MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2014

zoeken in:
Uit mijn top tien hebben nul de eindlijst gehaald.

Ik had wel verwacht dat Yagya de lijst zou halen, maar helaas.

kistenkuif
Mjuman schreef:
Ja dat krijg je als er geen toelatingsexamen hoeft te worden gedaan, nemen de rockies en volgers de winkel over.

Rockies of rookies? Maar geen gesomber want ik heb 20 euro gewonnen met het juist voorspellen van de top 5 (easy job) en ga daar jouw nummer 1 van kopen: Hydras Dream - The Little Match Girl. Erg mooi!

Rudi S schreef:
(quote)

Oeps, jij hebt er wel veel, ik zou mij toch wel een beetje zorgen gaan maken

Nee hoor, twee uit m'n toptien in de toptien: Damon Albarn, mijn nr 2 op 8 en Angus & Julia Stone op 7, een buy-in voor mijn lief - de rest allemaal 21 of veel lager.

U2 erin hebben staan en WoD - dat vergt veel bidden, oude vrouwtjes helpen oversteken, aardig zijn tegen collega's en dan ist nog maar afwachten of het helpt. Ook D'Angelo helpt nog niet; overigens nog wel een aantal albums te checken; maar 't geld is op en hier wordt geen ziel gezocht

Rockies: rockisten, valt soms idd samen met (jonge) gitaarstengelbengels - lees daar maar eens over op het gitaar-topic

west schreef:
(quote)

Toch de helft van wat ik heb... je hebt een probleem!

Als ik een probleem heb, heb jij met het dubbele ervan, ontegenzeggelijk een complex - al valt daar wel over te praten mbv 'gerstenattherapie'

Twee treffers met mijn top 10

1. Bob Mould - Beauty & Ruin
2. The Amazing Snakeheads - Amphetamine Ballads
3. Beck - Morning Phase (11)
4. Reigning Sound - Shattered
5. John Fullbright - Songs (52)
6. Hookworms - The Hum
7. Space Siren - If You Scream Like That, Your Monkey Won’t Come
8. traumahelikopter - I Don't Understand Them at All
9. Grant Campbell - The Spark
10. Paulusma - Pulling Weeds

Reijersen schreef:
Begin meer mainstream te worden. Jaren achtereen had ik er 2 of minder. Dit jaar stijgt het naar 3 met Curtis Harding, Hozier en d'Angelo.
4 zelfs, José James staat er ook in

Zelf 3 overeenkomsten:
1. (21) FKA twigs - LP1
3. (16) D’Angelo and the Vanguard - Black Messiah
6. (68) Andy Stott - Faith in Strangers

kemm schreef:
(quote)
4 zelfs, José James staat er ook in

Het moet niet gekker worden

Mijn nummer 1 staat op 31 en dat is het.

1. [31] Opeth - Pale Communion
2. [---] Sharon Jones & The Dap-Kings - Give the People What They Want
3. [---] Septicflesh - Titan
4. [---] Nachtmystium - The World Left Behind
5. [---] Motorpsycho - Behind the Sun
6. [---] The Afghan Whigs - Do to the Beast
7. [---] Goat - Commune
8. [---] Marty Friedman - Inferno
9. [---] Exodus - Blood In Blood Out
10. [---] AC/DC - Rock or Bust

Van mijn noteringen vind ik er niet één terug in de top 100.

trebremmit schreef:
Uit mijn top tien hebben nul de eindlijst gehaald.

Ik had wel verwacht dat Yagya de lijst zou halen, maar helaas.

Ik had Yagya ook verwacht.

De afgelopen 10 dagen fanatiek mijn verzameling doorspitten of ik bepaalde juweeltjes over het hoofd heb gezien en die waren er inderdaad maar uiteindelijk toch niet mijn voorlopige Top 10 aangepast.

Ik ben wel tot de conclusie gekomen dat ik met circa 270 album uit 2014 te veel in de breedte ben doorgeschoten. Elbow en Timber Timbre zijn hier onder andere het slachtoffer van geworden, mogelijk dat ze dan wel mijn toplijstje hadden gehaald. Volgend jaar ga ik voor de verdieping, minder luisteren naar albums met minder dan 3,5 sterren en meer naar 4*.

E-Clect-Eddy schreef:
De afgelopen 10 dagen fanatiek mijn verzameling doorspitten of ik bepaalde juweeltjes over het hoofd heb gezien en die waren er inderdaad maar uiteindelijk toch niet mijn voorlopige Top 10 aangepast.

