Muziek / Muziekgames / De eeuwig voortdurende MuMeMuziekquiz #3
zoeken in:
0
geplaatst: 30 augustus 2019, 11:41 uur
Nee. Het is wel een band die bliepjes gebruikt, maar wat minder dominant.
In het nummer zit een sample van Lalo Schifrin.
In het nummer zit een sample van Lalo Schifrin.
0
geplaatst: 30 augustus 2019, 12:44 uur
Het album doet het ook wel goed op MuMe. Paar quotes:
Herman : "Echt_heel_erg_goed!"
Jordy : "Wat is het af en toe als je niet lekker in je vel zit toch lekker dat er ongelukkige mensen in de wereld zijn, die zulke goede muziek kunnen maken."
aErodynamic : "één van de mooiste albums ooit"
dix :"ik krijg vaak Katrien Duck in beeld als ik dit album hoor."
EttaJamesBrown : "Tijdloos."
Herman : "Echt_heel_erg_goed!"
Jordy : "Wat is het af en toe als je niet lekker in je vel zit toch lekker dat er ongelukkige mensen in de wereld zijn, die zulke goede muziek kunnen maken."
aErodynamic : "één van de mooiste albums ooit"
dix :"ik krijg vaak Katrien Duck in beeld als ik dit album hoor."
EttaJamesBrown : "Tijdloos."
0
geplaatst: 31 augustus 2019, 13:10 uur
Nog een hint. Hoewel de band een subgenre van electronica maakt, wordt het album waar de typische mumeklassieker op staat ook genoemd op Wikipedia bij Low fidelity.
En hoewel de band best al lang bestaat, doen ze het in de Witte Trui (nog) beter dan in de MuMeLadder.
Bij muziek die in lo-fi is opgenomen wordt dit tegenwoordig vaak bewust gedaan om een "authentiek" geluid te verkrijgen.
Voorbeelden hiervan zijn:
De cd [...] van [...], waarbij bewust gekraak en ruis als van een langspeelplaat zijn toegevoegd.
Voorbeelden hiervan zijn:
De cd [...] van [...], waarbij bewust gekraak en ruis als van een langspeelplaat zijn toegevoegd.
En hoewel de band best al lang bestaat, doen ze het in de Witte Trui (nog) beter dan in de MuMeLadder.
0
geplaatst: 31 augustus 2019, 13:40 uur
1
geplaatst: 31 augustus 2019, 14:07 uur
Niet per se het eerste nummer waar aan denk ik 'een typische MuMe-klassieker', maar met 17 hints kom je er wel...
Ga even nadenken over een nieuwe vraag.
Ga even nadenken over een nieuwe vraag.
0
geplaatst: 31 augustus 2019, 15:20 uur
Plagiaat
Muzikanten halen hun inspiratie uit andere muziek, en soms spelen ze daarbij 'leentjebuur' met bestaande nummers. Dat kan dan weer leiden tot rechtszaken, die vaak weer resulteren in het betalen van credits aan de oorspronkelijke artiest. Al in de jaren '60 moesten de Beach Boys Chuck Berry als songwriter crediteren voor hun Surfin' USA, aangezien dat te veel op zijn Sweet Little Sixteen leek. Bij recente gevallen als Blurred Lines en Uptown Funk gingen deze uitspraken gemoeid met miljoenenvergoedingen.
Echter, niet in alle gevallen resulteerden dergelijke plagiaatzaken ook daadwerkelijk in een rechtsuitspraak ten faveure van de aanklagende partij. Hieronder heb ik 10 oorspronkelijke artiesten gezet (let op, niet in alle gevallen was dit ook de aanklagende partij), wiens nummer zogenaamde geplagieerd werd, maar waarbij het nooit tot een dergelijke rechtsuitspraak is gekomen.
Waar ik naar op zoek ben is welke artiest van plagiaat beschuldigd werd, in welk specifiek nummer het zogenaamde plagiaat voorkomt, en de uiteindelijke reden dat het plagiaat nooit gerechtelijk erkend is. Om bij het laatste te helpen, heb ik de redenen daaronder gezet met A t/m J. Uiteindelijk zoek ik dus een antwoord met een cijfer, letter, artiest en nummer. 1 punt per goed element (dus 40 in totaal), graag 1 antwoord per bericht.
