menu

Mijn Updates +
Genres / Jazz / Scientist's Soms Spetterende Saxofoon Serie

zoeken in:
Volgens het label al in 2007 opgenomen, het laatste optreden van het quartet:

http://nobusinessrecords.com/NBLP4-5.php

Ben benieuwd hoe ie in de smaak valt, bij mij tot nu toe heel goed

nog een tip voor geinteresseerden, een concert dat mezzo ooit uitzond:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=QVaCvuOBZo4

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

He leuk topic dit. Waarom pmt niemand mij nou? Ik ga ook meedoen. Van de afgelopen platen ken ik Village of the Pharoahs en Your Prayer. Village of the Pharoahs heb ik geloof ik ooit als jazz album vd week gekozen als ik me niet vergis. Voor mij een van de beste van Sanders. Your Prayer is wel aardig maar niet spectaculair inderdaad. Ik ben erg benieuwd naar David S. Ware. Mooie groep ook met Shipp.

Live in Vilnius nog niet gehoord. Beluister nu via Spotify zijn drie dubbelaar Live Around the World. Klink heel erg goed. Daar hebben we ook nog Susie Ibarra en Hamid Drake op de drums. En dat is helemaal smullen geblazen. Mooie thema's, knallende freejazz, soms wat Coltrane sferen. Mooie ontdekking deze artiest. Kende hem al een tijdje maar had eigenlijk nog nooit iets serieus van hem beluisterd.

Die staat ook in de lijst, dus ga ik vanzelf tegenkomen, zag dat daar op elke schijf een verschillende drummer meedoet idd, ben ook benieuwd daarnaar. Maar leuk dat je het ook gevonden hebt , ik weet al niet meer precies wie hier nog wel en niet rondhangen qua jazzliefhebbers dus daarom had ik je denk ik over het hoofd gezien.

Is ook onduidelijk. De oude kliek is volgens mij een beetje verdwenen: unaej, pretfrit enzo. Ik zal blabla eens PM'en over dit topic. Vind het vast een leuk idee.

Er is echter gelukkig nog wel degelijk een jazz-kliekje op mume

Live in Vilnius ga ik binnenkort eens goed beluisteren. Bevooroordeeld als ik ben vind ik het altijd bijzonder dat freejazz artiesten optreden in het oostblok. Dat er in Litouwen blijkbaar ook liefhebbers zijn van rauwe afro-amerikaanse freejazz vind ik wel bijzonder

Ondertussen al iemand dat laatste cdtje van Ware onder handen genomen?

Nee ben er door de feestdagen nog niet aan toe gekomen. Ga er evengoed snel aan beginnen.

Al tijd voor een nieuwe Scientist?

Live in Vilnius van Ware was me erg goed bevallen. Deze week ga ik me er nog meer in verdiepen. Gaat nu op de mp3 om me te vergezellen op mijn dagelijkse treinreizen.
Ik vind het niet erg dat dit topic langzaam gaat, want ik heb heden niet zo heel veel tijd om me op nieuwe dingen te storten, maar nu mag de volgende er onderhand toch wel aan komen....

Het gaat nu wel heeeeeeel langzaam...

Een toetertopic - da's wél leuk Zal 't zeker volgen.

Inderdaad een leuk initiatief, ook het idee van de opzet:

The Scientist schreef:
Onlangs was ik eens een rondje aan het maken op internet en kwam ik een link tegen waarbij een hoop puzzelstukjes op zijn plaats vielen. Ik was op zoek naar jazzmuzikanten die ik nog niet kende, en ik kwam deze link tegen. Ik wil al een tijdje een topic beginnen om weer eens wat lekker over jazz te lullen in een wat ongedwongener format dan het Jazz-album van de week (dat volgens mij nu ook dood is). Ik wil een topic waarbij ik niet afhankelijk ben van andere mensen, en andere mensen niet afhankelijk van mij.

