MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40s: Derde editie (2013)??

zoeken in:
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 van de jaren '60
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 Editie #2: De 60s

Plakken we daar een editie 3 achteraan? En in welke vorm?

Ik heb even zitten rekenen en als ik dit weekend begin, ben ik precies voor mijn aanstaande zomervakantie klaar. Eerst maar eens kijken of er nog evenveel animo is en in welke vorm?

Zoals ik het zie zijn er drie opties:
1. We doen het gewoon net zoals de vorige twee jaren. Een top 20 inleveren en klaar.
Mijn probleem hiermee is dat de lijst vorig jaar op een aantal vlakken nog wel verrassend bleek, zo hadden we nieuwe winnaars bij zowel de 60s, als de 70s, als de 80s. De 90s en 00s bleken echter buitengewoon voorspelbaar met OK Computer en Funeral. Op zich geen probleem, helemaal aangezien het rondom plek 40 nog regelmatig spannend was.

Een reden om hier wel voor te kiezen zou kunnen zijn, omdat we dan een soort echte winnaar kunnen kronen. Een soort best of 3 dus. Waarmee dus duidelijk wordt of we gaan voor The Doors of voor VU&Nico.

2. We breiden de top 20 uit naar een top 50.
Dit lijkt me een interessante optie. Een top 50 levert meer albums en dus uiteindelijk ook meer albums.
Een nadeel hiervan kan zijn dat de kans dat men voor de geijkte klassiekers gaat alleen maar groter wordt en verrassingen steeds schaarser worden. Om nog maar te zwijgen over het extra werk wat dit voor mij betekent.

3. We wisselen van periodes
Vorig jaar is geopperd om dit jaar met andere periodes te spelen, bv. 1965-1974, 1975-1984 etc.
Dit is de optie die mij nog het leukste lijkt, omdat je dan totaal nieuwe lijsten creëert. Wat gebeurt er als de twee Joy Divisions tegen elkaar moeten? Wie wint er tussen OK Computer en Funeral? Betekent dit dat Dark Side of the Moon afgetekend gaat winnen?

Ook betekent dit dat er albums mee kunnen doen die voorheen niet in beeld waren, nl. de albums van 2010-2013. Daarentegen worden albums van 1960-1964 buiten spel gezet, maar in de praktijk bleek echter dat er slechts sporadisch albums uit deze periode de lijst haalde, denk aan The Black Saint and the Sinner Lady en Jazz På Svenska. Dit biedt misschien ook mogelijkheden om een pre-1965 te spelen. Dit laatste betekent echter wel wat problemen qua planning.

Een nadeel hiervan is toch wel dat het minder goed verkoopbaar is. “Het beste album van de 60s” klinkt toch een stuk aantrekkelijker dan “Het beste album van een willekeurig gekozen decennium”.

Ik ben benieuwd hoe men hier over denkt. En als jullie het leuk vinden, beginnen we hopelijk deze week nog met de eerste editie!

Tja, ik vind eigenlijk alles wel best, als ik echt moet kiezen dan ga ik voor een top 50 waarin we dus meer keuzes hebben en dus meer albums genoemd gaan worden waardoor de lijst waarschijnklijk toch anders gaat worden dan vorig jaar. Daardoor zal de voor vele vastgestelde regel van max 1 artiest per lijstje wellicht vervallen.

Casartelli (moderator)
Voor de eigen bezigheidstherapie lijkt optie 2 mij ook het leukst, maar ik vrees wel dat het niet alleen voor jezelf veel extra werk oplevert, maar dat het ook nogal wat deelnemers af gaat schrikken. Optie 1 is leuk voor de continuïteit, optie 3 om eens wat andere concurrentie te organiseren...

Tja, het maakt mij dus ook niet zo veel uit.

Zeker, een van de mooiste projecten van Musicmeter en er een jaarlijks project van maken juich ik zeker toe. Mij maakt het niet zoveel uit, zolang je alle users van vorig jaar pm'd en er weer een aantal nieuwe bij komen, zal het toch wel weer lopen, ongeacht voor welke optie je kiest. Optie 3 lijkt mij ook verfrissend, maar als we het gewoon net zo als vorig jaar doen, dan vind ik dat ook prima. Ik denk dat er toch ieder jaar weer nieuwe verrassingen bij zitten, ook al laat je het spelletje hetzelfde.

