MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / [Poll] Digitale muziek

zoeken in:
Ik was benieuwd hoe iedereen hier zijn muziek bij voorkeur digitaal beluisterd en/of opslaat. Daarom heb ik een poll opgesteld. Gewoon de resultaten van de persoon voor je kopiëren en aanpassen.

MP3 (64-192 kbps): 0
MP3 (193-256 kbps): 0
MP3 (320 kpbs): 0
MP3 (V6-V1): 0
MP3 (V0): 0
AAC (62-192 kbps): 0
AAC (193-256 kbps): 0
AAC (320 kbps): 0
Ogg Vorbis: 0
FLAC: 1 *
Apple Lossless: 0
AIFF: 0
WAV: 0
Anders: 0
Maakt me niet uit, ik laat het zoals ik het binnenhaal: 0
Ik heb geen flauw idee waar je het over hebt: 0

Ik heb dus zelf op FLAC gestemd, voor mijn iPod converteer ik overigens alles naar MP3 (V0).

CD'tjes? (toch ook digitaal?)

Ik luister voornamelijk thuis op de stereo-installatie naar mijn muziek, heb er nooit zo'n behoefte aan om 'mijn' muziek overal mee naartoe te nemen.

Ik heb vroeger (ca. 1998-2003) wel veel gedownload, met name spul dat op een gewone CD moeilijk te verkrijgen is. Er staan nog een paar honderd van die tracks op mijn computer, maar ik doe er zelden wat mee.

Hoe gek dat ook klinkt, downloaden is voor mij iets 'from the past', ik heb tegenwoordig toch meer met de tastbare geluidsdrager. Ook LP, ja.

Maar goed, uit de geboden mogelijkheden zou het dan deze worden:

MP3 (193-256 kbps): 1*
MP3 (V6-V1): 0
FLAC: 1 *

Lukk0
MP3 (193-256 kbps): 1
MP3 (V6-V1): 1*
FLAC: 1

handsome_devil
MP3 (V6-V1): 1
MP3 (V0): 1*

Sietse
Ik rip mijn eigen cd's naar mp3 V1
Wat ik download maakt me niet zoveel uit behalve als het is dat ik ook op vinyl heb, dan wil ik dat ook wel als v1 hebben.

MP3 (V6-V1): 2*
MP3 (V0): 1*

fastpulseboy
mp3; 192 of hoger
wav ; voor als ik het op een cd wil hebben
flac; idem

MP3 (V6-V1): 3*
MP3 (V0): 1

Ik rip alles naar V1. Downloads minimaal V3 of CBR 192 kbps

MP3 (320 kpbs): 1*
MP3 (V6-V1): 3

gaucho schreef:
Ik luister voornamelijk thuis op de stereo-installatie naar mijn muziek, heb er nooit zo'n behoefte aan om 'mijn' muziek overal mee naartoe te nemen.

Ik heb een versterker aangesloten op mijn computer (of andersom). Werkt prima! Het oude stereootje gebruik ik alleen nog maar om radio mee te luisteren.

MP3 (320 kpbs): 1*
FLAC: 2*

MP3 (320 kpbs): 2*

herman schreef:
Ik heb een versterker aangesloten op mijn computer (of andersom). Werkt prima! Het oude stereootje gebruik ik alleen nog maar om radio mee te luisteren.

Ik ben in dit opzicht een beetje een digibeet, maar misschien moest ik dit ook maar eens doen. Dat geluid van de standaard speakertjes op mijn computer deugt voor geen meter, daar kan ik echt niet van genieten. Kwestie van een kabeltje met de juiste aansluitingen vermoedelijk, of heb ik dan ook een andere/betere geluidskaart nodig?