Ik ben wel tot de conclusie gekomen dat ik met circa 270 album uit 2014 te veel in de breedte ben doorgeschoten. Elbow en Timber Timbre zijn hier onder andere het slachtoffer van geworden, mogelijk dat ze dan wel mijn toplijstje hadden gehaald. Volgend jaar ga ik voor de verdieping, minder luisteren naar albums met minder dan 3,5 sterren en meer naar 4*.

Die keuze heb ik eind vorig jaar ook gemaakt. Het werkt en doet deugd, geloof me.

Edwynn schreef:
Van mijn noteringen vind ik er niet één terug in de top 100.

Dat is je welverdiende straf omdat je die nieuwe van Opeth niet erg goed vindt.

Ik dacht dat ik t/m vandaag de tijd had om m'n top 10 in te leveren, blijkbaar niet dus. Volgend jaar de regels beter lezen. Hoe dan ook, dit is mijn toplijst van 2014 geworden. De onderste 10 zijn min of meer in willekeurige volgorde en zouden over een paar maanden zomaar in de top 10 kunnen staan.

1. Gary Clark Jr. - Live
2. The Black Keys - Turn Blue
3. Joe Bonamassa - Different Shades Of Blue
4. Audrey Horne - Pure Heavy
5. Royal Blood - Royal Blood
6. Rival Sons - Great Western Valkyrie
7. The Common Linnets - The Common Linnets
8. Curtis Harding - Soul Power
9. Kamchatka - The Search Goes On
10. Pallbearer - Foundations Of Burden

11. Lenny Kravitz - Strut
12. Anathema - Distant Satellites
13. Popa Chubby - I'm Feeling Lucky
14. Blues Pills - Blues Pills
15. YOB - Clearing The Path To Ascend
16. Keb' Mo' - Bluesamericana
17. Triggerfinger - By Absence Of The Sun
18. Robben Ford - A Day In Nashville
19. The War On Drugs - Lost In The Dream
20. Mastodon - Once More Round The Sun

Kronos schreef:
(quote)

Dat is je welverdiende straf omdat je die nieuwe van Opeth niet erg goed vindt.

Slecht vind ik hem nu ook weer niet, maar wel wat ontgoochelend. Hij ligt hier wel, maar ik luister hem nauwelijks. Wie weet komt het toch nog.. ooit.

-SprayIt- schreef:
(quote)

Ik had Yagya ook verwacht.

Die staat in mijn niet-ingediende lijstje. Anders had ie er wellicht wel ingestaan

Average user hier. Mijn hele top 10 staat bij de eerste 27, waarvan 6 in de top 10!

1. The War On Drugs - Lost In The Dream (1)
2. Ty Segal - Manipulator (25)
3. Thurston Moore - The Best Day (27)
4. Ben Howard - I Forget Where We Were (3)
5. Typhoon - Lobi Da Basi (5)
6. The Antlers - Familiars (9)
7. Angus & Julia Stone - Angus & Julia Stone (7)
8. Damien Rice - My Favourite Faded Fantasy (2)
9. Interpol - El Pintor (14)
10. The Black Keys - Turn Blue (24)

Al met al een jaar dat in de breedte best een hoop goede albums heeft opgeleverd (ik moest zelfs schipperen, terwijl ik in andere jaren soms amper 10 albums kon vinden), maar echte toppers waren er niet bij. Ik denk dat de nummer 1 vorig jaar op 6 zou zijn geëindigd of zo.

1. The War on Drugs - Lost in the Dream (2014)
The War On Drugs maakte al een aantal prima albums, maar werd ineens een 'buzz' in 2014. En niet voor niets, want Lost in the Dream is de meest consistente, indringende en overtuigende plaat die de band tot nu toe maakte. Het goede is bewaard gebleven, de melancholie, de fraai loom kronkelende gitaarriffjes, maar alle liedjes op dit album reiken net iets hoger dan op de voorgangers. En The War on Drugs bewijst ook dat een toegankelijk geluid niet per definitie hoeft te leiden tot compromissen of slappe muziek.
Beste liedje: Under The Pressure

2. Paulusma - Pulling Weeds (2014)
Je zou maar een ijzersterke plaat hebben gemaakt en deze een jaar op de plank moeten laten liggen, omdat je eerst een jubeltour met je voormalige band moet volbrengen. Het geduld van Jelle Paulusma en zijn fans werd danig op de proef gesteld, maar het vat heeft de inhoud goed geconserveerd. Pulling Weeds is de mest rauwe en directe soloplaat die Paulusma maakte, met alleen maar sterke liedjes die bovendien stilistisch alle kanten op stuitert. Zou het erg zijn als ik dit vergelijk met het beste werk van Daryll Ann? Vast niet.
Beste liedje: Stick Around With You

