MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / That's Soul!! Ladder (Editie 3)

zoeken in:
https://www.musicmeter.nl/images/cover/36000/36894.jpg
Voorzichtig ga ik een start maken met Editie 3 van de leukste, gezelligste en meest muzikaal inhoudelijke ladder van deze website. De sfeer bij de That's Soul Ladder is al twee edities uniek geweest en ik kijk dan ook met veel vreugde terug op die edities. Tot tweemaal toe wisten we ook een prachtige top600 samen te stellen.

Ik wil starten met de opzet van het spel en de veel gehoorde "klacht" over artiesten met teveel deelnemende nummers. Ik kom vooralsnog hierop uit en zie jullie feedback tegemoet:

Ronde 1: nummers 401 t/m 600 uit Editie 2 + 800 nieuwe = 1000
100 ladders van 10, top 4 door
herkansing: 100 ladders van 6, top1 door

Ronde 2: nummers 301 t/m 400 uit Editie 2 + 500 uit ronde 1 = 600
120 ladders van 5, top 2 door
herkansing: 60 ladders van 6, top 1 door

Ronde 3: instroom top 300 uit Editie 2+ 300 uit ronde 2
100 ladders van 6, top 2 door
herkansing: 50 ladders van 8, top 2 door

Ronde 4: 300 uit ronde 3
60 ladders van 5, top 2 door
herkansing: 30 ladders van 6, top1 door

Ronde 5: 150 uit ronde 4
30 ladders van 5, top 2 door
herkansing: 30 ladders van 3, top 1 door

Ronde 6: 90 uit ronde 5
30 ladders van 3, top1 door
herkansing: 20 ladders van 3, top 1 door

HALVE FINALE 50 uit ronde 6
10 ladders van 5, top 3 door

FINALE: maak je top30

----------------------------

Uitstluitsel nieuwe nominaties van:
Al Green
Allen Toussiant
Ann Peebles
Aretha Franklin
Bill Withers
Curtis Mayfield
Donny Hathaway
Erykah Badu
Gil Scott-Heron
James Brown
Marvin Gaye
Michael Jackson
Nina Simone
Otis Redding
Prince
Ray Charles
Sam Cooke
Sam Dees
Sly & the Family Stone
Stevie Wonder
Terry Callier
The Meters
The Temptations
Wilson Pickett

Ah leuk ik doe iig mee

Ik heb nog altijd veel plezier van de Spotify-lijst en zet hem regelmatig met plezier op. Desalniettemin gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat ik voor de eerste paar rondes niet genoeg soulkennis heb om daar consequent aan mee te doen. En ook de tijd/zin niet heb om daar grote (luister)stappen in te maken.

Dat gezegd hebbende zal ik het uiteraard volgen en wie weet later inhaken.

Ik doe voor een deel mee, net als bij andere (genre) ladder spellen.

Zie ik in de opzet plaats voor 800 nieuwe nominaties? Dat lijkt me relatief veel voor een kleine groep deelnemers ... dat zijn er gauw 50 per nominator of heb ik het verkeerd begrepen?
(edit: na nader inzien is dat ook wel te doen ...)

... een soul-lijst is aan de andere kant wel gebaat bij nieuwe inbreng, zo blijft de lijst interessant

i am in

Zonder startlijst nomineren bedoel je Salvadore?

Nee, 800 nieuwe nominaties vind ik prima, maar lijkt qua aantal veel voor het (beperkte) aantal deelnemers ...

Opzet om de nieuwe nominaties grotendeels met elkaar en de onderste laag van de startlijst te laten strijden in de eerste ronde vind ik verstandig. Dat maakt de eerste ronde heel interessant.

Achthonderd nieuwe nominaties lijkt mij veel, ik neig eerder naar de helft. Ik verwacht niet meer dan tien personen die willen nomineren (ervan uitgaande dat je ook mee speelt als je nomineert) en dan zit je al aan veertig nominaties p.p.

Is het een idee om het aantal nummers van Marvin/Otis/Sam/Bill/Al etc. wat in te perken? Maximaal acht p.p. ofzo.

