MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #4 (The Beatles)!

zoeken in:
10. INXS - Original Sin
118 punten
Steunplaat: 23 januari 1984
Toppositie: 29e plaats in De Nederlandse Top 40

Vanaf 1987 begon mijn kleine zusje helemaal in de ban van INXS te raken, zo'n beetje in de tijd dat ik aan de Sonic Youth en Front 242 zat, dus met die popjongens wilde ik helemaal niet geassocieerd worden. In 1984 was mijn kleine zusje nog maar 9 en bepaalde ik gewoon wat de goede muziek was. Dit nummer van INXS bijvoorbeeld.

9. Phil Collins - In the Air Tonight *
129 punten
Steunplaat: 26 januari 1981
Toppositie: 1e plaats in De Nederlandse Top 40

De meningen over Phil Collins en Genesis bleken hier ook behoorlijk verdeeld. Opvallend tot nu toe slechts 4 top 10 hits, waarvan de hoogste tot de 5e plaats kwam. Maar hier is toch een echte nummer 1 hit Steunplaat.

8. Klein Orkest - Over de Muur
130 punten
Steunplaat: 18 juni 1984
Toppositie: 10e plaats in De Nederlandse Top 40

Koploper in veel Nederlandstalige lijstjes. Hazes scoort hier altijd beduidend minder.
Oost- en West -Berlijn toen nog met een stevige muur en een ijzeren gordijn eromheen.

wendyvortex schreef:
11. The Human League - Don't You Want Me *
Als ik de nummer 11 nooit meer zou horen, zou ik dat geen heel groot gemis vinden, maar toegeven ik rende ook naar de winkel voor deze oorwurm.
Maar ken je de tekst nog een beetje?

7. Tubeway Army - Are 'Friends' Electric?
134 punten
Steunplaat: 2 juli 1979
Toppositie: 9e plaats in De Nederlandse Top 40

Lancering van de walkman: 21 juni 1979. De toekomst is begonnen en die klinkt ongeveer zo:

6. The Smiths - Heaven Knows I'm Miserable Now
137 punten
Steunplaat: 2 juni 1984
Toppositie: In de meeste gevallen haalde je als Steunplaat genoeg airplay voor de Tipparade, in een enkele uitzondering kwam zelfs dat er niet van, dit is zo'n uitzondering.

1 juni neemt Nederland het besluit dat de Amerikaanse kruisraketten geplaatst gaan worden in Nederland.
Mient Jan Faber verzucht: Heaven Knows I'm Miserable Now.

Hier is het even tijd voor de diertjes, pak even wat lekkers erbij dan komt zo de Top 5!

Voorlopig niets uit mijn lijstje in de TOP 10, benieuwd wat dit gaat worden ...

5. Ryuichi Sakamoto & David Sylvian - Forbidden Colours *
140 punten
Steunplaat: 25 juli 1983
Toppositie: In de meeste gevallen haalde je als Steunplaat genoeg airplay voor de Tipparade, in een enkele uitzondering kwam zelfs dat er niet van, dit is zo'n uitzondering.

Uit de film Merry Christmas, Mr. Lawrence. Hier nog even de beroemde Bowie/Sakamoto-scene:

En dit is onze nummer 5:

4. The Specials - Ghost Town
140 punten (2 nummer 1 posities meer dan nummer 5)
Steunplaat: 6 juli 1981
Toppositie: 8e plaats in De Nederlandse Top 40

En op dat moment rassenrellen tussen extreem rechtse blanke jongeren en gekleurde jongeren in London, Liverpool en andere Britse steden: too much fighting on the dancefloor.
En voorlopig het einde voor The Specials.

3. Ultravox - Vienna *
191 punten
Steunplaat: 23 februari 1981
Toppositie: 1e plaats in De Nederlandse Top 40

50 punten afstand van de nummer 4. De Top 3 daar zijn jullie duidelijk over!
Bizarre televisie nog op 23 februari 1981, als Franco-aanhanger-kolonel nog een tevergeefse poging doet een staatsgreep te plegen in Spanje. Maar wij gaan naar Vienna.

2. Talking Heads - Once in a Lifetime *
215 punten
Steunplaat: 19 januari 1981
Toppositie: 28e plaats in De Nederlandse Top 40

En we zijn hem nog steeds niet zat!
Wij hebben ruzie met de Chinezen over duikboten voor Taiwan. En op 20 januari krijgt de VS een nieuwe president: Ronald Reagan.

1. Talk Talk - Such a Shame
251 punten
Steunplaat: 23 april 1984
Toppositie: 11e plaats in De Nederlandse Top 40

En nog eens even ruim 40 punten boven de nummer 2. De keuze voor onze favoriete Steunplaat is heel duidelijk.

April 1984: Marvin Gaye doodgeschoten, Theo Koomen verongelukt, Doe Maar stopt ermee, Tommy Cooper sterft op het podium ... Such a Shame!

