De Site / Gebruikers / De essentiele lijst
zoeken in:
0
geplaatst: 16 juli 2007, 13:34 uur
Stel; een buitenaards wezen landt in je achtertuin en na de gebruikelijke plichtplegingen (gedoe met taal, gebaren) komt het gesprek op (hoe is het mogelijk) muziek.
Je krijgt van het Marsmannetje een stapel lp's (want ze hebben superieure apparatuur) en jij moet tien cd's bedenken die het groene wezentje moet horen.
Volgens mij hoeft dat niet per se je top 10 te zijn, bedacht ik; op willekeurige volgorde geef ik mee:
1. Glenn Gould, Bach's Goldberg variaties, opname uit 1955
2. Kind of Blue; Miles Davis
3. Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band; The Beatles (vanwege alleen al A Day in the Life)
4. Songs in the Key of Life; Stevie Wonder.
5. Mozart: Symphonies Nos. 40 & 41 Jupiter, Marc Minkowski
6. Beach Boys: Pet Sounds
7. Radiohead, OK Computer
8 Rolling Stones, Exile on Main Street
9. Talk Talk; Spirit of Eden
10.Marvin Gaye: What's Going On.
Het is een beetje opschepperig, als je de gemiddelde smaak aanhoudt krijg je waarschijnlijk "That's What I Call Music #26" en een cd van Jantje Smit...
Je krijgt van het Marsmannetje een stapel lp's (want ze hebben superieure apparatuur) en jij moet tien cd's bedenken die het groene wezentje moet horen.
Volgens mij hoeft dat niet per se je top 10 te zijn, bedacht ik; op willekeurige volgorde geef ik mee:
1. Glenn Gould, Bach's Goldberg variaties, opname uit 1955
2. Kind of Blue; Miles Davis
3. Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band; The Beatles (vanwege alleen al A Day in the Life)
4. Songs in the Key of Life; Stevie Wonder.
5. Mozart: Symphonies Nos. 40 & 41 Jupiter, Marc Minkowski
6. Beach Boys: Pet Sounds
8 Rolling Stones, Exile on Main Street
9. Talk Talk; Spirit of Eden
10.Marvin Gaye: What's Going On.
Het is een beetje opschepperig, als je de gemiddelde smaak aanhoudt krijg je waarschijnlijk "That's What I Call Music #26" en een cd van Jantje Smit...
0
geplaatst: 16 juli 2007, 13:54 uur
bawimeko schreef:
Je wil natuurlijk geen ruzie met ze krijgen hè.
0
geplaatst: 16 juli 2007, 14:01 uur
Nou, anders had ik ze wel wat Kraftwerk-cd's (Computer World, Man Machine) meegegeven of hun Nederlandse tegenvoeters; de Electronica's!
0
fredpit
geplaatst: 16 juli 2007, 15:24 uur
Haha..komt me bekend voor dit topic.
Maar ik doe mee, en mochten de crew hem weer sluiten dan verzinnen we wel weer wat nieuws...
Ik zal er eens over nadenken...
Maar ik doe mee, en mochten de crew hem weer sluiten dan verzinnen we wel weer wat nieuws...
Ik zal er eens over nadenken...
0
sxesven
geplaatst: 16 juli 2007, 15:28 uur
Ik blijf erbij: interessant vraagstuk. Immers, wat wil je laten horen? De orde die de mens nastreeft of de wanorde waarin 'ie zich eeuwig lijkt te bevinden? Wil je de lichte zijden der dingen belichten of ook juist de keerzijden? Etcetera etcetera.
Op zich kun je met 10 platen natuurlijk een hoop kanten uit, dus ik ga er eens goed over nadenken. 
Op zich kun je met 10 platen natuurlijk een hoop kanten uit, dus ik ga er eens goed over nadenken. 
0
geplaatst: 16 juli 2007, 17:48 uur
...m'n lijst doorkijkend zie ik alleen maar mannen. Dus er moet eigenlijk ook iets met Joni Mitchell, Aretha Franklin of Billie Holiday....
0
geplaatst: 16 juli 2007, 17:50 uur
sxesven schreef:
Ik blijf erbij: interessant vraagstuk. Immers, wat wil je laten horen? De orde die de mens nastreeft of de wanorde waarin 'ie zich eeuwig lijkt te bevinden? Wil je de lichte zijden der dingen belichten of ook juist de keerzijden? Etcetera etcetera.
