MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De Witte Trui [Editie 2014]: De Bespreking

zoeken in:
jassn schreef:

299 [264] Het Zesde Metaal - Ge Zwiegt (2012, België, 04:33) - dumb_helicopter
Ik zwijg omdat ik dingen niet kan benoemen of uit geluk. De woorden zijn met veel te veel, ik krijg ze niet door mijn keel. Ik zwijg omdat ik dingen niet kan benoemen of omdat ik de muziek voor zich laat spreken. Ik zoek naar redenen om het te verstaan. De piano, de viool, uw woorden, maar oplossingen zijn zo simpel niet.

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Damn, jassn...
jassn schreef:
Ik heb nooit mijn recensie afgewerkt van dit prachtige album.
Na hetgeen ik gelezen heb, verplicht ik je hierbij geen andere letter meer te schrijven eer deze af is.

Ja, naar die recensie ben ik ook heel benieuwd. Zeker als je het song voor song gaat doen.

jullie weten niet hoeveel keer ik het al geprobeerd heb zeker?

ik had het trouwens al lang opgegeven, iedere keer vond ik het niet goed genoeg.

Mannen, wat is de witte trui?

Kort gezegd een spin-off van de MuMeLadder, maar dan enkel met muziek die de afgelopen 10 jaar is uitgebracht. Zie ook: Muziek >> Muziekgames >> De Witte Trui [Editie 2014]

jassn schreef:
jullie weten niet hoeveel keer ik het al geprobeerd heb zeker?

ik had het trouwens al lang opgegeven, iedere keer vond ik het niet goed genoeg.

Ik zou zeggen gewoon nog eens proberen (/verder schrijven) en uiteindelijk genoegen nemen met de prachtige recensie die er dan staat. Ik kan me heel goed voorstellen dat je zelf nooit helemaal tevreden geraakt als je het gevoel moet proberen omschrijven wat zo'n bijzonder album met je doet. Dat is niet erg. Voor jezelf kan het dan wel misschien nooit het perfecte stuk zijn, maar dan alsnog zullen er genoeg mensen zijn die het met veel plezier lezen. En wie weet maak je weer nieuwe mensen enthousiast met Het Zesde Metaal.

kemm schreef:
Damn, jassn...
(quote)
Na hetgeen ik gelezen heb, verplicht ik je hierbij geen andere letter meer te schrijven eer deze af is.
Bij deze gebeurt, heel mijn vrije zaterdag opgeofferd.

Diepe buiging, 't is de tijd en moeite meer dan waard geweest.

En dan heb je bij deze mijn toestemming om hier weer aan de slag te mogen.

290 [------] Eefje De Visser - Afdwaalt (2011, Nederland, 04:10) - Choconas

Eefje De Visser moet ik zeker eens wat meer beluisteren. Misschien wel de beste Nederlandstalige tekstenschrijfster uit Nederland. Ook dit nummer is mooi. Al hoor ik haar liever in iets rustigere nummers. Ook de muziek zit heel goed.
7,5

289 [238] Dead Can Dance - Amnesia (2012, Australië, 06:37) - Rate Your Music

Ik en donkere muziek zijn 2 handen op een buik. Dit zwarte pareltje van Dead Can Dance, beluister ik dan ook heel graag. Ik ben een jonge gast dus van mij mogen er veel groepen terugkeren die zo’n mooie muziek maken want anders zou ik ze misschien niet leren kennen. Want ik check eigenlijk veel te weinig muziek van vroeger. Het is vooral de donkere sound die dit nummer zo mooi maakt en de passende iets of wat gezapige zang van de zanger.
9,3

288 [161] Het Zesde Metaal - Ploegsteert (2012, België, 04:26) - L_T_B

Het was voor de Kunst dat je die dag in Wevelgem werd geboren. Lang voor dat je praatte kon je al met de woorden spelen. Je was als kind al fan van Willem Vermandere maar het was Flip Kowlier die u het West-Vlaams aanwees.
En voordat je het wist had je een schrijversblok. De radio’s negeerden uw debuutalbum bijna volledig. Alleen sommige pers zei: ik wist van niets maar God is van ons land en maakt muziek.
Ondertussen waart ge samen met uw Ijslandse vriendin en had je 2 zonen. Die zorgden ervoor dat de pen weer begon te vloeien. Je had ondertussen uw maten laten zitten voor professionals, maar je zei: „Ik Haat U Nie". Je had een biografisch nummer geschreven over een wielrenner uit Ploegsteert en opeens was je wereldnieuws. Ze pakten u dan mee van de laatste show tot andere shows en de camera’s plakten aan uw vel: „Het lijkt wel de nieuwe Willem Vermandere”. Het volk zei: „Kijk hier komt de man, het talent druipt er in dikke vloeistof van”. Ze pakten u mee als Antwerpenaar. Je zei: „Dat ben ik niet. maar ik kom weer, ik ga er staan. Ik ga niet ontgoochelen.”
De woorden kleinkunst klinken hard in iedere taal. Het is kleineren zonder het te weten. Dat ze uit de mond komen van uw maten. Waar had je het verdiend? Het is zo niets ontziend. Je kon er ondanks alles van genieten maar zonder pen en papier. De muziek waar je nog mee samenhing, was het gedaan. Uw maten zeiden: Ga niet weg, we blijven fan. Ga niet weg, we blijven fan.
De schepper had geen compassie je kreeg geen MIA en God zei: „Er zit een reukje aan, er zit zelfs doping in zijn pen”, ik wist dat hij een MIA had verdiend.
10

