menu

Genres / Jazz / African Jazz

zoeken in:
MAS
Ik ben op zoek naar Afrikaanse Jazz ik ben echter totaal niet thuis in de jazzwereld en weet dus niet waar ik moet beginnen. Heeft er iemand een paar albumtips, namen van artiesten, websites of andere info voor mij?

Ik ben er ook niet in thuis, maar Mulatu Astatke uit Ethiopië maakt wel fijne muziek. Zie bv. deze:

Mulatu Astatke - Ethiopiques, Vol. 4: Ethio Jazz & Musique Instrumentale, 1969-1974 (1998)

MAS
Bedankt! ik ga het deze week eens beluisteren.

Kingsnake
Fela Kuti natuurlijk

En Salif Keita heeft helverwege de jaren negentig een tweetal uitstekende fusionplaten afgeleverd.

sq
Een erg lekker album, ook hooggewaardeerd hier, is deze van Richard Bona uit Kameroen:
Richard Bona - Scenes from My Life (1999)

Ik zag hem ook live, en dan is het meer funk:
Richard Bona - Bona Makes You Sweat - Live (2008)

Album dat in het gelijknamige topic Jazz-abum van de week is geweest:
Getatchew Mekuria, The Ex & Guests - Moa Anbessa (2006) (Ethiopië, al komt de Ex natuurlijk uit Nederland - maffe fusion die tot de nodige discussie leidde in het topic)

Verder natuurlijk alles van Anouar Brahem (Tunesië)
Anouar Brahem - Thimar (1998) heb ik laatst gekocht, maar al zijn albums zijn hier goed gewaardeerd.

Niet echt uit Afrika, maar wel een mooie combi van 'wereld' en 'jazz' als je dat zoekt is mijn favoriete album van dit jaar tot nog toe: deze uit Israël:
Avishai Cohen - Aurora (2009)

Mokhtar Samba
is vrij moderne afrikaanse jazz/fusion

En wat sq net zegt had ik ook willen zeggen.

Kingsnake
platedraaier schreef:
Mokhtar Samba
is vrij moderne afrikaanse jazz/fusion

En wat sq net zegt had ik ook willen zeggen.

Speelde ook samen met Ettiene Mbappé.

Geweldige fusion uit Kameroen.

Heemskerktollie
Abdullah Ibrahim is misschien wel de bekendste, ook bekend onder de naam Dollar Brand.

Hé! Pharoah Sanders wordt hier vergeten. Met schitterende albums als Karma en Thembi!

sq
Ah, die ken&heb ik ook. Inderdaad ook wel met world-invloeden, maar verder toch wel helemaal Amerikaan dacht ik?

Ja, dat wel. Maar die albums die ik heb, voelen toch wel zeer afrikaans aan met percussie, fluitjes en dergelijke. Maakt mij dan verder eigelijk ook niet uit waar de beste man vandaan komt.

Maar inderdaad, hij is een Amerikaan, dus je kan het geen African Jazz noemen.

Kingsnake
Wat ook rete handig is, zijn de 'The Rough Guide to...' ceedees, waarvan ik er één heb toegevoegd hier.

The Rough Guide to the Music of Kenya (2004)

Heemskerktollie
Bij Pharoah Sanders zijn de invloeden eerder oosters dan afrikaans. Hoewel er inderdaad wel Afrikaanse invloeden inzitten Maar een "fluitje" is niet bepaald Afrikaans volgens mij.

sq
Ja. Ik heb t even teruggezocht. In Pharoah Sanders - Black Unity (1971), ons jazz-abum van de week ooit, heb ik het ook Afrikaans genoemd, ondanks de fluitjes.

Heemskerktollie
Door mij gekozen

sq
.. en door mij later ook gekocht

Heemskerktollie
Missie volbracht

In verband met een aanstaande reis ben ik op zoek naar Libische muziek, het liefst jazz natuurlijk. Kom enkel terecht in doodlopende straatjes. Heeft iemand misschien een zoektip?

Heemskerktollie
Rabih Abou Khalil! Dat zou je echt eens moeten luisteren Een Libanees dat wel maar ligt dicht tegen arabische roots en is zeker jazz!

Daar heb ik Blue Camel van, heel mooi. Met Kenny Wielert, al is hij niet de topper op de plaat. Of weet jij mooiere van hem?

Heemskerktollie
Jazeker: Yara, Roots & Sprouts zijn erg goed!

Ik ben op zoek naar Afrikaanse Jazz ik ben echter totaal niet thuis in de jazzwereld en weet dus niet waar ik moet beginnen. Heeft er iemand een paar albumtips, namen van artiesten, websites of andere info voor mij? INNOVATIEBOXburo - HOME

herman schreef:
Ik ben er ook niet in thuis, maar Mulatu Astatke uit Ethiopië maakt wel fijne muziek. Zie bv. deze:

Mulatu Astatke - Ethiopiques, Vol. 4: Ethio Jazz & Musique Instrumentale, 1969-1974 (1998)

Even kijken of een vraag op een bericht uit 2009 nog iets oplevert. Niet alleen aan Herman, maar een ieder die een tip heeft.
Ik ga proberen zo goed mogelijk te beschrijven wat ik mooi vind, maar omdat niet heel goed thuis ben in jazz zal het misschien wat vaag zijn.

