Muziek / Muziekgames / De eeuwig voortdurende MuMeMuziekquiz #2
zoeken in:
0
geplaatst: 28 juli 2018, 19:06 uur
Vroeger ook veel van die cijferpuzzels gedaan, is hetzelfde idee.
0
geplaatst: 28 juli 2018, 19:06 uur
Arrie schreef:
Ik merk het! John Coltrane is ook goed.
1
geplaatst: 28 juli 2018, 19:21 uur
Arrie, die ogenschijnlijk zeer goed is in het oplossen van cijferpuzzels, heeft met overweldigende meerderheid gewonnen. Gefeliciteerd! Ik wil iedereen bedanken voor het meespelen.
De uitslag (alfabetisch):
Arrie 10p
Superbitch 6p
Masimo 2p
Salvadore 2p
De grote hint zat natuurlijk in de titel van de quiz: 'sleutelfiguren' uit de jazz. De puzzel is een substitutie-code aan de hand van de namen van bekende jazzmuzikanten. Vandaar ook de extra aanwijzing dat het alleen gaat om de 'leider' van de groep – als je, bijvoorbeeld, “Art Blakey & The Jazz Messengers” invult als code, dan klopt de puzzel niet. Uiteraard is elke dubbele letter uit de naam niet opgenomen, anders krijg je geen eenduidige code. Ook leuk: iedereen had zijn of haar eigen antwoorden kunnen controleren. Een klein voorbeeld voor de duidelijkheid:
3. JTS SJ BTGIP = OUT TO LUNCH
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ
ERICDOLPHYABFGJKMNQSTUVWXZ
De uitslag (alfabetisch):
Arrie 10p
Superbitch 6p
Masimo 2p
Salvadore 2p
De grote hint zat natuurlijk in de titel van de quiz: 'sleutelfiguren' uit de jazz. De puzzel is een substitutie-code aan de hand van de namen van bekende jazzmuzikanten. Vandaar ook de extra aanwijzing dat het alleen gaat om de 'leider' van de groep – als je, bijvoorbeeld, “Art Blakey & The Jazz Messengers” invult als code, dan klopt de puzzel niet. Uiteraard is elke dubbele letter uit de naam niet opgenomen, anders krijg je geen eenduidige code. Ook leuk: iedereen had zijn of haar eigen antwoorden kunnen controleren. Een klein voorbeeld voor de duidelijkheid:
3. JTS SJ BTGIP = OUT TO LUNCH
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ
ERICDOLPHYABFGJKMNQSTUVWXZ
1
geplaatst: 28 juli 2018, 20:31 uur
Toffe sleutel inderdaad! Ik vroeg me al af waarom de Z's in mijn voorbeeld niet vervangen waren. Had toch meer tijd moeten besteden aan het kraken van de code!
0
geplaatst: 28 juli 2018, 21:29 uur
Ik wil nog wel een puzzeltje doen. Als dat niet mag, kan ik gerust worden genegeerd.
Murder Ballads
Muzikanten en de gevangenis, het is een combinatie die opvallend vaak voorkomt. Wie wordt hier gezocht?
https://i.imgur.com/rDaDEJE.png
Er zijn drie keer een aantal vakjes samengevoegd. Die vakjes tellen niet mee voor de vraag.
Murder Ballads
Muzikanten en de gevangenis, het is een combinatie die opvallend vaak voorkomt. Wie wordt hier gezocht?
https://i.imgur.com/rDaDEJE.png
Er zijn drie keer een aantal vakjes samengevoegd. Die vakjes tellen niet mee voor de vraag.
0
geplaatst: 28 juli 2018, 21:46 uur
Er zat een klein foutje in (er ontbraken drie witte vakjes in de derde tabel), maar is inmiddels hersteld.
0
geplaatst: 29 juli 2018, 11:33 uur
Wellicht is de opgave nu een beetje moeilijk, dus alvast een eerste hint: het gaat niet om het invullen van de witte vakjes, maar om een code (denk aan morse).
