MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Platenspeler zonder stereotoren

zoeken in:
Hey,

Ik zie vaak platenspelers maar dan met een stereotoren erbij, voor cd/radio/cassette.

Ik ben opzoek naar een platenspeler en thats it, dus dan alleen boxen eraan. Kan dit ? en waar moet ik op letten kwa aansluitpunten bij die plantenspeler ?

Thanks

Sietse
Je hebt er wel, vooral oude van philips.
Echter is er nu ook een nieuwe USB platenspeler van ION die een ingebouwde speaker heeft.

ff googlen op ION moet je hem vanzelf tegen komen

Mwahh zoiets zoek ik niet echt,...

Ik wil enkel en alleen platen afspelen. Vraag me dus af of dit wel mogelijk is, of moet je altijd een versterker hebben en dan boxen op versterker aansluiten ?

ben een noob op dit gebied..

Wat is een plantenspeler?

Een platenspeler heeft altijd een versterker nodig. Als je alleen een platenspeler met luidsprekers hebt, dan zit er een versterker bij in gebouwd. Zoals die philips dingen waar Sietse het over had. dat zijn overigens erg slechte spelers en die doen je platen geen goed. De naalden zijn te dik.
Het advies van Sietse is goed. En als je alleen een platenspeler wilt, raad ik je toch aan om los een versterker (met phono ingang) en 2 luidsprekers aan te schaffen.

@ Stapler; haha bedoelde platenspeler obv

@ platedraaier,

Ah oke thanks platedraaier! denk dat ik dat ga doen dan!
Heb je nog wat adviezen voor platenspelers die goed zijn ? welke merken ? Waar moet ik op letten ? Wil een platenspeler kopen in de prijsklasse 100-200 euro..maar miss ga ik ook voor 2de handse kijken..

Ik heb geen advies wat betreft platenspeler. In die prijsklasse zou ik voor een tweedehands gaan.
Let er wel op dat je een versterker koopt met een phono ingang!!!
Dat is wel belangrijk. Gewoon even de kringloop winkels in de buurt afgaan. naalden kun je nog gewoon krijgen, dus dat is geen probleem.

Sietse
mijn tip: altijd voor een tweedehands platenspeler gaan. Tijdperk jaren 70 of begin 80 (zit je bijna altijd goed)

Enkele merken om te checken: Dual, Sansui, en Lenco. Die 3 zij eigenlijk altijd wel goed.

Versterker kan ik je geen tip voor geven...das tweedehands altijd wat moeilijker denk ik.

Oke thanks Sietse,
toevallig zie ik net een 2de hands versterker van Sansui. voor 50 euro misschien is dat wel wat, zal is kijke of die phono ingang heeft.(denk het wel)

[topictitel aangepast]

@ lebowski;
leuk idee maar die zie ik niet zo zitten

Nog even een vraagje, bestaan er ook platenspelers met een repeat functie ? Kun je dan instellen repeat 1 nummer of repeat alles ?

BillyBrown schreef:
repeat alles ?

Als je een platenspeler vindt die zelf de lp omdraait geef ik je een goede kans

Haha lebowski
Nee bedoel obv repeat die kant van plaat....

Stijn_Slayer
Ik heb zelf vorig jaar voor maar €2.75 een JVC platenspeler gekocht op de rommelmarkt met koninginnedag. Daar zie ik er altijd een hoop staan, nadeel is dat je niet kan proberen of ze het doen en vaak moet er wel even een nieuwe naald in (dat is zo'n 25 euro) maar voor zo weinig geld zou je de gok wel kunnen nemen.

Moet er wel net een rommelmarkt zijn natuurlijk, maar je hebt hier misschien iets aan.

Thanks voor de tip Stijn, platenspeler hoeft idd niet duur te zijn.
Heb nu een oude sony en die is eigenlijk ook wel prima.

Probleem alleen nu is als ik de volumeknop beetje opendraai hoor ik zon peiptoon, iemand een idee waar dit aan ligt ?
Kom dit altijd door de boxen ? heb het bv nu ook met mn pc boxen, maar dan minder hard...als ik hem vol opendraai (zonder wat te luisteren natuurlijk).
Of ligt dit aan de connector van de boxen ofzo ? of connector van platenspeler ?

Voor welke prijs heb je ong een eenvoudige versterker met phono ingang ? zoek iets to max 100 ofzo. kan ik dan beter 2de hands kijken.. ik las dat tegenwoordig de meeste versterkers geen phono ingang meer hebben..

fastpulseboy
BillyBrown schreef:
Thanks voor de tip Stijn, platenspeler hoeft idd niet duur te zijn.
Heb nu een oude sony en die is eigenlijk ook wel prima.

