menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Rufus Wainwright: Welcome to the Ball

zoeken in:
avatar van aERodynamIC
19. California

California, California
You're such a wonder that I think I'll stay in bed
Big time rollers, part time models
So much to plunder
That I think I'll sleep instead





Zo lekker dreinerig.... California, California.... en zo lekker catchy. Ook dit nummer is afkomstig van Poses. De koortjes (waar zus Martha vaak aan meewerkt) vormen ook in dit nummer een centrale rol en geven de nummers van Rufus echt meerwaarde.

avatar van aERodynamIC
18. One Man Guy

People will know when they see this show
The kind of a guy I am
They'll recognize just what I stand for and what I just can't stand
They'll perceive what I believe in
And what I know is true
And they'll recognize I'm a one man guy
Always was through and through





De versie van Loudon Wainwright: Loudon Wainwright - One-man Guy - YouTube

Op Poses staat deze cover van One Man Guy. Als je een bekende vader hebt kun je net zo goed een sterk nummer van hem zingen en dat gebeurde op dit album. Ook live werd het nogal eens gezongen met of zonder Martha Wainwright of goede vriend Teddy Thompson (die in beetje in het verlengde ligt qua muziek als het gaat om Loudon).

avatar van aERodynamIC
ranboy schreef:
Laat ik hier maar vast mijn favoriet noemen: The Art Teacher: een briljante tekst, met een komische twist aan het eind, maar tegelijk ontroerend. Hopelijk duurt het nog even voor die hier langs komt.


17. The Art Teacher

There I was in uniform
Looking at the art teacher
I was just a girl then;
Never have I loved since then





Studioversie: The Art Teacher - Rufus Wainwright - YouTube

Rufus op piano. Een twee-eenheid. User ranboy zegt het al: 'een briljante tekst, met een komische twist aan het eind, maar tegelijk ontroerend'. En zo is het maar net. Heel subtiel met toevoeging van blazers.
Het nummer is te vinden op het wonderschone album Want two.

avatar van aERodynamIC
16. I Don’t Know What It Is

I don't know what it is
But you got to do it
I don't know where to go
But you got to be there
I don't know where to fall
But I know that its comfortable where
I don't know where it is





Een avontuurlijk nummer van Want one: rijkelijk georkestreerd zoals zo vaak bij Rufus. Dit soort nummers zorgen ervoor dat ik Rufus graag volg en dat ik er regelmatig naar kan luisteren.

avatar van aERodynamIC
15. Foolish Love

I don't want to hold you and feel so helpless
I don't want to smell you and lose my senses
And smile in slow motion
With eyes in love





Een nummer dat een lekker nostalgisch gevoel oproept. Lang vervlogen tijden. Toen was geluk nog heel gewoon. Zoiets.
Het is de opener van het debuut dat ook wel de term 'neo-operatic' meekrijgt.

avatar van aERodynamIC
14. Bitter Tears

Choking on my bitter tears
My bitter tears
Only thing I don’t fears you
Don’t want you to see my tears
My bitter tears





Deze single is me vooral bijgebleven van de optredens die ik achter elkaar zag in Amsterdam en Londen. Live was dat een feestje waar iedereen voor omhoog schoot uit zijn of haar stoel. Amsterdam of Londen: zelfde effect.
Een vrij luchtig nummer, maar bij elke luisterbeurt weer even pakkend.

avatar van aERodynamIC
13. Out of the Game

I’m out of the game
I’ve been out for a long time now
I’m lookin’ for something
That can’t be found on the main drag, no
I’m out of the game
I’ve been out for a long time now
I’m looking for something
That can’t be found on the main drag no





Een bijzondere terugkeer van Rufus in de vorm van deze single. Mark Ronson is verantwoordelijk voor de nieuwe sound. Iets meer soul, en ook wat meer pop.
Een hitmachine werd Rufus er niet door. Hij behield zijn fans en won er niet veel bij vermoed ik.

avatar van aERodynamIC
12. April Fools

Oh what a shame that your pockets did bleed on st. valentine's
And you sat in a chair
Thinking "boy i'm such a prince!"
Well, life's a train that goes from february on
Day by day
But it's making a stop on april first





Het heerlijke vaudeville sfeertje maakt dit nummer het toppertje zoals ik het ervaar. Zus Martha heeft ook een rol in de videoclip. Rufus op z'n dreinerigst en ik hou 'r van.