Ik heb trouwens nooit begrepen waarom digitale bestanden nooit een gelukkig huwelijk hebben kunnen sluiten met een traditionele versterker. Ik weet wel, dat heet dan een multimediacenter, maar de aanschaf daarvan zou betekenen dat ik mijn huidige, heel behoorlijke installatie terzijde moet schuiven voor een apparaat dat vast en zeker een inferieure geluidskwaliteit heeft.

wanneer je mp3's afspeelt op een goede geluidsinstallatie ontdek je vanzelf hoe pover het kan klinken.
Ik kies voor flac of voor mp3 van 320 kbps.

gaucho schreef:
(quote)

Ik ben in dit opzicht een beetje een digibeet, maar misschien moest ik dit ook maar eens doen. Dat geluid van de standaard speakertjes op mijn computer deugt voor geen meter, daar kan ik echt niet van genieten. Kwestie van een kabeltje met de juiste aansluitingen vermoedelijk, of heb ik dan ook een andere/betere geluidskaart nodig?

Ik zou zo uit mijn hoofd niet weten wat voor geluidskaart ik heb. Wat de kabeltjes betreft: da's gewoon een kabel met aan de ene kant een jackplug (voor in de computer) en aan de andere twee tulpjes (voor in de versterker).

----
MP3 (193-256 kbps): 2
----

Voor mij dus "MP3 (193-256 kbps)"

raffael77
Ik heb Bezig alles op MP3 320 te zetten.

Met deze compressie klinkt het geluid wel goed op je stereo.
Tuurlijk is orgineel beter maar elke keer een nieuwe cd pakken is kut.

Ook FLAC is goed maar het nadeel voor mij is dat ik nog wel een wat muziek mee neem en niet overal mee af te spelen is.
Je het daar een bij Mediamonky voor nodig of Winamp.

Het nadeel voor de overige in dat rijtje is is idem voor mij zuig.
Het nadeel van variable bitrate is namelijk dat het het uiterste compressie opzoekt waardoor nummer heel verrot klinken.

we tigers schreef:
wanneer je mp3's afspeelt op een goede geluidsinstallatie ontdek je vanzelf hoe pover het kan klinken.
Ik kies voor flac of voor mp3 van 320 kbps.

Ik moet het, zoals gezegd, nog uitproberen, maar hier ben ik dus ook een beetje bang voor. Wat vinden jullie: is het verschil tussen CD's en MP3's met een bitrate van 256 of 320 kbps nog hoorbaar op een goede installatie?

En FLAC = losless, als ik het goed begrepen heb, toch? Dus dat zou geen verschil moeten maken? Maar neemt dat niet ontzettend veel ruimte in op je (externe) harde schijf?

@ raffael77: De helft van je post snap ik niet, ik ben een open jongen maar let alsjeblieft even op je grammatica want een deel is echt niet te begrijpen.

"Het nadeel voor de overige in dat rijtje is is idem voor mij zuig." -> ?

En een variable bitrate klinkt helemaal niet verrot, hij zoekt de uiterste compressie helemaal niet op, hij zoekt de uiterste compressie op waarbinnen je nog wel het maximale geluid hebt. Het is dus juist een heel fijne setting waarmee je ook nog eens een hoop ruimte kunt besparen.

@gaucho

Voor het wat beter 'getrainde' oor is dat hoorbaar ja, zeker op een goede installatie. Het valt mij bijvoorbeeld in een discotheek meteen op als een DJ mp3'tjes staat te draaien. Als ik jou was zou ik het echter even proberen want het zou heel goed kunnen dat je het verschil tussen V0/320 en een CD niet hoort. FLAC is inderdaad Lossless en klinkt dus exact hetzelfde als een cd. Dit neemt inderdaad wel aardig wat ruimte in beslag. Reken zo gemiddeld 300MB per cd. Als je een grote opslagruimte hebt is het echter zeker de moeite waard, al is het alleen al voor back-up doeleinden.

Sietse
Uhm dat laatste is niet waar.
De compresse bij mp3 die plaats vindt bij een kwaliteit hoger dan +/- 160kbps ligt buiten het menselijk gehoor.
Dit kun je dus niet horen, zelfs niet met een perfect gehoor.

