Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40s: Derde editie (2013)??
zoeken in:
0
geplaatst: 24 april 2013, 10:56 uur
dazzler schreef:
Wat ik doe in Greatest Hits is alle lijstjes knippen en in excel plakken.
Dan laat ik excel alfabetisch sorteren, tel ik per song het aantal nominaties
en plaats het totaal in een aparte kolom voor een van de juist gespelde titels.
Daarna rangschik ik op scores en kan ik alle dubbele (en fout gespelde) titels verwijderen.
Dat is precies wat ik ook doe. Maar met Greatest Hits heb je max. 30 nummers, terwijl je hier op honderden albums uit kom (ik geloof dat het bij de 00s-editie het er meer dan 750 waren!).Wat ik doe in Greatest Hits is alle lijstjes knippen en in excel plakken.
Dan laat ik excel alfabetisch sorteren, tel ik per song het aantal nominaties
en plaats het totaal in een aparte kolom voor een van de juist gespelde titels.
Daarna rangschik ik op scores en kan ik alle dubbele (en fout gespelde) titels verwijderen.
0
geplaatst: 24 april 2013, 12:10 uur
In de nominatieronde van Greatest Hits gaat het soms ook wel eens om 60 of 70 songs.
Maar ik begrijp je probleem. Als het om honderden titels gaat, blijft het tijdrovend tellen.
Maar ik begrijp je probleem. Als het om honderden titels gaat, blijft het tijdrovend tellen.
0
geplaatst: 24 april 2013, 13:32 uur
Met lijstjes van 50 gaan werken lijkt mij geen goed idee. Natuurlijk zijn er mensen die dan nog steeds een lijst kunnen maken met uitsluitend 4,5*-albums, maar een hoop mensen gaat dat waarschijnlijk niet lukken. Bovendien betekent dit waarschijnlijk dat de bekendste albums in zo ongeveer ieders lijstje terecht zullen komen. Dat kan juist een voorspelbaardere top 10 opleveren en dat lijkt me niet de bedoeling.
Ik ben voorstander van optie 3: wisselen van periodes. Dat houdt de spanning er in en houdt dit spel ieder jaar opnieuw weer interessant.
Welke opzet het ook wordt, ik speel sowieso mee!
Ik ben voorstander van optie 3: wisselen van periodes. Dat houdt de spanning er in en houdt dit spel ieder jaar opnieuw weer interessant.
Welke opzet het ook wordt, ik speel sowieso mee!
0
geplaatst: 24 april 2013, 17:43 uur
dazzler schreef:
Ik zou zelf overigens met filters en opzoekfuncties een en ander corrigeren en het tellen met wat voorwaardelijke formules. Geen idee of dat sneller is dan handmatig maar - om met de Tröckener Kecks te spreken - de jacht is mooier dan de vangst.
0
geplaatst: 24 april 2013, 19:55 uur
Alle input is welkom... Ik zou geen idee hebben hoe je het optellen van de lijsten makkelijker kan doen, zelfs al zou iedereen de MuMe-noteringen hanteren...
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 24 april 2013, 20:34 uur
Een paar kritische stappen lijken me het omvormen van
01. Eagles - Hotel California
in
Eagles - Hotel California en dan in de volgende kolom 7 (punten)
Dan heb je allemaal entries "Eagles - Hotel California" die, als het goed is, gelijk zijn voor hetzelfde album. Daar kun je dan in een volgend werkblad de doublures uithalen en met een SUMIF de punten berekenen.
Dan heb je in je tweede werkblad nog wat ongewenste doublures, doordat ook iemand The Eagles - Hotel Californie opgeschreven heeft. Het opsporen ervan zal toch wel vooral een handmatige operatie blijven denk ik. Maar eenmaal gevonden geef je beide dan eenzelfde index(nummer) en sommeer je nog een keer over die index en dat is het dan.
01. Eagles - Hotel California
in
Eagles - Hotel California en dan in de volgende kolom 7 (punten)
Dan heb je allemaal entries "Eagles - Hotel California" die, als het goed is, gelijk zijn voor hetzelfde album. Daar kun je dan in een volgend werkblad de doublures uithalen en met een SUMIF de punten berekenen.
Dan heb je in je tweede werkblad nog wat ongewenste doublures, doordat ook iemand The Eagles - Hotel Californie opgeschreven heeft. Het opsporen ervan zal toch wel vooral een handmatige operatie blijven denk ik. Maar eenmaal gevonden geef je beide dan eenzelfde index(nummer) en sommeer je nog een keer over die index en dat is het dan.
0
geplaatst: 24 april 2013, 20:44 uur
Dat eerste deel doe ik al.
Kolom A: Plek (1-20)
Kolom B: Artiest
Kolom C: Album
Kolom D: Punten (3-7)
Ik net geprobeerd wat te kloten met SOM.ALS, maar daar werd ik geen wijs uit.
Kolom A: Plek (1-20)
Kolom B: Artiest
Kolom C: Album
Kolom D: Punten (3-7)
Ik net geprobeerd wat te kloten met SOM.ALS, maar daar werd ik geen wijs uit.
