De Site / Gebruikers / Is verstand van muziek essentieel?
zoeken in:
0
AddictedToElvis
geplaatst: 27 augustus 2010, 14:07 uur
Wat ik me afvroeg of jullie geachte users vinden dat je enige muziekkennis nodig om hier mee te doen aan discussies e.d. Ik heb het nu niet over een grens stellen oid maar ik vroeg me af hoe erg jullie storen aan de mening van Jan met de pet, tegenover de user die weet waar hij/zij het over heeft. Zo wordt mijn mening niet vaak in dank afgenomen, en ben ik een makkelijke prooi door mijn usernaam. Hebben jullie liever dat ik dan mijn bek hou of is het niet erg als ik blijf posten wat mijn ongeschoolde nauwelijks muzikale oren horen? (of ik naar jullie advies luister is natuurlijk iets anders, maar ik ben benieuwd hoe er gedacht over wordt in het algemeen). De cliché is natuurlijk 'respect voor een ander z'n mening' maar is muziek echt volledig subjectief? Dat betwijfel ik. Ik kan ook een andere vraag stellen: Wat is mooi?
Excuses als er al een soortgelijk topic is maar die heb ik zosnel niet kunnen vinden...
Excuses als er al een soortgelijk topic is maar die heb ik zosnel niet kunnen vinden...
0
geplaatst: 27 augustus 2010, 14:48 uur
Tsjaa....
Als jij van van jezelf vindt dat jij ongeschoolde, nauwelijks muzikale oren hebt.....
......wat wil je dan van ons vraag ik me af,
dat wij jouw oren door middel van discussie trainen o.i.d.?
En als jij denkt dat je hier door je nickname een prooi bent, dan is er misschien wel een vriendelijk begripvol crewlid die je kan helpen dat probleem op te lossen.
En wellicht is het dragen van een hoed een idee, maar je kunt die pet ook afzetten...niemand die het hier ziet.
Of je ontwikkelt je zelf, dat kunnen wij niet voor je doen.
en met die houding maak je het zelf al duidelijk....want met die houding kom je nergens, en als je dan vraagt
...dan is mijn antwoord daarop volmondig ja.
Als jij over welke dingen in het leven dan ook, je mening wilt leren ontwikkelen, door middel van discussie maar je bent niet van plan je mening over jezelf ( pet) en die van anderen ( luister toch niet) te veranderen ,
dan zul jij alleen maar tegenwerking tegenkomen.
De roos van Leary leert ons: 'tegen' roept 'tegen' op.
Dus wil je iets wilt leren van een ander zul je het in het 'samen' moeten zoeken.
Dan zul je bereidwilligheid tegenkomen.
Zo niet?
" Ain't Wastin' Time No More"
leuk liedje, Allman Brothers, droegen soms ook een pet
Dit consult was nog gratis, maar de volgende keer.....
of is het niet erg als ik blijf posten wat mijn ongeschoolde nauwelijks muzikale oren horen?
Als jij van van jezelf vindt dat jij ongeschoolde, nauwelijks muzikale oren hebt.....

......wat wil je dan van ons vraag ik me af,
dat wij jouw oren door middel van discussie trainen o.i.d.?
en ben ik een makkelijke prooi door mijn usernaam.
En als jij denkt dat je hier door je nickname een prooi bent, dan is er misschien wel een vriendelijk begripvol crewlid die je kan helpen dat probleem op te lossen.
ik vroeg me af hoe erg jullie storen aan de mening van Jan met de pet,
En wellicht is het dragen van een hoed een idee, maar je kunt die pet ook afzetten...niemand die het hier ziet.
Of je ontwikkelt je zelf, dat kunnen wij niet voor je doen.
of ik naar jullie advies luister is natuurlijk iets anders
en met die houding maak je het zelf al duidelijk....want met die houding kom je nergens, en als je dan vraagt
Hebben jullie liever dat ik dan mijn bek hou
...dan is mijn antwoord daarop volmondig ja.
