Muziek / Toplijsten en favorieten / Nick Cave & the Bad Seeds: Slowly Goes the Night.
zoeken in:
0
geplaatst: 12 juni 2016, 14:28 uur
Where The Wild Roses Grow staat bij mij op 16.
Ongelofelijk, Nick Cave bereikte een Top 10 plek in de Top 40.
Niet dat nu de grote erkenning kwam.
Voor velen bleef dit toch het nummer van Kylie Minogue, samen met die enge man.
Cave klonk hier juist voornamelijk lief, en had er in het verleden veel vervallender er uit gezien.
Kylie Minogue en Nick Cave, een net zo onvoorspelbaar duo als Herman Brood en Katja Schuurman, en die hebben ook ooit samen gezongen; namelijk hun versie van The Bangles Eternal Flame.
Ongelofelijk, Nick Cave bereikte een Top 10 plek in de Top 40.
Niet dat nu de grote erkenning kwam.
Voor velen bleef dit toch het nummer van Kylie Minogue, samen met die enge man.
Cave klonk hier juist voornamelijk lief, en had er in het verleden veel vervallender er uit gezien.
Kylie Minogue en Nick Cave, een net zo onvoorspelbaar duo als Herman Brood en Katja Schuurman, en die hebben ook ooit samen gezongen; namelijk hun versie van The Bangles Eternal Flame.
0
geplaatst: 12 juni 2016, 18:44 uur
33. She’s Leaving You
You were planning to stay in, you had it carefully planned
Your coat was hanging in the hall, your hat was in your hand
You walked over to your woman, your pale distracted love
Who was trying to put the wrong hand into the wrong glove
Tijd voor een b-kant. Van Nature Boy wel te verstaan. Een lekker opzwepend nummer geheel in stijl met soortgelijke nummers van het dubbelalbum Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus, een album die ik als één van zijn beste beschouw ondanks de lengte ervan. Dit nummer is later op B-sides & Rarities terecht gekomen.
You were planning to stay in, you had it carefully planned
Your coat was hanging in the hall, your hat was in your hand
You walked over to your woman, your pale distracted love
Who was trying to put the wrong hand into the wrong glove
Tijd voor een b-kant. Van Nature Boy wel te verstaan. Een lekker opzwepend nummer geheel in stijl met soortgelijke nummers van het dubbelalbum Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus, een album die ik als één van zijn beste beschouw ondanks de lengte ervan. Dit nummer is later op B-sides & Rarities terecht gekomen.
0
geplaatst: 12 juni 2016, 19:25 uur
Voor mij een minder bekend nummer, ondanks dat de muziek wel ruiger is, mis ik hierbij de oerschreeuw in de stem van Nick Cave, misschien is dat wel een van de voornaamste redenen dat ik de dubbelaar vrijwel nooit draai.
Ik meen de mening van Eric dan ook niet, voor mij werd het vanaf The Boatman's Call toch wel stukken minder.
Uiteraard ben ik benieuwd met wat hij later dit jaar mee komt aan zetten.
Deze haalt niet mijn Top 40, zou zelfs niet in een Top 100 terecht komen.
Ik meen de mening van Eric dan ook niet, voor mij werd het vanaf The Boatman's Call toch wel stukken minder.
Uiteraard ben ik benieuwd met wat hij later dit jaar mee komt aan zetten.
Deze haalt niet mijn Top 40, zou zelfs niet in een Top 100 terecht komen.
0
titan (crew)
geplaatst: 13 juni 2016, 17:38 uur
Ik doe alvast de onderste 10 uit mijn top 40. Het lijkt me wel duidelijk dat ik meer van de tierende en schuimbekkende Cave ben.
40. Jangling Jack
39. (Are You) The One That I've Been Waiting for
38. Sugar Sugar Sugar
37. The Carny
36. Stagger Lee
35. The Train Song
34. Bring It on
33. Wanted Man
32. Oh My Lord
31. Stranger Than Kindness
40. Jangling Jack
39. (Are You) The One That I've Been Waiting for
38. Sugar Sugar Sugar
37. The Carny
36. Stagger Lee
35. The Train Song
34. Bring It on
33. Wanted Man
32. Oh My Lord
31. Stranger Than Kindness
0
geplaatst: 13 juni 2016, 18:07 uur
32. Get Ready for Love
Get ready for love! Praise Him!