1. Arcade Fire
2. Bert Jansch
3. Creedence Clearwater Revival
4. Guy Hobbs
5. Jesse Braham
6. Joe Satriani
7. Killing Joke
8. Louise King Mathews
9. The Nightcaps
10. Tom Petty
A. Zowel het origineel, als het van plagiaat beschuldigde nummer, zijn geschreven door dezelfde persoon. De beklaagde betoogde succesvol dat gelijkenissen kwamen door zijn stijl, en niet doordat beide nummers overeenkomstig waren.
B. De beklaagde overleed tijdens de rechtszaak.
C. De oorspronkelijke artiest was vergeten copyright op het nummer aan te vragen en inmiddels had de beklaagde dat al wel gedaan voor de zogenaamde kopie.
D. De beklaagde ontkende plagiaat, maar koos er desondanks om buiten het gerechtshof te schikken.
E. De rechter bepaalde dat het zogenaamde plagiaat enkel was bewust op algemene beeldspraak.
F. Het geplagieerde bestond slechts uit één zin, waarop de rechter oordeelde dat dat te weinig was om het plagiaat te noemen.
G. Het nummer dat zogenaamd geplagieerd werd, was zelf een traditional.
H. De oorspronkelijke artiest had niet genoeg geld om de rechtszaak vol te houden.
I. De rechtszaak werd teruggetrokken omdat de oorspronkelijk artiest de gelijkenis prima vond, onder het mom: 'heel veel rocknummers lijken op elkaar'.
J. De beklaagde ontkende het oorspronkelijke nummer te kennen. Uiteindelijk werd de rechtszaak gestaakt, omdat de oorspronkelijke artiest bij hetzelfde (overkoepelende) label als de beklaagde tekende.
Muzikanten halen hun inspiratie uit andere muziek, en soms spelen ze daarbij 'leentjebuur' met bestaande nummers. Dat kan dan weer leiden tot rechtszaken, die vaak weer resulteren in het betalen van credits aan de oorspronkelijke artiest. Al in de jaren '60 moesten de Beach Boys Chuck Berry als songwriter crediteren voor hun Surfin' USA, aangezien dat te veel op zijn Sweet Little Sixteen leek. Bij recente gevallen als Blurred Lines en Uptown Funk gingen deze uitspraken gemoeid met miljoenenvergoedingen.
Echter, niet in alle gevallen resulteerden dergelijke plagiaatzaken ook daadwerkelijk in een rechtsuitspraak ten faveure van de aanklagende partij. Hieronder heb ik 10 oorspronkelijke artiesten gezet (let op, niet in alle gevallen was dit ook de aanklagende partij), wiens nummer zogenaamde geplagieerd werd, maar waarbij het nooit tot een dergelijke rechtsuitspraak is gekomen.
Waar ik naar op zoek ben is welke artiest van plagiaat beschuldigd werd, in welk specifiek nummer het zogenaamde plagiaat voorkomt, en de uiteindelijke reden dat het plagiaat nooit gerechtelijk erkend is. Om bij het laatste te helpen, heb ik de redenen daaronder gezet met A t/m J. Uiteindelijk zoek ik dus een antwoord met een cijfer, letter, artiest en nummer. 1 punt per goed element (dus 40 in totaal), graag 1 antwoord per bericht.
1. Arcade Fire
2. Bert Jansch
3. Creedence Clearwater Revival
4. Guy Hobbs
5. Jesse Braham
6. Joe Satriani
7. Killing Joke
8. Louise King Mathews
9. The Nightcaps
10. Tom Petty
A. Zowel het origineel, als het van plagiaat beschuldigde nummer, zijn geschreven door dezelfde persoon. De beklaagde betoogde succesvol dat gelijkenissen kwamen door zijn stijl, en niet doordat beide nummers overeenkomstig waren.
B. De beklaagde overleed tijdens de rechtszaak.
C. De oorspronkelijke artiest was vergeten copyright op het nummer aan te vragen en inmiddels had de beklaagde dat al wel gedaan voor de zogenaamde kopie.
D. De beklaagde ontkende plagiaat, maar koos er desondanks om buiten het gerechtshof te schikken.
E. De rechter bepaalde dat het zogenaamde plagiaat enkel was bewust op algemene beeldspraak.
F. Het geplagieerde bestond slechts uit één zin, waarop de rechter oordeelde dat dat te weinig was om het plagiaat te noemen.
G. Het nummer dat zogenaamd geplagieerd werd, was zelf een traditional.
H. De oorspronkelijke artiest had niet genoeg geld om de rechtszaak vol te houden.
I. De rechtszaak werd teruggetrokken omdat de oorspronkelijk artiest de gelijkenis prima vond, onder het mom: 'heel veel rocknummers lijken op elkaar'.