3. FKA Twigs - LP1 (2014)
R&B in mijn eindejaarslijst? Ik schrik er zelf ook van. En ik ben er ook nog steeds niet helemaal uit. Is dit nou sensuele of gewoon botergeile muziek. Ach wat maakt het ook uit. Voormalig danseresje FKA Twigs weet de luisteraar helemaal uit te persen met zoete verleiding, om dan weer de angstaanjagende Femme Fatale te spelen. En dat alles geserveerd in een alvast lekker opgewarmd bed van krakende beats en zwoele elektronica. Een belevenis.
Beste leidje: Two Weeks

4. Lamb - Backspace Unwind (2014)
Was was dat mooi medio jaren negentig. De schizofrene mix van de klassiek geschoolde zang van Lou Rhodes en de abstracte stuiterbeats van Andy Barlow. het zorgde voor een aantal ijzersterke albums. En nu is er plotseling weer een prachtplaat, waarin alle elementen uit de beginjaren weer terug zijn, gekoppeld aan een kraakheldere productie. Lamb kan het nog.
Beste liedje: In Binary

5. Fratsen - Caspar (2014)
Kan dat eigenlijk, negentien jaar van het toneel verdwijnen en bij terugkeer toch nog een sterk én relevant album maken? Verrek, het kan. Althans, Fratsen kan dat. Ze hebben de draad van Naar Buiten uit 1995 weer opgepakt en gezandstraald naar een 2014 geluid. En die liedjes en de magie zijn er nog steeds.
Beste liedje: Vijfpoort

6. Real Estate - Atlas (2014)
Noemde ik kort geleden nog bij de tegenvallers van het jaar, maar is plotseling toch gaan 'groeien" (excuses voor het cliché). Kan nog altijd niet tippen aan meesterwerk Days, maar ze hebben wel weer een fraaie verzameling dromerige melancholiedjes weten te bundelen, zonder te verzanden in meligheid en leegheid.
Bste liedje: Had To Hear

7. Hallo Venray - Show (2014)
Ik geef het eerlijk toe. Ik heb een zwak voor deze band en vooral voor de lijzige, lome zang van zijn frontman Henk Koorn. Na hun 'terugkeer' maakten ze een paar prachtige platen die helaas nauwelijks opgemerkt worden en Show past perfect in dit rijtje. Melancholie en melodie zijn wederom de toverwoorden.
Beste liedje: Two Feet

8. St. Vincent - St. Vincent (2014)
Prettig in het gehoor liggende knetterende elektronica. St. Vincent is een beetje als een oliebol. Eigenlijk veel te vet en te machtig, maar je blijft er van eten.
Beste liedje: Birth in Reverse

9. The Antlers - Familiars (2014)
Vond The Antlers altijd toch een beetje zeikmuziek maken. Dit keer hebben ze hun intense treurigheid ook nog eens verpakt in een wollig pakketje van strijkers en verrek, het werkt plotseling wonderwel. Sfeervolle, stemmige plaat, maar niet voor ieder moment.
Beste liedje: Döppelganger

10. Parquet Courts - Sunbathing Animal (2014)
Viel eigenlijk best wel enorm tegen, maar dat was in vergelijking met kraker Light Up Gold van vorig jaar. Stiekem toch best een heleboel fijne liedjes weer.
Beste liedje: Ducking and Dogding

Grootste tegenvaller: Alt-J - This Is All Yours

Maartenn (crew)
ðe waan schreef:
Ik denk dat de nummer 1 vorig jaar op 6 zou zijn geëindigd of zo.

Dat is wel een interessant stelling, zit wel wat in denk ik. Iemand het oude lijstje nog bij de hand?

ðe waan schreef:
Ik denk dat de nummer 1 vorig jaar op 6 zou zijn geëindigd of zo.

Integendeel, vorig jaar meer dan 1000 ingediende lijstjes, en nu een 850. En toch haalt The War On Drugs nog meer punten dan de nummer 1 van 2013...

