MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De Witte Trui [Editie 2014]: De Bespreking

zoeken in:
383 [284] Mumford & Sons - Dustbowl Dance (2009, Engeland, 04:43) - MuMeLadder
In mijn herinnering vond ik dit nummer wel wat beter dan bij herbeluistering: hoewel ik me die schaamteloze bombast aan het einde nog wel voor de geest kon halen, vond ik dat eigenlijk wel iets charmants hebben. Nu ligt het pijnpunt van het nummer nog steeds niet echt daar (het heeft wel een opwekkend effect), maar zijn het vooral de tegelijkertijd clichématige als veel te plechtige tekst en de wat te piraatachtige sfeer die de pret wat bederven. De zanger heeft echter momentjes waar zijn stem erg goed klinkt en, nogmaals, die herrieuitbarsting aan het einde is gewoon best fijn.
Cijfer: 7

382 [328] Mumford & Sons - Little Lion Man (2009, Engeland, 04:07) - MuMeLadder
Dit nummer daarentegen heeft me nooit aangetrokken. Het refrein klinkt makkelijk en onnatuurlijk tegelijkertijd en de tekst is matigjes, maar hetgene wat me het meest steekt is dat grafvervelende “”kom-laten-we-authentieke-folkmuziek-maken” gevoel dat dit nummer iedere seconde uitstraalt. Ik krijg het gevoel dat Mumford en co meer aandacht hebben willen besteden aan een vet knallende folkknaller maken (met banjo’s, lekker retro!!) dan dat ze echt zin hadden om een goed nummer te schrijven. Resultaat is een nummer dat veel te veel leunt op bombast, banjogetokkel en ge-oh om nog iets van waarde te hebben.
Cijfer: 3,8

381 [397] Doveman - Dancing (2005, Verenigde Staten, 05:23) - madmadder
Als dit nummer vergeleken wordt met een knuffel, laat het dan wel een compleet hopeloze knuffel zijn. Hoewel dit liedje een kinderlijke liefheid uitstraalt (“twee” heet dat, zo heb ik gisteren vernomen), zit er ergens onder het orgeltapijt een verregaande treurnis verscholen – het zit hem waarschijnlijk in de violen - die de luisterervaring net wat minder vertederend maakt. De repetitieve zanglijnen en aandoenlijke tekstfragmenten (“And I could take her dancing/But I don’t like to dance”) creëeren dan weer een heel warm sfeertje, met als gevolg dat dit nummer een erg intrigerende tweeslachtigheid meekrijgt. Best indrukwekkend en in ieder geval genoeg voor een tweede luisterbeurt.
Cijfer: 8,4

380 [------] The National - Heavenfaced (2013, Verenigde Staten, 04:25) - Onweerwolf
Ze hebben meerdere liedjes gemaakt die me maar niet willen grijpen, alsof ik naar een muur aan het luisteren ben, maar hier snap ik wel wat ze bedoelen. Het ingetogen begin heeft hetzelfde verdoofde gevoel als een Electro-Shock Blues van Eels (en dat bevalt me zeker) en nadat die intrigerende drumpartij is ingevallen en Berningers stem tot hoogtes verrijst die ik nog nooit heb gehoord, kan ik wel zeggen dat ik overtuigd ben – op dat ene onnatuurlijke rijmpje rond 2:28 na. Blijft toch knap hoe deze band pakkende popliedjes kan schrijven die toch een grote laag van ongrijpbaarheid over zich heen hebben.
Cijfer: 7,7

379 [262] The Waterboys - News For The Delphic Oracle (2011, Schotland, 04:32) - remcodulac
Titel voorspelt powermetalachtige sfeertjes vol met middeleeuwse instrumenten en epische teksten. Ik krijg hetzelfde en hoewel het knap is dat ze niet op m’n zenuwen weten te werken met hun nogal kitscherige tekstuele en instrumentale keuzes, gaat het echt helemaal aan me voorbij. Die pauzes werden wel vrij vervelend na een tijdje, trouwens.
Cijfer: 4,5

378 [------] Mariee Sioux - Wild Eyes (2007, Verenigde Staten, 09:16) - Arrie
Misschien moet ik nog wennen aan die fluit, misschien is het toch net wat te kitscherig voor me (dacht bij het invallen ervan trouwens ook op meerdere momenten dat ik een Facebookmelding kreeg – ik ben verpest door de technologie). Het is in ieder geval niet een hele grote verpestende factor: dit nummer kent werkelijk prachtige samenzang en sowieso ongelooflijk aanlokkelijke melodieën, zowel in de gitaarpartij als in Sioux’ zanglijnen. Extreem positief kan ik mede dankzij die fluit, maar ook dankzij de net iets te ambitieuze lengte nog helemaal niet worden, maar ik geloof wel dat een nummer als deze goed kan groeien.
Cijfer: 7,5

377 [------] Feist - My Moon My Man (2007, Canada, 03:48) - yeahyeahyeah
Radiopop van het betere soort en daar blijft het wel een beetje bij. Eigenwijs pianootje hoor, maar ik was dit nummer al vergeten terwijl ik het luisterde. Niet onprettig in ieder geval.
Cijfer: 6,3

376 [389] dEUS - Constant Now (2011, België, 03:46) - 3FM: Song v/h Jaar
Een beetje hetzelfde geval hier: ik ben bewust niet aan de latere albums van dEUS begonnen omdat ik al hints had ontvangen dat het totaal onvergelijkbaar is met wat ze eerst uitbrachten, wat natuurlijk op zich geen probleem is, maar wel een probleem wordt als het zo’n zouteloos gedoe wordt als hier. Nét wat minder prettig wegluisterend en daarom nét een wat lager cijfer.
Cijfer: 6

375 [------] Depeche Mode - Soothe My Soul (2013, Engeland, 05:22) - vigil
Net zo fout als in de jaren ’80 en ‘90 (wat heb ik toch ongelooflijk weinig met deze groep), maar net wat minder tenenkrommend geproduceerd – gelukkig wordt dit dan weer gecompenseerd door het totale gebrek aan interessante melodieën en de ronduit slechte tekst. Kom uit op ongeveer dezelfde waardering.
Cijfer: 4,2

374 [------] Wolf Parade - Kissing The Beehive (2008, Canada, 10:47) - Co Jackso
Het gaat wat hortend en stotend voort, dit nummer, en dat haalt een beetje de vaart eruit weg. Er zijn erg genietbare passages (Het stuk vanaf 4:14 is een goed voorbeeld) en de band heeft er sowieso een hele lading interessante melodieën in gestopt, maar het geheel ratelt net wat te ongemakkelijk voort, voor mijn gevoel. Een echte climax kan ik er ook niet in ontdekken. Desalniettemin een prima mini-eposje, hoor.
Cijfer: 7

373 [380] Martha Wainwright - Bloody Mother Fucking Asshole (2005, Canada, 03:14) - El Ninjo
Had niet gedacht dat ik een nummer met deze titel te braaf zou bevinden. Ze heeft een fijne stem, deze mevrouw, maar ik heb een beetje het gevoel dat ieder getergd tienermeisje in een lange jurk dit in haar hippieperiode wel zo’n liedje kan neerzetten, aan het begin althans: later herstelt ze zich een beetje en laat ze, vooral bij de uithalen en de titel, zien dat er toch wel een speciaal randje om haar muziek zit. Jammer genoeg is ’t randje net niet speciaal genoeg om het cijfer echt hoog uit te laten vallen.
Cijfer: 6,6

372 [------] Jake Bugg - Lightning Bolt (2012, Engeland, 02:24) - corn1holio1
In ieder geval de eerste minuut klinkt dit bijna als een parodie op de countrymuziek die ongetwijfeld zijn inspiratie is, wat een beetje contrasteert met z’n oh-zo-serieuze gezicht in de clip, maar juist daardoor krijgt het nummer wel iets olijks mee; en als Bugg de luisteraar het refrein inloodst krijgt dit grapje er ook nog eens een lekkere energieboost mee. Kan me wel bekoren dus, dit nummer, al mag hij bij z’n volgende liedjes z’n stem iets minder afknijpen