287 [------] Eefje De Visser - De Bedoeling (2013, Nederland, 03:15) - Dwejkk_

Prachtig nummer, vooral als het erg rustig is, kan ik echt genieten van Eefje. Ook de instrumentatie is erg top. Mijn favoriete Nederlandstalige act uit Nederland, veel meer dan spinvis en roosbeef. Dit is dan ook nog het beste nummer dat ik ken van haar.
8,6

286 [------] Jon Hopkins - Open Eye Signal (2013, Engeland, 07:49) - MM: Song v/h Jaar (Maandwinnaars)

Toch wel 1 van de bazentracks uit 2013 met een retegave video die perfect het nummer beschrijft. Gewoon uw vervoermiddel nemen en rechtdoor rijden, deze plaat opleggen en niet nadenken. Heerlijk toch?
9,6

285 [387] Tame Impala - Feels Like We Only Go Backwards (2012, Australië, 03:13) - Rate Your Music

It Feel Like We Only Go Backwards of vrij vertaald: Het voelt alsof ze alleen maar achteruit gaan. Het nummer doet denken aan de jaren 60 maar het heeft geen enkele meerwaarde. Echt een zwak nummer en als je dit vergelijkt met muziek uit de jaren 60 dan gaat de muziek inderdaad achteruit.
2

284 [177] The Chemical Brothers - Galvanize (2005, Engeland, 04:30) - 3FM: Song v/h Jaar

The Chemical Brothers, ik heb er eigenlijk niet veel mee, maar dit is een aardig nummer voor op de radio.
6

283 [------] Other Lives - For 12 (2011, Verenigde Staten, 04:12) - 7744leon

Oei, ik was vergeten dat deze groep nog een goed nummer had. Dit is zelf hun beste nummer, dat ik dit kon vergeten. Ik hou van nummers met een bepaalde sfeerschepping, die op een langzaan tempo worden onderhouden, hier is het niet anders.
8,4

282 [207] Beach House - Lazuli (2012, Verenigde Staten, 05:02) - Rate Your Music

Dit is zo’n groep waar het maar niet wil lukken met mij. Het klinkt allemaal mooi maar het pakt me niet. Ik heb ze vorig jaar hun laatste kans gegeven op een festival, maar de klik kwam er nog niet. Dus waarom zou ik nog de moeite doen, er is zoveel goede muziek. Dat ik mijn tijd niet ga verspelen aan hen, omdat iedereen zegt dat dit wel iets voor mij zou zijn. Ook dit nummer passeert alsof het niet afgespeeld is en toch kan ik helemaal niet zeggen dat het slecht klinkt.
6

281 [------] Interpol - C'mere (2004, Verenigde Staten, 03:11) - Simon77

Ook zo’n groep, waar het maar niet wil lukken. Donkere muziek en volle gitaarsounds en melodieën. Dit zou mij perfect moeten liggen, maar nee dit gaat ook volledig aan me voorbij. Al hebben ze wel een paar leuke nummers. Live vond ik ze daarentegen wel goed. Ook dit nummer doet me niet veel.
5,5

280 [116] The xx - Infinity (2009, Engeland, 05:13) - MuMeLadder

Een lang nummer van The xx en het heeft dan ook alles. Heerlijke rustige beats, mooie gitaarlijnen. dromerige zang man meets vrouwzang.
8,7

279 [229] Burial - Ghost Hardware (2007, Engeland, 04:53) - Titmeister

Dat ik van Burial hou is geen verbazing zeker? Heerlijk die r&b zangen die tussen de abstracte muzieksounds zitten. Ik kan hier alle tijden van genieten.
10

278 [------] Warpaint - Elephants (2008, Verenigde Staten, 04:45) - Choconas

Misschien wel het beste nummer van Warpaint. Vooral live is dit een prijsnummer van jewelste. Dat gitaarriedeltje in het begin is tijdloos. De zang is goddelijk. Er wordt gezongen op het randje en dat maakt ieder nummer van hen zo passievol. Hoe dit nummer zich ontwikkelt is werkelijk fenomenaal. Oh ja heb ik al gezegd dat die bas echt geweldig klinkt? of hoe goed de drums klinken? 1 van mijn favoriete bands van het moment. Voor wie ze nog nooit live gezien heeft en wilt weten wat ik bedoel dat dit een prijsnummer van jewelste is moet deze versie eens beluisteren. "Elephants" by Warpaint Live Session (Presented by Noisevox) - YouTube

277 [147] The Decemberists - The Mariner's Revenge Song (2005, Verenigde Staten, 08:48) - DenDimi

Hier hou ik wel van toch van tijd tot tijd. Ik zou hier niet hele dagen naar kunnen luisteren. Het feit dat het op een verhalende manier is, vind ik wel een pluspunt.
7,7

276 [------] R.E.M. - Überlin (2011, Verenigde Staten, 04:15) - DenDimi

Ah R.E.M. , van alles wat ik ken staat bijna al hun beste songs op hun laatste album. Zo superveel ken ik niet maar het meeste dat ik van vroeger ken vind ik niet veel vets, maar ze maken wel veel redelijke muziek. Waar ik wel wil naar luisteren, net zoals dit nummer.
7,5

275 [166] Snow Patrol - Chasing Cars (2006, Noord-Ierland, 04:28) - 3FM: Song v/h Jaar

Aardig nummer van een aardige groep, maar beter dan dit kunnen ze niet.
7,5

274 [------] Editors - A Ton Of Love (2013, Engeland, 03:58) - Eindafrekening Studio Brussel

Ik begrijp mijn landgenoten niet in hun adoratie voor deze middelmatige band. Dit nummer klinkt dan weer als U2 op zijn slechtst.
0

273 [------] Anna Von Hausswolff - Mountains Crave (2012, Zweden, 03:35) - aERodynamIC

Dit klinkt goed over het geheel, goede stem. Meer dan onderhoudend voor op een zondag.
7

