MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Nick Cave & the Bad Seeds: Slowly Goes the Night.

zoeken in:
6. I Had a Dream, Joe

I had a dream, Joe
You were standing in the middle of an open road
I had a dream, Joe
Your hands were raised up to the sky
And your mouth was covered in foam

Een 'wildebras' nummer van mijn favoriete album. Het zit er allemaal wel in: het opzwepende, het doomy geluid, het gospel gevoel. Gewoon een ijzersterk nummer van een ijzersterk album. Een album dat mijn top 10 niet snel zal verlaten denk ik zo.

Dankzij de plek in jouw top tien ben ik Henry's Dream weer eens gaan draaien en het is toch wel een ijzersterk album. Hij komt hier nu regelmatig voorbij. Welke Cave zou ik op mijn (her)ontdekkingsreis hierna het beste kunnen gaan luisteren?

Abbatoir Blues/The Lyre Of Orpheus

Dit is mijn album lijst Edgar18:

01. Henry's Dream
02. The Good Son
03. Let Love In
04. Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus
05. Push the Sky Away
06. Tender Prey
07. The Boatman's Call
08. Dig, Lazarus, Dig!!!
09. Your Funeral...My Trial
10. Murder Ballads
11. Kicking Against the Pricks
12. Nocturama
13. No More Shall We Part
14. The Firstborn Is Dead
15. From Her to Eternity

Het ligt er een beetje aan welke Cave je leuk vindt. Ik hou enorm van de ballad man, maar ben ook niet vies van zijn ruigere kant. deric raven geeft aan duidelijk minder van zijn rustiger albums te houden. Puur voorkeur dus.

Als je een beetje kijkt naar Henry's Dream denk ik dat je dan het beste verder kunt met Let Love In en Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus zoals luigifort ook aangeeft, met dat verschil dat de laatste een dubbelalbum is en dat vinden veel mensen vaak te veel (ongeacht welke artiest). Ik zou zeggen: eerst Let Love In.

I Had A Dream, Joe staat bij mij op 7.
Geweldig nummer; geweldige clip, en wat ben ik verliefd op die witte schoenen, wil deze nog steeds kopen.
Voor mij begon het wel met dit nummer; die energie die er in zit.
De cd single gelijk gekocht, en op dat moment ook besloten om met een goede vriend naar een concert van Nick Cave te gaan.

titan (crew)
Ah, leuk. Mijn nummer 7 en 6 zijn dezelfde als die van Eric.

De verschillen tussen iedereen waren in het begin misschien wat groot (alhoewel ik dat ook wel vond meevallen), maar zo tegen het einde komen de gezamenlijke favorieten wel bovendrijven

aERodynamIC schreef:
Ik zou zeggen: eerst Let Love In.
Dat ga ik dan maar doen. En daarna wellicht de gezamenlijke tip van luigifort en jou ter harte nemen en Abbatoir Blues/The Lyre Of Orpheus proberen.

5. Papa Won't Leave You, Henry

I went out walking the other day
The wind hung wet around my neck
My head it rung with screams and groans
From the night I spent amongst her bones
I passed beside the mission house
Where that mad old buzzard, the reverend,
Shrieked and flapped about life after your dead

studioversie: Nick Cave & The Bad Seeds - Papa Won't Leave You, Henry - YouTube

Vandaag hou ik het bij Henry's Dream, want ook Papa Won't Leave You, Henry is te vinden op dat album en wel als opener. Een nummer dat er gelijk lekker inhakt. Opnames gemaakt in Paradiso zijn op dvd gezet. Een concert waar ik helaas niet bij aanwezig was.

Deze staat bij mij op 37, geweldig nummer weer welke live beter tot zijn recht komt.
Leuke DVD trouwens, kijk ook eens naar de opnames van Deanna van Live in Paradiso.
Deanna - YouTube
Ik was hier ook niet bij, maar volgens mij speelden ze het volgende concert ook in Paradiso, daar was ik wel bij, ter promotie van het album Live Seeds.