Ik draag zo het stokje over aan arcade monkeys en als het allemaal te maken heeft met dat boek dat ik in de kast heb staan, dan gaan er de komende week een hoop favoriete bandjes voorbij komen.

Allemaal bedankt voor het meespelen! Hier is onze ultieme Frits Spits & Tom Blomberg Steunplaat. herman en Poek moeten de dikke Blomberg maar eens vragen wie er mee aangekomen is destijds.

Vrienden van De Avondspits: Talk Talk!

Ik weet dat Blomberg een groot Talk Talk fan was in die tijd - hij heeft een volledige Avondspits lang de toen nieuwe single Living in Another World in een loop gedraaid. Ik vond Talk Talk destijds nog helemaal niks - later is dat enigzins goed gekomen maar Such a Shame is nooit een favoriet geworden.

wendyvortex schreef:
Allemaal bedankt voor het meespelen! Hier is onze ultieme Frits Spits & Tom Blomberg Steunplaat. herman en Poek moeten de dikke Blomberg maar eens vragen wie er mee aangekomen is destijds.

Tom zei ook dat ie wel benieuwd was naar de uitslag. Heb je de top 21 onder elkaar zodat ik 'm makkelijk kan copy-pasten?

Voor Tom Blomberg doe ik dat graag nog even! Bedank hem maar namens een trouwe luisteraar van De Avondspits (zo tussen 1982 en 1987). Ik dacht vroeger ook dat ie heel dik was, vond ik altijd een beetje gemeen van Frits Spits om hem daar mee te pesten, later begreep ik pas de verwijzing naar de Dikke Van Dale.

1. Talk Talk - Such a Shame (251 punten)
2. Talking Heads - Once in a Lifetime (215 punten)
3. Ultravox - Vienna (191 punten)
4. The Specials - Ghost Town (140 punten)
5. Ryuichi Sakamoto & David Sylvian - Forbidden Colours (140 punten)
6. The Smiths - Heaven Knows I'm Miserable Now (137 punten)
7. Tubeway Army - Are 'Friends' Electric? (134 punten)
8. Klein Orkest - Over de Muur (130 punten)
9. Phil Collins - In the Air Tonight (129 punten)
10. INXS - Original Sin (118 punten)
11. The Human League - Don't You Want Me (117 punten)
12. Visage - Fade to Grey (113 punten)
13. A Flock of Seagulls - I Ran (113 punten)
14. ABC - The Look of Love (110 punten)
15. BAP - Kristallnaach (105 punten)
16. The Waterboys - A Girl Called Johnny (103 punten)
17. Nits - Nescio (101 punten)
18. The Cars - Drive (100 punten)
19. Pretenders - Brass in Pocket (90 punten)
20. Tears for Fears - Change (83 punten)
21. XTC - Making Plans for Nigel (80 punten)

Wat geweldig gepresenteerd! Even een tripje terug in de tijd, bedankt wendyvortex

En sorry, Drive draait hier nu, blijft prach-tig

https://i1.sndcdn.com/artworks-000531278883-4mbsfw-t500x500.jpg

Bedankt voor de voorbij week wendyvortex! We blijven ook deze editie in de jaren ’80.
Het leek me een leuk idee om een Greatest Hits op te zetten rond een van de beste verjaardagscadeaus die ik ooit kreeg. Het muziekboek "Our Band Could Be Your Life: Scenes from the American Indie Underground 1981-1991" van Michael Azerrad. Het boek ontstond uit een frustratie die Azerrad voelde toen hij naar televisie keek.

I was watching a rock documentary one evening, and it was “The History of Punk”. They got up to Talking Heads and suddenly the action skipped straight to Nirvana. And I thought, “perhaps I blacked out for ten minutes and missed the part about Black Flag, Minutemen and Sonic Youth”. I had not in fact blacked out, they just had skipped over an entire decade of punk rock. Very influential music that led up to Nirvana. And I decided: “someone should do something about that”. So in very typical DIY spirit, I decided to do something about that.

Door veel interviews met bands en hun entourage vertelt hij het verhaal van de DIY cultuur in de VS in de jaren ’80. Over de bands, labels, fanzines, chaotische live shows, lege portemonnees, het leven in een camionet, knokken met Henry Rollins, drank, drugs, straight-edge en heel veel herrie.

Concreet bestaat het boek uit 13 profielen van volgende bands:

Black Flag
Minutemen
Mission of Burma
Minor Threat
Hüsker Dü
The Replacements
Sonic Youth
Butthole Surfers
Big Black
Dinosaur Jr
Fugazi
Mudhoney
Beat Happening

Zou -Spraylt-, cosmic kid, FlyLo of panjoe de topic titel kunnen aanpassen naar Greatest Hits of (Our Band Could be Your Life)? Bedankt!