Get ready tot love! Praise Him!
Get ready for love! Get readyl
Het gospelsausje op de dubbelaar Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus ging er bij mij in als zoete koek. Tierend op geheel andere wijze zal ik maar zeggen.
De warme gloed van de backing vocals maakt dit nummer voor mij een heerlijk hoogtepuntje uit zijn discografie.
Get ready for love! Praise Him!
Get ready tot love! Praise Him!
Get ready for love! Get readyl
Het gospelsausje op de dubbelaar Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus ging er bij mij in als zoete koek. Tierend op geheel andere wijze zal ik maar zeggen.
De warme gloed van de backing vocals maakt dit nummer voor mij een heerlijk hoogtepuntje uit zijn discografie.
0
geplaatst: 13 juni 2016, 18:15 uur
Absoluut de beste van dit dubbelalbum, deze zit dan wel niet in mijn Top 40, maar is wel de enige die de Top 50 zou halen.
Was het hele album maar van dit niveau.
Die achtergrondzangeressen maken het wel af, hierdoor heeft het zelfs een wat ruiger Roxy Music achtig sfeertje.
Was het hele album maar van dit niveau.
Die achtergrondzangeressen maken het wel af, hierdoor heeft het zelfs een wat ruiger Roxy Music achtig sfeertje.
0
titan (crew)
geplaatst: 13 juni 2016, 18:47 uur
Ik ben wel fan van die dubbelaar, drie nummers ervan staan in mijn top 40 (waaronder deze kan ik alvast verklappen, de spetterende opener van dat album).
0
geplaatst: 13 juni 2016, 22:07 uur
31. Your Funeral, My Trial
I am a crooked man
And I've walked a crooked mile
Night, the shameless widow
Doffed her weeds, in a pile
The stars all winked at me
They shamed a child
Your funeral, my trial
Een ouwetje en wederom geen schuimbekkende Cave
Maar is het dan niet goed? Niet goed? Het is ronduit prachtig. Het scherpe randje blijft behouden en al vroeg liet Cave horen dat hij ook 'soft' weergaloos kan zijn.
I am a crooked man
And I've walked a crooked mile
Night, the shameless widow
Doffed her weeds, in a pile
The stars all winked at me
They shamed a child
Your funeral, my trial
Een ouwetje en wederom geen schuimbekkende Cave
Maar is het dan niet goed? Niet goed? Het is ronduit prachtig. Het scherpe randje blijft behouden en al vroeg liet Cave horen dat hij ook 'soft' weergaloos kan zijn.
0
geplaatst: 13 juni 2016, 22:24 uur
Nick Cave voor mij uit zijn betere periode, flink van het padje.
Slepend, maar toch verdwaasd.
Ondanks de softheid, hoor ik hier wel de invloeden van zijn drugsverslaving in terug.
Eentje die mij mij aan de deur van de Top 40 klopte, maar uiteindelijk net niet binnen werd gelaten.
Slepend, maar toch verdwaasd.
Ondanks de softheid, hoor ik hier wel de invloeden van zijn drugsverslaving in terug.
Eentje die mij mij aan de deur van de Top 40 klopte, maar uiteindelijk net niet binnen werd gelaten.
