MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Top 10 van 2015

zoeken in:
Misterfool
Rudi1984

De fout die je sowieso maakt, is dat een album die bijvoorbeeld in 2008 is uitgebracht gewoonweg langer de tijd heeft om stemmen en berichten te vergaren. Dezelfde discussie speelde bij de nieuwste Editors laatst. Een album uit 2015 zal meestal een lange tijd minder stemmen hebben.

buizen
I stand corrected

Rudi1984
Misterfool

Uiteraard, maar dat slijt er na een tijdje wel uit natuurlijk. En dan nog heeft zo'n '1989' (ruim een jaar oud) bijzonder weinig stemmen afgezet tegen de overall populariteit.

Mijn Top 10 van 2015. Zoals verwacht weinig overeenkomst met de MuMe Top 100, wel 33 albums daarin beluisterd en zelfs 13 albums heel veel.

1. Ellen ten Damme - Alles Draait
2. Lila Downs - Balas Y Chocolate
3. Low - Ones and Sixes (33)
4. Metric - Pagans in Vegas
5. Belle and Sebastian - Girls in Peacetime Want to Dance (46)
6. Mini Mansions – The Great Pretenders
7. My Baby – Shamanaid
8. Skip&Die – Cosmic Serpents
9. Faith No More - Sol Invictus (51)
10. Speedy Ortiz – Foil Deer

In 2015 slechts 265 nieuwe albums beluisterd, 15% minder dan in 2014, maar wel vaker een hogere score gegeven aan die albums. Bijna 50.000 keer nummers beluisterd, bijna 19.000 unieke nummers, van ruim 5.500 albums/EPs/Singles en 2.500 verschillende artiesten.

Wel heel veel goede albums van Nederlandse bodem, kan zelfs zonder moeite voor het eerst in jaren een aparte Top 10 daarvan maken.

Volgend jaar waarschijnlijk nog minder nieuwe albums luisteren, vooral omdat het zo'n goed muzikaal jaar was dat ik niet denk dat 2016 'beter' gaat worden, veel van mijn favorieten hebben tenslotte al een geweldig album dit jaar uitgebracht. Toch is er het één en ander om naar uit te kijken zoals werk van Tindersticks, Chairlift, Tears for Fears, Grace Jones...

Minneapolis schreef:
(quote)

Wat dacht je van soul, funk en jazz? En niet alleen op MM, maar in ons landje in het algemeen.
Zo erg dat er een mooi publiek radiostation met deze stijlen weg moet.

De hoog gewaardeerde laatste plaat van Prince stond nog in de top 10 hier, maar haalt deze eindlijst niet en wordt schijnbaar verder niet opgepikt. Moet die dan eerst op cd uitkomen? Of ligt het ook hier aan het genre soul / funk / jazz?

Jij hebt Judith Hill minstens 2 plaatsen te laag gezet west.

Mijn nr.1 is ook de MuMe nr.1 van 2015 (en met opmerkelijk veel voorsprong). Tame Impala eindigde op 3 (stond ook in mijn top-10 en had ik ook hoog verwacht). Joanna Newsom had ik wel hoger verwacht evenals Blur. De albums van Steven Wilson, Benjamin Clementine, The Slow Show en Courtney Barnett moet ik nog beluisteren.

buizen
E-Clect-Eddy schreef:

In 2015 slechts [..] 265 nieuwe albums beluisterd, 15% minder dan in 2014, maar...

.. Bijna 50.000 keer nummers beluisterd, bijna 19.000 unieke nummers, van ruim 5.500 albums/EPs/Singles en 2.500 verschillende artiesten.

Volgend jaar waarschijnlijk nog minder nieuwe albums luisteren..

50.000 nummers is per week 961 en per dag 139 nummers.
Zeg 3,5 minuut per liedje, zit je op 8 uur lang liedjes luisteren. 365 dagen per jaar.

Zal je top-tien eens luisteren, ben wel nieuwsgierig welke 10 albums jij er nu uit hebt gepikt.
Kijk in elk geval vast uit naar Ellen ten Damme.

Mijn top 10 en de notering in de top 100. Zes van de tien hebben het gehaald en drie zelfs de top 10.

