MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Koop en Ruil / Vinyl gevraagd

zoeken in:
Zo gauw het nieuwe hol gereed is(waarschijnlijk october/november)wordt het tijd voor een platenspeler inderdaad.En dan gaat de jacht op het vinyl beginnen.Dus Paul maak je borst maar nat .En Janine nooit slapende honden wakker maken hé

Leuk hoor, dat vinyl weer wat populairder wordt. Ik vind het gewoon iets bijzonders houden, in elk geval op en top nostalgie...

reptile71 schreef:
Ik vind het gewoon iets bijzonders houden

Ja nou, kraken, tikken, spetteren, ruis en kwetsbaar, en ook nog eens veel te kort (je zit net lekker, kun je de plaat alweer gaan omdraaien).
Ik ben tot op de dag van vandaag blij dat de cd is uitgevonden.
LP's hebben idd een marginaal beter geluid maar dat weegt niet op tegen mijn eerder genoemde bezwaren, zeker niet als je een audiofiele cd speler, versterker en boxen hebt.

Tja, ik ben zo'n idioot die zelfs van het kraken en tikken kan genieten hahaha... En al die handelingen en dat kwetsbare (waardoor je er dus extra voorzichtig mee moet zijn) geven het naar mijn mening ook juist iets bijzonders. Muziek is steeds meer een wegwerpprodukt geworden, terwijl het behandeld (en gemaakt) zou moeten worden met dezelfde liefde en aandacht waarmee je een lp moet behandelen om hem in goede staat te houden.

Ik ben zo oud dat ik ben begonnen met vinyl
Misschien zit daar een deel van mijn afkeer tegen lp's, ik heb er te veel (letterlijk) versleten ondanks m'n goede behandeling van ze (altijd schoonhouden, voorzichtig behandelen, goede binnenhoezen en meer van dat gedoe).

Ik geniet toch liever zo puur mogelijk van mijn muziek, zonder al die mechanische rituelen en vervuilingen.

Zo oud ben ik ook. Ik was er zo zuinig op dat ik ze opnam op een bandje en dat grijs draaide i.p.v. de lp.

blabla schreef:
Ik ben tot op de dag van vandaag blij dat de cd is uitgevonden.
Hier ben ik het van harte mee eens, inclusief de argumentatie van deze generatiegenoot. Ondanks dat ook in mijn verzameling begonnen ben met vinyl, en dus nog een behoorlijke stapel heb, heb ik er niets mee. Onhandige en kwetsbare dingen. En dat betere geluid...nou...de statistiekjes zullen t wel bewijzen ofzo maar als ik dat verschil al merk, weegt dat inderdaad niet op tegen de nadelen van de lp.Los van het feit dat ik had moeten verhuizen mocht ik de titels nu op cd, op lp hebben.

Met andere woorden Paul...de lijst komt eraan

Lin
Ik ontkom niet aan vinyl als je in 1 huis woont met reptile, maar ik moet zeggen dat ik de smaak ook aardig te pakken krijg... Ik heb zelf niet zo'n geweldige verzameling, en wat ik heb is het vermelden niet echt waard , maar het hééft gewoon iets, noem het jeugdsentiment, weet ik het... Ik weet niets van beter geluid etc, maar het gekraak van een album terwijl je heerlijk op de bank hangt...lekker gewoon! En dat opstaan als je net lekker zit, ach, daar krijg je niks van

Over twee weken gaan we naar een platenbeurs, kijk er al helemaal naar uit Natuurlijk gaan we op zoek naar albums voor de shop maar als ik iets zie wat me zelf wel wat lijkt zal ik niet aarzelen!

(Nu de kat nog afleren dat ze via de pick-up naar de boekenkast gaat )

VanDeGriend schreef:
En dat betere geluid...nou...de statistiekjes zullen t wel bewijzen ofzo maar als ik dat verschil al merk, weegt dat inderdaad niet op tegen de nadelen van de lp.Los van het feit dat ik had moeten verhuizen mocht ik de titels nu op cd, op lp hebben.

