MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Digitaliseren oude platen

zoeken in:
Enige tijd geleden kreeg ik het verzoek om een oude lp voor iemand te digitaliseren, omdat ik nog in het gelukkige bezit ben van een pick-up. Na een zoektocht op internet kwam ik vele verhalen tegen over dit onderwerp die mij te technisch waren. Is er hier op de MusicMeter iemand die hier ervaring in heeft en dit in begrijpelijk Nederlands op deze pracht site kan zetten? Dus wat heb je er voor nodig en welke procedure kan je het beste aanhouden?

Voor alle tips ben ik jullie alvast zeer erkentelijk.

Met vriendelijke groet,

Gerards Dream

Sietse
1) zorg dat je een goede geluidskaart hebt met weinig ruis op de analoge ingang (line-in)

2) Sluit een uitgang van de versterker aan op de line-in van de computer via een kabel die op beide past. Geen uitgang op de versterker (en ik bedoel dus niet de speaker uitgang) sluit dan de platenspeler op een mengpaneel aan en sluit deze op de computer aan.

3) Download een programma waarmee je muziek kunt opnemen, bijvoorbeeld audacity (hier gratis te downloaden)

(vanaf hier praat ik over audacity)

4) Open audacity

5) Stel nu het volume in waarmee je gaat opnemen (dit doe je op de versterker, dan wel het mengpaneel). Doe dit door een hard stuk in de plaat te kiezen en daarbij te zorgen dat het geluid NIET overstuurt (de meters in het rood gaan) maar maak het ook niet te zacht, want dan wordt je ruis/muziek verhouding erg hoog. En dat verneukt de opname.
Als het volume in orde is stop je de plaat.
Zet de naald in de aanloop groeven en...

6) Druk direct op de record knop (de rode knop)

7) Als de zijde is afgelopen stop je de opname.

Nu kun je er voor kiezen om eerst de nummers op te knippen, of eerst de andere zijde op te nemen.
In alle gevallen het niveau van de versterker/mengpaneel NIET veranderen.

Het opknippen:
1) Selecteer het eerste nummer
2) Knip het stuk muziek uit de opname (Ctrl+X)
3) Ga naar het menu "File" en kies voor "New"
4) Plak het bestand met Ctrl+V
5) Sla deze op, op een voor jou duidelijk plek met een voor jou duidelijke naam (titel van het nummer?)
6) Herhaal dit proces tot dat je alle nummers hebt gehad

Hier mee moet je een heel stuk komen.
Mocht je nog iets willen veranderen aan de opnames (volume, ruis wegdrukken of wat dan ook), sla dan eerst de originele opname op zodat je altijd terug kan gaan zonder de kwaliteit te verliezen.
En doe dit ook altijd met de complete opname, voordat je hem opknipt.

Mocht je nog meer vragen hebben, schroom niet

Een paar vraagjes:
1) zorg dat je een goede geluidskaart hebt met weinig ruis op de analoge ingang (line-in)

Hoe weet ik of ik een geluidskaart heb met weinig ruis?
Ligt dat aan de kwaliteit van de kaart, of aan die van de versterker?

Een 'Aux - Out' uitgang op de versterker is de aangewezen aansluiting voor de kabel naar de computer?
Doet het soort kabel er nog toe?

Kan ook gewoon op een tape-out aangesloten worden lijkt me? Al weet ik niet of het dan dezelfde uitgangsniveau's en impedanties betreft als bij bv een uitgang naar een eindversterker.

Sietse
Oldfart schreef:
Een paar vraagjes:
(quote)

Hoe weet ik of ik een geluidskaart heb met weinig ruis?
Ligt dat aan de kwaliteit van de kaart, of aan die van de versterker?

Ruis zal er altijd zijn, maar veel goedkopere (lees: onboard en de gemiddelde soundblaster kaart) hebben meer ruis. Dit merk je bijv. alle muziek uit te zetten het geluid harder te zetten totdat je een ruis hoort en dan via het volume menu van je computer bepaalde zaken uit te gaan zetten (met name MIC-in en Line-IN zijn belangrijk)

Een 'Aux - Out' uitgang op de versterker is de aangewezen aansluiting voor de kabel naar de computer?
Doet het soort kabel er nog toe?

Als er Out bij de Aux staat lijkt dit me een zeer goede optie inderdaad. Als deze daadwerkelijk een uitgang geeft moet het goed zijn.
Tape-Out zoals HammerHead zegt kan ook, maar zou ik zelf niet de meest ideale optie vinden.

Wat een wijs volk loopt er rond op deze site. Het verhaal van meester Sietse heb ik nu al een paar keer doorgelezen en is volgens mij erg helder geschreven. Het kwartje moet weiliswaar nog gaan vallen, maar dat die gaat vallen is een kwestie van tijd.

Daarnaast is het erg goed dat andere gebruikers met vragen en opmerkingen zijn gekomen, waardoor dit jonge topic na al echt tot leven is gewekt. Kortom; jullie mogen best trots op jezelf zijn.

Sietse
Gerard, weet je wat nu de volgende stap is om het kwartje te laten vallen?