272 [102] Sufjan Stevens - They Are Night Zombies!! They Are Neighbors!! They Have Come Back From The Dead!! Ahhhh! (2005, Verenigde Staten, 05:10) - MuMeLadder

Ik hou van Sufjan en Sufjan houdt van Zombies. Niet dat dit nummer mij zombiesgevoel heeft maar ik vind dit echt een toffe track. De toegevoegde waarde van die andere zang in dit nummer is niet te onderschatten en dat is ook wat ik erg waardeer aan Sufjan. Hij maakt zoveel verschillende nummers maar weet ze toch altijd binnen zijn eigen kader te zetten.
9

271 [281] LCD Soundsystem - All My Friends (2007, Verenigde Staten, 07:37) - Rate Your Music

Leuk deuntje wordt na een tijdje irritant deuntje die maar blijft duren, de zang is redelijk grijs dus die imponeert ook al niet.
2,5

Wij zullen volharden.

360 [348] The Black Keys - Lonely Boy (2011, Verenigde Staten, 03:13) -MuMeLadder

Als ik de recensies moet geloven is de muziek van de Black Keys ongeveer de kern van het rockgenre en als ik dit hoor begrijp ik het ook wel half (schurende gitaren, een enigszins onvriendelijke riff en passend ge-oh in het refrein), maar ik moet zeggen dat ik eigenlijk vooral enthousiast word van het refrein. In de rest van het liedje wordt er toch wat te weinig recht-voor-z’n-raap gespeeld en gezongen, met als gevolg dat dit niet de opzwepende lading krijgt die het zou moeten hebben. Wel een leuke clip.
Cijfer: 7

359 [------] Bruce Springsteen - We Take Care Of Our Own (2012, Verenigde Staten, 03:54) - Bucquoy

Echt een tenenkrommende ode aan een toch al niet zo heel erg geslaagd land, gezongen door je sentimentele oom tijdens het kerstdiner en begeleid door een viool(?)partij die het woord cheesy een nieuwe betekenis geeft. Kan rechtstreeks in een reclamespotje van de Republikeinen, als dat niet al is gebeurd. Beh.
Cijfer: 1,8

358 [------] Silversun Pickups - Panic Switch (2009, Verenigde Staten, 05:44) - nelis

Al iets compromislozer dan de zwarte sleutels, maar dit positieve punt wordt weer vernietigd door de zanger, die klinkt als een 14-jarige die voor het eerst heeft gerookt. Het totaalcijfer komt dus ongeveer op hetzelfde neer, vooral dankzij de lekker snijdende gitaarpartijen.
Cijfer: 6,8

357 [226] Stereophonics - Dakota (2005, Wales, 04:57) - Rate Your Music

Een fijne staccato begeleiding voor een zanger die op zich goed zijn strot open kan gooien tijdens het refrein: het zou op zich goed moeten komen met dit nummer, maar ik merk toch dat ik me een beetje stoor aan het testosterongehalte dat dit nummer bevat. Waarschijnlijk ligt het aan de net wat te frequente explosies van geschreeuw in combinatie met de weinig verheffende tekst in het refrein in combinatie met de wat vervelend cliché akkoordkeuzes. Zoiets.
Cijfer: 6,3

356 [------] Darkside - Golden Arrow (2013, Verenigde Staten, 11:20) - 7744leon

Ik ben bekeerd: was voor mij eerst nog het enige minpunt aan dit liedje (?) dat het in de eerste minuten net wat te geduldig werd opgebouwd, bij herbeluistering nummer 20 is zelfs dat niet meer storend. Blijft over een erg indrukwekkende trip, volgestouwd met prachtige geluidseffecten, interessante melodieën en ook nog eens een (soort van) climax. Goede stof om even 10 minuutjes van de wereld te geraken.
Cijfer: 9

355 [222] Tensnake - Coma Cat (2010, Duitsland, 06:57) - Titmeister

Ondanks het verfrissende begin ademt dit nummer echt veel te veel een standtent-op-Ibiza-gevoel uit om memorabel te zijn. Te veel handjeklaps, geknipte vocalen, te veel jazzpianootjes – zelfs de vast erg kundige opbouw kan hier niks aan redden.
Cijfer: 4

354 [276] Nick Cave And The Bad Seeds - There She Goes, My Beautiful World (2004, Australië, 05:17)

Van alle artiesten die ik ken zit Cave in de meest ongemakkelijke tweesplitsing binnen de muziek die hij maakt. Naast bijna karikaturaal duistere gromnummers zet hij alsof het niets is eens in de zoveel tijd een nou, eigenlijk best wel cheesy nummer neer. Dit is daar een voorbeeld: dit is eigenlijk gewoon best wel radio 2-fähig, vooral dankzij die karaokepiano en het achtergrondkoortje. Gelukkig kan deze het hebben – in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Nobody’s Baby Now – omdat Cave het nummer met het enthousiasme van een gospelzanger voortstuwt en omdat er een hele overtuigende gejaagdheid zit, juist in die pianootjes en koortjes. Klinkt een beetje als een verrassend goed geslaagde afsluiting van een musical.
Cijfer: 7,8

353 [240] Kaiser Chiefs - I Predict A Riot (2004, Engeland, 03:53) - MuMeLadder

Wel grappig dat ze in de clip doen alsof ze heel erg hard aan het spelen zijn, terwijl dit nummer natuurlijk ongeveer de overtreffende trap van dufheid is. Waar andere hits van deze band nog een soort van eigenwijze stomheid over zich heen hebben die me nog wel bevalt, is het enige wat de band hier te bieden heeft een paar lalaatjes en een hele stomme zanglijn in het couplet. Samen met Franz Ferdinand zijn de Kaiser Chiefs toch wel de grote losers van de Britse rockrevival, wat mij betreft.
Cijfer: 4

