MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Neo-Soul Top 100

zoeken in:
Leuk om op deze manier weer in de soul van eind jaren 90, begin 00's te duiken ( de periode waarin ik door Erykah Badu en D'Angelo pas echt serieus naar muziek ging luisteren). Daarom mogen onderstaande nummers, van artiesten die binnen het genre misschien iets minder groot zijn, wat mij betreft niet aan het lijstje ontbreken. Zo heb ik Eric Benet's Georgie Porgie destijds minimaal 100x op muziekzender de box aangevraagd, wat een geweldige herinneringen heb ik aan die track!

bilal - soul sista - YouTube
Lucy Pearl - Don't Mess With My Man - YouTube
Eric Benet Georgie Porgie - YouTube
Stephen Simmonds - Tears Never Dry - YouTube
Glenn Lewis - Don't You Forget It - YouTube

Just friends staat (zeer terecht vind ik) al in de startlijst.
Georgie Porgie! Toto fans zullen het niet met me eens zijn, maar ik zeg:

Just friends staat (zeer terecht vind ik) al in de startlijst. [/quote]

Oepsie.... Die ga ik aanpassen!

Ah mooi...die van Lucy Pearl is genoemd. Was mijn laatste afvaller, van mijn eerste (en mogelijk enige) lijstje.

@Minneapolis: Toto is mijn favo band en ik heb met deze versie van G.P. totaal geen problemen

Bilal moet er sowieso in! Dijk van een track!

Wel een hoog R&B aandeel tot nu toe, maar geen Mary J Blige (naast Sharon Jones, Lauryn Hill opvallend afwezig in startlijst). Ook wat weinig recent materiaal.
En waar is Solomon Burke?

Don't Mess With My Man vind ik een geweldige song maar het is wel echt R&B. M.i. minder soul dan bijvoorbeeld Pyramids.

Edgar18 schreef:
Don't Mess With My Man vind ik een geweldige song maar het is wel echt R&B. M.i. minder soul dan bijvoorbeeld Pyramids.

Ja zo ken ik d'r nog wel een paar.
Als Don't Mess With My Man R&B is, is Pyramids Electronic. Het blijft appels met peren vergelijken natuurlijk.

Minneapolis schreef:
Wel een hoog R&B aandeel tot nu toe, maar geen Mary J Blige (naast Ook Sharon Jones, Lauryn Hill opvallend afwezig in startlijst). Ook wat weinig recent materiaal.

Ja Mary J Blige, met Wyclef, die moet d'r eigenlijk wel in hoor!

vinylbeleving schreef:
(quote)

Ja Mary J Blige, met Wyclef, die moet d'r eigenlijk wel in hoor!

Moet je even de hulpdiensten bellen

Edgar18 schreef:

Ben ik wel met je eens. Maar... de halve lijst heeft wel wat R&B.
Zelf heb ik daarom vooralsnog geschrapt:

Amel Larrieux - Bravebird
Christion - Full of smoke
Aaliyah - Let me know
The Family Stand - Ghetto Heaven
Angie Stone - U-Haul
Johnny Gill - I'm Still Waiting
Van Hunt - Being A Girl
Goapele - Money
Lulu James - Be safe

Ik laat sowieso graag nog even kans aan wat anderen (hopelijk), maar zeg het maar.. R&B, Neosoul, soulvolle R&B?

Voordat ik er echt tijd in ga steken: mogen Duffy en Ben l'Oncle Soul bijvoorbeeld?

EttaJamesBrown schreef:
Voordat ik er echt tijd in ga steken: mogen Duffy en Ben l'Oncle Soul bijvoorbeeld?

Kijk, zo doe je dat dus. Ik denk dat ik jou meevraag bij mijn volgende arbeidsvoorwaardengesprek.

EttaJamesBrown schreef:

Nomineer er gerust 5, ik moet alle nominaties nog langs.
Sowieso even voor het verwachtingsmanagement: we zullen niet per se heel snel gaan starten ivm drukte aan mijn adres.

Goede reden voor mij om het genre weer op te pakken. Heb hier weinig aandacht aan geschonken afgelopen jaren. Dan hierbij de lijst:

Dwele - Find A Way - YouTube
Musiq Soulchild - Newness - YouTube
Illa J - Timeless - YouTube
Oliver St. Louis - Fall in Love - YouTube (vrij onbekend, mensen die Oddisee live hebben gezien kennen dit waarschijnlijk wel)
José James - Promise In Love - YouTube

Digable Planets - Rebirth of Slick spotify:track:26q6YTrXt9l8qshIveiTX9
Babyface & Stevie Wonder - How Come, How Long spotify:track:6kTakcO9wwXh8tEqmJSV8h
Gnarls Barkley - Crazy spotify:track:1vxw6aYJls2oq3gW0DujAo
Thundercat - Them Changes spotify:track:7CH99b2i1TXS5P8UUyWtnM
Lauryn Hill - Doo Wop (That Thing) spotify:track:0uEp9E98JB5awlA084uaIg
Kadhja Bonet - Delphine spotify:track:2ZCKfrVy8qg6Y48KyKkN94
Anderson .Paak - Am I Wrong spotify:track:7gZzWI6yC0Wb8xLcNYoYIg
Hiatus Kaiyote - Shaolin Monk Motherfunk spotify:track:7wlcweEsneQgizqNOrUqJE
Leon Bridges - Bad Bad News spotify:track:7FxzgizJRGTQ3fxUqfvljg
En Vogue - Don't Let Go (Love) spotify:track:06TuMCjDEYjTOJScCRzmjf

Vijf voor gisteren en vijf voor vandaag.

