MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Musicmeterladder: beluister jij altijd de onbekende nummers voor je stemt?

zoeken in:
Casartelli schreef:
(en zelf een Spotifylijst maken gaat me ver boven de pet).

Maar dat is niet zo moeilijk:
* Maak eerst zelf een playlist aan (bestand-nieuwe afspeellijst of CTRL-N) met b.v. de naam Mumeladder 2017 gefilterd.
* Ga naar de playlist waar je nummers vandaan wilt halen: b.v.
MuMeLadder 2017 [Luisterlijst] on Spotify - open.spotify.com
*Klik op een willekeurig nummer, doe dan ctrl-a. Nu heb je alle nummers geselecteerd.
* Rechtermuisknop, selecteer 'Aan afspeellist toevoegen'. Daar kun je dan b.v. Mumeladder 2017 gefilterd kiezen.

Je hebt vervolgens een eigen kopie van de Mumeladder 2017 playlist. Daar kun je dan de nummers verwijderen die je niet hoeft te horen (zoals die van John Cage).

(Ik ben overigens premium user, ik weet niet zeker of het als gewone gebruiker ook zo kan).

Onweerwolf
Casartelli schreef:
Bovendien gebruik ik al jaren mijn eigen Excelbestanden voor de ladder, waarin per nummer keurig genoteerd staat of ik het al ken of niet en waar vervolgens per ladder keurig een overzicht van de te beluisteren nummers en een voorsortering van de al bekende nummers uitrolt. Het klinkt wat omslachtig als ik het zo opschrijf, maar ach, de man en zijn gewoontes...

Het zou echt een fluitje van een cent zijn om dat overzicht in je excelbestand aan te vullen met Spotify URI's en zodoende je eigen playlists te maken.

Maar die reclame blijf je houden inderdaad.

Gretz schreef:
Ook een overzicht van alle nummers die enkel op YouTube staan zou ik fijn vinden, als dit mogelijk is.

Een youtube-playlist met de nummers die niet op Spotify staan zou ik ook fijn vinden (maar niet zo fijn dat ik het zelf ga maken, helaas).

Onweerwolf
Poek schreef:
(quote)

Maar dat is niet zo moeilijk:
* Maak eerst zelf een playlist aan (bestand-nieuwe afspeellijst of CTRL-N) met b.v. de naam Mumeladder 2017 gefilterd.
* Ga naar de playlist waar je nummers vandaan wilt halen: b.v.
MuMeLadder 2017 [Luisterlijst] on Spotify - open.spotify.com
*Klik op een willekeurig nummer, doe dan ctrl-a. Nu heb je alle nummers geselecteerd.
* Rechtermuisknop, selecteer 'Aan afspeellist toevoegen'. Daar kun je dan b.v. Mumeladder 2017 gefilterd kiezen.

Je hebt vervolgens een eigen kopie van de Mumeladder 2017 playlist. Daar kun je dan de nummers verwijderen die je niet hoeft te horen (zoals die van John Cage).

(Ik ben overigens premium user, ik weet niet zeker of het als gewone gebruiker ook zo kan).

Het kan veel handiger. Aangezien Casper al een overzicht in Excel heeft van de nummers die hij wil beluisteren hoeft daar alleen maar een kolom bij met URI's. Dan sorteren in de gewenste volgorde en vervolgens de kolom met URI's plakken in een nieuwe playlist in Spotify.

Onweerwolf
Poek schreef:
(quote)

Een youtube-playlist met de nummers die niet op Spotify staan zou ik ook fijn vinden (maar niet zo fijn dat ik het zelf ga maken, helaas).

Die draait Teunnis zo voor je uit.

Edit: een overzicht dan, geen daadwerkelijke playlist.

Jij kijkt daar misschien anders tegenaan Gretz, maar mocht iemand mij komen vertellen dat ze een van mijn nominaties niet hebben uitgeluisterd omdat het niks voor hen was, dan zou ik dat eigenlijk absoluut niet erg vinden. Laten we niet overdrijven

ArthurDZ schreef:
Jij kijkt daar misschien anders tegenaan Gretz, maar mocht iemand mij komen vertellen dat ze een van mijn nominaties niet hebben uitgeluisterd omdat het niks voor hen was, dan zou ik dat eigenlijk absoluut niet erg vinden. Laten we niet overdrijven

Haha, ik slaap er geen minuut minder om hoor gelukkig. Dus overdrijven moeten we zeker niet doen. Ik ben alleen oprecht geinteresseerd in de beweegredenen van mensen achter hun luister- en stemgedrag.