371 [232] Shearwater - Rooks (2008, Verenigde Staten, 03:21) - MuMeLadder
Ach, kan me hier ook niet heel erg aan storen, eigenlijk. Kan misschien ook liggen aan het feit dat ik een pretentieus progepos van boven de twintig minuten had verwacht en een kort, enigszins ingetogen liedje kreeg, maar de luisterervaring viel best mee. Enige storende factor is eigenlijk het feit dat deze band nog net iets te veel bedoelde met zo’n liedje – er ligt toch echt nog een wat te plechtige laag overheen, maar de instrumentatie is dik in orde en de zanger heeft een stem die in ieder geval niet onprettig is. Bijblijven zal ‘ie wel niet, maar storen doet ‘ie ook niet.
Cijfer: 6,5

350 [304] Porcupine Tree - Deadwing (2005, Engeland, 09:47) - dynamo d
Stevig werk van Porcupine Tree; dat wil er wel in! Het onheilspellende gedeelte voor de laatste climax is het hoogtepunt van deze track. De climax erna is dan net iets te platte krachtpatserij om hier echt een heel hoog cijfer voor te geven.
8

349 [359] White Lies - Unfinished Business (2009, Engeland, 04:19) - Onweerwolf
Meh.
2,3

348 [221] Four Tet - Locked (2012, Engeland, 08:30) - MM: Song v/h Jaar (Maandwinnaars)
Mijn nominatie Pyramid strandde in 2013 op plek 480, dit jaar is het weer net niet gelukt; plek 407. Gelukkig is het Locked voor het tweede jaar achtereen gelukt om de lijst te halen. Locked neigt wat meer naar het oudere geluid van Kieran Hebden; het klinkt heel organisch. Misschien dat Locked het daarom wel red en Pyramid niet.
9,2

347 [------] Spinvis - Aan De Oevers Van De Tijd (2005, Nederland, 05:20) - Snoeperd
Misschien moet ik eens een ander album proberen dan zijn debuut, want alle goede nummers van Spinvis staan op andere albums (Oostende, Voordeel van Video en deze). Op zijn debuut vind ik hem vaak teveel als een gimmick klinken (beetje een Eels-kopie). Dit nummer is "gewoon" een prachtliedje. Geen grappige zinnetjes of gekkigheid.
7,9

346 [------] The Knife - Full Of Fire (2013, Zweden, 09:16) - The Eraser
Ik heb hier na een jaar nog steeds een beetje moeilijk mee. Vind ik dit nou vet of gaat The Knife hier gewoon te ver? Ik weet het nog steeds niet... Dan maar de middenweg.
6,8

345 [------] Mark Kozelek & Jimmy Lavalle - Somehow The Wonder Of Life Prevails (2013, Verenigde Staten, 10:32) - chevy93
Schoon liedje van Mark Kozelek (& Jimmy Lavalle die ik niet ken). Het is niet zo indrukwekkend als Katy Song of Medicine Bottle, maar dit boeit me wel genoeg, de volle tien en een halve minuut.
7,4

344 [331] Arctic Monkeys - Brianstorm (2007, Engeland, 02:50) - 3FM: Song v/h Jaar
Stevig nummer van de Poolaapjes. Maar buiten dat het voor hun doen vrij stevig is, is het niet zo'n bijzonder nummer. Geen inventieve hooks en ook Alex Turner is hier niet op dreef.
6

343 [378] Keane - Sovereign Light Café (2012, Engeland, 03:38) - laxus11
Neem, dit is niks. Dan heb ik nog liever de Afrojack Remix terwijl ik een aantal biertjes achter de kiezen heb en in een kroeg sta. Niet dat dat heel fijn is.
3,2

342 [------] SX - Graffiti (2012, België, 03:47) - Arno
Jammer van de zang, want voor de rest klinkt dit toch best aardig. Mja, die zangeres is echt helemaal niks.
5,3

341 [------] La Dispute - Andria (2008, Verenigde Staten, 04:21) - The Eraser
Veel mensen zullen dan wat meer moeite hebben met deze emo-zang. Ik niet, de zang klinkt oprecht en niet gespeeld emotioneel. Dit nummer kende ik nog niet van La Dispute. Die blues-achtige gitaarlicks vind ik heel tof.
8,1

Lol mijn enige nominatie in de lijst en meteen een onvoldoende, dat kan niet hé Teun

Onweerwolf
laxus11 schreef:
Lol mijn enige nominatie in de lijst en meteen een onvoldoende, dat kan niet hé Teun

Hij vindt hem iig beter dan mijn nominatie.

White Lies is trouwens zo'n band die om een of andere reden totaal niet populair is op MM, ondanks dat je (althans ik) zou verwachten dat dat wel het geval zou zijn, net als bv Tool of Foo Fighters.

Vind persoonlijk White Lies een stuk beter dan die overroepen bands, maar snap eigenlijk wel dat White Lies als 'light'-band wat minder gewaardeerd wordt.

Onweerwolf
Ik snap dan weer niet wat er light is aan White Lies. Wat mij betreft is het een band uit de reeks Editors, Interpol, The Killers, etc. Post-punk revival.

Zijn wel een beetje also-rans natuurlijk, bandwagon jumpers etc. Ze gingen pas meedoen toen die andere drie al groot waren en de post-punk revival volgens velen wel lang genoeg had geduurd. Dus die velen hadden zoiets van: zucht, spuit 11. Staat dus op zich los van de 'kwaliteit' van hun muziek, maar op MuMe (en sowieso door 'serieuze' muziekliefhebbers) wordt aan dat soort dingen best wel veel belang gehecht.

Zelf heb ik niet zoveel met, maar ook niet tegen ze. 'Death' vind ik in ieder geval een fijn nummer.

Leuk en toch redelijk fout, wat beter is dan het gemiddelde nummer van deze band.
5,5

374 [------] Wolf Parade - Kissing The Beehive (2008, Canada, 10:47) - Co Jackso

Een nummer van 10 minuten met veel ideeën, heel moeilijk om te beoordelen als het de 1ste keer is dat je het beluisterd, kan zeker groeien. Bij deze hou ik het bij interessant nummer dat ik met veel plezier beluister.
7,5

373 [380] Martha Wainwright - Bloody Mother Fucking Asshole (2005, Canada, 03:14) - El Ninjo

Het nummer begint en dan begint ze met zingen en heeft ze direct mijn aandacht. Wat een prachtige stem. Instrumentaal is het wel in orde, maar het mag allemaal zeker instrumentaal wat meer hoekiger en snediger. Ook Martha mag wat meer uitschieters doen en haar laten gaan zeker met zo’n titel van een nummer.
7,6

Bob Dylan on speed. Mooie stem maar hij doet er jammer genoeg niet veel vets mee en ja ik hoor er Bob Dylan in dus dat is positief.
6,5

ah ja na een tijdje begint het me te *„elbowen” en krijg ik wel heel moeilijk om niet in slaap te vallen en nee echt moe ben ik niet.
3

* typisch effect dat elbow op mij heeft bij hun meeste studionummers

Haha, herkenbaar, dat 'elbowen'

Haha, mooi werkwoord inderdaad. Ik kom hier nog wel meer besprekingen tegen van ruknummers die me spontaan in de lach doen schieten. Erg onderhoudende stukjes tot zover.

370 [------] Bell X1 - The End Is Nigh (2013, Ierland, 04:03) - Outlaw104

Dit nummer swingt wel is wel leuk om weer wakker te komen maar Bell x1 kan echt wel beter dan dit, maar aardig nummertje.
6,7

369 [251] Porcupine Tree - Anesthetize (2007, Engeland, 17:42) - MuMeLadder

Shit, dit is lang geleden dat ik nog eens geluisterd heb naar dit nummer. Was een tijdje geleden 1 van mijn favoriete groepen. Nu ik dit nummer herbeluister versta ik nog altijd waarom. Heerlijk epos van deze band, van hun beste album. Het nummer eindigt na een heel krachtig middenstuk met een prachtige rustigheid zoals in hun betere zachtere nummers. Zeker niet hun beste nummer maar toch is dit echt heerlijk! Steven Wilson stop met uw eigen dingen en ga terug muziek maken met Porcupine Tree. Ik heb het nu wel gehad daarmee (zeker het laatste album was verre van goed, ik kijk dan ook allesbehalve uit naar zijn nieuwe album).
9,7

368 [122] Burial - Raver (2007, Engeland, 05:00) - Dwejkk_

Wat een nummer zeg, waarschijnlijk de eerste keer dat ik dit apart beluister maar hoeveel diepgang en verscheidenheid zit er hier niet in. Burial slaagt erin op dit nummer meer te doen dan dat veel artiesten in hun hele loopbaan hebben gebracht. Dit is gewoon fantastisch. Ik heb opeens zin in een hele avond Burial, maar als ik dit doe ga ik nooit hiermee klaar geraken.
10

