MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / De essentiele lijst

zoeken in:
Mojo Pin
De Jeugd van Tegenwoordig - Parels voor de Zwijnen

We wijken af...
Die Voyager-lijst is natuurlijk de beste, maar erg 'doorwrocht' en weinig bezoekers van musicmeter hebben de gesyncopeerde ritmes en vierstemmige zang van de Xájun-indianen aan de Amazone-benedenstroom in hun collectie.

Die Metal-collectie is zo bepekt dat je net zo goed wat albums kan meegeven uit '66-'67:

The Beatles Revolver
The Beach Boys Pet Sounds
Bob Dylan Blonde On Blonde
Jimi Hendrix Experience: Are You Experienced?
Velvet Underground: The Velvet Underground & Nico
The Doors; The Doors
Aretha Franklin: I Never Loved A Man (The Way I Love You)
Small Faces: Ogden's Nut Gone Flake
Rolling Stones: Aftermath

(Waarmee we zijdelings vaststellen dat deze twee jaar de beste pop-rock-albums aller tijden opleverden. Valt er zo'n lijstje te maken van, zeg, 1993-1994? Of van de afgelopen vijf jaar?)

Sietse schreef:
(quote)

Uhm, een van de redenen waarom Cobain zelfmoord heeft gepleegd is omdat hij niet om kon gaan met de grote druk. Nirvana was al immens populair voor de dood van Cobain...damn, ze hebben zelfs een MTV Unplugged gedaan...
maar goed, toen was jij nog geen 5 jaar oud, dus wellicht kunnen we het samenvatten als "voor jouw tijd"

Wauw, een MTV unplugged.
Nu moet ik zeker op mijn kniën vallen voor deze band die heel de muziekwereld veranderd heeft en technisch zeer sterke nummers had of nummers die gewoon een belangrijke boodschap hebben of gewoon een onbepaald gevoel overbrengen.

Een immens overschat 13 in een dozijn rock/grunge/punk-bandje. Meer is het niet.

Dit hoort in de "waarom-ik-Nirvana-niet-zie-zitten"-forum, vermoed ik. Wel grappig, een alien staat te wachten op een stapel tien essentiele albums en een paar aardlingen vliegt elkaar in de haren over Kurt Cobain.

Sietse
AGE-411 schreef:
(quote)

Wauw, een MTV unplugged.
Nu moet ik zeker op mijn kniën vallen voor deze band die heel de muziekwereld veranderd heeft en technisch zeer sterke nummers had of nummers die gewoon een belangrijke boodschap hebben of gewoon een onbepaald gevoel overbrengen.

Een immens overschat 13 in een dozijn rock/grunge/punk-bandje. Meer is het niet.

Gast, dat zeg ik toch niet?

Als of ik zo'n grote fan ben van Nirvana...je moet alleen gewoon geen dingen door elkaar halen.

Nirvana was ten tijde van hun bestaan (na Smells like teen spirit) gewoon een van de meest populaire rock bands van dat moment. Die populariteit heeft echter nooit veel afgenomen...waarom? Joost mag het weten....
Dit heeft niets, en dan ook echt niets te maken met de kwaliteit van de muziek...want anders kan ik er zo nog wel een paar noemen hoor...The Stones? The Beatles? Pink Floyd (na Dark Side of the Moon)? Metallica?...moet ik door gaan?

Hm, mijn topic over 1 cd die je aan een buitenaards ras zou willen laten horen werd direct gesloten met de mededeling dat dit hetzelfde zou zijn als 1 cd meenemen naar een onbewoond eiland en dit mag wel. Zeer apart meneer the scientist.

Sietse schreef:
(quote)

Gast, dat zeg ik toch niet?

Als of ik zo'n grote fan ben van Nirvana...je moet alleen gewoon geen dingen door elkaar halen.

Nirvana was ten tijde van hun bestaan (na Smells like teen spirit) gewoon een van de meest populaire rock bands van dat moment. Die populariteit heeft echter nooit veel afgenomen...waarom? Joost mag het weten....
Dit heeft niets, en dan ook echt niets te maken met de kwaliteit van de muziek...want anders kan ik er zo nog wel een paar noemen hoor...The Stones? The Beatles? Pink Floyd (na Dark Side of the Moon)? Metallica?...moet ik door gaan?