Mocht mijn nominatie niet de moeite van het (uit)luisteren waard zijn vind ik dat enkel een beetje jammer. En overtuig ik die user graag op een toekomstig moment van zijn ongelijk.

En zoveel nummers die je op het eerste gehoor niet verder komen dan 'mwah' of 'onvoldoende' en na vaker luisteren toch wel mooi blijken te zijn.

Ik luister altijd. Gewoon omdat je wilt weten waarom een bepaald nummer in de ladder staat: dus wat er nu zo bijzonder aan is. Ik doe uit tijdgebrek even alleen de prog ladder. Dat vind ik al een hele kluif. Daar heb ik deze week een nummer van ruim 60 minuten moeten beluisteren. (Ik heb de cd gelijk maar gekocht, wat een heerlijke muziek was dat!) Voor mij is dat de bedoeling ook, leuke muziek ontdekken. De rest vind ik bijzaak. De meeste liedjes in de prog ladder zijn 10 a 15 minuten per stuk en er zijn er ook van maar liefst twintig minuten en meer. Maar ja, het is prog, hè en geen punk! Helaas kom ik nu niet aan de MuMe Ladder 2017 toe... ik vind de rijen ook te lang, ik raak het overzicht kwijt, maar ik hoop straks ook daar weer aan te haken! Als ik niet kan luisteren doe ik niet mee. PS: kon niet meer stemmen. Ben net thuis.

Ik luister in principe alles helemaal, minimaal 1x. Als ik tijdgebrek heb, zijn de nummers die ik al goed ken de eersten die sneuvelen. Als ik vervolgens alsnog geen tijd heb om alle mij minder bekende nummers goed te beluisteren, dan pas ik. Dat is soms wel eens pijnlijk, als daardoor een van mijn favorieten niet door blijkt te zijn, maar de verleiding om dan toch te stemmen vermijd ik door dan gewoon niet tussen 18u30 en 19u00 op MuMe te kijken...

In het begin moet ik heel veel luisteren, of vind ik in ieder geval dat het moet. Dat betekent meestal dat ik de ladder aanzet op Spotify en dan door laat lopen. Soms skip ik dan een nummer, omdat ik die al heel goed ken (en vaak skip ik dan alleen nummers die ik niet zo boeiend vind, of vanwege tijdgebrek).

Gelukkig staat het gros op Spotify, maar ik moet wel eerlijk bekennen dat de Spotifyloze nummers vaak een soort allegaartje worden die achter 'ook nog even beluisterd moeten worden'. Onbewust denk ik dat dit toch wel punten kost.

Overigens ben ik, wanneer ik eindelijk aan stemmen toekom, vaak de eerste ladder alweer vergeten.

P.S. Leuk zo'n enquête, maar het doet me wel denken aan de voetbaltrainer die bij de zoveelste magere trainingsopkomst juist aan degenen die er wel waren meldde dat de opkomst volgende keer toch echt beter moet! Mee eens, maar je zegt het wel tegen de verkeerde mensen.

Ik luister alleen datgene dat ik nog niet ken, ik herbeluister zelden voor een ladder. Omdat ik vaak vrij veel niet ken en geen zin heb in enorm veel luisterwerk, sla ik de eerste rondes in de regel over.

Ik luister zeker niet elk nummer af. Het gaat er uiteindelijk om aan welke nummers je wel punten geeft en als ik na een paar minuten al een grondige pesthekel aan een nummer heb, dan zet ik het af.

Ja, altijd. Lukt dat niet dan pas ik voor de ladder.

Deze optie voor mij.

Bekende nummers wil ik wel eens eerder afbreken.
Als ik altijd op de dag zelf de 3 ladders zou moeten luisteren, dan zou ik er wellicht al een paar hebben moeten overslaan maar nu gaat het nog prima. (Ladder 44 is de eerstvolgende - Ik noteer wel altijd meteen na de ladder wie er punten gaan krijgen)

Soms luister ik een nummer twee keer, maar meestal niet. Het grootste struikelblok is meestal de zang.

chevy93 schreef:
Gelukkig staat het gros op Spotify, maar ik moet wel eerlijk bekennen dat de Spotifyloze nummers vaak een soort allegaartje worden die achter 'ook nog even beluisterd moeten worden'. Onbewust denk ik dat dit toch wel punten kost.