Als jij over welke dingen in het leven dan ook, je mening wilt leren ontwikkelen, door middel van discussie maar je bent niet van plan je mening over jezelf ( pet) en die van anderen ( luister toch niet) te veranderen ,
Dus wil je iets wilt leren van een ander zul je het in het 'samen' moeten zoeken.
Zo niet?
" Ain't Wastin' Time No More"
leuk liedje, Allman Brothers, droegen soms ook een pet
Dit consult was nog gratis, maar de volgende keer.....
0
geplaatst: 27 augustus 2010, 14:52 uur
Verstand hebben van muziek vind ik een wat vage term. Bedoel je dan dat je noten kan lezen, dat je over wat encyclopedische kennis beschikt of juist dat je een beetje onder woorden kan brengen wat je hoort?
Natuurlijk is mooie muziek een subjectief begrip. Zelfs als een nummer slecht gespeeld is of slecht gecomponeerd, kan het nog mooi zijn.
Bepaalde categorieën en artiesten mogen voor sommigen niet aangetast worden. Andere categorieën en artiesten worden weer heel elitair als fout bestempeld.
Daar heb ik ook enkele verhitte discussies over gehad. Maar ik moet zeggen dat ik daar van kan genieten.
Laat je in ieder geval niet van de wijs brengen door mensen die vinden dat je geen andere mening dan de hunne mag hebben.
Natuurlijk is mooie muziek een subjectief begrip. Zelfs als een nummer slecht gespeeld is of slecht gecomponeerd, kan het nog mooi zijn.
Bepaalde categorieën en artiesten mogen voor sommigen niet aangetast worden. Andere categorieën en artiesten worden weer heel elitair als fout bestempeld.
Daar heb ik ook enkele verhitte discussies over gehad. Maar ik moet zeggen dat ik daar van kan genieten.
Laat je in ieder geval niet van de wijs brengen door mensen die vinden dat je geen andere mening dan de hunne mag hebben.
0
geplaatst: 27 augustus 2010, 14:55 uur
Nee hoor, is helemaal niet essentieel. Post maar gewoon je gedachten en meningen, en hou juist niet je bek!
0
AddictedToElvis
geplaatst: 27 augustus 2010, 15:03 uur
(..)
(..)
Beetje een misinterpretatie; ik doelde erop als jullie zeggen dat ik m'n bek moet houden dat ik dat dan niet van plan ben te doen, maar ik was benieuwd hoe er tegenaan gekeken worden. Ik ben verder niet closeminded, ik sta open voor discussie en hoop nog veel moois te gaan ontdekken in de muziekwereld.
0
geplaatst: 27 augustus 2010, 15:08 uur
Beetje een misinterpretatie;
...oh ja?
Je wilt je afzetten, maar 'er' ook bijhoren...
Volgens mij heet de fase waarin je je bevindt: puberen.
Waar overigens helemaal niets mis mee is.
0
geplaatst: 27 augustus 2010, 15:09 uur
Ik luister alleen maar naar muziek die ik zelf mooi vind. Aangezien ik dat erg verstandig van mezelf vind durf ik wel te stellen dat ik verstand van muziek heb.
0
geplaatst: 27 augustus 2010, 15:33 uur
GrafGantz schreef:
Ik luister alleen maar naar muziek die ik zelf mooi vind. Aangezien ik dat erg verstandig van mezelf vind durf ik wel te stellen dat ik verstand van muziek heb.
Niets, maar dan ook niets aan toe te voegen.Ik luister alleen maar naar muziek die ik zelf mooi vind. Aangezien ik dat erg verstandig van mezelf vind durf ik wel te stellen dat ik verstand van muziek heb.
0
geplaatst: 27 augustus 2010, 15:37 uur
Verstand van muziek is niet essentieel, maar het kan wel helpen om je mening wat te verduidelijken door aan te kunnen geven wat je aanspreekt in een bepaald album. Als iemand zegt:
"leuke cd, er zit zo'n leuk instrument in dat raar klinkt maar toch goed"
dan is dat fijn voor die persoon, maar erg veel ben je er zelf niet mee.
