menu

De Site / Gebruikers / Wat na uw dood met uw vinyl/cd collection

zoeken in:
Ben eens benieuwd wat jullie gaan doen met uw vinyl/cd collection als de tijd gekomen is ? Ik weet dat sommigen er een enorme collectie aan over houden. Ikzelf heb een redelijk grote collectie maar nog mijn vrouw en kinderen hebben enig intresse. Verkopen is voor mij enig optie op termijn. Wat denken jullie ?

buizen
Als mensen echt niet weten wat ze met hun vinylverzameling moeten, kunnen zij - of de familie - altijd even een PM naar buizen sturen.

avatar van Stalin
buizen schreef:
Als mensen echt niet weten wat ze met hun vinylverzameling moeten, kunnen zij - of de familie - altijd even een PM naar buizen sturen.


Haha...shit, dat had ik nou net ook willen zeggen

Misterfool
Tegen die tijd..... doneren aan een museum.

avatar van lennon
Ik geniet er van tot mijn dood. Daarna mogen ze het verkopen, aangezien er een groot aantal waardevolle dingen tussen zitten.

Een soort erfenis dus..

buizen
buizen schreef:
Als mensen echt niet weten wat ze met hun vinylverzameling moeten, kunnen zij - of de familie - altijd even een PM naar buizen sturen.

Was misschien een wat flauw antwoord van me, sloeber, op een waarschijnlijk serieus bedoelde vraag, maar aan de andere kant begrijp ik ook niet goed waarom je die vraag hier stelt.
En het geldt toch voor zoveel bezittingen van een overleden persoon? Hele boekenkasten, kikker- of olifantverzamelingen, een schuur vol opgebouwde verzameling gereedschap en machines, etc?
Wat lennon zegt lijkt me wel een logisch antwoord. Zorg wel dat je een enigszins kundig persoon de muziek laat verkopen, zou anders zo zonde zijn als mooie geluidsdragers voor een habbekrats weg gaan.

Robertus
Het klinkt misschien raar, maar mij maakt het eigenlijk niks uit. Ik ben er dan toch niet meer, dus al gaat men ermee frisbee'en, ik maak dat dan (gelukkig) niet meer mee. Of het verkocht wordt of gewoon geconsumeerd of weggegeven zal mij een zorg zijn eerlijk gezegd..Ik behandel mijn platen en CD's met de grootste zorg, maar toch vooral om te voorkomen dat het voortijdig slijt. Niet omdat ik er een "ziel" in leg of zo...Ik maak ook geen onderscheid tussen vinyl of CD's. De artiesten zijn me dierbaar (dat heb ik wel gemerkt aan mijn eigen reactie op de dood van Bowie), maar de dragers zijn gewoon plastic schijfjes met ofwel groeven ofwel putjes. Kapot? Koop je hem gewoon opnieuw, zelfde muziek.....Hetzelfde geldt voor de hardware, speakers/versterker/CD speler/platenspeler. Ik heb materiaal in de hogere middenklasse (behalve platenspeler, dat is een flutding) niet niks dus, maar ook weer geen über High End. Maar ik voel niet de behoefte om in een testament vast te leggen wat daarmee moet gebeuren...het boeit me gewoon niet als ik er niet meer ben. Ben ook wel behept met een zakelijk instinct van nul komma nul, dat speelt ook mee.

Wat ik veel belangrijker vind is dat mijn twee katten (levende wezens met een ziel) goed opgevangen worden en een nieuw baasje krijgen, zonder al te veel heen en weer gereis..Dat is dus wel iets wat ik serieus zou bespreken, mocht mijn dood enigszins voorspelbaar zijn, bijvoorbeeld bij ernstige/terminale ziekte. Ik zou dat zelfs schriftelijk willen vast laten leggen! Maar die redenering kan je ook gemakkelijk doortrekken naar bijvoorbeeld kinderen of andere levende wezens. Mijn katten zijn eigenlijk mijn kinderen...

Maar goed, als je onverwachts komt te overlijden door bijvoorbeeld een ongeluk, dan is er niets besproken, het licht is gewoon uit en je bent er niet meer...Maar dan nog vind ik het lot van mijn diertjes vele malen belangrijker dan dat van mijn collectie.

avatar van Mjuman
Het meest frappante is dat iedereen hier trouwhartig en open - ook de noordelijke hebberd - antwoord geeft zonder eerst te vragen naar de motivatie van die vraag. Het maakt nl nogal wat uit of het gewone boerennieuwsgierigheid is of een serieuze vraag. In het eerste geval zeg ik: daar heb je niets mee te maken; is van het tweede sprake, licht het dan eerst duidelijk toe.

Assurancetourix
sloeber schreef:
Wat denken jullie ?