4. The Ship Song

Come sail your ships around me
And burn your bridges down
We make a little history, baby
Every time you come around

En dan één van die mooie parels. Cave in rustig vaarwater maar zoals iedereen nu wel weet van mij is dat een kant die ik waardeer.
Dit nummer komt elke keer goed binnen en mocht je het album The Good Son niet kennen dan moet ik dat bij deze enorm aanraden. Emotioneel zonder klef te worden, puur en recht naar het muzikale hart.

En dan nu de grote vraag welke nummers de top 3 gaan bevolken

The Ship Song staat bij mij ook op 4.
Deze draaiden wij ook tijdens onze trouw ceremonie.
De andere nummers waren One van U2 en Only You van Yazoo.
Geweldig nummer met een Nick Cave die ongemakkelijk in de clip rond loopt, tussen al die kinderen in het veels te grote pak.

Top 3 van Aero (denk ik)

1. The Mercy Seat
2. There She Goes My Beautiful World
3. Straight to You

deric raven schreef:
Top 3 van Aero (denk ik)

1. The Mercy Seat
3. Straight to You

Rufus schreef:
Ik denk dat bij Eric op nummer 1 staat
Straight to You.

Jullie zijn het al eens over een top 3 notering voor Straight to You. Nu nog de grote vraag of jullie gelijk gaan hebben.

deric raven schreef:
Top 3 van Aero (denk ik)

1. The Mercy Seat
3. Straight to You

Deze 3 zou mij inderdaad niet verbazen, alleen weet ik niet of het in deze volgorde is.

3. There She Goes My Beautiful World

The wintergreen, the juniper
The cornflower and the chicory
All the words you said to me
Still vibrating in the air
The elm, the ash and the linden tree
The dark and deep, enchanted sea
The trembling moon and the stars unfurled
There she goes, my beautiful world

studioversie: Nick Cave and the Bad Seeds - There She Goes my Beautiful World - YouTube

Hallelujah, praise the lord... here he goes again!!!! Wat een ongelooflijk opzwepend nummer is dit toch. Toen ik dit voor het eerst hoorde kreeg ik eenzelfde energieboost als bij een ander nummer dat nog gaat komen (nummer 2 of 1).
Dat ik dat nog mocht meemaken op inmiddels wat oudere leeftijd (ik was immers 34 toen Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus uitkwam). Ik voelde me weer even die jongere Cave-liefhebber. Een liefde die nooit over zal gaan denk ik zo. Wereldster!

Deze staat niet bij mij in de lijst, maar uitgaande van wat Eric er in had staan, is dit niet echt een verrassing.
Voor mij klinkt deze als een nummer wat vergeten is op No More Shall We Part te zetten.
Past daar ook goed op.
Nu de vraag wat de nummer 1 wordt.

titan (crew)
Van 5 tot 3 bij mij:

5. John Finn's Wife
4. Jubilee Street
3. Fifteen Feet of Pure White Snow

2. Straight to You

All the towers of ivory are crumbling
And the swallows have sharpened their beaks
This is the time of our great undoing
This is the time that I'll come running
Straight to you
For I am captured
Straight to you
For I am captured
One more time

De ultieme Cave-ballad van het ultieme Cave-album! Mooi dat jullie dit allemaal wel zagen aankomen. Niet op nummer 1, maar het scheelt eigenlijk niet eens zo veel.
Josh Groban heeft er ooit een cover van gemaakt. Josh Groban! Dat is geen best teken (hoezeer ik de man soms best kan waarderen.... het is een categorie waar dit nummer niks te zoeken heeft, en ik vond het dan ook een gruwelijke versie, zelfs onder leiding van Rick Rubin).

Een nummer dat tot in de puntjes klopt. Gewoon letterlijk 'straight to you'.

1. The Mercy Seat

It began when they come took me from my home
And put me in Dead Row,
Of which I am nearly wholly innocent, you know.
And I'll say it again
I.. am.. not.. afraid.. to.. die.

