MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Verzekeren van de verzameling

zoeken in:
Ik zie hier op de site toch nog best wel veel mensen die net als ik een "tastbare" muziekverzameling bezitten.

Hebben jullie je verzameling verzekerd? En zo ja, op welke manier?
Gewoon onder de inboedel anex brandverzekering, of apart?

En heeft er iemand ervaring met de uitkering i.g.v calamiteiten?

Ik denk/ hoop dat het mee in mijn brandverzekering zit....
Maar erh.. hm.. ik ga dat toch eens nakijken.....

Damn! Je maakt me ongerust ;-o

ik heb speciale clausule voor waarde van m'n verzameling opgenomen bij de inboedelverzekering
verzekering is komen taxeren en heeft bedongen dat ik speciale
sloten en/of alarm moest installeren!

Aparte clausule bij inboedelverzekering. Heb lijst moeten insturen.
Gelukkig geen ervaring met claimen.

_2M
shinybeast schreef:
verzekering is komen taxeren

Ik vraag me uit nieuwsgierigheid af hoe ze dat doen? Het gemiddelde belasting-knaapje zal de waarde toch weten van allerlei limited editions, zeldzame albums en ga zo maar door? Niet alleen van muziekcollecties vraag ik me dit af, er zijn zoveel obscure hobby's waar er maar een klein aantal mensen zijn die realistisch de waarde van allerlei dingen in kunnen schatten..

Ik heb ook een extra bedrag verzekerd voor audioapparaten e.d. bij mijn inboedelverzekering.

_2M schreef:
(quote)

Ik vraag me uit nieuwsgierigheid af hoe ze dat doen? Het gemiddelde belasting-knaapje zal de waarde toch weten van allerlei limited editions, zeldzame albums en ga zo maar door? Niet alleen van muziekcollecties vraag ik me dit af, er zijn zoveel obscure hobby's waar er maar een klein aantal mensen zijn die realistisch de waarde van allerlei dingen in kunnen schatten..

ik heb gezegd voor welke waarde ik wil verzekeren en ook lijsten overlegd en een paar collector items eruit gelicht.
hij heeft gekeken wat er fysiek aanwezig is en of dit een beetje overeenkomt met het bedrag dat in de polis staat. elk jaar kan dit
op mijn verzoek worden aangepast

Ik heb onlangs een appartement gekocht en heb bij het aanpassen van de bijbehorende verzekeringen gevraagd of het mogelijk of noodzakelijk was om mijn cd-collectie te verzekeren. Onder de 15.000 euro is dit niet nodig, zei men, en valt een cd-collectie onder de gewone inboedelverzekering. Nu zit ik daar met mijn +/- 800 cd's nog wel onder, denk ik.

Maar hoe hebben degenen die de collectie wel verzekerd hebben de waarde bepaald, vraag ik me af? Ben benieuwd!

sq
Ik heb zelf de waarde bepaald door een bedrag per geluidsdrager te nemen (ooit 15 gulden). Vereist was dat 'er een lijst was' (ik hoefde die niet te deponeren). Daar komt een bedrag uit en dat heb ik als extra aantekening (en natuurlijk na betaling van een extra premie) op mijn inboedelpolis staan. Het bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd, maar ik zou het weer eens moeten toetsen.

Eenmaal schade gehad (stapeltje van 12 CDs gestolen van de vernsterbank naast open raam). Ik heb de aankoopwaarde toen vergoed gekregen. Tegenwoordig heb ik een ruim eigen risico bij mijn verzekering (scheelt enorm veel premie) en is de collectie dus in de praktijk alleen verzekerd als er brand komt (alles meenemen is nauwelijks een optie ). Verder worden platen en CD's zelden gestolen uit geldgewin.

Overigens blijft je zo'n diefstal wel bij; er zijn nog steeds wel momenten dat ik denk 'Oh ja dat was één van die 12'.

ieder huishouden heeft wel een (kleine) verzameling cd lp dvd etc. dit valt onder de standaard inboedel.

800 cd's is wel meer dan normaal maar aangezien jouw verzekeringmij. het niet noodzakelijk vind om dit apart te verzekeren zou ik toch adviseren lijsten of foto's te maken om e.e.a. vast te leggen.

ikzelf heb zo'n 11.000 cd's en lp's en dat vertegenwoordigd dan ook een veel groter belang.

ik heb een speciaal software programma voor uitgebreide verzamelingen

http://www.collectorz.com

waar je waardes kunt toekennen en evt. kun je toch een minimaal bedrag a.d.h.v gemiddelde inkoop bepalen

Handig, zo'n programma. Ikzelf heb wel een lijst die ik bijhoud, en ik heb ook foto's van mijn cd-kast.