Nirvana is de enige band die van melodietjes zo pakkend en eenvoudig als kinderliedjes meeslepende passioneel gebrachte rock maakte en veroverde daarmee een grote massa. Dat mag best gewaardeerd worden dacht ik zo. Of ik een cd van hun uit zou kiezen om aan buitenaardse wezens te laten horen is weer wat anders... (ze zouden wel eens kunnen denken dat we agressief zijn )hoewel ik Nevermind als ik hem soms na lange tijd weer opzet nog steeds een heerlijke cd vind.

Sietse
ook dat ontken ik niet...
enige dat ik zeg is dat de populariteit al voor de dood van Cobain was en dat populariteit niet gelijk is aan kwaliteit....

Zou het idd ook niet aan buitenaardsleven laten horen...er is veel meer interessanter spul...

/me denkt nog steeds over niet-westerse muziek

Gaat het nog over aliens of niet?

Een paar westerse rock platen lijkt me ietwat bekrompen. Ik schrik al af van de hoeveelheid Aziatische zangeresjes, Afrikaanse trommel muzikanten, Zuid Amerikaanse blokfluiterts & Indische tabla pioniers.
Dan heb ik het nog niet eens over klassiek of over het vroegere Gregoriaanse gezwam.

Je zou de wereld in 10 stukken moeten snijden waarbij je rekening houdt met tijd etc & misschien de hoeveelheid aandacht het ooit kreeg/krijgt.

Beatles lijkt me toegestaan.
Iets als Mozart ook wel.

Maar help, ik ben alweer Westers aan het denken.
Ik kom er niet uit!

Iemand moet even zn masterscriptie over dit onderwerp maken:

"The essential musiccollection for aliens, a timless and borderless approach"

Sietse
ieder continent 1 album...

Odelay
AGE-411 schreef:
Wauw, een MTV unplugged.

Dit moet je eens tegen mijn (technisch begaafde) gitaarleraar zeggen.

Niet dat ik er veel van weet hoor, maar het klinkt allemaal veel te simpel.
Als ik zo'n nummers hoor als "smells like teen spirit" krijg ik steeds zo een gevoel van: "nauwja, was dat het?".
Een vriend leende me eens wat albums en ik had daar hetzelfde gevoel over. Daarom dat ik ook zeg van 13 in een dozijn, het klinkt allemaal zo simpel, zo normaal, zonder iets 'speciaals'.

Maar ik hoop dat we dit meningsverschil nu kunnen afsluiten, want we gaan ferm off-topic.

sxesven
KampF schreef:
"The essential musiccollection for aliens, a timless and borderless approach"

Wrom mag Tim niet mee doen?

fredpit schreef:
(quote)

Met stip op 3 in de " IK LUL MAAR WAT RAAK TOP 10"
gefeliciteerd knul

Dan wil ik niet weten wat er op plaatsen 1 en 2 staat.

Allejezus, AGE-411, kom over vijf jaar nog eens terug als je je een wat genuanceerder en beter gevormde mening hebt, ofzo. Die 'alles-pre-90's-is-geniaal-en-de-rest-is-kak' houding is slechts een fase, kom je wel weer overheen als je leert zélf een mening te vormen. Zo niet, dan kun je je later zonder problemen scharen bij het top 2000 publiek.

En om dan maar even geheel on-topic te blijven een al even decadent Westers en recent lijstje als er al zoveel staan, maar dat mag de pret niet drukken. Platen die w.m.b. waardevol zijn én die ik zelf prachtig vind (anders zou ik het toch niet over m'n hart verkrijgen ze mee te geven, sorry). In eender welke volgorde tien stuks:

- Choubi Choubi! Folk and Pop Sounds From Iraq (VS/Irak, 2005)
- FM3 - Buddha Machine (China/Duitsland, 2005)
- Genocide Organ - Leichenlinie (Duitsland, 1989)
- Incapacitants - Fabrication (Japan, 1991)
- Jim O'Rourke - Halfway to a Threeway (VS, 1999)
- Kiyoshi Mizutani - Scenery of the Border: Environment and Folklore of the Tanzawa Mountains (Japan, 2005)
- Ornette Coleman - Free Jazz: A Collective Improvisation (VS, 1960)
- Palace - Arise Therefore (VS, 1996)
- Shikari - 1999-2003 (Nederland, 2004)
- Vashti Bunyan - Just Another Diamond Day (GB, 1970)

Motivatie onderweg.

Ik beperk me tot westerse muziek, omdat ik niet weet over oosterse muziek enzo . In iedergeval wil ik iets klassiekachtigs, folk, classic rock, muziek van vandaag. En ik zet er alleen albums in die ik echt goed vind .