Casartelli schreef:
Voor de eigen bezigheidstherapie lijkt optie 2 mij ook het leukst, maar ik vrees wel dat het niet alleen voor jezelf veel extra werk oplevert, maar dat het ook nogal wat deelnemers af gaat schrikken.
Je bent natuurlijk nooit verplicht een Top 50 op te stellen. Ik wil dit net zo doen als vorig jaar met het eindspel dan. Willekeurig ergens tussen 15-50 (dus ook 23, 37, 43).

Het weglaten van de 1-per-artiest-regel lijkt me ook wel een goed argument hiervoor.

Snoeperd schreef:
zolang je alle users van vorig jaar pm'd en er weer een aantal nieuwe bij komen, zal het toch wel weer lopen, ongeacht voor welke optie je kiest.
Heb je enig idee hoeveel tijd het kost om alle 200+ deelnemers op te zoeken via MuMe en ze dan een PM te sturen?

Zoals de vorige twee jaren hoop ik nog altijd (tevergeefs?) op wat hulp wat dat betreft.

Ik wil best wel helpen om wat mensen te pm-en, als er een kant en klare tekst is wil ik best wat pm's sturen.

chevy93 schreef:

Dit lijkt me een interessante optie. Een top 50 levert meer albums en dus uiteindelijk ook meer albums.
Een nadeel hiervan kan zijn dat de kans dat men voor de geijkte klassiekers gaat alleen maar groter wordt en verrassingen steeds schaarser worden. Om nog maar te zwijgen over het extra werk wat dit voor mij betekent.

Als het bij dat laatste gaat om het verwerken van de lijsten: daar wil ik best bij helpen.

Verder maakt het mij allemaal niet zo veel uit welke variant het gaat worden.

Het maakt mij ook niet veel uit, al vind ik het wel leuker iets anders te doen dan de afgelopen 2 jaar.

Top 50 vind ik persoonlijk wel veel werk en ik kan me voorstellen dat dat weer mensen afschrikt.

ClassicProgRock1
Laat dan de eindlijst uit 50 platen bestaan, en maximeer de individuele toplijsten tot 25 albums.

We gaan weer beginnen!!!

Ik ben geen voorstander van 'games' die elk jaar opnieuw worden herhaald; het haalt de aandacht weg van games waarin wel iets nieuws valt te ontdekken. Liever dus één keer helemaal goed, en dan (voorlopig) niet meer.

Van mij hoeft het dus niet, of was dat niet je vraag?

ClassicProgRock1
Mijn ambitie is om alle gebruikers ge-pm'd te krijgen. Wie helpt er mee?

Zullen we die ambitie niet iets verlagen, misschien alleen alle liefhebbers van Britse rock?

ClassicProgRock1
inquestos schreef:
Ik ben geen voorstander van 'games' die elk jaar opnieuw worden herhaald; het haalt de aandacht weg van games waarin wel iets nieuws valt te ontdekken. Liever dus één keer helemaal goed, en dan (voorlopig) niet meer.

Van mij hoeft het dus niet, of was dat niet je vraag?

Deze 'games' hebben tot doel erkenning en niet verkenning. Om te ontdekken ga je maar lekker elders spelletjes spelen.

inquestos schreef:
het haalt de aandacht weg van games waarin wel iets nieuws valt te ontdekken.
Tenzij je alle albums van een bepaald decennium al ontdekt hebt, lijkt me juist dat er des te meer te ontdekken valt. Hoeveel spellen worden er op MuMe nou gespeeld met albums? Ik kan er maar twee bedenken: De Knock-Out Albums die nu gespeeld wordt en het Super Tip-Topper-spel. Waarvan de eerste uitsluitend met bekende albums werkt en het laatste eerder een spel is dat steeds half uit de dood herrijzen wordt om vervolgens weer naar de 2e pagina te verdwijnen (en bovendien erg select is).

