menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of # (The Beatles)!

zoeken in:
geplaatst:
1 Guiding light
2. Harvest of souls
3. Stay down
4. Road to bones
5. the last human gateway
6. the province
7. Fail safe
8. Without walls
9. the Narrow margin
10. Sacred ground

geplaatst:
1. The Seventh House
2. Frequency
3. Common Ground
4. The Darkest Hour
5. The Narrow Margin
6. Sacred Sound
7. Guiding Light
8. The Road of Bones
9. The Province
10. Subterranea *

IQ is nou typisch een band waarbij ik niet per se veel favoriete nummers heb. Ik vind hun sound erg prettig - al is die sound tegelijkertijd ook al jaren erg voorspelbaar. Voor veel van deze nummers hadden dus ook andere gekozen kunnen worden.

De top 3 springt er wel duidelijk uit. Frequency vind ik een van de weinige nummers vanaf Ever die wat meer een eigen sound heeft, Common Ground is sowieso een mooi en het is jammer dat dit uiteindelijk de hele Menel-periode vertegenwoordigt. Prachtig epos, en bijna net zo mooi als dat latere Eerste Wereldoorlogstuk, The Seventh House, dat - hoewel ook niet bepaald uitblinkend in originaliteit - wel al jaren mijn IQ-favoriet. Prachtige tekst vooral.

geplaatst:
1. Frequency
2. The Wrong Side of Weird *
3. The Province
4. Failsafe
5.The Narrow Margin
6. Guiding Light
7. The Last Human Gateway
8. Subterranea *
9. Leap of Faith *
10. Sacred Sound

Opvallend weinig The Wake

geplaatst:
01 Common Ground
02 The Narrow Margin
03 The Wrong Side of Weird *
04 Frequency
05 The Darkest Hour
06 Sacred Sound
07 The Last Human Gateway
08 The Seventh House
09 From the Outside In
10 Without Walls

Niet alleen is de Paul Menelperiode flink gereduceerd, de complete jaren '80 zijn in de finale tot twee nummers teruggebracht, wat voor een neoprogband natuurlijk op zijn minst vreemd te noemen is. Nu had ik bij dat andere nummer naast Common Ground, The Last Human Gateway, ook het beeld dat het toch een beetje zo'n typisch neo-knip-en-plakwerkje was, maar toen ik hem een tijdje terug in mijn eigen programma weer eens terughoorde, leverde dat toch wel een herwaardering op. En hier dus een mooie 7e plek. Iets van The Wake (met name het iconische titelnummer) wordt node gemist, maar omdat From the Outside In (op 9) voor een redelijke remake daarvan door kan gaan, tel ik mijn zegeningen toch maar.

Sowieso: er kan getreurd worden over wat er allemaal niet bij is of over het feit dat van mijn eliminatielijstje er 6 nummers nog wel meedoen... maar ik kon er alsnog een schitterende toptien uit halen en dan was er voor Failsafe, Leap of Faith en The Road of Bones niet eens plek meer.

geplaatst:
Ook bij mij had The Wake anders hoog gestaan, blijkbaar toch wel en nummer met een relatief hoog love-or-hate-gehalte.

geplaatst:
Bonk schreef:
Ook bij mij had The Wake anders hoog gestaan, blijkbaar toch wel en nummer met een relatief hoog love-or-hate-gehalte.
Op de keper beschouwd best begrijpelijk. Het is productioneel natuurlijk niet echt top en het is ook wel vrij hoorbaar dat de beroemde zanglessen van Peter Nicholls nog plaats moesten vinden. Maar goed, daar ben ik op een gegeven moment allebei doorheen gaan luisteren en inmiddels is The Wake mijn hoogst gewaardeerde album. Had toch gehoopt dat dat voor iets meer mensen hier ook gold.

Maar goed, het is een 4,5* tegen voor de rest 3,5* en vooral 4,0*, dus dicht bij elkaar, luxeprobleem, etc. etc.

geplaatst:
Als Marillion liefhebber ging ik bij de release van Clutching at Straws mij verdiepen in muziek die hieraan gerelateerd was en een collega liet mij kennis maken met IQ, die net album Nomzamo de wereld in hadden geslingerd. Voor prog begrippen het misschien niet al te bijster origineel te noemen Common Ground greep me volledig bij de keel en heeft me sindsdien niet meer losgelaten. Het zit simpelweg in m'n DNA. Vervolgens alles van IQ wat daarna kwam tot me genomen, inclusief het oudere materiaal.