Probleem alleen nu is als ik de volumeknop beetje opendraai hoor ik zon peiptoon, iemand een idee waar dit aan ligt ?
Kom dit altijd door de boxen ? heb het bv nu ook met mn pc boxen, maar dan minder hard...als ik hem vol opendraai (zonder wat te luisteren natuurlijk).
Of ligt dit aan de connector van de boxen ofzo ? of connector van platenspeler ?

aardedraadje even aansluiten

fastpulseboy
BillyBrown schreef:
Voor welke prijs heb je ong een eenvoudige versterker met phono ingang ? zoek iets to max 100 ofzo. kan ik dan beter 2de hands kijken.. ik las dat tegenwoordig de meeste versterkers geen phono ingang meer hebben..

met een klein phonoversterkertje ertussen kan het wel weer (eurootje of 30)

Als je naar een kringloop gaat kan je vrij gemakkelijk een oude versterker met Phono kopen. Nieuwe verstrekers hebben vaak geen phono maar die zijn dan ook wel weer duurder dan 100,-.

gewoon even een 2ehands winkel/kringloop/rommelmarkt aflopen en het is zo gefixt!

@fastpulseboy,
thanks, phonoversterker kan ik direct mn boxen op aansluiten dus ?
Wat bedoel je precies met aardedraadje aansluiten ? waar vind ik die ?

@Woody,
Thanks, ga ff bij kringloop kijke denk, 100 euro is ook wat overdreven

Hebben ze een kringloop winkel in Buffalo?

Hee lui,
we zijn nu een jaar verder, en het is allemaal platenspeler-met-mp3-uitgang wat de klok slaat. Dus ik ben benieuwd naar nieuwe tips...

Ik zit met dezelfde vraag als de starter van dit topic; ik wil voor 100-200 euro een platenspeler kopen, maar wel het liefst een zo mooi mogelijk geluid/ervaring. Eventueel wil ik de lp-speler wel met m'n Apple kunnen verbinden. Wat moet ik kopen? Ik heb zo'n lekengevoel dat nieuwe lp-spelers gewoon beter móeten zijn dan 25 jaar oude inbrengwinkel-dingen, puur ogv die 25 jaar.

Ik heb trouwens wel een versterker met phono-ingang. Ik draai nu trouwens m'n 70s collectie op zo'n plastic lp-spelertje met ingebouwde versterker (nieuwprijs 40 euro), en voor de mensen die nog cheaper als ik willen is het wel een aanrader.

Thanx voor elke tip!

Sietse
franz schreef:
k heb zo'n lekengevoel dat nieuwe lp-spelers gewoon beter móeten zijn dan 25 jaar oude inbrengwinkel-dingen, puur ogv die 25 jaar.

Daar zou ik niet te snel vanuit gaan.

Voor het geld dat je wil uitgeven kun je echter een goede ION usb platenspeler kopen. Dus ik zou daar eens naar kijken als ik jou was.

hdk-nl
Ik zou gewoon voor een tweedehandsje gaan op marktplaats, een Thorens of iets dergelijks. Bovendien je er even in verdiepen en sowieso niks kopen waar USB in voorkomt, platenspeler kun je gewoon op de versterker van je aansluiten en dan kan je die weer op de pc/laptop aansluiten.

Maar goed voor 100-200 euro mag je niet te veel verwachten. Al helemaal niet nieuw. Tweedehands is wat mij betreft je enige optie als je ook een beetje kwaliteit wilt.

Dus google wat rond, er is genoeg te vinden.

Bedankt voor de reacties!
Okay, ik had dus nog de hoop iets nieuws en ook nog kwalitatief goeds te kunnen kopen.

Nog tips wat 2e hands dan interessant is? Thorens dus? Nog andere merken?

hdk-nl
Dual, Technics.

Nieuw zou je eventueel voor wat meer geld ong. 250 euro, een project debut III kunnen kopen is ook leuk.

Op wat voor versterker en welke luidsprekers ga je de draaitafel aansluiten franz?

Handig dit topic! Ik zit namelijk ook met wat vragen.

Ik heb al een hoop platen, maar geen platenspeler.
Nou heb ik wel in de 2e hands winkel hier in de buurt wat platenspelertjes gezien die er wel goed uit zagen (heb er geen verstand van) en die man die daar werkt zei dat het ook in orde was, die man is redelijk technisch.
Maar ik heb em toch niet gekocht, omdat ik bang ben dat ik de platenspeler niet kan aansluiten op mijn stereo.

Áls ik een platenspeler koop, kan die dan zo aangesloten worden op mijn stereo?
Ik ben totaal geen verstand van dit, sorry!

pretfrit
Overigen >> Apparatuur >> Vinyl Vinyl Vinyl (o.a. over platenspelers)

master-rens schreef:

Áls ik een platenspeler koop, kan die dan zo aangesloten worden op mijn stereo?
Ik ben totaal geen verstand van dit, sorry!

heeft je stereo (versterkergedeelte) een phono uitgang?

ja: plug hem daar in
neé: plug hem met een phonoversterker in de aux-uitgang

Gast
geplaatst: vandaag om 22:21 uur

geplaatst: vandaag om 22:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.