Daarnaast wilde ik ook altijd nog eens in de wat oudere ontwikkeling van de jazz duiken, qua nieuwe dingen blijf ik wel goed bij, maar ik voel mezelf niet zo snel geneigd om een oudere plaat op te zetten. Nou is dit in principe een “gewoon” lijstje, persoonlijk opgesteld door iemand die er zijn mening over heeft. Ik ga me ook niet druk maken over het feit welke mensen hij er wel en niet buiten heeft gelaten. Dat het om saxofoons gaat is ook puur toeval, wie weet doe ik hierna wel een drummerlijst, wie weet wel piano, wie weet niks. Nee, er zijn 2 dingen die dit voor mij een interessante lijst maken:

1. Er zit variatie in, van oude jazzmannen uit de jaren 40 en eerder tot jonge goden die nog steeds actief zijn, er is van alles in te vinden. Ook qua jazzstijlen geeft het daardoor een redelijk gevarieerd beeld. Er zitten wel een paar platen bij die ik ken, maar dat laat ik me niet storen

2. Er staat mooi bij elke artiest een of meerdere tips aangegeven van albums om te beluisteren, en dit zijn lang niet altijd zijn bekendste of best gewaardeerde albums, hierdoor hoop ik ook een iets gevarieerder beeld te krijgen. Ik ga me dus ook niet druk maken of dit wel “echt” het beste album is.

Ik hou er niet van om moeilijk te gaan doen en elke week 1 album bekend te gaan maken, dus ik post de lijst gewoon meteen hier. Ik ga zelf in willekeurige volgorde de lijst door en ben benieuwd wat ik allemaal tegenkom. Mochten er mensen zijn die mee willen doen, hou je vooral niet in! Laat je ook niet beïnvloeden door mijn luistertempo, doe wat je wilt (het is immers jazz!). Ik ga me ook proberen niet te laten verleiden tot het beoordelen van een plaat. Ik heb soms het gevoel dat de wil om een oordeel te vormen of iets zinnigs te zeggen over de plaat afbreuk doet aan mijn beleving, dus daar tracht ik nu van weg te blijven
[...]

Maar misschien wat hoog gegrepen om levend te houden door één iemand? Misschien is het een goed idee dat eenieder die wat intresse heeft in deze muziek af en toe een album uit de lijst pikt, dit hier post, en zijn ervaring over het betrefende album hier neerpent.
Ik wil niet aan de geest van de opzet van The Scientist (freedom) raken, maar een richtlijntje als op zijn minst een album 3 weken laten staan voor er een ander uit de lijst gekozen en "gepost" wordt lijkt me wel een goed idee om het topic ook weer niet te "vluchtig" te maken.

Dit was de lijst met albums (met tussen haakjes de betreffende saxofonist) en een (*) bij de albums die reeds aan bod zijn geweest:

