daaruit, het klinkt overigens vrij poppy voor hun doen maar niet zonder scherp randje en met een strak tempo bepaald door de staccato-piano.

Een ouwe rot in het vak en hij weet nog steeds aan te tonen hoe een tijdloze popsong in elkaar zit. Een breekbaar nummer dat veel gevoel en passie is gezongen, een melodie en tekst die bijblijven waarbij de even avontuurlijke als functionele instrumentatie voor de (desolate) sfeer zorgt.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:57 uur

geplaatst: vandaag om 01:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.