Ik heb de vorige twee edities voornamelijk aangegrepen om heel veel leuke dingen te ontdekken. Iets wat zeker gelukt is.

Brunniepoo schreef:
Als het bij dat laatste gaat om het verwerken van de lijsten: daar wil ik best bij helpen.
Verwerken in de zin van de punten optellen. Ik zat zelf eerder te denken om dan alleen de punten te tellen van albums die minimaal X keer genoemd worden.

herman schreef:
Het maakt mij ook niet veel uit, al vind ik het wel leuker iets anders te doen dan de afgelopen 2 jaar.
In de zin van optie 3?

Top 50 vind ik persoonlijk wel veel werk en ik kan me voorstellen dat dat weer mensen afschrikt.
Dat snap ik, daarom pleit ik er ook voor dat je zelf mag weten hoe lang je lijst wordt.
Een voordeel van langere lijsten betekent uiteindelijk ook dat het album dat op plek 50 staat doorgaans ook vaker genoemd is. Wat de lijst wat mij betreft wat meer 'nauwkeurig' maakt.

chevy93 schreef:
Ik heb de vorige twee edities voornamelijk aangegrepen om heel veel leuke dingen te ontdekken. Iets wat zeker gelukt is.
Dat is ook gelukt, waarvoor dank, maar waarom dan nog eens herhalen. Waarschijnlijk komen grotendeels dezelfde albums bovendrijven. Een geslaagd idee hoeft niet altijd een vervolg te krijgen. Maar goed, als het veel mensen vermaak biedt, wie ben ik dan om te zeggen dat je het niet moet doen.

@CR: Maak je niet ongerust, dat doe ik al.

Ik heb overigens wel een excel-sheet liggen, waarbij het een kwestie is van knippen, plakken, en nog een aantal handelingen uitvoeren (~2 minuten), en je hebt een toplijst.

Moet wel iedereen de Mume-titels aanhouden, en je maakt het jezelf makkelijker als je een vaste grootte van de toplijst hebt (20/25/50).l

chevy93 schreef:
Hoeveel spellen worden er op MuMe nou gespeeld met albums? Ik kan er maar twee bedenken: De Knock-Out Albums die nu gespeeld wordt en het Super Tip-Topper-spel.

Er zijn wel meer. O.a. de Classic Albums-reeks die nu bij de periode 1973-1976 is. Niet allemaal even populair die topics, maar goed, echt belangrijk is het ook niet.

herman schreef:
In de zin van optie 3?

Bijvoorbeeld.

Een voordeel van langere lijsten betekent uiteindelijk ook dat het album dat op plek 50 staat doorgaans ook vaker genoemd is. Wat de lijst wat mij betreft wat meer 'nauwkeurig' maakt.

Ik herinner me van vorig jaar dat er veel users waren die maar net aan een top 20 gevuld kregen. Met een top 50 zul je dus nog veel minder deelnemers hebben.

Ik denk trouwens dat mijn virtuele lijstje wel flink veranderd is ten opzichte van die van vorig jaar. Heb het afgelopen jaar toch wel weer mooie albums (beter) leren kennen.

Eigenlijk vind ik het ook prima om het weer gewoon op dezelfde manier te doen. Gewoon een toplijstje maken en een weekje 60s muziek draaien. Die eindlijst geloof ik wel.

ClassicProgRock1
herman schreef:
Er zijn wel meer. O.a. de Classic Albums-reeks die nu bij de periode 1973-1976 is.

Waar???

Zephyr
chevy93 schreef:
Plakken we daar een editie 3 achteraan? En in welke vorm?

Dit lijkt me een interessante optie.

Ja, laat editie-3 maar komen. Gewoon per decennium, wat mij betreft.

Een top-50 lijkt me te veel; persoonlijk geef ik de voorkeur aan een top-25 of een top-30.

Ik zou ook zeggen editie - 3 / decennium.
Zoals voorgaande jaren.

Top. Ik doe mee!

inquestos schreef:
Ik heb overigens wel een excel-sheet liggen, waarbij het een kwestie is van knippen, plakken, en nog een aantal handelingen uitvoeren (~2 minuten), en je hebt een toplijst.

