MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Aphex Twin - The Llannerlog Vaults

zoeken in:
Als naam voor dit topic hou ik maar even de naam aan die Koen Poolman geeft aan de recent verschenen tracks van Aphex Twin.
Sinds twee weken dropt Aphex Twin namelijk nummers uit zijn vroege periode. Toen ik afgelopen jaar al een interview las met hem in de Oor, zie hij in dat interview dat hij nog een schatkist aan nooit uitgebrachte tracks had. Dit blijkt dus wel, want hij heeft in twee weken maar liefst 150 tracks upgeload op een mysterieus Soundcloud-account.
Omdat deze tracks waarschijnlijk geen plek gaan krijgen op een officieel album, gaan we de tracks in dit topic bespreken.
Het lijkt me het beste om elke twee dagen vijf tracks te plaatsen, voor degene die willen kunnen het beoordelen of er anders gewoon een berichtje over plaatsen.

Voor meer informatie zie hier de link naar zijn account:
Soundcloud Aphex Twin
en een handige spreadsheet:
user48736353001 - docs.google.com

De eerste vijf nummers die we gaan beoordelen zijn:
1. Original Chaos Riff
2. 22 Pearls
3. Quad Rave TEAC
4. Suzanne
5. Bimbongo

Voor het beoordelen doen we het net als herman in *****: dus zo:
4,00* 1. 8 Utopia
4,50* 2. Original Chaos Riff
4,25* 3. 22 Pearls
3,75* 4. Quad Rave TEAC
4,00* 5. Suzanne

Behalve dan dat ik 8 Utopia niet kan vinden en bij Original Chaos Riff begin.

Nog even wat mensen quoten:
@Aurum bas John Doe herman Aurum 7744leon 7744leon kobe bryant fan Bardt1980 niels94

Als jullie nog users weten die het interessant lijken quote ze maar gewoon

Mooi topic, al denk ik dat ieder zijn eigen tempo en vorm maar moet vinden. Ben benieuwd naar de ervaring van anderen.

Mooi topic inderdaad. Ik weet ook niet of ik het tempo zal kunnen bijhouden (ben zojuist vader geworden van een 2e, dus rustig muziek luisteren zit er niet altijd in ). Maar ik zal wel proberen toch regelmatig wat beoordelingen en berichtjes te plaatsen hier.

Ik start maar gelijk met de eerste tien stuks, dan begin ik niet met een achterstand in ieder geval

8 Utopia - 4,50*
Geweldig relaxed begin van dit urenlange avontuur. De beats doen me wat denken aan Bronchusevenmx24 (Garbage EP) van Autechre. Alleen krijgen we er hier nog wat rustig kabbelende melodieën van Aphex doorheen.

Original Chaos Riff - 3,75*
Mooie zware tonen en geluiden die doen denken aan de 'goede oude electronic tijd' (of bestond die alleen in mijn hoofd? ). Alleen de beat is me iets te standaard-ish. Verder niks mis mee, prima track.

22 Pearls - 4,00*
Voor mij klinkt dit vanaf de eerste seconde als typisch Aphex. Ik hoor geluiden die me aan andere nummers van hem doen denken (maar kan er zo niet opkomen). Dit soort nummers kan ik gerust een paar keer op repeat horen, gaat niet vervelen.

Quad Rave TEAC - 4,25*
Er komt wat meer tempo in. Mooi hoe die baslijn continu in beweging is en er zo'n typisch orgeltje doorheen komt (en op de achtergrond nog wat meer melodieën). Die schreeuw sample meen ik ook ergens van te kennen. AB4?

Suzanne - 4,00*
Ook weer zo'n mooie baslijn die het hele nummer draagt. Mooi hoe de percussie verder rustig blijft.

Bimbongo - 3,5*
Eigenlijk niks mis mee, kabbelt lekker voort. Maar die beat en melodie zijn niet heel bijzonder, net iets te flauw waarschijnlijk. Toch misstaat het nummer niet tussen de rest.

20 Pink Floyd - 3,75*
Dat sampeltje doet me niet zoveel. Verder ook niet heel veel ontwikkeling in dit nummer. Maar de beats vind ik (vooral richting het eind) toch wel gaaf.

