MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Akoestiek

zoeken in:
Ssscht...
Er staat hier heel wat geschreven over apparatuur, pc-programma's en opname-technieken e.d., maar zo bitter weinig over akoestiek. En is akoestiek nu ook geen vreeslijk belangrijk element voor een goede geluidsweergave?

Zelf weet ik er niets van af, maar misschien zijn er hier mensen op MuMe die ons, leken in de akoestische wetenschap, een handje kunnen helpen met de basis-beginselen en interessante tips.

Ssscht...
Misschien kan iemand mij helpen met een akoestisch probleem. Het gaat over mijn slaapkamer waar mijn muziek-installatie staat. Deze ruimte is beperkt van grote en heeft vooral géén mogelijkheden om mijn speakers op een deftige afstand van de muren te plaatsen. Meer nog, ze kunnen nergens anders staan dan in de hoeken... Resultaat: vervelende akoestiek, en meer specifiek: te veel bas. Het klinkt niet VREESLIJK slecht maar toch zeker ook niet optimaal (zeker niet voor rock e.d.).

Misschien nuttige info:
-versterker: Atoll IN3O
-cd-speler: Vincent (effe vergeten welk model...)
-boxen: B&W 601s3 (bescheiden bookshelf-speakers)

Het gaat over een bakstenen nieuwbouwtje dat gepleisterd en geschilderd is. Er licht een natuurstenen vloer en de kamer heeft in het midden van de lengte een inhammetje met een erker (= een uitstekend glazen "kooi") die uit hout is gemaakt. Deze erker kan ik afsluiten met een groot gordijn (al dat glas is wellicht niet ideaal). Verder staan er gewone slaapkamer spullen als een bed, bureau, boekenrek, 2 gitaren, een schildersezel en een kastje op wieltjes met daarin m'n cd's en er bovenop m'n HIFI. En misschien nog interessant om te weten is dat er enkele grote doeken schilderijen staan (op de rechter-muur van m'n plannetje), en dat 2 muren een schuin vlak hebben. Een ander groot minpunt is volgens mij de moderne, grote radiator achter de luisterplaats (het rode bolletje op de afbeelding is de luisterplaats). Deze zorgt volgens mij namelijk voor een galm.

Bij deze, 2 tekeningetjes ter verduidelijking:

http://www.ngfotocommunity.net/files/users/010396/photos/00198391_large.jpg

http://www.ngfotocommunity.net/files/users/010396/photos/00198392_large.jpg

Iemand ideeën om de akoestiek te verbeteren zonder al te grote (of dure) aanpassingen? Zou absorberend schuim achter en naast de speakers helpen? Of een doek voor de grote radiator?

Alvast bedankt!

Jan

Ik zou even teruglezen - ik herinner me dat een half jaar geleden iemand kwam met de url van een alosetisch adviesbureau en daar stond een aantal adviezen tips - volgens mij was het iig geval in 2009 op het audio-topic. Ik zal er eens doorheen gaan; en volgens mij heeft Ace ( toen ook nog wat tips gegeven.

De eerste voor dehandliggende vraag - hangen de speakers aan de muur - en zo nee is dat mogelijk? Indien nee: gebruik je stand? Dan zou je tussen stands en speakers een dikke laag vilt kunnen aanbrengen, en/of evt spikes onder de stand aanbrengen - daar zijn allerlei handigheidjes voor. Ik heb bijv. voor een zelfgebouwd rack gaten geboord van 10 mm (aan de onderzijde) daar pasten een soort inbusschroefdraad in en daarin kon ik daar weer 8mm stelschroeven (van IKEA ) draaien.

Ssscht...
Wel euhm.. mijn speakers staan (zoals te zien op het platte grondje) op mijn houten bureau en de andere op mijn houten grote boekenrek. Onder de speakers heb ik - na wat dingen uitgeprobeerd te hebben - 2 gewone potloden geplaatst die de trilling met het steunvlak (bureau/rek) best goed tegen houden. Ophangen zal niet mogen van mijn baas (papa dus) en stands nemen direct weer zoveel plaats in beslag...

Zoals ik al zei: mogelijkheden om speakers te verplaatsen zijn er niet echt. Dat maakt het net zo moeilijk. Ik heb nu toch al heel wat gelezen op het net over akoestiek maar net doordat ik zo beperkt ben is veel van die info haast onbruikbaar. Nu, ik ga eens wat experimenten met een schapenvacht voor die grote radiator waarvan sprake te plaatsen. Verder ook eens kijken of isolatie-schuim (van de Brico) achter en naast de speakers ook al wat het "boomerige" kunnen verminderen. Die vilt onder de speaker lijkt mij ook wel wat!
Bedankt voor de informatie

@Ssscht - kijk even hier, post van 6 dec. 2008, 20:22 - daar vind je de url over akoestiek.

Ssscht...
Bedankt Mjuman! Interessante site!!

T8T
Akoestiek in vogelvlucht.

Je hebt woonkamers, slaapkamers, studeerkamers etc.
Er zijn luidsprekers , versterkers, en bronnen. Afspeel apparatuur.