Bij mij is bij een inbraak onder andere ca. 400 cd's ontvreemd. Het eerste waar de inboedelverzekering naar vroeg, was een aankoopbewijs (die kassabonnetjes had ik natuurlijk niet meer) en een lijst (die had ik ook nooit bijgehouden). Uit het blote hoofd heb ik toen een zo compleet mogelijke lijst gemaakt (dit was in het pré-internet tijdperk). Wat er uiteindelijk daadwerkelijk is uitgekeerd was de geschatte dagwaarde van de cd's op die lijst, waarbij de verzekering uitgaat van een gemiddeld bedrag per cd, wat zeker lager is dan een full-price nieuwe cd. Omdat ze er van uitgaan dat een deel van je verzameling mid-price of tweedehands is aangeschaft.
Sindsdien hou ik een lijst van cd's en lp's bij, en maak ik af en toe een foto van mijn verzameling (die ik niet alleen op de computer thuis bewaar, want als die ook wordt gejat...).
Verder heb ik niks geregeld met extra dekking, ik zit ook nog onder de 15000 euro. Dat is inderdaad een standaard bedrag bij inboedelverzekeringen. Maar als ik daarboven kom zou ik wel extra dekking nemen.

Veel van mijn cd's doken later op bij de Plaatboef, zodat ik een aantal weer kon terugkopen

Ik zit als ik alles weer nieuw zou moeten aanschaffen inclusief 3 voor 25 acties e.d. toch ook al snel in de buurt van de 10.000 euro schat ik. Ik heb dit niet apart bijverzekerd tot nu toe. Ik houdt wel een lijst bij en heb ook een aantal (inmiddels alweer verouderde) foto's van m'n CD en platenkast.

fastpulseboy
Ik heb ook audiovisuele zaken extra verzekerd. Werd toen wel aangeraden door de verzekeringsmeneer. Dus alle apparatuur en cd's/ lp's, voor zover ik weet. Ik heb ooit wel een lijst gemaakt van alles, maar die is al heel lang niet meer geupdate...
Moet ik maar weer eens doen. Maar ja is gewoon een saai rotklusje.
Ondanks verzekering zou ik het wel heeeel klote vinden als het gejat zou worden. Veel (collectors) dingen zou ik nooit/nauwelijks meer opnieuw kunnen kopen.

itchy schreef:
Veel van mijn cd's doken later op bij de Plaatboef, zodat ik een aantal weer kon terugkopen

En je kon toen niet achterhalen van wie ze afkomstig waren...? Gevaarlijke actie van die dief om ze daar te verkopen...

Beetje maffe winkelnaam wel, 'Plaatboef'...

Maar ik heb het ook wel 's meegemaakt en toen een lijstje doorgegeven aan de Plaatboeven in de buurt... niets meer van gezien overigens.

Lukas schreef:
(quote)

En je kon toen niet achterhalen van wie ze afkomstig waren...? Gevaarlijke actie van die dief om ze daar te verkopen...

Nee, omdat de tweedehandscd-zaken officieel wel moeten vragen om identificatie als iemand cd's te koop aanbiedt, maar de Plaatboef (in Leiden) dat toch niet had gedaan. Ze hebben daar zelfs een boete voor gehad, maar daar had ik niks aan.
Ik wist dat het mijn cd's waren omdat het sowieso al cd's zijn die je niet te vaak tegen komt en door bepaalde beschadigingen, merkjes etc.

400 CD's is wel echt kut zeg.
Moet er niet aan denken (hier waren het er 20 ofzo).

herman schreef:
400 CD's is wel echt kut zeg.
Moet er niet aan denken (hier waren het er 20 ofzo).

Ja... maar viel nog in het niet bij de computer, televisie, gitaar en gitaarversterker
En er zaten cd's tussen die ik daarna nooit meer heb kunnen vinden, waar ik ontzettend van baal (bijvoorbeeld Uptown Avondale van Afghan Wigs).

fastpulseboy
damn.....ook al je effecten bakjes?

Die had ik toen gelukkig amper...

fastpulseboy
itchy schreef:
Die had ik toen gelukkig amper...

scheelt weer wat......
want wat ik me kan herinneren van een optreden, had je een imposant rijtje bakkies staan!

Sietse
ik moet nog steeds een keer de verzekering omhoog krikken vanwege de collectie.

Wel heb ik veel redelijk recente foto's en een complete lijst met iedere titel die ik op plaat, cd of tape heb die iedere keer weer wordt geupdate.