Met andere woorden Paul...de lijst komt eraan

Ik denk echt niet dat een cd minder ruimte inneemt dan een lp Rob. En als het dan toch zo is, dan is het wel mooiere, sfeervollere ruimte, ik vind het alleeen al voor de sfeer in mijn huis mooi om al die albums te zien staan. En qua artwork is een lp natuurlijk verre verheven boven een een cd. Verder is het mooi natuurlijk dat zoveel mensen op die plastic hoesjes vallen, zo houdt de albumscene lekker dat tweedehandssfeertje.

Lin schreef:
(Nu de kat nog afleren dat ze via de pick-up naar de boekenkast gaat )

Hm.. ik wilde de katten leren de plaat om te draaien, scheelt weer.

Overigens vind ik een lekkere zooi nummers random in mijn player zetten op de pc en dan lekker lang achter elkaar digitale muziek luisteren ook heerlijk hoor.

lebowski schreef:
Ik denk echt niet dat een cd minder ruimte inneemt dan een lp Rob. En als het dan toch zo is, dan is het wel mooiere, sfeervollere ruimte, ik vind het alleeen al voor de sfeer in mijn huis mooi om al die albums te zien staan. En qua artwork is een lp natuurlijk verre verheven boven een een cd
Het artwork en sfeer in huis zijn inderdaad argumenten die weer voor de lp spreken. Blijf er echter wel bij dat ik meer cd's in huis kan opslaan dan lp's. En....getrouwd zijn met iemand die heel erg veel kwaliteiten en pluspunten heeft maar op gebied van muziek ....laten we zeggen...nog wat slagen zou kunnen maken, maakt de keuze voor cd's vooral ook een praktische.

perfume
reptile71 schreef:
Zo oud ben ik ook. Ik was er zo zuinig op dat ik ze opnam op een bandje en dat grijs draaide i.p.v. de lp.

Heel erg herkenbaar

sq
Heb ik nooit gedaan, ik hoorde wel van anderen die het deden. Ik deed altijd: goed ervoor zorgen en heel af en toe iets opnieuw kopen. De meeste platen doen het bij mij nog prima en hebben er al bijna de helft van een mensenleven opzitten. Ik koop nu wel veelgedraaide vinyls op CD, maar dat zijn er ook nog niet meer dan een stuk of 20 alles bij elkaar.

perfume
Vaak heb ik oeverloze discussies met mijn platenboer(die zweert bij vinyl) Dat het geluid van een LP beter zou zijn dan die van een CD. Hij gaat me dan telkens met grafieken en zo uitleggen dat een LP een hoger bereik heeft. Nou ja ik weet het niet. Ik luister eigenlijk alleen nog maar CD's maar dat is gewoon uit luiheid. Dat gedoe met een LP. Eerst afstoffen. Blijft die toch nog kraken of erger:weer hangen! En ja dan zit je net lekker en dan moet je weer opstaan om die plaat om te draaien! Grrrr...Ach ik ben gewoon lui geworden vrees ik!

Sietse
perfume schreef:
Hij gaat me dan telkens met grafieken en zo uitleggen dat een LP een hoger bereik heeft. Nou ja ik weet het niet.

Het klopt echt, dus bij deze kan je zeggen dat het je het weet

Ik heb liever vinyl, vind het mooier, is leuker om op te zetten omdat je er echt mee bezig bent en als je voorzichtig bent kun je er veel langer mee doen dan een cd.
Als ik alleen al ga kijken hoeveel cd's van me krassen hebben gekregen na aanschaf en derhalve niet goed meer af te spelen zijn en hoeveel ik dat bij platen heb (en dan draai ik echt mijn platen meer dan de cd's...).

Sommige mensen zijn misschien te lomp voor vinyl en laten die vallen ofzo (en ja dan krijg je krassen)

Mijn oren kunnen geen grafiek lezen, wel naar muziek luisteren, en dan is het verschil zo marginaal dat ik voor cd kies.