367 [271] Blackfield - Blackfield (2004, Engeland, 05:02) - MuMeLadder

Oh ja hier hebben we Steven Wilson terug maar dan met het project van zijn maatje „Aviv Geffen” waar hij aan helpt. Want laten we eerlijk zijn tegenwoordig is Steven Wilson hier maar het hulpje meer. Op dit nummer heeft hij wel nog wel zijn inbreng. popnummertjes maken ze hier, meer dan aardig maar ze hebben betere nummers.
7

366 [------] Band Of Horses - Factory (2010, Verenigde Staten, 04:36) - DenDimi

Wegdromen, Band of Horses is daar ideaal voor. Ook met dit nummer slagen ze in deze opzet. 1 van hun laatste mooie wapenfeiten.
8,5

365 [------] Other Lives - Tamer Animals (2011, Verenigde Staten, 04:08) - remcodulac

Dit jaar gezien op pukkelpop en dit was het enige nummer dat interessant was, jammer dat sommige groepen one hit wonders blijven. Want dit is prachtig gecomponeerd. Gezien op pukkelpop en al de rest was pukkelsaai.
8

364 [305] Chromatics - These Streets Will Never Look The Same (2012, Verenigde Staten, 08:37) - Arrie

De Chromatics ken ik wel en eigenlijk ben ik niet zo’n fan. Ze hebben wel een paar leuke nummertjes maar dit overklast wel alles zeg. Het begint al direct zo mooi dat ik de donkere schoonheid van Tamer animals al na 2 seconden was vergeten want dit is donkerde hemelsgeluid in het begin. Het wordt allemaal opgewekter naarmate het nummer vordert, maar wat er allemaal gebeurt in dit nummer is pure schoonheid, weer een mooie ontdekking dankzij Arrie.

9,5

363 [------] The Boxer Rebellion - Semi-Automatic (2009, Engeland, 03:25) - DjFrankie

Een groep die leuke rocknummertjes maakt, daar ben ik wel fan van. Dit doen ze door leuke insteken in hun nummers te steken net zoals in dit nummer. Verder hou ik nog meer van hun nummers van hun eerste album, jammer dat het nu buiten Diamonds op niks meer trekt.
8

362 [183] The Veils - Larkspur (2009, Engeland, 08:33) - MuMeLadder

2de nummer van The Veils die langskomt en ook hier een beetje hetzelfde probleem als met het vorig nummer. Het komt niet echt binnen, al komt het wel meer binnen. Het 2de deel is trouwens erg goed.
7,8

361 [------] The Waterboys - The Faery's Last Song (2011, Schotland, 05:55) - Onweerwolf

Het 2de nummer van hun fantastische plaat. Ook dit is weer beklijvend mooi. Teksten zijn fantastisch (ah ja want ze zijn van de heer Yeats). De achtergrondzang is prima, de fluit is betoverend mooi. Sowieso 1 van de beste nummers die deze groep op hun naam heeft staan.
9,7

360 [348] The Black Keys - Lonely Boy (2011, Verenigde Staten, 03:13) -MuMeLadder

Knallen dat dit nummer doet en boem patat na hun vorige hit werden ze nu gewoon wereldberoemd met dit nummer na jaren onbekend en dus onbemind mooie bluesrock te maken. Danger Mouse de producer die allerlei bands bekend maakt. Niet hun beste nummer maar wel erg lekker. Ook een fantastische videoclip een beter dansje kun je gewoon niet bedenken.

359 [------] Bruce Springsteen - We Take Care Of Our Own (2012, Verenigde Staten, 03:54) - Bucquoy

Deze man doet al jaaaaaaaren hetzelfde en nog slaagt hij erin met een nietszeggend nummertje in deze lijst te komen. Slecht is het niet maar zo „been there heared this years ago”.
5

358 [------] Silversun Pickups - Panic Switch (2009, Verenigde Staten, 05:44) - nelis

Mooie rock met distortion, met een mooie beklijvende zang erbij. Ja, dit charmeert me wel erg.
8,5

357 [226] Stereophonics - Dakota (2005, Wales, 04:57) - Rate Your Music

Make Me Feel Like … jaja hou u bek nou toch eens dat ik van het instrumentale nog wat kan genieten als het wat leuk klinkt, die zijn er zo af en toe eens. Vlug naar het volgende.
3

356 [------] Darkside - Golden Arrow (2013, Verenigde Staten, 11:20) - 7744leon

De eerste keer dat ik dit nummer hoorde, wist ik niet wat me overkwam. De eerste keer dat ik dit nummer live hoorde wist ik al lang niet meer wat me overkwam (buiten dat ik toen het beste optreden meemaakte die ik ooit heb gezien). Dan speelden ze nog een extra lange versie die avond op primavera. Terwijl ze de volgende keren toen ik ze zag een kortere versie van het nummer speelden. Het nummer begint heel traag, ambient. De eerste 4 minuten zijn heel traag maar toch verveelt het geen seconde en in dit deel is het vooral Nicolas Jaar die dit nummer maakt. Maar zoals al gebleken is bij de liveoptredens van Darkside is de inbreng van Dave Harrington niet te onderschatten, met zijn roots in het jazzmilieu is het toch vooral hij die het nummer gewoon afmaakt. Al is de zang van Jaar gewoon fenomenaal. Golden Arrow is een nummer met een magnifieke opbouw, die zoveel kanten tegelijk opgaat en toch maar 1 kant opgaat. Dave Harrington en Nicolas Jaar hebben hier iets afgeleverd waar je alleen U kunt tegenzeggen. 1 van mijn favoriete nummers ooit (zeker nadat ik het live heb gehoord)

10

355 [222] Tensnake - Coma Cat (2010, Duitsland, 06:57) - Titmeister

Dit is iets totaal anders maar ook hier kan ik echt van genieten. Ik dacht echt dat dit nummer ouder was maar dit is iedere seconde genieten. Er gebeurt zoveel en toch niet veel. Op 1 of andere manier catchy maar toch ook alternatief.
8,5

354 [276] Nick Cave And The Bad Seeds - There She Goes, My Beautiful World (2004, Australië, 05:17) -

Dit nummer mist iets, maar wat? Aan de intensiteit van Nick ligt het niet denk ik, maar wat dan wel? Ah ik ben sowieso al wat minder fan van dit soort nummers van deze heer. Te weinig scherpte instrumentaal misschien? of is het die slappe achtergrondzang?
5,5

353 [240] Kaiser Chiefs - I Predict A Riot (2004, Engeland, 03:53) - MuMeLadder

I predict a … laaalalalalalaaa, een nummertje die wat aan slappegangetje verdergaat. Tjah wat kun je hier nu goed aan vinden? Onbegrijpelijk dat dit hier in staat. Dikke vette brolaaalalalalaaaaa
0,5

352 [------] Jacco Gardner - Clear The Air (2012, Nederland, 03:39) - aERodynamIC

Tjah het wordt er niet beter op met deze soundcopycat zonder inhoud.
2

351 [199] Vampire Weekend - Walcott (2008, Verenigde Staten, 03:42) - MuMeLadder

Laten-we-eens-een-vrolijk-deuntje-spelen-en-wat-overdreven-vrolijk-rondhuppelen. Het overdreven fenomeen die is onstaan na Arcade Fire. Waar deze groep nog het ergst van al in is. Ook in dit nummer is het van dat. Hoe kan iemand hier nu zonder aan de drugs te zitten hier enigszins van genieten of het moet zo iemand zijn die niet anders dan rondhuppelt hele dagen.
2

Casartelli (moderator)
yeahyeahyeah schreef:
Zijn wel een beetje also-rans natuurlijk, bandwagon jumpers etc. Ze gingen pas meedoen toen die andere drie al groot waren en de post-punk revival volgens velen wel lang genoeg had geduurd. Dus die velen hadden zoiets van: zucht, spuit 11. Staat dus op zich los van de 'kwaliteit' van hun muziek, maar op MuMe (en sowieso door 'serieuze' muziekliefhebbers) wordt aan dat soort dingen best wel veel belang gehecht.

Zelf heb ik niet zoveel met, maar ook niet tegen ze. 'Death' vind ik in ieder geval een fijn nummer.

