menu

Overig / Apparatuur / Monomanie

zoeken in:
Wandelaar schreef:
Laten we met z'n allen maar weer terugschakelen naar mono. En échte muziek maken!

Dit item maakt veel jeugdherinneringen los....
Ik probeerde een vriend te overtuigen van de kwaliteiten van Tim Buckley. Enthousiast liet ik hem Buzzin' Fly horen. Toen Tim uitgezongen was en de laatste tonen van de vibrafoon en gitaar wegstierven, zei hij droogjes: "Ik hoor een ruis."
Vervolgens probeerde hij mij enthousiast te maken voor iets wat hij mooi vond. Ik weet niet meer wat het was, steriele muzak of zo en ik zei dan ook dat ik het geen echte muziek vond. En hij sprak de volgende zin, die mij altijd is bijgebleven: "Nee, qua muziek vind ik er ook niet veel aan, maar het klinkt zo goed!"

AdrieMeijer schreef:
"Nee, qua muziek vind ik er ook niet veel aan, maar het klinkt zo goed!"

Dat is precies de zere plek bij veel audiofielen. Het geluid is vaak belangrijker dan de muziek.

En dan heb ik uit arrenmoede hier en daar wat audiofiele 180 grams LPs gekocht en daar zitten gewoon ook kraakjes op. Het zijn gewoon niet de überpersingen die het woord "audiofiel" suggereert, ze halen vaak niet eens de kwaliteit die veel LPs hadden toen ze en masse gedropt werden voor de CD.

Droombolus schreef:
(quote)

Dat is precies de zere plek bij veel audiofielen. Het geluid is vaak belangrijker dan de muziek.

En dan heb ik uit arrenmoede hier en daar wat audiofiele 180 grams LPs gekocht en daar zitten gewoon ook kraakjes op. Het zijn gewoon niet de überpersingen die het woord "audiofiel" suggereert, ze halen vaak niet eens de kwaliteit die veel LPs hadden toen ze en masse gedropt werden voor de CD.

Heel herkenbaar die opmerking: maat van me heeft een set van ong. 1,5 modaal jaarsalaris. Heeft een voorkeur voor - sorry als ik hiermee iemand kwets - boring music zoals Toto, Sarah Kay, Shirley Horn etc. Genesis zit dan wel ook in zijn canon, maar daarmee heb ik nooit wat gehad. Ben zelf op tijd afgehaakt - vanuit het besef dat de software (muziek) centraal stond en niet de hardware (apparatuur), vooropgesteld dat fijn spul wel handig is.

Terugdenkend besef ik dat veel van mijn eerste luisterschreden zijn gezet op het monopad: de draagbare Philips platenspeler met speaker in deksel of de ingebouwde Garrard platenspeler met monoversterker en 1 speaker, de platenspeler die was aangesloten op een Philips buizenradio. Mijn geheugen vertelt me evenwel niet meer hoe mijn eerste stereo-erlebnis was toen ik mijn eerste draaitafel (Pioneer PL 12D), op een Dual versterker met AR 4Xa speakers hoorde spelen; helaas hadden die speakers een vrij laag rendement, waardoor ik het regelmatig moest afleggen tegen de Wharfedales van mijn progbuurman

Bij Pink Floyd - Dark Side of the Moon heb ik link geplaatst waar je kwaliteit van persingen kunt tsjekken (= bolusiaanse seling) en idd veel oude zijn primadeluxe. Tien jaar geleden kon je eenvoudig nog goede en betaalbare persingen vinden; nu betaal je zelfs voor Michael Jackson - Bad al 12,- op de grote platenbeurs

Gast
geplaatst: vandaag om 08:32 uur

geplaatst: vandaag om 08:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.