Ik zou eigenlijk iets in moeten bouwen dat bij iedere keer updaten dat ie dan naar mijn website wordt geupload....dat moet kunnen.

Ik heb nu, in samenspraak met mijn "verzekeringsman" (ik heb een eigen bedrijf dus meerdere verzekeringen), zelf mijn collectie getaxeerd en dat bedrag toegevoegd aan mijn inboedelverzekering. Als gevolg daarvan is nu dus mijn verzekerd bedrag verhoogd, maar hoef ik geen lijst in te dienen. Met dank aan allen die reageerden.

Stijn_Slayer
Ik heb het er wel eens met m'n vader over gehad. Ik heb 457 albums (ongeveer 100 LP's, en dat aantal groeit snel) en als je dat keer 6 doet kom je op € 2742. Keer 8 is het al € 3656. Dat kan ik niet betalen als ik alles zou moeten vervangen. Er zitten wel koopjes tussen, maar evengoed ook duurdere albums en een (klein) aantal out of print's bijvoorbeeld.

Ik vraag me af hoe ze dat taxeren. Stel je hebt allerlei zeldzaam spul, en dan komt er iemand (die er misschien helemaal geen verstand van heeft) die dan uit de losse pols bepaald wat dat waard is?

Pa zei dat hij er vanuit ging dat die CD's (en m'n gitaren + apparatuur) onder de inboedelverzameling vallen. Tja... Ik maak wel om de zoveel tijd foto's van de collectie en houd alles heel precies in Excel bij.

Bij een "normaal" gezin vallen de cd's gewoon onder de inboedelverzekering. Mocht je er (veel) meer hebben dan "normaal" dan is het verstandig om eens contact op te nemen met je/jullie verzekeringstussenpersoon om te kijken of die (audio)bezittingen wellicht voor een hogere waarde meeverzekerd dienen te worden.

Met een kleine 500 albums en je apparatuur lijkt het me niet onverstandig. Mijn collectie is ook voor
€ 18.000 boven op de reguliere inboedelverzekering verzekerd.

Lijsten en foto's zijn later (bij calamiteiten) zeer gewenst.

Stijn_Slayer
Aangezien pa er ook zo'n 400 heeft denk ik dat we dat binnenkort toch eens goed moeten uitzoeken dan. Dank voor je berichtje in ieder geval.

Heb ik ook gedaan, maar ben daar van terug gekomen.
Verzekeringsmaatschappy vertelde dat de waarde van cd's waren af genomen, en dat er geen onderscheid werd gemaakt tussen een album van Marco Borsato of een zeldzaam album van The Sound.

Bij mij gaat het toch ook om zo'n 2.000 albums.

Bij mij is heel de boel ook extra verzekerd en word elk jaar opgewardeerd per 01-01-09 is de gehele collectie en geluids app. voor €65000,00 verzekerd de gem opwaardering per jaar de laatste 5 jaar is € 5000,-

Upto-date lijsten liggen bij de verzekeraar, bij mijn ouders en bij mijzelf

Ben dit nu ook allemaal aan het uitzoeken omdat ik een nieuwe inboedelwaardemeter moest invullen. Bij mijn huidige verzekeraar is standaard tot 5k aan audio/video/computer verzekerd*. Ik wilde dit laten ophogen, maar dit bleek echt belachelijk duur te zijn (200 euro per jaar voor een verhoging van 20k). Mijn totaalpremie voor de inboedel werd bijna 3 keer zo hoog.

Ben me nu dus aan het heroriënteren en dan blijkt de verstrekte informatie ineens vrij onduidelijk allemaal. Bij FBTO heb je bijvoorbeeld een standaardbedrag van 15k voor audio etc., maar als je dan gaat bellen hoeveel een verhoging kost, dan blijkt dat helemaal niet nodig te zijn als je een huis van na 2001 hebt, dan schijn je helemaal geen beperking meer te hebben (vanwege andere eisen aan het hang- en sluitwerk in het bouwbesluit), en is het maximale bedrag voor je audio dus gewoon het maximale bedrag aan totale inboedel.

Verzekeringen: vage business. Sowieso lijkt het dus wel te lonen om niet alleen vergelijkingssites te gebruiken maar ook verder te informeren.

* kan iemand me uitleggen wat de logica is om cd's en dvd's op één hoop te gooien met de apparatuur waarmee je het afspeelt en het niet te zien als een verzameling? Een cd heeft mijns inziens meer gelijkenis met een boek dan met een cd-speler...

Gast
geplaatst: vandaag om 02:37 uur

geplaatst: vandaag om 02:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.