11. Cigarettes and Chocolate Milk

Cigarettes and chocolate milk
these are just a couple of my cravings
everything it seems i like's a little bit stronger
a little bit thicker
a little bit harmful for me





Waarschijnlijk het eerste nummer waardoor ik echt op zijn muziek ben gaan vallen. Nog steeds een ijzersterk nummer in zijn oeuvre. maar ja. Welke tien vind ik dan blijkbaar nog net even leuker? Kan dat nog? Ja, dat kan! Morgen volgt de start van de top 10, voor wie er interesse in heeft *ahum*

avatar van Holden
aERodynamIC schreef:
11. Cigarettes and Chocolate Milk
Ook een van mijn favorieten. Moet altijd denken aan een goede vriend. Bij elk filmhuisbezoek een flesje chocomel en een mars. En 2 sigaretten tijdens de pauze. Good times. Ook voor z'n cardioloog...

avatar van aERodynamIC
10. Go or Go Ahead

Thank you for this bitter knowledge
Guardian angels who left me stranded
It was worth it, feeling abandoned
Makes one hardened but what has happened to love





Want two vind ik de beste van het tweeluik Want albums, maar Want One heeft dan toch mooi maar dit schitterende nummer waar Rufus voluit gaat.
Meeslepend tot op het bot en daarom mag dit nummer de top 10 openen.

avatar van aERodynamIC
09. Poses

The yellow walls are lined with portraits
And I've got my new red fetching leather jacket
All these poses such beautiful poses
Makes any boy feel like picking up roses





Wat een schitterend melancholiek nummer is dit toch!
Zoals ik al eerder wist te melden denk ik er al een tijd over om het gelijknamige album de volle mep te geven en nu ik met dit topic bezig ben is die stap erg dichtbij gekomen. Tijdloos.

avatar van SjoerdCrins
Ik vind dit dus wel echt een hele leuke lijst om te volgen! Ik ben buiten het album Poses alleen nog niet zo heel bekend met Rufus, dus ik vind het leuk om zo wat meer van hem te leren kennen. Doe zo voort!

avatar van aERodynamIC
08. Do I Disappoint You

Do I disappoint you, in just being human?
And not one of the elements, that you can light your cigar on
Why does it always have to be fire?
Why does it always have to be brimstone?
Desire
Cool this body down





De opener van mijn favoriete album Release the Stars. Zo majestueus, zo'n prachtige binnenkomer. Ik had nooit gedacht dat er nog een album zou kunnen komen beter dan Want, two en toch was Release the Stars dat voor mij.
Inmiddels ervaar ik geen enkel onderscheid meer en zoals gezegd staat Poses te trappelen hetzelfde te doen.

avatar van aERodynamIC
Overigens gaat mijn volgende lijst een top 200 worden.... 3 keer raden voor wie ik dan toch eindelijk een lijst ben gaan maken

avatar van aERodynamIC
07. Oh What a World

Men reading fashion magazines
Oh what a world
It seems we live in
Straight man
Oh what a world
We live in





Deze video toont de humor van Rufus al aan. Ik heb dit zelf ook zo mee mogen maken tijdens een concert in Paradiso. Gekte alom en een concert die nog steeds tot mijn favorieten gerekend mag worden (Marthe wainwright stond in het voorprogramma).
Heerlijk die Bolero in dit nummer. Bombast? Ja! Ik hou er van.

avatar van johan de witt
aERodynamIC schreef:
Overigens gaat mijn volgende lijst een top 200 worden.... 3 keer raden voor wie ik dan toch eindelijk een lijst ben gaan maken

ABBA

avatar van aERodynamIC

Ik beloof dat die er nog komt, maar eerst 200 andere nummers verwerken

avatar van aERodynamIC
06. Old Whore's Diet

An old whore's diet
Gets me going in the morning
Ain't nothing like it
Gets me going in the morning





Een bijzonder nummer afkomstig van Want two. Ene Antony deed hier mee. Ik had er nog nooit van gehoord (een paar maanden na dit album verscheen zijn album I Am a Bird Now en dat veranderde alles). Het nummer boeide me enorm mede door die gastvocalen.
Live in Paradiso werd het een maffe act in lange gewaden en met een grappig dansje. Rufus ten voeten uit.

avatar van aERodynamIC
05. Hallellujah

I've heard there was a secret chord
That David played and it pleased the Lord
But you don't really care for music, do you?