352 [------] Jacco Gardner - Clear The Air (2012, Nederland, 03:39) - aERodynamIC

Volgens mij is deze meneer ondertussen ons meest succesvolle non-dance-exportproduct, wat dan weer vrij lullig is omdat de Nederlandse muziekscene blijkbaar de muziek van 40 jaar geleden moet kopiëren om te kunnen doorbreken in het buitenland. Behalve het echt te opdringerige retrolaagje van dit nummer is er echter weinig mis mee: ik hoor slimme akkoordprogressie, gezellige xylofoontjes en een poepsimpel, maar wél aanstekelijk refrein. Op zich gun ik Gardner dus best z’n succes in het buitenland, al is het maar omdat ‘ie er lief uitziet met z’n hoed.
Cijfer: 7,3

351 [199] Vampire Weekend - Walcott (2008, Verenigde Staten, 03:42) - MuMeLadder

Eén van de minste nummers van deze voor de rest best frisse en gezellige band. Het grote probleem is vooral dat het liedje heel erg lijdt onder het feit dat Koenigs zanglijn niet zodanig uitblinkt dat hij zo vaak herhaald kan worden als Vampire Weekend hier doet; bovendien beheerst de band de kunst van subtiele melancholie in de nummers verwerken hier nog niet echt. Er zijn een paar muzikale lichtpuntjes (de glissando strijkers in het derde couplet bijvoorbeeld), maar over het algemeen is dit vooral vier minuten aan repetitieve motiefjes langs je heen laten glijden.
Cijfer: 4,3

hoi123 schreef:
359 [------] Bruce Springsteen - We Take Care Of Our Own (2012, Verenigde Staten, 03:54) - Bucquoy

Echt een tenenkrommende ode aan een toch al niet zo heel erg geslaagd land, gezongen door je sentimentele oom tijdens het kerstdiner en begeleid door een viool(?)partij die het woord cheesy een nieuwe betekenis geeft. Kan rechtstreeks in een reclamespotje van de Republikeinen, als dat niet al is gebeurd. Beh.
Cijfer: 1,8

Ode? Gaat het er niet over dat ze (de burgers, werkende mensen, armen...) te weinig steun krijgen van de staat en zelf hun plan moeten trekken? En Springsteen republikein Hij heeft opgetreden als steun voor de campagne van Obama. Een van ons begrijpt dit nummer helemaal verkeerd, en ik denk dat jij het bent.

Haha zoiets vermoedde ik al. Had nog even de tekst er op nageslagen, maar daar was die ironische boodschap toch niet duidelijk genoeg verwoord. Zag er toch echt uit als een lofzang, maar mijn fout dus, waarvoor sorry.

Voor de rest blijft mijn kritiek wat mij betreft staan, want dit nummer straalt een Amerikaansheid uit waar je billen van samenknijpen - en dat bedoelde ik met reclamespotje voor Republikeinen, ongeacht de politieke voorkeur van Springsteen.

hoi123 schreef:
Haha zoiets vermoedde ik al. Had nog even de tekst er op nageslagen, maar daar was die ironische boodschap toch niet duidelijk genoeg verwoord. Zag er toch echt uit als een lofzang, maar mijn fout dus, waarvoor sorry.

Voor de rest blijft mijn kritiek wat mij betreft staan, want dit nummer straalt een Amerikaansheid uit waar je billen van samenknijpen - en dat bedoelde ik met reclamespotje voor Republikeinen, ongeacht de politieke voorkeur van Springsteen.
Ik ben blij dat je beseft dat wat je schreef nogal raar was. Maar ik kan begrijpen dat de tekst niet helemaal duidelijk was, en dat je er niet aandachtig naar luistert als je het nummer slecht vindt. Het doet me denken aan Born in the U.S.A., ook zo'n nummer van Bruce waarvan ik en vele anderen dachten (of nog steeds denken) dat het een erg pro-Amerikaans nummer is, terwijl ik onlangs eens gelezen heb dat dat helemaal niet het geval is.

Onweerwolf
He, ik snap overigens wel waarom Bruce republikeins zou klinken of iig heel erg Amerikaans, maar gelukkig heeft hij het hart wel op de goede plek, itt bv een hufter als Ted Nugent.

Wordt er nog verder besproken?

Ach, ik ben al op één achtste.

350 [304] Porcupine Tree - Deadwing (2005, Engeland, 09:47) - dynamo d
Ach hoezee, m'n favoriete band. Begint dankzij een geslaagde zanglijn in ieder geval wat minder kitscherig dan ik van ze gewend ben (afgezien van die metalriff), maar als die stem die het midden houdt tussen fluisteren en grunten zijn intrede doet haak ik mentaal al af. De kazige orgeltjes en onoriginele solo's die erop volgen trekken m'n aandacht niet bepaald terug.
Cijfer: 3,5

349 [359] White Lies - Unfinished Business (2009, Engeland, 04:19) - Onweerwolf
Eén van de weinige bandjes van de jaren '80-revival die de kutheid van dat decennium wél in hun liedjes heeft weten te vangen. De melodramatische aardappel in de keel van de zanger in combinatie met het zouteloze gebruik van het instrumentarium en het weeïge orgeltje dat eens in de zoveel tijd komt bovendrijven belichamen precies het soort liedje waar ik chagrijnig van word.
Cijfer: 2,5