Ik denk dat meer mensen dit zullen herkennen. Dat geeft een nieuwe nominatie die op spotify waarschijnlijk een licht voordeel tov een nominatie die daar niet op staat.
Ik ben blij dat ik ben ingestroomd in de Ladder op het moment dat spotify al gangbaar was. Moet er niet aan denken dat ik alle onbekende nummers via YouTube moest beluisteren.

chevy93 schreef:

P.S. Leuk zo'n enquête, maar het doet me wel denken aan de voetbaltrainer die bij de zoveelste magere trainingsopkomst juist aan degenen die er wel waren meldde dat de opkomst volgende keer toch echt beter moet! Mee eens, maar je zegt het wel tegen de verkeerde mensen.

Haha, dat zou goed kunnen. Maar het er over hebben zal ook wel een stukje bewustwording creëren bij de mensen die in de verleiding komen om vals te spelen.

Gestemd. Ik luister altijd alles (zeker nieuwe nummers) en wil daardoor in de eerste fase nog wel eens ladders missen.
Al moet ik wel zeggen dat ik er bij nummers die ik reeds heb 'afgekeurd' (niet letterlijk, maar nummers die in eerste instantie niet bevielen) vaak wel voor in de stemming moet zijn om een tweede (of derde, of vierde) kans te geven. Soms laat ik dat dan wel, als er al minimaal vier favorieten in de ladder staan.

Veel, heel veel nummers blijken groeiers, maar van sommige nummers weet ik op den duur toch dat ze mij écht niet liggen. Die klik ik dan diengevolge soms toch iets sneller door op spotify.

Tot nu toe alle liedjes van ronde 1 kunnen beluisteren, maar het is wel een serieuze tijdsinvestering. De meeste ladders klokken toch minstens op een half uur. Dus per dag is dan minstens anderhalf uur en da's best veel. Desondanks dat momenteel toch een riante voorsprong kunnen opbouwen. Ik ga zeker proberen om het in ronde 2 ook nog vol te houden, maar misschien skip ik dan wel de (voor mij) overbekende nummers.

(Vrijwel) nooit, waarom zou ik? Het gaat me in de MML puur om het doorstemmen van m'n favorieten.

Gretz schreef:
Moet er niet aan denken dat ik alle onbekende nummers via YouTube moest beluisteren.
Mwa, zoveel werk was het niet. Even de linkjes aanklikken en op het klokje (later bekijken) drukken. Meer was het niet.

Onweerwolf
chevy93 schreef:
(quote)
Mwa, zoveel werk was het niet. Even de linkjes aanklikken en op het klokje (later bekijken) drukken. Meer was het niet.

Het vervangen van de dode links elke keer.

Dat was pas echt KUT!

Ook ik heb voor de eerste optie gestemd, omdat het best in de richting komt van hoe het is. Echt onbekende nummers geef ik altijd een kans en luister ik in principe helemaal, hoewel ik een enkele keer na zo'n dikke twee minuten wel eens een nummer afgezet heb, omdat ik op zo'n moment dacht: principes zijn prima, maar kwaliteit van leven is me ook iets waard.

Als ik echt iets niet ken, al is het maar één nummer en staan er nummers in die ik heel graag door zou zien gaan (gisteren was een dag dat ik baalde dat ik niet op tijd thuis was om nog de onbekende nummers te horen, want ik wist dat er heel veel moois in stond (veel goede prog, Alice in Chains, Smashing Pumpkins, Björk)) stem ik niet. Ook nooit in de verleiding gekomen trouwens. Ik snap de lol van het spelletje dan ook niet meer, geloof ik, als mensen dat doen.

Onweerwolf schreef:
Ik heb jarenlang de advanced luisterplaylist bijgehouden voor De MuMeLadder (en doe dat nog steeds voor De Witte Trui) waar alleen de nieuwe nominaties instaan. Ik neem aan dat je daar bekend mee was? Ik weet niet of Teunnis dit ook doet maar hij zal het vast geen probleem vinden om te doen.
Komt er zo aan.
Gretz schreef:
Ook een overzicht van alle nummers die enkel op YouTube staan zou ik fijn vinden, als dit mogelijk is.
Komt er zo aan.