1. Benjamin Clementine – At Least for Now (5)
2. The Slow Show – White Water (9)
3. Sufjan Stevens – Carrie & Lowell (1)
4. Bearpark – Wilderness End (-)
5. Asaf Avidan – Gold Shadow (80)
6. Scott Matthew – This Here Defeat (-)
7. The Great Dictators – Killers (-)
8. Petite Noir – La Vie Est Belle / Life Is Beautiful (-)
9. Belle and Sebastian – Girls in Peacetime Want to Dance (46)
10. Susanne Sundfør – Ten Love Songs (65)

Mijn top 10 en de notering in de top 100. Maar liefst 7 van de 10 terug te vinden in de top 100. Dat had ik niet verwacht.

1. Steven Wilson - Hand. Cannot. Erase. (4)
2. t - Fragmentropy -
3. Mystery - Delusion Rain (59)
4. Antimatter - The Judas Table (62)
5. Archive - Restriction (91)
6. Leprous - The Congregation (81)
7. Courtney Barnett - Sometimes I Sit and Think, and Sometimes I Just Sit (7)
8. My Morning Jacket - The Waterfall -
9. The Gentle Storm - The Diary -
10. Björk - Vulnicura (25)

Uit mijn top10 staan in de top100:

5. Benjamin Clementine - At Least for Now (2015)
86. Leon Bridges - Coming Home (2015)

GrafGantz schreef:
26. Beach House - Depression Cherry (2015)
45. Beach House - Thank Your Lucky Stars (2015)

Vreemd dit, ik dacht toch echt dat de algehele consensus was dat hun tweede leg van dit jaar beter was. Wellicht hebben veel mensen die op Depression Cherry gestemd hebben niet eens door dat de band later dit jaar een nog beter album uitgebracht heeft?

Ik had beide echter Lucky Stars iets hoger staan.
Consensus was er wel onder de verstandige mensen, iedereen mag echter meedoen.

1. Benjamin Clementine - At Least for Now (nr. 5 in de eindlijst)
2. Sufjan Stevens - Carrie & Lowell (nr. 1 in de eindlijst)
3. Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly (nr. 2 in de eindlijst)
4. Destroyer - Poison Season (nr. 32 in de eindlijst)
5. Kurt Vile - b'lieve i'm goin down... (nr. 8 in de eindlijst)
6. Broeder Dieleman - Uut de Bron (nr. 95 in de eindlijst)
7. The Slow Show - White Water (nr. 9 in de eindlijst)
8. Belle and Sebastian - Girls in Peacetime Want to Dance (nr. 46 in de eindlijst)
9. Ryley Walker - Primrose Green (nr. 30 in de eindlijst)
10. Patrick Watson - Love Songs for Robots (nr. 20 in de eindlijst)

En Depression Cherry is beter dan Lucky Stars !

Broeder Dieleman redt voor mij de eer! (nr. 95), verder staan er bovenin ook mooie dingen in de lijst!

Casartelli (moderator)
Bonk schreef:
Mijn top 10 en de notering in de top 100. Maar liefst 7 van de 10 terug te vinden in de top 100. Dat had ik niet verwacht.

De prog doet het relatief goed. Viel me gedurende het jaar in de Rotatielijst ook al op.

De helf van mijn top 10 heeft de MuMe eindlijst gehaald

1. Benjamin Clementine - At Least for Now 5
3. Calexico - Edge of the Sun 73
4. Ryan Adams - 1989 47
5. Kamasi Washington - The Epic 22
8. Leon Bridges - Coming Home 86

buizen schreef:

50.000 nummers is per week 961 en per dag 139 nummers.
Zeg 3,5 minuut per liedje, zit je op 8 uur lang liedjes luisteren. 365 dagen per jaar.

Zal je top-tien eens luisteren, ben wel nieuwsgierig welke 10 albums jij er nu uit hebt gepikt.
Kijk in elk geval vast uit naar Ellen ten Damme.