Moet wel iedereen de Mume-titels aanhouden, en je maakt het jezelf makkelijker als je een vaste grootte van de toplijst hebt (20/25/50).l
Als je die Excel-sheet van vorig jaar bedoeld, die heb ik hier ook nog wel liggen. Alleen het is ondoenlijk om iedereen precies de MuMe-titels aan te laten houden, heb ik gemerkt. Bovendien werkte die sheet alleen maar, omdat er een vaste lijst van tevoren beschikbaar was.

ClassicProgRock1 schreef:
(quote)

Waar???

Muziek >> Muziekgames >> Classic Albums (1973-1976)

Het is een spel dat een groter engagement van de deelnemers vraagt.
En het is de bedoeling dat je je keuzes motiveert en je laat inspireren door je medespelers.
Elke editie start met een nieuwe intekenlijst.

Het spel dat in dit topic wordt voorgesteld is vrijblijvender.
De drempel is lager en je kan dus veel meer mensen bereiken.
Het eindresultaat is dan ook meer representatief voor wat leeft op de site.

50 albums van de jaren 60 lijkt me wel veel
omdat het aantal klassiekers uit die periode nog beperkt is.

Maar ik plaats mijn lijstje wel als het zover komt.

chevy93 schreef:
(quote)
Als je die Excel-sheet van vorig jaar bedoeld, die heb ik hier ook nog wel liggen. Alleen het is ondoenlijk om iedereen precies de MuMe-titels aan te laten houden, heb ik gemerkt. Bovendien werkte die sheet alleen maar, omdat er een vaste lijst van tevoren beschikbaar was.

Nee, die bedoel ik niet. Gewoon iedereen de mume-titels inclusief jaartal aan laten houden en je hebt er verder geen werk aan. Maar het is graag of niet hoor.

Casartelli (moderator)
Daar al te strikt aan vasthouden schrikt waarschijnlijk ook al een aantal deelnemers af. Maar als je er vanuit gaat dat zo'n 80% van de albums wel netjes ingevoerd wordt, valt er in Excel nog wel wat te versieren voor die eerste 80% en dan aan het eind één grondige correctieronde eroverheen om de laatste 20% onder de juiste titel te brengen... als dat te veel werk wordt, wil ik daar ook wel een steentje aan bijdragen.

Excel corrigeert uiteraard al zo veel als kan (verschillende soorten streepjes e.d.), maar ontbrekende jaartallen die je er waarschijnlijk wel bij wilt hebben, en alternatieve titels (White album), zul je toch zelf handmatig moeten doen.

En inderdaad, wanneer 80% het goed doet, is er meestal door diezelfde 80% wel wat controle over die laatste 20%.

Cured
Ik wil ook wel meedoen. Ik zelf zou gaan voor een lijst van 20 albums om in te zenden en bijv. 40 als eindlijst per decennium als presentatie (optie 1). Misschien zou je qua decennium kunnen gaan voor een ander indeling (die van optie 3), hoewel de klassiekers toch wel boven komen drijven. De decennium keuze maakt mij iig niet zoveel uit.

inquestos schreef:
Maar het is graag of niet hoor.
Graag. Als het toch niet blijkt te zijn wat ik voor ogen heb, niet geschoten is altijd mis.

Wat ik doe in Greatest Hits is alle lijstjes knippen en in excel plakken.

Dan laat ik excel alfabetisch sorteren, tel ik per song het aantal nominaties
en plaats het totaal in een aparte kolom voor een van de juist gespelde titels.

Daarna rangschik ik op scores en kan ik alle dubbele (en fout gespelde) titels verwijderen.

dazzler schreef:
50 albums van de jaren 60 lijkt me wel veel
omdat het aantal klassiekers uit die periode nog beperkt is.

Ik heb 45 albums uit dat decennium op minstens 4,5* (verzamel en live nog niet eens meegerekend). Alleen nog even aanvullen met een handvol albums uit de 4* categorie en ik zit op 50, dus wat mij betreft gaan we voor lekker lange lijstjes

Gast
geplaatst: vandaag om 21:41 uur

geplaatst: vandaag om 21:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.