MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De eeuwig voortdurende MuMeMuziekquiz

zoeken in:
Wellicht zijn het verloren gewaande opnamen? Sam Phillips had ze weliswaar in bezit, maar dacht dat hij ze kwijt was?

Nee, het was bekend dat de opnamen er waren. Overigens was het in die tijd nog niet echt een 'Million Dollar Quartet'. Carl Perkins was in de studio aan het werk, bezig met een opvolger voor Blue Suede Shoes. Sam Phillips was niet gelukkig met het geluid van Perkins en zijn combo (zijn broers en een sessiedrummer, ene W.S. Holland) en besloot een lokale pianist in te huren die voor $15,- op kwam draven, de toen nog relatief onbekende Jerry Lee Lewis. Een paar maanden later scoorde diezelfde Lewis opeens een wereldhit met “Whole Lotta Shakin’ Going On” en bleek een achteraf toch al interessante jamsessie (Elvis, Cash en Perkins) nog net wat interessanter.

Dit heeft overigens niet gek veel met de vraag te maken. Behalve dat dit voorafgaand aan de 'million dollar' opnamen plaatsvond. De rede van niet uitgeven moet echt rondom Presley gezocht worden en Arthur zit tot nu toe het meest in de buurt.

Nog geen antwoord daarom tijd voor een volgende tip:

Op 10 januari 1956 maakte Presley in Nashville zijn eerste opnamen voor RCA. Om een voller geluid te krijgen vulde RCA zijn inmiddels gebruikelijke begeleiders Moore, Black en Fontana aan met pianist Floyd Cramer, gitarist Chet Atkins en drie achtergrondzangers, waaronder Gordon Stoker, de eerste tenor van het populaire kwartet de Jordanaires. De sessie leverde het sombere en aparte Heartbreak Hotel op, dat op 27 januari als single uitgebracht werd.

Ik weet het echt niet...

Het waren (enkele) begeleiders op Elvis' Heartbreak Hotel die alles tegenhielden tot 1981. Laatste gok.

Ik hoor het wel wanneer ik een het goede antwoord moet geven he

Joezer49263
Het lijkt me tijd voor het antwoord na bijna 3 dagen. Het duurt n.m.m. zo ook té lang voor er een nieuwe opgave staat. Dit spel moet het denk ik hebben van een wat snellere doorstroming om het interessant te houden.

Mvg, J4

Sam Phillips hield ze tegen omdat hij ze commercieel niet interessant vond? Aangezien het al een sombere hit opleverde en hij niet teveel die kant van Elvis wilde belichten.

Overigens mag het antwoord vandaag wel gegeven worden. Pittige, maar wel leuke vraag trouwens.

Nee, Sam Philips vond de opname reuze-interessant. Tijdens de jamsessie belde hij zelfs persoonlijk een bevriende journalist van de plaatselijke krant om hem te informeren over de heugelijke gebeurtenis. De journalist nam een fotograaf mee en die maakte de nu wereldberoemde foto.

herman, jij bent degene die de aanzet tot dit spelletje heeft gegeven dus zeg jij maar na hoeveel tijd de vraag 'voorbij' is en we doorgaan.

Nou ik ben inmiddels wel benieuwd naar het antwoord. Het zal vast voor de hand liggen, maar kom maar op

herman schreef:
Sam Phillips hield ze tegen omdat hij ze commercieel niet interessant vond? Aangezien het al een sombere hit opleverde en hij niet teveel die kant van Elvis wilde belichten.

Maar Heartbreak Hotel was via RCA, hè? Daar had Sam Phillips verder niets te maken, geloof ik. Dus dan zou ik eerder denken dat RCA het tegenhield omdat zij het commercieel niet interessant vonden. Of wellicht wilden ze niet dat Elvis met Johnny Cash geassocieerd zou worden, omdat die immers over criminaliteit zong.

Ik denk dat het erg voor de hand ligt ja. Komt ie.

Elvis stond helemaal niet meer onder contract bij Sun Records.

De beroemde sessie vond plaats op 4 december 1956. Er stond die dag een opnamesessie voor/met Carl Perkins gepland want er moest een opvolger voor Blue Suede Shoes opgenomen worden. Elvis was twee jaar daarvoor (juli '54) doorgebroken met That's All Right, uitgegeven op het Sun label. Binnen no-time was hij een wereldster en in november 1955 sloot Sam Philips een deal met RCA Records om Elvis contract af te kopen. Met het toentertijd enorme bedrag ($35.000,-) kon Sam Philips Sun Records verder uitbouwen. Elvis scoorde hit na hit voor RCA en de rest is history.