"leuke cd, er zit zo'n leuk instrument in dat raar klinkt maar toch goed"
dan is dat fijn voor die persoon, maar erg veel ben je er zelf niet mee.
0
geplaatst: 27 augustus 2010, 16:39 uur
Soms is het wel makkelijk, maar het kan ook enorm overkomen als interessantdoenerij. Ik schrijf gewoon meestal wat ik van het album vind en af en toe floepen er dan dingen in als complexe maatsoorten of mathematisch.
Maar ik heb wel wat muziektheorie gehad, Theorie A heb ik, voor drummen kan dat af en toe heel makkelijk zijn, er zitten af en toe flink wat herhalingstekens in de stukken die we moeten spelen.
Maar ik heb wel wat muziektheorie gehad, Theorie A heb ik, voor drummen kan dat af en toe heel makkelijk zijn, er zitten af en toe flink wat herhalingstekens in de stukken die we moeten spelen.
0
AddictedToElvis
geplaatst: 27 augustus 2010, 17:15 uur
Oldfart schreef:
...oh ja?
(quote)
...oh ja?
Fijn om hier te praten met iemand die echt openminded is over anderen, en die niet iedereen in een hokje stopt na twee zinnen...
0
geplaatst: 27 augustus 2010, 17:54 uur
Wanneer heb je echt ''verstand van muziek'' is mijn vraag...
Als het goed is zal een muziekliefhebber van in de 50 op muzikaal gebied meer weten dan iemand van 21 die misschien net een paar jaar serieus met muziek bezig is, maar is de mening van een 21 jarige dan minder ?
Het is een open forum, dus een ieder behoort welkom te zijn.
Als het goed is zal een muziekliefhebber van in de 50 op muzikaal gebied meer weten dan iemand van 21 die misschien net een paar jaar serieus met muziek bezig is, maar is de mening van een 21 jarige dan minder ?
Het is een open forum, dus een ieder behoort welkom te zijn.
0
Gallow
geplaatst: 27 augustus 2010, 18:30 uur
Verstand hebben van muziek is altijd handig als je lekker wilt pochen. Meestal volstaat "dit is leuk" of zijn tegenhanger, "dit is niet leuk".
0
geplaatst: 27 augustus 2010, 18:50 uur
Fijn om hier te praten met iemand die echt openminded is over anderen, en die niet iedereen in een hokje stopt na twee zinnen...
....you're welcome 
Maar lees je eigen vraag nog maar eens kritisch na....
0
geplaatst: 27 augustus 2010, 19:13 uur
Zolang je zelf maar doorhebt dat je er niks van weet en geen grote mond opzet over muziek, lijkt het me verder geen probleem.
.
.
0
geplaatst: 28 augustus 2010, 12:16 uur
Ik zou het een verarming vinden als wie dan ook niet zou willen/kunnen/mogen posten met als argument dat je te weinig weet van wat dan ook. Elke mening, zo lang oprecht, kan bijdragen aan een discussie.
En ik hoop maar dat anderen dat ook vinden. Want ikzelf probeer ook af en toe me onderzoekend te mengen in discussies over genres of artiesten waar ik weinig van weet. Natuurlijk past dan enige bescheidenheid (zie ook Kos).
En ik hoop maar dat anderen dat ook vinden. Want ikzelf probeer ook af en toe me onderzoekend te mengen in discussies over genres of artiesten waar ik weinig van weet. Natuurlijk past dan enige bescheidenheid (zie ook Kos).
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 28 augustus 2010, 17:38 uur
Sommigen willen inhoudelijk niets van muziek weten omdat ze bang zijn dat het de manier waarop ze muziek beluisteren beïnvloedt. Dat is zo (in ieder geval bij mij). Ik luister nu op een andere manier dan dat ik dat vroeger deed. Ik begrijp de muziek beter. Bij een riffje waar ik eerst misschien van had gedacht dat het geweldig van is denk ik nu 'oh, dat is wel erg eenvoudig', bijvoorbeeld. Aan de andere kant kan het muziek ook beter maken voor je gevoel. Als je doorhebt hoe goed iets in elkaar steekt krijg je er meer waardering voor.