0
geplaatst: 29 juli 2018, 11:41 uur
Ja, maar dan moet je wel namen weten om enig idee te hebben welke letters je aan de codering kan geven ...
(en de morse codering kennen
)
)
0
geplaatst: 29 juli 2018, 11:47 uur
Salvadore schreef:
Ja, maar dan moet je wel namen weten om enig idee te hebben welke letters je aan de codering kan geven ...
)
) Tip 2: Nee hoor, kijk maar eens goed naar de vakjes van tabellen 2 en 3.
0
geplaatst: 29 juli 2018, 11:52 uur
Nou, ik heb geprobeerd om met zwart/wit combinaties letters te maken om deze vervolgens aan een naam te koppelen ... misschien niet juist en welke naam is er van te maken?
... ik kwam bijvoorbeeld tot Bobby Ozz of zo, maar dat is geen naam
... ik kwam bijvoorbeeld tot Bobby Ozz of zo, maar dat is geen naam
0
geplaatst: 29 juli 2018, 14:28 uur
Het gegeven dat er nooit meer dan vijf blokjes achter elkaar staan (zowel zwart als wit) zal toch wel wat betekenen. Probeerde al iets door alfabet in groepen op de delen (1: abcde, 2: fghij, 3 klmno, ..., en dan letter X van die groep), maar daar kreeg ik nog niet zulke mooie namen uit als Bobby Ozz.
0
geplaatst: 29 juli 2018, 15:01 uur
Masimo schreef:
Het gegeven dat er nooit meer dan vijf blokjes achter elkaar staan (zowel zwart als wit) zal toch wel wat betekenen. Probeerde al iets door alfabet in groepen op de delen (1: abcde, 2: fghij, 3 klmno, ..., en dan letter X van die groep), maar daar kreeg ik nog niet zulke mooie namen uit als Bobby Ozz.
Toch is ook dat in de goede richting, net als de ingeving van Salvadore. In ruil voor deze goede ingeving het volgende:
Tip 3: Bij het maken van de code is ooit bedacht dat C en K op dezelfde wijze gecodeerd werden.
Ook nog even ter verduidelijking: ik zoek niet de vier uitkomsten van de tabellen, maar slechts één naam. Maar als je de tabellen hebt opgelost, dan is duidelijk wie ik bedoel.
2
geplaatst: 29 juli 2018, 17:46 uur
Salvadore heeft de puzzel opgelost!
Zoals al aangeven in de hints maakten de witte en zwarte blokjes samen letters. Maar Masimo had ook gelijk: de truc zit in het schrijven van de verschillende letters onder elkaar, in groepjes van vijf. Dit is namelijk een klopcode.
https://fsmedia.imgix.net/ef/0e/37/f8/5ece/4811/8236/9dbff227bc37/tapcodejpg.jpeg
De hint voor de code zat, net als de vorige keer, in beschrijving van de opgave. Deze code werd namelijk beroemd omdat Amerikaanse krijgsgevangenen in Vietnam hem gebruikten. Maar uiteraard was de puzzel ook op te lossen door zelf te puzzelen op de combinatie van blokjes met letters, net als een cijfercode. Dan helpt muziekkennis natuurlijk enorm.
De oplossingen waren:
DARLENELOVE
THERONETTES
THECRYSTALS
BOBBSOXX
Niet alleen produceerde Spector al deze groepen, maar hij is ook de enige van het album A Christmas Gift for You die niet in het rijtje genoemd staat. Daarmee waren de titel en omschrijving natuurlijk ook een aanwijzing voor het eindantwoord: Phil Spector.
Opnieuw bedank ik iedereen die gepuzzeld heeft!