1. The Doors - The Doors (toch wel geweldige rock)
2. Antony and the Johnsons - I Am a Bird Now (one of a kind)
3. Jeff Buckley - Grace (die mag niet ontbreken)
4. Led Zeppelin - Led Zeppelin IV
5. Nick Drake - Pink Moon
6. Van Morrison - Moondance
7. Eleni Karaindrou - Eternity and a Day
8. Joanna Newsom - Ys
9. Thin Lizzy - Live and Dangerous (omdat dit toch een van mijn favoriete cd's was, en gewoon erg lekkere rockmuziek)
10. Shrek 2: the Original Soundtrack

Harald
sq schreef:
Misschien leuk om te melden dat dit ´in het echt´ is al eens gedaan ... in 1978.

Op de Voyager, eerste ruimtevaartuig dat ons zonnestelsel zou verlaten is een gouden LP meegezonden (mét afspeelinstructies) met daarop diverse boodschappen, teksten, én muziek van de aarde.

Folk/klassiek en wereld. De popmuziek was vertegenwoordigd door Chuck Berry´s Johnny B Goode. En dit was vóór de film Back to the Future, waar dit nummer staat voor de perfecte tijdparadox (wie schreef het nummer?). Er is kennelijk wel iets bijzonders met dat nummer. Een van mijn R&R favorieten, maar daar zal ik niet uniek in zijn.

de tracklisting staat ook op de site.

Maakt niets uit waar die gouden LP terecht komt maar ik denk niet dat ze daar nog een pick-up hebben

The Beatles - The White Album
Marvin Gaye - What's Going On
Pink Floyd - Dark Side Of The Moon
Robert Johnson - King Of The Delta Blues Singers
Radiohead - Ok Computer
The Velvet Underground & Nico - The Velvet Underground & Nico
Alifarka Toure - Savane
The Prodigy - Music For The Gilted Generation
Buena Vista Social Club present Ibrahim Ferrer
Miles Davis - Kind Of Blue

Pfffffffffff zware bevalling......... maar ook deze lijst is niet bevredigend.
Al met al is deze lijst wel erg duister...... maar dan wat er uit en wat er in...?????

Nou ze doen het er maar mee......

tangmaster
Tangerine Dream - Alpha Centauri
T. Rex - Electric Warrior
Deep Purple - In Rock
Led Zeppelin - IV
Santana - Santana 3
Pere Ubu - The Modern Dance
Kraftwerk - The Man Machine
Crosby, Stills, Nash & Young - Deja Vu
Klaus Schulze - Timewind
Vangelis - Spiral

sq
Harald schreef:
Maakt niets uit waar die gouden LP terecht komt maar ik denk niet dat ze daar nog een pick-up hebben

Vergis je niet: er stond een uitgebreide afspeelinstructie bij , geschreven in 'logica-taal', met getallen in tweetallig stelsel en afspeelsnelheid uitgedrukt in fase-overgangen van bepaalde atoomkernen. Het enige essentiele dat je nog nodig hebt is het besef dat een plaat vastgelegde trillingen/geluidsgolven zijn en als je goed kijkt kan je dat gewoon zien natuurlijk. Verder is een pickup niet een ingewikkeld apparaat: alleen een naald en en draaischijf. Ik maakte er zelf wel eens een van Lego.

Onderhond schreef:
01. Xanopticon - Liminal Space
02. The Fading Collection - Interactive Family Radio
03. Airwave - I Want to Believe
04. Idle Sunder - Aether I
05. Larvae - Dead Weight
06. Dälek - Absence
07. The Postal Service - Give Up
08. 65daysofstatic - One Time for All Time
09. Britney Spears - ...Baby One More Time
10. Kenji Kawai - Kôkaku Kidôtai

beetje gek van 65daysofstaic, als je die 2,5* geeft

*Edit: oh en ik zie nu mevrouw spears pas

The Doors zelf getiteld en pink moon van nick drake.

THE CIRCLE FUCKING JERKS.

wcs
john coltrane - ascension
pink floyd - the piper at the gates of dawn
zita swoon - i paint pictures on a wedding dress
radiohead - kid a
Peter Brötzmann Octet - Machine Gun
millionnaire - paradisiac
nick drake - five leaves left
sigur ros - ( )

Dit vind ik wel platen van een andere wereld

Gast
geplaatst: vandaag om 21:16 uur

geplaatst: vandaag om 21:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.