348 [221] Four Tet - Locked (2012, Engeland, 08:30) - MM: Song v/h Jaar (Maandwinnaars)
Dit liedje was enige tijd geleden het eerste nummer wat ik van deze artiest te horen kreeg; tot op de dag van vandaag heb ik sindsdien Rounds op m'n telefoon staan, maar bij de andere muziek van Four Tet die ik tot nu toe gehoord heb mis ik toch echt het claustrofobische dat dit nummer wel heeft. Al is zijn die synths een soort laag van weldaad die over je heen uitgestrooid wordt, die fenomenale drumpartij geeft het nummer iets naargeestigs, iets wrangs mee dat Four Tet hierna of hiervoor nog niet in zijn oeuvre verwerkt heeft. Wat mij betreft is dit dus verreweg het beste nummer: met zo'n hypnotiserende, reutelende electrotrip krijg je veel voor elkaar bij mij.
Cijfer: 9,5

347 [------] Spinvis - Aan De Oevers Van De Tijd (2005, Nederland, 05:20) - Snoeperd
En na Raver van Burial hebben we hier dan het tweede nummer dat ik in mijn persoonlijke top-100 zou zetten. Aan de Oevers van de Tijd is een soort compleet toneelstuk met Erik de Jong als sterspeler, die mijmerend en melancholisch zijn hele leven van bovenaf bekijkt; juist dankzij de tongue-in-cheek-referenties die de gemiddelde luisteraar nooit zal begrijpen ("En daar bij de auto staan Josephine en Mike, mijn blauwe Citroën") voelt dit nummer persoonlijk genoeg aan om je het gevoel te geven dat je naast 'm staat. De muzikale invulling zelf versterkt de nostalgische laag ook nog eens: die pianopartij en samenzang mogen in andere nummers misschien dan wel nodeloos klef klinken, hier onderstrepen ze de grenzeloze intimiteit die Spinvis hier tentoonspreidt. Eén van de beste nummers van Nederlandse bodem wat mij betreft.
Cijfer: 10

346 [------] The Knife - Full Of Fire (2013, Zweden, 09:16) - The Eraser
In tegenstelling tot de paar vorige keren dat ik dit nummer luisterde heb ik mezelf ditmaal voorgenomen om het venster waarin de clip afgespeeld wordt weg te klikken, aangezien die zo bizar is dat die de verwarring die dit nummer in je hoofd zaait niet bepaald wegneemt. Deze tactiek heeft gewerkt: in tegenstelling tot eerder word ik nu misschien niet overdonderd, maar wel danig verward door de extreme vaagheid hiervan. Bijna 10 minuten aan audiobukkake waarin uit iedere hoek desoriënterende geluiden komen en tekstfragmenten die niet heel veel orde scheppen in de chaos Here's a story/What's your opinion? - het doet me denken aan een muzikale variant van een volgekalkte isoleercel in een psychiatrische inrichting. En net zoals alle muzikale varianten van volgekalkte isoleercellen in psychriatische inrichtingen ben ik er wel van onder de indruk.
Cijfer: 8,4

345 [------] Mark Kozelek & Jimmy Lavalle - Somehow The Wonder Of Life Prevails (2013, Verenigde Staten, 10:32) - chevy93
De muziek van Mark Kozelek wankelt constant op het randje van saaiheid en het feit dat hij een voorliefde heeft voor liedjes langer dan vijf minuten helpt daar niet echt bij. Ik was dan ook enigszins huiverig bij het aanklikken van deze titel, maar blijkbaar heeft meneer Lavalle (geen idee wie dat is) een goede invloed op Kozelek. Ik hoor namelijk een indrukwekkend verstild nummer waarin Kozeleks stem de show steelt, maar ook het laagje synths mag benoemd worden - dit is zo'n geluid dat je als een deken om je heen zou willen wikkelen om er vervolgens drie dagen lang niet uit te komen. Fijn om te horen hoe Kozeleks zanglijn neerslachtig meedoet met de wendingen in de synthmelodie en fijn ook dat er geen echte climax op hoeft te volgen; tien minuten meezuchten met Kozelek is genoeg.
Cijfer: 8,3

344 [331] Arctic Monkeys - Brianstorm (2007, Engeland, 02:50) - 3FM: Song v/h Jaar
We springen weer terug de chaos in, al komt deze chaos niet per se overeen met de naargeestige vaagheid van The Knife: dit is eerder het soort wanorde waar je graag op zou willen dansen. Als het kon tenminste, want dankzij het verknipte ritme klinkt het op Brianstorm allemaal nét niet dansbaar. Een energieboost geeft het misschien juist vanwege deze "onkloppendheid" echter wel, al hoeft Turner daar met zijn venijnige stem sowieso niet heel veel voor te doen.
Cijfer: 8

343 [378] Keane - Sovereign Light Café (2012, Engeland, 03:38) - laxus11
Oeh, die eerste maten deden wel even mijn billen samenknijpen - gladder dan dit hoor je ze niet vaak. Later in het nummer is deze gladheid bepaald niet verdwenen (en bij het "Sjalalalalaladiejeee" moest ik toch echt wel even lachen), maar toch heeft de muziek van Keane een laagje dat me wel bevalt. Ergens in die steriele synths zit nog wel een soort eigen sfeertje verborgen en ook al weet ik dat ik het eigenlijk niet mag vinden en ook al is er van de melodielijnen zelf bar weinig bijgebleven, ik heb me niet heel erg geërgerd in deze drieënhalve minuut. Zie het maar als een guilty pleasure
Cijfer: 6

342 [------] SX - Graffiti (2012, België, 03:47) - Arno
Ik hoor een meer dan aardige compositie, maar de afwerking ervan past er niet helemaal bij. Als de zangeres luider gaat zingen, is dat met een opdringerigheid die de dromerige instrumentatie niet verdient en als de "keyboardriff" invalt, lijkt het toch alsof ze nét dat foute effectje hebben gekozen. Verder is dit meer dan redelijk luistervoer, maar er had toch wat meer ingezeten.
Cijfer: 6,5