De woonkamer is in de meeste gevallen de plaats waar naar muziek geluisterd word, gedanst en geleeft ook tv kijken en lezen, praten noem maar op.
Om naar muziek te luisteren moet er een muziek installatie in de vorm van audio hifi aanwezig zijn.
De woonkamer is zoals de woonkamer is, je moet het daarmee doen. Aan de woonkamer kunnen negatieve of positieve elementen kleven en als je geluk heb kan de muziek die je opgezet heb uitstekend klinken. Een goede akoestiek is erg belangrijk. Heb je die niet doordat de ruimte beperkt is en of de vorm van de huiskamer is ongelukkig (bouwkundigen houden vaak geen rekening met muziekliefhebbers) zoals een rechthoekige woonkamer met een inham en laag plafond kan de sound behoorlijk belabberd klinken en dat ook al zou je een high end audio installatie vanover de €10000,-- hebben staan vaak niet verbeteren. Daarom als je wel over een prima woonkamer beschikt met goede akoestiek kan een redelijke hifi installatie makkelijk de muziek luisteraar tevreden stellen.
In het slechtste geval waarvan ik hier nu uitga is dat je zit te luisteren naar muziek in een standaard woonkamer met middelmatige akoestiek. Wat te doen? Stap 1 is om uit te gaan dokteren waar de de luidsprekers het beste kan plaatsen. Let ook op wat voor een type luidspreker je bezit. De luidsprekers met een bassreflex poort op de voorzijde 'baffel' hebben niet zoveel last als ze in een hoek en/of tegen een muur geplaatst worden. Zit de bassreflex poort aan de achterzijde dan moet de luidspreker een stuk van de muur af. Dus wie luisterd in een kleine kamer kan dus beter compacte monitor luidsprekers gebruiken met de bassreflex poort aan de voorzijde.
Schuif en experimenteer met de plaatsing van de luidsprekers.
Meubels, vloerkleden en de vloer. Een parketvloer van hout leverd vaak het mooiste resultaat op voor oog en oor. Een vloerkleed van wol of een ander materiaal zoals die vaak bij Ikea tekoop zijn bieden een prima demping tegen een holle klank.
Dan de hifi installatie. Gebruik er één die bij de woonkamer past. In een klein appartement heb je niets aan 1000 watt aan 8 ohm. Ga liever voor kwaliteit en kies iets uit dat ook gebruiksgemak biedt en waarmee met moderne ditjes en datjes een smartphone bijvoorbeeld de audio installatie keten bediend kan worden. Ik wil geen reclame maken, maar de XEO lijn van Dynaudio lijkt mij een uitstekend systeem dat alles bied, weinig kabels, goed geluid, strak design, en een niet al te hoge instap prijs van het XEO 3 systeem.
Het plafond kan weinig verbeterd worden als het te laag is want in de regel hoe hoger het plafond hoe beter de akoestiek. Nog beter is een hoog plafond die schuin afloopt - diagonaal.
Bij een laag plafond kan er gedacht worden aan een apparaat dat de opstaande golven van de frequenties kan neutraliseren. Let op, hier ga je het gebied van de audiofiel in waar flink wat geld gestoken word in dure audio apparatuur waarin alleen het allerbeste telt opzoek naar het perfecte geluid. Zo'n apparaat dat de opstaande golven van de frequenties neutraliseerd, meet doormiddel van een microfoon de ideale waarden van de akoestiek in een luisteruimte. Het effect is wel hoorbaar heb ikzelf ondervonden bij een luistertest maar het nadeel is dat zo'n apparaat geld kost en de akoestiek verbetering niet heel veel verbeterd, iets. Zelf ben ik overtuigd dat met goede kwaliteit luidsprekers op een leuke hifi set in een woonkamer met een mooi vloerkleed van Ikea de akoestiek redelijk is, en hoe normaler het volume van de versterker staat hoe beter het geluid. Het bonken en in het ergste geval het clippen van de luidsprekers word ermee voorkomen.
Bij het hoog opvoeren van de volume kan de slechte akoestiek pijnlijk naar voren komen, en dan is de oplossing de volume omlaag en/of investeren in wat duurdere audio apparatuur en de akoestiek verbeteren doormiddel van een parketvloer en vloerkleden. Er zijn ook schermen verkrijgbaar waarmee geschoven kan worden of opgehangen schuin in plafond hoeken. Gipsplaten met vloersteunen kunnen ook nuttig zijn. Afgeschuinde plafonddelen moeten reflecterende geluidsgolven dempen. Ik was dit bijna vergeten maar denk eens aan de gordijnen! Het princiepe van het beton en andere harde bouwmaterialen is dat door de non absorbsie geluid als een jojo door de woonkamer heen kaatst.

Raffael1977
@T8T

Met alleen een schuin en hoog plafond kom je er niet. Ook de berekeningen en meet apparatuur werken vaak in theorie wel maar in praktijk niet.

Dat setje ziet er wel heel stoer uit van Dynaudio.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:19 uur

geplaatst: vandaag om 16:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.