Weet zeker dat Ellen dat zeer zal waarderen

Als Rock meer je ding is dan raad ik Speedy Ortiz aan, komt ook in andere jaaroverzichten voor maar hier in Nederland doen ze nog weinig, zag ik ook al bij het optreden in Nijmegen. Wil je een fijn Nederlands optreden dan kan ik de The Mysterons aanbevelen met Psychedelische Rock, als mede Skip&Die maar dat is weer heel andere multiculti muziek. Mijn smaak is heel breed, vandaag dat eclect in mijn naam

Overigens zegt WinAmp en Deezer dat een gemiddeld nummer in mijn playlists circa 4,5 minuten duurt.

130-140 nummers per dag klopt denk ik wel

Is een beetje een verslaving, maar wel de leukste die er is.

buizen
E-Clect-Eddy schreef:
(quote)

Als Rock meer je ding is dan raad ik Speedy Ortiz aan, komt ook in andere jaaroverzichten voor maar hier in Nederland doen ze nog weinig, zag ik ook al bij het optreden in Nijmegen. Wil je een fijn Nederlands optreden dan kan ik de The Mysterons aanbevelen met Psychedelische Rock, als mede Skip&Die maar dat is weer heel andere multiculti muziek.

Dank voor je tips. Zal het eens gaan luisteren, en op YT 'live' zien.

Mooie lijst. Mijn nummer 1 (Viet Cong) vinden we terug op nummer 27. Sufjan Stevens op nummer 1 is voor mij geen verrassing. Verder is het een diverse lijst geworden.

Opvallend is de neergaande trend in stemmen op de jaarlijsten. Dit jaar heeft nog geen 2% van de MM-gebruikers zijn stem uitgebracht.

Een jaaroverzicht maken ervaar ik als een heidens karwei; continue ben je bezig met: heb ik alles voldoende beluisterd, vergeet ik niks, kan ik die last-minute tips er nog in verwerken, heb ik alles in voldoende afwisselende stemmingen beoordeeld; dat geeft zoveel last en werk dat ik veelal nog in januari het jaar erna me aan het bezinnen ben. Desalniettemin, mijn lijst van 2016 (heb nog niet gekeken naar MuMe-totaaloverzicht)

1. Benjamin Clementine - At Least For Now
2. Julia Holter - Have You in My Wilderness
3. Shlomo – Dark Red
4. Roisin Murphy - Hairless Toys
5. Björk – Vulnicura
6. Joris Voorn - Fabric 83 (2015)
7. Petite Noire – La vie est belle
8. Kamasi Washington – The Epic
9. Levon Vincent – Levon Vincent
10. Josefin Öhrn + Liberation - Horse Dance

Runners up:
11. Black Coffee – Pieces of Me
12. Coma – This Side of Paradise
13. Deerhunter - Fading Frontier
14. Ibeyi – Ibeyi
15. Northaunt – Istid I – II
16. Patrick Watson - Love Songs for Robots
17. Nadine Shah - Fast Food
18. Noveller – Fantastic Planet
19. Tame Impala - Currents
20. The Slow Show – White Water

Tegenvallers – Flop5:
1. Jamie Woon – Making Time
2. Adele – 25
3. New Order – Music Complete
4. Anna von Hauswolff – The Miraculous
5. Jamie xx - In Colour

1. Joanna Newsom - Divers
2. Julia Holter - Have You in My Wilderness
3. Father John Misty - I Love You, Honeybear
4. Chelsea Wolfe - Abyss
5. Lil Ugly Mane - Oblivion Access
6. Steven Wilson - Hand. Cannot. Erase.
7. Anna von Hausswolff - The Miraculous
8. Leviathan - Scar Sighted
9. Thy Catafalque - Sgùrr
10. Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly

Equinox schreef:
Dit jaar heeft nog geen 2% van de MM-gebruikers zijn stem uitgebracht.

Soms vergelijkbaar met een klein Gallisch dorpje..

Een prettige jaarwisseling allemaal ! Dat 2016 maar een mooi luisteraar mag worden

Mjuman schreef:
jaaroverzicht

Potjandosie, toch aardig wat overeenkomsten

Ik wist niet dat je die van Black Coffee ook kende.

Blijkt maar weer eens dat ik een gemiddelde MuMe user ben. 8 platen in de top 100, waarvan 5 in de top 10 staan! Morgen maar eens de hele lijst doornemen, kijken of er nog iets interessants tussen staat.