Die bewuste Carl Perkins opnamedag liep Elvis bij toeval Sun Records binnen om langs te gaan bij Sam Philips die nog steeds een goede vriend van hem was. Philips liet Perkins horen en Elvis vond het wel geinig en ging meespelen. Sam Philips belde snel Cash (een van zijn andere sterren) op en de geluidsman was zo bijdehand de sessie op te nemen. Maar, omdat Elvis niet meer onder contract stond bij Sun heeft Sam Philips de opname nooit uit kunnen geven want dat had een geweldige claim opgeleverd. Hij heeft hem dus voor zichzelf bewaard zonder er verder iets mee te doen.

Uiteindelijk werd Sun ook weer overgenomen en werden in de archieven (kopieën van) de opnamesessie gevonden. Die opnames werden enkel uitgegeven in Europa omdat de rechten in Amerika nog steeds bij RCA lagen en die lieten een uitgave niet toe. Pas in '90 sloten RCA en Charly (het Europese label dat de opnames uit had gegeven) een deal en werden de opnamen ook in Amerika uitgebracht.

Excuus voor de iets te moeilijke vraag. Ik probeer er nog één in de hoop dat ie makkelijker is. Om in de trend van Elvis te blijven.

Wie stond er een jaar voor Elvis dood met een pistool in zijn hand en de mededeling dat hij Elvis kwam vermoorden voor Graceland?

Mooi verhaal hoor. En ook leerzaam. Niet erg dat ie te moeilijk bleek. Het is ook een nieuw topic dus nog een beetje af tasten hoe makkelijk of moeilijk je het kan maken.

Die andere vraag doet wel ergens een belletje rinkelen, ik denk er nog even over na...

Edgar18 schreef:
Wie stond er een jaar voor Elvis dood met een pistool in zijn hand en de mededeling dat hij Elvis kwam vermoorden voor Graceland?

Ah yes, die weet ik wel. Het was niemand minder dan Jerry Lee Lewis

In de roos ArthurDZ!

Joepie!

Nieuwe vraag:

Over welk nummer gaat volgend nieuwsbericht?

Atlanta - Politietroepen hebben gisterenavond een razzia uitgevoerd op een kleine funky keet in het midden van de stad, nadat een tip binnenkwam dat het gebouw gebruikt werd als een 'liefdesresort'. De ordehandhavers kregen verder weet van de locatie door een bijna-vervaagd bord aan de kant van de weg, en ontdekten buiten een lange wachtrij met mensen vol hoop om ook naar binnen te kunnen.

Eenmaal binnen trof de politiemacht het aanwezige cliënteel al knuffelend en kussend aan, en verder werd er ook gedanst en liefgehad. Vele aanwezigen droegen amper kleren, volgens hen omdat 'het zo warm als een oven' was in het pand. Volgens het nog lopende onderzoek is de kans groot dat het merendeel van de aanwezigen het etablissement bereikte met behulp van een gigantische Chrysler ("minstens zo groot als een walvis" volgens een van de ondervraagden). De eigenaar van het gebouw was maar kort bereikbaar voor commentaar, en waarschuwde alleen dat 'idioten zouden moeten wegblijven' van zijn zaak.

Oh ja, wellicht handig om te weten dat het hier om een Engelstalig nummer gaat!

Funky little shack!
Fred en Kate met hun Looooooove Shack

johan de witt heeft het helemaal goed!

Nieuwe vraag:

Welke beroemde platenbaas stierf vandaag 10 jaar geleden?

Tony Wilson?

Ha ha, te makkelijk blijkbaar
10 jaar geleden alweer
herman mag!

Ja, het is me het dagje wel. Zo is een beroemd Nederlands zanger vandaag 30 geworden.

In 2003 scoorde hij gelijk een nummer 1 met zijn debuutsingle Tell Her.

Om wie gaat het hier?

Ha, die weet ik denk ik. Was dat niet Jim Bakkum?

Ik heet dan wel geen Herman, maar dat is helemaal juist.

Zonder de Tell Her hint was ie vast lastiger geweest.

Ik vind het knap, ik zou zelf geen idee hebben gehad.

Fathead is aan zet!

Wie volgt er in dit rijtje:

Lionel Richie - Stevie Wonder - Paul Simon - Kenny Rogers - .................

Paar dagen terug op tv nog die clip van USA for Africa gezien waar ze allemaal te zien zijn. Maar daar doen er nog heel veel meer mee, dus geen idee welke naam hierop volgt. Ik gok dat ze op die volgorde in de clip te zien zijn en we zoeken hier dus naar de persoon die daar direct na komt?

/edit: valt het kijken naar die video ook onder spieken?

Klopt ja, maar ik bedenk me nu dat waarschijnlijk niemand die volgorde in zijn geheugen heeft . Nou ja, misschien wel...

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:04 uur

geplaatst: vandaag om 15:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.