1. Kaoru Abe & Masayuki Takayanagi - Mass Projection (Kaoru Abe)
2. Kaoru Abe & Masayuki Takayanagi - Gradually Projection (Kaoru Abe)
3. Steve Lacy Sextet - The Gleam (Steve Lacy)
4. Steve Lacy – Trickles (Steve Lacy)
* 5. Joshua Redman - Back East (Joshua Redman)
6. Joshua Redman – Compass (Joshua Redman)
7. Fred Anderson & DKV Trio - Fred Anderson & DKV Trio (Ken Vandermark)
* 8. AALY Trio & DKV Trio - Double or Nothing (Ken Vandermark)
9. Matana Roberts - Coin Coin Part One: Gens de Couleur Libres (Matana Roberts)
10. Tim Berne - Fulton Street Maul (Tim Berne)
11. Dewey Redman – Tarik (Dewey Redman)
12. Dewey Redman/Cecil Taylor/Elvin Jones - Momentum Space (Dewey Redman)
13. Johnny Griffin - A Blowin' Session (Johnny Griffin)
14. Ike Quebec - Heavy Soul (Ike Quebec)
15. Ike Quebec - The Complete Blue Note 45 Sessions (Ike Quebec)
16. Jemeel Moondoc - Muntu Recordings (Jemeel Moondoc)
17. Jemeel Moondoc & William Parker - New World Pygmies (Jemeel Moondoc)
18. Andrew Hill – Compulsion (John Gilmore)
19. Jackie McLean - Let Freedom Ring (Jackie McLean)
20. Hank Mobley – Workout (Hank Mobley)
21. Branford Marsalis Quartet - Crazy People Music (Branford Marsalis)
22. David Murray Octet – Ming (David Murray)
23. David Murray Quartet - Shakills Warrior (David Murray)
24. The Thing - Bag It (Mats Gustafsson)
25. Joe McPhee - Nation Time (Joe McPhee)
26. Frank Wright - Your Prayer (Frank Wright)
27. Frank Wright Quartet - Church Number Nine (Frank Wright)
28. Noah Howard Quartet - The Noah Howard Quartet (Noah Howard)
29. Noah Howard - The Black Ark (Noah Howard)
30. Julius Hemphill - Dogon A.D. (Julius Hemphill)
31. World Saxophone Quartet - Live in Zurich (Julius Hemphill)
* 32. Julius Hemphill/Abdul Wadud/Don Moye - Raw Materials and Residuals (Julius Hemphill)
33. Henry Threadgill Sextet - Rag, Bush and All (Henry Threadgill)
34. Henry Threadgill - Easily Slip Into Another World (Henry Threadgill)
35. Ben Webster – Soulville (Ben Webster)
36. Count Basie - Complete Original American Decca Recordings (Lester Young)
37. Stan Getz - Quintets: The Clef & Norgran Studio Albums (Stan Getz)
38. Borbetomagus - Barbed Wire Maggots (Don Dietrich/Jim Sauter)
39. Charles Gayle/William Parker/Rashied Ali - Touchin' on Trane (Charles Gayle)
40. Lou Donaldson - The Natural Soul (Lou Donaldson)
41. J.D. Allen Trio - Victory! (J.D. Allen)
42. The Cannonball Adderley Quintet - The Cannonball Adderley Quintet in San Francisco (Cannonball Adderley)
43. Archie Shepp – Kwanza (Archie Shepp)
44. Pharoah Sanders - Live at the East (Pharoah Sanders)
* 45. Pharoah Sanders - Village of the Pharoahs (Pharoah Sanders)
46. Naked City - Complete Studio Recordings (John Zorn)
47. Painkiller - Collected Works (John Zorn)
48. Masada - Masada, vol 1. Alef (John Zorn)
49. Charlie Rouse Quintet - Takin' Care of Business (Charlie Rouse)
50. Eric Dolphy - Out to Lunch (Eric Dolphy)
51. Marion Brown - Geechee Recollections (Marion Brown)
52. Marion Brown - Sweet Earth Flying (Marion Brown)
53. Art Ensemble of Chicago - Les Stances a Sophie (Joseph Jarman/Roscoe Mitchell)
54. Coleman Hawkins - The Essential Sides 1929-1939 (Coleman Hawkins)
55. Fred Anderson/Hamid Drake/Kidd Jordan/William Parker - 2 Days in April (Fred Anderson)
56. Wayne Shorter - Speak No Evil (Wayne Shorter)
57. The David S. Ware Quartets - Live in the World (David S. Ware)
* 58. David S. Ware Quartet - Live in Vilnius (David S. Ware)
59. Joe Henderson - Inner Urge (Joe Henderson)
60. Dexter Gordon - Our Man in Paris (Dexter Gordon)
61. Albert Ayler - Slugs' Saloon (Albert Ayler)
62. Sam Rivers - Fuchsia Swing Song (Sam Rivers)
63. Sam Rivers – Crystals (Sam Rivers)
64. Antony Braxton - New York, Fall 1974 (Antony Braxton)
65. Peter Brotzmann Octet - Complete Machine Gun Sessions (Peter Brotzmann)
66. Ornette Coleman - The Shape of Jazz to Come (Ornette Coleman)
67. Charlie Parker - The Complete Savoy & Dial Master Takes (Charlie Parker)
68. The John Coltrane Quartet – Crescent (John Coltrane)
69. Sonny Rollins - Saxophone Colossus (Sonny Rollins)
70. Sonny Rollins - Our Man in Jazz (Sonny Rollins)
71. Sonny Rollins - East Broadway Run Down (Sonny Rollins)

Benieuwd wat jullie hierover denken.

The Scientist schreef:
nog een tip voor geinteresseerden, een concert dat mezzo ooit uitzond:

(embed)

Very nice! Ook wel geheel in de sfeer van het het album Live in Vilnius, waar ik ondertussen (op de gepaste momenten) volledig voor om ben.

Zelf ga ik alvast maar verder in deze lijst met nr.56: Wayne Shorter - Speak no Evil. Een vrij bekende naam (van o.a bij Miles Davis), en een album dat hier voor MuMe jazz-normen veel stemmers heeft. Maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit één van zijn "solo" albums Beluisterd. "Solo" tussen aanhalingstekens natuurlijk, want hier o.a. ook met Herbie Hancock, één van mijn persoonlijke helden. En dit alles ook nog verpakt in een mooie hoes, het maakt me erg benieuwd...

(afbeelding)

Wayne Shorter en Herbie Hancock dit jaar als duo op Jazz Middelheim in Antwerpen

Gast
geplaatst: vandaag om 12:49 uur

geplaatst: vandaag om 12:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.