Ik zou zeggen, verkopen die handel voor het te laat is, Magere Hein houdt alleen van het geluid van een zeis

Robertus
Mjuman schreef:
Het meest frappante is dat iedereen hier trouwhartig en open - ook de noordelijke hebberd - antwoord geeft zonder eerst te vragen naar de motivatie van die vraag. Het maakt nl nogal wat uit of het gewone boerennieuwsgierigheid is of een serieuze vraag. In het eerste geval zeg ik: daar heb je niets mee te maken; is van het tweede sprake, licht het dan eerst duidelijk toe.


Ja, daar heb je wel een punt. Maar ik weet ook niet in hoeverre nieuwe topic-ideeën moeten worden goedgekeurd door de mods of de crew. Heb zelf nog nooit een topic gestart...

avatar van -SprayIt-
Ik vind het wel een goede vraag, eigenlijk niet eerder over nagedacht. Kom ik op terug!

buizen
Als ik over 10 minuten dood neer val, stel dat, dan is het onderdak voor m'n katten geregeld. Jaren geleden al, toen .... maar laat ik niet te openhartig zijn. Het zijn ook mijn kinderen, Robertus. Ze krijgen een heel goed thuis.
Dol zijn op bijzondere platen en van bepaalde bands een collectie, inclusief bootlegs natuurlijk, compleet willen hebben zie ik niet als 'hebberd'. Met hebzucht wens ik niet geassocieerd te worden. Maar dit terzijde opgemerkt.

Ben onderhand ook wel benieuwd hoe serieus de vraag is en wat er precies wordt bedoeld en of het ook mogelijk is dat sloeber misschien zelf eens reageert.
Hij leeft toch nog wel?.

avatar van Mjuman
buizen schreef:
Dol zijn op bijzondere platen en van bepaalde bands een collectie, inclusief bootlegs natuurlijk, compleet willen hebben zie ik niet als 'hebberd'. Met hebzucht wens ik niet geassocieerd te worden. Maar dit terzijde opgemerkt.

Ben onderhand ook wel benieuwd hoe serieus de vraag is en wat er precies wordt bedoeld en of het ook mogelijk is dat sloeber misschien zelf eens reageert.
Hij leeft toch nog wel?.


Neehee, deze opmerking, nb de allereerste reactie in dit topic:

buizen schreef:
Als mensen echt niet weten wat ze met hun vinylverzameling moeten, kunnen zij - of de familie - altijd even een PM naar buizen sturen.


was natuurlijk een grapje, én/of blijk geven van geheel belangeloos jouw vinylexpertise beschikbaar te stellen aan de nabestaanden.

Ik heb er nog geen moment over nagedacht in ik was ook niet van plan dat te doen.

.

avatar van Holden
De vragensteller gaf toch duidelijk aan wat er met z'n verzameling ging gebeuren, buizen? Nabestaanden hebben geen belangstelling, dus te gelde maken.

Zelf overweeg ik om van al mijn CD's een mausoleum te laten maken. Glimmende zijde aan de buitenkant. Op een zonovergoten plek zodat iedereen hoofdpijn krijgt bij de aanblik alleen al.

buizen
Holden schreef:
De vragensteller gaf toch duidelijk aan wat er met z'n verzameling ging gebeuren, buizen? Nabestaanden hebben geen belangstelling, dus te gelde maken.


Ja, die informatie gaf hij over zichzelf maar zijn vraag was hier (aan anderen) hoe mensen met die kwestie omgaan.
Als 'de tijd gekomen is' ..

avatar van freakey
Mijn complete Zappa vinyl verzameling komt van een overleden kennis van een vriend / mede Zappa fanaat van me. Toenterijd zaten diens ouders (hij is jong gestorven) met het dilemma wat te doen met die verzameling. Ik heb toen aangeboden de hele zaak ongezien over te nemen voor 500 gulden, 63 platen, beter onderkomen konden ze zich niet voorstellen...

buizen
Dat is een hele mooie manier van hoe het kan gaan, freaky. Een goed onderdak.

avatar van Holden
Het lot van die muziekcollectie wordt dus overgelaten aan de nabestaanden. En dat die dan besluiten dat een vriend een betere bestemming is dan bijv. marktplaats, siert ze.

Om ook maar een antwoord te geven op sloebers vraag: Het laat me koud. Ik hoop iemand die er net zoveel plezier van heeft als ik heb gehad, maar ik ga er niks voor regelen.

avatar van Film Pegasus
Een oud topic even oprakelen. Ik heb al heel wat vrienden en familie moeten afgeven, soms op relatief jonge leeftijd. Dat zet altijd tot nadenken. Veel bezit heb ik niet, toch niet waar waarde aan kan gehecht worden. Als ik ooit een testament zou opmaken zal ik daar niet echt iets inzetten van geld of zo, dat moeten mijn nabestaanden maar uitvechten. Maar wel wat er moet gebeuren met mijn verzameling film, muziek en literatuur. Omdat ik liever enkele goeie vrienden er een plezier mee wil doen dan dat het naar een kringwinkel gaat of de vuilbak in.