0
geplaatst: 13 juni 2016, 22:26 uur
Mijn eerste 10:
31. The Moon Is In The Gutter
32. Do You Love Me (Part I)
33. Mercy
34. Jangling Jack
35. Jubilee Street
36. Fifteen Feet Of Pure White Snow
37. Papa Won’t Leave You Henry
38. Straight To You
39. Right Now I’m A Roaming
40. Shivers (van The Boys Next Door) Boys Next Door - Shivers - YouTube
31. The Moon Is In The Gutter
32. Do You Love Me (Part I)
33. Mercy
34. Jangling Jack
35. Jubilee Street
36. Fifteen Feet Of Pure White Snow
37. Papa Won’t Leave You Henry
38. Straight To You
39. Right Now I’m A Roaming
40. Shivers (van The Boys Next Door) Boys Next Door - Shivers - YouTube
0
geplaatst: 13 juni 2016, 22:50 uur
Mooie docu, eindelijk op internet gevonden, voor de liefhebber:
Nick Cave: Stranger in a strange land VPRO documentary 1987 - YouTube
Nick Cave: Stranger in a strange land VPRO documentary 1987 - YouTube
0
geplaatst: 13 juni 2016, 23:25 uur
En natuurlijk kan ik het niet laten om te wijzen op de samenwerking met andere held Marc Almond in The Immaculate Consumptive (met ook Lydia Lunch en JG Thirlwell).
http://i64.tinypic.com/24hv4.jpg
http://i63.tinypic.com/348h9w4.jpg
http://i64.tinypic.com/24hv4.jpg
http://i63.tinypic.com/348h9w4.jpg
0
titan (crew)
geplaatst: 14 juni 2016, 10:00 uur
Dat is het zeker, dit nummer staat bij mij veel hoger. Afkomstig van het eerste album van ze dat ik echt goed vind.
0
geplaatst: 14 juni 2016, 18:19 uur
30. We Call Upon the Author
What we once thought we had we didn't,
and what we have now will never be that way again
So we call upon the author to explain
En daar is een nummer van Dig!!! Lazarus Dig!!! Een album dat ik wel degelijk erg goed vind, maar toch een beetje ondergewaardeerd lijkt, ook door mijzelf. Indertijd draaide ik het veel, maar ik grijp er zelden op terug in tegenstelling dat andere werk.
Dit is gewoon een sterk nummer en dan is voor jullie de vraag of het bij dit ene nummer gaat blijven of niet
What we once thought we had we didn't,
and what we have now will never be that way again
So we call upon the author to explain
En daar is een nummer van Dig!!! Lazarus Dig!!! Een album dat ik wel degelijk erg goed vind, maar toch een beetje ondergewaardeerd lijkt, ook door mijzelf. Indertijd draaide ik het veel, maar ik grijp er zelden op terug in tegenstelling dat andere werk.
Dit is gewoon een sterk nummer en dan is voor jullie de vraag of het bij dit ene nummer gaat blijven of niet

0
geplaatst: 14 juni 2016, 20:27 uur
Deze haalt ook niet mijn lijst, een nummer welke ook wel op een Grinderman album zou kunnen staan.
Wel leuk dat ik zo songs van Cave hoor, die ik zelf niet snel zal draaien.
Feit is in ieder geval dat hij zeer veelzijdig is, en de lijst is tot nu toe een mooie kennismaking met deze toch wel onderschatte artiest.
Wel leuk dat ik zo songs van Cave hoor, die ik zelf niet snel zal draaien.
Feit is in ieder geval dat hij zeer veelzijdig is, en de lijst is tot nu toe een mooie kennismaking met deze toch wel onderschatte artiest.
0
titan (crew)
geplaatst: 14 juni 2016, 21:50 uur
Staat er bij mij ook in en wel op bijna dezelfde plaats.