De eerste 6 nummers stonden eigenlijk al bij voorbaat vast, al was het nog even spannend of Further Away de eliminatie zou doorstaan. Een zevende in de vorm van Dans le Parc du Chateau Noir kwam helaas, zoals ik wel had verwacht, de nominatie ronde niet eens door.
Niet in het minst tot mijn eigen verbazing ook nog 2 nummers van de laatste worp Resistance in de lijst. Een album wat momenteel giga aan het groeien is.
Kom maar weer op, corona en wederdienende, met die Christmas Bash in Zoetermeer.

1. Common Ground
2. The Darkest Hour
3. The Road of Bones
4. The Narrow Margin
5. Further Away
6. The Last Human Gateway
7. Shallow Bay
8. Frequency
9. Sacred Sound
10. Stay Down *

geplaatst:
Dat de band IQ meer mooie nummers had gemaakt dan The Road of Bones stond voor mij wel vast. Ik had echter nog nooit de tijd genomen om er in te verdiepen. Nu ruim vier uur verder, met een enkele pauze af en toe, en slechts twintig nummer gehoord, weet ik ook weer waarom. Het is een ontzettend tijdrovende klus De hele lange nummers weten me vaak niet het hele nummer lang te boeien, waardoor de wat minder lang uitgesponnen nummers wat in het voordeel zijn. Wel staat voor mij vast dat IQ een erg fijne band is, met inderdaad meer mooie nummers. Dit zijn de tien mooiste uit de IQ Greatest Hits-finale.

1. The Road of Bones
2. Frequency
3. The Darkest Hour
4. Sacred Sound
5. Guiding Light
6. Common Ground
7. Without Walls
8. Failsafe
9. Leap of Faith *
10. The Province

geplaatst:
Onmogelijke opgave weer.... waarom doe ik hier toch altijd aan mee? Omdat het zo'n ongelooflijk goede band is, die eigenlijk met de jaren alleen maar beter is geworden. Zowel de instrumentbeheersing als de zang van Nichols. Alleen over de nummers 1 en 2 had ik weinig twijfel. Daarna is het volledig willekeurig. Ik denk dat de mate van impact toen ik een nummer voor het eerst hoor, een bepalende factor is. De eerste keer dat ik The Last Human Gateway op mijn studentenkamer hoorde..... Die opbouw en climax. Heerlijk. Ook de eerstee keer dat ik IQ als hoofdact live zag, namelijk toen ze in Noorderligt speelden nadat Pete Nichols was teruggekeerd. Toen ze in mijn herinnering al een vroege versie van The Darkest Hour speelde. En toen ik de cd aanschafte en ik met de stereo op 10 dat begin hoorde. Die bas van Jowitt... Dat gold overigens ook voor het begin van Frequency, het enige nummer van dat album dat ik wel eens herluister en dat al voor het album uitkwam veel live werd gespeeld. Van hun laatste album zijn mijn favorieten al in een eerder stadium gesneuveld en ik kan moeilijk kiezen Stay Down en Shallow Bay. Allebei briljante nummers, al zijn ze in mijn ogen minder dan een aantal andere Resisctance nummers. Ik kies dan toch voor Stay Down, omdat ik bij Shallow Bay bij het binnenkomen van de drums altijd het gevoel heb dat Cookie dat van Spectral Mornings heeft gejat. Failsafe als vertegenwoordiger van een van mijn favoriete albums van de heren. Maar ja, ik heb al eens eerder aangegeven dat ik nummers van een concept uit de context van het geheel altijd minder vindt, dan binnen het geheel. Dus niet zo hoog als het hele album bij mij scoort (top 3).

