MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Soul, Funk en R&B / Plug je Soul release

zoeken in:
Met dit topic heeft thelion eigenlijk de basis gelegd voor het idee van een nieuw topic. Want ik zat met de vraag: hoe krijgen we op een website waar soul niet hoogtij viert toch de goede releases onder de aandacht?

Zie hier het beoogde resultaat. Het werkt heel simpel. Elk jaar komen er nieuwe platen uit. Dat is soms ook daadwerkelijk nieuwe muziek, maar in het soul geval ook vooral releases van nummers die ergens op een plank lagen. Labels als Kent/Ace en Numero zijn vooral erg erkent voor hun werk in die laatste categorie.

Van al die releases die uit komen zijn er een aantal natuurlijk zo goed dat je ze onder aandacht wilt brengen. Dat valt dan vaak weg in de updates van dit forum en daarom wil ik daar hier plaats voor maken. Dus plug je persoonlijke soul ontdekkingen met een mooi bericht en een linkje naar het album. Het gaat dus wel alleen om albums, maar die hoeven dan weet niet per sé in 2017 (etc.) uitgekomen zijn.

Veel soul-plezier!

Ik open graag het bal:

Dee Dee Bridgwater – Memphis… Yes, I’m Ready (2017)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/693000/693613.300.jpg

Dee Dee Bridgewater is al enige decennia actief. Al sinds de jaren ’70 released ze op regelmatige wijze, met een kleine dip in de jaren ’80, haar albums. Meestal verhoudt haar muziek zich ergens tussen de jazz en de soul, maar dit album doet het toch meer op de blues en de soul. Een album die je kan plaatsen in het rijtje van Mavis Staples en Bettye LaVette. Dames die begin jaren ’00 hun comeback maakten.
Op het album staan veelal covers, maar vaak genoeg gelukkig niet de geijkte keuzes. Daarbij zijn die covers vaak overgoten met een herkenbaar Dee Dee-sausje, waardoor het nooit echt kopieën worden. De soulwereld is sowieso nooit echt vies van covers geweest.
Dee Dee draagt haar nummers vocaal met verve en muzikaal wordt haar prachtige warme, maar ook wat rafelige stem op de juiste wijze omlijst. Een zeer kundig gemaakte plaat.

Bekende naam ja, met dus een nieuw album. Ik zet hem op de te luisteren lijst.

Mooi initiatief Reijersen, ik ga dit topic zeker goed in de gaten houden !

jeroentjuhh schreef:
Mooi initiatief Reijersen, ik ga dit topic zeker goed in de gaten houden !

Top en draag ook gerust bij!

Moet je hier niet iets van Melanie deBiasio plaatsen Minneapolis

Reijersen schreef:
Moet je hier niet iets van Melanie deBiasio plaatsen Minneapolis

Vind je 'm hier wel passen? Ik kan deze zelf lastig categoriseren.
Maakt niet uit, dan kom ik met 2 halve kandidaten (vanavond). De andere raad je vast ook wel.:)

Minneapolis schreef:
(quote)

Vind je 'm hier wel passen? Ik kan deze zelf lastig categoriseren.
Maakt niet uit, dan kom ik met 2 halve kandidaten (vanavond). De andere raad je vast ook wel.:)

Ik denk in transparante hokjes zodat ze af en toe heen en weer kunnen lopen.

Bij deze dan.

https://www.musicmeter.nl/images/cover/682000/682249.300.jpg
Melanie De Biasio - Lilies (2017)

Ik denk dat de meesten het album wel onder "nieuw deze week" op de startpagina hebben zien staan, en ik heb het ook al in de soulladder genoemd.
Zoals gezegd, ik vind het lastig om er een duidelijk genre stempel op te drukken. Haar vorige volledige album No Deal (ook zeer zeker aan te raden) zou ik wel een vocaal jazz album durven te noemen. Maar dan niet het soort swingende jazz van Dinah Washington. Ook viel me op die plaat haar mooie warme soulvolle (wat een vage term blijft) stem op.
Vandaar dat ik het wel durfde te noemen in de soul ladder waar bleek dat reijersen al over Cold Junkies had geschreven.

Zoals ik in het album topic al schreef is dit voor mij de ultieme nachtmuziek. Donker, sfeervol , spannend, erg mooi que productie en ik noemde ook al eerder de term filmisch. Het nieuwe album is nog iets soberder, en wat betreft de afwisseling in instrumentatie nog wat avontuurlijker.
Ik kan alleen maar aanreden om het zelfde te doen. Storende elementen (met of zonder hartslag) de kamer uit, languit gaan liggen met de oogjes dicht, en beleef deze mooie plaat.

Soul/ jazz liefhebbers: misschien is het even opletten om in Afro blue de klassieker (kies je favoriet) te herkennen.

Morgen het 2e album dat qua stijl net (maar qua luisterplezier ruimschoots) in dit topic past.
Ook deze heb ik al eerder genoemd.

The Spring Story (1995)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/116000/116045.jpg

De laatste tijd ben ik wat dieper in het repertoire van Kent/Ace gedoken. Die ben ik op releasedatum (zie hun website) aan het aflopen en geef nu in eerste instantie voorkeur aan de albums waar Various Artists bij staat. Daar kwam ik ook deze release tegen uit 1995. Een album vol met verschillende artiesten (jo!) uit de jaren '70. Een feel-good plaatje, zo komt het mij over. Dus als je in de mood bent voor wat vrolijke (qua toon) soulmuziek dan kan je met een gerust hart dit verzamelde werk opzetten. Ook om bekende artiesten (bijv. een Millie Jackson of een Joe Simon) nog eens te horen, maar ook om wat onbekendere namen te ontdekken. (voor mij was dat bijv. Winfield Parker)

Gast
geplaatst: vandaag om 23:29 uur

geplaatst: vandaag om 23:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.