341 [------] La Dispute - Andria (2008, Verenigde Staten, 04:21) - The Eraser
Teunnis schreef:
Veel mensen zullen dan wat meer moeite hebben met deze emo-zang.
Jup. De zanger begint best aangenaam, met een soort theatraal stemgebruik, maar naarmate het nummer vordert gooit hij steeds meer emotiekastjes open, met als gevolg dat alle geloofwaardigheid van het nummer ineenstort (. Verder vrij fantastische instrumentatie hoor, maar met een zanger die zichzelf zó zielig vindt krijg je bij mij hetzelfde effect als bij metal: als je als zanger zo nadrukkelijk beoogt getergd te klinken, creëer je een soort karikatuur van die getergdheid. But then again, what's the point anyway?
Cijfer: 5

Ik ga maar weer eens nieuw leven in dit topic schoppen. Dat ben ik natuurlijk ook wel een beetje verplicht als initiator.

340 [170] Sigur Rós - Sæglópur (2005, IJsland, 07:39) - Rate Your Music
Op Takk... vind ik dat Sigur Rós heel af en toe over het randje van kitsch heen gaan. Gelukkig is dat niet het geval op Sæglópur. Vooral die geluidseffecten op de achtergrong bij het intro zijn heel mooi. En uiteraard brengen ze het klassiek op zijn Sigur Rós naar de bombast. Eén van de meest archetypische Sigur Rós-nummers.
9,2

339 [------] The Naked And Famous - Young Blood (2010, Nieuw-Zeeland, 04:07) - JoaMuse
Voor een radiohitje is dit zeer degelijk. Lekker catchy ge-"yeahyeahyeah" en dromerige bruggen. Verder niet al te bijzonder.
6,4

338 [------] Goldfrapp - Cologne Cerrone Houdini (2008, Engeland, 04:26) - Salvadore
Wat ik tot nu toe van Goldfrapp heb gehoord was allemaal zeer degelijk, maar niet fantastisch. Cologne Cerrone Houdini is het beste wat ik van ze gehoord heb. De nadruk ligt hier op de vocalen en strijkers, wat heel goed uitpakt.
7,4

337 [346] Tool - Vicarious (2006, Verenigde Staten, 07:09) - dvdschaaf
Het probleem wat ik met Tool heb is dat het vaak klinkt alsof ze te veel aandacht hebben besteed aan het technische en minder aan "gewoon" een goed nummer schrijven. Bij Vicarious valt dat nog wel mee. Al komen ze ook hier niet helemaal los.
6,1

336 [------] Radical Face - Holy Branches (2013, Verenigde Staten, 03:38) - ArthurDZ
Ik zal toegeven dat ik wat betreft Radical Face me wel een beetje laat beïnvloeden door wat anderen hier van vinden. Ik vind het namelijk extreem overgewaardeerd, waardoor ik met een wat negatieve houding naar deze muziek luister. Maar goed, ik vind dit een beetje quasiartistieke muziek.
5,1

335 [------] Vampire Weekend - Unbelievers (2013, Verenigde Staten, 03:23) - Simon77
Vampire Weekend is ook zo'n band waar ik echt helemaal niks mee had. Vond ze denk ik wel erger dan Radical Face. Ik praat expres in de verleden tijd, want op hun laatste album, Modern Vampires of the City, staan een aantal mooie nummers. Dit is er helaas niet een van.
5,3

334 [------] Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing (2013, Engeland, 07:59) - MM: Albums v/h Jaar
Geef mij maar Porcupine Tree. Al valt me dit bij herbeluisteren eigenlijk best wel mee. En dan bedoel ik dat het op zich wel aan te horen is in plaats van verschrikkelijk. Het blijft saai.
5,5

333 [344] Broken Bells - The High Road (2010, Verenigde Staten, 03:52) - MM: Song v/h Jaar (Maandwinnaars)
Dit is nou nog eens heerlijke popmuziek. Nog beter dan de mooiste popliedjes van Ariel Pink en The Shins. Een echte oorwurm is dit. En dat komt vooral door de zangmelodiën. Vooral de overgang naar de hook / het refrein is heel mooi gedaan.
9

332 [247] Bright Eyes - Road To Joy (2005, Verenigde Staten, 03:55) - Arrie
Zo onderhand ken ik wel ongeveer alle nummers van dit album, en vind ik ze ook bijna allemaal onwijs goed, maar toch heb nooit het hele album geluisterd. Road to Joy is absoluut niet hun beste, maar ook deze is meer dan prima.
8,2

331 [114] The xx - Angels (2012, Engeland, 02:52) - MM: Albums v/h Jaar
Het tweede album van The xx heeft niet dezelde magie als hun debuut, maar er staan wel een aantal pareltjes tussen. Openingsnummer Angels is zo'n pareltje. De minimale begeleiding is de kracht van dit nummer. En dan met name de drums halverwege.
9

Ik ga het weer oppakken en hopelijk ben ik aan het eind van de kerstvakantie (bijna) klaar.