Zoals al aangeven in de hints maakten de witte en zwarte blokjes samen letters. Maar Masimo had ook gelijk: de truc zit in het schrijven van de verschillende letters onder elkaar, in groepjes van vijf. Dit is namelijk een klopcode.
https://fsmedia.imgix.net/ef/0e/37/f8/5ece/4811/8236/9dbff227bc37/tapcodejpg.jpeg
De hint voor de code zat, net als de vorige keer, in beschrijving van de opgave. Deze code werd namelijk beroemd omdat Amerikaanse krijgsgevangenen in Vietnam hem gebruikten. Maar uiteraard was de puzzel ook op te lossen door zelf te puzzelen op de combinatie van blokjes met letters, net als een cijfercode. Dan helpt muziekkennis natuurlijk enorm.
De oplossingen waren:
DARLENELOVE
THERONETTES
THECRYSTALS
BOBBSOXX
Niet alleen produceerde Spector al deze groepen, maar hij is ook de enige van het album A Christmas Gift for You die niet in het rijtje genoemd staat. Daarmee waren de titel en omschrijving natuurlijk ook een aanwijzing voor het eindantwoord: Phil Spector.
Opnieuw bedank ik iedereen die gepuzzeld heeft!
1
geplaatst: 29 juli 2018, 17:50 uur
0
geplaatst: 29 juli 2018, 17:54 uur
Pittig puzzeltje Negri
Heel leuk, zeg ik nu die is opgelost 
Ik heb het wel op een moeilijkere manier gedaan dan met de tapcode die jij aangeeft, maar met het 2e tabelletje is het gelukt (omdat er veel dezelfde letters instaan (en de 3e tabel met drie dezelfde letters begint).
Heel leuk, zeg ik nu die is opgelost 
Ik heb het wel op een moeilijkere manier gedaan dan met de tapcode die jij aangeeft, maar met het 2e tabelletje is het gelukt (omdat er veel dezelfde letters instaan (en de 3e tabel met drie dezelfde letters begint).
0
geplaatst: 29 juli 2018, 18:17 uur
Zelfs met de oplossing erbij snap ik er niet veel van. Ik neem aan dat de vier oplossingen corresponderen met de vier losse blokjes daarboven. Ik zie ook wel dat het tweede en het derde blokje met dezelfde combinaties beginnen omdat hun oplossingen ook met dezelfde THE beginnen. Maar ik begrijp totaal niet dat de eerste drie oplossingen alle 11 letters hebben, maar dat de eerste drie blokjes (jullie noemen ze tabellen geloof ik) niet evenveel zwarte en witte hokjes hebben (het eerste blokje 58 hokjes, het tweede 73, het derde blokje 66 hokjes. Kennelijk wordt een letter niet steeds door evenveel hokjes gevormd, maar hoe kun je dan iets vaststellen?
Het rooster met de ''oplossing'' maakt het mij niet duidelijk. Heb ik een cursus codekraken gemist, waardoor dit voor sommigen wel duidelijk is?
Het rooster met de ''oplossing'' maakt het mij niet duidelijk. Heb ik een cursus codekraken gemist, waardoor dit voor sommigen wel duidelijk is?
0
geplaatst: 29 juli 2018, 18:22 uur
Excuses, ranboy, dat is natuurlijk wel handig om even uit te leggen... de eerste reeks kloppen (zwarte vakjes) geef de rij aan, de tweede reeks (witte vakjes) de kolom. Dus bijvoorbeeld voor de eerste opgave: 1 zwart - 4 wit = eerste rij, vierde kolom = D; dan 1 zwart - 1 wit = eerste rij, eerste kolom = A. Enzovoorts. Het kan daarom dat je voor een even lang woord vaker moet kloppen, als er veel letters uit rijen en kolommen met een hoger nummer voorkomen.
0
geplaatst: 29 juli 2018, 18:23 uur
Het alfabet is opgedeeld in blokjes van vijf letters, dus blok 1 is a-e, blok 2 is f-j, enzovoorts. Je ziet dat er telkens wordt begonnen met zwarte vakjes. Het aantal zwarte vakjes bepaald in welk blok je ziet. De bovenste begint met één zwart vakje, dus dan zit je in a-e. Vervolgens bepaalt het aantal witte vakjes welke letter uit dat blok je moet gebruiken. In de bovenste komen er na het zwarte vakje vier witte vakjes, dus moet je de vierde letter uit het eerste blok gebruiken: de vierde van a-e is de d.