1. (#2) Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly
2. (#5) Benjamin Clementine - At Least For Now
3. (#10) Balthazar - Thin Walls
4. (#20) Patrick Watson - Love Songs for Robots
5. (#62) Antimatter - The Judas Table
6. (#4) Steven Wilson - Hand. Cannot. Erase.
7. (#9) The Slow Show - White Water
8. (-) Baroness - Purple
9. (-) Mac Miller - GO:OD AM
10. (#48) Joey Bada$$ - B4.DA.$$

Yak
1. Joanna Gruesome - Peanut Butter
2. Dilly Dally - Sore
3. Sufjan Stevens - Carrie & Lowell
4. The Go! Team - The Scene Between
5. Low - Ones & Sixes
6. Sleater-Kinney - No Cities to Love
7. Grimes - Art Angels
8. Yowler - The Offer
9. Built to Spill - Untethered Moon
10. Adult Mom - Momentary Lapse of Happily

De top 3 uit de MuMe lijst kwam bij mij niet in aanmerking, nummers 2 en 3 vond ik wel prima plaatjes, de droevige fluisterpop van Sufjan kwam voor de zoveelste keer niet binnen (Seven Swans vind ik wel aardig en die lijkt nog wel een beetje op dit laatste album).
Benjamin deed het hier geweldig, de come back van de dames Sleater-Kinney helaas niet zo.
2015 was (wat mij betreft een aardig) muziekjaar.

2015
1. Benjamin Clementine - At Least for Now (5)
2. Kurt Vile - b'lieve i'm goin down... (8)
3. Beach House - Thank Your Lucky Stars (45)
4. Sleater-Kinney - No Cities to Love
5. Belle and Sebastian - Girls in Peacetime Want to Dance (46)
6. Beach House - Depression Cherry (26)
7. Blur - The Magic Whip (18)
8. Eagles of Death Metal - Zipper Down
9. Steven Wilson - Hand. Cannot. Erase. (4)
10. Noel Gallagher's High Flying Birds - Chasing Yesterday (11)

bennerd schreef:
(quote)

Topplaat, je nummer 3!

Top10-plaat zelfs!

Heerlijke duisterheid.

1) A$AP Rocky - At. Long. Last. A$AP (60)
2) Jamie xx - In Colour (6)
3) Travi$ Scott - Rodeo
4) Balthazar - Thin Walls (10)
5) Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly (2)
6) Blur - The Magic Whip (18)
7) Drake - If You're Reading This It's Too Late (75)
8 ) Shlohmo - Dark Red (68)
9) Björk - Vulnicura (25)
10) Lapalux - Lustmore

Ik moet zeggen dat 2015 enorm teleurstellend was. De vorige jaren had ik moeite om tot een top tien te komen door een overmaat aan topplaten, maar dit jaar had ik moeite om überhaupt een top tien, laat staan een top20, samen te stellen. Gelukkig heb ik ruim voor tijd toch deze lijst kunnen samenstellen met platen die me de afgelopen maanden wisten te boeien. 2015 was een kwalitatief jaar voor eender welke soort hip-hop en dat kun je ook zien in mijn top tien met maar liefst vier hip-hop platen. Rock had dan weer een matige periode maar met twee rock-platen (waarvan een band die al eens in een top tien stond en toevallig op dezelfde plaats). Ik hoop dat 2016 een stuk beter gaat worden. Het start in ieder geval goed.

stoepkrijt schreef:

2. Until the Ribbon Breaks - A Lesson Unlearnt [xx]

Zonde dat Until the Ribbon Breaks de top 100 niet heeft gehaald. Verrassend ook wel.
niet zo verrassend maar wel een regelrechte schande maar volgend jaar een nieuwe kans want er komt een nieuw album.

jassn schreef:
(quote)
niet zo verrassend maar wel een regelrechte schande maar volgend jaar een nieuwe kans want er komt een nieuw album.

Eigenlijk was A Lesson Unlearnt in 2014 al voor 80% af, dus dan is het logisch dat er snel een tweede album komt, maar dit overtreft toch mijn verwachtingen. Ik ben benieuwd.

Ik herken me totaal niet in de top 100 hier, maar als ik lees dat nog geen 2% van de gebruikers gestemd heeft, is er hoop.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:21 uur

geplaatst: vandaag om 16:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.