0
geplaatst: 14 juni 2016, 23:11 uur
29. As I Sat Sadly by Her Side
As I sat sadly by her side
At the window, through the glass
She stroked a kitten in her lap
And we watched the world as it fell past
Softly she spoke these words to me
And with brand new eyes, open wide
We pressed our faces to the glass
Ik mag dan wel leuk zeggen dat No More Shall We Part niet tot mijn favoriete albums behoort, ondertussen duikt wel weer een nummer van dat album op in mijn top 40. Misschien moet ik die mening eens heroverwegen
Het lijkt lieflijk, maar het nummer heeft toch wel z'n donkere rand, alleen de clip al is niet plezierig om te bekijken en ineens klinken de strijkers helemaal niet zo lief, maar zelfs wat dreigend. Nee, niet schuimbekkend, maar ik vind deze kant ook altijd wat sinister. Echt gemakkelijk voelt het nooit en dat maakt Nick Cave zo boeiend denk ik. Thuis hoef ik het dan ook niet te draaien want dan krijg ik al snel de vraag of die depri muziek af kan. Ik hou er van
At the window, through the glass
She stroked a kitten in her lap
And we watched the world as it fell past
Softly she spoke these words to me
And with brand new eyes, open wide
We pressed our faces to the glass
Ik mag dan wel leuk zeggen dat No More Shall We Part niet tot mijn favoriete albums behoort, ondertussen duikt wel weer een nummer van dat album op in mijn top 40. Misschien moet ik die mening eens heroverwegen

Het lijkt lieflijk, maar het nummer heeft toch wel z'n donkere rand, alleen de clip al is niet plezierig om te bekijken en ineens klinken de strijkers helemaal niet zo lief, maar zelfs wat dreigend. Nee, niet schuimbekkend, maar ik vind deze kant ook altijd wat sinister. Echt gemakkelijk voelt het nooit en dat maakt Nick Cave zo boeiend denk ik. Thuis hoef ik het dan ook niet te draaien want dan krijg ik al snel de vraag of die depri muziek af kan. Ik hou er van

0
geplaatst: 15 juni 2016, 00:39 uur
Deze wel gelijk gekocht toen hij uit kwam, prima eerste single, maar er bleken uiteindelijk wel een aantal veel sterkere nummers op No More Shall We Part te staan.
Eigenlijk was dit album voor mij het laatste album dat mij nog volledig wist te overtuigen.
Na The Boatman's Call toch nog een stap in de goede richting, hIer stonden nog zeker een aantal toppers op.
Geen Top 40 plek bij mij, maar de echte toppers zullen nog wel komen.
Eigenlijk was dit album voor mij het laatste album dat mij nog volledig wist te overtuigen.
Na The Boatman's Call toch nog een stap in de goede richting, hIer stonden nog zeker een aantal toppers op.
Geen Top 40 plek bij mij, maar de echte toppers zullen nog wel komen.
0
catchup
geplaatst: 15 juni 2016, 09:49 uur
As I Sat Sadly By Her Side en Get Ready For Love de mooiste tot nu toe (denk ik vandaag). Jaren geleden was mijn schoonmoeder op visite en op de achtergrond draaide No More Shal We Part. 'Dat lijkt wel een priester' zei ze. Grappige opmerking, ze was de engelse taal niet machtig en werd ooit opgevoed om non te worden.
Mijn kennismaking met Nick Cave was het vpro programma Gotterdammerung, begin jaren 80 verplichte kost voor nieuwe muziek. Legendarische opname die maandagochtend uitvoerig wed besproken op het schoolplein.
Gelukkig kwam ik laatst de uitziending tegen op youtube, mijn cassettebandje is al lang vergaan.
Birthday Party on Gotterdamerung - Junkyard - YouTube
Mijn kennismaking met Nick Cave was het vpro programma Gotterdammerung, begin jaren 80 verplichte kost voor nieuwe muziek. Legendarische opname die maandagochtend uitvoerig wed besproken op het schoolplein.
Gelukkig kwam ik laatst de uitziending tegen op youtube, mijn cassettebandje is al lang vergaan.
Birthday Party on Gotterdamerung - Junkyard - YouTube
0
geplaatst: 15 juni 2016, 16:23 uur
28. People Ain't No Good
People just ain't no good
I think that's welll understood
You can see it everywhere you look
En ik blijf nog even in rustig vaarwater met een nummer van The Boatman's Call (een album waar ik best gek op ben). Hadden we eerst al een nummer dat in Harry Potter voorkwam, daar hebben we nu een nummer dat in Shrek gedraaid werd. Niet bepaald films waar je dit soort nummers verwacht.