Ja, dit. Het is bij White Lies ook gewoon telkens net iets duidelijker dat het een aangenomen maniertje is. Qua teksten en qua voordracht ligt het er allemaal net iets te dik bovenop, waardoor ook ik het moeilijk een album lang volhoud.

Death is evenwel een zeer catchy en als zodanig zeer goed popnummer en op het tweede album staat met Is Love andermaal zo'n voltreffer.
Onweerwolf schreef:
White Lies is trouwens zo'n band die om een of andere reden totaal niet populair is op MM, ondanks dat je (althans ik) zou verwachten dat dat wel het geval zou zijn, net als bv Tool of Foo Fighters.

Maar White Lies met Tool in één adem noemen? Tool is een volstrekt originele band die domweg een paar maten te ontoegankelijk of domweg te metal is voor de meesten hier, dat is toch een ander verhaal.

Onweerwolf
Casartelli schreef:
(quote)

Ja, dit. Het is bij White Lies ook gewoon telkens net iets duidelijker dat het een aangenomen maniertje is. Qua teksten en qua voordracht ligt het er allemaal net iets te dik bovenop, waardoor ook ik het moeilijk een album lang volhoud.

Death is evenwel een zeer catchy en als zodanig zeer goed popnummer en op het tweede album staat met Is Love andermaal zo'n voltreffer.
(quote)

Maar White Lies met Tool in één adem noemen? Tool is een volstrekt originele band die domweg een paar maten te ontoegankelijk of domweg te metal is voor de meesten hier, dat is toch een ander verhaal.

Allebei bands waarvan ik zou verwachten dat ze populair zouden zijn hier. Dat ze verschillende genres spelen is niet relevant.

350 [304] Porcupine Tree - Deadwing (2005, Engeland, 09:47) - dynamo d

Porcupine Tree die iets serveert dat zou kunnen omschreven worden als prog rock met metalinvloeden, ik hou hier het meest van. Dit nummer vind ik een hele goede intro om Porcupine Tree van na 2000 te leren kennen. Zeker niet mijn favoriet van hen, maar ik kan hier wel van genieten.
8,7

349 [359] White Lies - Unfinished Business (2009, Engeland, 04:19) - Onweerwolf

Aan deze postpunk of hoe je het ook noemt heb ik een broertje dood. Interpol, Editors, White Lies, allemaal proberen ze iets en om het album slagen ze er misschien eens in om 1 goed nummer te schrijven. Dit is 1 van die andere, saaie zang (gelukkig niet vals op plaat zoals live, waar het dus nog erger is). NEXT
0,5 (omdat zijn valse zang weggecamoufleerd is)

348 [221] Four Tet - Locked (2012, Engeland, 08:30) - MM: Song v/h Jaar (Maandwinnaars)

Kleran levert hier echt een layback nummer af om van te genieten. Oogskes toe, neerleggen en relaxen. Het betere werk om van een zware werkdag thuis te komen ipv extra veel kosten te spenderen aan antistressmethodes of pillen of naar de dokter te gaan. Muziek en bij voorkeur dit nummer is hier ideaal voor.

9,5

347 [------] Spinvis - Aan De Oevers Van De Tijd (2005, Nederland, 05:20) - Snoeperd

Spinvis, heel erg geprezen in Nederland vooral zijn debuutalbum. Dat Album ooit eens beluisterd en ik vond het maar zwak, op zijn recentste staan wel een aantal parels zoals Oostende. Dit nummer kan er zeker mee door, vooral het 2de deel staat me aan. Misschien eens meer beluisteren.

7

346 [------] The Knife - Full Of Fire (2013, Zweden, 09:16) - The Eraser

Met voorsprong het beste nummer van The Knife en daar wil ik andere nummers geen oneer aandoen. Want ze hebben veel goede nummers. Wat moet dit een bazentrack zijn om live te horen, jammer genoeg heb ik ze iedere keer gemist. Ik heb het nummer wel ooit eens gehoord op het cactusfestival, luid door de boxen. Wat kwam dit nummer hard aan zeg. Dit nummer is pittig, crazy en dendert lekker voort en dan die zang er nog eens bovenop. Toch blijft dit gewoon een popnummer alleen wat anders dan dat de radio ons wil doen geloven. pretentieuze pop, maar als het goed gedaan is hou ik er wel van.

10

345 [------] Mark Kozelek & Jimmy Lavalle - Somehow The Wonder Of Life Prevails (2013, Verenigde Staten, 10:32) - chevy93

Toen AOVV en Masimo hun topic hadden over een artiest per week, kwam Mark Kozelek er ook in voor. Toen had ik nummers gecheckt maar het kon me niet erg bekoren, nochtans maakt hij muziek die ik normaal wel waardeer. Mark Kozelek ben ik de laatste tijd meer en meer gaan waarderen. Het begon met een nummer van dit album. Mooie rustige beats van de Jimmy met de rustige stem erover van Mark Kozelek. Echt zo’n nummer om te beluisteren op de trein of bus en te kijken naar de landschappen (liefst naar mooie landschappen) en terwijl goed luisteren naar het verhaal van Mark Kozelek. Waar Kozelek de schoonheid van het leven beschrijft in dit nummer.

9,7

344 [331] Arctic Monkeys - Brianstorm (2007, Engeland, 02:50) - 3FM: Song v/h Jaar

Het rockt en het heeft pit en het heeft een vertellende boodschapper: het zijn de Arctic Monkeys en dan is het gedaan. Dat hebben we dan ook weer gehad. Olé.
5

343 [378] Keane - Sovereign Light Café (2012, Engeland, 03:38) - laxus11

Serieus? Hoe kan dit nummer ooit in deze lijst belanden? Wat een pokkesaai nummer zeg en het heeft al helemaal geen inhoud.
0

342 [------] SX - Graffiti (2012, België, 03:47) - Arno

Oh ja die groep uit België met 2 letters. Eigenlijk zou ik ook maar 2 letters aan dit nummer besteden, maar ik kom op geen woord met 2 letters die de exacte beschrijving doet van dit nummer. Laat ik er dan maar 4 nemen naar aanleiding van de nominator. BROL.
2

341 [------] La Dispute - Andria (2008, Verenigde Staten, 04:21) - The Eraser

De gitaarsounds die ik hoor in dit nummer zijn erg mooi. Verder stoor ik me wat aan de zanger maar niet erg. Leuk nummer hoor!
7

340 [170] Sigur Rós - Sæglópur (2005, IJsland, 07:39) - Rate Your Music

40 seconden niks, dan mooie piano inval en is het heel mooi tot op de moment dat de bombast invalt waar het nummer verpest word. Het sluit wel nog mooi af maar de scheve schaats wordt niet meer rechtgetrokken. Nee de Sigur Rós van na 2000 heeft me nooit meer helemaal kunnen bekoren en dus al zeker niet in dit nummer.
6

339 [------] The Naked And Famous - Young Blood (2010, Nieuw-Zeeland, 04:07) - JoaMuse

Dit nummer begint heerlijk, fantastische vrouwelijke zang op leuke muziek, dit keert nog terug in dit nummer maar wil die zanger met zijn iets of wat fluisterzang eens zijn mond dicht houden want hij verkloot het nummer.
6,5

338 [------] Goldfrapp - Cologne Cerrone Houdini (2008, Engeland, 04:26) - Salvadore

Dit nummer waait hier zowat voorbij, het klinkt in een dromerige stijl maar nergens kan het me grijpen alsof ik de wind niet voel van een voorbijwaaiend kuchje.
6

337 [346] Tool - Vicarious (2006, Verenigde Staten, 07:09) - dvdschaaf

Het rockt, het progt en het gaat alle kanten wat uit maar ook nergens moet zowat de perfecte omschrijving van dit werktuig zijn. De zang is ondermaats. Nee, met genoeg inspiratie kun je met werktuigen leukere muziek maken.
4

336 [------] Radical Face - Holy Branches (2013, Verenigde Staten, 03:38) - ArthurDZ

Radical Face, de zanger heeft een fantastische stem en maakt daar ook gebruik van zonder echt de nadruk erop te leggen. Zeker niet zijn beste nummer maar wel 1 van de beste van zijn laatste album, ik ben benieuwd of zijn nieuw uit te komen album mij meer kan behagen. Ik ben alvast benieuwd.