Het heeft ook met interesse te maken. Wil je alleen muziek beluisteren/ondergaan, of wil je er ook over nadenken, doorgronden hoe de compositie in elkaar steekt. Ik weet ook niet alles
Verstand van muziek is niet essentieel, maar een klein beetje theorie opsteken zou op zich wel handig zijn als je discussieert op een site als deze. Je kan jezelf dan beter begrijpbaar maken.
Als iemand zegt dat een nummer, of een solo o.i.d. ontzettend hoogstaand is terwijl het ontiegelijk simpel is dan vind ik dat soms nogal irritant. Wat ik ook vaak tegen kom is dat mensen iets eentonig noemen, terwijl de tablatuur keihard het tegendeel aantoont. Eentonigheid is een vastliggend feit en geldt per nummer (dus niet per album), dat heeft niets met meningen te maken. Vaak bedoelen ze dan dat het eenzijdig is o.i.d. Of mensen spreken van klankkleur terwijl ze de productie ofzo bedoelen. Dit soort misverstanden kun je voorkomen als je je maar een minimaal beetje verdiept in muziektheorie.
Aan de andere kant zijn dat dingen die mensen met wat meer theoriekennis irriteert, de rest zal er maling aan hebben. Ik zal in ieder geval niet gaan strooien met namen van toonladders, of met akkoordenschema's, want dat interesseert toch niemand hier op de site. Dat soort dingen kan ik ook (vrijwel) niet uit mijn hoofd benoemen. Ik snap het allemaal wel, maar ik moet het wel even op mijn gemak nazoeken. Dat is meer voor als ik iets zelf wil spelen, of op de opleiding een muziekstuk moet analyseren.
Het heeft ook met interesse te maken. Wil je alleen muziek beluisteren/ondergaan, of wil je er ook over nadenken, doorgronden hoe de compositie in elkaar steekt. Ik weet ook niet alles
Verstand van muziek is niet essentieel, maar een klein beetje theorie opsteken zou op zich wel handig zijn als je discussieert op een site als deze. Je kan jezelf dan beter begrijpbaar maken.
Als iemand zegt dat een nummer, of een solo o.i.d. ontzettend hoogstaand is terwijl het ontiegelijk simpel is dan vind ik dat soms nogal irritant. Wat ik ook vaak tegen kom is dat mensen iets eentonig noemen, terwijl de tablatuur keihard het tegendeel aantoont. Eentonigheid is een vastliggend feit en geldt per nummer (dus niet per album), dat heeft niets met meningen te maken. Vaak bedoelen ze dan dat het eenzijdig is o.i.d. Of mensen spreken van klankkleur terwijl ze de productie ofzo bedoelen. Dit soort misverstanden kun je voorkomen als je je maar een minimaal beetje verdiept in muziektheorie.
Aan de andere kant zijn dat dingen die mensen met wat meer theoriekennis irriteert, de rest zal er maling aan hebben. Ik zal in ieder geval niet gaan strooien met namen van toonladders, of met akkoordenschema's, want dat interesseert toch niemand hier op de site. Dat soort dingen kan ik ook (vrijwel) niet uit mijn hoofd benoemen. Ik snap het allemaal wel, maar ik moet het wel even op mijn gemak nazoeken. Dat is meer voor als ik iets zelf wil spelen, of op de opleiding een muziekstuk moet analyseren.
0
geplaatst: 28 augustus 2010, 19:23 uur
Ik zie ook het probleem niet met het gebruik van 'eentonig', dat is dan figuurlijk bedoeld.
0
Gallow
geplaatst: 28 augustus 2010, 21:54 uur
Naar mijn idee; als het eentonig klinkt dan is het voor mij ook eentonig, maakt dan verder totaal niet uit hoe ingewikkeld de tablatuur in elkaar gestoken zit. Als er een nummer is dat bestaat uit één lange ingewikkelde (in dit geval dan) solo dan kan ik zoiets evengoed eentonig noemen.