1. The Road of Bones
2. Common Ground
3. The Last Human Gateway
4. The Darkest Hour
5. The Seventh House
6. Stay Down *
7. Frequency
8. Failsafe
9. Further Away
10. Harvest of Souls

geplaatst:
Voor .mij stonden alleen eerste 2 vast.
Hadden ook anderen kunnen zijn.
De 2de cd van road of bones vind ik ook niet minder dan cd1. Zelfs dat ene nummer van niet Nichols tijdperk is niet onaardig.

geplaatst:
Met de eerdere rondes niet meegedaan, daarvoor ben ik toch te weinig bekend met specifieke nummers van IQ. Maar het finalelijstje was een uitstekende soundtrack voor de zoveelste thuiswerkdag.

Overigens vond ik IQ vroeger helemaal niks! In de tijd dat ik nog vooral last.fm gebruikte voor het ontdekken van nieuwe muziek stond IQ altijd hoog in de lijst met 'dit is verwant aan deze band die je tof vindt', maar ik kon er niks mee. Vooral de zang stond me tegen. Marillion stond er dan ook altijd tussen, daar kon ik ook weinig mee. Dat was toen de reden dat ik stopte met het bekijken van de lijst, er stond toch niks tofs meer tussen! Maar inmiddels weet ik wel beter Wat betreft IQ viel het kwartje tijdens het luisteren van The Road of Bones in de prog ladder, en een poos later met het gelijknamige album geheel luisteren.

1. Without Walls
2. The Road of Bones
3. The Seventh House
4. The Wrong Side of Weird
5. From the Outside In
6. Sacred Sound
7. Frequency
8. Subterranea
9. Shallow Bay
10. The Last Human Gateway

geplaatst:
1. The Seventh House
2. Failsafe
3. The Road of Bones
4. The Wrong Side of Weird *
5. Harvest of Souls
6. Subterranea *
7. Frequency
8. The Narrow Margin
9. The Darkest Hour
,10 Guiding Light

geplaatst:
IQ, aangeprezen door het legendarische blad SI, welke toen zijn hoogtijdagen had. We zijn terug in 1993 en Musicborst zat in de achtbaan van de Progressieve rock, volgens mij toen nog vaak gewoon symfonische Rock genoemd. Doordat mijn favoriete bandje die zich terug getrokken had in een kasteel was het voor mij tijd om eens wat anders te proberen en werd getriggerd door de recensie's en verhalen dat als je Marillion goed vind je zeker ook de nieuwe IQ, "Ever" moest kopen. Was wat sceptisch, had op die manier al wat miskopen in de kast staan zoals bv. de verzamelaar "J'ai Pollette D'Arnu en Selling England by the Pound. Toch gedaan en hoewel de eerste keer zeker geen liefde op het eerste gehoor was intrigeerde hij wel en vond steeds vaker de weg naar mijn cd wisselaar. Ja, dit was toch wel een ander IQ dan op die verzamelaar uit 1991. Overigens was mijn 3e IQ cd pas "The Road of Bones" uit 2014 dus ik heb afgelopen jaren wat in moeten halen. Die inhaaltocht ging met up's en down's. Hoewel het geluid inderdaad weinig aan verandering onderhevig is geweest is het niveau voor mij toch wel wisselend zonder ooit door de ondergrens te gaan, verre van dat. tsja, Ever dus (staat al jaren steevast op plaats 11 in mijn persoonlijk top 10 albums) en de laatste 4 cd's zijn voor mij wel favoriet. Die vind ik toch wel het meest "af" klinken. Met name de zanger van dienst die het in de studio goed doet maar live niet overhoudt. Bij concerten trek ik het nog wel door de hele entourage maar live cd's draai ik maar weinig tot zelden. Daarin is deze band wel uniek, van al mijn favoriete artiesten draai ik het liefste live cd's behalve van IQ dus.

Mijn top 10 van deze week:

1. Frequency
2. Further Away
3. The Darkest Hour
4. The Province
5. Leap of Faith *
6. Guiding Light
7. Harvest of Souls
8. The Road of Bones
9. Stay Down *
10. Sacred Sound

Arbeidsdeskundige
geplaatst:
1. The Darkest Hour
2 The Seventh House
3. Guiding Light
4. Frequency
5. Harvest of Souls
6. The Road of Bones
7. From the Outside In
8. Subterranea
9. The Narrow Margin
10. The Province

geplaatst:
1. From the Outside In
2. Frequency
3. The Road of Bones
4. Subterranea *
5. The Darkest Hour
6. Stay Down *
7. Common Ground
8. The Seventh House
9. Sacred Sound
10. Leap of Faith *