Volledige albumversie: Nick Cave and the Bad Seeds - The Mercy Seat - YouTube

Tja, het kon niet uitblijven natuurlijk. The Mercy Seat op nummer 1. Niet voor niets ook regelmatig mijn nummer 1 in de finale van de MuMe-ladder.
In het recensie topic bij de MuMe-ladder schreef ik er het volgende over:

Eind jaren '80 luisterde ik regelmatig naar de VPRO; ik was nogal fan van presentatrice Lotje IJzermans. Volgens mij is zij de verantwoordelijke voor mijn liefde voor Nick Cave and the Bad Seeds. The Mercy Seat deed mij in elk geval behoorlijk stuiteren in mijn kamer en ging ontelbare malen op repeat tot groot ongenoegen van mijn ouders.
Het is een onheilspellend nummer over een man die ter dood gebracht gaat worden d.m.v. de elektrische stoel en zoals wel vaker bij Cave wordt de bijbel er flink bijgehaald.
Het is vooral het repeterende karakter van dit nummer en een duister gevoel dat het met zich meebrengt waardoor ik dit wel Cave's ultieme klassieker durf te noemen. Alles wat Nick Cave kenmerkt horen we hier in een ruime 7 minuten over ons heen denderen. An eye for an eye and a tooth for a tooth.
Zo is het maar net.

Dank aan de volgers van dit topic: het maakte het net even wat leuker voor mij.

Na mijn vakantie wil ik aan een nieuw topic beginnen met Pixies, ABBA of Morrissey in de hoofdrol

Straight To You staat bij mij op 38.
Gewoon een zeer mooi stijlvol nummer, maar ik heb hier niet zoveel mee als Eric.
Past ook prima op een album als The Good Son; een beetje in de kerstsfeer.

Mooie lijst, mooie nummer 1 ook!
Op Deanna kon ik nog net wat lekkerder stuiteren, maar verder heel herkenbaar

aERodynamIC schreef:
Na mijn vakantie wil ik aan een nieuw topic beginnen met Pixies, ABBA of Morrissey in de hoofdrol

Daar kijk ik nu al naar uit, de een iets meer dan de ander

The Mercy Seat ook hier op 1.

Wat moet ik hier over zeggen. Een vriend van mij had een cassettebandje met daarop The Mercy Seat. Ik geloof dat wij dat nummer wel 10 keer achter elkaar draaiden.
Waanzinnig; nog nooit eerder zoiets vaags gehoord, wat als een mantra in je hoofd blijft zitten.

Mijn Top 50, met daarachter de positie bij de lijst van AERo.

Nick Cave Top 50
1. The Mercy Seat (1)
2. Tupelo (11)
3. Junkyard (The Birthday Party)
4. The Ship Song (4)
5. City Of Refuge
6. Henry Lee (6)
7. I Had A Dream, Joe (7)
8. Red Right Hand (8)
9. The Carny (16)
10. Loverman (19)
11. Bring It On (21)
12. Do You Love Me (part II)
13. From Her To Eternity (39)
14. The Weeping Song (10)
15. Oh My Love
16. Where The Wild Roses Grow (34)
17. Avalange (cover)
18. Nick The Stripper (The Birthday Party)
19. The Good Son (24)
20. (I’ll Love You) Till The End Of The World
21. In The Ghetto (cover)
22. Up Jumped The Devil
23. Jack The Ripper (23)
24. Stagger Lee (40)
25. I Let Love In (9)
26. Deanna
27. Saint Huck
28. Stranger Than Kindness (25)
29. Hey Joe (cover)
30. Hallelujah (38)
31. The Moon Is In The Gutter
32. Do You Love Me (Part I) (18)
33. Mercy
34. Jangling Jack
35. Jubilee Street (13)
36. Fifteen Feet Of Pure White Snow (36)
37. Papa Won’t Leave You Henry
38. Straight To You (38)
39. Right Now I’m A Roaming (37)
40. Shivers (The Boys Next Door)

Ik heb met plezier deze topic gevolgd. Slechts 5 nummers uit mijn top 10 kwamen ook in Erics top 40 voor. Voor mij het bewijs van het grote aantal goede songs dat hij gemaakt heeft.
Weer wil ik je bedanken voor je lijst van een van je favourite artiesten, dank je Eric.