Daarnaast zie ik niet dat een simpele riff of iets dergelijks ook niet geniaal kan zijn.
Daarnaast zie ik niet dat een simpele riff of iets dergelijks ook niet geniaal kan zijn.
0
geplaatst: 28 augustus 2010, 21:56 uur
Nee, de beste riffs zijn meestal niet de meest technische riffs: Bijvoorbeeld de riff van Smoke on the Water, die is nou niet echt moeilijk, maar hij blijft enorm in je kop hangen! (en nu dus ook!
)
)
0
geplaatst: 28 augustus 2010, 22:20 uur
Dat illustreert nu juist de subjectiviteit van mooie muziek. De één ziet de genialiteit in een eenvoudige riff of fill. De ander bewondert de meer ingewikkelde, technische stukken.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 29 augustus 2010, 00:47 uur
Gallow schreef:
Als er een nummer is dat bestaat uit één lange ingewikkelde (in dit geval dan) solo dan kan ik zoiets evengoed eentonig noemen. .
Als er een nummer is dat bestaat uit één lange ingewikkelde (in dit geval dan) solo dan kan ik zoiets evengoed eentonig noemen. .
Dat kan, maar dan zeg je iets wat feitelijk niet klopt. Dat zou ik op een discussie site persoonlijk zoveel mogelijk vermijden.
Gallow schreef:
Dat heb ik ook niet gezegd. Less is soms more. Het is echter wel iets wat je direct opvalt, en dat kán meespelen in hoe je iets ervaart of waardeert.
0
geplaatst: 29 augustus 2010, 00:50 uur
Tja, zoals ik al zei, volgens mij (Van Dale) woordenboek betekent eentonig zonder afwisseling/vervelend. En wat mij betreft zijn dan de meeste gitaarsolo's eentonig. 

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 29 augustus 2010, 00:57 uur
Zonder afwisseling is al weer iets anders. Vervelend, tja... dat slaat niet op de muziektheorie in ieder geval. Daarin spreken ze niet eens in dit soort termen.
Je moet in dit soort gevallen kijken welke definitie het beste past bij de context waarin je het gebruikt (muziek bespreken dus). De Van Dale is daarnaast nou niet bepaald de toonaangevende begrippenlijst als het op muziek aankomt.
Maar ik gaf eigenlijk alleen maar een aantal voorbeelden ter illustratie, ik denk niet dat het verder de bedoeling is om deze discussie hier voort te zetten.
Je moet in dit soort gevallen kijken welke definitie het beste past bij de context waarin je het gebruikt (muziek bespreken dus). De Van Dale is daarnaast nou niet bepaald de toonaangevende begrippenlijst als het op muziek aankomt.
Maar ik gaf eigenlijk alleen maar een aantal voorbeelden ter illustratie, ik denk niet dat het verder de bedoeling is om deze discussie hier voort te zetten.
0
geplaatst: 29 augustus 2010, 01:00 uur
Tja, die muziektheorie kan me gestolen worden. Het gaat mij erom dat als ik eentonig op die manier gebruik, dat dat niet fout is, en dat eentonig wél een mening kan zijn.
0
geplaatst: 29 augustus 2010, 01:02 uur
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 29 augustus 2010, 01:12 uur
Arrie schreef:
Tja, die muziektheorie kan me gestolen worden. Het gaat mij erom dat als ik eentonig op die manier gebruik, dat dat niet fout is, en dat eentonig wél een mening kan zijn.
Eentonig slaat dan meer op andere dingen dan muziek. Ik wil niet de leraar spelen, maar geloof me, het wordt je snel genoeg duidelijk als je een klein beetje opzoekt over eentonigheid.
Als je het dan toch wilt gebruiken, dan zul je je woorden heel erg moeten gaan wikken en wegen zodat het duidelijk is wat er bedoeld wordt. Het is immers aan degene die zijn mening wilt verkondigen om dit zo te doen dat het helder overkomt. Dan is kiezen voor het woord vervelend makkelijker dan uitleggen wat je met eentonig bedoeld.