Allebei eigenlijk! Dus waartoe we in staat zijn (aria Goldberg Variaties) of juist toch ook weer de chaos en onzekerheid van deze tijden (A Day in the Life, What's Going On). serene rust (Spirit of Eden), blijdschap (Isn't She Lovely)....
0
geplaatst: 16 juli 2007, 20:14 uur
1. The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
2. The Rolling Stones - Exile on Main St.
3. Bob Dylan - Blonde on Blonde
4. Metallica - Master Of Puppets
5. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon
6. Led Zeppelin - Led Zeppelin IV
7. Bruce Springsteen - Born in the U.S.A.
8. Deep Purple - Machine head
9. Slayer - Reign in Blood
10. The Doors - The Doors
Dat en niets meer. Alles wat extra is is overbodig.
0
Sietse
geplaatst: 16 juli 2007, 20:25 uur
Frank Zappa - We're only in it for the money
Bach - Matheus Passion
Miles Davis - Kind of Blue
Joy Division - Closer
Fennesz - Endless Summer
Abba - Super Trooper
Robert Johnson - Best Off (ofzo)
Karlheinz Stockhausen - Kontakte
Vashti Bunyan - Another Diamond Day
Bach - Matheus Passion
Miles Davis - Kind of Blue
Joy Division - Closer
Fennesz - Endless Summer
Abba - Super Trooper
Robert Johnson - Best Off (ofzo)
Karlheinz Stockhausen - Kontakte
Vashti Bunyan - Another Diamond Day
0
geplaatst: 16 juli 2007, 20:39 uur
Misschien leuk om te melden dat dit ´in het echt´ is al eens gedaan ... in 1978.
Op de Voyager, eerste ruimtevaartuig dat ons zonnestelsel zou verlaten is een gouden LP meegezonden (mét afspeelinstructies) met daarop diverse boodschappen, teksten, én muziek van de aarde.
Folk/klassiek en wereld. De popmuziek was vertegenwoordigd door Chuck Berry´s Johnny B Goode. En dit was vóór de film Back to the Future, waar dit nummer staat voor de perfecte tijdparadox (wie schreef het nummer?). Er is kennelijk wel iets bijzonders met dat nummer. Een van mijn R&R favorieten, maar daar zal ik niet uniek in zijn.
de tracklisting staat ook op de site.
Op de Voyager, eerste ruimtevaartuig dat ons zonnestelsel zou verlaten is een gouden LP meegezonden (mét afspeelinstructies) met daarop diverse boodschappen, teksten, én muziek van de aarde.
Folk/klassiek en wereld. De popmuziek was vertegenwoordigd door Chuck Berry´s Johnny B Goode. En dit was vóór de film Back to the Future, waar dit nummer staat voor de perfecte tijdparadox (wie schreef het nummer?). Er is kennelijk wel iets bijzonders met dat nummer. Een van mijn R&R favorieten, maar daar zal ik niet uniek in zijn.
de tracklisting staat ook op de site.
0
geplaatst: 16 juli 2007, 20:56 uur
ik zou hem het complete repertoire meegeven van .
MIeke , Vader Abraham , Hepie en Hepie , en de Kermisklanten , Gordon , en Mieke Telkamp .
als je hem alleen goede albums mee geeft dan heb je kans dat hij terug komt .
om nog meer van die classic albums op te halen , dus kan hij beter wegblijven .
MIeke , Vader Abraham , Hepie en Hepie , en de Kermisklanten , Gordon , en Mieke Telkamp .
als je hem alleen goede albums mee geeft dan heb je kans dat hij terug komt .
om nog meer van die classic albums op te halen , dus kan hij beter wegblijven .
0
geplaatst: 16 juli 2007, 21:02 uur
Mijn rijtje
Chuck Berry (vooruit dan maar)
Bach,
Strawinsky,
Philip Glass,
Toumani Diabate,
ABBA,
Stevie Wonder,
Chieftains,
Khaled,
Eric Dolphy
Pas nu ik hiermee klaar ben besef ik hoe sterk het rijtje van Sietse wel niet is. Die zal daar toch ook wel even over hebben nagedacht.