330 [210] Lykke Li - I Follow Rivers (2011, Zweden, 03:35) - Angelo
Een van de allerbeste #1-hits aller tijden. Het was dan ook een opmerkelijke hit van een dame die mij al in 2008 wist te betoveren met haar prachtige debuut. I Follow Rivers is niet haar beste, maar wel een heerlijke hit. Zoals vaak bij Lykke Li is de percussie om te smullen. Ik prefereer overigens de (hit)remix van The Magician.
8,2

329 [------] Sigur Rós - Brennisteinn (2013, IJsland, 07:45) - Rate Your Music
Zo goed als op hun tweede en derde album zullen ze niet gauw meer worden. Desalniettemin was ik (positief) verrast toen ik Brennistein voor het eerst hoorde. Rauw, haast industrieel. Een opvallende uitschieter in hun oeuvre, of je het nou mooi of lelijk vind. Het nummer wordt overigens prachtig afgebouwd in de outro.
9

328 [------] Pet Shop Boys - Axis (2013, Engeland, 05:33) - vigil
Pet Shop Boys hebben in de jaren '80 vreselijke nummers gemaakt. Toen ik Axis hoorde was ik dan ook zeer verbaasd: wat was dit ineens fijne muziek zeg! Er zit nog wel een flinke '80's-saus overheen, maar het klinkt helemaal niet gedateerd. Later kwam ik erachter dat PSB ook leuke dingen hebben gedaan in de jaren '80 (vooral Paninaro is erg sterk) en is er ook wat waardering gekomen voor een aantal van hun hits.
8,7

327 [------] Intergalactic Lovers - Shewolf (2011, België, 04:13) - dumb_helicopter
De nummers die ik van hun laatste album, Little Heavy Burdens, ken vind ik sprekende voorbeelden van tergend saaie indierock. Shewolf is ook niet al te bijzonder, maar nog wel wat beter.
6,7

326 [286] Saybia - Godspeed Into The Future (2007, Denemarken, 06:24) - vigil
Met Untitled heeft Saybia een nummer gemaakt van een exceptioneel niveau. Het merendeel vind ik helaas helemaal niks en Godspeed into the Future is misschien wel hun allerslechtste, wel heel erg banale instrumentatie en de stem werkt hier ook totaal niet.
4,2

325 [------] College - A Real Hero (2009, Frankrijk, 04:28) - yeahyeahyeah
Vooral bekend van de film Drive, waarvan dit het hoogtepunt is in sowieso een heerlijke soundtrack. Bij het horen van de beat beland je meteen in een stoere auto rijdend in de nacht door een Amerikaanse stad met veel lichten. Dan nog dat zwijmelstemmetje overheen en ik breek. Prachtig.
9,3

324 [------] Marble Sounds - No One Ever Gave Us The Right (2013, België, 04:19) - Outlaw104
Dit is wel een heel erg nietszeggend lied. Als je dan ziet wat voor bijzondere muziek de lijst niet heeft gehaald... Niet dat het heel slecht is.
6

323 [------] Mew - The Zookeeper's Boy (2005, Denemarken, 04:43) - Arno
Ik krijg nog steeds niet echt grip op Mew. Op zich een interessante band, maar het wil nog niet echt bij mij. De "are you my lady"-stukken zijn wel erg leuk.
7

322 [364] Vampire Weekend - M79 (2008, Verenigde Staten, 04:16) - MuMeLadder
Vampire Weekend waren tot Modern Vampires of the City misschien wel net zo verschrikkelijk als Mumford & Sons. Nee, nu ik overdrijf ik. In ieder geval, dit is me te geforceerd indie en eclectisch.
3,3

321 [------] Phosphorescent - The Quotidian Beasts (2013, Verenigde Staten, 07:04) - Co Jackso
Deze zanger, Matthew Houck heet hij lees ik nu, heeft zo'n heerlijke mompelzang. Het Zuiderlijk-Amerikaanse karakter is hier volop aanwezig, met name dat viooltje is heerlijk.
8,8

320 [------] Arcade Fire - It's Never Over (Oh Orpheus) (2013, Canada, 06:43) - Poeha
Het tweede deel van het album Reflektor is een beetje de The King of Limbs van Arcade Fire: te veel sfeer, net te weinig sterke liedjes. Het begin van It's Never Over zet een prima toon, maar uiteindelijk gaat het net nergens heen. Maar alsnog een redelijk cijfer, want bij mij gaat sfeer wel boven het liedje.
8

319 [------] Burial - Rival Dealer (2013, Engeland, 10:46) - yeahyeahyeah
Over sfeer gesproken, hier de meester van de sfeer. Burials meest ravy track tot nu toe, sommige stukken klinken alsof het rechtstreeks gekopieerd is van jaren '90 jungle. Maar naast sfeer heeft dit nummer ook genoeg inhoud. Door de (gesamplede) tekstflarden heen kun je hier met een beetje fantasie uithalen dat Burial hier uit de kast komt.
9,8

318 [294] Gorillaz - Stylo (2010, Engeland, 03:55) - MM: Song v/h Jaar (Maandwinnaars)
Lekker nietsaandehand-nummer van Gorillaz. Funky beatje, leuke clip er ook bij. Maar Damon Albarn kan beter.
7,2

317 [169] Fever Ray - When I Grow Up (2009, Zweden, 04:31) - GrafGantz
Lekker mysterieuze electropop van de zangeres van de helft van The Knife. Ik heb wel een voorkeur voor het stevigere werk van The Knife, maar Fever Ray smaakt op z'n tijd ook goed.
8,4

316 [------] Duffy - Warwick Avenue (2008, Wales, 03:47) - Bucquoy
Mercy vond ik lange tijd eigenlijk niet zo'n hele leuke hit en nog steeds is het niet meer dan "wel leuk". Warwick Avenue (en Stepping Stone) zijn dan heel wat leuker. Gewoon lekkere rustige popmuziek met genoeg bezieling gezongen.
7,8

315 [------] John Grant - Pale Green Ghosts (2013, Verenigde Staten, 06:04) - aERodynamIC
Popmuziek met een wat donker electronisch laagje er overheen werkt eigenlijk altijd wel bij mij. Zeker als je daar, zoals op Pale Green Ghosts, nog een goede blazerssectie bij doet.
8,5