Ik opteer met veel nieuwe nummers trouwens voor één ladder per dag. Zo heeft iedereen de kans de nummers goed te luisteren. Naarmate het spel vordert kan het tempo natuurlijk opgeschaald worden. Ook zou ik het leuk vinden om het begrip soul heel zuiver te houden. Dit betekent echter wel dat het toelaten van nominaties wat meer arbitrair wordt en het aantal mogelijke artiesten/nummers beperkt. Nummers die we dan niet meer terug zouden zien zijn bijv. Sinnerman, When Doves Cry, Sign O' The Times etc. Kiezen we ervoor deze nummers wel mee te laten doen dan hoop ik ook dat iedereen ze echt op kwaliteit beoordeeld. Ik kan me vanuit het verleden nog wel herinneren dat mensen Prince of Nina Simone onderaan plaatsen omdat ze het geen soul vonden. Mogen ze meedoen dan moeten ze gewoon op kwaliteit beoordeeld worden, de keuze soul ja of nee is dan al gemaakt en doet niet meer ter zake.

Nog een feedback puntje: hoeveel dagen gaat de hele ladder vergen? Als ik een beetje "vrij" reken duurt ie langer dan een jaar ...

Misschien een idee om de eerste 2 rondes zonder herkansing te spelen omdat de "grote kanonnen" hier toch niet meedoen en er daardoor toch al een eerlijkere onderlinge concurrentie is. Zo win je al een hoop speeldagen ...

Ah nostalgie zo'n lijstje

P.S. van hoolie en kemm heb ik al lange tijd niets meer vernomen.

Ik vind het leuk. Wel heeft het verleden mij geleerd dat ik moeite heb de hele tijd trouw mee te doen (vooral wegens fotoreizen en het voor-en nawerk waar ik dan in op ga).
Maar ik heb er wel weer zin in. Een "alternatieve soul ladder" zonder de bekendste nummers lijkt me ook leuk(er).

De herkansingen skippen in de eerste twee (voor)rondes lijkt me een goed idee. Dan gaan er gewoon meer door per ladder.

Max per artiest heb ik aan zitten denken. Wordt wellicht wel wat lastig regelen omdat de oude lijst de basis is. Van de genoemde artiesten mag er in ieder geval niks extra's meer genomineerd worden.

Als 800 teveel is kan ik dat ook nog wel even doorrekenen met een kleinere startgroep, maar volgens mij begonnen we altijd al met 1000?

Het genre soul strenger aanhouden zorgt ervoor dat de oude lijst niet meer als basis te gebruiken is.

Één ladder per dag in ronde1 is de moeite waard vanwege de nieuwe nominaties.

Misschien eerst een lijstje maken met " wie wil nomineren" ... dan weet je waar je ongeveer mee moet rekenen.

Salvadore schreef:
Misschien eerst een lijstje maken met " wie wil nomineren" ... dan weet je waar je ongeveer mee moet rekenen.

Met alle plezier. De frisse nominaties vind ik het leuks.

Edgar18 schreef:
Nummers die we dan niet meer terug zouden zien zijn bijv. Sinnerman, When Doves Cry, Sign O' The Times etc. .

Oef drie geweldige nummers, zouden van mij zelfs in een metal ladder de meeste punten krijgen.

Reijersen schreef:
Als 800 teveel is kan ik dat ook nog wel even doorrekenen met een kleinere startgroep, maar volgens mij begonnen we altijd al met 1000?
Maar vergeet niet dat je al met zeshonderd begint. Dan zouden er dus nog "maar" vierhonderd bijkomen.

Om die 800 nieuwe nominaties ietwat in te korten:

Ronde 1: nummers 401 t/m 600 uit Editie 2 + 500 nieuwe = 700
100 ladders van 7, top 5 door

Ronde 2: nummers 301 t/m 400 uit Editie 2 + 500 uit ronde 1 = 600
120 ladders van 5, top 2 door

Top drie door wellicht? Anders raak je in één klap 60% van je nummers kwijt. En ben je van plan een gewogen loting per ronde aan te houden of gaat alles op een grote hoop en loten maar?

Ik ben uiteraard van de partij, nu maar hopen dat er voldoende animo is

Edgar18 schreef:
Top drie door wellicht? Anders raak je in één klap 60% van je nummers kwijt. En ben je van plan een gewogen loting per ronde aan te houden of gaat alles op een grote hoop en loten maar?

Bij ronde 2 bedoel je? Dan heb ik 60 nummers teveel voor de uiteindelijk 600-lijst.
En geen gewogen loting trouwens. De nummers uit de bestaande lijst komen er al gefaseerd bij.