Ik denk ook niet dat deze films ervoor gezorgd hebben dat Cave wat meer bekend werd dan hij al was in bepaalde krijgen.
Ik hou van dit sfeertje, een sfeertje waar Marc almond (die zoals gezegd met Cave heeft samengewerkt) ook in opereert.
I think that's welll understood
You can see it everywhere you look
En ik blijf nog even in rustig vaarwater met een nummer van The Boatman's Call (een album waar ik best gek op ben). Hadden we eerst al een nummer dat in Harry Potter voorkwam, daar hebben we nu een nummer dat in Shrek gedraaid werd. Niet bepaald films waar je dit soort nummers verwacht.
Ik denk ook niet dat deze films ervoor gezorgd hebben dat Cave wat meer bekend werd dan hij al was in bepaalde krijgen.
Ik hou van dit sfeertje, een sfeertje waar Marc almond (die zoals gezegd met Cave heeft samengewerkt) ook in opereert.
0
titan (crew)
geplaatst: 15 juni 2016, 16:36 uur
Beide nummers staan niet bij mijn eerste 40, maar wel bij de nummers 41 tot en met 50
41. Tupelo
42. The Curse of Millhaven
43. Slowly Goes the Night
44. Thirsty Dog
45. Higgs Boson Blues
46. Deanna
47. As I Sat Sadly by Her Side
48. Train Long Suffering
49. There She Goes My Beautiful World
50. People Ain't No Good
41. Tupelo
42. The Curse of Millhaven
43. Slowly Goes the Night
44. Thirsty Dog
45. Higgs Boson Blues
46. Deanna
47. As I Sat Sadly by Her Side
48. Train Long Suffering
49. There She Goes My Beautiful World
50. People Ain't No Good
0
geplaatst: 15 juni 2016, 18:35 uur
Hier vind ik Nick Cave wel wat weg hebben van Leonard Cohen, een artiest die hij ook erg waardeerd.
Nachtclub muziek, maar dan wel de lieve variant.
Geen kandidaat voor mijn lijstje, maar daar ben ik al duidelijk in geweest.
Deze sluit er voor mij wel op aan. NICK CAVE - Leonard Cohen's Suzanne - YouTube
Nachtclub muziek, maar dan wel de lieve variant.
Geen kandidaat voor mijn lijstje, maar daar ben ik al duidelijk in geweest.
Deze sluit er voor mij wel op aan. NICK CAVE - Leonard Cohen's Suzanne - YouTube
0
geplaatst: 15 juni 2016, 19:46 uur
Het drieluik Into My Arms, Lime-tree Arbour, People Ain't No Good heb ik altijd als 1 geheel beschouwd. Ik hoor hierin Nick Cave's versie van God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.
Prachtig nummer.
Prachtig nummer.
0
geplaatst: 15 juni 2016, 22:45 uur
27. Jack the Ripper
I got a woman
She rules my house with an iron fist
I got a woman
She screams out Jack the Ripper
Every time I try to give that girl a kiss
Tja, het was natuurlijk wachten vooraleer er een nummer van Henry's Dream voorbij zou komen. Zoals de meesten wel weten mijn favoriete Cave album (denkt ie zelf geloof ik anders over). Zo'n goed album dat het zelfs in mijn top hier op MusicMeter staat. eigenlijk kan elk nummer daarvan wel in mijn lijst, maar laat ik het een beetje leuk houden
Dit is Cave op zijn best en zoals ik hem graag mag horen, ruig, maar zeker ook niet té ontoegankelijk.
I got a woman
I got a woman
She screams out Jack the Ripper
Every time I try to give that girl a kiss
Tja, het was natuurlijk wachten vooraleer er een nummer van Henry's Dream voorbij zou komen. Zoals de meesten wel weten mijn favoriete Cave album (denkt ie zelf geloof ik anders over). Zo'n goed album dat het zelfs in mijn top hier op MusicMeter staat. eigenlijk kan elk nummer daarvan wel in mijn lijst, maar laat ik het een beetje leuk houden

Dit is Cave op zijn best en zoals ik hem graag mag horen, ruig, maar zeker ook niet té ontoegankelijk.