De afgelopen dagen heb ik wat muziek van Mulatu Astatke geluisterd, en ik vind het erg mooi.
Gisteren heb ik via Discogs de lp's Ethiopian Modern Instrumentals Hits (1969) en Ethio Jazz (1974) (staat niet op Music Meter) besteld.
Relaxte Afrikaanse jazz (of i.i.g. met die invloeden), dat had ik nog niet en het past precies bij mijn smaak waarbij ik een mix stijlen vaak weet te waarderen.

Zijn er nog mensen hier meer vergelijkbaars van kennen (Afrika is groter dan Ethiopië) of hier een mooie Caraibische (Cubaanse?) variant van weten?
Liefst veel instrumentaal en jazzy. Dan wel met Caraibische/ Afrikaanse (de bron meestal) invloed, maar niet heel sterk richting salsa etc.

Onderstaande Dexter Johnson et le Super Star de Dakar - Live à l'Étoile klinkt ook fijn, zeker ook door de solo, maar na het luisteren van meerdere nummers denk ik dat het album mij toch wat te veel zang bevat (en niet altijd even sterk).

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=jF34c6EBQGk

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Jammer, want een Cubaans album met een 60's/ 70's sfeertje waar een jazz saxofonist de hoofdrolspeler is klonk mij zeer interessant.

Eerder had ik al Dizzy Gillespie - Afro en Manu Dibango - Afridelic gekocht. Ook beiden met een mooie mix van jazz en Afrikaanse klanken, al zijn deze natuurlijk een stuk meer bombastisch, en Dibango gaat veel meer richting lekkere funk en Afrobeat.

Heel anders: Red Hot on Impulse vind ik ook een erg sterke verzamelaar met mooie hypnotiserende jazz klanken met wereld invloeden. Zeker Alice Coltrane's invulling van A love Supreme, met daarop volgend het origineel vind ik erg mooi, maar de rest van de selectie, met een aantal keer Pharoah Sanders, past er ook heel goed bij. Ik besef dat dit veel vrijere jazz is, en dat ik mijn zoek richting alleen maar vager maak.

Ik ben groot fan van Dhafer Youssef-Birds Requiem. Zijn stemgebruik is waanzinnig, de sfeer van de muziek is betoverend mooi. Hij heeft andere cd's gemaakt die meer jazzy zijn, maar deze vind ik de mooiste.

Minneapolis

Ik ben niet helemaal thuis in de Afrikaanse jazzwerelden, omdat ik meer interesse heb in afrobeat (maar ook daar nog maar een groentje. hoor). Desondanks een paar duiten in het zakje, alhoewel wellicht wat vanzelfsprekende namen.

Mulatu Astatke is zeker niet de enige interessante Ethiopische jazzmuzikant, er valt nog een hoop te ontdekken: uitgebreide verzamelaars als in de Ethiopique-serie (hier de Very Best of, alhoewel ik zelf volledige albums van één artiest interessanter vind) zijn daarvoor logische beginpunten. Een band die, afgaande op je omschrijving, interessant zou kunnen zijn lijkt mij bijvoorbeeld de Walias Band. Zelf hou ik erg van Tilahoun Gessesse (bv het album met Walias Band), Mahmoud Ahmed (volgens mij het bekendst in het Westen), Alèmayèhu Eshèté en Gétatchèw Mèkurya (bekend van de punkplaat met The Ex), maar die zijn allen voornamelijk met zang.

En na je vraag om Cubaanse muziek leek me Orchestra Baobab een geschikte keuze (alhoewel wederom met zang). Weliswaar uit Senegal, maar met een Cubaans-aandoend geluid. Ik heb me laten vertellen dat dit komt doordat Fidel Castro propogandacassettes met Cubaanse muziek naar Afrika stuurde, om liefde voor het communisme aan te wakkeren. De bandjes werden zeer gewaardeerd (maar dan waarschijnlijk vooral door de muziek), en was zodoende van invloed op bands in bepaalde gebieden van Afrika.

Bedankt voor het luistervoer beiden!
AdrieMeijer: op eerste gehoor moet ik wennen aan de zang, maar dat komt omdat ik aangaande Arabisch klinkende zang nog minder ervaren heb. Ik ga het vaker luisteren.

Masimo Jij ook in deze hoek?
Ik ga eens in die serie duiken. Orchestra Baobab ken ik. Dat klinkt wel lekker, en klinkt makkelijk in het gehoor. Soms wil wel wat spanning bij hun muziek. Leuk die achtergrond info betreffende Cuba!

Gast
geplaatst: vandaag om 09:00 uur

geplaatst: vandaag om 09:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.