335 [------] Vampire Weekend - Unbelievers (2013, Verenigde Staten, 03:23) - Simon77

Dit nummer heeft iets leuks en daarmee is alles ook gezegd buiten dat het na een minuut al begint tegen te steken.
5,5

334 [------] Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing (2013, Engeland, 07:59) - MM: Albums v/h Jaar

Het nummer dat me de interesse deed afnemen in deze meneer. Vooral in zijn solowerk en dat terwijl ik zijn vorig solo-album heel goed vond. Nee, dit nummer kan me niet echt bekoren. Daarnet opnieuw gehoord en het was toch iets beter dan ik in mijn gedachten had.
6

333 [344] Broken Bells - The High Road (2010, Verenigde Staten, 03:52) - MM: Song v/h Jaar (Maandwinnaars)

Dit is zo’n typisch nummer voor mij dat ik als volgt omschrijf: leuk nummer.
6,5

332 [247] Bright Eyes - Road To Joy (2005, Verenigde Staten, 03:55) - Arrie

Aardige muziek met een vertellende zanger en leuke uitbarsting op het einde.
7

331 [114] The xx - Angels (2012, Engeland, 02:52) - MM: Albums v/h Jaar

Zweverige muziek met die dromerige engelenzang erbovenop. De muziek wordt terug gedraaid tot het essentiële. Meer is niet altijd beter.
8,8

Middelmatig nummer dat gewoon voorbij glijdt, niet te vergelijken met ouder materiaal van de band.
5

Lang en episch nummer met enkele sterke passages, maar helaas wordt de spanningsboog niet gedurende de volle speeltijd strak gehouden.
7,5

Van de zang van Martha ben ik in elk geval grote fan, instrumentaal is het inderdaad een stuk minder interessant.
7,5

Catchy nummer dat heel lekker in het oor ligt, maar helaas een beperkte houdbaarheidsdatum bezit.
6

Ik ben een grote fan van die andere band van Will Sheff (Okkervil River), maar ook Shearwater mag er zeker ook zijn. Rooks kent een mooie melodie en prettige, maar wat eentonige zanglijnen.
7.5

Jij vliegt ook er stevig in jassn Leuk om te volgen wel, recht voor de raap, zonder doekjes. Ben het wel vaak met je eens, The Knife, Four Tet, top! En als er één band een 0 verdient is het Keane wel inderdaad, bah.

Inderdaad. Ben het er lang niet altijd mee eens, maar het is leuk om te lezen.

370 [------] Bell X1 - The End Is Nigh (2013, Ierland, 04:03) - Outlaw104

Na een vrij potsierlijk begin (emotioneel orgeltje met neurotisch piepstemmetje en emotioneel-neurotische piano, check) komt het hier een paar keer voor dat ik bijna begrijp wat ze willen met dit nummer, al blijft het piepstemmetje vrolijk doorratelen, maar dat wordt dan steeds nét tenietgedaan. Luister maar naar die ongelooflijk flauwe melodieuze wending wanneer die titel wordt gezongen, of die smakeloze samenzang in de uitbarsting op de helft, of dat nét niet helemaal geslaagde sologitaartje in de bridge, of die wel echt veel te voorspelbare opbouw na de bridge, of of of.. Beetje jammer, dit.
Cijfer: 4

369 [251] Porcupine Tree - Anesthetize (2007, Engeland, 17:42) - MuMeLadder

Moet dit? 17 minuten? Ik krijg echt heftige allergische reacties van zo’n beetje alles wat deze band neerzet. Een chronologische samenvatting van wat deze keer de pijnpunten zijn, luistert u maar mee: de klinische grafstem van Wilson, de oerlijke, totaal misplaatste solo die vanaf 4:03 begint, de cheesy jaren 70-progakkoordjes vanaf 5:08, de cliché metalachtige gitaren daaromheen, het totaal nietszeggende en ook echt niet zo heel erg indrukwekkende beukstuk vanaf 6:17, de genante jamsessie (en met genant bedoel ik vanaf 6:38, de nog veel genantere sacrale keyboardpartij die eroverheen gaat (dit kan echt al een tijdje niet meer, kom op jongens), de überpijnlijke “maatschappijkritiek” op 8:20 die de eerste de beste ongewassenharentiener ook in zijn Che Guevara-agenda had kunnen schrijven (We’re lost in the mall/Shuffling through the stores like zombies/What is the point/What can money buy), het wederom compleet cliché metalgitaargegrom vanaf 12:02 (het is niet dreigend, het is niet ruig, het is niet eens een beetje donker) en de superkitschy doorimitatie van de zangpartij op 13:30. Als ik één punt per minpunt af zou trekken kwam ik op een 0 uit, maar laat ik aardig zijn: het nummer zit technisch gezien ongetwijfeld goed in elkaar en bovendien bevalt het ramstuk vanaf 11:05 me wél vrij goed. Heb ik in ieder geval concreet mijn argumenten genoemd.
Cijfer: 3,1

368 [122] Burial - Raver (2007, Engeland, 05:00) - Dwejkk_

Ik had al kippenvel voordat ik ‘m opzette. Het desolate sfeertje dat Burial bij vlagen neerzet op z’n debuut is werkelijk ongeëvenaard en op dit nummer (en het titelnummer) is dat sfeertje voor de volle pond aanwezig. De kaalheid van de stukken die alleen bestaan uit “zang” en die droge drum in contrast met de melancholische weldaad van de stukken met die echt onbeschrijflijk mooie deken van synthesizers bezorgt me een gemoedstoestand die ik met geen enkele andere muziek kan krijgen. Hét superlatief van sfeer en emotie en daardoor hét superlatief van alles wat ik belangrijk vind in muziek.
Cijfer: 10

367 [271] Blackfield - Blackfield (2004, Engeland, 05:02) - MuMeLadder

Hoezee, weer Steven Wilson. Dan houd ik me bij dit nummer maar vast aan de herinnering dat ik ooit op een kazige muziekmiddag van m’n gitaarleraar de bassist van De Kift, die met z’n hele familie dit nummer ging opvoeren, heb begeleid op dit nummer – die herinnering kan nog enigszins dat intens cheesy pianomelodietje en, nogmaals, die grafstem van Wilson wegdrukken. Voor de rest minder speeltijd, dus ook minder ergernissen en bovendien soms nog eens een aardige melodieuze vondst, dus geen minimumcijfer.
Cijfer: 3,5

366 [------] Band Of Horses - Factory (2010, Verenigde Staten, 04:36) - DenDimi

Het is ongetwijfeld een goedkoop trucje, dat deze band telkens weer tentoonspreidt, maar ik trap er wel telkens weer in. Dit nummer is vooral memorabel door z’n verregaande liefheid, die ergens in de buurt van die aandoenlijke vioolmelodie en die gezellige drumpartij verborgen zit. Bezorgt een heel ander – en ook wel een iets minder indrukwekkend – effect dan The Funeral, maar ik merk toch dat ik het wat warmer krijg van dit slepende liedje met (denk ik) optimistische tekst.
Cijfer: 8,5

365 [------] Other Lives - Tamer Animals (2011, Verenigde Staten, 04:08) - remcodulac

Bevat een soort opdringerige plechtigheid die doet denken aan new waverds, maar blijkt toch vermomd te zijn als folkliedje. Lijkt bovendien niet ergens heen te gaan, met als gevolg dat ik niet echt gegrepen kan worden door het semi-serieuze sfeertje van dit nummer; het is vooral te tam om indruk te maken, dit.
Cijfer: 5,8

364 [305] Chromatics - These Streets Will Never Look The Same (2012, Verenigde Staten, 08:37) - Arrie

Balanceert op het randje van potsierlijke zaten-we-maar-in-de-80’s-kitsch en overtuigende, onvervalste melancholie. Komt uiteindelijk net op dat laatste neer dankzij het intrigerende stemeffect, de spannende gitaren die constant door het nummer heen zoemen en die subtiele synth waarvan ik niet eens zeker weet of het een synth is die op een gegeven moment die iets over de helft van het nummer gitaren vervangt. Mag er dus zeker wezen, deze, al had ik er niet om wakker gelegen als er aan het eind nog een minuutje vanaf werd gesnoept.