Dat is natuurlijk niet echt hoe het werkt. Door de moordende concurrentie van The National, Queens of The Stone Age, Arcade Fire, Nick Cave en Arctic Monkeys zou The War on Drugs natuurlijk enorm wat punten moeten inleveren en zou die stelling best wel eens waar kunnen zijn. 2013 was een jaar waarin enkele kleppers fantastische albums afgeleverd hebben.
Al was ik dit jaar ook uitermate tevreden over de kwaliteit. Onder meer Ben Howard heeft me toch wel verrast door zijn debuut te overtreffen.

En proficiat aan al die eclectische muziekliefhebbers hier die geen enkel album in de top 100 hebben.
Ik ben - als uitermate average user - zeer tevreden met de lijst.

Mijn album top 10 van het jaar 2014:

1. Eaux - Plastics 4,5*
2. Ben Howard - I Forget Where We Were
3. Anathema - Distant Satellites
4. alt-J (∆) - This Is All Yours 4*
5. Warpaint - Warpaint
6. Banks - Goddess
7. MØ - No Mythologies to Follow
8. Until the Ribbon Breaks - The Other Ones
9. Broods - Broods
10. Intergalactic Lovers - Little Heavy Burdens

Ondanks die paar parels vond ik 2014 een mager jaar. Het feit dat er twee ep's in mijn album top 10 staan (en eentje net daarbuiten) zegt eigenlijk al wel genoeg. Ik kijk reikhalzend uit naar 2015.

Maartenn schreef:
(quote)

Dat is wel een interessant stelling, zit wel wat in denk ik. Iemand het oude lijstje nog bij de hand?

nico1616 schreef:
(quote)

Integendeel, vorig jaar meer dan 1000 ingediende lijstjes, en nu een 850. En toch haalt The War On Drugs nog meer punten dan de nummer 1 van 2013...

Ik was kennelijk niet helemaal duidelijk. Ik doelde op mijn eigen lijstje.

nico1616 schreef:
(quote)

Bedoel jij dit serieus, de concurentie in 2013 zou toch compleet anders geweest zijn, je kunt die punten toch niet met copy paste naar een ander jaar brengen.

Kronos schreef:
Mijn nummer 1 staat op 31 en dat is het.

2. [---] Sharon Jones & The Dap-Kings - Give the People What They Want

Inderdaad geweldig album, had ook in mijn top 10 gemoeten, zat in de vergeetput

Haalde mijn top 20, ben 'm vergeten daar op te schrijven...
Concert in Paradiso in 2014 was wel 5,0* en haar comeback na haar ziekte is klasse. Ik sprak haar even toen ze 2 LP's signeerde en toen ik haar complimenteerde met haar herstel kreeg ik 2 dikke kussen: wat een schat!

Rudi S schreef:

Bedoel jij dit serieus, de concurentie in 2013 zou toch compleet anders geweest zijn, je kunt die punten toch niet met copy paste naar een ander jaar brengen.

Maar je kunt bv. wel het aantal stemmen vergelijken (de beste voorspeller van de top 100) en The War On Drugs heeft nu al boven de 800 stemmen. Trouble Will Find Me heeft er iets meer maar heeft dan ook een jaar voorsprong. Cave heeft er zelfs nu nog maar 714...

dix
Lost In The Dream is de verwachte nummer één over 2014 met een krankzinnige voorsprong op de rest... maar ik vind het wel de zwakste 'plaat van het jaar' sinds ik hier op Musicmeter actief ben.

Was 2014 dan eigenlijk wel écht zo'n ontzettend goed muziekjaar?

dix schreef:
Lost In The Dream is de verwachte nummer één over 2014 met een krankzinnige voorsprong op de rest... maar ik vind het wel de zwakste 'plaat van het jaar' sinds ik hier op Musicmeter actief ben.

Was 2014 dan eigenlijk wel écht zo'n ontzettend goed muziekjaar?

Misschien is er een steeds grotere divergentie tussen jouw smaak en de GGD hier? Zou trouwens ook voor mij kunnen gelden

Het meest bizarre argument dat ik bij Lost in the Dream las was dat van een user die het album prees omdat zijn ouders het ook goede muziek vonden; de ratio: als dit album generaties overbrugt en zijn ouders het goed vinden, moet het gewoon goede muziek zijn. Scherpe redenatie - 200.000 Frans Bauer-fans can't be wrong

Mjuman schreef:
(quote)

Het meest bizarre argument dat ik bij Lost in the Dream las was dat van een user die het album prees omdat zijn ouders het ook goede muziek vonden

Gast
geplaatst: vandaag om 20:56 uur

geplaatst: vandaag om 20:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.