Gewoon doen

Sietse schreef:
Gerard, weet je wat nu de volgende stap is om het kwartje te laten vallen?

Gewoon doen

Ben zeer zeker van plan om de benodigde materialen op korte termijn in huis te halen en ermee aan de slag te gaan. Zal wel de nodige dingen in het begin wel te overhaast willen doen. Maar als de eerste lp-track in de computer staat gaan mijn eerste gedachten uit naar ene Sietse.

Het nieuwste nu is pick-up's met een USB poort.

by_the_way schreef:
Het nieuwste nu is pick-up's met een USB poort.

Heb je daar merken van zodat ik mij daar ook in verdiepen kan. Alvast hartelijk dank.

Sheplays

Goeie link, klinkt als muziek in de oren. Wederom hartelijk dank.

Sietse
er is er ook een van Lenco en die kreeg volgens mij wel goede recensies in blaadjes enzo, maar weet het niet meer zeker.

Ik bof helemaal. Mijn mp3 speler (iRiver iHP 140 van paar jaar oud) kan ik rechtstreeks aansluiten (optisch en analoog) op mijn receiver en kan realtime de muziek opnemen in mp3 (in elke gewenste bitrate) of wave. Kom daar maar eens mee aanzetten met een iPod...

Net als de jvc alneo van mijn lief!

Okee, het aansluiten is duidelijk; maar hoe zit het bewerken van het gedigitaliseerde materiaal?

Kun je tikken en krassen " bewerken" zodat ze minder of niet meer hoorbaar zijn/ Of is dat een fabeltje?

Sietse
Oldfart schreef:
Okee, het aansluiten is duidelijk; maar hoe zit het bewerken van het gedigitaliseerde materiaal?

Kun je tikken en krassen " bewerken" zodat ze minder of niet meer hoorbaar zijn/ Of is dat een fabeltje?

Dat is inderdaad mogelijk. Hiervoor is speciale software ontwikkeld, maar die ga ik niet uitleggen, althans niet nu. Mogelijk heb ik vanavond wel even tijd.

Dingen die je kunt proberen zijn iig Direct X plugins van Waves en WaveArts. Voor de gebruikers van Soundforge 8 en nieuwer...de interne noise reduction is niet goed. Daar bij is duidelijk te horen dat er een digitaal proces over is gegaan.

Verder moet ik het voor nu iig laten bij mijn grote vriend "google", dus lekker googlen allemaal...

Wellicht vanavond na het werk, of morgen (vrije dag ) meer informatie incl. uitleg hoe dit in Audacity te doen.

Sheplays
Ik ben sinds gisteren in het bezit van een ION draaitafel die ik door middel van de USB rechtstreeks op mijn PC heb aangesloten. De eerste LP is inmiddels opgenomen, inclusief authentieke en charmante krasjes!

Sheplays schreef:
Ik ben sinds gisteren in het bezit van een ION draaitafel die ik door middel van de USB rechtstreeks op mijn PC heb aangesloten. De eerste LP is inmiddels opgenomen, inclusief authentieke en charmante krasjes!

Hartelijk gefeliciteerd ten eerste. Mijn USB pick-up is onderweg, dus daar ga ik binnenkort mee aan de gang. En die krasjes horen er natuurlijk bij net zoals de hagelslag die zich onderin de groeven bevindt. Dat mis je wel in het digitale tijdperk.

Sheplays
Gerards Dream schreef:
(quote)

Hartelijk gefeliciteerd ten eerste. Mijn USB pick-up is onderweg, dus daar ga ik binnenkort mee aan de gang. En die krasjes horen er natuurlijk bij net zoals de hagelslag die zich onderin de groeven bevindt. Dat mis je wel in het digitale tijdperk.

Inmiddels staat de speler bij de DVD recorder en heb ik van de LP's DVD'tjes gebrand. Deze hebben toch een beter geluid dan het product van de PC.

Dat is handig zo'n draaitafel met usb aansluiting; bestaat er al een "ombouwsets" voor bestaande draaitafels?

Improvision
Je kan ruis ook grotendeels verwijderen met audacity zelf, maar de kwaliteit is dan niet altijd even goed.

Ruis kan je ook verminderen door de platen nat af te spelen. Tussen de naald en de groef ontstaat dan een soort tijdelijke film die veel ruis weghaald. Nadeel van deze methode is wel; als je hier voor kiest, dan zit je er je verdere leven aan vast. Ook al gebruik je speciaal water en draai je een keer je plaat droog af, je blijt dit horen. Dus een keer nat is altijd nat.

Oldfart schreef:
Dat is handig zo'n draaitafel met usb aansluiting; bestaat er al een "ombouwsets" voor bestaande draaitafels?

Pro-Ject Phono box II USB

Heb me hier ook al eens op georiënteerd en kreeg dan steeds de vraag waarom ik van een "rijk" analoog geluid naar een "samengeperst" MP3 bestandje wilde gaan?

De verklaring is een hele simpele - ondanks het kwaliteitsverlies - op je thuiswerkplek muziek tot je beschikking te hebben zonder steeds met vinyl en zo te hoeven zeulen.