363 [------] The Boxer Rebellion - Semi-Automatic (2009, Engeland, 03:25) - DjFrankie

Laat ik beginnen door op te biechten dat ik wel weet dat ik ooit iets van deze meneren heb geluisterd, maar werkelijk geen flauw idee heb of ik er überhaupt iets van vond en vrolijk doorgaan met biechten door te zeggen dat dit nummer me wel laat begrijpen waar dat door komt. Het is overduidelijk te horen dat ze hiermee een melancholisch nummer wilden neerzetten, maar wat betreft de impact die dit nummer op m’n gemoed heeft had ik net zo goed 3 minuten en 24 seconden kunnen luisteren naar een broodrooster. Maar goed, een nummer hoeft natuurlijk niet altijd op je humeur in te werken, al is het wel een toegevoegde waarde, en als ik “objectief” naar dit nummer probeer te luisteren ontdek ik wel een lekker gitaarriffje en bovendien een zangstem die goed in het gehoor ligt. Prima achtergrondmuziek dus.
Cijfer: 6,2

362 [183] The Veils - Larkspur (2009, Engeland, 08:33) - MuMeLadder

Oeh, dit soort gitzwarte ongezelligheid kan me wel echt veel beter pakken dat dat vorige, ook al vrij goede, nummer van ze. Gitaarclimaxen die je even doen verzitten op je stoel (leer hier wat van alstublieft @Porcupine Tree), geestelijk vrij ongezond klinkt gewauwel van Andrews en een drumritme dat opzwependheid garandeert. Bovendien heeft dit nummer precies de onduidelijke structuur die het nodig heeft: juist doordat rust en climax zich niet logisch tot elkaar verhouden komt de indrukwekkende dreiging die dit liedje uitstraalt maximaal tot z’n recht. Als een schuimbekkende hond aan een verroeste ketting, dit.
Cijfer: 9,4

361 [------] The Waterboys - The Faery's Last Song (2011, Schotland, 05:55) - Onweerwolf

Het eerste filmpje dat je krijgt wanneer je dit nummer op youtube opzoekt bevat de uitgeschreven tekst ervan – het handschrift dat gebruikt is (voor de mensen die geen zin hebben om het op te zoeken: ik geef als hint roze en krullerig) zegt genoeg over het sfeertje dat dit uitstraalt. Het storende middeleeuwse sfeertje van hun vorige nummer wordt hier ook nog eens versterkt met een weeïge slijmerigheid waar je u tegen zegt (hoogtepunt: een fluitsolo van bijna anderhalve minuut!) en de faery zelf die ook nog eens aan het woord wordt gelaten om het verhaal even af te maken. Knuffelrock voor larpers dit, en ik word er uitgesproken naar van.
Cijfer: 2,8

Eerst en vooral eventjes een correctie doorvoeren: ik zei bij het vorig nummer van Sigur Rós dat ze sinds 2000 geen echt goede nummers meer schrijven maar dat is dus geen waar, want hun beste album is van 2002. Ik bedoelde natuurlijk de laatste 10 jaar.

330 [210] Lykke Li - I Follow Rivers (2011, Zweden, 03:35) - Angelo

Ah, wat doet het deugd nog eens het origineel te horen. Het nummer waarmee de naam Lykke Li bekend werd maar kennen er eigenlijk veel mensen dit nummer? Ik denk het niet. Talloze kutcovers (met die van triggerfinger op 1) en remixen die het nummer niet goed doen. Erg tof nummer, jammer dat deze versie niet bekend is.
7,8

329 [------] Sigur Rós - Brennisteinn (2013, IJsland, 07:45) - Rate Your Music

Sigur Rós die zich vernieuwt, een welgekomen vernieuwing. Toch blijft het een typisch nummer voor hen. Dit is het beste nummer van hen in de laatste 10 jaar en staat dan ook terecht in deze lijst. Echt verrast dat ze nog eens zo’n prachtig nummer gecomponeerd hebben. Hopelijk blijven ze zich vernieuwen. (al hoop ik stiekem op een tour met hun ( ) album)
8,8

328 [------] Pet Shop Boys - Axis (2013, Engeland, 05:33) - vigil

Een maat van mij noemt dit een foute leuke eighties groep. Ik noem het dan weer gewoon een leuk groepje die nu nog goede nummers schrijven. Zoals dit bijvoorbeeld. Het is anders dan nummers van vroeger maar hier hou ik echt wel van. Lekker donker electronica nummer. Die laatste minuut is echt wel heerlijk !
8,5

327 [------] Intergalactic Lovers - Shewolf (2011, België, 04:13) - dumb_helicopter

1 van de leuke nummers van deze groep. Dank u Lara u heeft een prachtige stem, nu nog wat meer goede nummers schrijven want het is zonde om al die middelmatige troep te maken met uw groepje. Het is echt zonde van uw stem. Van dit nummer kan ik wel nog genieten.
6,7

326 [286] Saybia - Godspeed Into The Future (2007, Denemarken, 06:24) - vigil

pfff wat moet ik hierover schrijven. Instrumentaal zit het zeker wel in orde, zeker in het 2de deel van het nummer. De stem is dan weer niet echt iets om vrolijk van te worden maar ik wordt er dan ook weer geen pessimist van. Een nummer die mij helemaal niet kan overtuigen maar ook niet slecht klinkt.
5,5

325 [------] College - A Real Hero (2009, Frankrijk, 04:28) - yeahyeahyeah

Dit is het omgekeerde van het vorig nummer, instrumentaal is dit dikke saaie boel, maar wat een hele mooie wegdroomstem heeft deze vrouw zeg ! Ik weet het een beetje een hoge stem voor de stem zelf maar ze maakt wel het nummer.
7

324 [------] Marble Sounds - No One Ever Gave Us The Right (2013, België, 04:19) - Outlaw104

Allé nog zo’n Belgische hype waar ik niks van versta. Dit nummer zou nooit mijn aandacht trekken, het zou altijd passeren zonder dat ik het door heb. Moest ik mezelf nu niet verplichten om dit nummer te beschrijven ik zou nog nooit door hebben dat het nummer bezig is. Zo grijs als iets dit nummer. Onbegrijpelijk dat dit hier in staat.
0

323 [------] Mew - The Zookeeper's Boy (2005, Denemarken, 04:43) - Arno

Ik hou van samenzang en al zeker als ze op een verschillende toonhoogte zingen. Het is geen Alice in Chains maar wel heel mooi gedaan. Waar ik ook van hou is verschillende stemmen die door elkaar zingen en tot een perfect geheel zorgen, zang is tenslotte ook een instrument en meerdere instrumenten die voor een goed geheel zorgen is fantastisch. Hele mooie ontdekking dat ik hier doe. (dit nummer stiekem 2 keer na elkaar gedraaid)
9

322 [364] Vampire Weekend - M79 (2008, Verenigde Staten, 04:16) - MuMeLadder

Vampire Weekend klinkt hier wel erg irritant zeg. Die viool of wat het ook is mogen ze van mij kapot maken. Ik dacht dat ik alles wel al gehoord had van hen maar ze konden vroeger blijkbaar nog irritanter zijn. Ik moet mezelf trouwens even een compliment geven om misschien wel 1 van de irritanste nummers ooit uit te luisteren. Fucking irritant zeg, dat mensen dit graag kunnen beluisteren?
0

321 [------] Phosphorescent - The Quotidian Beasts (2013, Verenigde Staten, 07:04) - Co Jackso

Laybackcountry stem op muziek die veel meer is dan countrymuziek. Phosphorescent maakt hier een nummer dat constant voortkabbelt maar op een mooie manier. De zanger zingt oooohs maar op een manier dat het niet stoort, want hij zingt ook gewoon zo, waardoor ik er helemaal geen probleem mee heb. Hier kan ik echt van genieten, auto rijden en deze plaat op soms moet een mens niet meer hebben om eventjes in een andere wereld terecht te komen.
8,8

jassn schreef:
322 [364] Vampire Weekend - M79 (2008, Verenigde Staten, 04:16) - MuMeLadder

Vampire Weekend klinkt hier wel erg irritant zeg. Die viool of wat het ook is mogen ze van mij kapot maken.

Een klavecimbel.

Haha, een 0, 9 en een 0 achter elkaar. Erg leuk om zo'n uitgesproken mening te lezen, dacht dat ik erg was.