Parking Lot - 3,75*
Ook hier had die sample er niet ingehoeven van mij, maar als je die even wegdenkt heb je toch een prima track. Allemaal erg 'zachte' geluiden die prettig in het gehoor liggen.

1 Chink 101 - 4,00*
Herman ik las dat dit nummer jou aan Donkey Rhubarb (de clip met die gekleurde pakken) deed denken. Mij doet het meer denken aan het nummer "On", vooral door die waves die erdoor komen denk ik. Fijn beats ook hier.

24 Squalitude Acid - 3,00*
Even heel wat anders. Dit soort Aphex kan ik ook zeker waarderen, maar het 'gekraak' maakt het hele nummer wel erg stroef. Ligt een stuk minder in het gehoor dan de voorgangers.

Het is nu al duidelijk in ieder geval. Tussen de 150 nummers die nu online staan zit heel veel mooi materiaal! Absoluut geen left-overs dit.

Ik tag nog even wat mensen: Onderhond Supernormal Goodfella tuktak orbit -SprayIt- aphexfreak Sebulba Urbanoetang Kos brooklyn, wellicht hebben zij ook interesse in dit topic.

Ik doe mee! Dit weekend laat ik van me horen. Leuk. En gefeliciteerd Aurum.

Gefeliciteerd ja, prachtig nieuws!

Dit is trouwens het ultieme Aphex Twin-document:

user48736353001 - docs.google.com

Ik kan 8 Utopia echt niet vinden op zijn soundcloud, iemand misschien een link?

1. Original Chaos Riff 4,25*

Klinkt helemaal niet als ik wat ik tot nu toe van Aphex ken. Ben dan eigenlijk ook nog best wel een leek op Aphex Twin-gebied, zijn debuut zit er inmiddels goed in en vind ik erg goed. Verder nog heel wat losse nummers en ben begonnen aan zijn Richard D. James Album.
Maar wat een track dit, heel erg goed. Je hoort allemaal rare dissonante tonen maar samen vormt het een heel boeiend nummer, die donkere tonen erdoorheen werken ook heel goed bij mij.

2. 22 Pearls 4*

Rustig, wonderschone melodie. Deze kant van Aphex bevalt me wel!

3. Quad Rave TEAC 4*

Zeer uptempo, heerlijke drive met die goede baslijn.

4. Suzanne 3*

Minste van het stel, maakt geen indruk.

5. Bimbongo 3,75*

Ligt erg goed in het gehoor dit nummer, bijna catchy beat. Wel erg lekker

1. Original Chaos Riff, aardige track. Lichtelijk gedateerd. Maar wel lekkere waves.
2. 22 Pearls, lekkere track. Wel vind ik ON een stuk beter.
3. Quad Rave TEAC, ja! Deze vind ik heerlijk! Lekkere beat, mooie melodieën, kek orgeltje.
4. Suzanne is een beetje saai
5. Bimbongo, mooie melodie en lekker beatje. Vintage aphex.

Al met al niet onaardig deze 5 tracks

Leuk topic ja. Was mij anders waarschijnlijk ontgaan omdat ik Syro bij uitstek zijn zwakste album vind en de man sinds die release niet echt meer volg. Met ouder materiaal kan ik wellicht meer, dus zal morgen eens die vijf tracks proberen.

Snoeperd schreef:
Ik kan 8 Utopia echt niet vinden op zijn soundcloud, iemand misschien een link

8 Utopia

Daar is ie. Volgens mij komt die in de meeste lijstjes/overzichten toch als het eerste nummer voor.

Naast de soundcloud site bestaat trouwens ook deze: user48736353001 (misschien door RDJ zelf opgezet?).

Daar staan zo te zien ook alle nummers op (beginnend bij "8 Utopia" onderaan).