Greatest Hits of Our Band Could Be Your Life:

Ronde 1: nominatie

De startlijst

Black Flag - Nervous Breakdown
Black Flag - Rise Above
Minutemen - Corona
Minutemen - The Glory of Man
Mission of Burma - That's How I Escaped My Certain Fate
Mission of Burma - That's When I Reach for My Revolver
Minor Threat - Minor Threat
Minor Threat - Straight Edge
Hüsker Dü - Diane
Hüsker Dü - Pink Turns to Blue
The Replacements - Answering Machine
The Replacements - Unsatisfied
Sonic Youth - Schizophrenia
Sonic Youth - Teenage Riot
Butthole Surfers - Human Cannonball
Butthole Surfers - Sweat Loaf
Big Black - Kerosene
Big Black - The Model
Dinosaur Jr. - Freak Scene
Dinosaur Jr. - Little Fury Things
Fugazi - Blueprint
Fugazi - Waiting Room
Mudhoney - Sweet Young Thing Ain't Sweet No More
Mudhoney - Touch Me I'm Sick
Beat Happening - Indian Summer
Beat Happening - Our Secret

In de startlijst zijn van elke band twee nummers opgenomen.
Nu is het dus de bedoeling om daar nog 14 nummers bij te kiezen, zodat we met 40 de eliminatieronde in kunnen. Je mag een nominatielijstje van max. 15 nummers indienen.

Wat variatie in je nominatielijstje is altijd leuker, maar ik wil er geen speciale regels voor opleggen.

BELANGRIJK: In de geest van het boek zou ik willen focussen op de DIY-periode van de bands, toen ze nog bij een onafhankelijk label zaten. Nummers uitgebracht op een major mogen dus niet genomineerd worden. Eenmaal de bands tekenden bij major labels vond Azerrad het ook welletjes en eindigde hij zijn hoofdstuk maar. Dit betekent helaas dat er van o.a. Sonic Youth, Hüsker Dü en The Replacements aardig wat uitstekend materiaal niet mag meedoen, maar er is nog genoeg keuze lijkt me. Ook de periode “1981-1991” uit de titel van het boek zou ik ruwweg willen aanhouden. Het gaat dus over de muziek die in het boek in de spotlight staat.

Om dit wat ‘overzichtelijk’ te houden heb ik een lange spotify lijst gemaakt met alle albums (en singles) die mogen meedoen. Die zijn chronologisch gerangschikt. Als ik iets vergat mag je me altijd aan de oren trekken. Nummers die wel aan de voorwaarden voldoen maar niet op spotify staan mogen uiteraard ook genomineerd worden.
Our Band Could Be Your Life on Spotify - open.spotify.com

Deadline nominatieronde: maandag 11 november 20u

Nog even een shout out richting wendyvortex: een feest der herkenning natuurlijk. Heerlijk zwelgen in een bad vol nostalgie.

Moest de playlist in mijn vorig bericht met 33 uur aan muziek een beetje teveel van het goede zijn (nochtans heb je nog 67,5 uur tot de deadline, dus het mag in principe geen probleem zijn), ik heb ook een ietsje compactere versie van de spotify lijst gemaakt. Met eerst de startlijst en dan de andere hoogtepunten (volgens mume en spotify) uit het oeuvre van de 13 bands. Net iets makkelijk om door te grasduinen en dingen te luisteren die je nog niet (goed) kent. Perfect voor een rustige zondagnamiddag.

OBCBYL on Spotify - open.spotify.com

Ok dus alleen die 13 bands en geen bands die wel passen maar niet in het boek staan. En dan elk willekeurig nummer van die bands dat op een indielabel is verschenen tot maximaal 1991. Dat is het?

Dat is het inderdaad. Die spotify lijst in mijn tweede bericht kan je wat beschouwen als longlist, daar staat quasi alles in dat genomineerd kan worden.

Ik mis mijn twee favoriete nummers van Dinosaur Jr. Mogen Feel a whole lot better (Imaginary Records) en Lotta Love (Caroline Records) genomineerd worden?

Black Flag - Wasted
Minutemen - There Ain't Shit on TV Tonight
Mission of Burma - Trem Two
Minor Threat - Small Man, Big Mouth
Hüsker Dü - Powerline
The Replacements - Swingin Party
Sonic Youth - I Dreamed I Dream
Butthole Surfers - 22 Going on 23
Butthole Surfers - John E Smoke
Big Black - Cables
Dinosaur Jr. - No Bones
Fugazi - Merchandise
Mudhoney - Burn It Clean
Mudhoney - In 'N' Out of Grace
Beat Happening - Fortune Cookie Prize

Casartelli (moderator)
Leuke week en leuke presentatie, dank wendyvortex!

Zo is dat, bedankt!

Bedankt wendyvortex dit was een erg leuke greatest hits editie.

Originele en leuke greatest hits editie wendyvortex: bedankt!

Nog even dit: johan de witt, luigifort en andere singles van het jaar Smith enthousiasten: ze haalden niet eens de tipparade, na een week airplay!

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:24 uur

geplaatst: vandaag om 00:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.