Overzichtje van de top-artiesten van Editie 2 met hun aantal noteringen. Ik vind het allemaal nog meevallen met de +10 artiesten. (niet zoveel als soms geopperd wordt)

Marvin Gaye 17
Bill Withers 14
Curtis Mayfield 14
Otis Redding 13
Stevie Wonder 13
Al Green 12
Gil Scott-Heron 11
Aretha Franklin 10
Donny Hathaway 10
Sam Cooke 10
Sly & the Family Stone 10
Ann Peebles 9
James Brown 8
Prince 8
Sam Dees 8
Erykah Badu 6
James Carr 6
Maxwell 6
Sharon Jones & the Dap Kings 6
Allen Toussiant 5
Bobby Womack 5
Nina Simone 5
Ray Charles 5
Roberta Flack 5
Terry Callier 5
The Meters 5
The Temptations 5

Een gewogen loting heeft wel zijn voorkeuren, zo zorg je ervoor dat de ladders qua sterkte meer overeenkomen. Aan de andere kant is de verrassing van totaal willekeurig loten ook leuk. In ronde 3 What's Going In, Inner City Blues en The Grapevine in één ladder zou best verrassend zijn.

Wat is een mooi maximum per artiest? Ik zou zelf opteren voor 8 op een lijst van 600. Dat zou betekenen dat alle artiesten met meer nummers in de lijst een voorronde moeten spelen.

Een ladder van drie nummers zou ik overigens vermijden. Het zou toch jammer zijn als je net A Change, Move on Up en Across 110th in één ladder hebt zitten, om maar eens een zijstraat te noemen. Ik heb even nagedacht over het speelschema en dit is mijn voorstel:

Ronde 1: nummers 201 t/m 600 uit Editie 2 + 400 nieuwe = 800 totaal
160 ladders van 5, top 2 door naar ronde 2 (320 nummers door, 480 naar herkansing)
herkansing: 120 ladders van 4, top 2 door naar herkansing 2 (240 naar herkansing 2, 240 uitgeschakeld)
herkansing 2: 40 ladders van 6, top 2 door naar ronde 2 (80 door naar ronde 2, 160 uitgeschakeld)

Ronde 2: instroom top 200 uit Editie 2 + 400 uit ronde 1 = 600
100 ladders van 6, top 2 door (200 nummers door, 400 naar herkansing)
herkansing: 100 ladders van 4, top 2 door (200 nummers door, 200 uitgeschakeld)

Ronde 3: 400 uit ronde 2
80 ladders van 5, top 2 door
herkansing: 20 ladders van 4, top 2 door

Ronde 4: 200 uit ronde 3
40 ladders van 5, top 2 door
herkansing: 10 ladders van 4, top 2 door

Ronde 5: 100 uit ronde 4
20 ladders van 5, top 2 door
herkansing: 5 ladders van 4, top 2 door

HALVE FINALE 50 uit ronde 5
10 ladders van 5, top 2 door
herkansing: 5 ladders van 4, top 2 door

FINALE: maak je top30

Op deze manier heeft iedere nieuwe nominatie twee keer een kans in een ladder. Ook wanneer de top 200 erbij komt hebben deze minimaal twee kansen. In iedere ronde valt de helft van de nummers af. Behalve in ronde 2 wanneer de toppers erbij komen dan valt er slechts een derde af.
We zouden ervoor kunnen kiezen om in de reguliere ronde één ladder per dag te spelen en in de herkansing (want al een keer beluisterd), twee per dag. Vanaf ronde 3 is twee ladders per dag geen probleem want dan zijn de meeste nummers al bekend bij de spelers. Vanaf de halve finale wellicht weer één ladder per dag voor de spanning.

Ronde 1 duurt dan 240 dagen
Ronde 2 duurt dan 150 dagen
Ronde 3 duurt dan 50 dagen
Ronde 4 duurt dan 25 dagen
Ronde 5 duurt dan 13 dagen
Halve finale duurt dan 15 dagen
Finale een dag of 5 om je lijstje te maken

Totaal = ongeveer 500 dagen (zo'n 50 dagen korter dan de opzet bovenaan de pagina)

Top edgar

Als we een max aanhouden per artiest, hoe gaan we de top600 lijst dan aanvullen? Via extra nominaties?

Ronde 1 en 2 die samen al langer dan een jaar duren, dat kan toch niet. Zo jaag je iedere deelnemer weg.

De eerste opzet van Reijersen was vrij goed, je kunt twisten over het aantal nieuwe nominaties maar heeft veel voordelen qua:
* grote eerste ladders van 10, hoe groter de ladder des te meer kans op gelijkwaardige ladders
(bij kleine ladders kun je net pech of geluk hebben van lotingen)
* herkansingen hoeven dan niet en maken het spel niet zo langdradig (en om voor een klein aantal winnende songs een hoop extra ladders te spelen is niet interessant).

Ik ben zelf ook niet zo'n voorstanders van ladders van 3, maar i.p.v. 30x3 kun je bv. ook 10x9 spelen.