Hoeveel versies zijn hier wel niet van opgenomen? Een klassieker pur sang, dit Leonard Cohen nummer. Ik heb lang getwijfeld of ik dit nummer wel moest opnemen in deze lijst. Ik vind zoveel andere versies ook zo mooi.
Maar toch.... het past (ook) bij Rufus en hij vertolkt het altijd wel weer vanuit zijn tenen. Dus ach, waarom dan negeren in de lijst

avatar van musicfriek
Oeps, zie dit topic nu pas.. Hallelujah hoort er natuurlijk gewoon in Een van de mooiste versies die ik ken

Ik hoop dat er nog een cover voorbij komt (vrees van niet), we wachten af.

avatar van aERodynamIC
Leuk, nooit in de gaten gehad dat jij Rufus wel kon waarderen musicfriek

avatar van musicfriek
Huh? Dankzij jou heb ik hem ontdekt hoor (10 jaar geleden alweer, heb ook diverse posts geplaatst bij zijn albums). Ben je dus al vergeten haha. We hebben het er regelmatig over gehad Enfin, na Release the Stars ben ik hem een beetje kwijt geraakt.. En moet toegeven dat ik zijn albums de laatste jaren praktisch niet meer gedraaid heb. Tijd om Want One en Two weer eens op te zetten

avatar van aERodynamIC
musicfriek schreef:
Huh? Dankzij jou heb ik hem ontdekt hoor (10 jaar geleden alweer, heb ook diverse posts geplaatst bij zijn albums). Ben je dus al vergeten haha. We hebben het er regelmatig over gehad Enfin, na Release the Stars ben ik hem een beetje kwijt geraakt.. En moet toegeven dat ik zijn albums de laatste jaren praktisch niet meer gedraaid heb. Tijd om Want One en Two weer eens op te zetten

Ouderdom slaat toe

avatar van aERodynamIC
04. Going to a Town

I'm going to a town that has already been burnt down
I'm going to a place that has already been disgraced
I'm gonna see some folks who have already been let down
I'm so tired of America





Waarschijnlijk dé Rufus klassieker. George Michael coverde het en het nummer duikt nogal eens op in allerhande lijstjes. Een nummer dat mensen blijkbaar wel makkelijk waarderen van hem.
Het is dan ook een sterk nummer, zowel qua tekst als melodie.

Het heeft mijn top 3 net niet gehaald, maar welke nummers dan wel? Morgen de finale.

avatar van aERodynamIC
03. Between My Legs

You can go out, dancing
And I'll write about you, dancing without you
And I'll shed a tear between my legs





Op Between My Legs horen we de popkant van Rufus. Eigenlijk bestaat de meerderheid van zijn nummers uit orkestrale glitter & glam of zijn het rustige piano ballads. Zou dit daarom net even extra opvallen?
Van dit nummer word ik vrolijk en krijg ik een energieboost.

avatar van aERodynamIC
02. Albatross

The lady comes to the gate dressed in lavender and leather
Looking north to the sea she finds the weather fine
She hears the steeple bells ringing through the orchard
All the way from town
She watches seagulls fly, silver on the ocean
Stitching through the waves, the edges of the sky





Toch opvallend dat er in mijn top 5 twee covers staan. Na Hallelujah nu Albatross, een nummer van Judy Collins. Het nummer staat op het album Born To the Breed: A Tribute to Judy Collins met artiesten als Dolly Parton, Joan Baez, Chrissie Hynde, Leonard Cohen en Rufus die allemaal een nummer van Collins zingen.
De originele Albatross staat op Judy's album Wildflowers uit 1967 en is bloedmooi, maar de versie van Rufus slaat alles. Ik weet nog goed dat ik dit voor het eerst hoorde. Ik stond aan de grond genageld. Cello en piano...... dan heb je mij al snel te pakken. Maar hier hoor ik magie. Ik vind dit zo ongelooflijk mooi. Dan maar een cover op twee.