Voor de volledigheid maar al mijn cijfertjes hier:

4,00* 1. 8 Utopia
4,50* 2. Original Chaos Riff
4,25* 3. 22 Pearls
3,75* 4. Quad Rave TEAC
4,00* 5. Suzanne

Het niveau is erg, erg hoog. Original Chaos Riff had zo op SAW1 gekund, al staat een veel snellerige versie ervan al op Analogue Bubble Bath #4. In elke track zit wel iets bijzonders. Dit zijn rustige tracks met uitzondering van Quad Rave TEAC, waarin een 'juich'sample zit die ik uit een andere plaat uit deze tijd ('91 ofzo) ken. Maar ik kan het nog niet thuisbrengen.

3,25* 06. Bimbongo
3,25* 07. Pink Floyd
3,25* 08. Parking Lot
3,75* 09. Chink 101
3,50* 10. Squalitude Acid

Een aanzienlijk minder sterk vijftal. Parking Lot is schijnbaar al van eind jaren '80 en draait rondom een sample van Joni Mitchell's Got Till It's Gone. Knap voor een 16/17-jarige om zoiets in elkaar te flanzen, zeker in die tijd, maar een artistiek hoogtepunt is het nog niet. Dat geldt ook voor Pink Floyd dat de zangeres van Dark Side of the Moon samplet. Leuk om te horen, maar begrijpelijk dat dit 20+ jaar op de plank is blijven liggen.

Dan is er nog Bimbongo, dat te weinig om het lijf heeft en te kort duurt om te kunnen beklijven. Chink 101 klinkt lekker speels, het doet me denken aan een van de Aphex Twin-nummers waarvan ook een videoclip met iemand in een berenpak is. Zo hysterisch blij is dit dan weer niet, maar toch heeft het wat, al komt dat voornamelijk door de wat melancholischere ondertonen. Squaltitude Acid is rauwe techno, qua sound doet het me aan de tracks op Classics denken. Het kraakt en knarst en heeft daardoor bepaald niet de landerige sfeer van de andere tracks.

3,50* 11. SomewhereOTTGTBAG
3,00* 12. ThnxU4letinMeStyWitU
3,25* 13. X-Rays
4,00* 14. Symbonsad
4,55* 15. SallyVingoe

Somewhere Out There is wat repetitief, maar weet me uiteindelijk wel te pakken. Steviger nummer dat toch net tekort schiet om een echte topper te zijn, althans na twee keer luisteren. TnxU en X-Rays zijn kortere beuktracks. De eerste is zo kort dat ik me afvraag of het wel het hele nummers is, wellicht is het uit een set geknipt ofzo. Beide aardige industriële technoklappers, maar hij heeft veel beter gemaakt in deze stijl. Symbonsad en SallyVingo zijn mijn favorieten hier, die eerste is al genieten, maar die tweede is helemaal een mooie ravetrack (inclusief fluitjes) met zo'n wonderschone, aardse wave erdoor. Enerzijds hysterisch, anderszijds kalmerend klinken. Een bizarre combinatie, maar het werkt hier.

Op een ander forum had iemand de 155 tracks ingedeeld in 12 'albums', gesorteerd op stijl (en hij leverde er een mooi downloadlinkje naar een 1,5GB Zipfile bij ). Maakt 't wat overzichtelijker om te luisteren (wat beter te behappen ):

Selected Cloud Works:

http://oi57.tinypic.com/6itms7.jpg

Ik twijfelde even of ik die link naar de download hier kon plaatsen, maar volgens mij is het geen probleem, aangezien het geen illegale download is (?)

There you go: Selected Cloud Works - Volu...

Aurum schreef:
Ik twijfelde even of ik die link naar de download hier kon plaatsen, maar volgens mij is het geen probleem, aangezien het geen illegale download is (?)

There you go: Selected Cloud Works - Volu...

Aangezien Aphex Twin (of iemand bij Warp) dit zelf op Soundcloud heeft geüpload en daarbij toestemming heeft gegeven om dit te downloaden (de download-functie op Soundcloud is enkel beschikbaar op 'aanvraag' van de uploader/artiest), is dit inderdaad geen inbreuk op het auteursrecht. Bedankt voor de link!

Van welke track is dat melodietje op 'Pink Floyd' ook alweer? Dus niet de zingende dame, maar dat jazzy-lijntje?

Gast
geplaatst: vandaag om 12:13 uur

geplaatst: vandaag om 12:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.