Mb.
Niet bepaald mijn favoriet tijdperk als het om soul gaat. Er staat al veel R&B in de lijst dus daar heb ik er ook maar een van tussen gezet hieronder. Verder het klassieke werk waar ik simpelweg meer mee heb.

Charles Bradley - Loving You, Baby
Don Bryant - How Do I Get There?
Nikki Kixx - What U Do 2 Me
Anthony Hamilton - Charlene
The Teskey Brothers - Pain and Misery

jeroentjuhh schreef:
Ik zie Darondo in de startlijst staan.
Die songs zijn toch uit de jaren '70?
De cd's die later zijn verschenen, zijn toch verzamel cd's uit die periode?

Zeker. Telt verzamelwerk dus, Reijersen?

Mooi dat de laatst beschikbare plek van Hamilton dan toch naar zijn mooiste nummer gaat. Freedom (Django Unchained soundtrack) vind ook erg goed.

En ik deel je mening wat betreft favoriete tijdperken en soul boven R&B. Al heb ik persoonlijk wel erg goede herinneringen aan de eerste helft van de jaren 90, met name door Teddy Riley. Maar dat is nog minder soul natuurlijk. Hoewel Blackstreet - Don't leave me girl misschien nog net zou kunnen.

Gisteren was er een interviewtje bij M over de docu die een Nederlandse heeft gemaakt over D'Angelo.
Inhoudelijk bijzonder teleurstellend item trouwens (ik werd er niks wijzer van), maar de docu zelf ken ik niet.

Ik ga zeker even meekijken. Ik ben momenteel een beetje in dit genre aan het zoeken. Ik associeerde het altijd met "te glad", maar acts als D'Angelo, Erykah Badu en The Roots hebben mijn mening al veranderd.

Minneapolis schreef:
..., maar de docu zelf ken ik niet.
. Da's ook niet zo gek, die is nog gloednieuw

Minneapolis schreef:
Gisteren was er een interviewtje bij M over de docu die een Nederlandse heeft gemaakt over D'Angelo.
Inhoudelijk bijzonder teleurstellend item trouwens (ik werd er niks wijzer van), maar de docu zelf ken ik niet.

Het was inderdaad een inhoudelijk behoorlijk teleurstellend item. Het viel me op dat het gesprek een beetje afgeraffeld werd. De mevrouw die de docu had gemaakt, leek ook niet zo'n zin in het interview te hebben. Logisch, want Margriet stelde bar slechte vragen.
Gelukkig staat er wel een mooi interview met de maakster in de Volkskrant
Mijn interesse is gewekt.

Bedankt vinylbeleving, inderdaad een stuk informatiever! Ik denk dat ik 'm wel wil zien. En nog liever een nieuw album trouwens.

Ronny Jordan & Dana Bryant - The Jackal
Amos Lee - Soul Suckers
Sharon Jones & The Dap-Kings - Come And Be A Winner
Lee Fields & The Expressions - In The Woods
John Legend - Who Did That To You?
(om er toch een goed John Legend nummer in te krijgen )

____________________________________________________________________________________________________________

40 nominaties pagina 1
31 nominaties pagina 2
========================
71

Nog 29 te gaan

Laat ik ook nog maar een keer een duit in het zakje doen:

Sharon Jones & The Dap-Kings - What If We All Stopped Paying Taxes spotify:track:3y5AWhrEn9u5eZV0tr0IdT
Cookin' on 3 Burners - Cook It spotify:track:6KA5ZUFlbQWqwSpXKlL626
Menahan Street Band - Make the Road by Walking spotify:track:00zyym4yTVCINvMCj0SI4c
The Cherry Boppers - Black Lolita spotify:track:6pMqYaq9jfjON7LQ2XNVHL
Wizards of Ooze - Trippin' spotify:track:6BlK2QSoDHYScwwW1PlKSi

Anderson .Paak - Come Down
Angie Stone - Brotha
Bilal - Soul Sista
Childish Gambino - Redbone
Jill Scott - Gettin' In The Way
Mary J. Blige - My Life
Maxwell - Lake By The Ocean
Me'shell Ndeg'ecello - Fool Of Me
The Internet - Dontcha
Tony Toni Tone - Lay Your Head On My Pillow

linkjes volgen asap

D'Angelo staat er al in 50tracks.

50tracks schreef:

Childish Gambino - Redbone

Yes! De rest ook fijn trouwens.

Edgar18 schreef:
D'Angelo staat er al in 50tracks.

Soul Sista van Bilal is ook al genoemd.
Redbone is een goede aanvulling!

Gast
geplaatst: vandaag om 15:50 uur

geplaatst: vandaag om 15:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.