De versie van Judy Collins: Judy Collins - Albatross - YouTube

Maar welk nummer staat dan op 1?

avatar van ranboy
The One You Love?

avatar van aERodynamIC
ranboy schreef:
The One You Love?

Uiteraard!

01. The One You Love

The mind has so many pictures
Why can't I sleep with my eyes open
The mind has so many memories
Can you remember what it looks like when I cry





Mijn onbetwiste Rufus favoriet. Meeslepend, puntig, meezingbaar en gewoon ongelooflijk heerlijk. Niet de bombast, niet de piano ballade, niet de folky Rufus, maar de popkant blijkt de nummer 1 te zijn.
Dit nummer heb ik soms echt met groot gemak 10 keer of meer achter elkaar gedraaid toen het net uit was en ik zou het zo weer kunnen doen.

Rufus blijft een favoriete artiest en in januari ga ik hem weer live meemaken. Deze keer voor mij dicht in de buurt: Rotterdam!

Hopelijk heb ik toch nog wat mensen kunnen plezieren met deze lijst. In elk geval bedankt voor het meevolgen

Rufus Wainwright: Welcome to the Ball

01. The One You Love
02. Albatross
03. Between my Legs
04. Going to a Town
05. Hallellujah
06. Old Whores Diet
07. Oh What a World
08. Do I Disappoint You
09. Poses
10. Go or Go Ahead
11. Cigarettes and Chocolate Milk
12. April Fools
13. Out of the Game
14. Bitter Tears
15. Foolish Love
16. I Don’t Know What It Is
17. The Art Teacher
18. One Man Guy
19. California
20. Grey Gardens
21. Greek Song
22. Tiergarden
23. Slideshow
24. Release the Stars
25. Unperfect Actor
26. Montauk
27. Perfect Man
28. Rules and Regulations
29. Agnus Dei
30. Jericho
31. Matinee Idol
32. Sometimes You Need
33. Dinner at Eight
34. The Consort
35. Evil Angel
36. The Tower of Learning
37. Beauty Mark
38. Barcelona
39. Little Sister
40. Gay Messiah

avatar van Rufus
Dank je Eric voor je lijst. Ik met plezier naar je top 40 van Rufus geluisterd.

avatar van Rufus
Na een half jaar hier mijn top 10.

01. Vibrate
02. The One You Love
03. Release the Stars
04. Old Whore's Diet
05. Between My Legs
06. Evil Angel
07. Bitter Tears
08. Cigarettes and Chocolate Milk
09. Agnes Dei
10. Oh What a World

avatar van Poeha
aERodynamIC schreef:

Maar dat vind ik hier wel vaker verrassend (net als de relatief mindere belangstelling voor bijvoorbeeld een artiest als Prince... die laat velen hier ook koud). Het blijft een wonderlijke site af en toe
Excuses voor de late reactie, maar ik was even je eerdere topics aan het doornemen Waren me allemaal nog niet bekend. Het is gewoon een feit dat er op deze site relatief weinig soul/funk liefhebbers zitten. Of in ieder geval doen die dan niet echt mee in de verschillende fora. En dat zelfs Prince daaronder lijdt, is wel droevigstemmend.
Diverse soul en funk topics worden hier in stand gehouden door een zeer select groepje, of bloeden zelfs dood. Eeuwig zonde, want ook daarin is nog veel te ontdekken. Maar ja....smaak he

avatar van aERodynamIC
Poeha schreef:
Het is gewoon een feit dat er op deze site relatief weinig soul/funk liefhebbers zitten. Of in ieder geval doen die dan niet echt mee in de verschillende fora.

Guilty voor wat betreft het laatste.

Kijk in mijn platenkast en je ziet heel wat soul en funk. Kijk hier op de site en niemand die mij in die hoek zal plaatsen. Terecht. Ik laat me in die hoek nauwelijks horen. En echt: geen idee waarom.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:49 uur

geplaatst: vandaag om 18:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.