Het eerste wat ik van hen hoorde was meteen het album The Road of Bones. Daarna kwam ik er pas achter dat ze al sinds de jaren '80 bezig waren. Het is uitzonderlijk dat een groep pas in z'n vierde decennium z'n hoogtepunt bereikt.

geplaatst:
IQ is een band die verbazingwekkend lang onder de radar is gebleven. De 'symfonische rock' is in huize Alicia ergens halverwege de jaren '70 - al dan niet terecht en meest uit verveling - naar stoffiger oorden verbannen en is de zogenaamde 'progressieve rock' ook nog maar vrij recentelijk - ach, het is allemaal niet zo dramatisch als het klinkt, hoor... maar toch - in ere hersteld. Dan is het misschien wel logisch dat je op enig moment later in de tijd - de jaren '80 bijvoorbeeld - bandjes als IQ nooit hebt ontdekt of hebt kunnen waarderen. Maar… omdat een allereerste liefde eigenlijk nooit kan roesten kom je uiteindelijk toch weer - en via omwegen - terecht bij het zeer statige The Road of Bones en heeft IQ ook nog eens het 'geluk' gehad uit te mogen groeien tot een van mijn favoriete nieuwere 'symfonische rock' bandjes. Want... het zijn namelijk fantastische muzikanten, is Peter Nicholls steeds beter gaan zingen, maken ze prachtige liedjes én… ze klinken ook nog eens een stuk minder 'stoffig' - zeker op de laatste paar albums - dan de al wat oudere symfonische hartendiefjes.

01. The Road of Bones
02. Stay Down *
03. Without Walls
04. Shallow Bay
05. Frequency
06. From the Outside In
07. The Darkest Hour
08. Leap of Faith *
09. The Seventh House
10. The Darkest Hour

geplaatst:
Alicia The Darkest Hour is een prachtige epische song. Maar je mag hem toch één keer vervangen in je lijst (7 of 10).

geplaatst:
Outlaw104 schreef:
Alicia The Darkest Hour is een prachtige epische song. Maar je mag hem toch één keer vervangen in je lijst (7 of 10).
Potdulleme. Mijn spreadsheet voorzag al in een check of een nummer wel daadwerkelijk tot de finalenummers hoort, moet ik nu ook nog een check inbouwen of een nummer niet twee keer in een lijstje voorkomt?

Alicia, als je dat nog even kunt repareren...

geplaatst:
1. The Road of Bones
2. The Darkest Hour
3. Without Walls
4. From the Outside In
5. Frequency
6. Shallow Bay
7. Further Away
8. Subterranea *
9. Stay Down *
10. The Seventh House

geplaatst:
Ha, g'woon 'n voutje... komt ie nog een keer!

01. The Road of Bones
02. Stay Down *
03. Without Walls
04. Shallow Bay
05. Frequency
06. From the Outside In
07. The Darkest Hour
08. Leap of Faith *
09. The Seventh House
10. The Wrong Side of Weird *

geplaatst:
Top!
Casartelli schreef:
moet ik nu ook nog een check inbouwen of een nummer niet twee keer in een lijstje voorkomt?.
Dit is niettemin inmiddels gebeurd

Wie nog een lijstje wil inleveren heeft daar nog iets meer dan vier uur de tijd voor (tot 20.00 uur vanavond). Zoals al een paar keer opgemerkt: dat is ook ongeveer de gezamenlijke speelduur van de finalenummers.

geplaatst:
1. The Road of Bones
2. Subterranea *
3. Sacred Sound
4. Stay Down *
5. Frequency
6. The Seventh House
7. From the Outside In
8. The Wrong Side of Weird *
9. Harvest of Souls
10. Guiding Light

Red Dust Shadow is normaliter mijn nummer 1 IQ nummer.