Waarom denk je dat het mensen weg zou jagen Salvadore? Ik denk dat hier maximaal zes tot acht vaste deelnemers zullen zijn en die jaag je echt niet weg met kortere of langere speelduur. Dit lijkt me geen spel om nieuwe soulfans in te laten stappen, dat is de eerste twee edities volgens mij ook niet gebeurt.

Je opmerking van grotere ladders begrijp ik wel, zo is de kans op een eerlijke verdeling inderdaad groter. Maar, hier kan een gewogen loting ook voor zorgen. En door de herkansingen hou je het spel eerlijk. Nummers die eruit gaan omdat ze een extra sterke ladder troffen hebben zo nog een kans om door te gaan. Spelen zonder herkansingen zou ik een heel slecht idee vinden. Over oneerlijk gesproken...

Het gaat mij er om dat ik met soulmuziek bezig ben, nieuwe muziek leer kennen en - doordat nummers minstens twee kansen krijgen - een eerlijke kans kan geven. Spelduur vind ik niet erg relevant, het er snel doorheen jagen heeft wat mij betreft geen enkel voordeel.

Met een max van zes of acht nummers per artiest zullen er ook extra plekken vrijkomen, die kunnen opgevuld worden met extra nominaties. Je zou alle nieuwe nominaties kunnen loten en aan de hand daarvan plaatsen op de vrijgevallen posities in de top 600. Zo hebben sommige nieuwe nominaties een mazzeltje en stromen later pas in. Je kunt ook de rest van de top 600 doorschuiven zodat alle nieuwe nominaties direct in ronde één instromen.

Editie 1 heeft overigens precies anderhalf jaar geduurd, editie 2 heeft een jaar en vier maanden geduurd. Weinig verschil met de optie van Reijersen of die van mijzelf dus.

Ik ben trouwens wel een voorstander van het gefaseerd instromen van de huidige top600. Dus niet 400 in één keer en alleen de top200 vrij geven. Herkansingen in de eerste 2 rondes kan werken, maar het zorgt er wel voor dat het wat langer duurt voordat we aan de top600 (de eigenlijke lijst) verder gaan.

Een max per artiest ben ik ook wel voor en dan denk ik aan een max van 10 per artiest. De opvulling daarin komen we wel uit met extra nominaties die dan gewoon in ronde 1 meedoen.

Ladders van 3 heb ik nu ook uit mijn eigen schema gehaald.

Mijn intentie bij Editie 1 was wel om nieuwe soulfans te enthousiasmeren. Die stille hoop heb ik bij Editie 3 nog steeds. (noem me koppig)

Edgar18
Nou, als je alleen maar deelnemers wil die alleen met soulmuziek bezig willen zijn, dan is het perspectief wel beperkt.

Zo'n spel is vnl. interessant als er enige vaart in zit ... hoe langdradiger, des te minder animo.
Plannen om het spel binnen een jaar te kunnen spelen en bij voldoende animo jaarlijks.

Ik snap het nut van herkansingen natuurlijk ook wel, maar als je de toppers al niet mee laat doen in het begin is het pech/geluk gehalte door loting al veel minder een probleem, zeker met grote ladders. Bovendien blijft het een spel! "Bang" zijn voor eerlijk of oneerlijk is niet echt een punt, er zijn wel ergere dingen te bedenken. Sowieso is het een lijst van maar een klein aantal deelnemers. Er komt geen perfecte lijst uit, hoeft ook niet.

Ik ben zelf ook een voorstander van een max. per artiest, en die kun je inderdaad met voorrondes regelen. Met de opzet van gescheiden instroom vind ik het al een stuk eerlijker dan voorgaande jaren, dus dat maakt voor mij de inperking wel van minder belang.

Koppig zal ik het niet noemen maar nieuwe spelers gaan we echt niet vinden met dit spel . Als je geen soulliefhebber bent dan ga je hier ook niet meespelen. Het tempo van het spel maakt daarvoor niet uit.

Acht nummers per artiest zou ik voldoende vinden maar tien kan ook. Dat betekent wel dat twaalf populaire artiesten (met tien of meer nummers) al 20% van de lijst bepalen.

Waarom wil je overigens de top zeshonderd gefaseerd in laten stromen? Voor de echte toppers (top 200) kan ik dat wel begrijpen, die gaan anders toch wel door, maar om de rest nou bij voorbaat al een voordeel te geven daar zie ik weinig meerwaarde in. Maar goed, de precieze invulling moet je zelf maar bepalen Reijersen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:38 uur

geplaatst: vandaag om 10:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.