En misschien zet ik wel er wel een playlist mee in voor mijn afscheid. Sommige dingen kan je beter zelf regelen.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Film Pegasus schreef:
Als ik ooit een testament zou opmaken zal ik daar niet echt iets inzetten van geld of zo, dat moeten mijn nabestaanden maar uitvechten.


A recipe for disaster

avatar van ForWhomThePeteTolls
Ik heb met mijn grote voorkeur voor Hip Hop en andere met name door donkere artiesten beheerste genres een lastig iets. Daar 75% van de collectie Hip Hop is, en ik ook nog aardig wat aan vinyltjes en tapes heb wilde ik op zoek naar een goede erfgenaam. Een goede vriend van mij die een aardige Vinylcollectie van zon 7000 stuks heeft (ook grotendeels mijn favo dingetjes) heeft een zoon van 11 die nu fanatiek Hip Hop-Head is, en het is niet erg waarschijnlijk dat dit zal veranderen in de toekomst... Deze jongen zal de ontvanger zijn van mijn muziek-collectie, met behoorlijk wat collector-items erin. Wat die niet kan gebruiken kan die weggeven of verkopen... Ben lang op zoek geweest, maar toen ik zijn toenemende liefde voor het genre zag was ik overtuigd.

Wat film Pegasus zegt: ik heb ook al te veel met veel liefde opgebouwde privé-levens naar de vuilstort moeten brengen om al te veel waarde te hechten aan mijn bezittingen . Wat er na mijn verscheiden met mijn spullen gebeurd: ik ben er niet meer bij, dus kan en wil dat niet beïnvloeden. Wel ben ik me bewust van mijn 'spullen voetafdruk' en probeer dat ook een beetje te managen in zoverre dat ik geregeld met een spreekwoordelijke stofkam door mijn huis, mijn boekenkast en mijn platenkast ga, en me überhaupt makkelijk 'ontspul' (het door Mjuman al aangehaalde 'gekwak'). Ik ga binnenkort weer een rondje door mijn boekenkast maken, want daar staan nog steeds te veel boeken die ik ooit gekocht heb met het idee om ze 'later' te lezen, en nu is het dan later en nu kan ik ze niet meer lezen omdat mijn zicht achteruit holt en ik geen fysiek boek meer zonder loupe kan lezen. Goddank heb ik nu een e-reader.

avatar van spoon
ik heb er even over nagedacht... en het interesseert me bijzonder weinig merk ik.

Ik denk dat ik tzt een briefje achterlaat hoe ze er nog wat geld van kunnen maken en dan moeten ze daarvan maar een leuk feestje oprichten en anders aan de pandabeertjes geven ofzoiets

avatar van harm1985
Ik heb eind vorig jaar de erfenis mogen uitzoeken van een overleden neef van mijn schoonvader. Ik draai gene vinyl, dus dat heb ik aan een liefhebber verkocht voor een zacht prijsje, ca. 3 euro per LP. Een deel ging hij zelf draaien/houden, de rest ging hij verkopen om zijn eigen hobby weer te bekostigen.

De CD's, Blu-Rays en DVD's heb ik het nodige van uitgezocht en aan mijn eigen collectie toegevoegd, ik denk een stuk of 50 titels (van de 2000 stuks). De rest ook verkocht aan liefhebbers. De opbrengst was niet gering, dus daar gaan we post-corona met de familie (schoonouders, zwager met dochter en ons gezin) een lang weekend of midweekje van weg.

Andere optie was de hele zaak ongezien naar een vendu huis sturen, maar dan ging de opbrengst op de grote hoop (zijn vermogen wordt over 21 man verdeeld). Dat deed me toch teveel zeer aan mijn muziek/filmliefhebbers-hart.

In mijn collectie zit sowieso niet veel zeldzaams, mijn (klein)kinderen zullen denk ik geen CD's meer draaien. Vraag me sowieso af hoe lang we nog fysieke muziek blijven luisteren.

avatar van Bakema NL
Mijn zoon zal best interesse hebben in een (groot) aantal zaken.....ik wens hem echter succes met het uitzoeken/verslepen en wat dan ook met duizenden cd's, dvd, games, boeken en tienduizenden stripboeken.....jongen, geluk er mee.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:02 uur

geplaatst: vandaag om 22:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.