Sietse
das een keuze die je altijd kan maken...

ik ben zelf heel erg lui dus rip alle cd's die ik koop en speel die van de computer. Vinyl rip ik vrijwel nooit, maar leg ik dus des te meer op de speler (wat weer tegen mijn luiheid in gaat).

thejazzscène
Vinyl is niet enkel goed voor het geluid. Het ding is dat zoals Sietse zegt, je er echt mee bezig bent. Je hebt het artwork dat je goed kan aanschouwen, je ziet ook aan de groeven waar er dingen veranderen. Maar vooral; het is een wereldje op zich. Je gaat in bakken graven om nieuwe dingen te leren kennen. Zaken die niet uitgekomen zijn op cd kan je beluisteren. Om bepaalde genres tot op de wortels uit te diepen, kan je gewoon niet anders dan vinyl te beluisteren. Dat maakt de overstap van combinatie tussen cd en vinyl interessant.

perfume
thejazzscène schreef:
Je hebt het artwork dat je goed kan aanschouwen, .

Ja helemaal mee eens. Daar kan inderdaad zo'n lullig plastic CD doosje niet tegenop! Ik vond een nieuwe LP ook altijd zo lekker ruiken

Sietse
ja, hoe kon ik dat vergeten...de geur, heel belangrijk

Wierdos

Voor de vinylyverzamelaars:

Kijk eens op http://www.themusic.com

Succes

blabla schreef:
Mijn oren kunnen geen grafiek lezen, wel naar muziek luisteren, en dan is het verschil zo marginaal dat ik voor cd kies.

Niet boos worden; ik zou bijna zeggen: "Ga eens bij die Schoemacher langs in Scheveningen voor een paar nieuwe oren" of (en dat kan ook) bij Hobo of een andere lokale Hifi-boer voor een nieuw setje.

Het lijkt me een typisch geval van ruimte in het budget. Zonder gekheid ik heb hier een budget-platenspeler, een Pro-Ject Debut (van 259 + 95, voor de pre-amp, want die heb je nodig ) en die speelt mijn MicroMega combo - loopwerk en separate DAC - regelmatig weg (niet naar huis, want daar zijn beide al).

Bij meer complexe, 'gepushte' opnames geeft de CD-speler vlekkeloos weer hoe er met opnames en producties is geklooid. Net nog gehoord hoe bijv. de drums op "Sparkle in The Rain" (Simple Minds) bijna verprutst zijn, terwijl dat op vinyl een stuk anders ligt; bas en keyboards met name klinken daar een stuk beter. Vinyl is toleranter en klinkt warmer. De cd is dan voor mij te veel 'straight in you face'.

Mjuman schreef:
lokale Hifi-boer voor een nieuw setje.

Denk niet dat het aan m'n setje ligt, buizenversterker (met EH 6L6 buizen) en = boxen.

Zelfgebouwd?

reptile71 schreef:

Dat deed ik ook altijd

Mjuman schreef:
Zelfgebouwd?

Nee, gekocht, heb geen verstand van elektronika.

Omdat je geen merk en types noemde, dacht ik dat het eigenbouw was.

Ik heb lang gedraaid met Magnetostaten - fantastisch hoog en midden; alleen die vergen erg veel vermogen van een versterker. Vandaar altijd met transistorenversterkers gedraaid. Buizen (voor- en eindversterker) zou bijna niet te doen zijn (vriend van me was zo'n 6k euri kwijt).

Boxen zijn van = (IS - Inovative Sound), lokale Leidse fabrikant.
Versterker is van MeiXing MingDa, relatief goedkoop maar vreselijk goed en netjes gebouwd, je moet wel de standaard buizen vervangen als je echt een goed geluid wilt.

beaster1256
ik heb nog de beste van mijn vinylcollectie overgehouden , prachtige collecte , zeer goed van kwaliteit , nog een stuk of 200 lp's , die wil ik nu toch verkoppen , maar ik begin er niet aan om ze per stuk te verzenden , wie echt interesse heeft kan me mailen op [email protected]

het zijn voornamelijk rock lp's van de jaren 70 , als collector's item zit er een klein boxje bij van the virgin prunes en 2 kleine vinylplaatje bij en een een boekje

mvg

beaster

Gast
geplaatst: vandaag om 09:13 uur

geplaatst: vandaag om 09:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.