(hopen dat dit niet sarcastisch klinkt want oprecht complimenten)

ik dacht, ik doe direct door ik zie goede nummers staan bij de volgende 10

320 [------] Arcade Fire - It's Never Over (Oh Orpheus) (2013, Canada, 06:43) - Poeha

Het 1ste nummer van Arcade Fire (nog een hoop te gaan).Als je me vraagt rangschik de nummers van Arcade fire’s laatste album: dan staat deze waarschijnlijk op 2 bij mij na Porno (komt deze nog?). Dit nummer heeft iets eigenaardigs maar toch ook een donkere sound. Dit nummer heeft iets rustigs maar toch ook opgewekt.
8

319 [------] Burial - Rival Dealer (2013, Engeland, 10:46) - yeahyeahyeah

1 van de laatste wapenfeiten van Burial, het is al weer een tijdje geleden. Ik hoop dat er eind dit jaar weer een kerstcadeautje ligt te wachten van burial of een nieuwjaarscadeau is ook goed, meer moet ik echt niet hebben. Ik moet zeggen dat het nummer vol goede ideeën zit. Het is denk ik ook de eerste keer dat ik ten volle geniet van dit nummer (goed dat ik het eventjes aan de kant gelegd heb). Het is misschien net als een shoegaze nummer. Die moet je ook meerdere keren beluisteren om er echt ten volle van te genieten en eens rust gunnen. Je moet namelijk de schoonheid naast en tijdens de distortion beluisteren. Ik ga de EP nog eens beluisteren 1 van deze dagen.
8,5

318 [294] Gorillaz - Stylo (2010, Engeland, 03:55) - MM: Song v/h Jaar (Maandwinnaars)

Gorillaz, het beste project van Damon Albarn. Heerlijk donker sausje in dit nummer. Met een gastbijdrage van Mos Def heb je natuurlijk een heel goed hulpje maar het is wel degelijk Bobby Womack die dit nummer afmaakt. Heerlijk, hoe die tekeer gaat in dit nummer.
7,8

317 [169] Fever Ray - When I Grow Up (2009, Zweden, 04:31) - GrafGantz

Zangeres van The Knife? Qua stem zit het wel goed dus. Ook in het nummer zitten leuke ideeën die het nummer meer dan onderhouden.
7,2

316 [------] Duffy - Warwick Avenue (2008, Wales, 03:47) - Bucquoy

mooie rustige muziek met een animerende stem erbovenop, hier heb ik geen probleem mee, echt positief kan ik er ook niet over zijn.
6

315 [------] John Grant - Pale Green Ghosts (2013, Verenigde Staten, 06:04) - aERodynamIC

Heerlijk rauw nummer, ik voel me in het nummer gezogen en alsof ik al de actie van nabij voel. Het voelt aan alsof je in een landschap zit vol met schokken maar niet zo’n schokken waarvan je opschrikt maar van kunt genieten. Enige negatieve is dat het langer had mogen duren.
8,8

314 [196] Dry The River - Lion's Den (2012, Engeland, 12:28) - Outlaw104

Saai, zwakke stem, nog wat geluid in het 2de deel steken om toch iets van variëteit te hebben in het nummer. Dit nummer is armoe troef. Duurt dit nummer 12 minuten? gelukkig dat het maar 6:44 duurt op spotify Onweerwolf
0

313 [306] Soulsavers - You Will Miss Me When I Burn (2009, Engeland, 03:48) - MuMeLadder

„When You have No one, No One Can Hurt You.” Feit en nog een feit is dat je met gastzanger: Mark Lanegan niet veel mis kunt doen. Al begint dit nummer pas echt tof te worden met een achtergrondzangeres die zeker een toegevoegde waarde heeft.
7

312 [------] Janelle Monáe - Dance Apocalyptic (2013, Verenigde Staten, 03:25) - kemm

Beste popzangeres in een alternatieve wereld, wel misschien ook wel in mijn wereld zeker na haar optreden op pukkelpop. Dit nummer brengt me weer helemaal naar dat optreden. Deze vrouw verdiende echt wel meer aandacht op pukkelpop, de weide stond zo leeg en dat voor de queen of pop. Ik heb echt weer goesting om te dansen en kan dan ook niet stilzitten, zelf tijdens dat ik dit schrijf.
8,8

311 [------] Daft Punk - Contact (2013, Frankrijk, 06:24) - nico1616

Ik ben al blij dat Pharrel hier niet op zit te janken. Voor de rest is dit zeker geen nummer die ik uit mezelf zou draaien, de stoorfactor op dit nummer is veel te groot.
2,5

jassn schreef:
320 [------]Als je me vraagt rangschik de nummers van Arcade fire’s laatste album: dan staat deze waarschijnlijk op 2 bij mij na Porno (komt deze nog?).
Nope, werd helaas al uitgeschakeld in voorrondeladder.

310 [------] HAERTS - Hemiplegia (2013, Verenigde Staten, 03:50) - Andres4

Nog zo’n hype die ik niet snap. Deze groep maakt geen slechte muziek hoor, ze zitten wat in hetzelfde vaarwater als SX volgens mij. Alleen kan ik hier wel naar luisteren maar tot daar het positieve. Er zit wel een leuk deuntje in op het einde.
5,2

309 [------] Gorillaz - On Melancholy Hill (2010, Engeland, 03:54) - 7744leon

Een beetje een vlak nummer van de Gorillaz, al blijft het wel leuk en onderhoudend.
6,5

308 [297] Trentemøller - Miss You (2006, Denemarken, 04:03) - Titmeister

Heerlijk relaxerend nummer. Ik mis hier niks in dit nummer. Mooi gedaan.
8

307 [------] Foxygen - San Francisco (2013, Verenigde Staten, 03:47) - ArthurDZ

Een nummer dat gezongen wordt op het tempo dat hippies leefden in de jaren 60. Heel gezapig nummer, niet echt iets op aan te merken.
5

306 [------] Massive Attack - Girl I Love You (2010, Engeland, 05:27) - Salvadore

Hypnotiserend nummer, Massive Attack dompelt je onder in een fantastische donkere sfeer en je komt er pas uit als het gedaan is. De zang is erg passend op dit nummer. Ik moet echt meer werk van deze groep beluisteren, deze zomer hen live aan het werk gezien en dat was echt een optreden om te onthouden.
8,5

305 [192] The Killers - When You Were Young (2006, Verenigde Staten, 03:40) - 3FM: Song v/h Jaar

When I Was Young toen kende ik The Killers van naam, nu wil ik ze alleen kennen van naam alleen gaat het zo niet in de wereld jammer genoeg. Dit is geen muziek die het ooit goed gaat doen bij mij. Veel te vlak, geen inspiratie, geen spanning, nee dit is niet aangenaam om naar te luisteren.
1

304 [296] Kasabian - L.S.F. (Lost Souls Forever) (2004, Engeland, 03:18) - thelion

Mijn eerste concert ooit, wat een concert in de AB (nu reken ik even het optreden van de jeugd van tegenwoordig niet mee). Wat me wel gaat bijblijven van dit concert is de sfeer tijdens en na dit nummer. Volgens mij duurde het wel bijna tot 5 minuten nadat de groep stopte met het nummer dat de zaal bleef doorgaan. Fantastisch !
9

303 [313] Giles Corey - No One Is Ever Going To Want Me (2011, Verenigde Staten, 08:14) - MuMeLadder

Eigenlijk onrechtstreeks een nominatie van mij in deze witte trui. 1 van mijn beste ontdekkingen ooit op Musicmeter en dan ook 1 van mijn favoriete nummers ooit. Rustige opbouw met wederkerend patroon, dan komt er langzaam die prachtige zang erbij van Dan Barret. Op geleidelijke manier komen er mooie bijdrages bij. Neem nu bijvoorbeeld die achtergrondzang vanaf 4:10 ongeveer. Om daarna terug te gaan naar alleen de kern van het nummer. Om dan weer langzaam aan het nummer op te bouwen. Dit nummer zit zo fucking geniaal in elkaar en toch zo simpel. Je hebt natuurlijk zo’n nummers met een prachtige finale. Wel dit is zo’n nummer, het einde van dit nummer is zo onovertreffelijk. Daar zit alles in. Die energie waarmee Dan Barret zingt maar dat is het niet alleen het is ook hoe hij die emoties in die energie stopt. Zelden gezien zo’n mooie finale van een nummer.
10

302 [289] The Antlers - Wake (2009, Verenigde Staten, 08:44) - Co Jackso

Een nummer in een bepaalde sfeer, de sfeer wekt mijn interesse. Hier kon jammer genoeg meer mee gedaan worden. De zang heeft jammer genoeg weinig tot geen bijdrage aan dit nummer.
5,5