0
geplaatst: 24 april 2013, 20:47 uur
Wat ik zou doen:
met een uitgebreid filter de unieke waarden naar een nieuw werkblad, daar een tweede kolom achter met de gewenste unieke waarde (voor elke 'fout' dus daarnaast de correcte vorm) dan vanuit het eerste tabblad een zoekfunctie om bij de 'fout' de correcte waarde te vinden. Vanuit het tweede tabblad (met de unieke albums) kun je dan met een SUMIF de waardes op laten tellen.
Maar goed, dat is wel een beetje 'Excel omdat het kan' en wellicht alleen sneller als je de formules zo vaak gebruikt dat je er niet meer bij na hoeft te denken.
@ Chevy: ik zou Artiest - Album niet opsplitsen. Wordt dan zoiets als =SOM.ALS(Blad1!A1:B2000;C1;Blad1!B1:B2000) Waarbij Kolom A de albums bevat, B de punten en de waarde in C1 verwijst naar bijvoorbeeld "Eagles - Hotel California". Je krijgt dan alle punten van Hotel California opgeteld.
met een uitgebreid filter de unieke waarden naar een nieuw werkblad, daar een tweede kolom achter met de gewenste unieke waarde (voor elke 'fout' dus daarnaast de correcte vorm) dan vanuit het eerste tabblad een zoekfunctie om bij de 'fout' de correcte waarde te vinden. Vanuit het tweede tabblad (met de unieke albums) kun je dan met een SUMIF de waardes op laten tellen.
Maar goed, dat is wel een beetje 'Excel omdat het kan' en wellicht alleen sneller als je de formules zo vaak gebruikt dat je er niet meer bij na hoeft te denken.
@ Chevy: ik zou Artiest - Album niet opsplitsen. Wordt dan zoiets als =SOM.ALS(Blad1!A1:B2000;C1;Blad1!B1:B2000) Waarbij Kolom A de albums bevat, B de punten en de waarde in C1 verwijst naar bijvoorbeeld "Eagles - Hotel California". Je krijgt dan alle punten van Hotel California opgeteld.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 24 april 2013, 20:50 uur
Ah je hebt Artiest en Album al gesplitst... vooropgesteld dat dat in Werkblad1 staat en allemaal goed is gegaan, kun je dan in Werkblad2 alle doublures eruitfilteren.
Als dan de Albums in kolom B staan, doe je de SOM.ALS in kolom C. In de 1e rij ziet dat er dan als volgt uit: =SOM.ALS(Werkblad1!C:C;B1;Werkblad1!D:D)
Eerste lid is dus de kolom waarin je het criterium zoekt, tweede lid is het criterium, derde (optionele) lid de bijbehorende getalswaarden waarover je wilt sommeren.
Als dan de Albums in kolom B staan, doe je de SOM.ALS in kolom C. In de 1e rij ziet dat er dan als volgt uit: =SOM.ALS(Werkblad1!C:C;B1;Werkblad1!D:D)
Eerste lid is dus de kolom waarin je het criterium zoekt, tweede lid is het criterium, derde (optionele) lid de bijbehorende getalswaarden waarover je wilt sommeren.
0
geplaatst: 24 april 2013, 21:46 uur
Mannen, we kunnen het er uren over hebben, maar ik heb dus hier al een perfect functionerende excel-formule liggen.
16 minuten werk om alle lijstjes te kopiëren, 14 minuten werk om alle fouten eruit te halen die excel er zelf niet uitpakt (jaartallen verkeerd, spelfouten, geen spaties, [ ] ipv (), etc), en nog 1 minuut 30 om de eindstand te berekenen.
31:30 per decenium inclusief twee kopjes thee
. Vraag me niet hoe ik aan die wijsheid kom 
16 minuten werk om alle lijstjes te kopiëren, 14 minuten werk om alle fouten eruit te halen die excel er zelf niet uitpakt (jaartallen verkeerd, spelfouten, geen spaties, [ ] ipv (), etc), en nog 1 minuut 30 om de eindstand te berekenen.
31:30 per decenium inclusief twee kopjes thee
. Vraag me niet hoe ik aan die wijsheid kom 
0
geplaatst: 25 april 2013, 09:21 uur
Ik heb de vraag ook op helpmij.nl gesteld. En daar kwamen ze op het simpele idee om gewoon een draaitabel te gebruiken.
En volgens mij doet dat perfect wat ik wil.
Edit: Excel-sheet van inquestos maakt het nog weer even wat makkelijker.
En volgens mij doet dat perfect wat ik wil.

Edit: Excel-sheet van inquestos maakt het nog weer even wat makkelijker.

0
geplaatst: 25 april 2013, 13:29 uur
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 #3: 60s
Top 15-20-25-30. Een soort Best Of 3-editie wordt het nu.
Top 15-20-25-30. Een soort Best Of 3-editie wordt het nu.
0
geplaatst: 25 april 2013, 15:06 uur
Misschien dit jaar ook een Top jaren '10 doen? We zitten nu exact op 1/3, maar ik heb ongetwijfeld meer materiaal dan over de decennia '50/'60/'70/'80 bij elkaar. Daar wil ik nog wel even voor gaan zitten om een lijstje van te maken.
0
geplaatst: 25 april 2013, 15:49 uur
Zit nog wel te denken om iets dergelijks te doen. Misschien pre-60s en 10s tegelijkertijd (wel aparte topics uiteraard).
* denotes required fields.