Enige wat nog kan gebeuren is het voorkomen van artefacten door het coderen, maar als je een goede codec (lame) gebruikt maakt dit geen verschil.

Dat is absoluut niet waar. Op een gemiddelde installatie zul je het niet horen maar met wat betere boxen is het absoluut hoorbaar.

Sietse
Ga nog maar eens terug naar de biologie klas en verdiep je nog maar eens in compressie technieken bij mp3.

*diss*

Sietse schreef:
Enige wat nog kan gebeuren is het voorkomen van artefacten door het coderen, maar als je een goede codec (lame) gebruikt maakt dit geen verschil.

Ik ben toch wel geneigd met Yamato mee te gaan. Ik hoor bij poppodia wel degelijk verschil tussen 320 kb/s en bv. 224 kb/s, maar dat zijn dus artefacten? Misschien moet ik het eens uittesten met zelfgemaakte EAC-rips.

Nouja, misschien is het inderdaad een illusie dat ik dat verschil daadwerkelijk hoor. Ik kan me alleen niet voorstellen dat in het geval dat jij gelijk hebt de muziekindustrie er ooit voor gekozen heeft cd's te masteren zoals gebruikelijk is in plaats van masteren in mp3 (320) kwaliteit.

Ik zal overigens sowieso niet overstappen naar het uitsluitend luisteren van mp3's. Al was het alleen maar omdat ik zelf het gevoel heb dat flac een prettigere luisterervaring geeft.

Sietse
Er zit wel degelijk verschil tussen audio cd's en mp3's. Dat verschil is wel te horen.
Ik heb het dan ook over het verschil tussen verschillende bitrates in mp3.

het verschil tussen 200 en 320 is niet hoorbaar.
Verschil tussen mp3 en raw data (niet gecomprimeerd) wel.

Edit 1:
Daarnaast worden tegenwoordig de meeste studio opnames in zelfs een heel ander formaat gedaan dan op jouw cd'tje staat.
16bit komt vrijwel nooit meer voor, iedere professionele studio werkt met 24bit of 32bit.

Edit 2:
Een extra reden om niet in mp3 te masteren is omdat het een compressie is. Als je een compressie bewerkt en daarna weer opslaat heb je wederom geluidsverlies. Bij ruwe data is dit (als het goed gaat) niet zo.

Oke, dan heb je mij eerder fout begrepen want ik heb nooit beweert dat je dat verschil zou kunnen waarnemen.

Sietse
ik lees nu het bericht van gaucho terug en zie nu pas dat ie het over cd's en mp3's heeft. Had alleen dat stukkie mp3's gelezen en het CD over het hoofd gezien.
Mijn fout dus eigenlijk...

me fluit een beetje onverschillig.

MP3 (64-192 kbps): 1
MP3 (193-256 kbps): 2

Sietse schreef:
Er zit wel degelijk verschil tussen audio cd's en mp3's.

het verschil tussen 200 en 320 is niet hoorbaar.
Verschil tussen mp3 en raw data (niet gecomprimeerd) wel.

Ik ben absoluut geen expert op dit gebied maar ik ben dan eigelijk toch wel benieuwd waar het verschil in bitratie vandaan komt, en waarvoor het goed is. Misschien slechts iets in het kader van het blind staren op hoge cijfertje zonder verdere noemenswaardige betekenis? Hetzelfde verhaal als pochen met belachelijke pixel waardes bij digitale fotografie zonder zichtbare resultaten, gestimuleerd door het marktmechanisme in de technische industrie, waar de consument iedere keer met ogen open intrapt?

Niet echt, sowieso is dit een gratis technologie voor consumenten dus zal de markt er weinig geld in zien. De bitrate is gewoon de manier waarop je je muziek codeert. Bij hogere bitrates is de geluidskwaliteit hoger. Echter is dit verschil in kwaliteit niet altijd en niet voor iedereen hoorbaar.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:18 uur

geplaatst: vandaag om 19:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.