Maar laten we nu dan maar weer ontopic gaan.

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 29 augustus 2010, 01:25 uur
Stalin schreef:
Dit is ook een interessante gedachte, maar als ik het goed begrijp gaat dit meer om dingen om de muziek heen. Iemand van 50 kent normaal gesproken meer artiesten, en weet meer over de ontwikkeling die artiesten/genres hebben doorgemaakt etc. Ze hebben meer kennis over de muziekgeschiedenis, omdat ze al langer actief in het muziekwereldje zitten.
Dat zou ik verder niet (of nauwelijks) willen koppelen aan verstand van muziek. Dat is meer iets als interesse in muziek, en kennis van de (recente) muziekgeschiedenis. Wanneer De Stones Exile on Mt. Street maakten heeft verder niet veel met muziek an sich te maken.
Of begrijp ik je nu verkeerd?
Wel kan het zo zijn dat een volwassene meerdere stijlen kent dan iemand die dat nog net moet ontdekken. Of dat hij/zij (onbewust) bepaalde technieken al herkent. Maar als je dit niet beseft of niet begrijpt valt dit dan onder verstand van muziek? Mijn vader luistert bijv. graag naar Yes, maar hij komt niet verder dan 'dit is technisch hoogstaande muziek'.
0
geplaatst: 29 augustus 2010, 09:45 uur
Stijn_Slayer schreef:
Sommigen willen inhoudelijk niets van muziek weten omdat ze bang zijn dat het de manier waarop ze muziek beluisteren beïnvloedt. Dat is zo (in ieder geval bij mij). Ik luister nu op een andere manier dan dat ik dat vroeger deed. Ik begrijp de muziek beter. Bij een riffje waar ik eerst misschien van had gedacht dat het geweldig van is denk ik nu 'oh, dat is wel erg eenvoudig', bijvoorbeeld. Aan de andere kant kan het muziek ook beter maken voor je gevoel. Als je doorhebt hoe goed iets in elkaar steekt krijg je er meer waardering voor.
Ik heb er een enorme waarderinig voor dat je zo goed en serieus met muziek bezig bent. Je maakt er zowat een ware studie van. Van mensen als jou kunnen nog veel wat van leren. Alleen ik beluister muziek vooral voor ontspanning en als uitlaatklep voor mijn stress volle werk wat ik heb. Ik heb een technisch beroep wat ook een complete studie op zich is. Z'on studie erom heen met muziek heb ik voor mezelf niet nodig, en gaat mij gewoon te ver. Dat beter onder woorden kunnen brengen ben ik het ten dele mee eens. Wat voor de 1 een eenvoudige riff is in het gehoor, kan bij een ander in een bepaalde gemoedstoestand erg hoogstaand klinken. Nogmaals goed dat je er zo mee bezig bent, maar het gaat mij te ver en draaft mij te ver door om er zo mee bezig te zijn. Maar vooral wel zo doorgaan, want ik lees jouw stukjes graag, en ik neem jouw mening zeker serieus.Sommigen willen inhoudelijk niets van muziek weten omdat ze bang zijn dat het de manier waarop ze muziek beluisteren beïnvloedt. Dat is zo (in ieder geval bij mij). Ik luister nu op een andere manier dan dat ik dat vroeger deed. Ik begrijp de muziek beter. Bij een riffje waar ik eerst misschien van had gedacht dat het geweldig van is denk ik nu 'oh, dat is wel erg eenvoudig', bijvoorbeeld. Aan de andere kant kan het muziek ook beter maken voor je gevoel. Als je doorhebt hoe goed iets in elkaar steekt krijg je er meer waardering voor.
En NEE verstand van muziek is niet essentieel, zonder dat iemand er verstand van heeft kan hij of zij er natuurlijk enorm van genieten. En zonder echt kennis van muziek te hebben, kan iemand natuurlijk best een mening plaatsten waar een ander ook nog wat aan heeft. Het essentiele verstand van muziek laat ik liever aan de uitvoerende artiesten zelf over.

* denotes required fields.