Echter, het verwarrende is dus dat de k op dezelfde plaats als de c staat (waardoor je dus ook op vijf blokken van vijf komt).
Edit: ah Negri was me net voor.
Echter, het verwarrende is dus dat de k op dezelfde plaats als de c staat (waardoor je dus ook op vijf blokken van vijf komt).
Edit: ah Negri was me net voor.

0
geplaatst: 29 juli 2018, 18:30 uur
0
geplaatst: 29 juli 2018, 19:34 uur
Nog maar een keer een puzzelopgave ... de genummerde hints duiden op songs, acts of personen, bevatten soms een kleine twist wat het enigszins vaag maakt maar elk antwoord levert letters op bij een andere hint wat het totaal makkelijker maakt. In geval van personen gaat het bij de invulpuzzel om de achternaam!
Met de letters uit de 15 gele vakjes kun je een bekende naam uit de muziekwereld bijeen puzzelen.
https://i.imgur.com/tmyDS3f.jpg
Horizontaal
03. Album-bijnaam van de zingende engel?
06. Hip-Hoppende eend?
07. Hij sloeg er op los in een Britse band
09. Godin met inspiratie?
11. Scorende componist
13. Tangerine Dream oprichter
16. Adembenemende plaats?
17. Singer & Songwriter, Gitaarspeler & Zuipschuit
18. 's Nachts Italo-artiest
Verticaal
01. Band van begeleidingsmuzikanten Alan Parsons Project
02. Album over een begraafplaats?
04. Produceerde o.a. Costello, Pretenders, Crowded House
05. Om de duur van een wervelstorm te meten?
07. Verrassend, B(r)and tript met hop?
08. Band vernoemd naar een lied
10. Bijnaam van een bekende Jazz saxofonist en Be-bopper
12. Nederlandse funk-disco-popgroep
14. Wie is William Bevan?
15. Eerste hit van een interessante band
Met de letters uit de 15 gele vakjes kun je een bekende naam uit de muziekwereld bijeen puzzelen.
https://i.imgur.com/tmyDS3f.jpg
Horizontaal
03. Album-bijnaam van de zingende engel?
06. Hip-Hoppende eend?
07. Hij sloeg er op los in een Britse band
09. Godin met inspiratie?
11. Scorende componist
13. Tangerine Dream oprichter
16. Adembenemende plaats?
17. Singer & Songwriter, Gitaarspeler & Zuipschuit
18. 's Nachts Italo-artiest
Verticaal
01. Band van begeleidingsmuzikanten Alan Parsons Project
02. Album over een begraafplaats?
04. Produceerde o.a. Costello, Pretenders, Crowded House
05. Om de duur van een wervelstorm te meten?
07. Verrassend, B(r)and tript met hop?
08. Band vernoemd naar een lied
10. Bijnaam van een bekende Jazz saxofonist en Be-bopper
12. Nederlandse funk-disco-popgroep
14. Wie is William Bevan?
15. Eerste hit van een interessante band
0
geplaatst: 30 juli 2018, 13:08 uur
Misschien wordt het tijd om tips te geven ... laat dan even weten welke (cruciale) horizontale/verticale nummers een ondersteuning nodig hebben.
0
geplaatst: 30 juli 2018, 13:34 uur
Ik heb zelf zeven letters verzameld.
de volgende heb ik nog niet opgelost: horizontaal 3, 6, 7, 11 17. Verticaal 1, 2, 7, 8,15
Ik vind het wel een leuke puzzel trouwens! Maar ik zit nu gewoon vast
de volgende heb ik nog niet opgelost: horizontaal 3, 6, 7, 11 17. Verticaal 1, 2, 7, 8,15
Ik vind het wel een leuke puzzel trouwens! Maar ik zit nu gewoon vast

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.