301 [311] Het Zesde Metaal - Benauwd (2012, België, 06:15) - Onweerwolf

Ik ben benauwd voor het witte blad, ik ben benauwd om iets op te schrijven over dit nummer. Dus ik maak niks af. Ik leef in het klad. Ik heb gebluft, ik heb gelogen, ik liet iedereen in de waan. Ik kan niet anders dan ontgoochelen. Ik heb het mezelf aangedaan. Ik heb nooit mijn recensie afgewerkt van dit prachtige album. Met wat woorden op een wit blaadje en wat noten in mineur. Ben ik nu een vogel voor de kat, een mug op een witte muur? Soms krijg je knikkers voor uw parels van teksten, soms krijg je geld voor mindere teksten. Vraag dat maar aan Wannes Cappelle. Voor jullie gaan vragen aan mij. Hoe, Waarom of wat? Ach, ik vul ook gewoon maar mijn dagen met muziek van Het Zesde Metaal.
10

Gezien dat ik 2 nummers niet beoordeeld heb:

The Black Keys - Lonely Boy 8
Radical Face - Holy Branches 7,5

voorlopige top 20

1. Giles Corey - No One Is Ever Going To Want Me 10
2. Darkside - Golden Arrow 10
3. The Knife - Full of Fire 10
4. Burial - Raver 10
5. Het Zesde Metaal - Benauwd 10
6. Mark Kozelek & Jimmy Lavalle - Somehow The Wonder Of Life Prevails 9,7
7. The Waterboys - The Faery's Last Song 9,7
8. Porcupine Tree - Anesthetize 9,7
9. Four Tet - Locked 9,5
10. Chromatics - These Streets Will Never Look The Same 9,5
11. Mariee Sioux - Wild Eyes 9,5
12. Kasabian - L.S.F. (Lost Souls Forever) 9
13. Mew - The Zookeeper's Boy 9
14. The Waterboys - News For The Delphic Oracle 9
15. Sigur Rós - Brennisteinn 8,8
16. John Grant - Pale Green Ghosts 8,8
17. Janelle Monáe - Dance Apocalyptic 8,8
18. Villagers - The Waves 8,8
19. The xx - Angels 8,8
20. Phosphorescent - The Quotidian Beasts 8,8

jassn schreef:
301 [311] Het Zesde Metaal - Benauwd (2012, België, 06:15) - Onweerwolf

Ik ben benauwd voor het witte blad, ik ben benauwd om iets op te schrijven over dit nummer. Dus ik maak niks af. Ik leef in het klad. Ik heb gebluft, ik heb gelogen, ik liet iedereen in de waan. Ik kan niet anders dan ontgoochelen. Ik heb het mezelf aangedaan. Ik heb nooit mijn recensie afgewerkt van dit prachtige album. Met wat woorden op een wit blaadje en wat noten in mineur. Ben ik nu een vogel voor de kat, een mug op een witte muur? Soms krijg je knikkers voor uw parels van teksten, soms krijg je geld voor mindere teksten. Vraag dat maar aan Wannes Cappelle. Voor jullie gaan vragen aan mij. Hoe, Waarom of wat? Ach, ik vul ook gewoon maar mijn dagen met muziek van Het Zesde Metaal.
10

(afbeelding)

Onweerwolf
jassn schreef:
Duurt dit nummer 12 minuten? gelukkig dat het maar 6:44 duurt op spotify Onweerwolf

Blijkbaar heb ik een verkeerde versie gedownload. Ik ga hem meteen vervangen. Bedankt voor het opmerken.

300 [190] Thom Yorke - Harrowdown Hill (2006, Engeland, 04:37) - keijzm73

Klinkt zoals alle recente dingen waar Thom Yorke aan meewerkt, sinds hij electronica ontdekt heeft. Niet dat het daarom minder is. Mooie sound, leuke electronica, goede stem. Waarschijnlijk wel meerdere luisterbeurten nodig om echt op waarde te schatten.
7,8

299 [264] Het Zesde Metaal - Ge Zwiegt (2012, België, 04:33) - dumb_helicopter

Ik probeer u te vergeten, maar ik weet nog perfect hoe het nummer gaat. Men zocht naar uw woorden, maar de teksten staan in het Algemeen Nederlands. Ik had dit niet zien aankomen. Ik heb uw woorden oneindig veel beluisterd. Ik kan het nog moeilijk geloven. Heb ik iets misdaan? Dat het vuur maar niet kan doven. Ik kan er niet tegen die vragen waarom? Het is vissen naar redenen hoe dat het komt.
In het begin twijfelde ik nog tussen uw andere nummers. Een beetje als kiezen tussen goede maten. Tot mijn spijt heb ik ondervonden, dat dit toch echt wel mijn favoriet is. De tijd is een genezer maar ons trok hij nog meer naar elkaar. Gasten gelijk Wannes Cappelle zijn verrezen, maar ik speel dat niet klaar.
Als het voorkomt dat ik toch nog genees, dat ik een ander nummer heb. Dat ik uw nummers niet meer luister, wat je nooit geschreven hebt. Gaan we dan eens naar een optreden? Zeggen dat we het verstaan? En samen vergeten, ons laten gaan?
Ik zwijg omdat ik dingen niet kan benoemen of uit geluk. De woorden zijn met veel te veel, ik krijg ze niet door mijn keel. Ik zwijg omdat ik dingen niet kan benoemen of omdat ik de muziek voor zich laat spreken. Ik zoek naar redenen om het te verstaan. De piano, de viool, uw woorden, maar oplossingen zijn zo simpel niet.
10

298 [------] Foals - Two Steps, Twice (2008, Engeland, 04:39) - Outlaw104

Twee stappen tegelijk zet Foals hier en van mij mogen ze 2 banken vooruit. Het prijsnummer van Foals. Dit popnummer heeft alles in zich. Variatie, herhaling, spanning, actie, simpele teksten, opbouw, gemakkelijk mee te zingen, catchy refrein en het blijft een fris nummer.
9,3

297 [------] Daft Punk Feat. Pharrell Williams - Get Lucky (2013, Frankrijk/Verenigde Staten, 04:08) - 3FM: Song v/h Jaar

Ik had graag gehad dat het einde begon voor het begin van het nummer, dan was ik er al vanaf. Jammer genoeg heb ik geen geluk. Dit nummer bevalt me niet. Gelukkig zingt Pharrel niet heel het nummer en hebben we toch eventjes het moment om dat deuntje te bewonderen zonder te moeten kotsen van die zang.
3

296 [111] Madrugada - Valley Of Deception (2008, Noorwegen, 05:07) - MuMeLadder

Ik snap deze notering niet, een doodgewoon nummer, alles binnen de lijntjes , normale zang, zonder passie gezongen. Niets maar dan ook niks wat dit nummer speciaal maakt of mooi. Nee, weer zo’n nummer dat nergens op slaat om mooi gevonden te worden.
2

295 [375] Blaudzun - Elephants (2012, Nederland, 03:35) - 3FM: Song v/h Jaar

copycat deel zoveel, na-apers, Arcade Fire heeft wel veel invloed in de muziek, maar daarom is het nog niet goed. Gewoon een leuk nummertje.
6

294 [324] Radiohead - Lotus Flower (2011, Engeland, 05:00) - 3FM: Song v/h Jaar

Ik kan niet zo dansen, zeker niet op dit nummer.
7,8

293 [400] Wild Beasts - The Devil's Crayon (2008, Engeland, 03:39) - Rate Your Music

Is dit de hoofdzanger hier die zingt? Laat ik dan maar zeggen dat ik vind dat de andere die soms eens zingt bij de groep mij veel meer aanstaat. Aangezien ik de zang hier niet zo goed vind, neem ik aan dat het de hoofdzanger is die zingt. Wisselen van hoofdzanger zou deze groep zeker deugd doen. Want instrumentaal zit het wel goed in elkaar.
5,7

292 [121] The Boxer Rebellion - Flashing Red Light Means Go (2009, Engeland, 05:27) - Outlaw104

Heerlijke drums in dit nummer. Het stembereik van de zanger gaat ver in dit nummer maar het blijft altijd mooi.
8

291 [317] Adele - Someone Like You (2011, Engeland, 04:47) - 3FM: Song v/h Jaar

Die piano, die piano, die stem, die piano. Ja het is wel duidelijk dat de piano dit nummer maakt tot wat het is. Al moet je zeggen dat ze wel een hele mooie stem heeft.
8

Gast
geplaatst: vandaag om 12:40 uur

geplaatst: vandaag om 12:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.