Mochten er nog mensen willen stemmen.

MuMeLadder: luister je naar de onbekende nummers voordat je stemt?

De antwoordmogelijkheden zijn nu:

- Ja, altijd. Lukt dat niet dan pas ik voor de ladder.
- Ja, maar ik luister nummers die me niet bevallen maar deels.
- Soms wel soms niet, afhankelijk van hoeveel tijd ik heb.
- Enkel wanneer ik zin in heb, ervoor in de stemming ben.
- Nee, de nummers die ontbreken op Spotify kan ik niet altijd beluisteren.
- Nee, de nummers die ik vooraf niet kende geef ik toch zelden punten.
- (Vrijwel) nooit, waarom zou ik? Het gaat me in de MML puur om het doorstemmen van m'n favorieten.
- Other
- Ja, behalve artiesten waar ik allergisch voor ben.

Ik heb voor deze optie gekozen: - Ja, maar ik luister nummers die me niet bevallen maar deels.

Ik beluister alle onbekende altijd. Maar als ik een nummer inmiddels al een paar keer heb gehoord dan beluister ik ze erna nog maar deels of niet meer. Dat het tussen mij en Marillion bijvoorbeeld ooit goed gaat komen heb ik een hard hoofd in, dus heb geen zin om ieder jaar hun soms ellenlange nummers uit te luisteren. Maar verder beluister ik eigenlijk altijd alles wat ik nog niet ken. Ik merk ook dat het me ieder jaar minder tijd kost omdat ik steeds meer nummers leer kennen. Het helpt ook wel dat ik dit jaar vanaf december de MuMe Top 2000 van 2016 aan het luisteren ben en zodoende alle nummer van 2000-1000 al heb gedraaid.

gestemd

2. Ja, maar ik luister nummers die me niet bevallen maar deels.

= gelijk aan 36% van de stemmers die tot nu toe hun stem hebben uitgebracht.

... wat heeft dit met Five Guys toko in het centrum van Amsterdam te maken?

Ik luister altijd alles voordat ik stem. En inderdaad, het gevolg is dat ik alleen stem als ik daar tijd (en zin) genoeg voor heb. Het kost al gauw een dik half uurtje en in die tijd kun je bijvoorbeeld ook de hartstikke leuke nieuwe Foxygen draaien. Keuzes, keuzes...

Altijd alles helemaal en de meeste nummers die ik al ken ook nog eens in het begin van de ladder. Dat laatste zorgt er weleens voor dat ik ook niet stem. Veel later in de ladder ken ik eigenlijk bijna alles door en door en luister ik vaak niet (alles).

Gekozen voor optie 1: Ja, altijd. Lukt dat niet dan pas ik.

Ik probeer vaak in voren te luisteren en indien mogelijk ook nummers die ik niet (zo goed meer) ken vaker dan 1 keer.

Ik luister de nummers die ik niet ken normaal altijd, al herbeluister ik nummers die ik al eens gehoord heb (zonder ze echt goed te kennen) niet altijd. Ik werk namelijk zo: ik kopieer de ladder meestal in een Wordbestand, luister ze in alfabetische volgorde en rangschik dan van goed naar slecht (een methode die ik denk ik overgenomen heb van iemand anders op de site). Bijgevolg kijk ik soms in mijn stemgeschiedenis: als ik dan denk dat ik een nummer niet ken of me er weinig tot niets van kan herinneren, zoek ik wel eens in mijn bestand. Als ik dan zie dat ik een nummer al vier keer onderaan een ladder heb gezet, ga ik dat mogelijk niet opnieuw luisteren. Dan weet ik immers dat ik het al meermaals heb gehoord en dat het niet in de smaak viel. Of ik zo'n nummer dan nog eens een kans geef hangt ook af van een aantal andere factoren: lengte, of ik andere nummers van die artiest goed vind, of er al genoeg betere nummers zijn die ik punten wil geven...

Gast
geplaatst: vandaag om 21:35 uur

geplaatst: vandaag om 21:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.