geplaatst:
20. Leap of Faith *

Album: Ever

Aantal punten: 14
Aantal lijstjes: 5
Hoogste positie: 5

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=THSaOHqkHqc

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Simon77 schreef:
De hele lange nummers weten me vaak niet het hele nummer lang te boeien, waardoor de wat minder lang uitgesponnen nummers wat in het voordeel zijn. Wel staat voor mij vast dat IQ een erg fijne band is, met inderdaad meer mooie nummers.
Zoals Leap of Faith bijvoorbeeld. Met overmacht de meest gekozen nominatie en in de eliminatieronde had hij het niet moeilijk. En nu...

geplaatst:
19. Further Away

Album: Ever

Aantal punten: 21
Aantal lijstjes: 4
Hoogste positie: 2

https://www.youtube.com/watch?v=PpY4WLux2fM

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Outlaw104 schreef:
De eerste 6 nummers stonden eigenlijk al bij voorbaat vast, al was het nog even spannend of Further Away de eliminatie zou doorstaan.
Dat is gelukt. Maar daarmee is het ook wel ongeveer gezegd; Further Away is het 2e van 3 Evernummers die mager scoren in the finale.

geplaatst:
18. Shallow Bay

Album: Resistance

Aantal punten: 21
Hoogste positie: 4

https://www.youtube.com/watch?v=wmxrL_unGJo

Laatste worp Resistance wist zijn aantal finalenummers via de nominatieronde nog te verdubbelen en heeft zo evenveel ijzers in het vuur als IQ's gehele jaren '80 repertoire. Het startlijstnummer scoort vervolgens bescheiden.

geplaatst:
17. The Province

Album: Frequency

Aantal punten: 24
Aantal lijstjes: 6
Hoogste positie: 3

https://www.youtube.com/watch?v=p-Bt5WIUl6o

Het album Frequency scheidt de geesten sinds het uitkomen en voor The Province geldt dat niet in het minst. Wat een paar blitse drumfills al niet vermogen. In de eliminatieronde werd het bijna spannend, uiteindelijk wordt het een plekje in de lagere regionen.

geplaatst:
16. Failsafe

Album: Subterranea

Aantal punten: 26
Hoogste positie: 2

https://www.youtube.com/watch?v=JOWJzpEeXPM

meesterdch schreef:
Failsafe als vertegenwoordiger van een van mijn favoriete albums van de heren. Maar ja, ik heb al eens eerder aangegeven dat ik nummers van een concept uit de context van het geheel altijd minder vindt, dan binnen het geheel. Dus niet zo hoog als het hele album bij mij scoort (top 3).
En dat gold kennelijk voor meer mensen...

geplaatst:
15. The Last Human Gateway

Album: Tales from the Lush Attic

Aantal punten: 28
Hoogste positie: 3

https://www.youtube.com/watch?v=PGNch4QvShU

Casartelli schreef:
Niet alleen is de Paul Menelperiode flink gereduceerd, de complete jaren '80 zijn in de finale tot twee nummers teruggebracht, wat voor een neoprogband natuurlijk op zijn minst vreemd te noemen is. Nu had ik bij dat andere nummer naast Common Ground, The Last Human Gateway, ook het beeld dat het toch een beetje zo'n typisch neo-knip-en-plakwerkje was, maar toen ik hem een tijdje terug in mijn eigen programma weer eens terughoorde, leverde dat toch wel een herwaardering op.
meesterdch schreef:
Ik denk dat de mate van impact toen ik een nummer voor het eerst hoor, een bepalende factor is. De eerste keer dat ik The Last Human Gateway op mijn studentenkamer hoorde..... Die opbouw en climax. Heerlijk.

geplaatst:
Casartelli schreef:
17. The Province

Het album Frequency scheidt de geesten sinds het uitkomen en voor The Province geldt dat niet in het minst.

Opvallend idd, voor mij toch een zeer prettig nummer (en album). Het nummer waarvan ik denk dat t gaat winnen steekt daar toch wat bleekjes bij af

geplaatst:
14. Without Walls

Album: The Road of Bones

Aantal punten: 34
Nummer 1 van: Finidi

https://www.youtube.com/watch?v=SGPd5tm5IC4

Verder met de volgende twintigminuter. Anno 2014 kon je wel stellen dat dit een beetje IQ by numbers was, maar soit, het klinkt allemaal mooi organisch en ze hebben beslist minder soepel lopende epics gemaakt.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:39 uur

geplaatst: vandaag om 10:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.