Mooie ontknoping van dit topic. Ook leuk om de de verhalen te lezen wanneer je bepaalde nummers hebt ontdekt en waar ze dan ook aan verbonden zijn. Bedankt weer voor dit boeiende lijstje Eric .

Hierbij nog even mijn top 10, met daarachter ook de posities in de lijst van Eric.

1. Into My Arms (20)
2. Push the Sky Away (12)
3. People Ain't No Good (28)
4. Fifteen Feet Of Pure White Snow (36)
5. The Weeping Song (10)
6. There She Goes, My Beautiful World (3)
7. As I Sat Sadly By Her Side (29)
8. We No Who U R (22)
9. The Mercy Seat (1)
10. Papa Won't Leave You, Henry (5)

catchup
Rufus schreef:
Ik heb met plezier deze topic gevolgd. Slechts 5 nummers uit mijn top 10 kwamen ook in Erics top 40 voor. Voor mij het bewijs van het grote aantal goede songs dat hij gemaakt heeft.
Weer wil ik je bedanken voor je lijst van een van je favourite artiesten, dank je Eric.

Hear hear. Best wel verbaasd over je keuzes, Henry's dream heb ik niet eens in huis. De andere jaren negentig albums zal ik eens proberen in te halen.
Een top 10 zou er voor mij nu zo ongeveer uit zien:
Mercy seat
Stranger Than Kindness
Let The Bells Ring
Higgs Boson Blues
From Her To Eternity
Junkyard
Red Right Hand
The Train Song
I'll Love You Till The End Of The World
Carry Me

Met 'de dubbelaar' als beste album! En 'B-sides and rarities' als meestgedraaide. En Blind Lemon Jefferson als meest meegezongen nummer.

Mooi om jullie ervaringen te lezen inclusief reacties. Laat ik voorop stellen dat er natuurlijk nog heel veel moois niet in mijn lijst is terecht gekomen, maar als je aan een lijst begint moeten er keuzes gemaakt worden.

Ondanks een aanstaande vakantie heb ik besloten dat ik tot die tijd best nog wat kan plaatsen en ik kan het, eenmaal weg, wat rustiger aan doen indien nodig om daarna weer vol gas te geven

Te veel zin in een nieuw topic: Pixies. Hopelijk de juiste keuze johan de witt

Muziek >> Toplijsten en favorieten >> Pixies: Gigantic 40!

Nog even de hele lijst:

Nick Cave & the Bad Seeds: Slowly Goes the Night

01. The Mercy Seat
02. Straight to You
03. There She Goes My Beautiful World
04. The Ship Song
05. Papa Won't Leave You, Henry
06. I Had a Dream, Joe
07. Red Right Hand
08. Nature Boy
09. I Let Love In
10. The Weeping Song
11. Tupelo
12. Push the Sky Away
13. Jubilee Street
14. Nobody's Baby Now
15. John Finn’s Wife
16. The Carny
17. There Is a Kingdom
18. Do You Love Me? (Part 1)
19. Loverman
20. Into My Arms
21. Bring It On
22. We No Who U R
23. When I First Came to Town
24. The Good Son
25. Stranger Than Kindness
26. Henry Lee
27. Jack the Ripper
28. People Ain't No Good
29. As I Sat Sadly by Her Side
30. We Call Upon the Author
31. Your Funeral, My Trial
32. Get Ready for Love
33. She’s Leaving You
34. Where the Wild Roses Grow
35. O Children
36. Fifteen Feet of Pure White Snow
37. Right Now I'm A-Roaming
38. Hallelujah
39. From Her to Eternity
40. Stagger Lee

aERodynamIC schreef:

Te veel zin in een nieuw topic: Pixies. Hopelijk de juiste keuze johan de witt

Prima keuze! Had nog iets beter gekund, maar had zeker ook slechter gekund

Je mag het nog even met The Smiths doen

Gast
geplaatst: vandaag om 18:32 uur

geplaatst: vandaag om 18:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.