menu

Genres / Jazz / Blue note RVG edition. Voor of tegen?

zoeken in:
geplaatst:
Hoi jazz fans. Veel cd's van het jazz label blue note zijn geremastered door Rudy van Gelder himself. In de zgn. RVG edition. Hierover is op Amerikaanse jazzsites nogal een controverse ontstaan. Ze klinken niet goed. Zijn te bright gemastered, the hard ook en het stereobeeld is bij sommige opnemen veel minder breed. Narrow stereo noemen ze dat. Ik heb zelf flink wat RVG cd's aangeschaft maar moet nu zeggen dat de kritiek hierop terecht is. Sommige cd's heb ik zelfs vervangen voor oudere jaren 80 masteringen. Vooral dat dat prachtige brede stereobeeld (trompet links, saxofoon rechts) door Rudy zelf is vervangen door een nagenoeg mono geluid. Weird. Ik hoorde het zelf op de cd van Freddie Hubbard, Here to Stay. Trompet en sax vlak naast elkaar in het midden. Ik heb toevallig ook de LPversie uit de jaren 70. Daarop breed stereo met trompet stijf links en sax uiterst recht. Heerlijk, zeker als ze gelijktijdig spelen. Zijn er meer mensen die hier een mening over hebben? Of de RVG juist wel goed vinden. Lijkt me een leuke discussie.

Zie je topic nu pas Larzz. Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij de RvGs. Het fijne van de serie is dat een groot deel van de Blue Note catalogus toegankelijk werd voor het grote publiek. Ik heb echter inderdaad ook niet zoveel lovende woorden voor het geluid. Ik vind het zelf vaak te blikkerig, blaaswerk te ‘hard’ of koud en de piano te ver weg en ook heel kil klinken. Zelf gaat mijn voorkeur vaak uit naar Japanse remasters, maar deze zijn vaak prijziger en liggen niet vaak in de winkels (al koop ik nu nog zelden iets in een fysieke winkel).

Fijn dat ze er zijn, maar ze verdienen zeker niet de lof onder het mom van ‘remastered by the old master himself’. Want al heb ik Rudy hoog zitten, zijn remasters zijn nou niet bepaald het toonbeeld van prachtige geluidskwaliteit.

Toch leuk dat je reageert Soledad. Klopt. Heb ook een flink aantal Blue notes van onbekendere artiesten onder het RVG label. Prachtige muziek. Sommige cd's klinken heel aardig. Een aantal heb ik weg gedaan en opnieuw gekocht. Die Japanse persingen heb ik er ook een paar van. Allemaal geweldig geluid. Helaas wel duur.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:34 uur

geplaatst: vandaag om 20:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.