Chuck Berry (vooruit dan maar)
Bach,
Strawinsky,
Philip Glass,
Toumani Diabate,
ABBA,
Stevie Wonder,
Chieftains,
Khaled,
Eric Dolphy
Pas nu ik hiermee klaar ben besef ik hoe sterk het rijtje van Sietse wel niet is. Die zal daar toch ook wel even over hebben nagedacht.
0
Sietse
geplaatst: 16 juli 2007, 21:05 uur
ongeveer 2 minuten on the fly 
en ik schaam me, alleen westerse muziek

en ik schaam me, alleen westerse muziek

0
sxesven
geplaatst: 16 juli 2007, 21:40 uur
bawimeko schreef:
Allebei eigenlijk! Dus waartoe we in staat zijn (aria Goldberg Variaties) of juist toch ook weer de chaos en onzekerheid van deze tijden (A Day in the Life, What's Going On). serene rust (Spirit of Eden), blijdschap (Isn't She Lovely)....
(quote)
Dat snap ik.
Ik bedoelde juist dat eenieder dat voor zichzelf misschien anders aanpakt en dat ik over die aanpak nog even na moet denken. Het was een beetje hardop denken.
In een vergelijkbaar thread op een filmforum (sorry, nu al tien keer gehaald, ik weet het) liep een thread als dit, en waar de een films als Kikujiro no Natsu zou laten zien, zou de ander kiezen voor hardcore gore á August Underground of Niku Daruma. Natuurlijk kun je uiteraard het beste van beide werelden kiezen, maar ik wil maar zeggen dat de overwegingen die daarmee gepaard zijn dit vraagstuk juist zo interessant maken. 
0
geplaatst: 16 juli 2007, 22:40 uur
Sonic Youth(Daydream Nation)
Toumani Diabate(Boulevard de l'Indepedance)
The Beach Boys(Pet Sounds)
Charles Mingus(Black Saint and The Sinner Lady)
Sonny Rollins(Saxophone Collosus)
The Shins(Chutes Too Narrow)
Captain Beefheart(Trout Mask Replica)
Nas(Illmatic)
Sly and The Family Stone(Stand!)
David Bowie(Ziggy Stardust)
The Clash(London Calling)
The Congos(Heart of the ~)
Toumani Diabate(Boulevard de l'Indepedance)
The Beach Boys(Pet Sounds)
Charles Mingus(Black Saint and The Sinner Lady)
Sonny Rollins(Saxophone Collosus)
The Shins(Chutes Too Narrow)
Captain Beefheart(Trout Mask Replica)
Nas(Illmatic)
Sly and The Family Stone(Stand!)
David Bowie(Ziggy Stardust)
The Clash(London Calling)
The Congos(Heart of the ~)
0
lambf
geplaatst: 16 juli 2007, 23:00 uur
bawimeko schreef:
want ze hebben superieure apparatuur
want ze hebben superieure apparatuur
Als ze dat hebben, wat luisteren zij dan? En hoe zitten die aliens in elkaar, houden ze van chaos? lelijkheid? schoonheid? structuur?
0
fredpit
geplaatst: 16 juli 2007, 23:10 uur
lambf schreef:
Als ze dat hebben, wat luisteren zij dan? En hoe zitten die aliens in elkaar, houden ze van chaos? lelijkheid? schoonheid? structuur?
(quote)
De forumtitel is "de essentiele lijst"
noem 10 albums die een beeld geven van muziek en dit alles naar eigen inzicht en vermogen.
Is de vraag nu echt zo moeilijk ?
Vergeet de trollen...ehh aliens

0
geplaatst: 17 juli 2007, 01:55 uur
lambf schreef:
(quote)
Hebben ze überhaupt wel oren, die aliens?
0
geplaatst: 17 juli 2007, 11:43 uur
Waarschijnlijk komt het marsmannetje dan verbolgen terug.
"We hebben daar helemaal geen spinnen, man!"

0
geplaatst: 17 juli 2007, 12:41 uur
itchy schreef:
[Hebben ze überhaupt wel oren, die aliens?
Zij noemen het hoorsprieten.
[Hebben ze überhaupt wel oren, die aliens?
Zij noemen het hoorsprieten.
Of voelhoorns.