J. De beklaagde ontkende het oorspronkelijke nummer te kennen. Uiteindelijk werd de rechtszaak gestaakt, omdat de oorspronkelijke artiest bij hetzelfde (overkoepelende) label als de beklaagde tekende.
0
geplaatst: 31 augustus 2019, 15:52 uur
Zou je E. De rechter bepaalde dat het zogenaamde plagiaat enkel was bewust op algemene beeldspraak. willen herschrijven? Misschien De rechter bepaalde dat het zogenaamde plagiaat enkel berustte op algemene beeldspraak. ?
0
geplaatst: 31 augustus 2019, 16:14 uur
ranboy schreef:
Zou je E. De rechter bepaalde dat het zogenaamde plagiaat enkel was bewust op algemene beeldspraak. willen herschrijven? Misschien De rechter bepaalde dat het zogenaamde plagiaat enkel berustte op algemene beeldspraak. ?
Nou ja dat herschrijven heb jij al gedaan, dat krijg je als je dit soort dingen op je telefoon tikt

0
geplaatst: 31 augustus 2019, 16:15 uur
1
geplaatst: 31 augustus 2019, 16:19 uur
1
geplaatst: 31 augustus 2019, 16:20 uur
En voor 6, D? Sowieso lijkt het meer op I Just died in your arms tonight dacht ik.
0
geplaatst: 31 augustus 2019, 21:02 uur
Poek schreef:
Bert Jansch was iets recents dacht ik. Rihanna?
Bert Jansch was iets recents dacht ik. Rihanna?
Nee, niet recent.
0
geplaatst: 31 augustus 2019, 21:20 uur
Bij Arcade Fire ging het toch om meerdere artiesten die het wo-oh-wo-oh over hadden genomen? O.a. Katy Perry in California Gurls volgens mij. De reden dat het niet doorging weet ik niet maar ik gok op F.
1
geplaatst: 31 augustus 2019, 21:24 uur
4. Guy Hobbs vond dat Nikita van Elton John plagiaat was van één van zijn nummers. De rechter was het daar niet mee eens omdat de thematiek niet gejat was maar gewoon paste bij een liedje over communistisch Rusland. Zal reden E zijn dan.
0
geplaatst: 31 augustus 2019, 21:27 uur
2. Bert Jansch weet ik ook, dat ging om Led Zeppelin! Niet heel gek want die jatte alles wat los en vast zat. Het betreffende liedje is volgens mij afgeleid van een traditional dus dan zal de reden wel G zijn.
1
geplaatst: 31 augustus 2019, 21:41 uur
3. Is volgens mij reden A, iets wat John Fogerty als solo-artiest heeft gemaakt. Geen idee hoe het nummer heet.
0
geplaatst: 31 augustus 2019, 23:31 uur
Edgar18 schreef:
Bij Arcade Fire ging het toch om meerdere artiesten die het wo-oh-wo-oh over hadden genomen? O.a. Katy Perry in California Gurls volgens mij. De reden dat het niet doorging weet ik niet maar ik gok op F.
Zowel artiest als reden niet goed

0
geplaatst: 31 augustus 2019, 23:36 uur
Ging het bij Arcade Fire niet om een nummer van Delta Goodrem dat erg deed denken aan Rebellion ofzo?
0
geplaatst: 31 augustus 2019, 23:39 uur
Edgar18 schreef:
2. Bert Jansch weet ik ook, dat ging om Led Zeppelin! Niet heel gek want die jatte alles wat los en vast zat. Het betreffende liedje is volgens mij afgeleid van een traditional dus dan zal de reden wel G zijn.
Artiest en reden kloppen, nu nog het nummer. Overigens niet de enige keer dat Led Zep aangeklaagd werd. O.a. voor Whole Lotta Love, Dazed and Confused, Bring It On Home en Boogie With Stu moesten ze dokken. Minstens net zo vaak kwamen ze weg met het plagiaat, o.a. met hun populairste nummer (Stairway to Heaven heeft duidelijk de riff geleend van Taurus van Spirit, een band waarvoor Led Zeppelin in het voorprogramma stond. Frontman Randy California heeft echter nooit een rechtszaak willen aanspannen, omdat hij hoopte dat Page en co. uit zich zelf erkenning zouden bieden. Is nooit gebeurd.)
0
geplaatst: 31 augustus 2019, 23:39 uur
Arrie schreef:
Ging het bij Arcade Fire niet om een nummer van Delta Goodrem dat erg deed denken aan Rebellion ofzo?
Klopt
* denotes required fields.