314 [196] Dry The River - Lion's Den (2012, Engeland, 12:28) - Outlaw104
Wat begint als lief folkliedje mondt uit in enorm post-rockgeweld. Vooral de drumsectie valt op in de extatische finale. Misschien een tikkeltje overdreven en cliché post-rock, maar op zijn tijd is dit nummer heerlijk.
8,3

313 [306] Soulsavers - You Will Miss Me When I Burn (2009, Engeland, 03:48) - MuMeLadder
Ik heb echt helemaal niks met de stem van Mark Lanegan. Komt mij niet oprecht over met die trilling in zijn stem. En dit soort muzikale begeleiding werkt alleen als de stem je raakt.
5,5

312 [------] Janelle Monáe - Dance Apocalyptic (2013, Verenigde Staten, 03:25) - kemm
Lekker vrolijk hitje. Catchy teksten, vooral de Smash, smash, bang, bang. Don't stop, chalangalangalang doet mij altijd glimlachen. Voor de rest ook weer niet al te bijzonder, maar hoeft in dit geval ook helemaal niet.
8,4

311 [------] Daft Punk - Contact (2013, Frankrijk, 06:24) - nico1616
Eén van de leukere nummers van de comeback-plaat van Daft Punk. Het nummer ontspoord behoorlijk, dat mag ik wel.
8

310 [------] HAERTS - Hemiplegia (2013, Verenigde Staten, 03:50) - Andres4
Wings was geweldig. All the Days was nog wel oké, maar daarna heb ik niks bijzonders meer gehoord van deze groep. Hemiplegia kende ik ook al en behoort dus ook tot die saaie nummers.
5,8

309 [------] Gorillaz - On Melancholy Hill (2010, Engeland, 03:54) - 7744leon
Dit is zo'n nummer waar je het in eerste instantie niet echt in ziet, maar die stiekem elke keer beter blijft hangen en uiteindelijk moet je toegeven dat dit een rete-aanstekelijk melodietje heeft. Damon Albarn is daar dan ook wel een meester in.
8,1

308 [297] Trentemøller - Miss You (2006, Denemarken, 04:03) - Titmeister
Melancholische electronica. Als je iemand wilt overtuigen dat electronica wel degelijk bezieling kan bevatten moet je hem/haar dit laten luisteren. Mijn absolute Trentemøller-favorieten hebben net wat meer pit (Moan, Take Me into Your Skin, Shade of Marble), maar dit is ook om te janken zo mooi.
8,9

307 [------] Foxygen - San Francisco (2013, Verenigde Staten, 03:47) - ArthurDZ
Geinige psychedelische retro-pop, maar ik snap niet helemaal waarom veel mensen hier dolenthousiast over zijn.
6,9

306 [------] Massive Attack - Girl I Love You (2010, Engeland, 05:27) - Salvadore
Dankzij de constant dreigende basgitaar is dit mijn favoriet van Heligoland. Lekker vuizig en aggresief, een beetje zoals Inertia Creeps op Mezzanine. Die blazers maken het nummer helemaal af.
9,5

305 [192] The Killers - When You Were Young (2006, Verenigde Staten, 03:40) - 3FM: Song v/h Jaar
Het beste nummer dat ik van The Killers ken, maar dat zegt weinig. Afgaande op de singles is Hot Fuss compleet overschat en Day & Age terecht sterk bekritiseert. Ook dit nummer is voor mij niet echt een uitnodiging om me meer te verdiepen in deze band.
6,2

304 [296] Kasabian - L.S.F. (Lost Souls Forever) (2004, Engeland, 03:18) - thelion
Kasabian is al een heel stuk leuker dan The Killers, maar ook niet echt mijn ding. L.S.F. is wel één van hun beteren, het heeft vooral een lekkere vibe. Een typisch FIFA-nummertje: lekker voor op de achtegrond tijdens het gamen. Even opgezocht: stond op FIFA 04, wist ik niet eens (ik had 03 en 05).
7,1

303 [313] Giles Corey - No One Is Ever Going To Want Me (2011, Verenigde Staten, 08:14) - MuMeLadder
Misschien wel het meest hartverscheurende nummer aller tijden. Dit (echt helemaal gefocust) luisteren is zo ontzettend pijnlijk. Nog nooit heb ik hier echt met plezier naar geluisterd. En toch staat het in mijn top-100 aller tijden. Want pijn kan ook mooi zijn. Advies: lijd, maar luister met mate.
10

302 [289] The Antlers - Wake (2009, Verenigde Staten, 08:44) - Co Jackso
Er is al lange tijd geen album meer geweest dat me plots zo wist te raken als Hospice. Een hele hoop emoties komen hierbij los. Alle trucjes, inclusief overdreven finale, worden er bijgehaald om dit zo melancholisch mogelijk te laten klinken en mij weten ze daarmee in te pakken. Don't ever let anyone tell you you deserve that
9,8

301 [311] Het Zesde Metaal - Benauwd (2012, België, 06:15) - Onweerwolf
Bij de band van Wannes Cappele kan het voor den 'Ollanders heel erg helpen om er even (de vertaling van) de teksten bij te halen. Het klinkt in eerste instantie vrij onverstaanbaar, maar al snel blijkt dat reuze mee te vallen. Benauwd is één van de hoogtepunten van het album Ploegsteert.
9,5

Precies op de helft nu

Op een kwart toch? Mooie stukjes over Giles, The Antlers en Het Zesde Metaal. Leuk dat je dit topic weer hebt opgepakt!

Gretz schreef:
Op een kwart toch? Mooie stukjes over Giles, The Antlers en Het Zesde Metaal. Leuk dat je dit topic weer hebt opgepakt!

Dat bedoelde ik

Gast
geplaatst: vandaag om 05:32 uur

geplaatst: vandaag om 05:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.