Ben audiofiel en daarom niet echt op zoek naar een draaitafel a la Ion; ben gaan zoeken en vond bij Vego een oplossing die Xitel Inport heet. Deze wordt als volgt omschreven (citaat van de website):

"INport deLuxe werkt dus tegengesteld aan de HiFi-Link. U tapt het signaal af van uw versterker, bijvoorbeeld via de TAPE-ingang, voert dit signaal via een lange kwalitatief hoogwaardige audiokabel naar de INport deLuxe en sluit dit apparaat aan op de USB-poort van uw PC. Via een ingebouwde ADC worden de analoge ingangssignalen met een zeer hoge kwaliteit omgezet in digitale geluidssamples die u op uw harde schijf kunt opslaan.
Ook nu wordt er geen gebruik gemaakt van de elektronica van uw geluidskaart of van welke andere elektronische schakeling in de PC. Alle elektromagnetische storingsbronnen in de PC worden dus uitgeschakeld. "

Is dit bekend, wat zijn hierover de meningen en heeft iemand hier ervaring mee?

Sietse
ik ben er niet bekend mee, maar het klinkt mij wel als een mooi verkooppraatje van iets wat je, als je een goede geluidskaart hebt, toch niet als problemen tegen komt (want daar zitten automatisch goede Analog-to-Digital-Convertors in...die van mij iig wel)

@Sietse: nou ben ik toch toe aan nieuwe hardware en sta ik op het punt de pc te vervangen en ik ben een leek om het gebied van geluidskaarten.

Wat voor kaart is hiervoor geschikt? En wat voor kabel moet je er dan bij hebben? Van usb (computer) naar ... dubbel-cinch?

Is dit dan kostentechnisch interessanter dan de pro-ject phonebox met usb-ingang (ca 110,- euri)?
Ik bedoel, ik vraag e.e.a. omdat ik niet graag verkeerde keuzes maak. Vast bedankt!

Sietse
tsja, ik zou niet zomaar een dure geluidskaart kopen. Ik heb zelf er een ding aanhangen met een speciale phono ingang, maar die was ongeveer 600 euro.
Nu moet ik zeggen dat ik mijn computer op een iets andere manier gebruik dan de meeste andere mensen, nl. als muziek instrument dus ik heb makkelijk spreken.
Die 110 euro is wellicht een goedkopere versie dan wat ik zelf zou kopen, maar dat is dus omdat ik veel meer vraag van geluidsmogelijkheden op de pc.

Dus kort samengevat: gewoon even goed recensies lezen van die phonebox en dan je conclusie trekken of dat wel is wat je wil.

Zelf heb ik een standaard geluidskaart in mijn computer zitten en dat geeft goede resultaten. Oude platen die ik nu digitaal heb gemaakt klinken een stukken beter toen ze nog gewoon op de pick-up lagen. Iets in mijn gevoel zegt me dat er een begrenzer is opgeheven die vroeger nodig was om de master te beschermen tegen te snelle slijtage. De bassen klinken hierdoor net wat dieper en over het hoog ben ik zeer te spreken. En af en toe en tik, het houdt de romantiek van vroeger er lekker in.

Nog een tipje voor diegenen die met audacity werken. Na het opnemen van je plaat, kun je een heel groot gedeelte van de ruis, gekraak en andere achtergrondgeluiden wegnemen via volgende methode (en neen, je hoeft hier absoluut geen monnikenwerk te verwachten.

Je selecteert hierbij enkele seconden van je opname waar geen muziek voorkomt (dus enkel de ruis,...). Je klikt binnen het menu "Effect" op "Ruis verwijderen" en nadien op "Ruisprofiel verkrijgen". Hierna selecteer je je volledige opname en klik je opnieuw op "Effect"-"Ruis verwijderen". Nu ga je het vorige ruisprofiel toepassen op de volledige opname door op "stap2-ruis verwijderen" te klikken. Let wel dat hiermee alle data van de opname gefilterd zullen worden, dus eventueel ook muziek die analoge frequenties en dergelijke meer vertonen als het ruisprofiel. Check dus eerst je verkregen resultaat alvorens je opname verder op te slaan!

Ik heb het totnogtoe 2 keer gebruikt (ben nieuw in de wereld der platen...) en stond evenveel keer perplex van het verkregen resultaat. Daar ik ook enkele negatieve reacties tegenkwam op i-net, veronderstel ik wel dat het resultaat niet bij elke plaat (elk genre misschien zelfs?) even goed zal zijn.

Wil je je eindresultaat nog iets beter dan kan je tussen de verschillende tracks van je opname de (weinige) resterende geluidjes nog vervangen door een stilte ("Genereren"-"Stilte").

Ik moet toch nog even terugkomen op mijn vorige post. Na meer geëxperimenteer met verschillende platen, blijkt dikwijls dat het geluid van alleenstaande drums nogal kan veranderen. In plaats van een volle drumslag krijg je dikwijls een blikken mechanisch geluid.

Bij nader inzien is deze mogelijkheid om ruis te verwijderen dus toch niet echt aangeraden...

Gast
geplaatst: vandaag om 11:42 uur

geplaatst: vandaag om 11:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.