Je kan het ook aanpakken door ze de tien meestverkochte albums in de handen/tentakels te drukken:
Eagles: Their Greatest Hits, 1971–1975,
Thriller, Michael Jackson (Epic)
Led Zeppelin IV, Led Zeppelin (Atlantic)
The Wall, Pink Floyd (Columbia)
Greatest Hits, Volumes I & II, Billy Joel (Columbia)
Back in Black, AC/DC (Epic)
Double Live, Garth Brooks (Capitol Nashville)
Come On Over, Shania Twain (Mercury Nashville)
The Beatles, The Beatles (Capitol)
Rumours, Fleetwood Mac (Warner Bros.)
Waarmee je nét weet te voorkomen dat de soundtrack van The Bodyguard van Whitney Houston (11) het heelal ingaat.
In tweede instantie (na het idee dat twee lichtjaar verderop Hotel California gaat weerklinken) vind ik dit geen gekke lijst.
We hebben overdaad en decadentie van de jaren '70 (Eagles), vervreemding en isolement van Pink Floyd, alle aspecten van de menselijke geest gebracht door de Beatles, relationele problemen voor U op muziek gezet door Fleetwood Mac. Op AC/DC kunnen ze (mits aanwezig) headbangen.
Wat ik moet maken van Shania Twain en Garth Brooks weet ik niet.
0
Odelay
geplaatst: 17 juli 2007, 14:23 uur
AGE-411 schreef:
Vergeet Nirvana niet he.

Even serieus: Ik zou het echt niet zo gauw weten.
0
geplaatst: 17 juli 2007, 18:37 uur
Ik vind de selectie die met Voyager is meegegaan eigenlijk prima. Veel klassiek en veel wereldmuziek. Dat geeft wat mij betreft een stuk breder en beter beeld van de mensheid dan het bijna enkel op de Westerse wereld gerichte en pas zeer jonge rockgenre.
0
geplaatst: 17 juli 2007, 19:16 uur
Inderdaad. Dat sommige mensen hier tien classic rock albums willen sturen snap ik al helemaal niet. Beperkter kan haast niet!
0
geplaatst: 17 juli 2007, 19:36 uur
Iets als Captain Beefheart of Faust o.i.d. kan ik me nog indenken, maar ik zou echt geen metalplaten mee gaan geven. Daar is het toch net een te beperkt verschijnsel voor.
0
geplaatst: 17 juli 2007, 20:15 uur
Toon1 schreef:
Inderdaad. Dat sommige mensen hier tien classic rock albums willen sturen snap ik al helemaal niet. Beperkter kan haast niet!
Nouwja, klassieke muziek zou je ook kunnen sturen. Maar daar ken ik niet zoveel van.
0
geplaatst: 17 juli 2007, 20:16 uur
Odelay schreef:
Vergeet Nirvana niet he.
(quote)
Vergeet Nirvana niet he.

Nirvana? Als Kurt Cobain niet dood was waren ze nooit zo bekent geraakt. Schandalig! Ze zijn het niet waard.
0
geplaatst: 17 juli 2007, 20:35 uur
01. Xanopticon - Liminal Space
02. The Fading Collection - Interactive Family Radio
03. Airwave - I Want to Believe
04. Idle Sunder - Aether I
05. Larvae - Dead Weight
06. Dälek - Absence
07. The Postal Service - Give Up
08. 65daysofstatic - One Time for All Time
09. Britney Spears - ...Baby One More Time
10. Kenji Kawai - Kôkaku Kidôtai
02. The Fading Collection - Interactive Family Radio
03. Airwave - I Want to Believe
04. Idle Sunder - Aether I
05. Larvae - Dead Weight
06. Dälek - Absence
07. The Postal Service - Give Up
08. 65daysofstatic - One Time for All Time
09. Britney Spears - ...Baby One More Time
10. Kenji Kawai - Kôkaku Kidôtai
0
Sietse
geplaatst: 17 juli 2007, 20:54 uur
AGE-411 schreef:
Nirvana? Als Kurt Cobain niet dood was waren ze nooit zo bekent geraakt. Schandalig! Ze zijn het niet waard.
Uhm, een van de redenen waarom Cobain zelfmoord heeft gepleegd is omdat hij niet om kon gaan met de grote druk. Nirvana was al immens populair voor de dood van Cobain...damn, ze hebben zelfs een MTV Unplugged gedaan...
maar goed, toen was jij nog geen 5 jaar oud, dus wellicht kunnen we het samenvatten als "voor jouw tijd"
* denotes required fields.