0
geplaatst: 15 juni 2016, 23:40 uur
Ja, eindelijk weer een nummer die ook in mijn lijst staat, namelijk op nummer 23.
Uit de periode dat ik hem pas echt leerde waarderen.
Hoe duister wil je het hebben.
Nick Cave noemt maar een van zijn albums Murder Ballads, maar eigenlijk heeft hij er genoeg op zijn naam staan.
Ik heb altijd het idee dat hij bij dit, en het hier op volgende album zijn verslavingen behoorlijk onder controle had, hij klinkt krachtig zonder in totale waanzin te verdrinken.
Zijn teksten zijn ook (be)grijpbaarder, al stoor ik mij zeker niet inzien vervreemde wereld.
Ook mooi te lezen in zijn roman And the Ass Saw the Angel.
Uit de periode dat ik hem pas echt leerde waarderen.
Hoe duister wil je het hebben.
Nick Cave noemt maar een van zijn albums Murder Ballads, maar eigenlijk heeft hij er genoeg op zijn naam staan.
Ik heb altijd het idee dat hij bij dit, en het hier op volgende album zijn verslavingen behoorlijk onder controle had, hij klinkt krachtig zonder in totale waanzin te verdrinken.
Zijn teksten zijn ook (be)grijpbaarder, al stoor ik mij zeker niet inzien vervreemde wereld.
Ook mooi te lezen in zijn roman And the Ass Saw the Angel.
0
geplaatst: 16 juni 2016, 00:04 uur
Leuk topic! Ik zie dat er al een paar van mijn favorieten zijn langsgekomen. Zowel Fifteen Feet of Pure White Snow als As I Sat Sadly by Her Side staan in mijn top 10, allebei van de klassieker No More Shall We Part. Ook The Boatman's Call doet het bij mij goed, zo staat People Ain't No Good op plek 3. Benieuwd naar de rest van je lijstje.
0
titan (crew)
geplaatst: 16 juni 2016, 14:31 uur
aERodynamIC schreef:
Tja, het was natuurlijk wachten vooraleer er een nummer van Henry's Dream voorbij zou komen. Zoals de meesten wel weten mijn favoriete Cave album (denkt ie zelf geloof ik anders over)
Tja, het was natuurlijk wachten vooraleer er een nummer van Henry's Dream voorbij zou komen. Zoals de meesten wel weten mijn favoriete Cave album (denkt ie zelf geloof ik anders over)
Klopt. Niet zozeer vanwege de nummers zelf (veel nummers van dat album worden nog regelmatig live gespeeld), maar meer vanwege de productie van het album door David Briggs en de moeizame samenwerking met hem, zie Information - Nick Cave - nickcave.com
Na dit album zou de band nooit meer de hulp inroepen van een externe producer die ze niet al kende of waar ze niet eerst een goed gesprek mee hadden gehad.
0
geplaatst: 16 juni 2016, 17:55 uur
26. Henry Lee
Get down, get down, little Henry Lee
And stay all night with me
You won't find a girl in this damn world
That will compare with me
And the wind did howl and the wind did blow
Wederom tijd voor een murderballad. Waar Kylie indertijd een verrassende gast vocaliste was, daar is Polly Jean Harvey dat veel minder.
Toch klinkt het nummer net als dat met Kylie best lieflijk. Het is dat we weten waar het allemaal gaat. Heerlijk die tegenstellingen bij Cave.
Get down, get down, little Henry Lee
And stay all night with me
You won't find a girl in this damn world
That will compare with me
And the wind did howl and the wind did blow
Wederom tijd voor een murderballad. Waar Kylie indertijd een verrassende gast vocaliste was, daar is Polly Jean Harvey dat veel minder.
Toch klinkt het nummer net als dat met Kylie best lieflijk. Het is dat we weten waar het allemaal gaat. Heerlijk die tegenstellingen bij Cave.
* denotes required fields.